PDA

Bekijk Volledige Versie : Auteur van 98 jaar was 2 jaar geleden analfabeet



Marsipulami
23-11-11, 08:31
Auteur van 98 jaar was 2 jaar geleden analfabeet


WHDH.com wo 23/11/2011 - 09:05

"Ik kon tot 2 jaar geleden niet lezen en ik kon niet schrijven", geeft de intussen 98-jarige Amerikaan Jim Henry toe voor de camera's van WHDH. Maar de man is het levende bewijs dat je nooit te oud bent om te leren, want de analfabeet van 2 jaar geleden gaat nu door het leven als...auteur.

Decennialang kon de gewezen krabvisser zijn geheim voor zich houden, maar toen hij naar een rusthuis verhuisde kwam de waarheid toch aan het licht.

"Het was Henry zelf die het initiatief nam", zegt Kellie Kulick, de directeur van het rusthuis. "Het duurde even, maar hij begon zich hier te settelen en hij vertelde aan iedereen dat hij nooit heeft leren lezen en schrijven."

Ondanks zijn gezegende leeftijd vond de bijna-eeuweling dat de tijd rijp was om het toch eens te proberen. En met succes, want hij heeft zopas een eigen boek geschreven met als toepasselijke titel "In A Fisherman's Language".

In het boek, een autobiografie van 29 hoofdstukken, vertelt hij het verhaal van zijn jeugd en van de tijd die hij doorbracht op schepen. "40 jaar lang was ik kapitein op drie schepen", zegt de man niet zonder trots.

Maar wat was dan de aanleiding om na 96 jaar toch te leren lezen en schrijven? "Daar zit mijn achterneef voor iets tussen", geeft Henry eerlijk toe. "Hij zei mij op een bepaald ogenblik dat hij de telefoon niet meer zou opnemen als ik hem zou belen. Hij wilde dat ik hem voortaan brieven stuurde."

Intussen voelt Henry zich een dolgelukkige mens. "Ik ben echt in de wolken met het resultaat. Het is bijna onbeschrijflijk, maar ik voel mij de gelukkigste man ter wereld."

Bofko
23-11-11, 11:15
Je bent nooit te oud voor the american dream.