PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhagen geeft CDA het laatste zetje...



Wizdom
29-10-11, 17:18
Verhagen vraagt eensgezindheid in CDA-fractie

Laatste update: 29 oktober 2011 17:53 info
UTRECHT - Vicepremier Maxime Verhagen rekent er op dat de CDA-fractie volgende week niet langer verdeeld is over de toekomst van de 18-jarige Mauro Manuel.
CDA-congres Fotoserie
''Het mooie van onze partij is dat we er samen uitkomen. Ik ga ervan uit, Sybrand, dat de voltallige fractie dat volgende week ook eensgezind doet'', zei Verhagen op het CDA-partijcongres tegen fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma en diens 20 fractiegenoten.

Tot nog toe zijn er twee dissidenten in de CDA-fractie: Kathleen Ferrier en Ad Koppejan. Zij stemden vorig jaar ook tegen de politieke samenwerking met de PVV die het minderheidskabinet van VVD en CDA mogelijk maakte.

Na afloop van zijn speech zei Verhagen dat het ''overdonderende applaus'' van het congres ''een heel duidelijk signaal'' was naar de fractie dat ze er dinsdag gezamenlijk uit moeten komen.

''Wat ik van Koppejan en Ferrier heb gehoord is dat ze discussie willen voeren. U heeft gehoord wat de CDA-leden van de fractie vragen. Het applaus op mijn oproep hebben ook Koppejan en Ferrier gehoord.''

Behalve Verhagen benadrukte ook Van Haersma Buma het belang van een eensgezinde fractie.


Geen oproep

Volgens Verhagen heeft het congres geen oproep aan het kabinet of de fractie gedaan om het besluit te veranderen dat Mauro geen recht heeft op een verblijfsvergunning. De aangenomen resolutie ging volgens Verhagen over een humaan beleid voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen en niet over Mauro.

Verhagen wees erop dat de CDA-fractie een motie heeft ingediend die erop gericht is Mauro met een studievisum in Nederland te laten blijven. Hij zei ervan uit te gaan dat de kansen die er zijn voor Mauro benut zullen blijven worden.

Over de oproep tot barmhartigheid in de zaak van Mauro door veel CDA-leden op het congres, zei Verhagen dat barmhartigheid een ''richtsnoer is voor alle CDA'ers''. Dat geldt volgens hem zowel voor fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma als voor bijvoorbeeld Kamerlid Ad Koppejan.


Hoopgevend

De uitkomst is teleurstellend en hoopgevend tegelijk. Zo reageerde de pleegmoeder van de jonge Angolees Mauro zaterdag na afloop van het CDA-congres. Het was hoopgevend en hartverwarmend om te horen dat veel CDA’ers de resolutie hebben aangegrepen om zich voor Mauro uit te spreken, aldus de moeder op politiek24, een digitaal kanaal van de NOS.

Teleurstellend noemde ze het dat Mauro de deur wordt gewezen terwijl er in de resolutie op het CDA-congres gesproken wordt over een humaner asielbeleid. '' Ze erkennen dus dat het niet humaan is, maar toch kunnen ze nu voor Mauro geen uitzondering maken en wijzen ze hem toch de deur. Dat is voor ons uitermate teleurstellend.’’


Dinsdag

Mauro is dinsdag aanwezig bij het tweede Kamerdebat over het wel of niet krijgen van zijn verblijfsvergunning. Hij liet weten blij te zijn ''dat er Kamerleden zijn die zich hard voor mij maken’’.

Maar de 18-jarige jongen sprak zijn teleurstelling uit dat het CDA-congres geen duidelijkheid heeft gegeven over zijn positie. ''Ik hoop dat er goed geluisterd wordt naar de mensen die vinden dat ik wel mag blijven. Dat is het enige dat ik kan hopen.’’

Langer in Nederland blijven door een studievisum aan te vragen, zoals sommige CDA-parlementariërs voorstellen, ziet de jongen niet als een oplossing. ''Dan blijf ik nog langer in onzekerheid dan ik nu toch al zit. Ik wil geen moeilijkheden, ik wil alleen maar hier blijven. Meer vraag ik niet.’’

Wizdom
29-10-11, 21:46
Farizeeërs - YouTube (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ico4EmjuauI)

Kortman
29-10-11, 22:19
Farizeeërs - YouTube (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ico4EmjuauI)

Hoopgevend

De uitkomst is teleurstellend en hoopgevend tegelijk. Zo reageerde de pleegmoeder van de jonge Angolees Mauro zaterdag na afloop van het CDA-congres. Het was hoopgevend en hartverwarmend om te horen dat veel CDA’ers de resolutie hebben aangegrepen om zich voor Mauro uit te spreken, aldus de moeder op politiek24, een digitaal kanaal van de NOS.

Teleurstellend noemde ze het dat Mauro de deur wordt gewezen terwijl er in de resolutie op het CDA-congres gesproken wordt over een humaner asielbeleid. '' Ze erkennen dus dat het niet humaan is, maar toch kunnen ze nu voor Mauro geen uitzondering maken en wijzen ze hem toch de deur. Dat is voor ons uitermate teleurstellend.’’
:p

knuppeltje
30-10-11, 08:35
En nu maar afwachten wat het Kamerdebat oplevert. Veel goeds verwacht ik er niet van. Die zogenaamde uiterst standvastige dissidenten zullen na afloop weer wel hun handen in aller onschuld wassen.