PDA

Bekijk Volledige Versie : ChristenUnie wil burgerlijk huwelijk aan de balie



knuppeltje
19-11-11, 11:00
AMSTERDAM - Het burgerlijk huwelijk moet worden ingeperkt tot een administratieve handeling aan de gemeentebalie.

Zo wordt het ceremoniële karakter losgekoppeld van het wettelijke gedeelte en levert het voor trouwambtenaren met gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk geen problemen meer op.

Dat stelt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob zaterdag in het Nederlands dagblad.

Na het regelen van de formaliteiten moeten de mensen volgens hem zelf weten hoe ze hun wettig huwelijk verder invullen.

Dat kan aangevuld worden met een kerkdienst, een ceremoniële gebeurtenis op het gemeentehuis of niets. Of bij een ceremonie op het gemeentehuis nog een ambtenaar kan worden ingezet en wat te doen bij weigerambtenaren, zegt hij er niet bij.

Smet

Doordat een Kamermeerderheid deze week opriep weigerambtenaren te verbieden is volgens Slob een smet gaan kleven aan het burgerlijk huwelijk.

Vervelende week

Slob zegt "een vervelende week" te hebben gehad, verwijzen naar heet besluit rond de weigerambtenaren in de Tweede Kamer. Zijn idee is ook ingegeven naar aanleiding daarvan. Het liefst zou de ChristenUnie de huidige situatie in stand houden, waarbij er "ruimte voor verschil is" wat betreft de ambtenaren.(nu.nl)

Tja, Ik vraag mij af, zou zo'n balieambtenaar ook een christelijk geweten kan hebben? Nee, ik bedoel niet een echt christelijk geweten, maar zo'n christelijk weigerambtenaar-geweten dus?

Waarom trouwen we niet gewoon via internet? Ik bedoel, je belastingopgave kun al jaren zo doen. En dan moet je toch al opgeven of je ja dan niet getrouwd bent, en zo ja met wie, en of dat al het hele jaar is of niet, en zo niet, hoelang dan al. En mijn computer - en ik neem aan ook die van de belastinginspecteur - kunnen technisch gezien helemaal geen last hebben van homofobie.
Ai shit, maar wat met die belastinginspecteur die de opgave dan verder moet behandelen. Kan die dat dan ook weigeren? :confused:

super ick
19-11-11, 11:29
Ik wacht op een homo-ambtenaar die een christenstel weigert te trouwen.