PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa sabelt Nederland neer



Marsipulami
28-10-11, 07:36
Europa sabelt Nederland neer


vrijdag 28 oktober 2011, 03u00

Nooit groen licht voor alternatieve plannen Hedwigepolder

BRUSSEL - Nederland en Europa komen nooit tot een vergelijk over een alternatief voor de Hedwigepolder. De brief van Europa aan staatssecretaris Bleker is vernietigend.

'Problematisch'. 'Niet overtuigend'. 'Niet in overeenstemming met de dringende ecologische vereisten voor het ecosysteem' en zelfs 'contraproductief'. De Europese commissaris voor Milieu, Janez Potocnik, neemt geen blad voor de mond in de brief die hij deze week aan de Nederlandse staatssecretaris Henk Bleker stuurde over diens alternatieve plannen voor het onder water zetten van de Hedwigepolder. De Standaard kon de brief als eerste inkijken.

'De alternatieve maatregelen die in juni 2011 beslist werden, zullen niet tot een groot, ecologisch coherent gebied leiden zoals dat het geval zou zijn met de Hedwigepolder', schrijft Potocnik. 'Daarom druk ik de hoop uit dat uw regering de alternatieve maatregelen aanpast (...) zoals aanvankelijk afgesproken met Vlaanderen.'

Dinsdag raakte al bekend dat de brief kritisch was, maar veel meer details waren niet bekend. In de Tweede Kamer zei Bleker alleen dat de brief hem 'erg was tegengevallen', maar dat hij toch vasthield aan zijn alternatieve plannen. Daarin worden niet de Hedwigepolder, maar twee andere polders onder water gezet om de natuurschade te compenseren die de verdieping van de Westerschelde had veroorzaakt.

De Vlaamse minister-president Kris Peeters (CD&V) hield zich woensdag in het Vlaams Parlement wat op de vlakte. Hij wou Bleker de ruimte gunnen om met Europa tot een vergelijk te komen. Maar wie de brief leest, moet concluderen dat dit onmogelijk is.

'Men doet al dagen geheimzinnig over die brief en als je hem leest, is ook meteen duidelijk waarom', zegt Vlaams parlementslid Annick De Ridder (Open VLD), die zich vastgebeten heeft in het dossier. 'We moeten de Nederlanders hierover responsabiliseren. Het onder water zetten van de Hedwigepolder maakt deel uit van de internationale Scheldeverdragen met Nederland. Die moeten worden uitgevoerd. Punt.'

De Ridder maakt zich zorgen over de gevolgen voor Antwerpen en de Antwerpse haven. 'Vanaf 2014 moeten we in de Schelde onderhoudsbaggerwerken beginnen uit te voeren. Maar als niet alle delen van het verdrag uitgevoerd zijn, komen we in de problemen met de vergunningen. Voor de ontwikkeling van de Antwerpse haven zou dat een ramp zijn.'

'Het onder water zetten van de Hedwigepolder is ook nodig om het gevaar op overstromingen te beperken. Als dit niet gebeurt, is een grote stad als Antwerpen onvoldoende beveiligd.'

'Het is nu wel duidelijk dat Europa hier nooit mee akkoord zal gaan. Vlaanderen moet actie ondernemen en een ingebrekestelling indienen of een arbitrageprocedure beginnen.'

Bleker blijft beweren dat hij geen formele goedkeuring van Europa nodig heeft voor zijn alternatief. Maar de kans groeit dat de Commissie een inbreukprocedure begint tegen Nederland wegens het niet-nakomen van internationale afspraken. Ook Vogelbescherming Nederland heeft daarvoor al juridische stappen ondernomen.

Peter De Lobel , Dominique Minten

super ick
28-10-11, 07:41
Als Europa begint te mekkeren dan is dat een teken dat Nederland goed zit.

Marsipulami
28-10-11, 08:05
Als Europa begint te mekkeren dan is dat een teken dat Nederland goed zit.

Nederland had de EU moeten verlaten op het moment dat de Nederlanders de EU grondwet hadden afgewezen. Dat was beter dan die grondwet onder een andere naam en tegen de wil van de bevolking toch nog goed te keuren.

knuppeltje
28-10-11, 08:11
Nederland had de EU moeten verlaten op het moment dat de Nederlanders de EU grondwet hadden afgewezen. Dat was beter dan die grondwet onder een andere naam en tegen de wil van de bevolking toch nog goed te keuren.

We gaan nu zelfs helpen Europa flink sterker te maken.

knuppeltje
28-10-11, 08:11
Als Europa begint te mekkeren dan is dat een teken dat Nederland goed zit.

Reken maar van niet.

Marsipulami
28-10-11, 08:21
We gaan nu zelfs helpen Europa flink sterker te maken.

Gewoon consequent zijn en er uit stappen.

knuppeltje
28-10-11, 08:25
Gewoon consequent zijn en er uit stappen.

En wie gaat er dan jullie straks redden? Jullie eigen regering niet, die hebben jullie niet - en die komt er voorlopig ook niet.

Maar inderdaad, het was gewoon pure volksverlakkerij.

Marsipulami
28-10-11, 08:31
En wie gaat er dan jullie straks redden? Jullie eigen regering niet, die hebben jullie niet - en die komt er voorlopig ook niet.

Maar inderdaad, het was gewoon pure volksverlakkerij.

Jullie hebben een regering die aan de leiband loopt van een neo-fascistische partij. Beter geen regering dan zoiets.

knuppeltje
28-10-11, 08:34
Jullie hebben een regering die aan de leiband loopt van een neo-fascistische partij. Beter geen regering dan zoiets.

Sindsdien durf ik dan ook niet meer naar een beschaafd land te gaan.

Karin.N
28-10-11, 10:51
Sindsdien durf ik dan ook niet meer naar een beschaafd land te gaan.

Dat wordt dus een vakantie in de Belgische Ardennen :D

knuppeltje
28-10-11, 11:08
Dat wordt dus een vakantie in de Belgische Ardennen :D

Leuk.

Maar zonder gekheid: hadden wij maar een europeaan in hart en nieren zoals Guy Verhofstadt

Eric de Blois
28-10-11, 12:39
Als Europa begint te mekkeren dan is dat een teken dat Nederland goed zit.

:duim:

Karin.N
28-10-11, 13:19
Leuk.

Maar zonder gekheid: hadden wij maar een europeaan in hart en nieren zoals Guy Verhofstadt

Yep.

Ben zelf nog steeds voorstander van meer europa ipv minder.

super ick
28-10-11, 15:08
Reken maar van niet.

Die 'solidariteit' waar zo op gehamert wordt is terrecht als er een behoorlijk economisch beleid gevoerd wordt. Dat kunnen we helaas van de knoflooklanden niet zeggen. We hebben het niet over kinderen die er een potje van maken maar landen. Die zijn daar zelf verantwoordelijk voor en het is daarom niet terrecht om daarvoor aan te kloppen bij andere landen. Al helemaal niet als er zelfs sprake is van fraude.
In de politieke geilheid om de irreele droom van 1 verenigd Europa te realiseren hebben politici willens en wetens, oogkleppen op gehad.
Enekele weken geleden zei onze minister van financien nog doodleuk dat Nederland ging verdienen aan de miljardensteun aan Griekenland. Zij gingen immers terugbetalen met rente! Iedere weldenkende wist toen al dat het geld grotendeels weg zou zijn. Griekenland kan niet terugbetalen. Willens en wetens liegen. Daarom zou het goed zijn als er een motie van wantrouwen ingediend wordt en hij het veld zou moeten ruimen.

Een unie van Scandinavie, Nederland, Duitsland, Engeland, Oostenrijk en vooruit....Belgie zou meer op zijn plaats zijn. Landen die economisch ongeveer gelijkwaardig zijn.

Vooral Frankrijk speelt een vies spelletje. Die zitten tot hun nek in de knoflooklanden en zijn als de dood dat Duitsland de stekker eruit trekt. Uiteindelijk komt het er dus op neer of Duitsland genegen is Frankrijk uit de shit te helpen. Dat land slurpt al jaren onevenredig veel Euro's uit de EU op en plukt daar de vruchten van. Anderen mogen op de blaren zitten.

knuppeltje
29-10-11, 09:51
Die 'solidariteit' waar zo op gehamert wordt is terrecht als er een behoorlijk economisch beleid gevoerd wordt.

Tja, ook hier zal de wal het schip doen keren. Regeringsleiders die eerst fel tegen meer bevoegdheden voor Brussel waren, werken nu eindelijk mee aan een sterker maken van Europa.

En het is niet alleen om economische redenen dat ook de zuidelijke Europese landen binnenboord dienen te worden gehouden, maar ook om politieke stabiliteit binnen Europa. En, beide zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dat er in Europa binnen een periode, zolang, als er in geen 2000 jaar voor de laatste wereldoorlog is geweest, er geen oorlog heeft plaatsgevonden, komt door de steeds grotere wil tot samenwerking op economisch en politiek vlak. Die samenwerking heeft mede gezorgd voor onze welvaart.

Dat bij dat eigenlijk heel snelle proces bepaalde zaken niet goed werden geregeld mag dan wel juist zijn, maar ook dat zal nu een snellere aanpak krijgen.

Maar ook daarna zal ook Europa niet volmaakt zijn, maar hopenlijk weer wel een stukje beter geregeld. Maar het zal altijd wel bij de les blijven zijn, schat ik zo maar even.

knuppeltje
29-10-11, 09:51
:duim:

Ga pampashazen vangen, sukkel.

super ick
30-10-11, 14:24
Tja, ook hier zal de wal het schip doen keren. Regeringsleiders die eerst fel tegen meer bevoegdheden voor Brussel waren, werken nu eindelijk mee aan een sterker maken van Europa.

En het is niet alleen om economische redenen dat ook de zuidelijke Europese landen binnenboord dienen te worden gehouden, maar ook om politieke stabiliteit binnen Europa. En, beide zaken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dat er in Europa binnen een periode, zolang, als er in geen 2000 jaar voor de laatste wereldoorlog is geweest, er geen oorlog heeft plaatsgevonden, komt door de steeds grotere wil tot samenwerking op economisch en politiek vlak. Die samenwerking heeft mede gezorgd voor onze welvaart.

Dat bij dat eigenlijk heel snelle proces bepaalde zaken niet goed werden geregeld mag dan wel juist zijn, maar ook dat zal nu een snellere aanpak krijgen.

Maar ook daarna zal ook Europa niet volmaakt zijn, maar hopenlijk weer wel een stukje beter geregeld. Maar het zal altijd wel bij de les blijven zijn, schat ik zo maar even.

IK vraag me af of politici het hard gemaakt kunnen krijgen om de knoflooklanden te laten leven naar hun inkomsten.

knuppeltje
31-10-11, 08:32
IK vraag me af of politici het hard gemaakt kunnen krijgen om de knoflooklanden te laten leven naar hun inkomsten.

Voorlopig nog lang niet. En het kan zijn ook dat dat niet zo maar mogelijk is. Toch is het van uiterst cruciaal belang om zoveel mogelijk Europese landen binnenboord te houden. Als je Europa ziet als geheel, wat toch de bedoeling moet worden, dan is het ook logisch dat de zwaksten geholpen worden door de sterksten. Daar ook die landen dan mede zorgen voor een stabiele politieke situatie binnen Europa, waar ook wij van profiteren, zal daar minstens iets tegenover moeten staan. Voorwaarde is wel een goed bestuur van al die landen en daar schortte nogal wat aan. Aan verbetering daarvan wordt nu weer gewerkt. Zal ook nodig blijven, want het project zal nooit af zijn, het zijn ook maar mensen die het werk moeten doen, en de wereldsituatie verandert steeds.

Maar de schuld van de gevolgen dat die knoflooklanden zo gemakkelijk zoveel geld konden lenen bij de instanties van de rijke landen alleen bij die knoflooklanden wegleggen, is wel heel makkelijk, maar ook heel hypocriet. Er werd maar wat graag aan hen geleend, ook al wist men al hoe de vlag erbij stond.
De waarheid is dat door de regeringen wereldwijd veel te veel aan de vrije markt is overgelaten. De overheid moest - en moet blijkbaar weer opnieuw, zich zo ver mogelijk terugtrekken en weer opnieuw veel kleiner worden, aldus rechtse populisten. De vrije markt zal heil en zege brengen. We hebben het gemerkt.

super ick
31-10-11, 14:58
Voorlopig nog lang niet. En het kan zijn ook dat dat niet zo maar mogelijk is. Toch is het van uiterst cruciaal belang om zoveel mogelijk Europese landen binnenboord te houden. Als je Europa ziet als geheel, wat toch de bedoeling moet worden, dan is het ook logisch dat de zwaksten geholpen worden door de sterksten. Daar ook die landen dan mede zorgen voor een stabiele politieke situatie binnen Europa, waar ook wij van profiteren, zal daar minstens iets tegenover moeten staan. Voorwaarde is wel een goed bestuur van al die landen en daar schortte nogal wat aan. Aan verbetering daarvan wordt nu weer gewerkt. Zal ook nodig blijven, want het project zal nooit af zijn, het zijn ook maar mensen die het werk moeten doen, en de wereldsituatie verandert steeds.

Maar de schuld van de gevolgen dat die knoflooklanden zo gemakkelijk zoveel geld konden lenen bij de instanties van de rijke landen alleen bij die knoflooklanden wegleggen, is wel heel makkelijk, maar ook heel hypocriet. Er werd maar wat graag aan hen geleend, ook al wist men al hoe de vlag erbij stond.
De waarheid is dat door de regeringen wereldwijd veel te veel aan de vrije markt is overgelaten. De overheid moest - en moet blijkbaar weer opnieuw, zich zo ver mogelijk terugtrekken en weer opnieuw veel kleiner worden, aldus rechtse populisten. De vrije markt zal heil en zege brengen. We hebben het gemerkt.

Ik zie geen enkele noodzaak om koste wat het kost die landen binnenboord te houden. Zij krijgen het niet verkocht aan hun bevolking dat ze met de helft genoegen moeten nemen. HEt verlenen van hulp betekend niet oneindig maar blijven bijbetalen aan landen die eigen broek weigeren op te houden.

Rechtse populisten zijn even erg als de linksen. Zie de heilstaten die zij gesticht hadden. Mensen stierven van de honger en werden ook nog genadeloos onderdrukt.

Er zou een balans moeten komen tussen totale vrijheid voor de vrije markt en totale regulering. Er moeten dus WEL regels gesteld worden. De narigheid is dat democratie niet echt een voordeel is in tijden van moelijke beslissingen. Ik zou niet met China willen ruilen maar als ze daar een kant op willen dan gaan ze ook. Er hoeft niet eindeloos gelobbyd te worden en allerlei overlegplatformen in het leven roepen houden ze daar ook niet van. In sommige gevallen kan dat een voordeel zijn. Vergelijk het maar een beetje met oorlogstijd.

knuppeltje
31-10-11, 15:00
Ik zie geen.....

Helaas zijn er zo nog veel teveel.

super ick
01-11-11, 08:22
Helaas zijn er zo nog veel teveel.

Ach wat erg. Jij bent voor en ik ben tegen.
Het probleem met de voorstanders is een beetje dat ze met hel en verdoemenis schermen. Oorlog zal ons deel worden, armoede, in de goot als we de boel niet bij elkaar houden.

In de zuidelijke landen, met Griekenland voorop werkt het precies andersom.
De Zuidelijke landen leven al jaren ver boven hun stand. (Die schuld mag je deels best ook bij de investers uit de noordelijke landen neerleggen.)
Feit is dat die mensen naar de strenge Europese normen zullen moeten gaan leven.
Europa betekend voor hen dus een enorme achteruitgang t.o.v. wat ze gewend waren. Zo ziet de bevolking daar dat. Dat is haast onoverkomelijk. Voor de politici is dat niet houdbaar.

knuppeltje
01-11-11, 08:49
Ach wat erg. .

Waar maak jij je nog druk over? Binnenkort zit jij toch voorgoed ergens in Afrika? Of was ook dat maar geneuzel?

super ick
01-11-11, 08:52
Waar maak jij je nog druk over? Binnenkort zit jij toch voorgoed ergens in Afrika? Of was ook dat maar geneuzel?

Geen onjuiste conclusies trekken en mij vervolgens om een verklaring vragen.
Dat 'binnenkort' valt nog te bezien. Mijn kacheltje rookt hier op volle toeren, ik ben in de kracht van mijn leven dus het moet hier en nu gebeuren.

Zie mijn twee topics over Griekenland.
Griekenland gaat nu een referendum houden over het reddingsplan. Verwacht wordt dat 60% tegen gaat stemmen.
Sarko en Angela zijn in alle staten.
Daar gaat de luchtbel die EU heet.

knuppeltje
01-11-11, 08:59
Daar gaat de luchtbel die EU heet.

Een dergelijke morbide hang naar een rampcenario begrijp ik nog steeds niet.

Maar in geval het onwenselijke gebeurt dan is het wel te hopen voor je dat je bank en je pensioenfonds nog flinke leningen hebben uitstaan aan Griekenland, anders ziet het er nog slecht voor je uit. Want natuurlijk wil jij niet dat andere belastingbetalers daarvoor opdraaien. Ik bedoel: zo hypocriet wil jij niet zijn natuurlijk.

super ick
01-11-11, 09:05
Een dergelijke morbide hang naar een rampcenario begrijp ik nog steeds niet.

Maar in geval het onwenselijke gebeurt dan is het wel te hopen voor je dat je bank en je pensioenfonds nog flinke leningen hebben uitstaan aan Griekenland, anders ziet het er nog slecht voor je uit. Want natuurlijk wil jij niet dat andere belastingbetalers daarvoor opdraaien. Ik bedoel: zo hypocriet wil jij niet zijn natuurlijk.

Andere belastingbetalers? Wie bedoel je daarmee?
HEb je intussen het nieuws al gelzen of hang je alleen hier rond?

knuppeltje
01-11-11, 09:23
Andere belastingbetalers? Wie bedoel je daarmee?


Die dan via belastinggeld jouw pensioen en jouw banksaldo mogen redden.

Umarvlie
01-11-11, 12:23
Misschien als tegensignaal aan het Grieks referendum een referendum houden onder de bevolkingen van de andere Euro-landen om te zien of die het wel met de "reddingsplannen" eens zijn?

knuppeltje
01-11-11, 12:28
Misschien als tegensignaal aan het Grieks referendum een referendum houden onder de bevolkingen van de andere Euro-landen om te zien of die het wel met de "reddingsplannen" eens zijn?

Met de vermelding erbij wat een en ander de burger dan kan gaan kosten?

Umarvlie
01-11-11, 12:34
Met de vermelding erbij wat een en ander de burger dan kan gaan kosten?

Relevante informatie verstrekken? Dat verward de burger alleen maar.

knuppeltje
01-11-11, 12:42
Relevante informatie verstrekken? Dat verward de burger alleen maar.

Ik weet het, maar ik wil achteraf niet het verwijt naar kop m'n gesmeten krijgen dat ze niet voldoende waren voorgelicht. Ik bedoel: het is zo al meer dan erg genoeg met die verdomde tokkies.

super ick
02-11-11, 09:43
Die dan via belastinggeld jouw pensioen en jouw banksaldo mogen redden.

Geld dat bijeen gespaard is 'redden' zoals jij dat noemt vind ik een normalere gang van zaken dan het ondersteunen van hen die op krediet leven en bovendien de kluit belazeren.

Was dat nu nog uit hoge nood dan was er nog iets voor te zeggen. Maar nee, ze betalen er ambtenaren van door wiens politieke partij niet aan de macht is en willen er op 55-jarige leeftijd van met pensioen gaan.

Wanneer valt het kwartje eens bij jou?

knuppeltje
02-11-11, 09:56
Wanneer valt het kwartje eens bij jou?

Je komt er wel achter dat er van jou kwartjes heel veel verdwijnen als de boel uit elkaar spat.

Heb je bij je bank en pensioenfonds al geinformeerd hoeveel zij in Griekenland hebben uitstaan?

super ick
02-11-11, 11:46
Je komt er wel achter dat er van jou kwartjes heel veel verdwijnen als de boel uit elkaar spat.

Heb je bij je bank en pensioenfonds al geinformeerd hoeveel zij in Griekenland hebben uitstaan?

Maak je over mij geen zorgen. Als zelfstandige bouw ik lekker pensioen op in de eigen BV, volledig in eigen beheer. Komt geen pensioenfonds of verzekeraar aan te pas.

Ik zou het strookje van jou VUT maar goed in de gaten houden. Internetabbo zou in de toekomst wel eens te luxe kunnen worden voor jou.
Volgens mij kan jij ook makkelijk weer aan het werk.

Toilletjuffrouw bij V&D lijkt me wel wat voor je.

ps.
Wanneer ga je eens antwoord geven i.p.v. iedere keer de zaken om te draaien.

knuppeltje
02-11-11, 12:25
Maak je over mij geen zorgen.

Gelukkig dan maar weer.

Verder draai ik niets om, maar jou lijkt het wel makkelijk om te doen alsof.

super ick
02-11-11, 13:29
Gelukkig dan maar weer.

Verder draai ik niets om, maar jou lijkt het wel makkelijk om te doen alsof.

Als een land zich niet houd aan de regels en daarnaast andere lidstaten besodemietert en ze keer op keer geld afhandig maakt en de eigen burgers vanaf 55 jaar in de zon laat zitten dan laat ik me niet de stuipen op het lijf jagen over allerlei doemscenario's dat alles uiteen ploft als landen de eurozone verlaten.

Een unie van Nederland, Zweden, Noorwegen, Finland, Engeland, Oostenrijk, Duitsland en wellicht in de toekomst wat oost-europese landen zou een heel aantrekkelijke investeringszone zijn. Ik zie de toekomst van een dergelijke unie meer zitten dan met de huidige broeders.

Vrije handel ala Schengen hebben we de EU niet voor nodig.

knuppeltje
02-11-11, 13:38
Een unie van Nederland, Zweden, Noorwegen, Finland, Engeland, Oostenrijk, Duitsland en wellicht in de toekomst wat oost-europese landen zou een heel aantrekkelijke investeringszone zijn. Ik zie de toekomst van een dergelijke unie meer zitten dan met de huidige broeders.

Vrije handel ala Schengen hebben we de EU niet voor nodig.

Allemaal praat achteraf, een klein kind kan dat nog wel.

Nu zitten we met het feit dat de rijke Europese landen gigantisch veel aan de arme landen hebben geleend, willens, en wetend hoe de vlag erbij hing.
Voorlopig heb ik nog geen een econoom gehoord dat het veel beter is om er de stekker eruit te trekken. Wel dat alle tot nu toe genomen maatregelen veel te te weinig en veel te laat zijn.

Hoe erg jij het ook vindt, het ziet er voorlopig toch naar uit: samen uit - samen thuis.

super ick
03-11-11, 08:14
Allemaal praat achteraf, een klein kind kan dat nog wel.

Ik ben altijd tegen geweest met als 1 van de, voor mij zwaarst wegende argumenten dat de zuidelijke landen economisch te zwak zijn. Dit blijkt nu uit te komen en nu is het ineens 'praat achteraf wat een klein kind ook kan'.
Wat ben jij een ongelofelijke Knuppel. JE doet je naam echt eer aan.


Nu zitten we met het feit dat de rijke Europese landen gigantisch veel aan de arme landen hebben geleend, willens, en wetend hoe de vlag erbij hing.

Misschien is het wel 'eigen schuld' en laat de moderne luie Nederlander teveel over zich heen komen zonder eens de straat op te gaan wanneer de reet afgeveegd wordt met zijn referendum. OM maar eens 1 voorbeeld te noemen.
We zitten nu wel met het feit dat we geld hebben geleend maar er veranderd geen steek. Dat is het trieste.


Voorlopig heb ik nog geen een econoom gehoord dat het veel beter is om er de stekker eruit te trekken. Wel dat alle tot nu toe genomen maatregelen veel te te weinig en veel te laat zijn.


Ik heb al diverse artikelen gelezen over economen die het beter vinden om met een soort Noordelijke EU verder te gaan. Dat een dergelijke, economische sterke unie ook een aantrekkelijke partij is om in te investeren. Op termijn kan Nederland daar economisch wel eens goed uit springen.
Een dergelijke Unie zou ook veel beter bestuurbaar zijn omdat de landen economisch, sociaal en cultureel veel dichter bij bij elkaar liggen.
Als Griekenland valt moeten er al diverse Franse banken overeind gehouden gaan worden met staatssteun. Italie hangt als een soort tijdbom boven de markt met een veelvoud aan tekorten. Spanje volgt. Franse banken zitten tot over hun kruin in de zuidelijke landen. DAt zou een financiele catastrofe voor Frankrijk betekenen.
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat Duitsland de rekening krijgt gepresenteerd van Frankrijk. En of ze die willen of kunnen betalen.


Hoe erg jij het ook vindt, het ziet er voorlopig toch naar uit: samen uit - samen thuis.

Dat kan heel snel veranderen.

knuppeltje
03-11-11, 09:41
Misschien is het wel 'eigen schuld'

Ik heb al diverse artikelen gelezen over economen...

Als Griekenland valt moeten er al diverse Franse banken overeind gehouden gaan worden met staatssteun. Italie hangt als een soort tijdbom boven de markt met een veelvoud aan tekorten. Spanje volgt. Franse banken zitten tot over hun kruin in de zuidelijke landen. DAt zou een financiele catastrofe voor Frankrijk betekenen.
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat Duitsland de rekening krijgt gepresenteerd van Frankrijk. En of ze die willen of kunnen betalen.


Dat kan heel snel veranderen.

Eigen schuld - dikke bult.

Verschil van mening zal er altijd wel zijn. Voorlopig heb ik nog geen van die gasten op tv gezien die zeiden: laat maar barsten.

Hèhè, wat vertelde ik nu al de hele tijd?. En waarom zouden ze anders zoveel moeite doen om ook Griekenland overeind te houden, denk je? Godsklere.

Zoiets zei Brero ook al. Wel eens gelezen? 'Het kan verkeren', zei die. Daarom moeten ze dan ook in Brussel een beetje meer haast maken met het aanpassen van de regels.

super ick
03-11-11, 17:46
Hèhè, wat vertelde ik nu al de hele tijd?. En waarom zouden ze anders zoveel moeite doen om ook Griekenland overeind te houden, denk je? Godsklere.

Achteraf kan de conclusie best wel eens zijn dat het weggegooid geld blijkt te zijn.
Tijd zal het leren. Misschien wel eerder dan je denkt.

knuppeltje
04-11-11, 08:23
Achteraf kan de conclusie best wel eens zijn dat het weggegooid geld blijkt te zijn.
Tijd zal het leren. Misschien wel eerder dan je denkt.

We zullen zien, zeurpiet.

super ick
04-11-11, 14:46
We zullen zien, zeurpiet.

Aha, als je de EU ter discussie stelt ben je een zeurpiet.

Eric de Blois
04-11-11, 21:05
Europa sabelt Nederland neer


Is dat wel eens anders geweest dan? Wij worden uitgewoond door Brussel en in ruil daarvoor moeten we niet te veel weerstand bieden. Onze invloed en bijdrage staan niet in verhouding tot elkaar. Je hebt ook landen die veel invloed hebben en feitelijk niets bijdragen, daar horen wij duidelijk niet bij.

knuppeltje
05-11-11, 08:43
Aha, als je de EU ter discussie stelt ben je een zeurpiet.

Welnee, dat is zelfs heel gezond. Zeker als dat tot verbeteringen leidt. Maar jij bent altijd zo zeurderig.

super ick
05-11-11, 09:03
Welnee, dat is zelfs heel gezond. Zeker als dat tot verbeteringen leidt. Maar jij bent altijd zo zeurderig.

Eerst een EU in gemarchandeerd worden,
Grondwet door de strot duwen terwijl die middels referendum afgeschoten was,
Miljarden betalen aan frauderende landen,

En nu er stront aan de knikker is blijkt die EU een Frans Duitse dictatuur. Niets meer, niets minder.
Wat moet die president nou? Die wordt buiten de EU al nergens serieus genomen maar binnen de EU dus ook niet.
Misschien is een federatie een beter haalbaar alternatief.

knuppeltje
05-11-11, 09:50
Eerst een EU in gemarchandeerd worden,

Grondwet door de strot duwen terwijl die middels referendum afgeschoten was,

Miljarden betalen aan frauderende landen,

En nu er stront aan de knikker is blijkt die EU een Frans Duitse dictatuur. Niets meer, niets minder.

Wat moet die president nou? Die wordt buiten de EU al nergens serieus genomen maar binnen de EU dus ook niet.

Misschien is een federatie een beter haalbaar alternatief.

Hebben we gelukkig in eerste instantie zelf heel actief aan meegewerkt.

Die hebben we toch per referendum in de kliko gepleurt? Nou ja, velen schijnen nog steeds niet door te hebben dat wat we nu heen hetzelfde inhoudt, maar die zullen dat toch nooit snappen.

Van de Griekse staatsschuld zit zo'n 35 procent in schuld aan de eigen banken. Wat nu wordt kwijtgescholden is 50 procent van de rest van de oorspronkelijke staatsschuld. Daar draaien ook de banken die geleend hebben terwijl ze wisten hoe de vlag erbij hing voor op. Al het andere zijn leningen, inclusief het noodplan.

Frankrijk en Duitsland zijn altijd al de twee meest invloedrijke landen binnen de EU geweest. Dat is niet van vandaag of morgen. Duitsland levert trouwens per hoofd vaan de bevolking de grootste bijdragen om deze crisis te bezweren, dus wat zeur je weer nu als een klein kind?

Dat is maar een Belg. Oeps, het is wel een heel sympathieke Belg.

Nee! Gewoon veel meer controle en sturing door Brussel op de begrotingen en staatsschulden van de EU-landen. Desnoods via de Europese bank, en het IMF zoals nu met Italië gaat gebeuren. Voor mijn part mogen regeringsleiders dan net als nu Berlus zeggen dat ze daar zelf om hebben gevraagd, als ze daarmee hun smoel willen redden, als het maar gebeurt.

super ick
05-11-11, 15:56
Hebben we gelukkig in eerste instantie zelf heel actief aan meegewerkt.

Die hebben we toch per referendum in de kliko gepleurt? Nou ja, velen schijnen nog steeds niet door te hebben dat wat we nu heen hetzelfde inhoudt, maar die zullen dat toch nooit snappen.

Van de Griekse staatsschuld zit zo'n 35 procent in schuld aan de eigen banken. Wat nu wordt kwijtgescholden is 50 procent van de rest van de oorspronkelijke staatsschuld. Daar draaien ook de banken die geleend hebben terwijl ze wisten hoe de vlag erbij hing voor op. Al het andere zijn leningen, inclusief het noodplan.

Frankrijk en Duitsland zijn altijd al de twee meest invloedrijke landen binnen de EU geweest. Dat is niet van vandaag of morgen. Duitsland levert trouwens per hoofd vaan de bevolking de grootste bijdragen om deze crisis te bezweren, dus wat zeur je weer nu als een klein kind?

Dat is maar een Belg. Oeps, het is wel een heel sympathieke Belg.

Nee! Gewoon veel meer controle en sturing door Brussel op de begrotingen en staatsschulden van de EU-landen. Desnoods via de Europese bank, en het IMF zoals nu met Italië gaat gebeuren. Voor mijn part mogen regeringsleiders dan net als nu Berlus zeggen dat ze daar zelf om hebben gevraagd, als ze daarmee hun smoel willen redden, als het maar gebeurt.

Jij bent een 'believer' tegen beter weten in.

knuppeltje
05-11-11, 16:55
Jij bent een 'believer' tegen beter weten in.

Een echte pessimist, ben je.

super ick
06-11-11, 10:57
Een echte pessimist, ben je.

Ik ben een realist. IK steek mijn kop niet in het zand voor een ideaal.

knuppeltje
06-11-11, 11:22
Ik ben een realist. IK steek mijn kop niet in het zand voor een ideaal.

Je kunt die ook veel beter in het zand stoppen voor een catastrofe. Zie je die toch zeker niet aankomen.

super ick
06-11-11, 16:51
Je kunt die ook veel beter in het zand stoppen voor een catastrofe. Zie je die toch zeker niet aankomen.

HEt ziet er naar uit dat dat precies is wat de Eurofielen doen.