PDA

Bekijk Volledige Versie : Justitie pakt bedelende kinderen aan



Marsipulami
31-10-11, 09:23
Justitie pakt bedelende kinderen aan

Ayfer Erkul − 31/10/11, 05u03

De federale en lokale politie en de magistratuur gaan zich buigen over de problematiek van Romabedelaars, in het bijzonder kinderen, in ons land. Doel is uit te zoeken of de minderjarigen worden uitgebuit dan wel het slachtoffer zijn van mensenhandel.

"Na jaren van geruchten over verhandelde kinderen en bedelaartjes in dienst van clans, willen we duidelijkheid. Daarvoor hebben we een werkgroep opgericht", zegt Wim Bontinck, chef van de cel Mensenhandel bij de federale politie. Nadat meer dan tien jaar geleden de eerste gevallen van uitbuiting door Oost-Europese bedelbendes in ons land zijn opgedoken, is deze werkgroep op niveau van politie en gerecht de eerste poging tot inzicht in het fenomeen van Romabedelaars. "Het is een bijzonder moeilijke materie", verklaart Wim Bontinck die traagheid. "Infiltreren in die gemeenschap is erg moeilijk."

Juiste cijfers zijn er niet, maar het aantal bedelaars uit Oost-Europa is in de afgelopen tien jaar enorm gegroeid in ons land. Daar zitten ook kinderen en gehandicapten bij, twee groepen die volgens de federale politie bijzonder kwetsbaar zijn voor uitbuiting. Volgens Europol worden alle West-Europese landen, ook België, geconfronteerd met de problematiek. In landen als Italië en Groot-Brittannië zijn er, in samenwerking met de Roemeense politie, grote politieacties geweest waarbij hele netwerken werden opgerold. Bij zo'n actie vorig jaar bleken tientallen kinderen door een Romabende naar Londen te zijn gehaald om te bedelen of kruimeldiefstallen te plegen.

Kinderen uitlenen

In België vormt de problematiek van Romabedelaars geen prioriteit. Daar moet verandering in komen met de werkgroep, zegt Bontinck. "We willen in de eerste plaats nagaan of de geruchten kloppen dat vrouwen kinderen aan elkaar uitlenen om te bedelen. Dat baby's hoestsiroop toegediend krijgen opdat ze urenlang zo rustig blijven liggen. En of de jonge bedelaartjes aan het werk worden gezet door hun ouders of andere volwassenen. Daarnaast gaan we ook samenwerken met de Roemeense politie."

Vorig jaar besliste het hof van beroep in Gent dat bedelen met je kind niet strafbaar is. Dat gebeurde in een zaak waarin een Romavrouw was aangeklaagd omdat ze met haar twee kinderen bedelde in Brussel. In eerste aanleg werd ze veroordeeld tot een gevangenisstraf, maar de rechter in beroep sprak haar vrij.

"Het is echter wel strafbaar als je kinderen de straat op stuurt om te bedelen", zegt Cédric Visart de Bocarmé, procureur-generaal bij het hof van beroep te Luik en voorzitter van de werkgroep. "Dat hebben we onlangs al eens gezien in België. Maar toen de politie hen in het oog begon te krijgen, verdwenen ze plots. Mogelijk zijn ze naar een ander land gegaan." Het is een fenomeen dat moeilijk te doorgronden is, zegt ook Visart de Bocarmé. "Maar we moeten het toch proberen."

knuppeltje
31-10-11, 10:05
Ik vind het ook niks. Ik bedoel: je zit lekker ontspannen op een terasje met je vrienden van een pilsje te genieten een gelijk wat te knauwen - en dan komt daar opeens zo'n hologige, ongewassen en stinkend bedelaarje met zijn ongekamde haren, zijn smoezelige handje onder je neus wringen, met alsmaar die prangende vraag in zijn zwarte kijkers, die je al die tijd maar aan blijven kijken. Daar wordt je toch niet goed van, je hele verdere dag is zo bedorven.
Ik vind dan ook dat de overheid met alle middelen - hoe grof ook, maakt mij niet uit - je daar tegen moet beschermen. :fpotver:

Stopnaald
31-10-11, 13:24
Die kinderen worden wel degelijk uitgebuit. Alleen daarom al dient bedelen - hoe hard het ook is - volledig verboden en strafbaar te worden gesteld. Feitelijk praten we over kindermishandeling en de omstandigheid dat het vaak de eigen moeder is die hieraan meewerkt is in mijn optiek géén verzachtende, maar juist verzwarende factor. Mijn idee is, 1e keer waarschuwen, 2e keer zware boete, 3e keer uit ouderlijke macht zetten en kind opvangen in pleeggezin. Moet jij eens opletten hoe snel het afgelopen is!

Marsipulami
31-10-11, 13:29
Die kinderen worden wel degelijk uitgebuit. Alleen daarom al dient bedelen - hoe hard het ook is - volledig verboden en strafbaar te worden gesteld. Feitelijk praten we over kindermishandeling en de omstandigheid dat het vaak de eigen moeder is die hieraan meewerkt is in mijn optiek géén verzachtende, maar juist verzwarende factor. Mijn idee is, 1e keer waarschuwen, 2e keer zware boete, 3e keer uit ouderlijke macht zetten en kind opvangen in pleeggezin. Moet jij eens opletten hoe snel het afgelopen is!

Jij bent toch wel een hele kwaaie/strenge.

knuppeltje
31-10-11, 16:37
Die kinderen worden wel degelijk uitgebuit.

Vrouwen in de prostitutie worden ook uitgebuit, en heel vaak zitten daar nog heel erg jonge vrouwen onder, zeg maar kinderen. Wereldwijd ongetwijfeld vele malen meer dan dat er Roma's zijn en het is wereldwijd dikke vette handel. Toch denk ik niet dat daar overal meer tegen wordt gedaan dan tegen Roma's. Helaas hebben die de aansluiting met de moderne samenleving gemist. Zij willen onze moderne wereld niet - en de moderne wereld wil hen niet. Ze zijn dus zelf ook slachtoffer.

super ick
31-10-11, 16:41
Ik vind het ook niks. Ik bedoel: je zit lekker ontspannen op een terasje met je vrienden van een pilsje te genieten een gelijk wat te knauwen - en dan komt daar opeens zo'n hologige, ongewassen en stinkend bedelaarje met zijn ongekamde haren, zijn smoezelige handje onder je neus wringen, met alsmaar die prangende vraag in zijn zwarte kijkers, die je al die tijd maar aan blijven kijken. Daar wordt je toch niet goed van, je hele verdere dag is zo bedorven.
Ik vind dan ook dat de overheid met alle middelen - hoe grof ook, maakt mij niet uit - je daar tegen moet beschermen. :fpotver:

Je vergist je. Bedelende kinderen halen meestal meer dan € 100 per dag op. Als je er zo vier rond hebt lopen dan tikt het aardig aan.
Als ze te oud zijn om te bedelen gaan ze naar het OCW (Opleidings Centrum Winkeldiefstal)
Pa en ma hosselen er ook nog wat bij, ten koste van.
De meeste Roma's hebben aan geld geen gebrek.

knuppeltje
31-10-11, 16:44
Je vergist je. Bedelende kinderen halen meestal meer dan € 100 per dag op. Als je er zo vier rond hebt lopen dan tikt het aardig aan.
Als ze te oud zijn om te bedelen gaan ze naar het OCW (Opleidings Centrum Winkeldiefstal)
Pa en ma hosselen er ook nog wat bij, ten koste van.
De meeste Roma's hebben aan geld geen gebrek.

Niets aan de hand dus. Gelukkig maar weer.

Eric de Blois
31-10-11, 19:55
Ik vind het ook niks. Ik bedoel: je zit lekker ontspannen op een terasje met je vrienden van een pilsje te genieten een gelijk wat te knauwen - en dan komt daar opeens zo'n hologige, ongewassen en stinkend bedelaarje met zijn ongekamde haren, zijn smoezelige handje onder je neus wringen, met alsmaar die prangende vraag in zijn zwarte kijkers, die je al die tijd maar aan blijven kijken. Daar wordt je toch niet goed van, je hele verdere dag is zo bedorven.
Ik vind dan ook dat de overheid met alle middelen - hoe grof ook, maakt mij niet uit - je daar tegen moet beschermen.

Ik weet zeker dat je het nog meent ook.

Spoetnik
31-10-11, 20:05
Oppakken en levenslang de cel in... Die kinderen dus.

super ick
01-11-11, 09:04
Niets aan de hand dus. Gelukkig maar weer.

Dat zeg ik niet!

IK zeg alleen dat Roma's over het algemeen geen geldgebrek hebben.
Sorry dat ik je beeld verstoord heb.

knuppeltje
01-11-11, 09:52
Sorry dat ik je beeld verstoord heb.

Met die onzin van je gaat dat dus niet lukken.

knuppeltje
01-11-11, 09:53
Ik weet zeker dat je het nog meent ook.

Wel te ruste Eric.

super ick
01-11-11, 09:57
Met die onzin van je gaat dat dus niet lukken.

Hou jij je maar lekker bij de struisvogelmethode. Kop in 't zand.
Niets aan de hand mensen, doorlopen.

Hoe komt het toch dat jij telkens in een stuip schiet als anderen menen dat groepen die jij als zielig bestempelt in weze niet zo zielig zijn?

knuppeltje
01-11-11, 10:04
Niets aan de hand mensen, doorlopen.

Hoe komt het toch dat jij telkens in een stuip schiet als anderen menen dat groepen die jij als zielig bestempelt in weze niet zo zielig zijn?

Waar zeg ik dat er niets aan de hand is, lieg toch niet zo.

Gelijk heb je natuurlijk. Jij kent alle Roma's en weet daardoor dat ze allemaal fantastisch doen. Eind goed - al goed.

super ick
01-11-11, 10:09
Waar zeg ik dat er niets aan de hand is, lieg toch niet zo.

Gelijk heb je natuurlijk. Jij kent alle Roma's en weet daardoor dat ze allemaal fantastisch doen. Eind goed - al goed.

Nu ga je weer dingen beweren die ik niet gezegd heb.
Je lult er weer behendig omheen.

knuppeltje
01-11-11, 10:18
Nu ga je weer dingen beweren die ik niet gezegd heb.
Je lult er weer behendig omheen.

Doeg. :fuckit2:

Fulanadetal
01-11-11, 16:27
De bedelkinderen die hier rondlopen zijn verkocht door hun ouders aan mensenhandelaars. Die kinderen zijn dus slaven. Wat jij vanuit je goede hart geeft aan zo'n slaaf gaat diezelfde dag nog naar zijn of haar eigenaar.
Als ze er niet meer schattig genoeg uit zien om te bedelen wordt het tijd voor zakkenrollen, winkeldiefstal (met behulp van speciaal geprepareerde kleding zoals grote rokken met heel veel zakken) babbeltruuks of prostitutie. Ik geef zo'n kind geen cent. Het zou goed zijn als er een Europese aanpak kwam.
Ondersteunen keurige meerderheid Roma, onderwijs, aanpak discriminatie, en hard aanpakken van die minderheid die alle Roma een slechte naamt geeft.

Interessant artikel: http://www.marietmeester.nl/parool_220406.pdf

Stopnaald
02-11-11, 10:17
Jij bent toch wel een hele kwaaie/strenge.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Stopnaald
02-11-11, 10:30
Vrouwen in de prostitutie worden ook uitgebuit, en heel vaak zitten daar nog heel erg jonge vrouwen onder, zeg maar kinderen. Wereldwijd ongetwijfeld vele malen meer dan dat er Roma's zijn en het is wereldwijd dikke vette handel. Toch denk ik niet dat daar overal meer tegen wordt gedaan dan tegen Roma's. Helaas hebben die de aansluiting met de moderne samenleving gemist. Zij willen onze moderne wereld niet - en de moderne wereld wil hen niet. Ze zijn dus zelf ook slachtoffer.

Vwb prostitutie zie ik dan ook veel meer in het "zweedse model", oftewel: niet de sekswerker aanpakken, maar de klant. En die klant mag wmb dan ook best flink worden aangepakt.

Vwb de Roma denk ik dat je niet moet generaliseren. Net als bij (vele) andere gemeenschappen is dit een sterk patriarchale cultuur. Aan de vrouwen en kinderen wordt simpelweg niets gevraagd, het zijn de mannen die hun leven bepalen. Een sterk bijdragende factor is het jong trouwen en daardoor veel kinderen krijgen, waardoor die onderdrukking in stand kan blijven.

Zodra de macht tussen de beide seksen meer in balans is of beter gezegd, als de vrouw meer macht heeft over haar eigen buik, zie je dat trouwleeftijd en geboortecijfers dalen.
En laat dat laatste nou net ook kenmerkend zijn voor de "moderne samenleving". Het zou mij daarom helemaal niet verbazen als ook vele Roma-vrouwen liever later zouden willen trouwen en minder kinderen willen krijgen, maar ook meer zeggenschap over de rest van hun leefwijze en cultuur.

super ick
02-11-11, 10:39
Doeg. :fuckit2:

Argumenten op.

Stopnaald
02-11-11, 10:40
Je vergist je. Bedelende kinderen halen meestal meer dan € 100 per dag op. Als je er zo vier rond hebt lopen dan tikt het aardig aan.
Als ze te oud zijn om te bedelen gaan ze naar het OCW (Opleidings Centrum Winkeldiefstal)
Pa en ma hosselen er ook nog wat bij, ten koste van.
De meeste Roma's hebben aan geld geen gebrek.

Pa hosselt er helemaal niets bij. Dat is nl. helemaal niet nodig en hij zal toch echt geen onnodige persoonlijke risico's willen nemen.

Volgens een BBC-docu kan een bedelend koppeltje (mama met baby) tot wel 300 pond per dag ophalen. Een kind doet inderdaad toch ook al gauw 100 pond, afhankelijk van de leeftijd. Kleinere kinderen halen meer op dan grotere kinderen.

Er werden verschillende personen stiekem gefilmd. Ze hebben allerlei technieken en truukjes. Zo hullen de dames zich in islamitische outfit, maar wel gezicht blootlatend zodat de smekende blik goed zichtbaar is, om vervolgens in een wijk waar overwegend moslims wonen te gaan bedelen. Op vrijdag gaan ze standaard bij de uitgang van een moskee staan. Op zaterdagavond staan ze in het uitgaansgebied bij de restaurants. En ga zo maar door, ze hebben een heel programma en zelfs de routing is uitgekookt.

Stopnaald
02-11-11, 10:55
Waar zeg ik dat er niets aan de hand is, lieg toch niet zo.

Gelijk heb je natuurlijk. Jij kent alle Roma's en weet daardoor dat ze allemaal fantastisch doen. Eind goed - al goed.

Alle Roma's doen het niet fantastisch. Er is een heel grote groep Roma in mn. Hongarije, Bulgarije en Roemenië die zwaar in de armoede zitten. Dat is een feit.

Een ander feit is, dat juist de Roma die hier in het westen zitten, NIET tot die groep behoren. De lui die hier zitten, komen vrijwel allemaal uit een paar kleine gebieden, waar de huizen groter zijn dan de gemiddelde villa uit het gooi. DIE Roma houden zich met alle vormen van mensenhandel en uitbuiting bezig en worden daar stinkend rijk van. Ook dat is een feit.

Stopnaald
02-11-11, 11:12
De bedelkinderen die hier rondlopen zijn verkocht door hun ouders aan mensenhandelaars. Die kinderen zijn dus slaven. Wat jij vanuit je goede hart geeft aan zo'n slaaf gaat diezelfde dag nog naar zijn of haar eigenaar.
Als ze er niet meer schattig genoeg uit zien om te bedelen wordt het tijd voor zakkenrollen, winkeldiefstal (met behulp van speciaal geprepareerde kleding zoals grote rokken met heel veel zakken) babbeltruuks of prostitutie. Ik geef zo'n kind geen cent. Het zou goed zijn als er een Europese aanpak kwam.
Ondersteunen keurige meerderheid Roma, onderwijs, aanpak discriminatie, en hard aanpakken van die minderheid die alle Roma een slechte naamt geeft.

Interessant artikel: http://www.marietmeester.nl/parool_220406.pdf

Een paar kleine kanttekeningen:
1) het gaat ook heel vaak om eigen kinderen/kleinkinderen/achterkleinkinderen etc.
2) de kinderen bedelen NOOIT alleen, dat LIJKT alleen maar zo. In werkelijkheid staan ze continue onder toezicht van een of meer volwassenen. Het geld wordt niet diezelfde dag, maar zelfs binnen 10 minuten afgegeven aan de (meestal vrouwelijke) begeleider(s).
3) de jongens die te groot worden om te bedelen, worden eerst ingezet als dief (zakkenrollen, winkeldiefstal etc) en kunnen evt. binnen de organisatie (wat dat IS het: een criminele organisatie) opklimmen via drugshandel en pooieren naar de top.
4) de jongemannen die niet kunnen of willen opklimmen, wacht de slavernij van de weetteelt, waarbij je 24/7/365 zit opgesloten in een illegale kwekerij en knettergek wordt van het continue licht en slaapgebrek.

Verder ben ik het met je eens dat een Europeese aanpak het beste zou zijn.
Natuurlijk heb je gelijk dat ondersteuning nette Roma, onderwijs, aanpak discrimminatie en criminele Roma hard nodig is. Maar daarnaast is toch ook van die nette Roma een offer nodig. En wel in de zin van hun cultuur. Want zolang de cultuur de macht bij de mannen houdt en de vrouwen in de afhankelijke positie, zonder zeggenschap over trouwleeftijd, huwelijkspartner en kinderaantal, blijft het dweilen met de kraan open.

super ick
02-11-11, 12:33
Pa hosselt er helemaal niets bij. Dat is nl. helemaal niet nodig en hij zal toch echt geen onnodige persoonlijke risico's willen nemen.

Volgens een BBC-docu kan een bedelend koppeltje (mama met baby) tot wel 300 pond per dag ophalen. Een kind doet inderdaad toch ook al gauw 100 pond, afhankelijk van de leeftijd. Kleinere kinderen halen meer op dan grotere kinderen.

Er werden verschillende personen stiekem gefilmd. Ze hebben allerlei technieken en truukjes. Zo hullen de dames zich in islamitische outfit, maar wel gezicht blootlatend zodat de smekende blik goed zichtbaar is, om vervolgens in een wijk waar overwegend moslims wonen te gaan bedelen. Op vrijdag gaan ze standaard bij de uitgang van een moskee staan. Op zaterdagavond staan ze in het uitgaansgebied bij de restaurants. En ga zo maar door, ze hebben een heel programma en zelfs de routing is uitgekookt.

Die BBC-docu heb ik ook gezien.
HEt is als met veel gelukszoekers. De echte sloebers raken niet tot hier.
Die Romafamilies zijn vaak stinkend rijk, hondsbrutaal en asociaal.

super ick
02-11-11, 12:34
Een paar kleine kanttekeningen:
1) het gaat ook heel vaak om eigen kinderen/kleinkinderen/achterkleinkinderen etc.
2) de kinderen bedelen NOOIT alleen, dat LIJKT alleen maar zo. In werkelijkheid staan ze continue onder toezicht van een of meer volwassenen. Het geld wordt niet diezelfde dag, maar zelfs binnen 10 minuten afgegeven aan de (meestal vrouwelijke) begeleider(s).
3) de jongens die te groot worden om te bedelen, worden eerst ingezet als dief (zakkenrollen, winkeldiefstal etc) en kunnen evt. binnen de organisatie (wat dat IS het: een criminele organisatie) opklimmen via drugshandel en pooieren naar de top.
4) de jongemannen die niet kunnen of willen opklimmen, wacht de slavernij van de weetteelt, waarbij je 24/7/365 zit opgesloten in een illegale kwekerij en knettergek wordt van het continue licht en slaapgebrek.

Verder ben ik het met je eens dat een Europeese aanpak het beste zou zijn.
Natuurlijk heb je gelijk dat ondersteuning nette Roma, onderwijs, aanpak discrimminatie en criminele Roma hard nodig is. Maar daarnaast is toch ook van die nette Roma een offer nodig. En wel in de zin van hun cultuur. Want zolang de cultuur de macht bij de mannen houdt en de vrouwen in de afhankelijke positie, zonder zeggenschap over trouwleeftijd, huwelijkspartner en kinderaantal, blijft het dweilen met de kraan open.

Pas op, je maakt Knuppeltje helemaal in de war want alle Roma's zijn wel zielig. Straks krijg je ook een middelvinger.

knuppeltje
02-11-11, 13:59
Pas op, je maakt Knuppeltje helemaal in de war want alle Roma's zijn wel zielig. Straks krijg je ook een middelvinger.

Vertel eens waar ik dat gezegd heb?

Middelvingers is niet mijn ding.

super ick
02-11-11, 14:12
Middelvingers is niet mijn ding.

LAst van geheugenverlies?

Stukje omhoog scrollen.

super ick
02-11-11, 14:12
Doeg. :fuckit2:

Hiet jouw ding.......

Toch?

knuppeltje
02-11-11, 14:14
LAst van geheugenverlies?

Stukje omhoog scrollen.

Gelukkig niet.

En dan?

super ick
02-11-11, 14:23
Gelukkig niet.

En dan?

Dan zie je jouw opgestoken middelvingertje.

knuppeltje
02-11-11, 14:45
Dan zie je jouw opgestoken middelvingertje.

Ow, dat. Ik dacht dat je iets anders bedoelde. Namelijk dat ik iets gezegd zou hebben dat ik dus niet gezegd heb.

super ick
03-11-11, 09:38
Ow, dat. Ik dacht dat je iets anders bedoelde. Namelijk dat ik iets gezegd zou hebben dat ik dus niet gezegd heb.

Nee, veel erger!!

Je doet iets en ontkent het doodleuk.

[Mark61modus-on]hypocriet, leugenachtig varken, [Mark61modus-off]

knuppeltje
03-11-11, 10:11
Nee, veel erger!!

Je doet iets en ontkent het doodleuk.

[Mark61modus-on]hypocriet, leugenachtig varken, [Mark61modus-off]


Hahahaha. :maf3: