PDA

Bekijk Volledige Versie : Bewoners Haagse Schilderswijk: We horen en zien niets, we zwijgen



Eric de Blois
17-11-11, 20:16
Bewoners Haagse Schilderswijk: We horen en zien niets, we zwijgen

Perdiep Ramesar − 17/11/11, 21:00

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3040029/2011/11/17/Bewoners-Haagse-Schilderswijk-We-horen-en-zien-niets-we-zwijgen.dhtml)

http://static0.trouw.nl/static/photo/2011/4/12/10/20111117203035/media_xl_1015915.jpg
Veel jongeren in de Schilderswijk komen aan het begin van de avond
buiten om illegale zaakjes te doen. ©PATRICK POST

REPORTAGE - Het kabinet wil criminele jeugdgroepen aanpakken. Trouw liep een maand mee met de politie in Den Haag, waar de Bende van de Delftselaan opereert. Deel 4: de geterroriseerde buurtbewoners.

Vijf Marokkaanse jongens hangen voor een portiek nabij de Delftselaan. Een Chinese bewoonster probeert de deur te openen. Ze heeft een kinderwagen bij zich. De jongens zien haar, maar gaan niet aan de kant. De vrouw duwt de deur net iets te hard open zodat die tegen één van de heren aan komt. De jongen kijkt haar aan met een vernietigende blik, waarop ze de deur loslaat en haar blik schichtig afwendt richting haar kind. Hij duwt de deur keihard dicht, waarop die tegen de kinderwagen aan slaat. De jongen lacht hard en schuift een klein stapje op, waarop de Chinese met haar baby met duwen en trekken door de deuropening kan. Nadat ze de deur uit is, zegt ze 'Sorry, sorry' tegen de jongens.

Met neergeslagen ogen vervolgt ze gehaast, bijna rennend, haar weg. Ze kijkt even om als ze de handen van de jongens tegen elkaar hoort klappen. De jongens geven elkaar high fives en bulderen van het lachen. Ze vieren deze kleine overwinning van de Bende van de Delftselaan (DSL). Die vrouw kijkt voortaan wel uit. Twee jongens lopen achter haar aan.

'Niets meer te verliezen'
Het territorium van DSL ligt in het westelijke deel van de Haagse Schilderswijk. De oorspronkelijke woningen dateren uit de jaren tussen 1850 en 1920, maar die zijn sinds de tweede helft van de twintigste eeuw nauwelijks meer te vinden. De meeste straten in de wijk dragen de namen van oude Hollandse kunstschilders. Zo is de straat waaraan het politiebureau De Heemstraat staat, vernoemd naar de stillevenschilder Jan Davidszoon de Heem. Het behoeft geen uitleg dat de Delftselaan, de 's Gravenzandelaan en de Rozenburgstraat in het territorium naar de Zuid-Hollandse stad en dorpen zijn genoemd

"De buurt is niet veilig. Dat is al jarenlang de waarheid, maar ik laat me niet wegjagen. Alleen in mijn kist zal ik mijn buurt verlaten", zegt de Surinaamse Hindostaan Ram Sadal (73) resoluut. Hij is een van de weinige buurtbewoners die met naam en toenaam in de krant willen. "Ik heb niets meer te verliezen", meent hij.

Sadal woont hier al 35 jaar. Hij kwam midden jaren zeventig met zijn gezin van Suriname naar de Haagse Schilderswijk. Sindsdien heeft hij met zijn gezin in de omgeving van de Delftselaan gewoond. Inmiddels is zijn vrouw overleden en zijn z'n kinderen verhuisd. "Die wonen in hun grote huizen in de nieuwbouwwijken net buiten Den Haag. Ze wilden me graag meenemen, maar ik ben achtergebleven. Ik hoor hier!"

Langs elkaar heen leven
In dit gebied wonen zo'n 110 nationaliteiten. Ze lijken vooral langs elkaar heen te leven. Treffend is de reactie wanneer de Turkse buurman wordt gevraagd of hij de oude heer Sadal kent: "Ik weet niet wie hij is. Ik heb niets met hem te maken. Laat me met rust." Als hem wordt verteld dat het zijn bovenbuurman is, koelt hij wat af. "Sorry, dat wist ik niet. Geloof me, niemand kent elkaar hier. We hebben hier geleerd om ons niet met elkaar te bemoeien." Op de vraag waarom, wil hij niets zeggen.

Het antwoord wordt pijnlijk duidelijk wanneer we teruggaan naar de Chinese vrouw aan het begin van dit verhaal. Ze liep gehaast weg met haar kinderwagen, maar komt nog haastiger terug. Op ongeveer honderd meter voor haar portiek staat ze stil. Ze kijkt om zich heen en loopt verder richting haar woning. Eenmaal dichterbij is te zien dat haar gezicht rood is aangelopen, en dat tranen over haar wangen biggelen.

Een Nederlandse buurvrouw vraagt haar wat er aan de hand is. Ze vertelt snikkend haar verhaal. "Ik liep net naar de Haagse Markt en deed daar wat boodschappen. Ik had al het gevoel dat ik werd gevolgd door twee figuren. Toen ik zeker wist wie het waren, hadden ze mijn tas al geroofd. Ik ken ze niet bij naam, maar het waren twee jongens die hier voor de portiek stonden toen ik wegging. Wat moet ik doen?"

De Nederlandse vrouw toont medelijden, legt een arm om haar schouder en probeert haar te troosten. "Rustig maar, denk maar zo, er is niks gebeurd met jou en je baby. Ik heb die jongens hier ook zien hangen."

Geen aangifte
De Chinese vraagt de buurvrouw of ze mee wil naar het politiebureau om aangifte te doen, waarop de Nederlandse reageert: "Nee, nee, nee, dat ga ik echt niet doen. Als ik jou was, zou ik dat ook niet doen. Die jongens weten meteen dat jij aangifte hebt gedaan en dat ik heb getuigd. Dan zijn de rapen gaar. Nee, nee, mij sleur je niet mee in deze zaak. Bovendien, denk je nu echt dat de politie hier wat mee doet? Alleen dubbelparkeerders kunnen ze bekeuren."

De buurvrouw heeft ineens veel minder mededogen. Ze laat het slachtoffer los, stapt de portiek binnen en trekt haar voordeur hard achter zich dicht. De Chinese streelt haar kindje en gaat ook naar huis. Van een aangifte komt het niet.

Anonieme meldingen
In de buurt van de Delftselaan is de aangiftebereidheid bij bewoners laag en het onveiligheidsgevoel hoog. Het verzorgingsgebied van wijkbureau De Heemstraat is twee vierkante kilometer groot, en één van de dichtstbevolkte buurten in de Hofstad. In de Veiligheidsmonitor 2010 van de politie Haaglanden scoort het gebied slecht op bijna alle fronten. Daarbij gaat het over onder meer allerlei vormen van overlast, lichte en zware criminaliteit, en de aanwezigheid van hinderlijke, overlastgevende en criminele jeugdgroepen. De politie heeft in de Schilderswijk op het gebied van drugsoverlast en -gebruik wel een flinke slag gemaakt: die scores zijn sterk verbeterd in vergelijking met de jaren daarvoor.

Belangrijk probleem: tot dit jaar werden incidenten in de buurt nauwelijks gemeld. Langzamerhand komen die meldingen nu wel binnen. Het aantal anonieme meldingen via 'Meld Misdaad Anoniem' is bijvoorbeeld gestegen. De verklaringsbereidheid van buurtbewoners is laag - uit angst zelf doelwit te worden, vrees voor boze blikken, de gedachte dat het niets helpt, frustraties over de lage straffen die eruit voortkomen, de tijd die zo'n melding vaak kost, en angst dat ze door advocaten worden geïntimideerd als ze worden opgeroepen bij de rechter-commissaris of zelfs in de rechtbank.

Bovendien speelt het land van herkomst een rol. Een dader zou zomaar een ver familielid of een kennis kunnen zijn van familie in Marokko, die misschien ook nog eens afhankelijk is van de inkomsten van de dader. Marokkanen lopen dan liever niet het risico om de verhoudingen in hun land op scherp te zetten.

Voetafdruk van de Mammoet
Het project 'Mammoet' van de politie Haaglanden met teams van het wijkbureau De Heemstraat en de bovenregionale recherche - dat onder meer de Bende van de Delftselaan aanpakt - lijkt zijn vruchten af te werpen. De bedoeling is dat het prehistorische beest een voetafdruk achterlaat in de wijk, de bewoners meer vertrouwen krijgen in de politie en weer durven te melden.

De goede mensen moeten hun buurt weer heroveren op de criminelen, en zich losmaken uit de greep van de Bende van de Delftselaan. "Maar dan duurzaam, voor een langere periode, het liefst voor altijd", zegt de wijkagent die het Mammoet-team coördineert. "Alleen arrestaties helpen niet. De nu zo gebrekkige sociale cohesie moet dan ook weer terugkeren. De mensen moeten weer met elkaar leven en niet meer langs elkaar. Pas dan biedt deze buurt de jeugdbendes geen voedingsbodem meer."

Veel buiten de wijk ondernemen
De Marokkaanse Alma Mahaoui (38) wil graag in de wijk blijven wonen waar ze is opgegroeid. Ze heeft een goede baan als ambtenaar en heeft drie kinderen in de leeftijd van negen tot vijftien jaar die ze ook daar wil laten opgroeien, 'tussen verschillende kleuren, geloven en culturen'. Desondanks gaan haar kinderen alle drie buiten de wijk naar school, sporten ze elders in de stad en hebben ze hun hobby's niet in de buurt van de Delftselaan, waar ze wonen.

"Wonen, oké, maar mijn kinderen hebben in deze wijk niets goeds te doen. Als ik wil dat ze hier op een gezonde en correcte manier opgroeien, zullen ze veel buiten de wijk moeten ondernemen. Kinderen uit de buurt die hier op school zitten en buiten spelen, komen vroeg of laat in aanraking met de verkeerde personen en met de politie. Wie hier woont, ziet hier criminaliteit om zich heen, en raakt er zelfs aan gewend. Maar ik doe mijn best, mijn uiterste best, voor mijn kinderen."

De oude Hindostaanse heer Sadal beaamt dat hij gewend is geraakt aan de foute dingen die hij om zich heen ziet gebeuren. "Ik red me hier door af en toe zaken door de vingers te zien, door hier en daar een oogje dicht te knijpen. Op een gegeven moment zie je het ook gewoon niet meer en ben je over de drempel der ergernissen heen. Met als gevolg dat ik hier alleen voor mijzelf leef en voor niemand anders. In mijn blok wonen, geloof ik, wel tien verschillende nationaliteiten. Klinkt heel kleurrijk, he? Maar weet ook dat ze allemaal een hekel aan elkaar hebben. De Turken haten de Marokkanen en vice versa, de Hindostanen hekelen de Afro-Surinamers, de moslims vinden het hindoeïsme afgoderij, de Nederlanders zijn bang voor de islam en de problemen tussen de Koerden en Turken zijn al lang bekend.

"Kortom, we blijven zo ver mogelijk van elkaar vandaan, we sluiten ons op in ons huis, en we zien niets, horen niets en zwijgen. Dan pas overleef je hier de problemen. Ook die jongens die hier bij mijn portiek hangen en iedereen angst inboezemen."


Project Mammoet
Minister Ivo Opstelten riep eerder dit jaar dat alle criminele jeugdgroepen tijdens deze kabinetsperiode moesten worden aangepakt. Maar welke criminele jeugdgroepen zijn er en hoe kun je zo'n bende aanpakken?

Om antwoord op die vragen te krijgen draaide Trouw met instemming van de politie Haaglanden een maand lang mee met het project 'Mammoet', dat zich richt op twee jeugdgroepen in de Haagse Schilderswijk, en sprak met wijkagenten, rechercheurs, experts, buurtbewoners, ondernemers, verdachten en veroordeelden. Het grootste deel van het onderzoek voor deze reportagereeks gebeurde op straat, in de Haagse Schilderswijk, op de Delftselaan, bij winkeliers, caféhouders en bij gezinnen thuis. Enkele bronnen vertelden hun verhaal anoniem uit privacyoverwegingen en uit angst voor hun veiligheid.

Isch
17-11-11, 23:42
Hier kan ik zo slecht tegen. Het liefst geef ik die jongens zelf een pak slaag.

Joesoef
18-11-11, 06:27
Ondertussen heeft de PVV het druk met bordjes 130 en eigenaren van verkouden cavia's die geen tissu's in huis hebben.

Karin.N
18-11-11, 07:35
Ondertussen heeft de PVV het druk met bordjes 130 en eigenaren van verkouden cavia's die geen tissu's in huis hebben.

Laat ze lekker daar mee bezig zijn. Oplossingen voor andere problemen hebben ze niet.

Joesoef
18-11-11, 09:31
Laat ze lekker daar mee bezig zijn. Oplossingen voor andere problemen hebben ze niet.


Rechts geeft nog steeds de 'linksekerk' de schuld maar vergeet ondertussen dat er al jaren een centrum-rechts kabinet is wat niet verder komt dan links de schuld te geven. We mogen 130, de cavia politie loert door de brievenbus, die luie hongerlijers in Afrika moeten het lekker zelf uit zoeken, aanpak criminaliteit nog erger dan het was. Oja, niet helemaal, een hoofdleraar die een lastige leerling de klas uit zet kan weer wel vastgezet worden.
Doelloos en stuurloos Den Haag.

knuppeltje
18-11-11, 09:37
Ze hebben er al sinds 28 maart 2008 een VVD'er als burgemeester. Komt dus best goed daar.

Karin.N
18-11-11, 09:46
Rechts geeft nog steeds de 'linksekerk' de schuld maar vergeet ondertussen dat er al jaren een centrum-rechts kabinet is wat niet verder komt dan links de schuld te geven. We mogen 130, de cavia politie loert door de brievenbus, die luie hongerlijers in Afrika moeten het lekker zelf uit zoeken, aanpak criminaliteit nog erger dan het was. Oja, niet helemaal, een hoofdleraar die een lastige leerling de klas uit zet kan weer wel vastgezet worden.
Doelloos en stuurloos Den Haag.


Dat is ook het enige wat rechts kan. Echte oplossingen bedenken ho maar.
We zitten midden in een economische crisis, maar idd in nederland zijn we bezig met een leraar, cavia's, hangjeugd etc. Geweldig, waar een klein land toch groot in kan zijn:confused:

Joesoef
18-11-11, 10:16
Ze hebben er al sinds 28 maart 2008 een VVD'er als burgemeester. Komt dus best goed daar.

Biertje drinken met het studentencorps, bbq met de rotary, lintje doorknippen van een fitness centrum.....

mark61
18-11-11, 11:19
Niet zo flauw. De PVV heeft het best druk met belangrijke thema's.

Partijleider G. Wilders heeft hoogspersoonlijk de crisis verboden. Als we uit de euro stappen is Nederland op slag zorgeloos en steenrijk, want dan zijn we niet meer op de planeet aarde gevestigd. We zetten een hek om Nederland en alles wordt weer heerlijk zoals in de jaren 50.

En dan jullie maar schampere opmerkingen maken over de enige partij met Visie :jammer: Ik ga Dion bellen.

Karin.N
18-11-11, 12:03
Niet zo flauw. De PVV heeft het best druk met belangrijke thema's.

Partijleider G. Wilders heeft hoogspersoonlijk de crisis verboden. Als we uit de euro stappen is Nederland op slag zorgeloos en steenrijk, want dan zijn we niet meer op de planeet aarde gevestigd. We zetten een hek om Nederland en alles wordt weer heerlijk zoals in de jaren 50.

En dan jullie maar schampere opmerkingen maken over de enige partij met Visie :jammer: Ik ga Dion bellen.

Stukkie op de hei wandelen doet het beter.

knuppeltje
18-11-11, 12:11
Stukkie op de hei wandelen doet het beter.

Jawel, maar daar moeten de meesten van ons dan wel eerst een uur lang met een vaart van 130km naartoe. En dat kan dan weer wel door de PVV.

mark61
18-11-11, 13:01
Stukkie op de hei wandelen doet het beter.

Zie knuppelt. Moet ik eerst weer over de Führerautoweg naar die hei :jammer:

Eric de Blois
18-11-11, 14:08
Hier kan ik zo slecht tegen. Het liefst geef ik die jongens zelf een pak slaag.

Goed geluid. Mag ik graag horen. Al blijft het maar bij woorden, je staat aan de goede kant. Ik hoop dat anderen er ook zo over denken.


Rechts geeft nog steeds de 'linksekerk' de schuld maar vergeet ondertussen dat er al jaren een centrum-rechts kabinet is wat niet verder komt dan links de schuld te geven. We mogen 130, de cavia politie loert door de brievenbus, die luie hongerlijers in Afrika moeten het lekker zelf uit zoeken, aanpak criminaliteit nog erger dan het was. Oja, niet helemaal, een hoofdleraar die een lastige leerling de klas uit zet kan weer wel vastgezet worden.
Doelloos en stuurloos Den Haag.

"Rechts geeft nog steeds de 'linksekerk' de schuld"

Dat is helemaal waar, maar links kon ook flink tekeer gaan tegen de partijen van janmaat en fortuyn plus de hele aanhang daarvan door het slijk halen. Hokjesdenken gebeurd in beide kampen en de pers doet daar actief aan mee.

"(...) die luie hongerlijers in Afrika moeten het lekker zelf uit zoeken"

Ja, voor rechts wel. Eigen verantwoording etc.

"Oja, niet helemaal, een hoofdleraar die een lastige leerling de klas uit zet kan weer wel vastgezet worden."

Dat heeft toch alles met justitie/rechtspraak en niets met den haag te maken?

"Doelloos en stuurloos Den Haag"

Dat is de democratie. Het kan alle kanten op gaan.

super ick
18-11-11, 18:52
Ik durf niet meer. Ik zie nl. getinte jongemannen op die foto en voor je het weet wordt je hier tot nazi verklaard.

Joesoef
18-11-11, 19:02
Ik durf niet meer. Ik zie nl. getinte jongemannen op die foto en voor je het weet wordt je hier tot nazi verklaard.


Sterk. Ik zie criminelen.

super ick
19-11-11, 11:28
Sterk. Ik zie criminelen.
Ik zie een veel voorkomende combinatie die verzwegen dient te worden.

Bart.NL
19-11-11, 11:56
Sterk. Ik zie criminelen.

De foto is zo vaag dat ik zelfs het nummerbord van de voorste Mercedes niet kan lezen :).

Laat staan dat ik hier een huidskleur kan zien, en al helemaal niet of het criminelen zijn.

Kennelijk zien jullie iets wat ik niet kan zien.

Het is volgens mij allemaal suggestie gebaseerd op vooroordelen. Het moeten wel licht getinte mannen zijn of het moeten wel criminelen zijn.

Waar komt die suggestie dan vandaan? Die vooroordelen moeten toch ergens op gebaseerd zijn?

Fulanadetal
19-11-11, 12:06
Rechts geeft nog steeds de 'linksekerk' de schuld maar vergeet ondertussen dat er al jaren een centrum-rechts kabinet is wat niet verder komt dan links de schuld te geven. We mogen 130, de cavia politie loert door de brievenbus, die luie hongerlijers in Afrika moeten het lekker zelf uit zoeken, aanpak criminaliteit nog erger dan het was. Oja, niet helemaal, een hoofdleraar die een lastige leerling de klas uit zet kan weer wel vastgezet worden.
Doelloos en stuurloos Den Haag.


Met alles eens, maar "caviapolitie" zou ik graag nuanceren. Ik vind het diep diep droevig dat dit initiatief van de PVV is gekomen en niet van andere partijen. Het had er al veel eerder moeten zijn.
Ten eerste is in de literatuur een duidelijk verband aangetoond tussen dierenmishandeling en de mishandeling van mensen. Dat kan geweld in het gezin zijn (als de hond wordt geslagen is de kans ook heel groot dat menselijke huisgenoten het voor de kiezen krijgen door de dader), maar ook gestoorde moordenaars beginnen vaak met dieren. Zo las ik een artikel over een man die was opgepakt voor het doden en halveren van een lam bij een kinderboerderij. Het dier werd gevonden terwijl de moeder er luid blatend omheen liep. Het werd serieus genomen, de dader werd gevonden.
Hij bleek fantasieën te hebben waarin hij een vrijend jong koppeltje zou besluipen, en het meisje zou vermoorden voor de ogen van de vriend. Het lam was een soort oefening, hij wilde zeker "doorgroeien".
De "caviapolitie" gaat niet alleen kijken naar zielige ponies en cavia's, maar ook naar de illegale handel in (beschermde) diersoorten. Nederland is hierin een knooppunt, zoals in wel meer vormen van legale en illegale handel. Wat veel mensen niet weten is dat in de wereldwijde handel in beschermde soorten (planten en dieren) astronomisch veel geld omgaat. Het is goede tweede na drugshandel. Alle andere dingen komen hierna (mensenhandel, wapens etc).
Er vallen bovendien veel doden, niet alleen onder dieren maar ook mensen.
Zowel in de directe oorlog tussen stropers en politie vallen veel doden, maar er sterven ook veel mensen door de vernietiging van het ecosysteem. Verder gedijt het bij, en stimuleert het corruptie wat hele landen verknoeit, en gaan veel opbrengsten naar akelige clubjes zoals Al Shabaab (zij stropen in de buurlanden veel olifanten voor de ivoor en neushoorn voor de hoorn, verdienen ze goed mee zodat ze wapens kunnen kopen)Als meer mensen dit alles wisten, en wisten dat aan dit probleem ook aandacht wordt besteed, dan zouden ze misschien wat minder negatief zijn over de "dierenpolitie".

Joesoef
19-11-11, 12:23
Het is volgens mij allemaal suggestie gebaseerd op vooroordelen. Het moeten wel licht getinte mannen zijn of het moeten wel criminelen zijn.



kwartje.....

Eric de Blois
19-11-11, 13:31
"De buurt is niet veilig. Dat is al jarenlang de waarheid, maar ik laat me niet wegjagen.

Hoe komen sommigen er bij om de PVV in de zaak te betrekken en alléén de pvv. Niemand, behalve Isch, spreekt over deze nare toestand zijn verontwaardiging uit. De hele ketting van reactie's is off topic. Cavia's hebben niets met de zaak te maken. Waarom worden alle andere partijen buiten beshouwing gelaten? 'Regeert' de PVV soms alleen? Is het probleem pas begonnen sinds het aantreden van de PVV? En al die stoere prikkers die de PVV zo nadrukkelijk noemen zwijgen over de marokkanen die een rol spelen in dit probleem.

Ik vind afkomst in deze helemaal niet belangrijk, het gaat om de ellende niet om groepen aan te wijzen. Wie nadrukkelijk met zijn correcte vingertje naar de PVV wijst, mag dan ook met zijn vingertje naar de marokkanen wijzen...


Ondertussen heeft de PVV het druk met bordjes 130 en eigenaren van verkouden cavia's die geen tissu's in huis hebben.

Ik noem de pvv, nog de marokkanen. Het zijn ook vast niet alleen de marokkanen, al worden deze nadrukkelijk genoemd in het artikel en niet de pvv. Het gaat om de criminaliteit en niet om de identiteit van de daders. Die is voor de slachtoffers ook niet van belang. Er moet iets gedaan worden en dat is niet alleen de taak van de pvv, maar van alle betrokkenen. Dit probleem bestaat al jaren, dus is ook door de andere partijen niet goed aangepakt.

Ik sluit mij aan bij de post van Isch. Nu de overheid de buurt in de kou laat staan, moeten fatsoenlijke burgers het recht maar in eigen hand nemen. Ongeacht huidskleur of afkomst.
Sla ze maar op hun bek! Het liefts in groepsverband. Reken maar dat de politie dan tot actie overgaat!

Bart.NL
19-11-11, 14:16
kwartje.....

De meeste mensen hebben vooroordelen, gebaseerd op eigen ervaringen, ervaringen van anderen of vage verhalen.

Jouw vooroordeel dat het criminelen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat je soortgelijke taferelen vaker hebt gezien en dat het toen meestal criminelen waren.

Super icks vooroordeel dat het lichtgetinte mannen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat hij soortgelijke taferelen vaker heeft gezien en dat het toen meestal lichtgetinte mannen waren.

Alleen op basis van de foto kan ik dat niet concluderen. Het moet dus volgens mij suggestie zijn. Er is daarom volgens mij niet zoveel verschil tussen jouw redeneerwijze en die van super ick

Eric de Blois
19-11-11, 14:26
De meeste mensen hebben vooroordelen, gebaseerd op eigen ervaringen, ervaringen van anderen of vage en misschien wel ongefundeerde verhalen.

Jouw vooroordeel dat het criminelen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat je soortgelijke taferelen vaker hebt gezien en dat het toen meestal criminelen waren.

Super icks vooroordeel dat het lichtgetinte mannen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat hij soortgelijke taferelen vaker heeft gezien en dat het toen meestal lichtgetinte mannen waren.

Alleen op basis van de foto kan ik dat niet concluderen. Het moet dus volgens mij suggestie zijn. Er is daarom volgens mij niet zoveel verschil tussen jouw redeneerwijze en die van super ick

Die foto is totaal niet relevant, het gaat om het artikel. Een foto is een moment opname. Het probleem sleept kennelijk al jaren voort. Daar moet dus eindelijk iets aan gedaan worden zodanig dat de beschreven problemen zichtbaar zullen verminderen. Aan mooie beloftes en woorden hebben bewoners niets. Het gaat om daden en wel nu.

Bart.NL
19-11-11, 14:58
Die foto is totaal niet relevant, het gaat om het artikel. Een foto is een moment opname. Het probleem sleept kennelijk al jaren voort. Daar moet dus eindelijk iets aan gedaan worden zodanig dat de beschreven problemen zichtbaar zullen verminderen. Aan mooie beloftes en woorden hebben bewoners niets. Het gaat om daden en wel nu.

Dat weet ik wel. De meeste mensen zijn van goede wil. Super ick en Joesoef willen hetzelfde. Het heeft daarom zo weinig zin om elkaar aan te vallen. Het gaat om oplossingen die werken.

Joesoef
19-11-11, 14:59
De meeste mensen hebben vooroordelen, gebaseerd op eigen ervaringen, ervaringen van anderen of vage verhalen.

Jouw vooroordeel dat het criminelen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat je soortgelijke taferelen vaker hebt gezien en dat het toen meestal criminelen waren.

Super icks vooroordeel dat het lichtgetinte mannen zijn is mogelijk gebaseerd op het feit dat hij soortgelijke taferelen vaker heeft gezien en dat het toen meestal lichtgetinte mannen waren.

Alleen op basis van de foto kan ik dat niet concluderen. Het moet dus volgens mij suggestie zijn. Er is daarom volgens mij niet zoveel verschil tussen jouw redeneerwijze en die van super ick


.....is niet gevallen.

Bart.NL
19-11-11, 15:10
.....is niet gevallen.

kennelijk niet :)

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

The opening anecdote relates Francis Galton's surprise that the crowd at a county fair accurately guessed the weight of an ox when their individual guesses were averaged (the average was closer to the ox's true butchered weight than the estimates of most crowd members, and also closer than any of the separate estimates made by cattle experts).

Een groep gewone mensen is vaak slimmer dan een expert bij het inschatten van een situatie. Vooroordelen vallen vaak ook onder dit verschijnsel. Het is niet erg dat je in een bepaalde mate vooroordelen hebt, zeker niet als ze gebaseerd zijn op eigen ervaringen of die van anderen (en dus niet vage leugenachtige verhalen). Vooroordelen horen bij de menselijke natuur. Zo zijn er ook mensen met vooroordelen tegen VVD'ers, Groenlinksers, bewoners van een bepaalde wijk of provincie enz.

Saul
19-11-11, 15:55
Het duurt niet lang meer.

Wat betekent dit?

super ick
19-11-11, 18:58
Mobiele rovers: Straatroof en straatrovers in Almere

Door A. Nieuwenhuis, S. Mehlbaum en A.Ph. van Wijk, 01 februari 2010 15:11 uur0 Waardering: 1/5 Sterren
1
2
3
4
5

Op een zaterdagavond omstreeks acht uur fietst een zestienjarige jongen door de Kruidenwijk in Almere, hij is op weg naar zijn broer. Zodra hij door een tunnel rijdt, wordt het fietspad geblokkeerd door een zestal jongens van dezelfde leeftijd. De jongens sluiten de tunnel af en houden het slachtoffer tegen. Het slachtoffer kan geen kant op en wordt gesommeerd om zijn mobiele telefoon af te geven. Het slachtoffer weigert dit, maar de daders nemen hier geen genoegen mee en doorzoeken zijn zakken. Vervolgens pakken de daders zijn tas en portemonnee af en duwen het slachtoffer omver. Terwijl het slachtoffer al op de grond ligt, wordt hij nog door de daders nagetrapt.


In 2007 wordt er in Almere 248 keer aangifte gedaan van straatroof, waarvoor 79 unieke verdachten zijn aangehouden. Afgezien van enkele basale gegevens over de straatrovers ontbreekt het bij de politie en de veiligheidspartners aan een duidelijk beeld van de kenmerken van de slachtoffers en het delict, althans deze kenmerken zijn niet samengebracht en geanalyseerd. Vergelijkbare kennislacunes zijn ook te noemen met betrekking tot kenmerken en achtergronden van de straatrovers. Onduidelijk is bijvoorbeeld uit wat voor gezinnen zij komen, wat hun scholingsachtergrond is, of zij antecedenten hebben en of zij participeren in criminele netwerken. Gezien de ernst van het delict en het structurele karakter van straatroven in Almere is het voor politieregio Flevoland van belang om aan de voorkant van dit probleem te komen op basis van een informatiegestuurde aanpak. In opdracht van District Zuid van de politieregio Flevoland heeft Bureau Beke samen met de politieregio onderzoek gedaan naar straatroof in Almere om deze kennislacunes op te vullen. De uitkomsten van het onderzoek hebben geleid tot een delictprofiel, een slachtofferprofiel en een daderprofiel welke handvatten bieden voor een integrale aanpak.



Het onderzoek

Om zicht te krijgen op het verschijnsel straatroof in Almere zijn verschillende informatiebronnen gebruikt. Naast een analyse van alle processen-verbaal van de straatroven in X-pol (n=248) zijn ook alle aangehouden verdachten van straatroof (n=79), inclusief hun verdere registraties in X-pol bestudeerd. Op basis van de X-polregistraties is tevens een netwerkanalyse uitgevoerd om te kijken of de verdachten deel uitmaken van criminele netwerken. Daarnaast zijn van alle verdachten de uittreksels uit het Justitiële Documentatiesysteem geanalyseerd. Vervolgens is uit alle verdachten een selectie gemaakt van vijftig jongeren voor de dossieranalyse. Van deze jongeren zijn de dossiers opgevraagd bij verschillende instanties om meer inzicht te krijgen in de achtergronden van deze verdachten. Daarnaast zijn de interventies bij deze jongeren van diverse instanties geanalyseerd. De politie legt in het kader van de aanpak bij de straatrovers huisbezoeken af om de straatrovers uit de anonimiteit te halen. Door de onderzoekers zijn dertig huisbezoeken geobserveerd en aanvullend zijn er tien interviews gehouden met straatrovers.



Het slachtofferprofiel

In totaal zijn er 248 straatroven gemeld bij de politie. Bij het overgrote deel (83 procent) van de straatroven is één persoon het slachtoffer. In bijna driekwart van de gevallen is het slachtoffer van het mannelijke geslacht, de rest is vrouw (28 procent). De slachtoffers zijn relatief jong: ruim de helft is minderjarig, waarvan 15 procent zelfs jonger dan 15 jaar is. De vrouwelijke slachtoffers zijn gemiddeld ouder dan de mannen. Ruim de helft van de slachtoffers heeft een Nederlandse etnische achtergrond en slechts een beperkt deel heeft een Surinaamse of Antilliaanse etniciteit. Bij een kwart heeft de staatroof letsel tot gevolg. Dit kan bestaan uit blauwe plekken, schaaf- of steekwonden en/of een gebroken neus of ledematen. Opmerkelijk is dat een derde van de slachtoffers ook geregistreerd staat als verdachte van één of meerdere strafbare feiten. Zij worden voornamelijk geregistreerd in verband met vermogens-, gewelds- en openbareordedelicten.



Het delictprofiel

De straatroven vinden voornamelijk plaats in Almere Stad (Oost en West) waar het centraal station en de binnenstad zijn gelegen. In de maanden februari en maart is er een piek te zien. Veel straatroven gebeuren in het weekend en in de avonduren, maar ook ’s woensdags overdag. De straatrovers gebruiken verschillende werkwijzen om het slachtoffer te beroven. Bij 40 procent van de incidenten wordt fysiek geweld gebruikt. Daarnaast wordt de buit veelal uit de handen van het slachtoffer weggerukt, worden er bedreigingen geuit of wordt een overtalsituatie gebruikt om het slachtoffer te beroven. Bij ruim één op de drie incidenten worden er wapens gebruikt; dit is meestal een steekwapen. Opvallend is dat ruim de helft van de straatrovers berekenend te werk gaat. Bij een berekenende aanpak wordt de straatroof vooraf gepland en min of meer voorbereid. Een op de drie straatroven wordt impulsief gepleegd. Denk hierbij aan straatrovers die iemand zien bellen, er langs lopen en de telefoon uit de handen van de beller wegrukken. Het geweldsgebruik is bij bijna één op de tien incidenten disproportioneel te noemen. In deze gevallen is het geweld excessief van aard en staat niet in verhouding tot het doel, namelijk het afhandig maken van de buit. De buit omvat vaak meer dan één goed. Populair is de mobiele telefoon, die veelal wordt weggerukt. Ook hebben de straatrovers het gemunt op portemonnees en geld, welke voornamelijk door geweld of bedreigingen afhandig worden gemaakt. Het groepsaspect speelt een belangrijke rol bij straatroof; bij tweederde van de straatroven zijn er meerdere daders. Het gaat meestal om twee of drie verdachten. Op basis van een signalementbeschrijving van de slachtoffers kunnen we opmaken dat het merendeel van de verdachten een man is. Bijna de helft heeft een donkere huidskleur en een kwart een lichtgetinte huidskleur. De kleinste groep heeft volgens de slachtoffers een blanke huidskleur. Het blijkt dat de leden van de groep vaak dezelfde huidskleur hebben.



Twee verschillende delicten

Uit eerder onderzoek weten we dat er een onderscheid bestaat tussen tasjesroof en straatroof; beide hebben andere delictkenmerken (Van Wijk & Ferwerda, 1998). Ook dit onderzoek bevestigt deze tweedeling en levert een verschillend delictprofiel op voor tasjesroof en straatroof. De straatroven worden gepleegd door groepen allochtone jongeren, vooral in de nachtelijke uren van het weekend. Zij plegen het delict op berekenende wijze en passen instrumenteel geweld toe. De slachtoffers zijn voornamelijk jonge mannen.
Bij tasjesroof zijn de slachtoffers veelal de wat oudere vrouwen waarvan de buit wordt weggerukt. Er wordt geen gebruikgemaakt van geweld en wapens. Het delict gebeurt niet in de avond- en nachtelijke uren, maar juist overdag. De straatrovers zijn blanke jongens die het delict alleen plegen.



Het daderprofiel

In totaal zijn er 79 verdachten aangehouden, die zijn te koppelen aan 41 straatroofincidenten. Afgezet tegen de 248 geregistreerde straatroven betekent dat, dat er bij 83 procent van de incidenten geen verdachte is aangehouden. We hebben dus geen zicht op een fors deel van de problematiek. Straatroof lijkt een delict te zijn met een lage pakkans voor de straatrover en een laag ophelderingspercentage. Het is hierdoor niet mogelijk om vast te stellen in hoeverre de opgepakte straatrovers representatief zijn voor de gehele groep.
Van de aangehouden straatrovers behoort het merendeel tot het mannelijke geslacht, 15 procent is vrouw. Ruim de helft van de straatroofverdachten is in het pleegjaar jonger 19 jaar. Er zijn relatief weinig oudere straatrovers. Een groot deel (56 procent) heeft een Surinaamse of Antilliaanse etniciteit. 1 op de 10 verdachten heeft een Nederlandse etnische achtergrond. Bijna alle straatrovers wonen in Almere.

super ick
19-11-11, 18:59
Geregistreerde criminaliteit

Uit de X-polregistraties blijkt dat één op de zeven verdachten is aan te merken als een first offender/cursief]. De overige personen komen vaker voor als verdachte van een strafbaar feit en staan gemiddeld acht keer eerder geregistreerd. Dit is voornamelijk voor vermogensdelicten (met of zonder geweld), maar er staan ook geweldsdelicten op het repertoire van deze verdachten.
Niet alleen bij slachtoffers is er sprake van diffuus dader-slachtofferschap, ook staat ruim een derde van de verdachten geregistreerd als slachtoffer. Zij zijn vooral slachtoffer van geweldsdelicten. Op basis van justitiegegevens blijkt dat de straatrovers op gemiddeld vijftienjarige leeftijd hun eerste delict plegen. Gemiddeld duurt hun criminele carrière drie jaar. Aangezien we nog niet weten of de straatrovers hun criminele activiteiten voortzetten, is dit vermoedelijk een ondergrens.



Netwerken

Veel straatroven worden gepleegd in groepsverband. Er zijn weliswaar daders die het delict alleen plegen, maar een groot deel van de straatrovers maakt deel uit van een breder crimineel netwerk. Op basis van de X-polregistraties van 2007 is gekeken met wie de 79 verdachten straatroof en eventuele andere strafbare feiten plegen. Er zijn 3 grote en 3 middelgrote netwerken gevonden. De omvang, samenstelling, etnische achtergrond en het criminaliteitspatroon kunnen van elkaar verschillen. Naast straatroven worden ook andere delicten gezamenlijk gepleegd zoals mishandeling, bedreiging en (winkel)diefstal. Het meest opmerkelijke grote netwerk bestaat voor het belangrijkste deel uit vrouwen. In totaal zijn er 14 vrouwen en 10 jongens. Van de 14 vrouwen zijn er 11 in het onderzoek aangemerkt als straatrover. Een groot deel van het totale aantal autochtone verdachten participeert in deze groep, vooral bij de jongens. Deze vrouwen passen disproportioneel geweld toe. Naast het vrouwennetwerk is er een ander opvallend netwerk: het middelgrote netwerk van gevaarlijke straatrovers (zie figuur 1). In dit netwerk zitten 10 mannen, waarvan er 8 in het onderzoek voorkomen als straatrover. Ze hebben bijna allemaal een niet-Nederlandse achtergrond. Het gevaarlijke karakter heeft betrekking op het aantal registraties voor wapenbezit en overige gewelddadige delicten. Deze jongens hebben vermoedelijk wapens gebruikt bij de straatroven, zij schuwen in ieder geval geen geweld.



Psychosociale achtergronden

De psychosociale achtergronden van de selectie van vijftig staatrovers zijn slechts ten dele te reconstrueren omdat de beschikbare dossierinformatie van de instanties te weinig aanknopingspunten biedt voor uitvoerige analysedoeleinden. Een aantal instanties heeft namelijk geen of beperkte informatie geleverd. Daarnaast lijkt het erop dat sommige straatrovers niet bij de instanties bekend zijn of dat er geen volledig beeld is van hun achtergrond (school, vrije tijd en vrienden).
Uit wat er bekend is, blijkt dat het merendeel van de straatrovers opgroeit in een eenoudergezin. De moeder (vaak Surinaams of Antilliaans) is grotendeels verantwoordelijk voor de opvoeding, de vader is in deze eenoudergezinnen nauwelijks in beeld. De meeste straatrovers krijgen te maken met ingrijpende gebeurtenissen, waaronder echtscheiding, uithuisplaatsing of vertrek/dood van een sleutelfiguur. De basisschoolperiode lijkt probleemloos te verlopen. Pas op het voortgezet onderwijs openbaren zich problemen zoals spijbelen, niveauverlaging, probleemgedrag en schoolwisselingen. De helft van de jongeren volgt ten tijde van het straatroofdelict nog een opleiding, meestal op vmbo-/svo-niveau. Een deel heeft werk, al dan niet in vast dienstverband. Over de psychische problematiek, vrienden en vrijetijdsbesteding van de straatrovers is weinig informatie beschikbaar. Wel geeft de helft van de straatrovers aan softdrugs te gebruiken. Uit de interviews komt naar voren dat de meeste daders de straatroof plegen uit verveling of voor de kick. ‘Geld maken’, lijkt van ondergeschikt belang. Vrijwel alle straatrovers bagatelliseren of ontkennen het straatroofdelict. Ze ontkennen dat het delict überhaupt heeft plaatsgevonden of minimaliseren hun aandeel daarin.



Interventies

De interventies van instanties in Almere vinden thans grotendeels in een strafrechtelijke context plaats, waaronder het opstellen van een voorlichtingsrapportage, begeleiding en vroeghulp. Civielrechtelijke interventies en vrijwillige hulpverleningen lijken minder van toepassing op de groep straatrovers. Uniek voor de aanpak van straatroof in Almere zijn de huisbezoeken die door de politie worden afgelegd. Dat houdt in dat de wijk- en jeugdagenten de straatrovers een aantal malen thuis bezoeken en in gesprek gaan over het welbevinden van de straatrover. Het doel is om de straatrovers uit de anonimiteit te halen. Tegelijkertijd biedt het huisbezoek de mogelijkheid om contact te krijgen (en houden) met de straatrovers. De gesprekken vinden meestal onaangekondigd plaats wat tot gevolg heeft dat slechts in de helft van de gevallen de jongere daadwerkelijk thuis is. In de gevallen dat de jongere niet thuis is, wordt het gesprek meestal met (een van) de ouders gevoerd. De gesprekken hebben een algemeen en informatief karakter; de agent informeert naar de school- en werksituatie. De agenten zien over het algemeen het nut van de huisbezoeken in. Ze hebben eindelijk ‘een voet tussen de deur’ en ‘de jongere vindt het niet prettig en dat is de bedoeling’. Sommige agenten zijn niet positief gestemd, zij vinden het huisbezoek geen politietaak. De jongeren stellen de huisbezoeken minder op prijs: ze hebben hun straf al gehad of vinden het vervelend dat er politie aan de deur staat. Een aantal moeders ervaart het huisbezoek wel als positief.



Eerder onderzoek

Dit is niet het eerste onderzoek naar het fenomeen straatroof. Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw zijn hierover diverse publicaties verschenen. Op bepaalde punten lijken de achtergronden en kenmerken van de straatrovers weinig veranderd. Uit een onderzoek naar straatrovers in Tilburg (in 1997) kwam bijvoorbeeld ook al het onderscheid naar voren van de allochtone jongeren die hun slachtoffers beroven en de blanke jongeren die zich voornamelijk schuldig maakten aan tasjesroof. In Almere is een kleine tien jaar geleden eveneens onderzoek verricht naar de problematiek rondom straatroof. Ook daaruit blijkt dat de overeenkomsten met het recente onderzoek opvallend zijn. Zo zijn ook allochtone jongeren oververtegenwoordigd, vooral de Surinaamse en Antilliaanse jongeren springen eruit. Daarnaast hebben de verdachten naast de straatroof veel andere delicten gepleegd waar ze vaak op jonge leeftijd mee beginnen. Ook lijken de psychosociale achtergronden uit beide onderzoeken met elkaar overeen te komen: de jongeren volgen veelal lagere beroepsopleidingen, vertonen spijbelgedrag en gedragsproblemen, komen uit grote gebroken gezinnen en wonen meestal bij hun moeder. Gelet op de leeftijd van de straatrovers in dit onderzoek is mogelijk sprake van opeenvolging van dadergroepen uit dezelfde etnische groeperingen, in casu Surinamers en Antillianen. Anders gezegd: in grote lijnen is de hedendaagse situatie rond het verschijnsel straatroof in Almere hetzelfde als enkele jaren geleden, alleen de straatrovers zijn opgevolgd door nieuwe, jongere daders. Nieuw lijken ook de meisjes te zijn die zich in groepsverband schuldig maken aan straatroof.



Naar een gezamenlijke aanpak

In de huidige aanpak van de straatroofproblematiek speelt de politie een belangrijke rol door huisbezoeken af te leggen bij de voormalige straatrovers om ‘hen in de gaten te houden’. Het is voor de politie essentieel om de aanpak van de huisbezoeken verder te professionaliseren. Naast de boodschap dat de straatrovers in de gaten worden gehouden, kunnen de signalerende en doorverwijzende taken van de agenten immers ook waardevol zijn. Vooral in die gevallen dat jongeren dreigen af te glijden (geen school of werk, verkeerde vrienden, recidive). De informatie die tijdens de huisbezoeken wordt verzameld, moet door worden gespeeld naar de relevante instanties. Een nauwere samenwerking tussen het politiële en justitiële deel van de ketenaanpak aan de ene kant en het onderwijs-, zorg- en welzijnsdeel aan de andere kant is van groot belang. Een goede registratie en open uitwisseling van gegevens over de straatrovers moet daarbij gegarandeerd zijn. Voor de politie in het bijzonder betekent dit dat zij een zo volledig mogelijk en kwalitatief goed proces-verbaal moeten aanleveren (sfeerprocesverbaal).
De geschetste achtergronden van de slachtoffers, de delictprofielen en de verdachten onderstrepen het belang van een integrale aanpak met zowel repressieve als preventieve kenmerken. Het huidige casusoverleg in het Veiligheidshuis lijkt de aangewezen plek om de aanpak te monitoren en te toetsen op effectiviteit.

Website voor de Politie - Archief: Mobiele rovers: Straatroof en straatrovers in Almere (http://www.websitevoordepolitie.nl/archief/mobiele-rovers-straatroof-en-straatrovers-in-almere-885.html)

super ick
19-11-11, 18:59
Ondertussen heeft de PVV het druk met bordjes 130 en eigenaren van verkouden cavia's die geen tissu's in huis hebben.

PVV-syndroom.

Stopnaald
20-11-11, 14:57
Met alles eens, maar "caviapolitie" zou ik graag nuanceren. Ik vind het diep diep droevig dat dit initiatief van de PVV is gekomen en niet van andere partijen. Het had er al veel eerder moeten zijn.
Ten eerste is in de literatuur een duidelijk verband aangetoond tussen dierenmishandeling en de mishandeling van mensen. Dat kan geweld in het gezin zijn (als de hond wordt geslagen is de kans ook heel groot dat menselijke huisgenoten het voor de kiezen krijgen door de dader), maar ook gestoorde moordenaars beginnen vaak met dieren. Zo las ik een artikel over een man die was opgepakt voor het doden en halveren van een lam bij een kinderboerderij. Het dier werd gevonden terwijl de moeder er luid blatend omheen liep. Het werd serieus genomen, de dader werd gevonden.
Hij bleek fantasieën te hebben waarin hij een vrijend jong koppeltje zou besluipen, en het meisje zou vermoorden voor de ogen van de vriend. Het lam was een soort oefening, hij wilde zeker "doorgroeien".
De "caviapolitie" gaat niet alleen kijken naar zielige ponies en cavia's, maar ook naar de illegale handel in (beschermde) diersoorten. Nederland is hierin een knooppunt, zoals in wel meer vormen van legale en illegale handel. Wat veel mensen niet weten is dat in de wereldwijde handel in beschermde soorten (planten en dieren) astronomisch veel geld omgaat. Het is goede tweede na drugshandel. Alle andere dingen komen hierna (mensenhandel, wapens etc).
Er vallen bovendien veel doden, niet alleen onder dieren maar ook mensen.
Zowel in de directe oorlog tussen stropers en politie vallen veel doden, maar er sterven ook veel mensen door de vernietiging van het ecosysteem. Verder gedijt het bij, en stimuleert het corruptie wat hele landen verknoeit, en gaan veel opbrengsten naar akelige clubjes zoals Al Shabaab (zij stropen in de buurlanden veel olifanten voor de ivoor en neushoorn voor de hoorn, verdienen ze goed mee zodat ze wapens kunnen kopen)Als meer mensen dit alles wisten, en wisten dat aan dit probleem ook aandacht wordt besteed, dan zouden ze misschien wat minder negatief zijn over de "dierenpolitie".

:fpetaf: op zich heb je (groot) gelijk, maar de meeste mensen vinden het veel belangrijker dat ze stoer "caviapolitie" kunnen roeptoeteren.

Daarbij, uitgerekend diegenen die anders hun bek volhebben over "opkomen voor de zwakkeren" geven juist op dit punt niet thuis, alsof dieren niet volkomen zijn overgeleverd aan de mens.

Buiten dat, ik hoop écht dat deze politie ook stelselmatig bij veehouders langs gaat om hun bedrijf te controleren. Want zelfs zo dichtbij is er zoveel onmenselijk leed.

super ick
21-11-11, 08:15
:fpetaf: op zich heb je (groot) gelijk, maar de meeste mensen vinden het veel belangrijker dat ze stoer "caviapolitie" kunnen roeptoeteren.

Daarbij, uitgerekend diegenen die anders hun bek volhebben over "opkomen voor de zwakkeren" geven juist op dit punt niet thuis, alsof dieren niet volkomen zijn overgeleverd aan de mens.

Buiten dat, ik hoop écht dat deze politie ook stelselmatig bij veehouders langs gaat om hun bedrijf te controleren. Want zelfs zo dichtbij is er zoveel onmenselijk leed.

De VWA controleerd veehouders ook al heel streng. Zeker na de laatste uitbraken van dierenziektes die wel een ramp genoemd mogen worden.
'Die caviapolitie' kan zichzelf gaan bewijzen als er inderdaad onaangekondigd gecontroleerd gaat worden in de veehouderij.
Als je als particulier ergens een geval van dierenverwaarlozing/mishandeling waarneemt en je belt de politie regeren die daar, neem ik aan adequaat op. Daar hebben 'we' de caviapolitie dus niet voor nodig.

Wat ik wel schrijnend vind is dat veel specialisme is weggereorganiseerd bij de politie. Zeden, jeugd, narcotica, etc. Specialisten en dus know how zitten verdeeld en verwaterd zo snel.
En dan uitgerekend een specialisme als caviapolitie in het leven roepen. Iets dat m.i. uitstekend door anderen, zoals de VWA gedaan kan worden.

Fulanadetal
21-11-11, 09:30
De VWA controleerd veehouders ook al heel streng. Zeker na de laatste uitbraken van dierenziektes die wel een ramp genoemd mogen worden.
'Die caviapolitie' kan zichzelf gaan bewijzen als er inderdaad onaangekondigd gecontroleerd gaat worden in de veehouderij.
Als je als particulier ergens een geval van dierenverwaarlozing/mishandeling waarneemt en je belt de politie regeren die daar, neem ik aan adequaat op. Daar hebben 'we' de caviapolitie dus niet voor nodig.

Wat ik wel schrijnend vind is dat veel specialisme is weggereorganiseerd bij de politie. Zeden, jeugd, narcotica, etc. Specialisten en dus know how zitten verdeeld en verwaterd zo snel.
En dan uitgerekend een specialisme als caviapolitie in het leven roepen. Iets dat m.i. uitstekend door anderen, zoals de VWA gedaan kan worden.

Het opsporen en vervolgen van handelaars in beschermde soorten door de VWA? Dat is specialistisch recherchewerk. Maar goed als de VWA dat kan, dan moeten ze ook maar op drughandel gezet worden.

Stopnaald
21-11-11, 09:50
De VWA controleerd veehouders ook al heel streng. Zeker na de laatste uitbraken van dierenziektes die wel een ramp genoemd mogen worden.

Grapjas, die zogenaamd strenge controle stelt geen ruk voor. Buiten dat, stellen de straffen (ALS het al zover komt) ook geen ene ruk voor. Het heet niet voor niets bio-industrie hoor. Een dier heeft geen enkele waarde behoudens in economisch opzicht.


'Die caviapolitie' kan zichzelf gaan bewijzen als er inderdaad onaangekondigd gecontroleerd gaat worden in de veehouderij.
Als je als particulier ergens een geval van dierenverwaarlozing/mishandeling waarneemt en je belt de politie regeren die daar, neem ik aan adequaat op. Daar hebben 'we' de caviapolitie dus niet voor nodig.

Ook hier wat nuancering. NEE, adequaat reageren op dierenverwaarlozing/mishandeling door particulieren gebeurd nu dus NIET! Geen idee, hou jij komt bij dit mallotige standpunt. Jij hebt overduidelijk geen jota verstand van de praktijk. Hier en daar wordt voor de schijn eens iemand op het (wan-)gedrag aangesproken, maar verder dan dat gaat het niet hoor.

Heb jij énig idee hoeveel pony's/paarden van particulieren, altijd op stal staan? Het hele jaar door? En hoeveel problemen dat geeft aan hun hoeven? En dan heb ik het nog niet eens van de vele andere problemen voor die dieren. Laat staan dat ik het heb over de overige (huis-)dieren.

Ga eens een weekje meelopen in een middelgrote dierenkliniek en kijk eens wat je daar allemaal wel niet tegenkomt. Diabetes, kaak/gebitsproblemen, poot/knie/beenproblemen, allemaal veroorzaakt door teveel eten, fout/ongewenst voedsel (hoezo mag mijn hond geen kersenbonbon), fouten in verzorging (wat, moet ik écht zoveel met m'n hond wandelen, nou een blokje om het huis vind ik voldoende hoor). En dat betreft dan nog de goedwillende eigenaar.

Wat dacht je van de problemen die veroorzaakt worden door het doorfokken? Geen enkel hondenras is nog gezond. GEEN ENKEL!!! ALLE rashonden zijn ziek. Maar vanwege het geld, wordt er door niemand ingegrepen.


Wat ik wel schrijnend vind is dat veel specialisme is weggereorganiseerd bij de politie. Zeden, jeugd, narcotica, etc. Specialisten en dus know how zitten verdeeld en verwaterd zo snel.

Dit vind ik net zo schrijnend als jij. Maar om daar nu de dierenpolitie de schuld te geven? In mijn optiek zijn AL deze specialismen even noodzakelijk. Het een hoeft niet ten koste te gaan van het ander. Veel liever zou ik snijden in de vele managers en chefs. Want iedereen weet dat personeelskosten in elke organisatie verreweg de duurste post is en een manager/chef kost nog veel meer dan een gewone agent.


En dan uitgerekend een specialisme als caviapolitie in het leven roepen. Iets dat m.i. uitstekend door anderen, zoals de VWA gedaan kan worden.

De praktijk wijst uit dat dit dus niet zo is. Minder praten vanuit de onderbuik, meer vanuit de feiten graag.

Stopnaald
21-11-11, 10:04
Het opsporen en vervolgen van handelaars in beschermde soorten door de VWA? Dat is specialistisch recherchewerk. Maar goed als de VWA dat kan, dan moeten ze ook maar op drughandel gezet worden.

Laat maar Fulanadetal, zolang het idee is dat het vooral gaat over tissues voor verkouden cavia's, sta je toch écht tegen een muur te praten.

In NL bestaan een paar (imo) heel vreemde fenomenen.

Zo denken we met z'n allen, dat alcohol niet gevaarlijk is, hoewel we overal met het tegendeel worden geconfronteerd, van comazuipende jongeren/kinderen tot alcoholrijders.

Een ander voorbeeld: dik zijn is een keuze, hoewel bij alle sociale gebeurtenissen het eten (en de grote hoeveelheden daarvan) een kernpunt is. En weigeren, of zelfs maar minderen, is er niet bij hoor! Dan ben je ongezellig of ongastvrij of ondankbaar of asociaal.

En zo is het dus ook met dieren. NL is een paradijs voor dieren, behalve voor al die zwerfdieren (die heus niet "zomaar" "poef" ontstaan), al die productiedieren in de bio-industrie/laboratoria/maneges/dierenwinkels etc., maar OOK dus huisdieren die niet goed behandeld worden.

En dan hebben we nog de handel in exoten, danwel de producten van exoten. Die is zodanig, dat musea hun neushoorns achter slot en grendel moeten zetten. Neem voor de lol eens een kijkje op Schiphol bij de douane. Je hebt geen idee, wat je daar allemaal tegenkomt. Laat staan van de hoeveelheden GELD die daarmee gepaard gaan.

Maarre....nee, wij hebben NATUURLIJK geen speciale dierenpolitie nodig hoor!

Stopnaald
21-11-11, 10:16
Bewoners Haagse Schilderswijk: We horen en zien niets, we zwijgen

Perdiep Ramesar − 17/11/11, 21:00

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3040029/2011/11/17/Bewoners-Haagse-Schilderswijk-We-horen-en-zien-niets-we-zwijgen.dhtml)

http://static0.trouw.nl/static/photo/2011/4/12/10/20111117203035/media_xl_1015915.jpg
Veel jongeren in de Schilderswijk komen aan het begin van de avond
buiten om illegale zaakjes te doen. ©PATRICK POST

REPORTAGE - Het kabinet wil criminele jeugdgroepen aanpakken. Trouw liep een maand mee met de politie in Den Haag, waar de Bende van de Delftselaan opereert. Deel 4: de geterroriseerde buurtbewoners.

Belangrijk probleem: tot dit jaar werden incidenten in de buurt nauwelijks gemeld. Langzamerhand komen die meldingen nu wel binnen. Het aantal anonieme meldingen via 'Meld Misdaad Anoniem' is bijvoorbeeld gestegen. De verklaringsbereidheid van buurtbewoners is laag - uit angst zelf doelwit te worden, vrees voor boze blikken, de gedachte dat het niets helpt, frustraties over de lage straffen die eruit voortkomen, de tijd die zo'n melding vaak kost, en angst dat ze door advocaten worden geïntimideerd als ze worden opgeroepen bij de rechter-commissaris of zelfs in de rechtbank.

Bovendien speelt het land van herkomst een rol. Een dader zou zomaar een ver familielid of een kennis kunnen zijn van familie in Marokko, die misschien ook nog eens afhankelijk is van de inkomsten van de dader. Marokkanen lopen dan liever niet het risico om de verhoudingen in hun land op scherp te zetten.


Kijk, we kunnen natuurlijk blijven rondlullen over allerlei randfactoren, maar het blijft een feit dat deze daders allemaal ouders, broers/zussen, familie en overige omgeving hebben. Wat mij nou steeds verbaasd (of eigenlijk dus niet), is dat de meisjes die te brutaal/westers zijn, aan alle kanten worden aangepakt. Van controle op beweging (waar hangt zij uit), via klappen en uithuwelijking, tot achterlaten in Marokko (uiteraard zonder paspoort) aan toe.

De hypocrisie zit 'm hierin, dat al zou maar een fractie van al deze maatregelen worden toegepast op de jongens, dit hele probleem in een mum van tijd zou zijn opgelost.

Daarom dat ik steeds maar weer blijf herhalen: WAAR zijn de ouders? WAT doen DIE hieraan? WAT doet de rest van de familie?

Ben ik mijn broeders hoeder? JAZEKER!!!

super ick
21-11-11, 14:43
Grapjas, die zogenaamd strenge controle stelt geen ruk voor. Buiten dat, stellen de straffen (ALS het al zover komt) ook geen ene ruk voor. Het heet niet voor niets bio-industrie hoor. Een dier heeft geen enkele waarde behoudens in economisch opzicht.



Ook hier wat nuancering. NEE, adequaat reageren op dierenverwaarlozing/mishandeling door particulieren gebeurd nu dus NIET! Geen idee, hou jij komt bij dit mallotige standpunt. Jij hebt overduidelijk geen jota verstand van de praktijk. Hier en daar wordt voor de schijn eens iemand op het (wan-)gedrag aangesproken, maar verder dan dat gaat het niet hoor.

Heb jij énig idee hoeveel pony's/paarden van particulieren, altijd op stal staan? Het hele jaar door? En hoeveel problemen dat geeft aan hun hoeven? En dan heb ik het nog niet eens van de vele andere problemen voor die dieren. Laat staan dat ik het heb over de overige (huis-)dieren.

Ga eens een weekje meelopen in een middelgrote dierenkliniek en kijk eens wat je daar allemaal wel niet tegenkomt. Diabetes, kaak/gebitsproblemen, poot/knie/beenproblemen, allemaal veroorzaakt door teveel eten, fout/ongewenst voedsel (hoezo mag mijn hond geen kersenbonbon), fouten in verzorging (wat, moet ik écht zoveel met m'n hond wandelen, nou een blokje om het huis vind ik voldoende hoor). En dat betreft dan nog de goedwillende eigenaar.

Wat dacht je van de problemen die veroorzaakt worden door het doorfokken? Geen enkel hondenras is nog gezond. GEEN ENKEL!!! ALLE rashonden zijn ziek. Maar vanwege het geld, wordt er door niemand ingegrepen.



Dit vind ik net zo schrijnend als jij. Maar om daar nu de dierenpolitie de schuld te geven? In mijn optiek zijn AL deze specialismen even noodzakelijk. Het een hoeft niet ten koste te gaan van het ander. Veel liever zou ik snijden in de vele managers en chefs. Want iedereen weet dat personeelskosten in elke organisatie verreweg de duurste post is en een manager/chef kost nog veel meer dan een gewone agent.



De praktijk wijst uit dat dit dus niet zo is. Minder praten vanuit de onderbuik, meer vanuit de feiten graag.

Rustig aan maar.

Alle dieren controleren is onbegonnen werk, mensen die hun dieren als mensen behandelen dus bijv. kersenbonbons voeren weten vaak wel dat het slecht is, maar hij vind het zo lekker.
Beter zou wellicht zijn om het dierenbezit aan regels vooraf te binden. Geen grote hondenrassen zonder gehoorzaamheidscursus(sen). Voorschriften voor onderkomen van partikulier vee. Misschien zelfs wel een soort jaarlijkse check. APK a.h.w. door een dierenarts of dierenarts in opleiding.
Het houden van dieren verbieden bij bepaalde overtredingen.

Ik ben niet tegen animalcops en zeker voor goed vaderschap voor dieren maar ik denk dat naast de animalcops en nog wel andere organisaties zijn die dierenwelzijn in de gaten kunnen houden. Kijk alleen eens naar het aantal veel te dikke honden. Ik zie dat vaak terug bij dezelfde baasjes. Dat is ook een vorm van mishandeling maar er is geen dierenarts die daar melding van maakt.

Als je het dierenwelzijn echt serieus wilt nemen moet je meer regels stellen waarmee je voorkomt dat 2 leken op een zaterdagmorgen in een opwelling een hond aanschaffen bij een broodfokker.

Abu_Hurayrah
21-11-11, 14:45
Dieren hebben er het meeste baat bij als mensen zich als mensen gedragen en niet als dieren.

De mens heeft nou eenmaal geen dikke wintervacht, slagtanden en twee hoorns met een lange staart.

Hindumeid
21-11-11, 14:48
schilderswijk is the best!!! hihi

Soldim
21-11-11, 14:49
Beter zou wellicht zijn om het dierenbezit aan regels vooraf te binden.

Fijn, nog meer regels ;)

super ick
22-11-11, 07:32
Fijn, nog meer regels ;)

HEt gaat niet om meer of minder regels in het algemeen.

Op veel vlakken kunnen we regels missen als kiespijn; op andere vlakken hebben we ze hard nodig.

Samir75017
10-12-11, 09:44
Ik durf niet meer. Ik zie nl. getinte jongemannen op die foto en voor je het weet wordt je hier tot nazi verklaard.

Same in Morocco. Children predators in the big cities are mainly Europeans.

Pointing the finger at the Dutch/French etc in Morocco won't solve the plague.

Bart.NL
10-12-11, 14:20
Same in Morocco. Children predators in the big cities are mainly Europeans.

Pointing the finger at the Dutch/French etc in Morocco won't solve the plague.

Als de overheid er echt iets aan wil doen, dan kan Marokko buitenlandse sekstoeristen, die op minderjarigen uit zijn, opsluiten of het land uitzetten. Negeren lost het probleem ook niet op.

Samir75017
10-12-11, 23:49
Als de overheid er echt iets aan wil doen, dan kan Marokko buitenlandse sekstoeristen, die op minderjarigen uit zijn, opsluiten of het land uitzetten. Negeren lost het probleem ook niet op.

I think that if the Dutch government really wanted to crack down on crime, then they would implement stronger sentences for criminals. Being lax, passive and turning a blind eye on the reality won't solve the problem.

The_Grand_Wazoo
10-12-11, 23:54
De mens heeft nou eenmaal geen dikke wintervacht, slagtanden en twee hoorns met een lange staart.

Grappig dat zij elkaar zo wel vaak schetsen.

fouadine
11-12-11, 09:16
chaos is voorde mens gemaakt rust is voor dieren .groetjes den haag huliken