PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hier denken we een niveau hoger.'



Soldim
17-11-11, 13:37
Eerste PVV-bestuurders:'We kunnen niet meer zo de PVV-standpunten uitdragen'

In Limburg zetelen de eerste PVV-bestuurders: Theo Krebber en Antoine Janssen. Je zult ze niet horen over moskeeën of hoofddoekjes. 'Hier denken we een niveau hoger.'

Fier wappert de Europese vlag voor het Gouvernement in Maastricht. Dat is opmerkelijk. Die vlag gaat eraf als de PVV in Limburg aan de macht komt, had de partij tijdens de verkiezingen beloofd. Nu is de partij aan de macht en hangt de vlag er nog. 'Is dat zo?', zegt Theo Krebber. 'Nou, laat maar lekker wapperen. Daar ga ik helemaal niet over.'

Voor de PVV was dit bij de verkiezingen een belangrijk punt.
Krebber: 'Moet ik die vlag persoonlijk gaan strijken dan?'

Antoine Janssen, die naast hem zit: 'Hier op de provincie denken we een niveau hoger. We zijn een middenbestuur. Dan gaan we niet over een vlag debiteren, of over hoofddoekjes.'

Theo Krebber (65) en Antoine Janssen (44) zijn de eerste PVV-bestuurders van het land. 'Ambtsdragers', zeggen ze zelf. Na de provinciale verkiezingen in maart werden ze gedeputeerden in de thuisprovincie van Geert Wilders. 'Deputés', heten ze in Limburg.

Het is ze niet aan te zien dat ze nieuwelingen zijn. Geroutineerd en handig praten ze in de taal van de provinciale bestuurder. Krebber was 34 jaar huisarts in het centrum van Maastricht. Janssen was politieagent in Brunssum, relatiemanager bij een woningcorporatie en raadslid voor de lokale Lijst Borger.

Hun bestuurlijke ervaring is minimaal. Zes maanden na hun aantreden klinken op het provinciehuis tevreden geluiden: dit zijn niet de PVV-pitbulls die werden gevreesd, maar mannen die graag samenwerken. 'De PVV is in Limburg een solide bestuurspartij geworden', concludeerde het Limburgs Dagblad. 'Daar zijn we best trots op', zegt Krebber.

Vreesde u negatieve reacties, bij uw aantreden?
Krebber: 'Ja, maar ik heb er niet één gehad. Ik heb tegen de ambtenaren in het begin gezegd: jullie moeten nu met een PVV-man gaan samenwerken. Wij hebben getekend voor het coalitieakkoord en dat gaan we uitvoeren. We werken heel productief samen. Van meet af aan is de klik er geweest.'

Janssen: 'Ik had verwacht dat er ambtenaren waren die niet voor PVV-bestuurders wilden werken, maar er was geen enkele frictie.'

Is de PVV nu al salonfähig geworden?
Krebber: 'Wellicht. Wellicht.'

Janssen: 'De beeldvorming over de PVV is vaak heel anders dan de werkelijkheid.'

De PVV werd bij de verkiezingen de grootste partij in Limburg. Het verkiezingsprogramma was hard: een bouwverbod voor moskeeën, geen hoofddoekjes in het provinciehuis, geen nieuwe islamitische scholen, stop de massa-immigratie en weg met Europa. Vooral wilde de PVV een eind maken aan de 'corrupte' politieke cultuur in Limburg. Daarin was het CDA de grote vijand: de pluchepartij met zijn achterkamertjespolitiek. Er zou een frisse wind door de provincie waaien.

Die harde taal is Krebber en Janssen vreemd. Het woord hoofddoek of moskee zul je van hen niet horen: 'Daar gaan wij niet over.'

Hoe is het om met de grote vijand CDA samen te werken?
Krebber: 'Ach, grote vijand. Dat is wat zwaar aangezet. We hadden gewoon wat dingen waarvan we zeiden: we vinden dat het anders moet.'

Janssen: 'We hebben nu een middenbestuur met CDA en VVD. Dat is wat anders dan het CDA dat 80 jaar lang regeerde in Limburg. Dat is het verschil.'

Krebber: 'We hebben een heel prettig team met onze CDA- en VVD-collega's. Wij kunnen de dingen doen die we graag doen. Hier zitten, als eerste politieke ambtsdragers van de PVV in de geschiedenis van Nederland, twee tevreden mensen.'

Terwijl u voor de verkiezingen over het CDA zei: Macht corrumpeert.
Krebber: 'Dat heb ik niet gezegd, dat heeft Cicero gezegd.'

U zei: 'Macht corrumpeert, je kunt mensen niet eindeloos voor de gek houden. Dat heeft het CDA hier al veel te lang gedaan.'

Krebber: 'Dat is ook zo. Maar sinds ik hier zit, heb ik het CDA nog niet op achterkamertjespolitiek kunnen betrappen.'

de Volkskrant

Topic titel zegt denk ik alles wat nodig is :hihi:

H.P.Pas
17-11-11, 13:43
Eerste PVV-bestuurders:'We kunnen niet meer zo de PVV-standpunten uitdragen'



:droef: Ik denk altijd zo krom:

Ik heb misschien nog wat voor je.
Karl Lueger, een bouwlustige Weense burgemeester naar wie nog steeds ettelijke straten en parken vernoemd zijn, geldt als uitvinder van het politieke antisemitisme. Tip van deze politieke vakman:


Ja, wissen'S, der Antisemitismus is' a sehr gutes Agitationsmittel, um in der Politik hinaufzukommen; wenn man aber einmal oben is', kann man ihn nimmer brauchen, denn des is' a Pöbelsport!

– Karl Lueger 1908

knuppeltje
17-11-11, 15:50
Eerste PVV-bestuurders:'We kunnen niet meer zo de PVV-standpunten uitdragen'

Topic titel zegt denk ik alles wat nodig is :hihi:

Tja, men moet zich uiteindelijk een beetje aanpassen, toch?

Overigens, de beide heren hebben als ik goed ben geinformeerd vandaag, of gisteren, van de baas van de provincie het dringende verzoek gekregen om na een lange nachtelijke vergadering niet meer zelf achter het stuur te kruipen, maar achterin een dienstauto plaats te nemen. De PVV had destijds het gebruik van dienstauto's met chauffeur afgewezen. Of ze het gaan doen?

Eric de Blois
17-11-11, 15:54
Eerste PVV-bestuurders:'We kunnen niet meer zo de PVV-standpunten uitdragen'


Wat is dan de toegevoegde waarde van de PVV nog? Dan kun je net zo goed op een andere partij stemmen. Ik voorspel een vroegtijdige dood van de PVV, dankzij Wilders.

super ick
17-11-11, 15:55
Tja, men moet zich uiteindelijk een beetje aanpassen, toch?

Overigens, de beide heren hebben als ik goed ben geinformeerd vandaag, of gisteren, van de baas van de provincie het dringende verzoek gekregen om na een lange nachtelijke vergadering niet meer zelf achter het stuur te kruipen, maar achterin een dienstauto plaats te nemen. De PVV had destijds het gebruik van dienstauto's met chauffeur afgewezen. Of ze het gaan doen?

Taxi bestaat niet in Limland?
Doet het voetvolk ook hoor! En die werken ook soms langer door.

Karin.N
17-11-11, 16:01
Tja, men moet zich uiteindelijk een beetje aanpassen, toch?

Overigens, de beide heren hebben als ik goed ben geinformeerd vandaag, of gisteren, van de baas van de provincie het dringende verzoek gekregen om na een lange nachtelijke vergadering niet meer zelf achter het stuur te kruipen, maar achterin een dienstauto plaats te nemen. De PVV had destijds het gebruik van dienstauto's met chauffeur afgewezen. Of ze het gaan doen?


Ik werk ook wel eens een nachtje door, krijg ik nu ook een auto met chauffeur?


Zie ik eigenlijk wel zitten, mooie auto, mooie chauffeur, geen parkeerproblemen meer:Iluvu:

knuppeltje
17-11-11, 16:12
Wat is dan de toegevoegde waarde van de PVV nog? Dan kun je net zo goed op een andere partij stemmen. Ik voorspel een vroegtijdige dood van de PVV, dankzij Wilders.

Die was er niet, die is er niet, en die komt er niet.

Nou ja, tenzij ze daar toch nog hun verstand krijgen.

knuppeltje
17-11-11, 16:13
Taxi bestaat niet in Limland?
Doet het voetvolk ook hoor! En die werken ook soms langer door.

Ik heb niet gezegd dat dat ook niet mag.

knuppeltje
17-11-11, 16:19
Ik werk ook wel eens een nachtje door, krijg ik nu ook een auto met chauffeur?


Zie ik eigenlijk wel zitten, mooie auto, mooie chauffeur, geen parkeerproblemen meer:Iluvu:

Misschien kun je Super dan belllen, die komt dan vast wel met zijn taxi voorrijden.

Het is nu eenmaal zo geregeld dat bestuurders op dergelijk niveau kunnen beschikken op een dienstauto met chauffeur. Sinds lang geleden ene minister Samkalden zelf met een slok of wat teveel op met zijn auto in een sloot terechtkwam, is dienstauto met chauffeur voor ministers zelfs dankzij ome Joop verplicht.

super ick
18-11-11, 09:27
Misschien kun je Super dan belllen, die komt dan vast wel met zijn taxi voorrijden.

Het is nu eenmaal zo geregeld dat bestuurders op dergelijk niveau kunnen beschikken op een dienstauto met chauffeur. Sinds lang geleden ene minister Samkalden zelf met een slok of wat teveel op met zijn auto in een sloot terechtkwam, is dienstauto met chauffeur voor ministers zelfs dankzij ome Joop verplicht.

Karin mag altijd bellen.

Auto met chauffeur is voor een minister soms onontkoombaar.
Lang reizen, niet altijd en overal dekking met het openbaar vervoer en veel dossierkennis moeten opdoen door uren leeswerk.
Een minister kan gewoon doorwerken in een auto met chauffeur. Dat is de enige reden. Niet omdat ze anders dronken in de sloot rijden.

knuppeltje
18-11-11, 09:46
Karin mag altijd bellen.

Een minister kan gewoon doorwerken in een auto met chauffeur. Dat is de enige reden.

Niet omdat ze anders dronken in de sloot rijden.

Toch wel lief van jou.

Daar hadden ze dan al veel eerder achter kunnen komen.

Maar de regeling is door ome Joop ingesteld nadat een van zijn ministers - na een van de vele recepties die er blijkbaar af te lopen zijn door ministers - met een stuk in zijn kraag met zijn auto in de sloot terecht kwam. Destijds was er wel eens wat meer aan de hand met ministers en een glaasje op, maar deze keer was het wat heftiger.

The_Grand_Wazoo
18-11-11, 13:21
Karin mag altijd bellen.

Niet omdat ze anders dronken in de sloot rijden.

Dronken van dossierkennis dan.