PDA

Bekijk Volledige Versie : Excuses en schadevergoeding Rawagede



knuppeltje
05-12-11, 11:17
De Nederlandse regering gaat excuses aanbieden voor het bloedbad in het dorp Rawagede op Java in 1947. De Nederlandse ambassadeur in Indonesië zal vrijdag namens de regering excuses maken bij de herdenking in Balongsari, zoals het dorp nu heet.

Ook is bepaald dat Nederland 20.000 euro schadevergoeding betaalt aan elk van negen nabestaanden.

Bloedbad
Vrijdag wordt herdacht dat er 64 jaar geleden Nederlandse militairen het dorp Rawagede op Java binnenvielen, op zoek naar onafhankelijkheidsstrijders. Een groot deel van de mannelijke bevolking van het dorpje werd geëxecuteerd. De Nederlandse militairen deden dat als represaille, omdat ze een vrijheidsstrijder die zich in het dorp zou ophouden, niet kon vinden.

Volgens ooggetuigen werden de mannen in rijen opgesteld en vervolgens doodgeschoten. De Indonesiërs zeggen dat er 431 mannen zijn vermoord door de Nederlanders. De Nederlandse autoriteiten hielden het in 1969 op 150 slachtoffers. Nederland besloot al in 1947 om de daders van de massaexecutie niet ter vervolgen.

Compensatie
De Nederlandse Staat heeft nooit excuses aangeboden of compensatie betaald aan de nabestaanden. Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Bot heeft in 2005 wel spijt betuigd voor de gebeurtenissen. Ook is een ontwikkelingsproject in het dorp gestart.

Drie maanden geleden bepaalde de rechtbank in Den Haag dat Nederland aan zeven weduwen van slachtoffers een schadevergoeding moet betalen.(NOS Nieuws)

Potver, moest dat nu na al die jaren nog? Als er nog even was gewacht dan waren er die weduwen niet meer en was die schadevergoeding dus ook niet meer nodig geweest. En net nu met die crisis die alsmaar blijft duren. Ik bedoel, wij hebben het toch al niet breed nu.
Gelukkig dat die dappere militairen van ons nooit zijn veroordeeld, anders hadden we dat ook nog gehad. :maf:

mark61
05-12-11, 12:52
Ja, tis me een partij genereus. En dan de daders laten lopen.

Ben benieuwd hoeveel duizenden slachtoffers er nog meer waren.

knuppeltje
05-12-11, 13:06
Ja, tis me een partij genereus. En dan de daders laten lopen.

Ben benieuwd hoeveel duizenden slachtoffers er nog meer waren.

Heel veel volgens mij. Neem bijvoorbeeld Raymond Westerling, commandant van de DST, het beest van Celebes, die ging daar gruwelijk tekeer, met als gevolg duizenden slachtoffers. (Wiki). Dat die nooit is veroordeeld voor massamoord, is ook al zo totaal onbegrijpelijk. En zoals hij waren er wel meer.

mark61
05-12-11, 19:44
Heel veel volgens mij. Neem bijvoorbeeld Raymond Westerling, commandant van de DST, het beest van Celebes, die ging daar gruwelijk tekeer, met als gevolg duizenden slachtoffers. (Wiki). Dat die nooit is veroordeeld voor massamoord, is ook al zo totaal onbegrijpelijk. En zoals hij waren er wel meer.

Yep. Dat vonden ze slecht voor het imago van Nederland, vervolgen :vreemd:

Magoed, ze hebben gewacht tot alle nabestaanden dood zijn, nu kost het nog maar 9 x 20.000, das een koopje :moe:

Fulanadetal
05-12-11, 20:21
Nou dat is inderdaad een fooi zeg. Schandalig. En ook dat het zo lang heeft moeten duren, en dat er een rechtszaak voor nodig was.

mark61
05-12-11, 20:38
Nou dat is inderdaad een fooi zeg. Schandalig. En ook dat het zo lang heeft moeten duren, en dat er een rechtszaak voor nodig was.

De Nederlandse Staat geeft nooit wat toe, al worden ze op heterdaad betrapt.

Doodsbang voor honderden miljoenen niet-westerlingen die verhaal komen halen. Want dat kost centjes. Nederland weet namelijk van alles de prijs, en van niets de waarde. En maar gidsland spelen.

Als Poncke Princen, die het gelijk aan zijn kant had, hier een patatje wil komen halen breekt nog steeds de pleuris uit.

Let maar op als slingert dit leest :cheefbek:

Slinger
05-12-11, 21:32
De Nederlandse Staat geeft nooit wat toe, al worden ze op heterdaad betrapt.

Doodsbang voor honderden miljoenen niet-westerlingen die verhaal komen halen. Want dat kost centjes. Nederland weet namelijk van alles de prijs, en van niets de waarde. En maar gidsland spelen.

Als Poncke Princen, die het gelijk aan zijn kant had, hier een patatje wil komen halen breekt nog steeds de pleuris uit.

Let maar op als slingert dit leest :cheefbek:

Wel eens van de bersiap gehoord?

ronald
05-12-11, 21:34
Je kunt deze slachtingen voornamelijk olv Westerling (wie hem een carte blance heeft gegeven standrechtelijk te mogen executeren is vaag, waarom minderen wel maar officieren nooit zijn veroordeeld ook zo vaag) niet los zien van de Bersiap-periode. In die tijd kwam niemand met excuses of schadevergoedingen. Japan ook niet. Nederland die zichzelf door Japan in de oorlog gesleept zag ook niet.

knuppeltje
06-12-11, 09:20
Wel eens van de bersiap gehoord?

Jawel, maar wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat het dus niet erg was wat het Nederlandse leger er uitspookte, of dat het allemaal volkomen gerechtvaardigd was?

knuppeltje
06-12-11, 09:44
Je kunt deze slachtingen voornamelijk olv Westerling (wie hem een carte blance heeft gegeven standrechtelijk te mogen executeren is vaag, waarom minderen wel maar officieren nooit zijn veroordeeld ook zo vaag)

niet los zien van de Bersiap-periode.

In die tijd kwam niemand met excuses of schadevergoedingen. Japan ook niet. Nederland die zichzelf door Japan in de oorlog gesleept zag ook niet.

Raymond Westerling was officier.

De Indonesiërs hadden het volste recht om van hun al eeuwenlange gekolonialiseerde status af te komen. Eeuwenlang heeft Nederland gruwelijk misbruik daarvan gemaakt. Dat die onafhankelijkheidsstrijd door hen niet altijd netjes verliep zal best, welke onafhankelijkheidsstrijd ooit wel? Maar hadden zij daarom die strijd dan niet mogen voeren? Hadden zij dan maar gekolonialiseerd moet blijven door Nederland, en dat op de manier zoals dat al eeuwen was gegaan?
Ach, jouw - en Slingers - buitengewone voorliefde voor kolonisten kennen we ondertussen wel.

Slinger
06-12-11, 10:20
Jawel, maar wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat het dus niet erg was wat het Nederlandse leger er uitspookte, of dat het allemaal volkomen gerechtvaardigd was?

Ik wil maar zeggen dat er over en weer gruwelijkheden werden uitgehaald. Feit is dat de Indonesiërs meteen na de Japanse capitulatie begonnen de weerloze blanda's af te maken. Lees De Jong.

knuppeltje
06-12-11, 13:31
Ik wil maar zeggen dat er over en weer gruwelijkheden werden uitgehaald.

Feit is dat de Indonesiërs meteen na de Japanse capitulatie begonnen de weerloze blanda's af te maken. Lees De Jong.

Godsklere, alsof we dat nog nog niet wisten. En dat is dan zeker de legitimatie voor de vele oorlogsmisdaden door het Nederlandse leger in Indonesië begaan?

Die heb ik niet gelezen, maar het zal ongetwijfeld wel zo zijn. Geen enkele vrijheidsbeweging behoudt schone handen. Maar ook al zijn daarbij verkeerde dingen gebeurd, dan nog was hun vrijheidsstrijd tegen de hun al eeuwen uitbuitende koloniale bezetter nog steeds legitieme. Ook onze eigen verzetsbeweging heeft aan de Tweede, die een goeie vijf jaar duurde, diverse vuile handen overgehouden.

super ick
06-12-11, 14:24
Als Poncke Princen, die het gelijk aan zijn kant had, hier een patatje wil komen halen breekt nog steeds de pleuris uit.:

De man is bijna 9 jaar dood. Dat is moeilijk patat eten.

Klok /Klepel.

Slinger
06-12-11, 15:27
Godsklere, alsof we dat nog nog niet wisten. En dat is dan zeker de legitimatie voor de vele oorlogsmisdaden door het Nederlandse leger in Indonesië begaan?

Die heb ik niet gelezen, maar het zal ongetwijfeld wel zo zijn. Geen enkele vrijheidsbeweging behoudt schone handen. Maar ook al zijn daarbij verkeerde dingen gebeurd, dan nog was hun vrijheidsstrijd tegen de hun al eeuwen uitbuitende koloniale bezetter nog steeds legitieme. Ook onze eigen verzetsbeweging heeft aan de Tweede, die een goeie vijf jaar duurde, diverse vuile handen overgehouden.


Jij vindt oorlogsmisdaden dus wel legitiem, als ze maar begaan worden door zogenaamde opstandelingen. Nou, ik hanteer een iets hogere morele standaard: ik vind dat ze nooit geoorloofd zijn.

Wat die Indonesische opstandelingen tijdens de Bersiap flikten waren bovendien helemaal geen bevrijdingsacties, maar moordpartijen op weerloze burgers, voornamelijk vrouwen en kinderen. Als het Japanse leger en iets later het Engelse er niet geweest waren, dan was er geen Hollander in leven gebleven. Daar kwam ook nog eens bij dat de opstandelingen de inlandse dorpelingen flink onder druk zetten om mee te werken. Zo zijn er verschillende dorpoudsten op gruwelijke manier vermoord omdat ze weigerden mee te werken.

knuppeltje
06-12-11, 16:07
Jij vindt oorlogsmisdaden dus wel legitiem, als ze maar begaan worden door zogenaamde opstandelingen.

Nou, ik hanteer een iets hogere morele standaard.

Nee, en dat heb ik nooit gevonden.

Gelukkig, je zorgt tenminste weer dat we toch nog even kunnen lachen.

Slinger
06-12-11, 16:13
Nee, en dat heb ik nooit gevonden.

Gelukkig, je zorgt tenminste weer dat we toch nog even kunnen lachen.

Je antwoorden worden steeds zwakker en nietszeggender, er zit bepaald geen stijgende lijn in

knuppeltje
06-12-11, 16:34
Wat die Indonesische opstandelingen tijdens de Bersiap flikten waren bovendien helemaal geen bevrijdingsacties, maar moordpartijen op weerloze burgers, voornamelijk vrouwen en kinderen.

Gedurende ongeveer een half jaar. (Wiki) Maar of je allemaal geen bevrijdingsacties kunt noemen is nog maar de vraag. Die zogenaamde onschuldige blanda vrouwen en kinderen hoorden weer wel bij de Nederlandse kolonistentuig. Kinderen daargelaten, zo onschuldig zijn kolonistenvrouwen nu ook weer niet. Anders zouden ze niet met kolonistentuig trouwen.

Daarbij maakte het Nederlandse leger in de zelfde periode ook duizenden onschuldige burgerslachtoffers, mannen, vrouwen en kinderen. (Wiki) En die slachtoffers waren inlanders en geen kolonisten. Tel daar even bij op wat het Nederlandse leger en Nederlandse kolonisten er al vanaf Jan Pietersz Coen, die zelfs eens heel Batavia uitroeide en platbrandde, eeuwenlang aan moord onder burgers op het geweten hebben.
Maar goed, jouw bijzondere voorliefde voor kolonistentuig kennen we ondertussen al.

knuppeltje
06-12-11, 16:35
Je antwoorden worden steeds zwakker en nietszeggender, er zit bepaald geen stijgende lijn in

Ach, gelukkig hebben we jou toch.

Slinger
06-12-11, 17:06
Gedurende ongeveer een half jaar. (Wiki) Maar of je allemaal geen bevrijdingsacties kunt noemen is nog maar de vraag. Die zogenaamde onschuldige blanda vrouwen en kinderen hoorden weer wel bij de Nederlandse kolonistentuig. Kinderen daargelaten, zo onschuldig zijn kolonistenvrouwen nu ook weer niet. Anders zouden ze niet met kolonistentuig trouwen.

Daarbij maakte het Nederlandse leger in de zelfde periode ook duizenden onschuldige burgerslachtoffers, mannen, vrouwen en kinderen. (Wiki) En die slachtoffers waren inlanders en geen kolonisten. Tel daar even bij op wat het Nederlandse leger en Nederlandse kolonisten er al vanaf Jan Pietersz Coen, die zelfs eens heel Batavia uitroeide en platbrandde, eeuwenlang aan moord onder burgers op het geweten hebben.
Maar goed, jouw bijzondere voorliefde voor kolonistentuig kennen we ondertussen al.

Schandalig dat jij het systematisch afmaken van mensen weer goedpraat. Wat hou je er toch een minderwaardige moraal op na! Wat jij kolonistentuig noemt waren gewoon vrouwen en kinderen van functionarissen in Indië, vaak tweede of derde generatie, dus in Indië geboren, bovendien vaak van gemengd bloed.
Bovendien zit je feitelijk ook nog eens helemaal verkeerd. Je schermt met Wiki, maar je begrijpt er helemaal niets van. Je laat opnieuw zien dat je ook werkelijk geen spatje historisch inzicht bezit. Wat jij het Nederlandse leger noemt bestond helemaal niet. Waar zouden die soldaten in 1945 vandaan moeten zijn gekomen? Hoe kan een niet bestaand leger burgerslachtoffers maken? Het waren de JAPANNERS die de Nederlandse vrouwen en kinderen probeerden te beschermen tegen de opstandelingen, later de Engelsen.

Fulanadetal
06-12-11, 17:45
Als we de boel niet bezet hadden was er ook geen bersiap geweest.

Slinger
06-12-11, 17:49
Als we de boel niet bezet hadden was er ook geen bersiap geweest.

Nogmaals, er werd helemaal niets bezet, niet door Nederlanders tenminste. De enige bezetters waren de Japanners.

Fulanadetal
06-12-11, 17:50
Een kolonie is bezet gebied.

Slinger
06-12-11, 17:53
Een kolonie is bezet gebied.

Ik heb je wel eens intelligenter bezig gezien.

Fulanadetal
06-12-11, 18:10
Ja maar Slinger kom op nou. Wij speelden de baas in een gebied dat vele malen groter was dan Nederland, aan de andere kant van de aardbol. Zoiets gaat niet per ongeluk.
De baas spelen, dat deden we niet door een borende blik. Daar was iets meer voor nodig.
Ik ben blij dat de VS ons gedwongen hebben daar te vertrekken.

Slinger
06-12-11, 18:18
Ja maar Slinger kom op nou. Wij speelden de baas in een gebied dat vele malen groter was dan Nederland, aan de andere kant van de aardbol. Zoiets gaat niet per ongeluk.
De baas spelen, dat deden we niet door een borende blik. Daar was iets meer voor nodig.
Ik ben blij dat de VS ons gedwongen hebben daar te vertrekken.

Robert Kennedy heeft daar nog een rol in gespeeld. Luns kon zijn bloed wel drinken. We speelden er de baas, maar we brachten het land ook tot ontwikkeling. Zo werden er bijvoorbeeld wegen en spoorwegen aangelegd, waarvan nu nog steeds geprofiteerd wordt. Sinds het vertrek van de Nederlanders is er geen meter spoorlijn meer bijgekomen. Ook werd er een goed onderwijssysteem opgezet waarin veel latere leiders als Soekarno en Hatta werden opgeleid. Het was echt niet allemaal kommer en kwel.

Fulanadetal
06-12-11, 18:28
Robert Kennedy heeft daar nog een rol in gespeeld. Luns kon zijn bloed wel drinken. We speelden er de baas, maar we brachten het land ook tot ontwikkeling. Zo werden er bijvoorbeeld wegen en spoorwegen aangelegd, waarvan nu nog steeds geprofiteerd wordt. Sinds het vertrek van de Nederlanders is er geen meter spoorlijn meer bijgekomen. Ook werd er een goed onderwijssysteem opgezet waarin veel latere leiders als Soekarno en Hatta werden opgeleid. Het was echt niet allemaal kommer en kwel.

Nou praat je al anders. We speelden er de baas maar hebben er goede dingen gedaan. Nou, als het toen nog zo christelijke Nederland hadden we dat goede onbaatzuchtig moeten doen, zonder de baas te spelen. Of we hadden gewoon weg moeten blijven. We hoorden daar niet.
Dat er geen spoorlijn bijgekomen is praat niet goed wat we daar hebben uitgevreten en hoe we er hebben geprofiteerd.

Slinger
06-12-11, 18:34
Nou praat je al anders. We speelden er de baas maar hebben er goede dingen gedaan. Nou, als het toen nog zo christelijke Nederland hadden we dat goede onbaatzuchtig moeten doen, zonder de baas te spelen. Of we hadden gewoon weg moeten blijven. We hoorden daar niet.
Dat er geen spoorlijn bijgekomen is praat niet goed wat we daar hebben uitgevreten en hoe we er hebben geprofiteerd.

Ik wil maar zeggen, het ligt genuanceerder dan vaak beweerd wordt. Bovendien is het wel erg gemakkelijk om nu een waardeoordeel te geven over een ontwikkeling van eeuwen. De mensen in de zeventiende eeuw moet je in hun waarde laten, die maakten hun eigen morele afwegingen.

Fulanadetal
06-12-11, 18:41
Ik wil maar zeggen, het ligt genuanceerder dan vaak beweerd wordt. Bovendien is het wel erg gemakkelijk om nu een waardeoordeel te geven over een ontwikkeling van eeuwen. De mensen in de zeventiende eeuw moet je in hun waarde laten, die maakten hun eigen morele afwegingen.

Ik ben erg voor nuance. Maar 1947 was niet meer bepaald de 17e eeuw. Wat in Rawagade gebeurde was een diepe schande, en dat was niet het enige wat onze niet zo verre voorouders daar hebben uitgevreten.
Je kan toch ook de razzia op Putten niet nuanceren? Dat was drie jaar daarvoor.

mark61
07-12-11, 00:04
De man is bijna 9 jaar dood. Dat is moeilijk patat eten.

Klok /Klepel.

Boeiuh super. Das nog es scoren.

Als je er maar niet inhoudelijk op hoeft in te gaan, god verhoede. Want of je moet dingen gaan toegeven die je niet wil toegeven, of je ontstellende gebrek aan kennis over het onderwerp waarover je wil meebabbelen knalt weer van het scherm.

mark61
07-12-11, 00:07
Wel eens van de bersiap gehoord?

Wel es ergens op ingegaan? Nee, nooit.

mark61
07-12-11, 00:09
Je kunt deze slachtingen voornamelijk olv Westerling (wie hem een carte blanche heeft gegeven standrechtelijk te mogen executeren is vaag, waarom minderen wel maar officieren nooit zijn veroordeeld ook zo vaag) niet los zien van de Bersiap-periode. In die tijd kwam niemand met excuses of schadevergoedingen. Japan ook niet. Nederland die zichzelf door Japan in de oorlog gesleept zag ook niet.

Zullie doen het ook, ah I see.

De dekolonisatieoorlog die niet zo mag heten heeft weinig met Japan te maken. Ietsje.

Mensen en staten kunnen tot inkeer komen. In die tijd bestond al de notie dat kolonialisme an sich fout was.

mark61
07-12-11, 00:10
Nogmaals, er werd helemaal niets bezet, niet door Nederlanders tenminste. De enige bezetters waren de Japanners.

De pathologische leugenaar is weer los. Het erge is, er zijn er nog veel meer zoals jij.

mark61
07-12-11, 00:10
Ik heb je wel eens intelligenter bezig gezien.

Ik jou nooit.

mark61
07-12-11, 00:13
Robert Kennedy heeft daar nog een rol in gespeeld. Luns kon zijn bloed wel drinken. We speelden er de baas, maar we brachten het land ook tot ontwikkeling. Zo werden er bijvoorbeeld wegen en spoorwegen aangelegd, waarvan nu nog steeds geprofiteerd wordt. Sinds het vertrek van de Nederlanders is er geen meter spoorlijn meer bijgekomen. Ook werd er een goed onderwijssysteem opgezet waarin veel latere leiders als Soekarno en Hatta werden opgeleid. Het was echt niet allemaal kommer en kwel.

Ja kolonialisme is een zegen. Daar leren die zwartjes nog wat van.

mark61
07-12-11, 00:13
Ik wil maar zeggen, het ligt genuanceerder dan vaak beweerd wordt. Bovendien is het wel erg gemakkelijk om nu een waardeoordeel te geven over een ontwikkeling van eeuwen. De mensen in de zeventiende eeuw moet je in hun waarde laten, die maakten hun eigen morele afwegingen.

Het gaat hier over na 1945. Paling, emmer snot.

mark61
07-12-11, 00:15
zogenaamde opstandelingen.

In werkelijkheid waren het namelijk...

super ick
07-12-11, 08:00
Boeiuh super. Das nog es scoren.

Als je er maar niet inhoudelijk op hoeft in te gaan, god verhoede. Want of je moet dingen gaan toegeven die je niet wil toegeven, of je ontstellende gebrek aan kennis over het onderwerp waarover je wil meebabbelen knalt weer van het scherm.

Inderdaad ja.
Jij haalt Ponke Princen erbij. Die man is op 21 februari 2002 in Jakarta overleden. Dat is dom.

NIet beginnen te zeiken op mij. HEt is jou fout.

knuppeltje
07-12-11, 08:05
Schandalig dat jij het systematisch afmaken van mensen weer goedpraat.

Dat deed ik dus niet. Ik wees er wel op dat vrouwen van kolonisten wel vrouwen van kolonisten zijn. Iets wat ze zover ik weet geheel vrijwillig zijn en daarom niet helemaal onschuldig. Maar ik gun jou graag het genot om ervan te maken wat jij wil.

Slinger
07-12-11, 15:12
Dat deed ik dus niet. Ik wees er wel op dat vrouwen van kolonisten wel vrouwen van kolonisten zijn. Iets wat ze zover ik weet geheel vrijwillig zijn en daarom niet helemaal onschuldig. Maar ik gun jou graag het genot om ervan te maken wat jij wil.

Als je er maar een etiket op kunt plakken. Kolonisten. Dan vind jij dat ze gemarteld, verkracht en vermoord mogen worden! Vrouwen van Indische Nederlanders waren vaak ook dochters van Indische Nederlanders, die gewoon in Indië geboren waren. Maar goed, voor jou maakt dat niet uit, ze mogen gewoon afgemaakt worden. Als de daders zich maar vrijheidsstrijders noemen.

Slinger
07-12-11, 15:20
Het gaat hier over na 1945. Paling, emmer snot.

En daarom haalde ik de bersiap er bij. Gebeurtenissen staan niet op zichzelf.

(leen)
07-12-11, 21:54
Ja, tis me een partij genereus. En dan de daders laten lopen.

Ben benieuwd hoeveel duizenden slachtoffers er nog meer waren.

Veel slachtoffers,
Wat mij verbaast is dat generaal van Heutsz nooit eens genoemt word in dit verband.

ronald
07-12-11, 22:08
Zullie doen het ook, ah I see.
Nee, je stelt het weer te simpel voor. Nederlanders en Indo's (geen militairen want die zaten in Birma of Japan) waren niet eens uit de Jappenkampen bevrijd of zij (en Indonesische sympathisanten) werden totdat de Engelsen het machtsvacuüm dat was ontstaan dichtte, al door Indonesische milities aangevallen. Bersiap. Men ging van de ene strafkamp naar de andere beschermingskamp.
Wat Westerling en zijn "medestrijders" dachten en uitvroten zal beslist in die stijl zijn geweest maar ook beslist als reactie op hun harde optreden. Dat "Nederland" dat oogluikend heeft toegelaten terwijl er genoeg militie (KNIL bv) daar andere ideeen over had, is Nederland eigenlijk wel te verwijten (bekijk het niet-berechten) . Wat Indonesiers over hun eigen optreden vonden en vinden weet ik niet.


De dekolonisatieoorlog die niet zo mag heten heeft weinig met Japan te maken. Ietsje.
Dat "ietsjes" is voornamelijk het voorliegen van de Japanners van de Indonesiers "We zullen jullie Aziatisch volk zoals wij dat zijn wel even van die Blanda's bevrijden". Eenmaal in Indonesie heersend kwam de ware aap uit de mouw. De groep van Soekarno en Hatta waren natuurlijk al eerder een politieke strijd begonnen om Indonesie onafhankelijk te maken.

Mensen en staten kunnen tot inkeer komen. In die tijd bestond al de notie dat kolonialisme an sich fout was.[/QUOTE]

ronald
07-12-11, 22:14
Dat deed ik dus niet. Ik wees er wel op dat vrouwen van kolonisten wel vrouwen van kolonisten zijn. Iets wat ze zover ik weet geheel vrijwillig zijn en daarom niet helemaal onschuldig. Maar ik gun jou graag het genot om ervan te maken wat jij wil.

Wat is dit weer een oerdomme kijk. Je blijft de historie selectief verklaren en wel met karbouwe sprongen ook. Welke oerdom mens meent dat Nederlanders en Indo's daar al meer dan vijf generaties wonend dat "geheel vrijwillig" deden. Zeg eens iets nuttigs over hoe Moederland Nederland op Nederland-Indiers, Indo's en Indonesiers neer keken. Alsof men een keuze had!?