PDA

Bekijk Volledige Versie : Betogers terug op Tahrirplein



knuppeltje
21-11-11, 08:29
In de Egyptische hoofdstad Cairo zijn duizenden betogers opnieuw het centrale Tahrirplein opgegaan. Vannacht waren er botsingen in de hoofdstad Cairo Een aantal demonstranten bracht de nacht door in tenten op het Tahrirplein.

Gisteren vielen zeker dertien doden. Overdag werd het plein met geweld door het leger schoongeveegd. Demonstranten gooiden stenen naar de politie, die reageerde met traangas en rubberkogels. De demonstranten kwamen 's avonds terug.

Bij protesten in de stad Alexandrië tegen de macht van het leger viel één dode. Ook in Suez, Minya en Aswan waren protesten.

Verkiezingen

De betogers eisen op de vierde achtereenvolgende dag snellere hervormingen en willen dat het leger de macht aan een burgerregering overdraagt.

De protesten van de afgelopen dagen zijn de hevigste sinds het opstappen van president Mubarak in februari.

Volgende week worden er verkiezingen gehouden. (NOS)

Weer duizenden, ze laten zich niet meer bang maken, ondanks die dertien doden.

mark61
21-11-11, 19:35
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand dacht dat de 100-jarige dictatuur van het leger in Egypte zo maar opeens afgelopen zou zijn.

Toppunt van imbeciliteit vanmorgen op Radio 1: sterverslaggeefster vraagt aan Bertus Hendriks: zijn de demonstranten soms bang dat het leger de macht overneemt?

:haha:

Zo iemand moet je op staande voet ontslaan. Dat is dan de nieuws anchor woman.

Slinger
21-11-11, 19:52
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand dacht dat de 100-jarige dictatuur van het leger in Egypte zo maar opeens afgelopen zou zijn.

Toppunt van imbeciliteit vanmorgen op Radio 1: sterverslaggeefster vraagt aan Bertus Hendriks: zijn de demonstranten soms bang dat het leger de macht overneemt?

:haha:

Zo iemand moet je op staande voet ontslaan. Dat is dan de nieuws anchor woman.

Waarom is dat zo'n gekke vraag?

H.P.Pas
21-11-11, 20:23
Waarom is dat zo'n gekke vraag?

Omdat Egypte momenteel een militaire regering heeft.
Het leger heeft de macht al.

Slinger
21-11-11, 20:31
Omdat Egypte momenteel een militaire regering heeft.
Het leger heeft de macht al.

Ja, dat weet iedereen, maar ze hebben altijd gezegd dat dat tijdelijk is. De vraag is dus of het leger van plan is permanent aan de macht te komen. Lijkt me een goede vraag.

mark61
22-11-11, 00:23
Ja, dat weet iedereen, maar ze hebben altijd gezegd dat dat tijdelijk is. De vraag is dus of het leger van plan is permanent aan de macht te komen. Lijkt me een goede vraag.

Beter het nieuws volgen. Deze nieuwe demonstraties zijn de reactie op diverse decreten en uitspraken van de legerleiding, das Tantawi en zijn cronies, dat de komende democratische regering plus parlement o.a. niets te zeggen gaan krijgen over het leger, het budget van het ministerie van Defensie, en nog zo wat. Het leger behoudt zich het recht voor zijn veto uit te spreken over een nieuwe grondwet. Het is een staat in een staat, een multinational, eigenlijk is het de staat. En peinst er niet over die uitzonderingspositie op te geven.

Sinds Moebarak is afgezet zijn er 12.000 mensen gearresteerd, gemarteld, berecht door militaire rechtbanken en gevangengezet, en in de gevangenis verder gemarteld. Een blogger kreeg 3 jaar wegens kritiek op Tantawi. De noodtoestand is uitgebreid, terwijl ze herhaaldelijk hadden beloofd hem op te heffen.

Tijdelijk zegt licht Slinger.

Er is dus geen sprake van 'komen', en ook niet van 'tijdelijk'. Tis meer een soort Myanmar.

Slinger
22-11-11, 08:34
Beter het nieuws volgen. Deze nieuwe demonstraties zijn de reactie op diverse decreten en uitspraken van de legerleiding, das Tantawi en zijn cronies, dat de komende democratische regering plus parlement o.a. niets te zeggen gaan krijgen over het leger, het budget van het ministerie van Defensie, en nog zo wat. Het leger behoudt zich het recht voor zijn veto uit te spreken over een nieuwe grondwet. Het is een staat in een staat, een multinational, eigenlijk is het de staat. En peinst er niet over die uitzonderingspositie op te geven.

Sinds Moebarak is afgezet zijn er 12.000 mensen gearresteerd, gemarteld, berecht door militaire rechtbanken en gevangengezet, en in de gevangenis verder gemarteld. Een blogger kreeg 3 jaar wegens kritiek op Tantawi. De noodtoestand is uitgebreid, terwijl ze herhaaldelijk hadden beloofd hem op te heffen.

Tijdelijk zegt licht Slinger.

Er is dus geen sprake van 'komen', en ook niet van 'tijdelijk'. Tis meer een soort Myanmar.

Precies, het was dus een goede vraag van die verslaggeefster.

knuppeltje
22-11-11, 08:45
Ik snap eigenlijk niet waarom iemand dacht dat de 100-jarige dictatuur van het leger in Egypte zo maar opeens afgelopen zou zijn.

Zo iemand moet je op staande voet ontslaan.

Daarvoor moet er eerst nog heel wat water door de Nijl stromen.

Bertus zal dat misschien ook wel gedacht hebben.

knuppeltje
22-11-11, 08:51
Waarom is dat zo'n gekke vraag?

Die van jou wel degelijk.

Egyptische presidenten zijn tot nu toe altijd uit het leger voort gekomen en het leger is al lange tijd voor een groot gedeelte verweven met het bedrijfsleven. Een positie die het leger het liefst wil behouden, zo niet versterken.

knuppeltje
22-11-11, 08:54
Ja, dat weet iedereen, maar ze hebben altijd gezegd dat dat tijdelijk is. De vraag is dus of het leger van plan is permanent aan de macht te komen. Lijkt me een goede vraag.

Voor nitwits wel. Andere mensen is allang duidelijk dat het leger wel degelijk de touwtjes stevig in handen wil houden.

Slinger
22-11-11, 10:35
Die van jou wel degelijk.

Egyptische presidenten zijn tot nu toe altijd uit het leger voort gekomen en het leger is al lange tijd voor een groot gedeelte verweven met het bedrijfsleven. Een positie die het leger het liefst wil behouden, zo niet versterken.

Precies, daarom dus.

knuppeltje
22-11-11, 10:45
Precies, daarom dus.

Dus was het weer een heel domme vraag van je.

Slinger
22-11-11, 11:00
Dus was het weer een heel domme vraag van je.

In de eerste plaats was het geen vraag van mij, en ten tweede is het nooit dom om vragen te stellen. Maar ik heb vaak gemerkt dat het in jouw beleving en die van Mark wel dom is om vragen te stellen. Vragenstellers moet je afzeiken. Wie is hier nu werkelijk dom?

mark61
22-11-11, 14:38
Precies, het was dus een goede vraag van die verslaggeefster.

Imbeciel. Geef gewoon toe dat het een oliedomme opmerking was van je. Jij weet niks, dacht weer es niet na, en kiest graag altijd voor de foute partij. Kwestie van geestesziekte denk ik.

Max Stirner
22-11-11, 23:56
Imbeciel. Geef gewoon toe dat het een oliedomme opmerking was van je. Jij weet niks, dacht weer es niet na, en kiest graag altijd voor de foute partij. Kwestie van geestesziekte denk ik.


Vond het geen slechte vraag van de verslaggeefster. Misschien was het ook wel gewoon een bewust 'voorzetje' richting de reporter.

Niet alle radio-luisteraars kennen alle ins en outs van de historische en huidige rol van het leger in Egypte, vermoed ik.

Slinger
23-11-11, 06:14
Imbeciel. Geef gewoon toe dat het een oliedomme opmerking was van je. Jij weet niks, dacht weer es niet na, en kiest graag altijd voor de foute partij. Kwestie van geestesziekte denk ik.

Zoals ik al zei, domme vragen bestaan niet. Wel bestaan er domme uitingen van eikels die zich zelf op een ivoren toren zetten en daarmee zichzelf overigens diskwalificeren.

super ick
23-11-11, 08:23
Het lijkt wel of dergelijke zaken pas de aandacht krijgen als ze 'erger' zijn dan voorgaande zaken. Dat we er aan wennen.
Terwijl er nu meer op het spel staat.
Waar enkele maanden geleden alleen de stroman uiteindelijk plaats maakte, gepaart gaand met mooie beloftes bleef alles aanvankelijk bij hetzelfde. De militaire junta bleef aan de macht.

Nu willen de mensen dat het systeem opstapt. De junta moet daadwerkelijk de macht uit handen gaan geven. I.t.t. enkele maanden geleden zijn ze ineens wel bereid hard in te grijpen.
Deze episode spant er veel meer om dan de vorige. Het leger wil een vetorecht houden en dus overduidelijk niet de plaats innemen die een leger normaal gesproken inneemt in een democratie.

mark61
23-11-11, 08:36
Vond het geen slechte vraag van de verslaggeefster. Misschien was het ook wel gewoon een bewust 'voorzetje' richting de reporter.

Niet alle radio-luisteraars kennen alle ins en outs van de historische en huidige rol van het leger in Egypte, vermoed ik.

Ben jij ook achterlijk? Vragen of in een militaire dictatuur, waar mensen demonstreren tegen het feit dat het leger zich niet wil terugtrekken uit de macht, 'de mensen bang zijn dat het leger de macht overneemt?'

Bertus Hendriks had net daarvoor uitgelegd waar de demonstranten tegen demonstreerden.

Dat is echt achterlijk.

knuppeltje
23-11-11, 08:45
Zoals ik al zei, domme vragen bestaan niet. Wel bestaan er domme uitingen van eikels.

Zelfs van heel domme eikels, blijkt maar weer.

Slinger
23-11-11, 09:12
Ben jij ook achterlijk? Vragen of in een militaire dictatuur, waar mensen demonstreren tegen het feit dat het leger zich niet wil terugtrekken uit de macht, 'de mensen bang zijn dat het leger de macht overneemt?'

Bertus Hendriks had net daarvoor uitgelegd waar de demonstranten tegen demonstreerden.

Dat is echt achterlijk.

Al die laatdunkende uitingen van jou over andere mensen, daar moeten wel diepe frustraties achter zitten. Benieuwd wat er met jou aan de hand is.

knuppeltje
23-11-11, 09:32
Al die laatdunkende uitingen van jou over andere mensen, daar moeten wel diepe frustraties achter zitten. Benieuwd wat er met jou aan de hand is.

Eigenlijk een rare opmerking voor iemand die hier dagelijks zijn tijd besteed aan het afzeiken van moslims.

mark61
23-11-11, 09:46
Al die laatdunkende uitingen van jou over andere mensen, daar moeten wel diepe frustraties achter zitten. Benieuwd wat er met jou aan de hand is.

Jij doet hier niets anders dan honderden miljoenen mensen de hele dag door af te zeiken.

Benieuwd wat er met jou aan de hand is. Ik denk een christelijke opvoeding van het benepen soort. Veel geslagen of geestelijk mishandeld zeker, dat je het nu op weerloze mensen moet afreageren?

Max Stirner
23-11-11, 12:13
Ben jij ook achterlijk? Vragen of in een militaire dictatuur, waar mensen demonstreren tegen het feit dat het leger zich niet wil terugtrekken uit de macht, 'de mensen bang zijn dat het leger de macht overneemt?'

Bertus Hendriks had net daarvoor uitgelegd waar de demonstranten tegen demonstreerden.

Dat is echt achterlijk.


Ja.

Het is trouwens altijd verstandig om je in andere mensen - in dit geval dus de 'gemiddelde radio-luisteraar' - te verplaatsen. En de verslaggeefster doet dat.


Het aantal alwetenden is waarschijnlijk namelijk op de vingers van één hand te tellen ... gelukkig maar, ze kunnen wel ns een beetje vermoeiend zijn.

Kortman
23-11-11, 20:31
Krijg meer de indruk , dat er hier weer overheen geluld wordt ,dat het een feit is dat de zgn ,,Arabische lente ,, nog lang geen ARABISCHE ZOMER is .
[B]Het moorden en verwoesten gaat nog steeds door , helaas zijn de Christenen waar ze eerst hun woedde op konden koelen (terwijl het leger toekeek ) nu is dat leger zelf aan de beurt, mogelijk terecht maar tragisch is en blijft het .
Blijkbaar enige plus punt is dat IRAANSE oorlogsschepen nu wel door het Suez kanaal mogen varen .

Slinger
23-11-11, 20:37
Jij doet hier niets anders dan honderden miljoenen mensen de hele dag door af te zeiken.

Benieuwd wat er met jou aan de hand is. Ik denk een christelijke opvoeding van het benepen soort. Veel geslagen of geestelijk mishandeld zeker, dat je het nu op weerloze mensen moet afreageren?

Nou, ik heb niet de illusie dat zo veel lezers mij volgen. Soms ben ik bang dat het alleen een paar domkoppen zijn, te oordelen naar sommige reacties. En wat die christelijke opvoeding betreft, hadden maar mensen die gehad, dan zag de wereld er beter uit.