PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus verontschuldigt zich voor geweld van christendom



Marsipulami
28-10-11, 08:26
Paus verontschuldigt zich voor geweld van christendom

28/10/11, 01u52

Paus Benedictus XVI heeft op een bijeenkomst met ongeveer 300 geestelijke leiders in het Italiaanse Assisi toegegeven dat het christendom geweld heeft gebruikt in zijn lange historie.

"Nooit meer geweld. Nooit meer oorlog. Nooit meer terrorisme. In de naam van God, moge elke religie op aarde rechtvaardigheid, vrede, vergeving, leven en liefde brengen", zei de 84-jarige paus, die eraan toevoegde dat er bij het geweld duidelijk sprake was van misbruik van het christelijke geloof en dat het tegenstrijdig was met "het ware karakter" ervan.

De geestelijke leiders zijn in Assisi, thuisstad van de heilige Franciscus, bijeen gekomen om te herdenken dat het 25 jaar geleden is dat de vorige paus Johannes Paulus II voor het eerst sprak met aanhangers van andere geloven. Aanwezig waren leiders van islam, jodendom, hindoeïsme, boeddhisme, taoïsme, confucianisme, sikhisme, jainisme, zoroastrianisme en baha'i.

Een van de belangrijkste islamitische leiders was echter niet aanwezig. De imam van de soennitische universiteit al-Azhar in Caïro verbrak begin dit jaar de banden met het Vaticaan, nadat de paus kritiek had geuit op de positie van christenen in het Midden-Oosten.

Waar het vorige overleg 25 jaar geleden werd afgesloten met een gezamenlijk gebed, gebeurde dat deze keer niet. De huidige paus is conservatiever dan zijn voorganger wat betreft de katholieke relaties met andere religies. Zijn kritiek is dat een gezamenlijk gebed suggereert dat alle religies min of meer gelijk zouden zijn. (sps)

knuppeltje
28-10-11, 08:30
Paus verontschuldigt zich voor geweld van christendom


Voor mij had hij het niet hoeven doen. Hij kan er tenslotte ook niets aan doen dat ook hij geschapen is door de meest gruwelijke god die de mens over zich heeft afgeroepen.

Eric de Blois
28-10-11, 13:33
Voor mij had hij het niet hoeven doen. Hij kan er tenslotte ook niets aan doen dat ook hij geschapen is door de meest gruwelijke god die de mens over zich heeft afgeroepen.

Daartegenover staat dat de aanhangers van die 'gruwelijke' god overwegend tolerant zijn en niet zulke lange tenen hebben als de aanhangers van de profeet. Voor je het weet heb je een waarschuwing of erger nog. En ja als je tekening maakt van hun idool, moet je zelf's voor je leven vrezen. Jij kakt liever op de christenen dat is veel veiliger. Een grote mond opzetten over de profeert durf je niet. Al heb je wel gelijk over die ene geweldadige god, over die andere hou je wijselijk je mond.

mark61
28-10-11, 13:44
Zijn kritiek is dat een gezamenlijk gebed suggereert dat alle religies min of meer gelijk zouden zijn.

Hallo wereld, ik ben een nazi. Maar wel een geweldloze nazi :strik:

super ick
28-10-11, 17:17
Gelul van een vleugellamme.

De enige reden dat de kerk niet naar geweld neigt is omdat ze die macht domweg niet meer hebben. Zolang ze die macht hadden hebben ze hem gebruikt.
Ja dan is het makkelijk vrede preken.

Lijkt wel een jager die plechtig zweert nooit meer een dodo te schieten.

Marsipulami
28-10-11, 21:18
Hallo wereld, ik ben een nazi. Maar wel een geweldloze nazi :strik:

Vragen:


a) Ben je akkoord dat de opvattingen van de katholieke kerk inzake abortus, euthanasie, homoseksualiteit, anti-conceptie, enz. gelijkwaardig zijn aan jouw opvattingen terzake ? Indien het antwoord negatief is dan ben je het eens met paus Benedictus dat niet alle godsdiensten of levensbeschouwingen evenwaardig zijn. Dan zeg je eigenlijk dat het katholicisme minderwaardig is aan jouw opvattingen terzake.

b) Ben je akkoord met geloofsartikelen van de katholieke kerk zoals de verrijzenis van Christus, de opstanding van de doden, enz. Indien niet, dan beschouw je jouw mening als meerderwaardig en zeg je eigenlijk hetzelfde als de paus zegt over andersdenkenden.

knuppeltje
29-10-11, 09:09
Daartegenover staat dat de aanhangers van die 'gruwelijke' god overwegend tolerant zijn en niet zulke lange tenen hebben als de aanhangers van de profeet.

Volgens mij was geschiedenis voor jou geen interessant vak.

knuppeltje
29-10-11, 09:14
Ben je akkoord dat de opvattingen van de katholieke kerk inzake abortus, euthanasie, homoseksualiteit, anti-conceptie, enz. gelijkwaardig zijn aan jouw opvattingen terzake ?

In ieder geval niet aan mijn opvatting daarover.

Marsipulami
29-10-11, 10:17
In ieder geval niet aan mijn opvatting daarover.

In dat geval ben je het eens met de paus die stelt dat niet alle religies en levensbeschouwingen evenwaardig zijn en volgens de zienswijze van mark61 ben je dan een nazi.

knuppeltje
29-10-11, 10:29
In dat geval ben je het eens met de paus die stelt dat niet alle religies en levensbeschouwingen evenwaardig zijn en volgens de zienswijze van mark61 ben je dan een nazi.

Ik zei toch dat zijn opvattingen niet de mijne zijn. Ik kan het dus niet met hem eens zijn, lelijk jezuïetje dat je bent.

super ick
29-10-11, 16:05
Volgens mij was geschiedenis voor jou geen interessant vak.

Toen waren ze wel lief?

Eric de Blois
30-10-11, 02:22
Volgens mij was geschiedenis voor jou geen interessant vak.

Christenen van nu hebben geen schuld aan de misdaden die in naam van god gepleegd zijn in het verleden. Je moet mensen beoordelen op hun daden, niet op daden die hun voorouders hebben gepleegd.

knuppeltje
30-10-11, 08:28
Christenen van nu hebben geen schuld aan de misdaden die in naam van god gepleegd zijn in het verleden. Je moet mensen beoordelen op hun daden, niet op daden die hun voorouders hebben gepleegd.

Wat raar, hier wordt door een hele troep uiterst kwaadaardige godsdienstwaanzinnigen als maar gebeurtenissen van 1400 jaar geleden gebruikt om de huidige moslims van alles en nog wat daarover te verwijten.

knuppeltje
30-10-11, 08:29
Toen waren ze wel lief?

Wie bedoel je?

super ick
30-10-11, 14:14
Wie bedoel je?

Wel bij de les blijven a.u.b.

knuppeltje
31-10-11, 08:34
Wel bij de les blijven a.u.b.

Dat is geen punt. Maar het is hier geen wedstrijd zo snel mogelijk cryptogrammen oplossen.

mark61
31-10-11, 10:36
Vragen:


Irrelevant. Het doet er niet toe wat ik ergens van vind. Het gaat hier over superioriteit van het christendom. Alle andere godsdiensten zijn minderwaardig, zegt de paus.

Dus is het een nazi. Jij toch ook?

Marsipulami
31-10-11, 11:03
Irrelevant. Het doet er niet toe wat ik ergens van vind. Het gaat hier over superioriteit van het christendom. Alle andere godsdiensten zijn minderwaardig, zegt de paus.

Dus is het een nazi. Jij toch ook?

Als je zegt dat alle godsdiensten en ideologiën evenwaardig zijn, dan zeg je eigenlijk dat ze geen van allen iets waard zijn. Dat komt neer op een nihilistisch relativisme.

Mensen die een bepaalde visie verkondigen en tegelijk zeggen dat een andere/tegenovergestelde visie net zo goed is, zulke mensen hebben een psychiater nodig. (Diagnose zou kunnen zijn: schizofrenie of borderline syndroom).

knuppeltje
31-10-11, 11:36
Als je zegt dat alle godsdiensten en ideologiën evenwaardig zijn, dan zeg je eigenlijk dat ze geen van allen iets waard zijn. Dat komt neer op een nihilistisch relativisme.

Gedeeltelijk ben ik het wel met je eens. Er is ten slotte geen godsdienst waarvan de aanhangers een gruwelijker en stompzinniger god hebben verzonnen dan die van het christendom, al kun je met recht afvragen of dat stompzinnige niet meer op de christenen zelf slaat dan op hun god.

In ieder geval lijkt mij een god die zijn schepselen, zijn kinderen zogezegd, het verbiedt om de vruchten van de boom van de kennis over goed en kwaad tot zich te nemen, zoals in de bijbel staat, in ieder geval van een zeer bedenkelijk allooi. Het lijkt op een opvoeder die zijn kinderen bewust niet wilt opvoeden - en hen dus niet door het opdoen van die kennis wilt wapenen tegen alle gevaren die dan en later op hun weg komen te liggen. Zo'n volsterkte idiote tokkie-opvoeder zou nu in een moderne rechtsstaat bijvoorbeeld, terecht het grote risico lopen om door de rechter veroordeeld te worden wegens zeer ernstige kinderverwaarlozing en kindermishandeling, waarbij aangetekend dat kinderverwaarlozing in een moderne rechtsstaat gelijk is aan kindermishandeling.

mark61
31-10-11, 13:09
Als je zegt dat alle godsdiensten en ideologiën evenwaardig zijn, dan zeg je eigenlijk dat ze geen van allen iets waard zijn. Dat komt neer op een nihilistisch relativisme.

Mensen die een bepaalde visie verkondigen en tegelijk zeggen dat een andere/tegenovergestelde visie net zo goed is, zulke mensen hebben een psychiater nodig. (Diagnose zou kunnen zijn: schizofrenie of borderline syndroom).

Weer fantasie. Wat mankeert er toch aan jouw bovenkamer?

Welke tegenstrijdige moraal verkondigen christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, sjintoïsme, Falun Gong, ...?

Marsipulami
31-10-11, 13:27
Weer fantasie. Wat mankeert er toch aan jouw bovenkamer?

Welke tegenstrijdige moraal verkondigen christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, sjintoïsme, Falun Gong, ...?

Moraal is slechts één aspect van een godsdienst.

Maar om het bij moraal te houden. Eén voorbeeldje zou kunnen zijn: monogamie/polygamie, onverbreekbaarheid van het huwelijk,..

The_Grand_Wazoo
31-10-11, 14:22
Als je zegt dat alle godsdiensten en ideologiën evenwaardig zijn, dan zeg je eigenlijk dat ze geen van allen iets waard zijn. Dat komt neer op een nihilistisch relativisme.



Daar komt het niet op neer. Dat verschillende zaken gelijkwaardigheid betekent niet automatisch dat zij door die gelijkwaardigheid niets waard zijn. Zo zijn er tien verschillende merken asperine en ze werken allemaal. (Toegegeven, dat kun je van een religie dan wellicht weer niet zeggen, maar dat is een ander debat).

Niet ieder relativisme is nihilistisch.

super ick
31-10-11, 15:01
Dat is geen punt. Maar het is hier geen wedstrijd zo snel mogelijk cryptogrammen oplossen.

Er staat toch geen tijdslimiet voor?

Gewoon teruglezen is voldoende.

knuppeltje
31-10-11, 15:03
Maar om het bij moraal te houden. Eén voorbeeldje zou kunnen zijn: monogamie/polygamie, onverbreekbaarheid van het huwelijk,..

Dat laatste is nog nooit gebleken.

Marsipulami
31-10-11, 15:31
Daar komt het niet op neer. Dat verschillende zaken gelijkwaardigheid betekent niet automatisch dat zij door die gelijkwaardigheid niets waard zijn. Zo zijn er tien verschillende merken asperine en ze werken allemaal. (Toegegeven, dat kun je van een religie dan wellicht weer niet zeggen, maar dat is een ander debat).

Niet ieder relativisme is nihilistisch.

Ok, je mag het voor mijn part ook vergelijken met de ideologie en het programma van verschillende politieke partijen. Het programma van de VVD is anders als dat van de SP. En je kan niet verwachten dat de ene groep over de andere zegt dat hun visie net zo goed is als de eigen visie.