PDA

Bekijk Volledige Versie : In speciaal onderwijs verdwijnen 3.700 banem



knuppeltje
16-12-11, 13:23
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
16-12-11, 16:52
[B]
Eigenlijk weer wel mooi dat dadelijk al die speciaal-onderwijs-kinderen weer gewoon onderwijs kunnen krijgen, en zo niet meer geëtiketteerd door het leven moeten. Als het nu maar niet tot gevolg zal hebben dat gewone kinderen voor hen niet-speciaal onderwijs gaan krijgen.

Het is een ordinaire bezuinigingsmaatregel, waarbij niemand zich afvraagt wat goed is voor de kinderen.

reallife
16-12-11, 18:26
Als het nu maar niet tot gevolg zal hebben dat gewone kinderen voor hen niet-speciaal onderwijs gaan krijgen.

Ga er maar vanuit dat dat wel zo zal zijn. Kinderen met serieuze gedragsproblemen in een doorsnee klas op een middelbare school vragen zoveel aandacht van een docent dat de 'gewone,' kinderen met hun 'gewone' vragen niet meer aan bod zullen komen.

Joesoef
16-12-11, 18:45
Het is een ordinaire bezuinigingsmaatregel, waarbij niemand zich afvraagt wat goed is voor de kinderen.


Die kinderen zijn gewoon lui, hebben ze van hun ouders. Keihard aanpakken, profiteurs. Leraren beetje handje ophouden, makkelijk verdient.

Karin.N
16-12-11, 19:23
Die kinderen zijn gewoon lui, hebben ze van hun ouders. Keihard aanpakken, profiteurs. Leraren beetje handje ophouden, makkelijk verdient.

Je vergeet de linkse kerk:engel:

Joesoef
16-12-11, 19:52
Je vergeet de linkse kerk:engel:

Ja, die zit er achter. Al hun vriendjes makkelijke baantjes toebedelen.

reallife
16-12-11, 20:46
Je vergeet de linkse kerk:engel:

:hihi:

knuppeltje
17-12-11, 09:35
Je vergeet de linkse kerk:engel:

Inderdaad, en dat heb je iedere keer met die knakker. :stout:

knuppeltje
17-12-11, 09:40
Ga er maar vanuit dat dat wel zo zal zijn.

Voor mij is het dan ook totaal onbegrijpelijk dat het gaat gebeuren. Weer een stuk beschaving die in de clico wordt gepleurd.

(leen)
18-12-11, 22:56
Voor mij is het dan ook totaal onbegrijpelijk dat het gaat gebeuren. Weer een stuk beschaving die in de clico wordt gepleurd.

Beschaving kunnen we wel missen, terug naar de wet van de jungle:engel:

reallife
19-12-11, 13:47
Voor mij is het dan ook totaal onbegrijpelijk dat het gaat gebeuren. Weer een stuk beschaving die in de clico wordt gepleurd.

Yep :(

super ick
19-12-11, 15:31
Je kunt je ook afvragen waarom de maatschappij alles op alles moet zetten en onevenredig veel kosten moet maken om iemand later met het stempel 'stoornis' de arbeidsmarkt op te sturen.

Voor een bepaalde groep werkt het reguliere onderwijs prima. Voordeel voor hen is dat een normaal diploma krijgen als ze slagen.

De echte 'zware gevallen' zijn ook met een diploma speciaal onderwijs niet goed af.

fidaatje
19-12-11, 15:56
En dit naast alle PGB's die verdwijnen. Het zou maar om een of meer van je kinderen gaan.

reallife
19-12-11, 17:26
Je kunt je ook afvragen waarom de maatschappij alles op alles moet zetten en onevenredig veel kosten moet maken om iemand later met het stempel 'stoornis' de arbeidsmarkt op te sturen.

Voor een bepaalde groep werkt het reguliere onderwijs prima. Voordeel voor hen is dat een normaal diploma krijgen als ze slagen.

De echte 'zware gevallen' zijn ook met een diploma speciaal onderwijs niet goed af.

Door de grootschaligheid, de onduidelijke structuur, de verschillende docenten, en de vereiste zelfstandigheid, is het voor sommige kinderen onmogelijk zich zonder extra begeleiding te handhaven in het voortgezet onderwijs. Ze verliezen het overzicht.

H.P.Pas
19-12-11, 22:18
Door de grootschaligheid, de onduidelijke structuur, de verschillende docenten, en de vereiste zelfstandigheid, is het voor sommige kinderen onmogelijk zich zonder extra begeleiding te handhaven in het voortgezet onderwijs. Ze verliezen het overzicht.

Ik heb docenten gekend, die hetzelfde probleem hadden. :bril:

Slinger
19-12-11, 22:56
Ik heb docenten gekend, die hetzelfde probleem hadden. :bril:

Precies, en dat gaat echt niet beter worden door deze bezuinigingsmaatregel.

super ick
20-12-11, 09:04
Door de grootschaligheid, de onduidelijke structuur, de verschillende docenten, en de vereiste zelfstandigheid, is het voor sommige kinderen onmogelijk zich zonder extra begeleiding te handhaven in het voortgezet onderwijs. Ze verliezen het overzicht.

Wat vind je?

Moeten ze daarom naar speciaal onderwijs?

MOeten ze op het reguliere onderwijs beter geholpen worden?

knuppeltje
20-12-11, 09:39
En zo tuimelen we steeds verder de beschavingsladder af. Gewoon zeggen dat anders die kinderen voortaan voor hun hele leven gebukt zullen gaan onder een vreselijk etiket, het zal als een afschuwelijk brandmerk op hun voorhoofd blijven staan staan, kun je gewoon weer lekker flink op onderwijs bezuinigen.

JSF's zijn tenslotte veel belangrijker, toch?

reallife
20-12-11, 10:08
Wat vind je?

Moeten ze daarom naar speciaal onderwijs?

MOeten ze op het reguliere onderwijs beter geholpen worden?

Moeten?

Deze problematiek is niet in een paar flitsende one liners samen te vatten.

Als er iets gecompliceerd is georganiseerd in Nederland dan is het wel de jeugdzorg en het onderwijs. Ik denk dat er flink bezuinigd zou kunnen worden als de lijntjes en overlegstructuren een stuk korter en overzichtelijker zouden zijn.

Ten tweede is niet ieder kind, zelfs niet ieder kind met een psychiatrische diagnose gebaat bij speciaal onderwijs. Niet voor niets is de structuur op die scholen enorm strak. Die scholen zijn alleen maar geschikt voor kinderen met een ernstige gedragsbeperking cq stoornis. Niet voor een kind wat net tussen wal en schip valt door dat het op het randje zit qua IQ en gedrag. Voor de laatste groep zou er een vangnet moeten zijn in het reguliere onderwijs.

Wil je dat niet bieden als samenleving dan zijn de consequenties dat er meer thuiszitters bij zullen komen (nu zijn dit er ongeveer duizend per dag) en dat op termijn deze kinderen de samenleving meer zullen kosten.

Ik zou meer inzetten op expertise centra op gemeentelijk niveau waarin jeugdzorg en onderwijs samenkomen. Regionaal en landelijk is veel te onoverzichtelijk en geldverslindend. Dat ben ik wel met de minister van onderwijs eens overigens. Alle scholen hebben een zorgplicht. Misschien kunnen er binnen het voortgezet onderwijs 'zorgklassen,' komen. De leerlingen hoeven niet ver te reizen om toch de zorg te krijgen die ze nodig hebben. En naar mijn idee kost dit veel minder dan het huidige systeem. Kunnen ze toch bezuinigen zonder de leerlingen tekort te doen.

Stapsgewijs zullen sommigen kunnen integreren en meedraaien binnen het reguliere onderwijs binnen dezelfde school. Want zoals het nu gaat kost het iedereen zoveel energie dat men vergeet dat ook kinderen met een beperking klaar gestoomd moeten worden om in de maatschappij naar vermogen mee te draaien. Leer ze om trots te zijn op wat ze kunnen bereiken ondanks dat etiketje. Want veel van deze kinderen/jongeren hebben een o zo laag zelfbeeld.

reallife
20-12-11, 10:40
By the way. Ik kan een voorbeeld geven. Er bestaan zwemlessen voor autistische kinderen die georganiseerd worden met stagaires van de SPH en HBO-V. De ouders betalen de gewone zwemleskosten die iedere ouder betaald maar de kinderen krijgen op deze manier wel de extra begeleiding die ze nodig hebben in kleine groepjes.

Er is met creativiteit en inventiviteit een hoop te bereiken.

super ick
20-12-11, 14:15
Deze problematiek is niet in een paar flitsende one liners samen te vatten.

Als er iets gecompliceerd is georganiseerd in Nederland dan is het wel de jeugdzorg en het onderwijs. Ik denk dat er flink bezuinigd zou kunnen worden als de lijntjes en overlegstructuren een stuk korter en overzichtelijker zouden zijn.

Dat hoor ik al jaren en niet alleen op op onderwijs. Waarom gebeurt het niet?


Ten tweede is niet ieder kind, zelfs niet ieder kind met een psychiatrische diagnose gebaat bij speciaal onderwijs. Niet voor niets is de structuur op die scholen enorm strak. Die scholen zijn alleen maar geschikt voor kinderen met een ernstige gedragsbeperking cq stoornis. Niet voor een kind wat net tussen wal en schip valt door dat het op het randje zit qua IQ en gedrag. Voor de laatste groep zou er een vangnet moeten zijn in het reguliere onderwijs.

Ben ik het mee eens. Het is echter wel enorm moeilijke materie. 1 kind kan de leersfeer voor een hele klas beinvloeden. Hoeveel van dergelijke gevallen kun je bij elkaar zetten in 1 klas? Daarnaast zijn er ook heel wat tokkies die antisociaal gedrag vertonen maar zich niet bewust zijn van het feit dat ze een stoornis hebben. Tokkie-ouders die verhaal komen halen is ook een probleem.
Wellicht moeten we het idee van opleiden tot een wettelijke leeftijd wel loslaten en gedijen deze kinderen beter in een werkomgeving tussen volwassen collega's waar je minder gemakkelijk de kachel mee aanmaakt en je niet de gewenste feedback krijgt op wangedrag.


Wil je dat niet bieden als samenleving dan zijn de consequenties dat er meer thuiszitters bij zullen komen (nu zijn dit er ongeveer duizend per dag) en dat op termijn deze kinderen de samenleving meer zullen kosten.

Ik denk dat het niet te voorkomen is.


Ik zou meer inzetten op expertise centra op gemeentelijk niveau waarin jeugdzorg en onderwijs samenkomen. Regionaal en landelijk is veel te onoverzichtelijk en geldverslindend. Dat ben ik wel met de minister van onderwijs eens overigens. Alle scholen hebben een zorgplicht. Misschien kunnen er binnen het voortgezet onderwijs 'zorgklassen,' komen. De leerlingen hoeven niet ver te reizen om toch de zorg te krijgen die ze nodig hebben. En naar mijn idee kost dit veel minder dan het huidige systeem. Kunnen ze toch bezuinigen zonder de leerlingen tekort te doen.

De expertise is er al maar veel te versnipperd. Daarnaast wordt de begeleiding vaak gestopt bij het bereiken van 18-jarige leeftijd.


Stapsgewijs zullen sommigen kunnen integreren en meedraaien binnen het reguliere onderwijs binnen dezelfde school. Want zoals het nu gaat kost het iedereen zoveel energie dat men vergeet dat ook kinderen met een beperking klaar gestoomd moeten worden om in de maatschappij naar vermogen mee te draaien. Leer ze om trots te zijn op wat ze kunnen bereiken ondanks dat etiketje. Want veel van deze kinderen/jongeren hebben een o zo laag zelfbeeld.

Een positieve afsluiter. Gelukkig gebeuren er al veel goede dingen met succes.
Toch vind ik wel dat er ook gedacht moet worden aan hele korte trajecten om in bijv. 1 of 2 jaar iemand klaar te stomen als stukadoor, stratenmaker, etc. zonder teveel balast. Praktijkgericht.