PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland biedt excuses aan voor bloedbad Indonesië



Marsipulami
09-12-11, 15:42
Nederland biedt excuses aan voor bloedbad Indonesië


Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1172861)


Nederland excuseert zich voor Indonesisch bloedbad in 1947

vrijdag 09 december 2011, 10u52
Bron: anp/ap
Auteur: edl



De Nederlandse ambassadeur in Jakarta, Tjeerd de Zwaan, bood namens Nederland zijn verontschuldigingen aan dat Nederlandse militairen in het dorpje Rawagede aanrichtten. Er vielen toen meer dan honderd doden.
De Zwaan bood de excuses aan op de jaarlijkse herdenking van het bloedbad. Hij zei ze in het Indonesisch en het Engels voor het monument dat aan de slachting onder mannelijke dorpelingen herinnert.

'Namens de Nederlandse regering bied ik mijn verontschuldigingen aan voor de tragedie die plaatsvond in Rawagede op 9 december 1947', klonk het. De Zwaan zei ook te hopen dat de schikking die Nederland heeft getroffen, zal helpen het hoofdstuk af te sluiten.

Bij het bloedbad in het dorp Rawagede, op Java, vielen in 1947 zo'n 150 tot 400 doden. Nederlandse militairen zetten de mannen van het dorp op een rij waarna ze standrechtelijk werden geëxecuteerd.

Nederland vocht in die periode tegen nationalisten in Nederlands-Indië, vooral op Java en Sumatra. Die kwamen als winnaars uit de strijd, die van 1946 tot eind 1949 duurde. Op 27 december 1949 erkende Nederland de onafhankelijkheid van Indonesië.

Half september bepaalde de rechtbank in Den Haag dat Nederland aansprakelijk is voor het bloedbad in Rawagede. Negen nabestaanden krijgen een schadevergoeding van 20.000 euro per persoon.

Medewerkers van de ambassade overhandigden de weduwen een houten bord met een windmolen en een palmboom met de tekst 'Eindelijk gerechtigheid voor het volk van Rawagede' en de datum van de rechterlijke uitspraak.

Ongeveer zestig meisjes openden in witte hoofddoeken de ceremonie met het zingen van het volkslied. Vervolgens beschreven zij de pijn die de inwoners van het dorp sinds het bloedbad hebben gevoeld. De honderden aanwezigen juichten en overlevenden avn het bloedbad barstten in tranen uit. 'Dit geeft me het gevoel dat mijn strijd voor rechtvaardigheid niet voor niets is geweest', zei een vrouw die 20 jaar oud was toen haar echtgenoot werd vermoord.

In 1948 noemde een onderzoekscommissie van de Verenigde Naties het Nederlandse militaire optreden in Rawagede 'opzettelijk en meedogenloos'. Rawagede ligt ten oosten van de hoofdstad Jakarta en heet tegenwoordig Balongsari.

Nederland had eerder al meerdere malen spijt uitgedrukt voor het bloedbad, maar had nog nooit formele excuses aangeboden.