PDA

Bekijk Volledige Versie : DNB: schuldencrisis is geëscaleerd - beperk hypotheekrente aftrek



knuppeltje
02-11-11, 12:58
De Nederlandse Bank (DNB) pleit voor een hypotheekrenteaftrek die gedurende de looptijd van de hypotheek minder wordt.
Volgens een rapport van de DNB is de Nederlandse hypotheekschuld, samen met de schuldencrisis en de tegenvallende economische groei, een grote bedreiging voor de financiële stabiliteit van Nederland.

DNB noemt in het halfjaarlijks overzicht over de financiële stabiliteit de vooruitzichten voor Nederland 'zorgwekkend'. De schuldencrisis is volgens DNB geëscaleerd. Het vertrouwen in enkele grote Europese landen en banken is daardoor afgenomen, waardoor indirect de kans op een nieuwe recessie of een lange periode van lage groei toeneemt, ook in Nederland, schrijft de DNB.

Om verdere escalatie te voorkomen wordt opgeroepen tot krachtig ingrijpen van beleidsmakers. "Het is zaak dat het akkoord van de eurotop op 26 oktober nu snel en daadkrachtig wordt uitgewerkt", aldus de DNB.

De Nederlandse hypotheekschuld is ook nog altijd een probleem. "Die is veel te hoog en maakt ons en de banken kwetsbaar." Volgens de DNB komt dat vooral door het huidige stelsel van hypotheekrenteaftrek dat huishoudens aanzet tot maximaal lenen en minimaal aflossen. Het Monetair Fonds heeft Nederland heeft Nederland hier al meerdere keren over gewaarschuwd.

Een oplossing is volgens de DNB om de renteaftrek zo aan te passen dat die gedurende de looptijd minder wordt. Hierdoor zou aflossen van de hypotheek worden gestimuleerd en aflossingsvrije hypotheken worden ontmoedigd.

Positief noemt de Nederlandse Bank het feit dat banken hun financiële reserves hebben verhoogd. Het ministerie van Financiën en DNB willen de eisen voor die reserves geleidelijk verder opschroeven. Vorige week besloten de Europese regeringsleiders de kapitaalratio te verhogen naar negen procent. (nrc.nl)

En ondertussen hebben wij de hoogste nationale hypotheekschuld. Maar verder leven we niet ver boven onze stand toch?.
We lijken wel Grieken. :schreeuw:

Tomas
02-11-11, 13:03
En ondertussen hebben wij de hoogste nationale hypotheekschuld. Maar verder leven we niet ver boven onze stand toch?.
We lijken wel Grieken. :schreeuw:

Een lening voor grond of onroerend goed is de enige verantwoorde schuld die een mens kan hebben. Ik dacht dat iedereen dat wel wist.

Dat gerotzooi van onze overheid met aftrek en extra belasting (van hypotheek tot lijfrente) is wel een serieus probleem. Je moet voor je oude dag geld geven aan criminelen om gebruik te kunnen maken van belastingvoordeel, en extra belasting te voorkomen. Je moet maximaal lenen voor je huis om geen dief van je eigen portefeuille te zijn. Magoed, dat is nu eenmaal onderdeel van onze subsidiezieke bemoei en regelcultuur.

knuppeltje
02-11-11, 13:13
Een lening voor grond of onroerend goed is de enige verantwoorde schuld die een mens kan hebben. Ik dacht dat iedereen dat wel wist.

Dat gerotzooi van onze overheid met aftrek en extra belasting (van hypotheek tot lijfrente) is wel een serieus probleem.

Jawel, maar veel meer kunnen lenen dan de reële waarde van grond of onroerend goed bij aankoop is, lijkt mij dan weer niet goed. Het lijkt mij zelfs beter daar een eindje onder te zitten, zo'n 70 procent. Dat was lange tijd heel gewoon en wat mij betreft hadden ze dat nooit losgelaten.

En de Nationale Hypotheekgarantie, ook al zo'n nationale uit de klauwen gelopen ramp.

Tomas
02-11-11, 13:16
Jawel, maar veel meer kunnen lenen dan de reële waarde van grond of onroerend goed bij aankoop is, lijkt mij dan weer niet goed. Het lijkt mij zelfs beter daar een eindje onder te zitten, zo'n 70 procent. Dat was lange tijd heel gewoon en wat mij betreft hadden ze dat nooit losgelaten.

En de Nationale Hypotheekgarantie, ook al zo'n nationale uit de klauwen gelopen ramp.

Volgens mij kan je al enkele jaren geen (over de) tophypotheek meer krijgen. En als je dat wel voor elkaar kreeg moest je de hoogste rente betalen.

Magoed, conclousies is: We lijken geen grieken. Nog.

knuppeltje
02-11-11, 14:05
Volgens mij kan je al enkele jaren geen (over de) tophypotheek meer krijgen. En als je dat wel voor elkaar kreeg moest je de hoogste rente betalen.

Magoed, conclousies is: We lijken geen grieken. Nog.

Dat is maar betrekkelijk. Ik kan het niet zo snel vinden, maar volgens mij is het nog steeds mogelijk veel meer te lenen dan de reele waarde van huis en grond.

Wat dit betreft?, véél erger. :haha:

Eric de Blois
02-11-11, 14:46
Als de renteaftrek er af moet, moet de staat ook wat minder heffen op inkomsten uit rente, zodat de rente uiteindelijk omlaag kan. Iedereen tevreden.

Tomas
02-11-11, 16:45
Als de renteaftrek er af moet, moet de staat ook wat minder heffen op inkomsten uit rente, zodat de rente uiteindelijk omlaag kan. Iedereen tevreden.

Je kan belasting vrij je geld wegzetten. Sterker nog: zelfs aftrekken van de belasting.

Dat is de hele basis van de woekerpolis. De overheid dwingt je om je geld aan criminelen te geven, anders belasten ze je er extra voor.

Zo gaat dat.

Eric de Blois
02-11-11, 18:30
Je kan belasting vrij je geld wegzetten. Sterker nog: zelfs aftrekken van de belasting.

Dat is de hele basis van de woekerpolis. De overheid dwingt je om je geld aan criminelen te geven, anders belasten ze je er extra voor.

Zo gaat dat.

Ja, dat het criminelen zijn, daar ben ik het helemaal mee eens.