PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ongewenste" meisjes krijgen een nieuwe naam



Marsipulami
23-10-11, 18:51
"Ongewenste" meisjes krijgen een nieuwe naam

AP zo 23/10/2011 - 18:10


http://www.deredactie.be/polopoly_fs/1.1139215!image/4249610028.jpg_gen/derivatives/landscape470/4249610028.jpg

In India hebben 285 meisjes met de naam Nakusa of Nakushi tijdens een feestelijke ceremonie een nieuwe naam gekregen. Nakusa en Nakushi betekenen "ongewenst" en "ongewild" in het Hindi. Hun ouders hadden hen die naam gegeven bij hun geboorte omdat ze liever een zoon hadden gekregen.

Door het systeem van bruidsschatten zijn meisjes ongewenst in India en geven veel ouders de voorkeur aan een zoon. Het is wettelijk verboden om een zwangerschap af te breken op basis van geslacht, maar toch is het aantal abortussen op vrouwelijke foetussen hoog.

Meisjes worden vaak bewust verwaarloosd, er zijn veel moordpogingen op jonge vrouwen. Ziekenhuizen in India hebben officieel het verbod gekregen om nog het geslacht van ongeboren baby's te onthullen aan de aanstaande ouders, maar toch raakt die informatie bekend.

De ongelijkheid in India tussen de geslachten wordt alsmaar groter. Volgens de volkstelling van dit jaar zijn er in India 914 meisjes voor elke 1.000 jongens onder de leeftijd van 6 jaar. Bij de vorige telling in 2001 waren er nog 927 meisjes voor elke 1.000 jongens.

Het district Satara, in de staat Maharashtra, heeft met 880 meisjes voor elke 1.000 jongens een van de laagste cijfers. De lokale overheid probeert de negatieve houding ten opzichte van meisjes te bestrijden en organiseerde daarom een ceremonie waarop "ongewenste" meisjes tussen 1 en 20 jaar een nieuwe naam kregen.

"Als een kind zich realiseert dat haar ouders, haar familie en de samenleving haar letterlijk ongewenst noemt, zal het zich slecht en depressief voelen", zegt Sudja Kankaria, een van de organisatoren van de ceremonie. "Maar het geven van een nieuwe naam is slechts een begin. We moeten zorgen voor deze meisjes, hun opleiding en zelfs hun financiële en sociale veiligheid, of anders zal de cyclus zich herhalen."

De meeste van de 285 meisjes kozen voor een naam uit een Bollywood-film of uit de Hindoe-godsdienst. "Op school zullen mijn klasgenoten en vrienden me nu bij mijn nieuwe naam noemen, en dat maakt me erg blij", zei een 15-jarig meisje dat door een teleurgestelde grootvader Nakusa werd gedoopt. Ze koos voor de naam "Ashmita", wat "keihard" of "beresterk" betekent in het Hindi.

Isch
27-10-11, 00:28
Wat een klojo's.

:jammer:

knuppeltje
27-10-11, 08:39
Wat een klojo's.

Heb jij daar een speciale toets voor op jet toetsenbord?

Isch
27-10-11, 15:07
Heb jij daar een speciale toets voor op jet toetsenbord?

Ja, speciaal laten maken, :p