PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie liet peuter halfuur in regenton steken



Marsipulami
17-11-11, 09:17
Politie liet peuter halfuur in regenton steken in Herselt

Er is grote beroering ontstaan over de rol van de politieagenten bij een interventie in Herselt in de Antwerpse Kempen. Toen ze dinsdagavond ter plaatse kwamen omdat Bryan De Roey (bijna twee jaar) in een regenton was gesukkeld, weigerden ze de peuter te bevrijden. Ze lieten het kindje in de ijskoude regenton steken omdat dat zogezegd de procedure was. Ze wachtten samen met de wanhopige ouders op de ambulance. Bryan vecht nog altijd voor zijn jonge leven. De ouders hebben klacht ingediend bij het Comité P. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws.

Volgens de twee politiemannen van de zone Zuiderkempen was het de procedure om te wachten op de ambulance. Het parket ontkent met klem dat er zo'n procedure bestaat en ook de politieschool stelt dat zoiets nooit wordt aangeleerd. "Onbegrijpelijk", zeggen mama Kelly (19) en papa Levi (22) kwaad in de krant Het Laatste Nieuws. "Wij wilden onze zoon redden, maar de agenten verboden dat. Ze lieten Bryan minstens een halfuur onder water steken. "We hebben gehuild, gesmeekt, zelfs gevochten om ons kindje uit het water te mogen halen. Maar van de agenten moesten we wachten tot de ambulance er was."

Parket ontkent

De familie zal vandaag een klacht indienen bij het Comité P. "Omdat de politie een grove fout gemaakt heeft. We hebben voldoende getuigen. Mochten ze Bryan meteen uit het water gehaald hebben, dan had hij veel sneller gereanimeerd kunnen worden. Als hij sterft, is dat mede de schuld van die agenten." Het parket onderzoekt de omstandigheden van het ongeval, maar ontkent dat er getalmd werd om de jongen te redden. Het geeft wél toe dat één van de agenten ter plekke eerst nog naar de magistraat van dienst belde om toestemming te vragen, waardoor hoe dan ook kostbare minuten verloren zijn gegaan. De kans dat kleine Bryan het haalt, is heel miniem. "Morgen weten we of hij hersenschade heeft opgelopen", vervolgt mama Kelly. (hln/kh)

Tomas
17-11-11, 09:21
Wat een raar verhaal. Ik kan mij er geen beeld bij vormen. Ouders die zien dat hun kind in een regenton aan het verdrinken is, wachten eerst rustig op de politie, en worden pas boos als de politie van plan is te wachten op de ambulance. Ik zou pas boos worden als het ambulance personeel besluit te wachten op de brandweer. Of die op de begravenisondernemer. Wat mankeert die ouders? En wat is in godsnaam een regenton in Belgie. Een onneembare vesting?

Fulanadetal
17-11-11, 09:25
En de ambulance heeft er een half uur over gedaan?

reallife
17-11-11, 09:25
Hij was vermist.

Vermiste peuter ligt zwaargewond in regenton (Herselt) - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GH63IB63A)

Marsipulami
17-11-11, 09:27
Wat een raar verhaal. Ik kan mij er geen beeld bij vormen. Ouders die zien dat hun kind in een regenton aan het verdrinken is, wachten eerst rustig op de politie, en worden pas boos als de politie van plan is te wachten op de ambulance. Ik zou pas boos worden als het ambulance personeel besluit te wachten op de brandweer. Of die op de begravenisondernemer. Wat mankeert die ouders? En wat is in godsnaam een regenton in Belgie. Een onneembare vesting?


Peuter pas na 2 uur gevonden in regenton: toestand kritiek

Een peuter van net geen twee jaar is gisteren in Herselt in een volle regenton gevallen. Pas na twee uur zoeken werd het jongetje, Brian, door de politie gevonden. Het slachtoffertje werd gereanimeerd en naar het ziekenhuis overgebracht. Het kind vecht voor zijn leven.

Een vreselijk ongeval. Rond half vijf gisternamiddag ontdekten de ouders van Brian De Roey dat het ventje spoorloos was. Meteen begonnen ze te zoeken en verwittigden ze de politie. Pas na twee uur werd het lichaam van de peuter gevonden in een regenton in het bos achter de tuin van de chalet, waar de familie nog maar net was ingetrokken.

Waarschijnlijk was het jongetje buiten aan het spelen en is hij op een stapel brandhout geklommen. Dan moet Brian weggegleden zijn, met dramatische gevolgen. De waterton was vol en de peuter verdronk.

De ouders raakten in shock toen hun zoontje gevonden werd. Zowel de ouders als de agenten die het ventje aantroffen krijgen bijstand van slachtofferhulp. (jv)

Fulanadetal
17-11-11, 09:28
Tsja zo is het een ander verhaal.

knuppeltje
17-11-11, 09:39
Ben benieuw hoeveel versies we nog krijgen van onze rel-Belg.

Marsipulami
18-11-11, 12:43
Ben benieuw hoeveel versies we nog krijgen van onze rel-Belg.


Laatste versie


Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1156702)

Marsipulami
18-11-11, 13:09
Allerlaatste versie:

'Als ze Bryan meteen uit die ton hadden gehaald, leefde hij nog’

vrijdag 18 november 2011, 06u00

Comité P opent onderzoek tegen zes agenten wegens schuldig verzuim

HERSELT - Het Turnhoutse gerecht beveelt een onderzoek wegens schuldig verzuim tegen zes agenten die dinsdagavond mee zochten naar Bryan De Roey (1,5 jaar) in Herselt, bij Westerlo. Ze vonden de peuter in een regenton, maar ze lieten hem in het koude water liggen. Omdat hij dood was, meenden ze. Maar Bryan leefde nog. Pas gisteren stierf de jongen in het ziekenhuis.
‘Dat onze Bryan in die ton viel, dat was een ongeval. Maar dat hij stierf, is bijna moord.’ Bryans ouders Levi De Roey (22) en Kelly De Greef (18) kregen gisterochtend het harde nieuws te horen dat de dokters hun enige zoon niet meer hadden kunnen redden. Dinsdagmiddag wou Bryan nog even in de tuin spelen, net op het moment dat er bezoek was. Het jongetje ontsnapte even aan de aandacht van de familie. Iedereen ging meteen op zoek. Toen Bryan na een half uur niet gevonden was, waarschuwde de familie de politie. Er daagden zes agenten op.

‘De eerste twee agenten waren vriendelijk en beleefd’, zegt vader Levi. ‘Maar die vier andere agenten bekeken ons meteen anders.’

Voetje

Iets na 18 uur vond een agent het 22 maanden oude jongetje in een regenton, vlak naast het huis. Een ongeval, zo is ondertussen duidelijk geworden. Bryan moet op enkele opgestapelde auto-onderdelen geklommen zijn, en is in het water gevallen. ‘Toen de agenten onze zoon vonden, hebben ze ons niet gewaarschuwd. Ze lieten ons verder zoeken, ver weg van de ton. We kregen het in de gaten omdat ze iedereen van die plek weghielden.’

‘Ik wou tot elke prijs op die plaats raken’, zegt Levi. ‘Ik heb over een afdak geklauterd, door een beek geploeterd en zo door ons huis gerend. Ik moest een agent op de grond gooien en een andere agent wegduwen, en toen zag ik het: zijn voetje stak uit de ton. Ik werd helemaal gek.’

Pas toen gaven de agenten toe dat ze Bryan al gevonden hadden. ‘Maar we werden op een afstand gehouden en we moesten van het terrein af. We schreeuwden en tierden dat ze Bryan uit die ton moesten halen. Dat ze hem moesten redden. Niets hielp. Pas toen een ambulance arriveerde, werd Bryan eruit gehaald. Ondertussen was er minstens een half uur verstreken.’

De ambulanciers waren de eersten die keken of Bryan nog leefde en ze begonnen meteen met de reanimatie. De jongen werd nog naar het UZ Gasthuisberg gevoerd in Leuven, maar dokters konden hem niet meer redden. Woensdagavond was de jongen al hersendood. Gisteren kregen de ouders te horen dat Bryan overleden was.

‘De agenten hebben een inschattingsfout gemaakt’, zegt burgemeester Luc Peetermans (CD&V). ‘Omdat ze al anderhalf uur aan het zoeken waren, dachten ze dat de jongen dood was.’ Er was volgens de agenten mogelijk sprake van kwaad opzet. ‘Ze oordeelden dat het parket een onderzoek zou starten, en ze wilden de plaats beschermen voor verder sporenonderzoek. Voor alle duidelijkheid: dat is geen vaststaande procedure. Agenten moeten wel sporen vrijwaren, maar ze moeten natuurlijk wel eerst proberen om iemand te redden.’

‘We werden als moordenaars behandeld’, vinden de ouders.

Onderzoek naar agenten

Jan Poels, de procureur des Konings van Turnhout, beval woensdagavond een onderzoek te openen tegen de zes agenten wegens schuldig verzuim. ‘Het onderzoek zal worden gevoerd door het Comité P, zoals de ouders wensten. Het is een strafonderzoek, geen toezichtonderzoek. Het Comité P zal het tijdsverloop van de interventie nagaan, en bekijken wie precies wat deed. Op basis van die bevindingen zullen we maatregelen nemen.’
Het gaat om zes agenten van de politiezones Zuiderkempen en Neteland, vier inspecteurs en twee hoofdinspecteurs. Voorlopig is geen van hen geschorst. Naar verluidt zijn de agenten erg aangedaan.

‘Als ze Bryan meteen uit het water hadden gehaald, leefde hij wellicht nog’, meent vader Levi. Hij diende ook zelf een klacht in bij het comité P. ‘Excuses hebben we nog van niemand gekregen. Ik hoop dat er nu een eerlijk onderzoek gevoerd wordt. Voor Bryan, want dit verdiende dit manneke niet.’

Cedric Lagast & Inge Bosschaerts

knuppeltje
19-11-11, 08:53
an Poels, de procureur des Konings van Turnhout, beval woensdagavond een onderzoek te openen tegen de zes agenten wegens schuldig verzuim.

Ik denk dat er een heel ander onderzoek nodig is, en wel heel hard nodig ook.

Namelijk naar de EHBO-opleideiding van agenten, en het belang dat daaraan door het betreffende ministerie, justitie en politie wordt gehecht. En uiteindelijk de burger zelf dus.

Al heel wat jaren wordt als het goed is elke EHBO'er in Nederland geleerd dat drenkelingen een heel lage en soms zonder apparatuur niet vast te stellen hartslag kunnen hebben, afhankelijk van de graad van onderkoeling. Uit overlevingsdrang wordt automatisch na enige tijd de enen na de andere niet oodzakelijke organen van bloedtoevoer uitgeschakeld, om zo lang mogelijk hart en hersens te kunnen laten werken, totdat dat ook stopt. Maar daar kan een hele tijd overheen gaan. Vandaar dat hier dus al zo'n tien jaar elke EHBO'er als het goed is, geleerd om drenkelingen zo snel mogelijk het water uit te krijgen, en bij geen teken van leven op prikkels, onmiddellijk te beginnen met beademen. Geen hartmassage dus, maar beademen.
Blijkbaar is die kennis noch bij het betrokken ministerie, justitie en politie doorgedrongen. Wat een land, wat een land.

In Rusland is men al eeuwig lang gewend om in ziekenhuizen patiënten te opereren na ze eerst tot een kritische graad af koelen, en ze voor zo lang als nodig is, op die temperatuur te houden. Patiënten kunnen het daarbij zonder al die massa's anesthesie en het schijnt prima te werken.

Fulanadetal
19-11-11, 12:18
Nou dat is niet alleen Russisch hoor. Bij een lange hartoperatie wordt je hier ook in een bak ijs gelegd. Overigens is men dan wel zo vriendelijk je ook onder zeil te brengen voor ze in je gaan hakken en zagen.

Die agenten dachten blijkbaar met een plaats delict van doen te hebben. Maar ik heb altijd begrepen dat hulpverlening voor gaat. En dat je door onderkoeling langer zonder zuurstof kunt, dus dat een dode pas dood is als ie warm is en dood. (dat laatste heb ik van een internist die het weer van een ambulancebroeder had)
Van een kennis die agent is, heb ik begrepen dat Belgische agenten een veel kortere opleiding krijgen dan de politie hier in Nederland. Als dat waar is, kan dat een reden zijn.

tr_imparator
20-11-11, 00:58
Fucking bizar, dat het koud water was, zou juist gunstig zijn voor zijn overleving. Er moest meteen gereanimeerd worden. Tering man, hoe kan je zo dom zijn om een verdronken peuter, in een waterton te laten. Dit is echt bizar.

Eric de Blois
20-11-11, 01:06
Fucking bizar, dat het koud water was, zou juist gunstig zijn voor zijn overleving. Er moest meteen gereanimeerd worden. Tering man, hoe kan je zo dom zijn om een verdronken peuter, in een waterton te laten. Dit is echt bizar.

Bizar. Niet te geloven. Een diepgaand onderzoek is gewenst. Maar helaas maakt dat niets meer uit voor die peuter. Vreselijk voor die ouders.

knuppeltje
20-11-11, 08:33
Er moest meteen gereanimeerd worden.

Tering man, hoe kan je zo dom zijn om een verdronken peuter, in een waterton te laten. Dit is echt bizar.

Oeps, ik heb hierboven al uitgelegd waarom je juist bij een drenkeling niet moet gaan reanimeren (hartmassage), maar alleen beademen. Wanneer denk jij als arts af te studeren?

Tja, een andere vraag is ook: waarom hebben die ouders dat gepikt van de politie. Al had ik als ouder die agenten ervoor aan het mes moeten steken, de hersens inslaan of weet ik wat meer, maar gepikt had ik het niet.

reallife
20-11-11, 11:00
http://www.bhvplus.nl/informatie/een%20medische%20benadering%20van%20verdrinking.pd f

Blz 5 bloedsomloop en thoraxcompressie.