PDA

Bekijk Volledige Versie : PVV onderzoekt terugkeer van gulden



knuppeltje
11-11-11, 09:01
De PVV laat onderzoek doen naar de kosten van de terugkeer van de gulden. PVV-leider Wilders zegt dat het opgeven van de euro geld gaat kosten, maar dat het op termijn wellicht meer oplevert.

Wilders zegt dat hij een gerenommeerd internationaal bureau inschakelt voor het onderzoek. Welk bureau dat is, is niet bekend gemaakt.

Het licht
"We worden door het kabinet bang gemaakt dat het licht uitgaat als we uit de euro stappen," zegt Wilders. "Natuurlijk kost dat geld, maar ik wil weten of een terugkeer naar de gulden ons op lange termijn juist niet meer oplevert."

De PVV wil een referendum over de terugkeer van de gulden als uit het onderzoek blijkt dat het opgeven van de euro voor Nederland aantrekkelijk blijkt te zijn. Op dit moment is er voor Nederland geen wettelijke regeling voor een referendum op landelijk niveau.

Het PVV-kamerlid Van Dijk, die het plan vanmorgen voor het Radio 1-Journaal uitlegde, wil niet vooruitlopen op de uitslag van het onderzoek.

Voor regeringspartijen, VVD en CDA is opgeven van de euro geen optie. Wilders noemt de munt een mislukt project, dat bakken met geld blijft kosten. (Nos.nl)

Ik vrees dat bij Wilders het licht allang is uitgegaan.

Eric de Blois
11-11-11, 11:43
Een leven zonder euro is mogelijk. In Zwitserland en Noorwegen kunnen ze prima zonder.


wellicht meer oplevert.

Niet doen dus.

Soldim
11-11-11, 13:21
Een leven zonder euro is mogelijk. In Zwitserland en Noorwegen kunnen ze prima zonder.


Je moet ze eens horen klagen hier over hun hoge wisselkoersen (ik hebt een hypotheek in Euros en een salaris in CHF :hihi: )

mark61
11-11-11, 13:28
Wilders zegt dat hij een gerenommeerd internationaal bureau inschakelt voor het onderzoek. Welk bureau dat is, is niet bekend gemaakt.

Hij wil een 'onderzoek' waarvan de uitkomst van tevoren al vast ligt.

Dat is geen onderzoek. Dat is leugen en bedrog.

Hij gaat geen gerenommeerde onderzoekers kunnen vinden die tot het gewenste resultaat komen.

Eric de Blois
11-11-11, 13:44
Je moet ze eens horen klagen hier over hun hoge wisselkoersen (ik hebt een hypotheek in Euros en een salaris in CHF :hihi: )

Als ik naar de huizen en auto's kijk in Zwitserland heb ik geen medelijden met hen. Ook in Noorwegen is het prettig leven. Doppelmayr Garaventa is zonder hulp van de EU zeer sucsesvol in export, om maar een voorbeeld te geven. Zwitserland en Noorwegen zijn zeer welvarend.

knuppeltje
11-11-11, 15:22
Hij gaat geen gerenommeerde onderzoekers kunnen vinden die tot het gewenste resultaat komen.

Wordt dus weer de zoveelste afgang voor hem. En Rutte lacht zich krom.

Olive Yao
11-11-11, 19:42
Ik snap dat nooit. Willen mensen de gulden terug? Dan noemen ze die munten die ze nu euro's noemen guldens en voilà. Wat maakt de naam van een munt uit?

Of wil men graag wisselkoersen met andere europese munten? Wat hebben we aan wisselkoersen?
Of wil men munten waarvan de waarde niet aan de europese economie is verbonden? Dat krijg je niet voor elkaar door er een andere naam aan te geven.

.

mark61
11-11-11, 21:37
Ik snap dat nooit. Willen mensen de gulden terug? Dan noemen ze die munten die ze nu euro's noemen guldens en voilà. Wat maakt de naam van een munt uit?

Of wil men graag wisselkoersen met andere europese munten? Wat hebben we aan wisselkoersen?
Of wil men munten waarvan de waarde niet aan de europese economie is verbonden? Dat krijg je niet voor elkaar door er een andere naam aan te geven.

.

Jij doet veel te inhoudelijk voor 2011 :hihi: De meeste mensen hebben geen idee waar het over gaat, waar jij het over hebt.

Kortman
11-11-11, 22:53
De PVV laat onderzoek doen naar de kosten van de terugkeer van de gulden. PVV-leider Wilders zegt dat het opgeven van de euro geld gaat kosten, maar dat het op termijn wellicht meer oplevert.

Wilders zegt dat hij een gerenommeerd internationaal bureau inschakelt voor het onderzoek. Welk bureau dat is, is niet bekend gemaakt.

Het licht
"We worden door het kabinet bang gemaakt dat het licht uitgaat als we uit de euro stappen," zegt Wilders. "Natuurlijk kost dat geld, maar ik wil weten of een terugkeer naar de gulden ons op lange termijn juist niet meer oplevert."

De PVV wil een referendum over de terugkeer van de gulden als uit het onderzoek blijkt dat het opgeven van de euro voor Nederland aantrekkelijk blijkt te zijn. Op dit moment is er voor Nederland geen wettelijke regeling voor een referendum op landelijk niveau.

Het PVV-kamerlid Van Dijk, die het plan vanmorgen voor het Radio 1-Journaal uitlegde, wil niet vooruitlopen op de uitslag van het onderzoek.

Voor regeringspartijen, VVD en CDA is opgeven van de euro geen optie. Wilders noemt de munt een mislukt project, dat bakken met geld blijft kosten. (Nos.nl)

Ik vrees dat bij Wilders het licht allang is uitgegaan.

Ik vraag me af als iemand anders dan Wilders dit had geopperd , of je dan ook zo zou hebebn gereageerd >
Van alle idiote voorstellen die Wilders al gemaakt heeft , vind ik dit de eerste die aannemelijk vind .

Kopieer ff de belangrijkste punten :
Natuurlijk kost dat geld, maar ik wil weten of een terugkeer naar de gulden ons op lange termijn juist niet meer oplevert."
De PVV wil een referendum over de terugkeer van de gulden als uit het onderzoek blijkt dat het opgeven van de euro voor Nederland aantrekkelijk blijkt te zijn.
Als ze dat destijds hadden gedaan dan hadden we nu vermoeddelijk geen EURO gehad !

Conan the Berber
11-11-11, 23:37
Onze toekomst is de "Dirham"

Conan the Berber
11-11-11, 23:38
De "Dorro" en de "Franek" ook...

Eric de Blois
12-11-11, 01:01
Onze toekomst is de "Dirham"

Naar ik aan neem niet in Nederland.

knuppeltje
12-11-11, 08:30
Ik vraag me af als iemand anders dan Wilders dit had geopperd, of je dan ook zo zou hebebn gereageerd

Van alle idiote voorstellen die Wilders al gemaakt heeft , vind ik dit de eerste die aannemelijk vind.


Jawel. Het is namelijk teruggang, het is vluchten in nostalgie uit onkunde om met de realiteit van de wereld waarin we nu leven om te gaan.

Je moet er echt niet aan denken, dat nu economieën als China en India steeds groter worden - en de onze kleiner, dat wij hier in Europa daartegen nog een vuist kunnen maken als wij hier net als vroeger weer 'ieder voor zich - en god voor ons allen' gaan doen. Dat wij zeg maar hier in Europa weer tegen elkaar gaan concureren in plaats van gezamenlijk tegen de andere economische grootmachten.

Gelukkig zal het niet gebeuren. Niet politieke partijen of zelfs regeringen die daarover zullen beslissen, maar de internationale markten. Zeg maar de beurskoersen.

Leer er mee leven, het is niet anders, en je wordt er veel rustiger van.

Joesoef
12-11-11, 09:25
Huidige economische modellen zijn gebaseerd op groei, daar moet je van af.

Slinger
12-11-11, 09:34
Huidige economische modellen zijn gebaseerd op groei, daar moet je van af.

Waarom?

knuppeltje
12-11-11, 09:49
Waarom?

Omdat de wal het schip veel sneller zal keren dan hele volksstammen blijkbaar nog steeds denken.

Slinger
12-11-11, 09:51
Omdat de wal het schip veel sneller zal keren dan hele volksstammen blijkbaar nog steeds denken.

dooddoener

Joesoef
12-11-11, 09:55
Waarom?


Niet genoeg geld voor.

knuppeltje
12-11-11, 09:55
dooddoener

Oké meneer Struisvogel, droom zacht.

H.P.Pas
12-11-11, 09:57
Waarom?

Omdat bomen niet tot in de hemel groeien.

Slinger
12-11-11, 09:57
Niet genoeg geld voor.

Wat een onzin, geld is een middel geen doel. Bij economische groei groeit ook de hoeveelheid geld.

Joesoef
12-11-11, 10:00
Wat een onzin, geld is een middel geen doel. Bij economische groei groeit ook de hoeveelheid geldt.


Groei?

Bart.NL
12-11-11, 10:28
Bij economische groei groeit ook de hoeveelheid geldt.

Dat is niet nodig. Pak een spel monopoly uit 1930. De bedragen zijn 100 maal zo klein. Het spel is precies hetzelfde.

Groeit de geldhoeveelheid niet, dan zal economische groei leiden tot lagere prijzen.

Slinger
12-11-11, 10:45
Dat is niet nodig. Pak een spel monopoly uit 1930. De bedragen zijn 100 maal zo klein. Het spel is precies hetzelfde.

Groeit de geldhoeveelheid niet, dan zal economische groei leiden tot lagere prijzen.

In de echte wereld zijn er sinds 1930 echt wel straten bijgekomen hoor. Overigens, wel eens van Europoly gehoord?

The_Grand_Wazoo
12-11-11, 11:50
Wat een onzin, geld is een middel geen doel. Bij economische groei groeit ook de hoeveelheid geld.

Interessante opmerking. Geld is idd. een middel, evenals arbeid, grondstoffen en halffabricaten. Maar waar de drie laatst genoemde factoren een toegevoegde waarde hebben, kun je in het geval van geld afvragen wat de toegevoegde waarde is; gestolde arbeid uit het verleden? Een voorschot op nog te creeren waarden in de toekomst (speculatiewinst)?

Als de economie groeit, groeit de hoeveelheid geld, dat klopt, maar omgekeerd geldt dat een groei van de geldhoeveelheid niet hoeft te betekenen dat de economie is gegroeid.

Volgens mij hangt economische groei samen met groei van de groei van het vermogen waarde aan iets toe te voegen; hogere arbeidsproductiviteit, efficientere inzet van grondstoffen en halffabricaten (grotere aantallen en meer hoogwaardige producten op basis van dezelfde input).
Arbeidsproductiviteit kan groeien, dus de economie ook. Maar die groei vlakt wel meer en meer af. De hoeveelheid grondstoffen kan nauwelijks groeien. De groeicurve kan daardoor naar mijn idee niet anders dan afvlakken.

Slinger
12-11-11, 13:53
Interessante opmerking. Geld is idd. een middel, evenals arbeid, grondstoffen en halffabricaten. Maar waar de drie laatst genoemde factoren een toegevoegde waarde hebben, kun je in het geval van geld afvragen wat de toegevoegde waarde is; gestolde arbeid uit het verleden? Een voorschot op nog te creeren waarden in de toekomst (speculatiewinst)?

Als de economie groeit, groeit de hoeveelheid geld, dat klopt, maar omgekeerd geldt dat een groei van de geldhoeveelheid niet hoeft te betekenen dat de economie is gegroeid.

Volgens mij hangt economische groei samen met groei van de groei van het vermogen waarde aan iets toe te voegen; hogere arbeidsproductiviteit, efficientere inzet van grondstoffen en halffabricaten (grotere aantallen en meer hoogwaardige producten op basis van dezelfde input).
Arbeidsproductiviteit kan groeien, dus de economie ook. Maar die groei vlakt wel meer en meer af. De hoeveelheid grondstoffen kan nauwelijks groeien. De groeicurve kan daardoor naar mijn idee niet anders dan afvlakken.

Economische groei houdt in dat meer mensen meer spullen krijgen. Geld is een smeermiddel bij het brengen van die spullen van de producent naar de consument. Moeilijker is het niet.

(leen)
12-11-11, 14:07
Waarom?

Niet genoeg ruimte voor,tis nu al te vol.

Slinger
12-11-11, 14:16
Niet genoeg ruimte voor,tis nu al te vol.

Bevolkingsgroei is inderdaad een van de oorzaken van economische groei. Met meer mensen produceer je meer.

The_Grand_Wazoo
12-11-11, 14:27
Economische groei houdt in dat meer mensen meer spullen krijgen. Geld is een smeermiddel bij het brengen van die spullen van de producent naar de consument. Moeilijker is het niet.

Helaas, het is wel moeilijker. Geld is niet louter een neutraal smeermiddel. Geld heeft een intrinsieke waarde. De geldhoeveelheid en de waarde van geld is van directe invloed op de reele economie. Door die invloed kleeft daardoor meer waarde aan geld dan het zou hebben als smeermiddel.

Slinger
12-11-11, 14:40
Helaas, het is wel moeilijker. Geld is niet louter een neutraal smeermiddel. Geld heeft een intrinsieke waarde. De geldhoeveelheid en de waarde van geld is van directe invloed op de reele economie. Door die invloed kleeft daardoor meer waarde aan geld dan het zou hebben als smeermiddel.

Je doelt misschien op het verschijnsel inflatie? Dat is op zich helemaal niet erg en zorgt ervoor dat consumenten iets met hun geld willen doen zodat de economie blijft draaien. Wel erg is natuurlijk hyperinflatie, kwalijk gevolg van onbezonnen interventie.

H.P.Pas
12-11-11, 15:59
Economische groei houdt in dat meer mensen meer spullen krijgen.

En hoe meer spulllen hoe beter.
Wat een armoe.

Slinger
12-11-11, 17:46
En hoe meer spulllen hoe beter.
Wat een armoe.

Maar daar heb jij in je leven niet aan meegedaan. Toch?

Eric de Blois
12-11-11, 17:52
Economische groei houdt in dat meer mensen meer spullen krijgen. Geld is een smeermiddel bij het brengen van die spullen van de producent naar de consument. Moeilijker is het niet.

Meer spullen is een fabeltje. Er is wel groei, maar doordat alles ook duurder wordt, neemt gelijkertijd de koopkracht af. Mag je als compensatie ook weer meer btw betalen etc. Groei vertaalt zich meestal niet in meer koopkracht, want alles wordt dan gewoon duurder. En als er sprake is van groei, komen den haag en brussel ook wel weer met verrassingen, zodat we er uiteindelijjk niet op vooruit gaan.

The_Grand_Wazoo
12-11-11, 18:07
Je doelt misschien op het verschijnsel inflatie? Dat is op zich helemaal niet erg en zorgt ervoor dat consumenten iets met hun geld willen doen zodat de economie blijft draaien. Wel erg is natuurlijk hyperinflatie, kwalijk gevolg van onbezonnen interventie.

Niet alleen inflatie, ook deflatie, wisselkoersen, krediet en speculatie; allemaal fenomenen waaruit blijkt dat geld meer is dan een neutraal smeermiddel. Als je groei meet aan de verandering van het gegenereerde (in geld uitgedrukt) inkomen binnen een economie, maar je meeteenheid niet neutraal is, dan wordt het meten van groei problematisch.

Slinger
12-11-11, 19:03
Niet alleen inflatie, ook deflatie, wisselkoersen, krediet en speculatie; allemaal fenomenen waaruit blijkt dat geld meer is dan een neutraal smeermiddel. Als je groei meet aan de verandering van het gegenereerde (in geld uitgedrukt) inkomen binnen een economie, maar je meeteenheid niet neutraal is, dan wordt het meten van groei problematisch.

Tot je dienst hoor, maar al met al heeft niemand hier nog kunnen uitleggen waarom we van economische groei af zouden moeten.

Joesoef
12-11-11, 19:13
Tot je dienst hoor, maar al met al heeft niemand hier nog kunnen uitleggen waarom we van economische groei af zouden moeten.



Drie kinderen ipv twee, overconsumptie,

(leen)
13-11-11, 02:54
Bevolkingsgroei is inderdaad een van de oorzaken van economische groei. Met meer mensen produceer je meer.

Dom doorneuken, ploft vanzelf weer.

knuppeltje
13-11-11, 08:12
Economische groei houdt in dat meer mensen meer spullen krijgen. Geld is een smeermiddel bij het brengen van die spullen van de producent naar de consument. Moeilijker is het niet.

Alleen als de spullen een beetje eerlijk verdeeld worden, en dat is in veel landen dus niet het geval. Zoals je zelf zegt: moeilijker is het dus niet.

knuppeltje
13-11-11, 08:15
Tot je dienst hoor, maar al met al heeft niemand hier nog kunnen uitleggen waarom we van economische groei af zouden moeten.

Omdat anders het moment dat alle bronnen zijn opgedroogd nog veel sneller op ons afkomt.

Slinger
13-11-11, 08:36
Omdat anders het moment dat alle bronnen zijn opgedroogd nog veel sneller op ons afkomt.

En zo koestert ieder zijn eigen geloof.

The_Grand_Wazoo
13-11-11, 09:42
Tot je dienst hoor, maar al met al heeft niemand hier nog kunnen uitleggen waarom we van economische groei af zouden moeten.

Je moet er wat mij betreft niet vanaf, het is alleen wel verstandig een paradigma te ontwikkelen waarin het niet meer het stille en onbekritiseerde uitgangspunt is. Het is gezien de economische ontwikkelingen aanneembaar dat de groei stopt.

Slinger
13-11-11, 10:26
Alleen als de spullen een beetje eerlijk verdeeld worden, en dat is in veel landen dus niet het geval. Zoals je zelf zegt: moeilijker is het dus niet.

Als iedereen evenveel moet hebben, dan is er pas economische groei nodig.

Soldim
14-11-11, 10:25
Als iedereen evenveel moet hebben, dan is er pas economische groei nodig.

Want met minder zou jij niet toe kunnen?

Slinger
14-11-11, 10:29
Want met minder zou jij niet toe kunnen?

Als het moet wel hoor, maar wat ik zou inleveren is een druppel op een gloeiende plaat. Het is beter dat we iedereen verheffen. Overigens is materieel bezit niet het belangrijkste op deze wereld. Wie is voorzien in zijn dagelijkese levensbheoeften mag al tevreden zijn.

knuppeltje
14-11-11, 10:31
Als iedereen evenveel moet hebben, dan is er pas economische groei nodig.

Zelfs indien de hele huidige wereldbevolking maar de helft van onze welvaart zou moeten krijgen, dan hebben we al meerdere aardes nodig. Groei van onze welvaart is dan ook uiterst pervers.

Slinger
14-11-11, 10:35
Zelfs indien de hele huidige wereldbevolking maar de helft van onze welvaart zou moeten krijgen, dan hebben we al meerdere aardes nodig. Groei van onze welvaart is dan ook uiterst pervers.


Nonsens, de aarde biedt genoeg om alle mensen in hun dagelijkse levensboeften te voorzien. Iedereen kan gevoed worden en gekleed en een dak boven hoofd krijgen.

knuppeltje
14-11-11, 11:24
Nonsens, de aarde biedt genoeg om alle mensen in hun dagelijkse levensboeften te voorzien. Iedereen kan gevoed worden en gekleed en een dak boven hoofd krijgen.

Wel te rusten Slinger. Maar schrik niet als de wal het schip met een rotklap keert.

Slinger
14-11-11, 11:29
Wel te rusten Slinger. Maar schrik niet als de wal het schip met een rotklap keert.

Kwestie van organiseren. In sommige landen kopen en produceren ze liever wapens dan voedsel voor hun bevolking.

knuppeltje
14-11-11, 12:29
Kwestie van organiseren. In sommige landen kopen en produceren ze liever wapens dan voedsel voor hun bevolking.

Ik had het over de helft van de welvaart die wij hebben. Niet alleen over voedsel. Onze welvaart behelst heel wat meer dan dat, maar dan nog. Maar als jij voor anderen een korst broog en niets van alle luxe die wij hebben, goed genoeg vindt, dan mankeert er nogal wat aan je, volgens mij. Is dat de christelijke naastenliefde?

Trouwens, ook schoon drinkwater is nu al voor veel te veel mensen een groot probleem, en dat zal alleen maar erger worden, tenzij iemand de bevolkingsgroei weet te stoppen.

Slinger
14-11-11, 13:56
Ik had het over de helft van de welvaart die wij hebben. Niet alleen over voedsel. Onze welvaart behelst heel wat meer dan dat, maar dan nog. Maar als jij voor anderen een korst broog en niets van alle luxe die wij hebben, goed genoeg vindt, dan mankeert er nogal wat aan je, volgens mij. Is dat de christelijke naastenliefde?

Trouwens, ook schoon drinkwater is nu al voor veel te veel mensen een groot probleem, en dat zal alleen maar erger worden, tenzij iemand de bevolkingsgroei weet te stoppen.

Aan luxe hecht ik helemaal niet, en ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen schoon water kan zijn en genoeg voedel, als je er maar genoeg geld insteekt. Als de regeringen van de arme landen daar maar eens mee wilden beginnen, in plaats van wapens te kopen en oorlogvoeren.

super ick
14-11-11, 15:48
Ik snap dat nooit. Willen mensen de gulden terug? Dan noemen ze die munten die ze nu euro's noemen guldens en voilà. Wat maakt de naam van een munt uit?

Of wil men graag wisselkoersen met andere europese munten? Wat hebben we aan wisselkoersen?
Of wil men munten waarvan de waarde niet aan de europese economie is verbonden? Dat krijg je niet voor elkaar door er een andere naam aan te geven.

.

VAn mij mag het Euro blijven heten als de knoflooklanden er maar niet in participeren (en daar hoor Frankrijk ook bij).
Zij zijn verantwoordelijk voor de devaluatie van de euro. Zij lenen wat los en vast zit (jaja ik weet bij wie en wie er boter op zijn hoofd gehad heeft, dat was in ieder geval niet de burger die overal voor mag opdraaien)
Zij hebben te maken met corruptie.
Daarnaast hebben ze jarenlang aan het subsidie-infuus gehangen zonder daarmee de economie te versterken. Wat op zich al een prestatie is.

Nu ze zelf niet aan de geldpers mogen draaien moeten ze zo hard bezuinigen. Dat is politiek onhaalbaar. Zelfs als een groot deel van de schuld gesaneerd wordt. (lees betaald door de burgers van Noord Europa)

Duitsland is intussen bezig met een scenario zonder Griekenland. HEt is maar afwachten hoelang zij in de bodemloze put willen blijven storten. Hoelang Merkel haar oren naar Sarkozy laat hangen. De president van een land dat vuistdiep in die knoflooklanden zit en alleen uit is op eigen belang. Ook jarenlang onevenredig hard aan het subsidie-infuus heeft gelurkt.

mark61
14-11-11, 21:14
de devaluatie van de euro.

Devaluatie = het opzettelijk verlagen van de waarde van een munt.

Daarvan is geen sprake bij de euro.

Van inflatie, spontane waardevermindering, is ook geen sprake. De euro is veel meer waard dan toen hij geïntroduceerd werd, en veel meer waard dan de dollar, terwijl pariteit ooit de bedoeling leek.

Waar heb je het over?

Niet alleen over moslims en islam zwets je, de euro is ook al geen onderwerp waarover je moet prikken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/EUR-USD_v2.svg/300px-EUR-USD_v2.svg.png

Euro-US Dollar exchange rate, 1999–2011

Bofko
14-11-11, 23:47
Terug naar 1955 lukt niet meer. Maar misschien kunnen we terug naar 2000.

:blowen:

super ick
15-11-11, 09:47
Van inflatie, spontane waardevermindering, is ook geen sprake. De euro is veel meer waard dan toen hij geïntroduceerd werd, en veel meer waard dan de dollar, terwijl pariteit ooit de bedoeling leek.

Waar heb je het over?

Niet alleen over moslims en islam zwets je, de euro is ook al geen onderwerp waarover je moet prikken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/EUR-USD_v2.svg/300px-EUR-USD_v2.svg.png

Euro-US Dollar exchange rate, 1999–2011

Dus de waarde van de Euro t.o.v. een munt die al bijgedrukt wordt is voor jou zaligmakend.

Feit dat de knoflooklanden de euro niet aankunnen zet jou niet a.h. denken? Dat de munt 'te duur' is voor deze landen.

Nee jij wordt liever weer onbeschoft. Wat ben je toch een ongelofelijke arrogante kwast.

knuppeltje
15-11-11, 10:51
Dus de waarde van de Euro t.o.v. een munt die al bijgedrukt wordt is voor jou zaligmakend.

Je wordt langzaamaan toch steeds meer een Don Quichot. Ik bedoel, zelfs rechts Nederland raakt er steeds meer van overtuigd dat terugkeer naar de gulden niet mogelijk is en dat Europa politiek flink versterkt moet worden. En als de landen niet snel genoeg meewerken dan zullen de internationale markten dat wel even laten voelen.

Tomas
15-11-11, 11:20
'Rechts Nederland?' Vreemde redenatie.

De Euro is er vooral voor het bedrijfsleven. Consumenten profiteren veel minder en indirect. Als dat al het geval is. Ze zijn in ieder geval diegene die de kosten grotendeels moeten dragen als het zover is.

Het is net zoals de multi culturele samenleving een gevolg is van de nog altijd en nimmer te stillen honger van het bedrijfsleven naar goedkope buitenlandse, en dus rechteloze arbeidskrachten.

'Rechtse' consumenten zijn vaak in de war wat dit betreft.

knuppeltje
15-11-11, 11:39
'Rechts Nederland?' Vreemde redenatie.

Ik neem voor het gemak maar even aan aan de de VVD-bonzen rechts genoemd kunnen worden.

Tomas
15-11-11, 11:45
Ik neem voor het gemak maar even aan aan de de VVD-bonzen rechts genoemd kunnen worden.

Ik denk dat het volk waar jij op doelt meer PVV stemt, dat is meer een nationaal socialistische partij. Nationaliteit is heel belangrijk. Cultuur nog belangrijker. En religie vaag belangrijk. En hun economische ideeen neigen bijna naar het communistische. Een stukje voorbij socialisme met een seperatistische trekjes.

Als je dat ook rechts noemt is bijna alles rechts. Maar maak het je zo makkelijk mogelijk zou ik zeggen. Wat je zegt is toch niet belangrijk. Geldt voor ons allemaal mocht je je persoonlijk aangevallen voelen.

knuppeltje
15-11-11, 11:46
Ik denk dat het volk waar jij op doelt meer PVV stemt

Ik bedoelde gewoon de VVD-bonzen.

Tomas
15-11-11, 11:58
Ik bedoelde gewoon de VVD-bonzen.

Dan zal ik het nog 1 keer proberen: Die raken niet langzaahaam overtuigd, die hebben keihard gelobbied voor de Euro. Misschien staat je nog vaag bij dat Zalm (vvd bobo) ons de Euro veel te duur in de maag heeft gesplitst. Op het moment van omwisselen had je net de dag ervoor al je guldens in Lire's moeten omzetten. Had je een procent of 10-20 winst gemaakt. Kadootje voor de Italianen. Maar dat was wel gunstig voor het Nederlandse bedrijfsleven. Dus wat bedoel je nou: Met langzaaaaam te geloven? Nog steeds de VVD?

knuppeltje
15-11-11, 12:16
Dan zal ik het nog 1 keer proberen:

Ik ook. Volgens mij had ik het naast de eoro ook voor het politiek versterken van Europa. Daar waren ze bij de VVD altijd nogal tegen volgens mij.

Tomas
15-11-11, 12:20
Ik ook. Volgens mij had ik het naast de eoro ook voor het politiek versterken van Europa. Daar waren ze bij de VVD altijd nogal tegen volgens mij.

Dat weet ik niet. Bij de VVD is dat heel moeilijk te bepalen wat ze willen, uiteindelijk volgen ze de wens van het bedrijfsleven maar ze roepen en brallen vaak heel wat anders vanwege electorale motieven: Hou de 'rechtse' consumenten in een permanente staat van verwarring.

Magoed, de mythe dat 'ze' langzaam de Euro beginnen te accepteren is nu denk ik wel uit de wereld?

knuppeltje
15-11-11, 12:26
Dat weet ik niet...

Afgaande wat de VVD tot voor kort te berde bracht leek het er niet op dat ze voor meer bevoegdheden voor Brussel waren. Verder heb ik volgens mij nergens beweerd dat de VVD niet voor de euro zou zijn, maar dat er steeds meer VVD-bonzen niet terug willen naar de gulden.

Tomas
15-11-11, 12:32
Whoa. I give up.

mark61
15-11-11, 12:43
Dus de waarde van de Euro t.o.v. een munt die al bijgedrukt wordt is voor jou zaligmakend.

Feit dat de knoflooklanden de euro niet aankunnen zet jou niet a.h. denken? Dat de munt 'te duur' is voor deze landen.

Nee jij wordt liever weer onbeschoft. Wat ben je toch een ongelofelijke arrogante kwast.

De USD is de norm in de wereld, in case jou dat nooit is opgevallen. Iedereen kijkt naar wat de dollar doet, drukt zijn eigen munt en bezittingen uit in dollars, handelt ermee, etc.

Jij begon over devaluatie. Nu begin je over een compleet ander onderwerp.

Het zet mij aan het denken dat de EU half is ingericht. En dat iedereen dat al wist. Maar dat politici om de hete brij heendraaien omdat ze bang zijn voor types als jou.

Ik vind jou veel onbeschofter en arroganter, met je gratuite rondstrooien van kwaadaardige leugens en je bestudeerde stupiditeit. Bord voor je kop. Ik ben de beschaving zelve vergeleken bij jou.

mark61
15-11-11, 12:45
'Rechts Nederland?' Vreemde redenatie.

De Euro is er vooral voor het bedrijfsleven. Consumenten profiteren veel minder en indirect. Als dat al het geval is. Ze zijn in ieder geval diegene die de kosten grotendeels moeten dragen als het zover is.

Het is net zoals de multi culturele samenleving een gevolg is van de nog altijd en nimmer te stillen honger van het bedrijfsleven naar goedkope buitenlandse, en dus rechteloze arbeidskrachten.

'Rechtse' consumenten zijn vaak in de war wat dit betreft.

Consumenten zijn burgers die welvarend zijn geworden en gebleven dankzij de EU en de euro.

Ze zijn inderdaad in de war. Sommige politici ook. Enfin ze roepen anti-EU maar stiekem zijn ze pro.

Slinger
15-11-11, 12:46
Devaluatie = het opzettelijk verlagen van de waarde van een munt.

Daarvan is geen sprake bij de euro.

Van inflatie, spontane waardevermindering, is ook geen sprake. De euro is veel meer waard dan toen hij geïntroduceerd werd, en veel meer waard dan de dollar, terwijl pariteit ooit de bedoeling leek.

Waar heb je het over?

Niet alleen over moslims en islam zwets je, de euro is ook al geen onderwerp waarover je moet prikken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/EUR-USD_v2.svg/300px-EUR-USD_v2.svg.png

Euro-US Dollar exchange rate, 1999–2011

Inflatie eurozone gestegen | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2641399/inflatie-eurozone-gestegen.html)

Tomas
15-11-11, 12:52
Consumenten zijn burgers die welvarend zijn geworden en gebleven dankzij de EU en de euro.

Dat is geloof. Zwitsers en Noren is het aardig gelukt zonder. En zo zijn er nog wel meer landen te noemen. Meestal wordt met Euro de Europese open interne markt bedoelt. Die kan zijn burgers iets welvarender maken dan een iets meer gesloten interne markt, maar dat is geen wet van meden en persen. Het kan ze ook armer maken. Zoals in de VS al enkele decennia aan de gang is. Eerlijke, verstandige en toekomstgerichte politiek is belangrijker dan zo'n muntje.

Tomas
15-11-11, 12:53
Inflatie eurozone gestegen | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2641399/inflatie-eurozone-gestegen.html)

Yep, de inflatie is al vele decennia redelijk laag. Maar dat bedoel je vast niet.

Slinger
15-11-11, 12:54
Yep, de inflatie is al vele decennia redelijk laag. Maar dat bedoel je vast niet.

Ik bedoel gewoon wat er staat, namelijk dat er wel degelijk inflatie is in de eurozone, in tegenstelling tot het hierboven beweerde.

Tomas
15-11-11, 13:03
Ik bedoel gewoon wat er staat, namelijk dat er wel degelijk inflatie is in de eurozone, in tegenstelling tot het hierboven beweerde.

Natuurlijk is er inflatie, dat kan niet anders. Waar wordt dat beweerd? Meestal wordt bedoelt dat er heel veel of heel weinig inflatie is. Maar over het algemeen is er bijna altijd sprake van inflatie. Die jaren dat dat niet het geval was zijn op de vingers van één vinger te tellen. Gulden of Euro maakt niet uit. En dat is hier het onderwerp. Nou ja, als het uitkomt.

H.P.Pas
15-11-11, 13:07
Ik bedoel gewoon wat er staat, namelijk dat er wel degelijk inflatie is in de eurozone.

Dat is niet zo opzienbarend.
Sinds 1945 heerst overal altijd inflatie.
Soms wat meer, soms wat minder.

Slinger
15-11-11, 14:40
Natuurlijk is er inflatie, dat kan niet anders. Waar wordt dat beweerd? Meestal wordt bedoelt dat er heel veel of heel weinig inflatie is. Maar over het algemeen is er bijna altijd sprake van inflatie. Die jaren dat dat niet het geval was zijn op de vingers van één vinger te tellen. Gulden of Euro maakt niet uit. En dat is hier het onderwerp. Nou ja, als het uitkomt.

Dat beweerde Mark.

Tomas
15-11-11, 14:50
Dat beweerde Mark.

Ik denk dat Mark daar met inflatie de waarde van de munt tov andere belangrijke mondiale munten bedoelt. Niet zozeer de koopkracht. Dubbelzinnig woordje.

Slinger
15-11-11, 14:59
Ik denk dat Mark daar met inflatie de waarde van de munt tov andere belangrijke mondiale munten bedoelt. Niet zozeer de koopkracht. Dubbelzinnig woordje.

OK, hij snapte de betekenis van het woord dus niet helemaal. Kan gebeuren, ook hooggeleerde heren hebben dat wel eens.

Spoetnik
15-11-11, 15:44
Huidige economische modellen zijn gebaseerd op groei, daar moet je van af.

Huidige economische modellen zijn gebaseerd op consumptieve groei, daarmee bedoel ik ook de manier waarop bijv grondstoffen worden geproduceerd. Er wordt totaal geen rekening gehouden met de kosten van de verwerking van afval/vervuiling en van toekomstige tekorten met betrekking tot de grondstoffen. Deze zijn worden nu door de politiek afgehandeld, door regulering etc. Met alle negatieve gevolgen van dien.

super ick
15-11-11, 19:01
Je wordt langzaamaan toch steeds meer een Don Quichot. Ik bedoel, zelfs rechts Nederland raakt er steeds meer van overtuigd dat terugkeer naar de gulden niet mogelijk is en dat Europa politiek flink versterkt moet worden. En als de landen niet snel genoeg meewerken dan zullen de internationale markten dat wel even laten voelen.

Je wordt dement?

Ik heb het gehad over een EU van economisch enigzins gelijkwaardige landen. Daar heb je nog op gereageerd.

Dit is niet de eerste keer dat je mij de verkeerde woorden in de mond legt, Gore rat.

super ick
15-11-11, 19:05
Huidige economische modellen zijn gebaseerd op consumptieve groei, daarmee bedoel ik ook de manier waarop bijv grondstoffen worden geproduceerd. Er wordt totaal geen rekening gehouden met de kosten van de verwerking van afval/vervuiling en van toekomstige tekorten met betrekking tot de grondstoffen. Deze zijn worden nu door de politiek afgehandeld, door regulering etc. Met alle negatieve gevolgen van dien.

Er zijn problemen en er is veel voor verbetering vatbaar maar de mens is een vervuiler, jij ook.

Wat stel je voor?
Alle staalindustrie stoppen en gaan rijden in auto's van sillyputti?

super ick
15-11-11, 19:22
Consumenten zijn burgers die welvarend zijn geworden en gebleven dankzij de EU en de euro.

Ze zijn inderdaad in de war. Sommige politici ook. Enfin ze roepen anti-EU maar stiekem zijn ze pro.

Ja het heeft de economie lekker aangejaagd. Vandaar dat we er nu zo goed voor staan.
De lijken in de kast en de verwevenheid met de knoflooklanden even vergetend.
Hopend dat de mensen daar hun economie wel aan de praat konden krijgen met miljarden subsidies. Helaas is dat trucje mislukt maar ze hebben het wel gerekt tot het eind.

Wie zei er dat een samenleving niet maakbaar is? Dit is daar een goed voorbeeld van.
Geen politicus in de Knoflooklanden die de bezuinigen daadwerkelijk voor elkaar kan krijgen. Maar bij elkaar lenen lukt ook niet meer. Die zijn vast ook heel enthousiast over de EU.

Spoetnik
15-11-11, 20:35
Er zijn problemen en er is veel voor verbetering vatbaar maar de mens is een vervuiler, jij ook.

Wat stel je voor?
Alle staalindustrie stoppen en gaan rijden in auto's van sillyputti?

Nope, een vervuiler betaald principe in de grondwet. Op dit moment reguleren de politici vervuiling, het zou beter zijn als burgers bedrijven kunnen aanklagen als zij producten maken die vervuilen. De rechtbank kan dan een boete opleggen aan bedrijven en mensen die dergelijk producten gebruiken en de boete kan dan gebruikt worden om schade te herstellen. Dit maakt vervuilende producten meteen veel duurder dan het zou zijn in het consumptieve systeem dat wij nu gebruiken, bovendien stimuleert het de ontwikkeling van minder-vervuildende alternatieve, die meteen veel aantrekkelijker zijn omdat er geen boete over betaald hoeft te worden door de gebruiker.

Ideaal zou de regering dit kunnen doen, maar ik heb maar weinig vertrouwen in de regering, vanwege de industriele lobby.

mark61
15-11-11, 23:14
Dat is geloof. Zwitsers en Noren is het aardig gelukt zonder. En zo zijn er nog wel meer landen te noemen. Meestal wordt met Euro de Europese open interne markt bedoelt. Die kan zijn burgers iets welvarender maken dan een iets meer gesloten interne markt, maar dat is geen wet van meden en persen. Het kan ze ook armer maken. Zoals in de VS al enkele decennia aan de gang is. Eerlijke, verstandige en toekomstgerichte politiek is belangrijker dan zo'n muntje.

Noren tellen niet mee met hun vaten olie. De Zwitsers liften mee met de EU.

Mja ik denk dat de VS vooral een probleem heeft met werkgelegenheid, tis mij niet helemaal duidelijk wat er aan de hand is.

Ik denk dat zo'n muntje eerlijke, verstandige en toekomstgerichte politiek behelst. Dat was althans de bedoeling, maar dan moet iedereen zich wel aan de afgesproken regels houden.

Ik denk dat het versplinteren van Europa niet toekomstgericht is.

mark61
15-11-11, 23:16
OK, hij snapte de betekenis van het woord dus niet helemaal. Kan gebeuren, ook hooggeleerde heren hebben dat wel eens.

Imbeciel.

Ik reageerde op Supericks gebrabbel over devaluatie. Maar het lukte jou weer es niet mijn post begrijpend te lezen. Vervolgens ga je nog onbeschoft en brutaal doen ook, als klap op de vuurpijl.

Ik weet geen ruk van economie en praat dan ook niet verder dan mijn beperkte kennis en inzicht erin reikt.

mark61
15-11-11, 23:19
Ik bedoel gewoon wat er staat, namelijk dat er wel degelijk inflatie is in de eurozone, in tegenstelling tot het hierboven beweerde.

Nee, dat werd niet beweerd, maar jij bent te stom om het te begrijpen of je begrijpt het wel maar denkt zo fantastisch te zieken.

Super beweerde dat de euro in waarde is verlaagd ten opzichte van de dollar. Ik bestreed dat en adstrueerde dat met een grafiekje.

Dat jij blijkbaar ook niet kan aflezen.

Donder toch op, ziek, walgelijk misbaksel.

mark61
15-11-11, 23:20
Dat beweerde Mark.

Je liegt. En nou godverdomme ophouden met dat geziek.

Slinger
16-11-11, 00:55
Je liegt. En nou godverdomme ophouden met dat geziek.

Het staat er toch echt, kijk maar na:


Van inflatie, spontane waardevermindering, is ook geen sprake.

Verder moet ik je toch waarschuwen niet te vloeken. Dat je mij uitscheldt is nog tot daar aan toe, maar Gods naam ijdel gebruiken kan niet getolereerd worden.

Slinger
16-11-11, 01:02
Imbeciel.

Ik reageerde op Supericks gebrabbel over devaluatie. Maar het lukte jou weer es niet mijn post begrijpend te lezen. Vervolgens ga je nog onbeschoft en brutaal doen ook, als klap op de vuurpijl.

Veronderstellen dat jij iets niet begrijpt is dus al onbeschoft en brutaal. 't Is me toch wat,



Ik weet geen ruk van economie en praat dan ook niet verder dan mijn beperkte kennis en inzicht erin reikt.


Dan kun je beter je mond houden.

Slinger
16-11-11, 01:07
Nee, dat werd niet beweerd, maar jij bent te stom om het te begrijpen of je begrijpt het wel maar denkt zo fantastisch te zieken.

Super beweerde dat de euro in waarde is verlaagd ten opzichte van de dollar. Ik bestreed dat en adstrueerde dat met een grafiekje.

Dat jij blijkbaar ook niet kan aflezen.

Donder toch op, ziek, walgelijk misbaksel.

Het grafiekje gaat helemaal niet over inflatie, maar over het verloop van de wisselkoers tussen de euro en de dollar. Het lijkt erop dat jij deze twee zaken door elkaar haalt.

super ick
16-11-11, 07:17
Nope, een vervuiler betaald principe in de grondwet. Op dit moment reguleren de politici vervuiling, het zou beter zijn als burgers bedrijven kunnen aanklagen als zij producten maken die vervuilen. De rechtbank kan dan een boete opleggen aan bedrijven en mensen die dergelijk producten gebruiken en de boete kan dan gebruikt worden om schade te herstellen. Dit maakt vervuilende producten meteen veel duurder dan het zou zijn in het consumptieve systeem dat wij nu gebruiken, bovendien stimuleert het de ontwikkeling van minder-vervuildende alternatieve, die meteen veel aantrekkelijker zijn omdat er geen boete over betaald hoeft te worden door de gebruiker.

Ideaal zou de regering dit kunnen doen, maar ik heb maar weinig vertrouwen in de regering, vanwege de industriele lobby.

In principe een mooie gedachte maar vrijwel alles wat de mens produceert is belastend voor de aarde. Bijna alle producenten zullen boetes krijgen in jou systeem.
Goed gedrag belonen ben ik meer voor. Dat gebeurt al. Jammer is alleen dat het ook nog betaalbaar moet zijn.

Sinds de jaren 60, toen alles zonder filter de lucht inging en overtollige vloeistoffen in de rivieren werden gedumpt, is onze lucht en ons water niet meer zo schoon geweest.
Er is heel wat gebeurt.

super ick
16-11-11, 07:19
Super beweerde dat de euro in waarde is verlaagd ten opzichte van de dollar. Ik bestreed dat en adstrueerde dat met een grafiekje.


Donder toch op, ziek, walgelijk misbaksel.

Even laten zien waar ik dat beweerde. Dat maakte jij er van. Nergens heb ik de dollar genoemd.

knuppeltje
16-11-11, 08:09
Je wordt dement?

Ik heb het gehad over een EU van economisch enigzins gelijkwaardige landen. Daar heb je nog op gereageerd.

Dit is niet de eerste keer dat je mij de verkeerde woorden in de mond legt, Gore rat.

Stomme vraag.

Met: dat dat voorlopig niet gaat gebeuren.

Ach, meneer kreeg geen gelijk.

Tomas
16-11-11, 10:43
Noren tellen niet mee met hun vaten olie. De Zwitsers liften mee met de EU.

Mocht NL er uit stappen telt ze ook niet mee vanwege hun gas en het meeliften.Er is altijd wel wat te verzinnen als een land goed draait tegen de wens in. Er verandert namelijk niet zo vreselijk veel als we weer een eigen munt hebben. De handel blijft waarschijnlijk net zo vrij, alleen ietsje pietsje lastiger.

Het vergroten van de muntunie betekent niet perse dat de politiek verstandiger wordt. Het tegendeel is waarschijnlijker: Per definitie wordt er alleen maar meer corruptie, politiek en andere soorten van achterlijkheid toegevoegd. Tenzij Noorwegen, IJsland en/of Zwitserland er b.v. bij komen.

Abu_Hurayrah
16-11-11, 11:49
Tenzij Noorwegen, IJsland en/of Zwitserland er b.v. bij komen.

Omdat daar nauwelijks moslims woonachtig zijn zeker.

super ick
16-11-11, 13:20
Ach, meneer kreeg geen gelijk.

Het gaat erom dat jij mij beticht van een mening die ik niet heb.

super ick
16-11-11, 13:23
Omdat daar nauwelijks moslims woonachtig zijn zeker.

Natuurlijk.

Niet omdat ze economisch gelijkwaardiger zijn dan de zuidelijke staten en je met die landen een grote sterke economische macht kunt vormen maar omdat er nauwelijks moslims wonen.

Jij hebt een sick mind.

Abu_Hurayrah
16-11-11, 13:33
Natuurlijk.

Niet omdat ze economisch gelijkwaardiger zijn dan de zuidelijke staten en je met die landen een grote sterke economische macht kunt vormen maar omdat er nauwelijks moslims wonen.

Jij hebt een sick mind.

By 800, some 30 small kingdoms existed in Norway. Bron (http://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Age)