PDA

Bekijk Volledige Versie : Katwijkse dominee: kinderen slaan is goed



knuppeltje
14-11-11, 09:23
In Katwijk is ophef ontstaan na het verschijnen van een nieuwsbrief van de Hersteld Hervormde Kerk. Daarin staat te lezen dat ouders een tegendraads kind moeten slaan. Wie dat niet doet, gaat volgens dominee A. Vlietstra in tegen de wil van god.

Jeugdbeschermingsorganisaties noemen de uitspraken van de dominee in het Leidse Dagblad strafbaar en "een vrijbrief voor het gebruik van geweld".

Kastijding
Dominee Vlietstra haalt teksten aan uit de zeventiende eeuw die volgens hem "beslist nog niet uit de tijd" zijn. Als een kind zondigt, is lastijding (lichamelijke bestraffing of slaag) een noodzakelijk antwoord, schrijft hij in nieuwsbrief.

"Een ouder kind mag zwaarder worden gekastijd omdat dat meer kan verdragen. Kinderen die obstinaat zijn moeten scherp gekastijd worden. Een zware misdaad en gruwel moet niet zacht worden bestraft", schrijft Vlietstra.

Schandelijk
Het Nederlands Jeugdinstituut, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de stichting Defence for Children vinden de uitspraken van de dominee onacceptabel, schandelijk en strafbaar. Het slaan of pijn doen van kinderen is in Nederland verboden. (NOS Nieuws)

Oeps, volgens mij heeft hij zelf net iets te weinig slaag gehad. :giechel:

Slinger
14-11-11, 09:36
Oeps, volgens mij heeft hij zelf net iets te weinig slaag gehad. :giechel:

Of te veel...

knuppeltje
14-11-11, 09:50
Of te veel...

Allemaal frustratie dus.

Dadelijk gaan ze hem nog aanklagen wegens het aanzetten tot kindermishandeling. Zal hem leren.

(leen)
14-11-11, 21:16
S'mans verweer;

Het is uit een oud boek geciteerd, en die woorden moet je anders interpreteren, vooral niet letterlijk nemen. meer in context.

Help me even op weg, waar heb ik deze rotsmoes toch meer gehoord?:D

Fulanadetal
15-11-11, 14:37
Hij heeft groot gelijk. Ik ga ook dagelijks de straat op om kinderen te slaan. Er wonen hier heel veel kinderen in de buurt.