PDA

Bekijk Volledige Versie : Getuige bekoopt achtervolging overvallers met de dood



Marsipulami
10-12-11, 15:02
Getuige bekoopt achtervolging overvallers met de dood

Bij een overval op een tankstation in het Henegouwse Anderlues hebben criminelen twee mannen neergeschoten die hen na de overval achtervolgden. Een slachtoffer overleefde de schoten niet, een ander raakte zwaargewond. De daders zijn op de vlucht.

De hold-up vond iets voor 7 uur plaats aan het Esso-station op de Chaussée de Thuin. Twee gewapende mannen vielen er binnen en eisten de inhoud van de kassa. Twee vrienden van de uitbater waren aanwezig tijdens de overval.

De twee mannen wilden tussenbeide komen, maar de ban-dieten sloegen op de vlucht. De twee getuigen achtervolgden hen tot in de rue du Château, nog altijd in Anderlues, waar ze plots onder vuur werden genomen.

Eén van de vrienden was op slag dood; de andere raakte zwaargewond. Hij ligt op dit moment op intensieve zorgen. (belga/sam)

Giuseppe
10-12-11, 15:08
Niet slim.


Iemand die 'n tankstation ('n zogeheten soft target; valt overigens weinig te halen, maximaal de inhoud van de kassa en paar sloffen sigaretten) overvalt is wanhopig, heeft blijkbaar niks te verliezen.


Protocol is dan ook om nooit achter criminelen aan te gaan, omdat je niet weet hoe gevaarlijk de situatie is. Don't play the hero..

Eric de Blois
10-12-11, 18:54
Tijd voor massale huiszoekingen om klootzakken te ontwapenen. Te beginnen in pauperwijken.

Marsipulami
10-12-11, 20:46
Tijd voor massale huiszoekingen om klootzakken te ontwapenen. Te beginnen in pauperwijken.

Lijkt me nogal vermoeiend, arbeidsintensief, zeer duur en weinig efficiënte aanpak van het probleem. Heb je nog andere oplossingen ?

Eric de Blois
10-12-11, 21:31
Lijkt me nogal vermoeiend, arbeidsintensief, zeer duur en weinig efficiënte aanpak van het probleem. Heb je nog andere oplossingen ?

Ik niet nee, maar vertel mij eens; wat zie jij als een goede oplossing?

Marsipulami
10-12-11, 21:47
Ik niet nee, maar vertel mij eens; wat zie jij als een goede oplossing?

De daders van de feiten gewoon opsporen, veroordelen en opsluiten.

Die massale huiszoekingen in verpauperde wijken lijken me overbodig.

Eric de Blois
10-12-11, 22:17
De daders van de feiten gewoon opsporen, veroordelen en opsluiten.

Die massale huiszoekingen in verpauperde wijken lijken me overbodig.

Ja, maar dat is achter de feiten aanhollen. Ik knal ze liever preventief neer als het zou kunnen. Ik ben voor preventie en sterk voor actief zoeken naar wapens. Ik denk dat de meeste daders in pauperwijken wonen. Vermoed niet dat die ergens op een mooi stukje grond met groot huis in de ardennen wonen. Maakt het zoeken ook makkelijker.

Als wapens verboden zijn, moet je er ook naar streven de houders daarvan op te sporen. Zo wordt de samenleving veiliger. Ik vind zelf's dat criminelen die wapens hebben de doodstraf mogen krijgen.

H.P.Pas
10-12-11, 23:20
. Zo wordt de samenleving veiliger.

Als dat werkelijk je punt is kun je je beter op verkeersveiligheid concentreren.
Het aantal verkeersdoden is, mede dank een bedilzuchtige overheid, de laatste 20 jaar weliswaar met ongeveer tweederde afgenomen; het is nog steeds ongedeer vier maal zo groot als het aantal moordslachtoffers.

Marsipulami
10-12-11, 23:54
Ja, maar dat is achter de feiten aanhollen. Ik knal ze liever preventief neer als het zou kunnen.

Er moet eerst een misdaad gepleegd zijn vooraleer je iemand wat kan maken. Anders mogen ze jou ook wel eens oppakken, neerknallen of opsluiten.


Ik ben voor preventie en sterk voor actief zoeken naar wapens.

Zomaar huiszoekingen doen in pauperwijken levert niets op. Je moet dan de hele tuin omspitten, vloeren opbreken, enz. als je echt efficiënt wil zijn.
Je kan met jouw huiszoekingen misschien wel het jachtgeweer van opa vinden dat de kinderen geërfd hebben en dat boven de schoorsteen hangt.

In België was er een strengere wapenwet ingevoerd een aantal jaar geleden. De wapenbezitters kregen een bepaalde periode waarin ze hun illegale wapens konden inleveren zonder daarvoor vervolgd te worden. Er werden 128.559 illegale vuurwapens ingeleverd en meer dan 10 ton munitie. (bron: deredactie.be: 128.559 wapens ingeleverd en vernietigd in België (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.565404) )

Het systeem (amnestie) werkt in een aantal landen nog effciënter als de overheid de illegale wapens 'koopt' van de burgers.

Zo'n handelswijzen om illegale wapens op te sporen lijkt me een goedkopere en effciënter dan jouw huiszoekingen in pauperwijken.



Ik denk dat de meeste daders in pauperwijken wonen. Vermoed niet dat die ergens op een mooi stukje grond met groot huis in de ardennen wonen. Maakt het zoeken ook makkelijker.

De grote criminelen die geld maken met criminaliteit wonen volgens mij in de chiquere buurten.


Als wapens verboden zijn, moet je er ook naar streven de houders daarvan op te sporen. Zo wordt de samenleving veiliger.

OK, maar dan wel op een efficiënte manier.


Ik vind zelf's dat criminelen die wapens hebben de doodstraf mogen krijgen.

Ik vind het hebben van wapens niet zo'n probleem, wel het misbruik van wapens voor criminele activiteiten. Bij de eerste categorie zou ik het houden op een administratieve boete in plaats van de doodstraf.

Samir75017
11-12-11, 00:23
You really have to be stupid to do that :hihi:

Were they Belgians?

Marsipulami
11-12-11, 00:34
Als wapens verboden zijn, moet je er ook naar streven de houders daarvan op te sporen. Zo wordt de samenleving veiliger. Ik vind zelf's dat criminelen die wapens hebben de doodstraf mogen krijgen.


Ook voldoende aandacht geven aan de kinderkamer tijdens je huiszoekingen in pauperwijken.


Chips en snoep stelen met een speelgoedpistool

AP za 10/12/2011 - 20:26

De politie in de Amerikaanse staat Michigan zegt dat twee kinderen een speelgoedpistool gebruikt hebben om snoep en chips te stelen van hun klasgenootjes. De politie is op zoek naar de overvallers, die acht en tien jaar oud zijn.

De vijf slachtoffers, die tussen zeven en elf zijn, waren waren op weg naar huis toen een van de jongens het wapen trok. "Ik moet eerlijk waar zeggen dat ik nog nooit een geval heb gezien waarbij de verdachten zo jong waren", zei een politieagent. "Minstens een van de slachtoffers zei aan de politie dat hij dacht dat het wapen echt was."

Dat maakt dat de jonge boefjes vervolgd kunnen worden voor een gewapende overval, omdat een van de slachtoffers geloofde dat het een echt wapen was.

Eric de Blois
11-12-11, 02:58
Er moet eerst een misdaad gepleegd zijn vooraleer je iemand wat kan maken. Anders mogen ze jou ook wel eens oppakken, neerknallen of opsluiten.



'Ook wel eens...'

Zomaar neerknallen vanwege mijn opvattingen? Of heb je nog een andere reden?

Marsipulami
11-12-11, 09:56
'Ook wel eens...'

Zomaar neerknallen vanwege mijn opvattingen? Of heb je nog een andere reden?



Ik had het over jouw herhaalde woordje "preventief" (neerknallen). "Preventief" betekent dat er nog geen misdaad gepleegd hoeft te zijn alvorens politionele actie te ondernemen tegen iemand. In dat geval is iedere burger een potentiële misdadiger, jij dus ook. Overtuigingen zijn daarbij niet relevant.

Eric de Blois
11-12-11, 17:20
Ik had het over jouw herhaalde woordje "preventief" (neerknallen). "Preventief" betekent dat er nog geen misdaad gepleegd hoeft te zijn alvorens politionele actie te ondernemen tegen iemand. In dat geval is iedere burger een potentiële misdadiger, jij dus ook. Overtuigingen zijn daarbij niet relevant.

Niet iedere burger is een potentiële misdadiger. Gelukkig niet. Er zijn veel meer goede mensen dan slechte.

super ick
11-12-11, 17:50
Niet iedere burger is een potentiële misdadiger. Gelukkig niet. Er zijn veel meer goede mensen dan slechte.

Three strikes out!

Voorkomt in ieder geval dat ze een behangrol aan misdaden op kunnen bouwen, onder het motto: iedereen heeft recht op een 2e kans. En een 3e, 4e, 5e, 6e, 7e, 8e, 9e, en zo door en door en door.

Conclucie: Nederland is veiliger geworden want er staan cellen leeg.

Ja, dank je de koekoek.