PDA

Bekijk Volledige Versie : Schrijver Rodaan is gezakt: half Nederland zou zich schamen voor inburgeringstoets



knuppeltje
18-11-11, 09:33
Achrijver Rodaan Al Galidi won vorige maand nog de Europese Unie-prijs voor de letteren voor Nederland, met zijn boek De autist en de postduif. Maar ook al wint hij prijzen met zijn Nederlandstalige boeken, was hij al twee keer zwarte piet en is hij gek op fietsen, toch is hij voor zijn inburgeringstoets gezakt.

De Nederlandse-Iraakse shrijver - die vaak onder de auteursnaam Rodaan publiceert - maakte een verkorte inburgeringstoets. Hij gaf op 70 procent van de 30 vragen die hij moest beantwoorden het juiste antwoord. Maar er was een score van 74 nodig, zo schrijft Al Galidi vandaag in NRC Next. Nu moet de schrijver een volledige inburgeringscursus gaan volgen.

Uitkering
Al Galidi uit kritiek op het soort vragen dat werd gesteld. 'Niets over van Gogh, en de Nachtwacht, molens, de Dam, grachten of Sint Maarten, maar vragen als: 'Mo heeft een uitkering en wil zijn zoontje naar de crèche laten gaan. Wie betaalt daarvoor?' Of: 'Mo en Amal hebben een huis van de woningstichting. Als de kosten hoger zijn dan hun uitkering, wat zal er dan gebeuren?'

Ook stelt hij dat tien vragen alleen door vrouwen kunnen worden beantwoord. 'Ik weet niet wanneer een vrouw ongesteld wordt na een miskraam, want ik ben nooit zwanger geweest. Dat kan ik bewijzen.'

Drie kwartier
Ook beklaagt hij zich over de korte tijd die hij voor die toets had. 'Negen jaar lang moest ik in asielzoekerscentra wachten om mijn 'asielzekerheid' te bewijzen - om te bewijzen dat ik een burger ben, kreeg ik slechts drie kwartier. Jammer. Toch?'

Al Galidi - geboren in 1971 - vluchtte in 1988 uit Irak naar Nederland om dienstplicht in zijn geboorteland te ontkomen. In 2007 kreeg Al Gilidi een Generaal Pardon in Nederland. Een ander boek van zijn hand is Maanlichtmoerassen. Al Galidi zal op 28 november zijn Europese Unie-prijs in ontvangst nemen, in aanwezigheid van prinses Laurentien.(Volkskrant)

Als ze zelfs bij een verkorte inburgeringstoets dergelijke stomme vragen stellen - hoe erg is het dan wel niet bij een onverkorte, en hoeveel geld kost deze waanzin allemaal?

mark61
18-11-11, 11:22
Irak, niet Iran. Tamelijk groot verschil.

knuppeltje
18-11-11, 11:42
Irak, niet Iran. Tamelijk groot verschil.

Inderdaad. Ik vertikte me in het begin van het stuk.

Verder vind ik het allemaal een heel bizar gedoe.

mark61
18-11-11, 11:50
Inderdaad. Ik vertikte me in het begin van het stuk.

Verder vind ik het allemaal een heel bizar gedoe.

Broeder, we leven in een bizar land.

Ga corrigeren ga, dat kan toch nog wel?

Joesoef
18-11-11, 11:56
Nu nog een PVV orakel die hem het land uit gaat zetten...

knuppeltje
18-11-11, 11:57
Ga corrigeren ga, dat kan toch nog wel?

Heb u wijze raad opgevolg. Maar helaas, veel minder bizar wordt het een en ander er ook niet door.

mark61
18-11-11, 11:58
Je had meteen shrijver in schrijver kunnen veranderen :hihi:


Nee hoor, :fpetaf:

mark61
18-11-11, 11:58
Heb u wijze raad opgevolg. Maar helaas, veel minder bizar wordt het een en ander er ook niet door.

Nee, daar is even geen kruid tegen gewassen. Geen duizend taalcorrecties.

Karin.N
18-11-11, 12:01
Hoeveel procent van de hier geborenen zal slagen voor deze test :wat?!:?

knuppeltje
18-11-11, 12:01
Nu nog een PVV orakel die hem het land uit gaat zetten...

Leers gaat van Wilders nog flink op z'n donder krijgen.

Karin.N
18-11-11, 12:06
In ieder geval genoeg inspiratie voor de cabaretiers in het huidige nederland

knuppeltje
18-11-11, 12:07
Hoeveel procent van de hier geborenen zal slagen voor deze test :wat?!:?

Onzin om een dergelijke test te houden, nergens voor nodig!

Alhoewel....gezien de overbevolking hier....

mark61
18-11-11, 13:04
Hoeveel procent van de hier geborenen zal slagen voor deze test :wat?!:?

Ik denk dat ie wat chargeert.

The_Grand_Wazoo
18-11-11, 13:14
Ben inmiddels wel benieuwd naar het antwoord op die vraag over wanneer een vrouw weer ongesteld wordt na een miskraam.

Eric de Blois
18-11-11, 13:52
Hoeveel procent van de hier geborenen zal slagen voor deze test :wat?!:?

Die toets zou moeten worden afgeschaft. Ik zou er denk ik voor zakken. Iedere burger moet zich gewoon aan de wet houden, de rest in overbodige luxe.