PDA

Bekijk Volledige Versie : Argentinië: twaalf personen uit periode junta levenslange gevangenisstraf



Olive Yao
27-10-11, 12:41
Zware straf voor Argentijnse 'engel des doods'

ANP / NU.nl donderdag 27 oktober 2011


BUENOS AIRES - Alfredo Astiz, de 'blonde engel des doods' uit de tijd van de militaire dictatuur (1976-1983) in Argentinië, is woensdag door een Argentijns tribunaal veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. De rechters bevonden hem schuldig aan misdaden tegen de menselijkheid.

Na het vonnis brak een feest uit op de stoep van het gerechtsgebouw. De 59-jarige Astiz staat bekend als een van de beruchtste figuren uit de periode van de junta. Hij zou betrokken zijn geweest bij het martelen en vermoorden van tegenstanders van het regime.

Levenslang
Rechtbanken in Italië en Frankrijk veroordeelden hem in het verleden bij verstek tot levenslang. Dit wegens de moord op drie Italiaanse burgers en de verdwijning van twee Franse nonnen.

Ten tijde van het militaire bewind werkte Astiz in het complex van het marine-instituut ESMA, waar ongeveer vijfduizend linkse dissidenten gevangen werden gehouden. Slechts enkele honderden van hen overleefden hun detentie.

Verdachten
Met Astiz werden nog 11 verdachten veroordeeld tot levenslang. Onder hen zijn de vroegere leider van ESMA, Jorge Eduardo Acosta, en ex-officier Ricardo Cavallo. Zes anderen kregen geringere straffen.

Argentinië werd in de jaren zeventig en tachtig, net als andere Zuid-Amerikaanse landen, geleid door een junta. Tijdens de dictatuur werden tienduizenden mensen vermoord. Een deel van de slachtoffers 'verdween' spoorloos.

De laatste jaren zijn veel betrokkenen veroordeeld tot levenslange celstraffen, onder wie de oud-dictatoren Jorge Videla en Reynaldo Bignone.


.

mark61
27-10-11, 13:25
Beter laat dan nooit :duim:

Olive Yao
27-10-11, 14:06
Beter laat dan nooit :duim:

Ja, een reden om dit te posten was, in een topic kreeg ik een keer de indruk (ik geloof van Eric de Blois of Mothership) dat het standpunt was dat dit verleden tijd is en daarom niet meer van belang. (Ik wil hen overigens niets onterechts in de schoenen schuiven). Ik vond dat we dan makkelijk praten hebben en dat de betrokken mensen daar er nog steeds mee bezig zijn (waarbij dit lange processen zijn waarbij veel geheimen opgehelderd moeten worden). En dat wilde ik nu even laten zien.

.

super ick
27-10-11, 14:51
Dat Jorge snel moge volgen.