PDA

Bekijk Volledige Versie : Trouwambetenaar die geen homohuwelijken wil sluiten ontslagen



Eric de Blois
12-11-11, 04:10
Trouwambetenaar die geen homohuwelijken wil sluiten ontslagen

ANP/Redactie − 10/11/11, 16:41

Bron: trouw.nl (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3026040/2011/11/10/Trouwambtenaar-weigert-homohuwelijken-te-sluiten.dhtml)

http://static3.trouw.nl/static/photo/2011/17/16/3/20111110164034/media_xl_1007283.jpg
© ANP

De gemeente Den Haag heeft een trouwambtenaar ontslagen die geen huwelijken tussen partners van hetzelfde geslacht wil sluiten. Wim Pijl, de ambtenaar in kwestie, wil het ontslag juridisch gaan aanvechten. Dat heeft hij vandaag tegen het ANP gemeld.

'Ik ben intens verdrietig en zeer teleurgesteld over dit besluit', stelt het oud-raadslid van de fractie ChristenUnie-SGP. 'Ik mag homostellen niet discrimineren, maar ik word nu zelf wel gediscrimineerd. Ik ga serieus kijken wat mijn juridische mogelijkheden zijn. De rechter moet zich hier maar eens over uitspreken.'

Vakbond RMU heeft vandaag al aangegeven Pijl te willen bijstaan in het aanvechten van zijn ontslag. De RMU noemt het in een reactie 'onthutsend' dat de trouwambtenaar de ruimte is ontnomen om 'gewetensvol zijn werk te doen'.

Zowel de vakbond als Pijl zelf verwijst naar een uitspraak van toenmalig staatssecretaris Job Cohen. Deze had tien jaar geleden beloofd dat er ruimte moest zijn voor gewetensbezwaren, mits in elke gemeente wel homohuwelijken konden worden afgesloten.

Principiële bezwaren
Pijl had onlangs in een interview met dagblad Trouw aangegeven principiële bezwaren te hebben tegen het trouwen van homo's en lesbiennes. Naar aanleiding van dit interview heeft de gemeente een gesprek met hem gevoerd. Toen hij niet terugkwam op zijn uitspraken, is hem duidelijk gemaakt dat hij zijn functie moet opgeven.

Gesprekken Den Haag
In de emancipatienota die de gemeente onlangs presenteerde, nam Den Haag stelling tegen het kabinetsstandpunt dat ambtenaren die vanwege hun geloof moeite hebben met homohuwelijken dat moeten kunnen weigeren. De kwestie is onlangs door het kabinet op de lange baan geschoven.

De gemeente Den Haag vraagt nieuwe ambtenaren expliciet of zij moeite hebben met het sluiten van homohuwelijken. Van de ambtenaren die al in dienst zijn, werd aangenomen dat zij het beleid kenden. Met het interview in Trouw gaf Pijl aan zich hier niet aan te committeren, aldus de gemeente.

Eric de Blois
12-11-11, 04:19
'Ik mag homostellen niet discrimineren, maar ik word nu zelf wel gediscrimineerd. Ik ga serieus kijken wat mijn juridische mogelijkheden zijn.

Merkwaardige redernatie. Deze ambtenaar vindt dus dat het op religieuze gronden discrimineren van homo's een soort recht is en is nu verongelijkt juist om die reden te zijn ontslagen. Dat ontslag 'discriminatie' noemen is respectloos en onjuist.

mark61
12-11-11, 08:26
:lole: Wat een wonder! Ik vermoed goddelijke interventie.

mark61
12-11-11, 08:27
Merkwaardige redernatie. Deze ambtenaar vindt dus dat het op religieuze gronden discrimineren van homo's een soort recht is en is nu verongelijkt juist om die reden te zijn ontslagen. Dat ontslag 'discriminatie' noemen is respectloos en onjuist.

Tis inderdaad een ongelooflijke bordvoorzijnkopdrager. Dat ie het lef heeft.

Slinger
12-11-11, 08:34
Trouwambetenaar die geen homohuwelijken wil sluiten ontslagen

ANP/Redactie − 10/11/11, 16:41

Bron: trouw.nl (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3026040/2011/11/10/Trouwambtenaar-weigert-homohuwelijken-te-sluiten.dhtml)

http://static3.trouw.nl/static/photo/2011/17/16/3/20111110164034/media_xl_1007283.jpg
© ANP

De gemeente Den Haag heeft een trouwambtenaar ontslagen die geen huwelijken tussen partners van hetzelfde geslacht wil sluiten. Wim Pijl, de ambtenaar in kwestie, wil het ontslag juridisch gaan aanvechten. Dat heeft hij vandaag tegen het ANP gemeld.

'Ik ben intens verdrietig en zeer teleurgesteld over dit besluit', stelt het oud-raadslid van de fractie ChristenUnie-SGP. 'Ik mag homostellen niet discrimineren, maar ik word nu zelf wel gediscrimineerd. Ik ga serieus kijken wat mijn juridische mogelijkheden zijn. De rechter moet zich hier maar eens over uitspreken.'

Vakbond RMU heeft vandaag al aangegeven Pijl te willen bijstaan in het aanvechten van zijn ontslag. De RMU noemt het in een reactie 'onthutsend' dat de trouwambtenaar de ruimte is ontnomen om 'gewetensvol zijn werk te doen'.

Zowel de vakbond als Pijl zelf verwijst naar een uitspraak van toenmalig staatssecretaris Job Cohen. Deze had tien jaar geleden beloofd dat er ruimte moest zijn voor gewetensbezwaren, mits in elke gemeente wel homohuwelijken konden worden afgesloten.

Principiële bezwaren
Pijl had onlangs in een interview met dagblad Trouw aangegeven principiële bezwaren te hebben tegen het trouwen van homo's en lesbiennes. Naar aanleiding van dit interview heeft de gemeente een gesprek met hem gevoerd. Toen hij niet terugkwam op zijn uitspraken, is hem duidelijk gemaakt dat hij zijn functie moet opgeven.

Gesprekken Den Haag
In de emancipatienota die de gemeente onlangs presenteerde, nam Den Haag stelling tegen het kabinetsstandpunt dat ambtenaren die vanwege hun geloof moeite hebben met homohuwelijken dat moeten kunnen weigeren. De kwestie is onlangs door het kabinet op de lange baan geschoven.

De gemeente Den Haag vraagt nieuwe ambtenaren expliciet of zij moeite hebben met het sluiten van homohuwelijken. Van de ambtenaren die al in dienst zijn, werd aangenomen dat zij het beleid kenden. Met het interview in Trouw gaf Pijl aan zich hier niet aan te committeren, aldus de gemeente.







En zo wordt op totalitaire manier een ideologie aan gewone burgers opgelegd.

knuppeltje
12-11-11, 08:43
En zo wordt op totalitaire manier een ideologie aan gewone burgers opgelegd.

Maar zo'n ambtenaartje is toch niet verplicht om trouwambtenaartje te zijn - dat wordt hem toch niet opgelegd, zelfs niet eens om ambtenaartje te zijn. Volgens mij is dat zijn eigen keus, en hij zal best gemist kunnen worden in Den Haag, daar hebben vastwel genoeg trouwambtenaartjes die homo's willen trouwen.
Ik bedoel, zolang er genoeg trouwambtenaartjes zijn die homo's in de echt willen verbinden is er niets aan de hand toch?

Slinger
12-11-11, 08:45
Maar zo'n ambtenaartje is toch niet verplicht om trouwambtenaartje te zijn - dat wordt hem toch niet opgelegd, zelfs niet eens om ambtenaartje te zijn. Volgens mij is dat zijn eigen keus, en hij zal best gemist kunnen worden in Den Haag, daar hebben vastwel genoeg trouwambtenaartjes die homo's willen trouwen.
Ik bedoel, zolang er genoeg trouwambtenaartjes zijn die homo's in de echt willen verbinden is er niets aan de hand toch?

Met die laatste zin heb je gelijk. en dus kunnen we die man de mogelijkheid geven om volgens zijn geweten te leven, net zoals we homo's die gelegenheid geven.

knuppeltje
12-11-11, 08:57
Met die laatste zin heb je gelijk.

en dus kunnen we die man de mogelijkheid geven om volgens zijn geweten te leven, net zoals we homo's die gelegenheid geven.

Met het eerste ook.

Daar hoeft hij echt geen trouwabtenaartje voor te zijn. Ik bedoel, er zijn honderden beroepen waarin dat religieuze geweten niet in gevaar komt toch? Tenzij dat religieus geweten van hem - of haar, dat kan ook - zo dubieus is, dat er geen enkel beroep is dat dat toelaat. Soms denk ik wel eens dat wegens het gevaar voor de nationale geestelijke gezondheid, bepaalde religieuze gewetens beter een totaal beroepsverbod zouden moeten krijgen. Maar laten uitsterven lukt misschien ooit nog eens.

Marsipulami
12-11-11, 09:02
Merkwaardige redernatie. Deze ambtenaar vindt dus dat het op religieuze gronden discrimineren van homo's een soort recht is en is nu verongelijkt juist om die reden te zijn ontslagen. Dat ontslag 'discriminatie' noemen is respectloos en onjuist.

In Nederland is het altijd wat met homo's en hun eeuwig zelfbeklag.

Slinger
12-11-11, 09:13
Met het eerste ook.

Daar hoeft hij echt geen trouwabtenaartje voor te zijn. Ik bedoel, er zijn honderden beroepen waarin dat religieuze geweten niet in gevaar komt toch? Tenzij dat religieus geweten van hem - of haar, dat kan ook - zo dubieus is, dat er geen enkel beroep is dat dat toelaat. Soms denk ik wel eens dat wegens het gevaar voor de nationale geestelijke gezondheid, bepaalde religieuze gewetens beter een totaal beroepsverbod zouden moeten krijgen. Maar laten uitsterven lukt misschien ooit nog eens.

Waarom geven we homo's wel de mogelijkheid om naar hun overtuiging te leven en een weigerambtenaar niet?

knuppeltje
12-11-11, 09:13
In Nederland is het altijd wat met homo's en hun eeuwig zelfbeklag.

Ik snap er ook niks van. Homo's die willen trouwen, getver.
Alsof wij hetzelfde zijn als hetero's, terwijl er niets minder waar is dan dat. Wij zijn veel beter op alle voor de beschaving belangrijke tereinen, kijk maar naar de kunst en literatuur bijvoorbeeld. Daarnaast zijn wij veel vrouwvriendelijker dan heteromannen. :ego:

knuppeltje
12-11-11, 09:16
Waarom geven we homo's wel de mogelijkheid om naar hun overtuiging te leven en een weigerambtenaar niet?

Jij denkt toch zeker niet dat indien homoseksuele trouwambtenaren zouden weigeren om hetero's te trouwen, dat zij dan daarmee weg zouden komen?

Slinger
12-11-11, 09:21
Jij denkt toch zeker niet dat indien homoseksuele trouwambtenaren zouden weigeren om hetero's te trouwen, dat zij dan daarmee weg zouden komen?

Goeie omkering, maar nader beschouwd zie ik geen reden waarom geen speciale homosuele ambtenaar voor homoechtparen zou kunnen worden aangesteld. In een grote stad is er wellicht voldoende emplooi, of gemeenten zouden samen kunnen weren.

H.P.Pas
12-11-11, 09:54
Waarom geven we homo's wel de mogelijkheid om naar hun overtuiging te leven en een weigerambtenaar niet?

Ambtenaar worden is een keuze, homofiel worden niet.

knuppeltje
12-11-11, 09:57
Goeie omkering, maar nader beschouwd zie ik geen reden waarom geen speciale homosuele ambtenaar voor homoechtparen zou kunnen worden aangesteld.

Een soort apartheidssysteem zeg maar. Kan ook, maar goedkeuren kan ik het niet.

Marsipulami
12-11-11, 09:59
Ambtenaar worden is een keuze, homofiel worden niet.

Een huwelijk is ook een keuze.

Slinger
12-11-11, 10:00
Ambtenaar worden is een keuze, homofiel worden niet.

Het willen trouwen als homo is ook een keuze.

knuppeltje
12-11-11, 10:02
Een huwelijk is ook een keuze.

Je meent het.

knuppeltje
12-11-11, 10:04
Het willen trouwen als homo is ook een keuze.

Zo is dat. En werkweigering is nog steeds werkweigering.

Marsipulami
12-11-11, 10:04
Je meent het.

Ja, tenzij het om gearrangeerde huwelijken gaat onder druk van de ouders en families van betrokken homo's.

knuppeltje
12-11-11, 10:15
Ja, tenzij het om gearrangeerde huwelijken gaat onder druk van de ouders en families van betrokken homo's.

'Tja, grefo's zijn daar volgens mij goed toe in staat. Ik denk zelfs dat wat dat betreft het net moslims zijn.

Marsipulami
12-11-11, 10:19
'Tja, grefo's zijn daar volgens mij goed toe in staat. Ik denk zelfs dat wat dat betreft het net moslims zijn.

Mogelijks zijn er ook heel wat ouders van homo's die hun zoon voor een flinke bruidegomschat uithuwelijken aan een 20 jaar oudere man.

knuppeltje
12-11-11, 10:22
Mogelijks zijn er ook heel wat ouders van homo's die hun zoon voor een flinke bruidegomschat uithuwelijken aan een 20 jaar oudere man.

Hè bah! Maar als het grefo-ouders zijn dan lijkt mij dat heel goed mogelijk.

Maar ik sluit niet uit dat ze het ook voor dertig zilverlingen doen. Die gasten zijn immers nogal bijbelvast.

Max Stirner
12-11-11, 10:24
Heeft iemand trouwens al gemeld dat dit gedrag 'niets met het Christendom te maken heeft' ?

Bij deze dan.



(overigens stond er vorige week een groot opinieartikel in een krant van, ik geloof, een organisator van de gaypride die betoogde dat dit volstrekt irrelevante symboolpolitiek en zelfs een verkeerd signaal was (het argument van Slinger in feite).
Hij vroeg zich af waarom de politici zich niet veel drukker maakten over de toenemende agressie /fysiek geweld tegen homo's - vooral in de grote steden - aangezien dit een véél grote impact heeft op het dagelijks leven en de vrijheidsbeleving van homo's )

Slinger
12-11-11, 10:30
Zo is dat. En werkweigering is nog steeds werkweigering.

Waarmee we weer terug zijn bij het begin: onverdraagzaamheid van de homoscene.

knuppeltje
12-11-11, 11:40
Waarmee we weer terug zijn bij het begin: onverdraagzaamheid van de homoscene.

Wie had het ook weer over 'omkering'?

knuppeltje
12-11-11, 11:43
Heeft iemand trouwens al gemeld dat dit gedrag 'niets met het Christendom te maken heeft' ?

Bij deze dan.

Het is dan ook niet meer dan je reinste homofobie. Dat heb jij weer goed gezien.

Max Stirner
12-11-11, 12:07
Het is dan ook niet meer dan je reinste homofobie. Dat heb jij weer goed gezien.


Yep, homofobie uit het boekje.

(leen)
12-11-11, 13:56
Waarom geven we homo's wel de mogelijkheid om naar hun overtuiging te leven en een weigerambtenaar niet?

Omdat die ambtenaar maar eens door moet hebben dat hij in dienst is van de nederlander,ook van anders dan hem denkenden.
Eigen rechtertje spelen op het werk is not done.

(leen)
12-11-11, 13:58
Het willen trouwen als homo is ook een keuze.

En een recht.

(leen)
12-11-11, 14:00
Ja, tenzij het om gearrangeerde huwelijken gaat onder druk van de ouders en families van betrokken homo's.

Misschien, echter verwacht ik dat het aantal 'moetjes' zal meevallen.

Slinger
12-11-11, 14:19
Omdat die ambtenaar maar eens door moet hebben dat hij in dienst is van de nederlander,ook van anders dan hem denkenden.
Eigen rechtertje spelen op het werk is not done.

Onzin, hij is in dienst van de overheid.

Eric de Blois
12-11-11, 16:54
In Nederland is het altijd wat met homo's en hun eeuwig zelfbeklag.

Tja de tijd dat je straffeloos mocht discrimineren in naam van god, lijkt voorbij.

(leen)
13-11-11, 02:45
Onzin, hij is in dienst van de overheid.

En waar is de overheid ook al weer voor en door gekozen?

knuppeltje
13-11-11, 08:19
Yep, homofobie uit het boekje.

In dit geval zeer zeker. En volgens hun boekje gaan die watjes nog lang niet ver genoeg. Het zijn dus eigenlijk maar ordinaire mietjes, zeg maar.

In dat boekje van hen staat letterlijk dat homoseksuelen gedood moeten worden.

Max Stirner
13-11-11, 18:33
In dit geval zeer zeker. En volgens hun boekje gaan die watjes nog lang niet ver genoeg. Het zijn dus eigenlijk maar ordinaire mietjes, zeg maar.

In dat boekje van hen staat letterlijk dat homoseksuelen gedood moeten worden.


In dit geval wel ....


En in het andere geval begin je slap te ouweh**ren over 'de contekst', 'de vertaling', 'de interpretatie' etc.

mark61
14-11-11, 08:11
En zo wordt op totalitaire manier een ideologie aan gewone burgers opgelegd.

De grondwet. Das een totalitaire ideologie?

Je wordt echt met de dag krankzinniger.

knuppeltje
14-11-11, 08:27
In dit geval wel ....

En in het andere geval begin je slap te ouweh**ren over 'de contekst', 'de vertaling', 'de interpretatie' etc.

Het staat er in heel duidelijke taal. In heel de bijbel wordt er met geen woord gesproken over enige voorwaarde waaronder tot uitvoering kan worden overgegaan. ER staat gewoon dat het moet, en niets anders.

In welk geval? Verplichting tot het doden van homoseksuelen in de koran?

En even ter herinnering voor je: Er geen instituut ter wereld dat wereldwijd op zo'n grote schaal en van bovenaf strak georganiseerd eeuwenlang homoseksuelen heeft vervolgd en vermoord dan de kerk.