PDA

Bekijk Volledige Versie : Hillen: wellicht dienstplicht voor alle jongeren



Eric de Blois
21-12-11, 13:48
Hillen: wellicht dienstplicht voor alle jongeren

ANP/Redactie − 21/12/11, 13:36

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3087282/2011/12/21/Hillen-wellicht-dienstplicht-voor-alle-jongeren.dhtml)

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2011/6/16/5/20111221133536/media_xl_1052435.jpg
Hillen wil de maatschappelijke dienstplicht een alternatief maken voor de
militaire dienstplicht. © ANP

Minister Hans Hillen van Defensie ziet heil in een maatschappelijke dienstplicht. Hij vindt dat de invoering hiervan serieus moet worden onderzocht.

Zo zei hij vandaag in een gesprek op RTL7.

Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Het gaat erom 'de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden', zei Hillen.

De maatschappelijke dienstplicht wordt dan een alternatief voor de militaire dienstplicht, die in 1996 werd opgeschort. Daarbij werden echter geen meisjes opgeroepen en hoefde maar een derde van alle jongens de dienstplicht te vervullen.

Evenwicht
Als er iets nieuws komt, moet dat evenwichtiger, aldus Hillen. 'Dus 10 van de 10 meisjes en 10 op de 10 jongens.' De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.

'Het moet een verlengstuk daarvan zijn.' De minister verwacht dat het 4 à 5 jaar vergt om de maatschappelijke dienstplicht in te voeren.

Missie in Kunduz
Hillen hoopt dat volgend jaar meer Tweede Kamerleden zelf een kijkje kunnen nemen bij de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz. Hij denkt dat de discussie erover dan makkelijker zal zijn. Het kabinet onderzoekt of ook de grenspolitie in het noorden kan worden getraind alsmede politiemensen die buiten Kunduz aan de slag gaan.

Eric de Blois
21-12-11, 13:55
Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht (...)

Vreselijk hoe deze christelijke minister van defensie de dienstplicht wil herinvoeren. Niemand is eigendom van de staat, wat denkt die man wel! Ik zou weigeren. We zouden het leger nog beter helemaal moeten afschaffen.


Hillen hoopt dat volgend jaar meer Tweede Kamerleden zelf een kijkje kunnen nemen bij de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz

We moeten nodig weg daar. We hebben niets te zoeken in Afghanistan.

H.P.Pas
21-12-11, 13:58
[ De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.

'Het moet een verlengstuk daarvan zijn.'

:vreemd:

Eric de Blois
21-12-11, 14:04
De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.

'Het moet een verlengstuk daarvan zijn.'

:vreemd:

Vreemd ja. De staat als medeopvoeder. En dan natuurlijk met de christelijke waarden en normen van militair hans hillen.

tanger'73
21-12-11, 15:01
Ha dienstplicht, dat waren nog eens tijden. Maar dan wel militaire en geen taakstrafachtige plichten.

Joesoef
21-12-11, 15:12
Er is geen geld voor de begeleiding die dat vraagt. Daarnaast, veel jongeren hebben al andere verplichtingen die nagekomen moet worden.

Oudje:
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/115124-donner-sociale-dienstplicht-voor-alle-jongeren.html

tanger'73
21-12-11, 15:22
Maatschappelijk investeren kost immers geld, als men daar niet voor over heeft. Dan heb je ook niks en al helemaal geen maatschappij. Verder is men hier goed in het voorliegen van burgers. Nederland heeft geld zat, verzamelen, oppotten, er naar kijken, maar vooral aan anderen geven, is men goed in.

mark61
21-12-11, 15:43
Er is geen geld voor de begeleiding die dat vraagt. Daarnaast, veel jongeren hebben al andere verplichtingen die nagekomen moet worden.

Waarom is daar nou weer geld en begeleiding voor nodig? Das een soort reflex geworden in NL, vrijwilligers, dat kan niet zonder sociale professionals die dat allemaal managen. :hihi: Jongeren kunnen perfect helpen in de zorg bijvoorbeeld; individuele scholen kennen ook allang wat ze geloof ik 'maatschappelijke stage' noemen, of zoiets. Paar weken baggeren, knapt iedereen van op. De scholieren die ik ken vonden dat best leuk.

Ik meen me te herinneren dat IJsland een sociale dienstplicht heeft, voor scholieren in de schoolvakantie, maar kan er niks meer over vinden.

Magoed, als Hillen het voorstelt kan het nooit iets goeds zijn :eek:

tanger'73
21-12-11, 15:51
Er is geen geld

individuele burgers zoals u en ik hebben geen ruk. De overheid heeft zat, maar dan natuurlijk niet voor u of ik. typisch weer het inspelen op emoties. Men gaat zelfs zover dat men de individuele burger zover heeft gekregen dat hij geen enkele cent meer durft uit te geven en de staat op haar blauwe ogen gelooft dat ze platzat is.

super ick
21-12-11, 16:27
Maatschappelijk investeren kost immers geld, als men daar niet voor over heeft. Dan heb je ook niks en al helemaal geen maatschappij. Verder is men hier goed in het voorliegen van burgers. Nederland heeft geld zat, verzamelen, oppotten, er naar kijken, maar vooral aan anderen geven, is men goed in.

Militaire dienst is nutteloos. De tijd van bivakkeren op de hei ligt ver achter ons. Internationale conflicten kunnen we niet meer uitvechten. Wat we over hebben is een geavanceerde marine en een geavanceerde luchtmacht waar misschien nog wat poetswerk is maar dan is het op.

Je zou het kunnen combineren met een opleiding. Als een soort stage.
Apart 1 of ander orgaan in het leven roepen dat al die jongeren gaat monitoren en begeleiden vergt weer een aparte ambtenarenorganisatie waar de nodige zakkenvullers dan weer een mooie functie kunnen bekleden. Ben bang dat het in die vorm meer gaat kosten dan het opbrengt.

Eke
21-12-11, 16:40
Als we nu eens beginnen om ALLE politici een jaar (parttime) te laten werken in gebieden waar de klappen vallen.. Kwetsbare gebieden/kwetsbare groepen. Dus best wel veelzijdig, zeer informatief en inspirerend voor een maatschappelijke stage.

Wat betreft de jongeren : "Paar weken baggeren, daar knapt iedereen
van op"(citaat M61)
Per studiejaar paar weken baggeren dan :)

Eric de Blois
21-12-11, 16:42
Als we nu eens beginnen om ALLE politici een jaar (parttime) te laten werken in gebieden waar de klappen vallen.. Kwetsbare gebieden/kwetsbare groepen. Dus best wel veelzijdig, zeer informatief en inspirerend voor een maatschappelijke stage.



Goed idee Eke. In elk geval zeker goed voor types als hillen.

Eke
21-12-11, 16:45
Vreemd ja. De staat als medeopvoeder. En dan natuurlijk met de christelijke waarden en normen van militair hans hillen.

Als je nu de Staat vertaalt in 'samenleving'...dan kom je in de realiteit. M'n 'kinderen' steken heel veel van anderen op. Het meeste.

Eke
21-12-11, 16:54
Goed idee Eke. In elk geval zeker goed voor types als hillen.

Thnx.

Je komt snel in een elkaar bevruchtend Haags kringetje te zitten, lijkt wel. Voorbeeld de VVDvrouwen in de ministeries. Die vallen me dan op en inmiddels tegen. Jammer.

Maargoed. De jongeren dus als onderwerp.

Eric de Blois
21-12-11, 16:56
Als je nu de Staat vertaalt in 'samenleving'...dan kom je in de realiteit.

Staat vs samenleving

Ik ben als burger geen onderdeel van de staat en wil dat ook niet zijn, en niet omdat ik toevallig in Chili woon. De staat is voor mij het gezag dat heerst over de bevolking binnen de grenzen van het land. Wat hillen voorstelt komt van het gezag, niet van de samenleving. Hillen meent dat de staat zomaar kan beschikken over de tijd en arbeid van burgers, als waren deze eigendom van de staat. Het is al erg genoeg dat men onder dreiging en dwang belasting moet betalen aan de staat. Niets minder dan wettig geregelde afpersing. De staat neemt ook meer dan dat het geeft, dus is er van dienen geen sprake.

mark61
21-12-11, 17:04
Per studiejaar paar weken baggeren dan :)

Ja of een half jaar na eindexamen.

Eke
21-12-11, 17:10
Ja of een half jaar na eindexamen.


Mensen die bv. Zorg kiezen kun je beter hun gang laten gaan. Die zijn hard nodig.

Het zal eens goed bekeken moeten worden. HAVO/VWO is makkelijk: na de opleiding.

En wel keuzevrijheid. Zodat het ook nog zin heeft -eventueel-voor je studiekeuze.

Je zou zelfs wel langer moeten mogen werken. Hoeveel jongeren weten op hun zeventiende niet precies wat ze willen met hun 'loopbaan'..
Twee jaar orienterend en dienend (oud woord) bezig zijn..niet slecht.

Free your mind..van modestudies.

tanger'73
21-12-11, 17:53
Militaire dienst is nutteloos. De tijd van bivakkeren op de hei ligt ver achter ons. Internationale conflicten kunnen we niet meer uitvechten. Wat we over hebben is een geavanceerde marine en een geavanceerde luchtmacht waar misschien nog wat poetswerk is maar dan is het op.

Dacht je zeker dat ik doelde op de militaire slagkracht van defensie? De luchtmacht is niet eens in staat haar eigen helikopters in Libië te beschermen.

De Nederlandse krijgsmacht is in mijn ogen niets anders dan louter een plek om mogelijk wat discipline en eventueel een rijbewijs te verkrijgen. Kan van nut zijn bij aspecten waar veel jongeren in tekort komen. Het uitvechten van oorlogen en internationale conflicten zit er inderdaad niet bij.

Joesoef
21-12-11, 17:57
Wat valt er allemaal onder maatschappelijke dienstplicht, ook linkse hobby's? Moet een geitenwollensok mee helpen bij een rechtsehobby?

super ick
21-12-11, 18:41
Dacht je zeker dat ik doelde op de militaire slagkracht van defensie? De luchtmacht is niet eens in staat haar eigen helikopters in Libië te beschermen.

HEt was 1 helikopter en geen helikopters. De luchtmacht was uitstekend in staat geweest deze te beschermen ware het niet dat deze helikopter van de marine was.
Later werd ook bekend dat de intelligence beroerd was. Men verwachtte even iemand op te moeten pikken.


De Nederlandse krijgsmacht is in mijn ogen niets anders dan louter een plek om mogelijk wat discipline en eventueel een rijbewijs te verkrijgen. Kan van nut zijn bij aspecten waar veel jongeren in tekort komen. Het uitvechten van oorlogen en internationale conflicten zit er inderdaad niet bij.

Je zou jongeren kunnen trainen in hoe te handelen bij rampen. Evacueren van ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, etc. En het handhaven van de orde in dergelijke situaties. Dus toch wel wat militaire aspecten want dan kun je ze nog een beetje gezonde orde en tucht bijbrengen.

Joesoef
21-12-11, 18:47
Waarom is daar nou weer geld en begeleiding voor nodig?

Werkgevers argument.

tanger'73
21-12-11, 18:56
HEt was 1 helikopter en geen helikopters. De luchtmacht was uitstekend in staat geweest deze te beschermen ware het niet dat deze helikopter van de marine was.
Later werd ook bekend dat de intelligence beroerd was. Men verwachtte even iemand op te moeten pikken.



Je zou jongeren kunnen trainen in hoe te handelen bij rampen. Evacueren van ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, etc. En het handhaven van de orde in dergelijke situaties. Dus toch wel wat militaire aspecten want dan kun je ze nog een beetje gezonde orde en tucht bijbrengen.

a) Kortom, 3 maal niks voor wat betreft dergelijke ambities.

b) Je mag op de schouders kloppen als veel jongeren überhaupt de zon ooit hebben zien opkomen.

Eke
21-12-11, 20:27
Staat vs samenleving

Ik ben als burger geen onderdeel van de staat en wil dat ook niet zijn, en niet omdat ik toevallig in Chili woon. De staat is voor mij het gezag dat heerst over de bevolking binnen de grenzen van het land. Wat hillen voorstelt komt van het gezag, niet van de samenleving. Hillen meent dat de staat zomaar kan beschikken over de tijd en arbeid van burgers, als waren deze eigendom van de staat. Het is al erg genoeg dat men onder dreiging en dwang belasting moet betalen aan de staat. Niets minder dan wettig geregelde afpersing. De staat neemt ook meer dan dat het geeft, dus is er van dienen geen sprake.

Je hebt niks te kiezen, Eric. Bij onze samenleving hoort een Staat. Je hebt liever anarchie, begrijp ik ?

De samenleving is een verzameling personen en een deel vindt sociale dienstplicht een win-win-situatie voor de jongeren hebben.
Plicht is een zwaar woord. Je moet niet aan gevangenissen denken. Er is keuzevrijheid mogelijk, denk ik zo.
Het zal een pre zijn bij sollicitaties als je hebt bewezen wat voor anderen over te hebben.

citaat Superick :"Je zou jongeren kunnen trainen in hoe te handelen bij rampen. Evacueren van ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, etc. En het handhaven van de orde in dergelijke situaties."

Goed idee !

Eric de Blois
21-12-11, 20:33
Je hebt niks te kiezen, Eric. Bij onze samenleving hoort een Staat. Je hebt liever anarchie, begrijp ik ?

De samenleving is een verzameling personen en een deel vindt sociale dienstplicht een win-win-situatie voor de jongeren hebben.
Plicht is een zwaar woord. Je moet niet aan gevangenissen denken. Er is keuzevrijheid mogelijk, denk ik zo.
Het zal een pre zijn bij sollicitaties als je hebt bewezen wat voor anderen over te hebben.

Niks te kiezen? De staat is mensenwerk, evenals grenzen. Mensen kunnen dingen veranderen, als daar behoefte aan is. Dat begint met het uiten van een mening.

Als iets vrijwillig wordt gedaan heeft dat meer waarde dan wanneer het onder dwang gebeurt. En de staat heeft goede instrumenten om te dwingen. Gevangenisstraf is uiteindelijk het gevolg voor wie niet wil buigen. Wie vroeger dienst weigerde kon gevangenisstraf krijgen. Dat is een vorm van geweld.

Eke
21-12-11, 20:41
Niks te kiezen? De staat is mensenwerk, evenals grenzen. Mensen kunnen dingen veranderen, als daar behoefte aan is. Dat begint met het uiten van een mening.

Als iets vrijwillig wordt gedaan heeft dat meer waarde dan wanneer het onder dwang gebeurt. En de staat heeft goede instrumenten om te dwingen. Gevangenisstraf is uiteindelijk het gevolg voor wie niet wil buigen. Wie vroeger dienst weigerde kon gevangenisstraf krijgen. Dat is een vorm van geweld.

Het werkt niet als je iemand in de gevangenis gooit omdat ie weigert een po te legen.

Strijdmacht is van een andere orde. Daar komt doden en gedood worden aan de orde.

Joesoef
21-12-11, 20:43
Niks te kiezen? De staat is mensenwerk, evenals grenzen. Mensen kunnen dingen veranderen, als daar behoefte aan is. Dat begint met het uiten van een mening.

Als iets vrijwillig wordt gedaan heeft dat meer waarde dan wanneer het onder dwang gebeurt. En de staat heeft goede instrumenten om te dwingen. Gevangenisstraf is uiteindelijk het gevolg voor wie niet wil buigen. Wie vroeger dienst weigerde kon gevangenisstraf krijgen. Dat is een vorm van geweld.

Sorry Eric, dat moest een groen duimpje zijn. F**** aaipad is niet handig voor bijziend wordende eigenwijze.

Denk dat ik totaalweigeraar zou zijn. Bedoel, vervangende dienstplicht, hoe vul je dat in godennaam in?

tanger'73
21-12-11, 20:44
citaat Superick :"Je zou jongeren kunnen trainen in hoe te handelen bij rampen. Evacueren van ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, etc. En het handhaven van de orde in dergelijke situaties."

Goed idee !
Ik denk dat het versterken van zelfdiscipline en verantwoordelijkheidsgevoel voor onze fruitdruiven plezierig uit zal pakken....voor hun toekomst.

zelfredzaamheid en greintje fatsoen bij jongeren zelf stimuleren is zegening. Laat staan dat jongeren bij rampen gaan evacueren, zieken en bejaarden redden.

Eric de Blois
21-12-11, 20:51
Sorry Eric, dat moest een groen duimpje zijn. F**** aaipad is niet handig voor bijziend wordende eigenwijze.

Denk dat ik totaalweigeraar zou zijn. Bedoel, vervangende dienstplicht, hoe vul je dat in godennaam in?

Dankjewel!

Je zei totaalweigeraar. Ik ben van '59 en had mij stellig voorgenomen dienst te weigeren. Maar tegen de tijd dat ik moest opkomen, is de lichting van geboortejaar '59 geschrapt. Later ook een deel van geboortejaar '61. Was een geluk voor mij.

Vervangende dienstplicht zou ik ook hebben geweigerd. Ik blijf bij vrijwilligheid, dat heeft veel meer waarde. Iets wat je graag doet, doe je ook beter.

(leen)
21-12-11, 20:58
Sorry Eric, dat moest een groen duimpje zijn. F**** aaipad is niet handig voor bijziend wordende eigenwijze.

Denk dat ik totaalweigeraar zou zijn. Bedoel, vervangende dienstplicht, hoe vul je dat in godennaam in?

Vervangende dienstplicht vanwege gewetensbezwaren was gewoon in sociale sector, echter wel langer dan 14 maand destijds,
zodra de weigeraars hoorden dat de plicht langer ging duren kwamen ze wel weer terug, het militaire was minder erg dan een paar maanden meer:o

Ik moest dus ook dienen, heeft me zeker geen kwaad gedaan,
je kan het ook zo bekijken dat we als land verdediging nodig hebben,
Dat is ook een onderdeel van de samenleving.

H.P.Pas
21-12-11, 20:59
Bedoel, vervangende dienstplicht, hoe vul je dat in godennaam in?

Blader er eens in (http://www.zivi.admin.ch/themen/00499/index.html?lang=de); laat zich best regelen.

Eric de Blois
21-12-11, 21:01
Vervangende dienstplicht vanwege gewetensbezwaren was gewoon in sociale sector, echter wel langer dan 14 maand destijds,
zodra de weigeraars hoorden dat de plicht langer ging duren kwamen ze wel weer terug, het militaire was minder erg dan een paar maanden meer:o

Ik moest dus ook dienen, heeft me zeker geen kwaad gedaan,
je kan het ook zo bekijken dat we als land verdediging nodig hebben,
Dat is ook een onderdeel van de samenleving.

Zo zie je maar, weiger je, wordt je nog extra genaaid door de staat.

Ik denk dat de wereld één is, en we op termijn op de één of andere manier van grenzen en legers afmoeten. Het zal wel lang duren, maar het zou toch mooi zijn.

Joesoef
21-12-11, 21:05
Vervangende dienstplicht vanwege gewetensbezwaren was gewoon in sociale sector, echter wel langer dan 14 maand destijds,
zodra de weigeraars hoorden dat de plicht langer ging duren kwamen ze wel weer terug, het militaire was minder erg dan een paar maanden meer:o

Ik moest dus ook dienen, heeft me zeker geen kwaad gedaan,
je kan het ook zo bekijken dat we als land verdediging nodig hebben,
Dat is ook een onderdeel van de samenleving.


"S5", helaas. Had graag geweigerd, als totaalweigeraar dan. Mijn opkomst was tijdens een geplande vakantie. Briefje wat ik opstuurde maakte kennelijk indruk.

Niemand kan mij vertellen wat de vijand is en wat ik er mee moet doen. Moorden in opdracht, daar is het leger hoofdzakelijk voor, is het domste wat er is. Voor je gaat schelden, ik heb het dus over moorden in opdracht, niet over het gebruik van geweld. Meewerken aan vervangende dienstplicht is het erkennen van het systeem waar ik tegen ben.
Mensen met principes en karakter, dat heeft een land nodig.

(leen)
21-12-11, 21:06
Zo zie je maar, weiger je, wordt je nog extra genaait door de staat.

Ik denk dat de wereld één is, en we op termijn op de één of andere manier van grenzen en legers afmoeten. Het zal wel lang duren, maar het zou toch mooi zijn.

Zou mooi zijn maar gaat nooit lukken,teveel tegenstellingen
juist om de vrijheid te garanderen tegen een offensief heb je een defensie nodig,
Zou niet nodig moeten zijn maar de geschiedenis leert anders.

Eric de Blois
21-12-11, 21:11
"S5", helaas. Had graag geweigerd, als totaalweigeraar dan. Mijn opkomst was tijdens een geplande vakantie. Briefje wat ik opstuurde maakte kennelijk indruk.

Niemand kan mij vertellen wat de vijand is en wat ik er mee moet doen. Moorden in opdracht, daar is het leger hoofdzakelijk voor, is het domste wat er is. Voor je gaat schelden, ik heb het dus over moorden in opdracht, niet over het gebruik van geweld. Meewerken aan vervangende dienstplicht is het erkennen van het systeem waar ik tegen ben.
Mensen met principes en karakter, dat heeft een land nodig.

Erg goed verwoord, helemaal niets aan toe te voegen eigenlijk. Iedereen zou dienst moeten weigeren, zouden die oorlogzuchtige regeringen en generaals zelf maar moeten vechten.

Overigens is de dienstplicht in nederland nooit afgeschaft, maar slechts opgeschort. Het kan maar zo weer zijn dat men met oproepen begint.

Oh ja, wie S5 kreeg, was als het ware gebrandmerkt. De staat had goede methoden om burgers te dwingen.

(leen)
21-12-11, 21:15
"S5", helaas. Had graag geweigerd, als totaalweigeraar dan. Mijn opkomst was tijdens een geplande vakantie. Briefje wat ik opstuurde maakte kennelijk indruk.

Niemand kan mij vertellen wat de vijand is en wat ik er mee moet doen. Moorden in opdracht, daar is het leger hoofdzakelijk voor, is het domste wat er is. Voor je gaat schelden, ik heb het dus over moorden in opdracht, niet over het gebruik van geweld. Meewerken aan vervangende dienstplicht is het erkennen van het systeem waar ik tegen ben.
Mensen met principes en karakter, dat heeft een land nodig.

Bedoel je het nederlandse leger?
dat is namelijk alleen defensief, ooit opgezet om de moordenaars buiten te houden.
Moorden hoeft dan pas als jou gezin al dood is,en dan heet het verdediging.

Betere idëen om een nieuwe malloot buiten te houden? ik hoor het graag.

En schelden doe ik niet, kan je nagaan wat voor pacifist ik eigenlijk ben:cool:

tanger'73
21-12-11, 21:20
als de dienstplicht wordt heringevoerd, zullen goedgekeurde jongeren vanzelf worden ingezet als er een ramp dreigt te overkomen, zieken of bejaarden gered moeten worden. in groepsverband en onder commando gaat dat vele malen beter.

Eric de Blois
21-12-11, 21:29
"S5", helaas. Had graag geweigerd, als totaalweigeraar dan. Mijn opkomst was tijdens een geplande vakantie. Briefje wat ik opstuurde maakte kennelijk indruk.

Niemand kan mij vertellen wat de vijand is en wat ik er mee moet doen. Moorden in opdracht, daar is het leger hoofdzakelijk voor, is het domste wat er is. Voor je gaat schelden, ik heb het dus over moorden in opdracht, niet over het gebruik van geweld. Meewerken aan vervangende dienstplicht is het erkennen van het systeem waar ik tegen ben.
Mensen met principes en karakter, dat heeft een land nodig.

Bedoel je het nederlandse leger? dat is namelijk alleen defensief, ooit opgezet om de moordenaars buiten te houden. Moorden hoeft dan pas als jou gezin al dood is,en dan heet het verdediging. Betere idëen om een nieuwe malloot buiten te houden? ik hoor het graag. En schelden doe ik niet, kan je nagaan wat voor pacifist ik eigenlijk ben:cool:

Dat zeggen denk ik alle regeringen van landen: ons leger is er om ons te verdedigen. We zouden een goed voorbeeld kunnen geven door het leger totaal af te schaffen. Dat scheelt bovendien heel veel geld. Een leger is niet productief, je hebt er niets aan. Ja, het is misschien goed voor de economie, maar dat kan je van de misdaad ook wel zeggen. Als het geld niet wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld peperdure gevechtsvliegtuigen kan het misschien in andere zeer nuttige zaken worden gestopt en is daarmee ook weer goed voor de economie. Gezondheidszorg, onderwijs, wetenschap, noem het maar op. Laat die oorlogzuchtige regeringen en generaals zelf maar in de boksring elkaar meppen. Dan kan de wereld zich weer bezighouden met nuttige zaken. Oorlog is destructief, dat hebben we reeds aan irak gezien. Vreselijk gewoon. Oorlog is fout en legers houden dat in stand. We moeten dus van die legers af. Dienstweigering is een goed begin. Laat ze maar aan mijn deur komen, ik pis op hun schoenen. Ik heb totaal geen respect voor militairen en het leger. Laat die hillen zijn eigen dochter maar naar een brandhaard in afrika sturen om te vechten voor vrede.

(leen)
21-12-11, 21:45
Dat zeggen denk ik alle regeringen van landen: ons leger is er om ons te verdedigen. We zouden een goed voorbeeld kunnen geven door het leger totaal af te schaffen. Dat scheelt bovendien heel veel geld. Een leger is niet productief, je hebt er niets aan. Ja, het is misschien goed voor de economie, maar dat kan je van de misdaad ook wel zeggen. Als het geld niet wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld peperdure gevechtsvliegtuigen kan het misschien in andere zeer nuttige zaken worden gestopt en is daarmee ook weer goed voor de economie. Gezondheidszorg, onderwijs, wetenschap, noem het maar op. Laat die oorlogzuchtige regeringen en generaals zelf maar in de boksring elkaar meppen. Dan kan de wereld zich weer bezighouden met nuttige zaken. Oorlog is destructief, dat hebben we reeds aan irak gezien. Vreselijk gewoon. Oorlog is fout en legers houden dat in stand. We moeten dus van die legers af. Dienstweigering is een goed begin. Laat ze maar aan mijn deur komen, ik pis op hun schoenen. Ik heb totaal geen respect voor militairen en het leger. Laat die hillen zijn eigen dochter maar naar een brandhaard in afrika sturen om te vechten voor vrede.

idd,

FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD - Two Tribes(1983) - YouTube


was het maar zo simpel:moeilijk:

Joesoef
21-12-11, 21:57
Bedoel je het nederlandse leger?
dat is namelijk alleen defensief, ooit opgezet om de moordenaars buiten te houden.
Moorden hoeft dan pas als jou gezin al dood is,en dan heet het verdediging.

Betere idëen om een nieuwe malloot buiten te houden? ik hoor het graag.



Nogmaals, een ander kan mij niet vertellen wie de vijand is, maak ik graag zelf uit.

Eric de Blois
21-12-11, 22:03
Nogmaals, een ander kan mij niet vertellen wie de vijand is, maak ik graag zelf uit.

Heel verstandig.

mark61
21-12-11, 23:59
Werkgevers argument.

Nou nee hoor, in die 'stages' die ik ken is het simpel. Ik weet er niet alles van, maar die jongeren werken gewoon in een verpleeghuis ofzo.

mark61
22-12-11, 00:01
Sorry Eric, dat moest een groen duimpje zijn. F**** aaipad is niet handig voor bijziend wordende eigenwijze.

Denk dat ik totaalweigeraar zou zijn. Bedoel, vervangende dienstplicht, hoe vul je dat in godennaam in?

Zorg, helpen in tehuizen, mensen bezoeken in k-situaties, schoonmaken, natuuronderhoud. Zillion things to do. Vraag het een IJslander :hihi:

mark61
22-12-11, 00:04
Dat zeggen denk ik alle regeringen van landen: ons leger is er om ons te verdedigen. We zouden een goed voorbeeld kunnen geven door het leger totaal af te schaffen.

Wat zou jij eigenlijk doen als het 1940 was en de Duitsers marcheerden het land in? Thuisblijven omdat ze het zelf maar moeten uitzoeken? Zou mij toch niet helemaal lekker zitten.

Eric de Blois
22-12-11, 00:42
Wat zou jij eigenlijk doen als het 1940 was en de Duitsers marcheerden het land in? Thuisblijven omdat ze het zelf maar moeten uitzoeken? Zou mij toch niet helemaal lekker zitten.

Oh, dat is zeker een groot manko van mijn standpunt. Natuurlijk moeten we ons verdedigen tegen een geweldadige bezetting. Maar ik geloof dat veel staten toch verstandiger zijn geworden, denk ik, hoop ik. Daarom denk ik dat we moeten praten over afschaffing van het leger. In plaats van het handhaven van grenzen en staten, moeten we naar een één wereld politiek toe, waarbinnen legers én grenzen niet meer nodig zijn. Verstandige landen zoeken vrede, geen oorlog. In plaats van dreigen met geweld en massa vernietiging moeten we zoeken naar wegen om tot ontwapening en zelf's vriendschap te komen. Daarom vind ik een eventuele geweldadige inval in Iran om vermeende nucleaire installatie's te vernietigen ook niet erg verstandig. Ik heb toch bewondering voor Costa Rica, wat geen leger heeft en veel doet aan natuurbehoud. Het is een risico, maar ik denk dat we dat voorbeeld moeten volgen.

mark61
22-12-11, 00:46
Oh, dat is zeker een groot manko van mijn standpunt. Natuurlijk moeten we ons verdedigen tegen een geweldadige bezetting. Maar ik geloof dat veel staten toch verstandiger zijn geworden, denk ik, hoop ik. Daarom denk ik dat we moeten praten over afschaffing van het leger. In plaats van het handhaven van grenzen en staten, moeten we naar een één wereld politiek toe, waarbinnen legers niet meer nodig zijn. Verstandige landen zoeken vrede, geen oorlog. In plaats van dreigen met geweld en massa vernietiging moeten we zoeken naar wegen om tot ontwapening en zelf's vriendschap te komen. Daarom vind ik een eventuele geweldadige inval in Iran om vermeende nucleaire installatie's te vernietigen ook niet erg verstandig. Ik heb toch bewondering voor Costa Rica, wat geen leger heeft en veel doet aan natuurbehoud. Het is een risico, maar ik denk dat we dat voorbeeld moeten volgen.

Ja nou ja, die idealen kan je voorlopig vergeten. Er zullen altijd belangenconflicten zijn; veel worden zonder geweld opgelost, sommige niet.

Maar daar zijn nou net de VN en de EU voor bedoeld. Die grondgedachte van de EU is erg veel waard voor mij.

Een land als Costa Rica of Nederland heeft natuurlijk niet zoveel in de melk te brokkelen bij een invasie, dus voor ons is het makkelijk. Voor anderen wat minder.

Maar oorlogen zijn tegenwoordig nog maar zelden tussen staten. Meestal gaat het om interne conflicten / burgeroorlogen waar andere landen hun legers op afsturen.

Op den duur zal het wel beter worden, tegenwoordig is er veel kritiek op invasies. Maar wij gaan die vrolijke toekomstwereld van jou niet meer meemaken :)

Eric de Blois
22-12-11, 01:07
Ja nou ja, die idealen kan je voorlopig vergeten. Er zullen altijd belangenconflicten zijn; veel worden zonder geweld opgelost, sommige niet.

Oh, dat denk ik ook ja. Het is zelf's misschien ietwat naïef gedacht. Maar grote veranderingen maakt je alleen met kleine stapjes. Er over praten met anderen is een aardig begin, toch?


Maar daar zijn nou net de VN en de EU voor bedoeld. Die grondgedachte van de EU is erg veel waard voor mij.

Ja, je zou denken dat ik daar met mijn éénwereld gedachte achter zou moeten staan. Ik ben voor één Europa zonder grenzen, maar dan juist met minder overheid, niet met méér zoals nu het geval is. Dat pompen van geld door Brussel zie ik niet zitten. En de EU is ook gewoon een machtsblok. Dat gaat zeker ten koste van kleine ondernemers uit de derde wereld. We moeten die kleine ondernemers uit Afrika juist toelaten tot de markt, niet confronteren met allerlei heffingen. De EU is bedoeld om een nieuw machtsblok te vormen, niet om de wereld één te laten worden.


Een land als Costa Rica of Nederland heeft natuurlijk niet zoveel in de melk te brokkelen bij een invasie, dus voor ons is het makkelijk. Voor anderen wat minder.

Dat kan zijn, maar het niet hebben van een leger hoeft niet noodzakelijk andere landen uit te nodigen aan te vallen. Ik ben niet zo pessimistisch daarover. Maar misschien is dat wel naïef gedacht.


Maar oorlogen zijn tegenwoordig nog maar zelden tussen staten. Meestal gaat het om interne conflicten / burgeroorlogen waar andere landen hun legers op afsturen.

Als wij ons daarmee bemoeien zorgt dat wel weer voor nieuw vijanden. Maar ja, het is een afweging. Je kunt onschuldige burgers ook niet in de kou laten staan. Maar het risico is wel dat nederland op die manier deel wordt van het conflict en het zich ook via terrorisme naar nederland kan verplaatsen.


Op den duur zal het wel beter worden, tegenwoordig is er veel kritiek op invasies. Maar wij gaan die vrolijke toekomstwereld van jou niet meer meemaken :)

Dat denk ik ook, helaas.

ronald
22-12-11, 01:11
Er is geen geld voor de begeleiding die dat vraagt. Daarnaast, veel jongeren hebben al andere verplichtingen die nagekomen moet worden.

Oudje:
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/115124-donner-sociale-dienstplicht-voor-alle-jongeren.html

Goed idee van Hillen. Die "andere verplichtingen" komen daarna maar.

super ick
22-12-11, 09:20
als de dienstplicht wordt heringevoerd, zullen goedgekeurde jongeren vanzelf worden ingezet als er een ramp dreigt te overkomen, zieken of bejaarden gered moeten worden. in groepsverband en onder commando gaat dat vele malen beter.

Ik heb dit voorbeeld aangehaald omdat ik niet zo geloof in een soort kopie van de dienstplicht zoals die was. Wat me er wel in aanstaat is de structuur waar volgens mij veel huidige jongeren ook hun voordeel mee kunnen doen. Er is gewoon een moment dat je je kop moet houden en je stinkende best moet doen. Mentaal en fysiek je grenzen opzoeken/verleggen.

Kijk eens naar het filmpje? Die kunnen wel een beetje 'afleiding' gebruiken volgens mij.

GeenStijl TV : Tom Staal aan dood ontsnapt op Museumplein (http://www.geenstijl.tv/2011/12/tom_staal_aan_dood_ontsnapt_op.html)

Eke
22-12-11, 10:47
Ik heb dit voorbeeld aangehaald omdat ik niet zo geloof in een soort kopie van de dienstplicht zoals die was. Wat me er wel in aanstaat is de structuur waar volgens mij veel huidige jongeren ook hun voordeel mee kunnen doen. Er is gewoon een moment dat je je kop moet houden en je stinkende best moet doen. Mentaal en fysiek je grenzen opzoeken/verleggen.

Kijk eens naar het filmpje? Die kunnen wel een beetje 'afleiding' gebruiken volgens mij.

GeenStijl TV : Tom Staal aan dood ontsnapt op Museumplein (http://www.geenstijl.tv/2011/12/tom_staal_aan_dood_ontsnapt_op.html)

Tsssss...ik geef je automatisch een groene duim op deze tekst, maar.....daarna ga ik toch even denken ,Superick :
er zal wat mij betreft ruimte voor redelijkheid gewaarborgd moeten zijn !

Domweg 'bevel is bevel' door mannen/vrouwen met rode koppen en opgezwollen adertjes in hun hoofd-schreeuwend in je oren- is de manier om veel dwarsliggers te maken binnen dit systeem. Of jongeren te vormen die ook zo worden en zich afreageren op de op dat moment zwakkere ouderen, bv.

Kinderen/jongeren moeten zelfstandig leren denken juist. Dat er grenzen zijn is funktioneel....Respekt voor elkaar is het sleutelwoord, m.i.




Is die redelijkheid gewaarborgd- hebben jongeren ook hun duidelijke rechten- dan ben ik het met je eens. :)

Soldim
22-12-11, 12:39
Er is gewoon een moment dat je je kop moet houden en je stinkende best moet doen.

Daar hoort dan ook een passende beloning tegenover te staan. Wat Hillen lijkt te willen is een legertje goedkope arbeidkrachten om taken die het Rijk wegbezuinigt voor nop uit te voeren.

Eke
22-12-11, 15:51
Daar hoort dan ook een passende beloning tegenover te staan. Wat Hillen lijkt te willen is een legertje goedkope arbeidkrachten om taken die het Rijk wegbezuinigt voor nop uit te voeren.

Waar denk je dan aan, Soldim ? Wat heb je nodig, dat jaar, om te overleven.

Het maakt een verschil of je thuis geen geldzorgen hebt en jaren mag studeren of dat je familie al jaren in de bijstand zit en uitziet naar wat kostgeld van hun kind.
Je zou kunnen denken aan vrijstellingen voor bepaalde categorieen jongeren.

Mensen ontslaan en vrijwilligers hun werk laten opknappen lijkt me behoorlijk scheef.
Maar er is gewoon heel veel werk te doen wat blijft liggen. Zinvol werk. Kijk maar eens rond.

tanger'73
22-12-11, 16:03
Ik heb dit voorbeeld aangehaald omdat ik niet zo geloof in een soort kopie van de dienstplicht zoals die was. Wat me er wel in aanstaat is de structuur waar volgens mij veel huidige jongeren ook hun voordeel mee kunnen doen. Er is gewoon een moment dat je je kop moet houden en je stinkende best moet doen. Mentaal en fysiek je grenzen opzoeken/verleggen.

Kijk eens naar het filmpje? Die kunnen wel een beetje 'afleiding' gebruiken volgens mij.

GeenStijl TV : Tom Staal aan dood ontsnapt op Museumplein (http://www.geenstijl.tv/2011/12/tom_staal_aan_dood_ontsnapt_op.html)

Dienstplicht met als doel vechten, is tijdens en na de koude oorlog nooit wat geweest. Echter dienstplicht met na afzwaaien eigenschappen voor maatschappelijk succes verwerven, dat weer wel.

Neem me niet kwalijk dat ik selectief ben in het bekijken van filmpjes.

tanger'73
22-12-11, 16:11
Daar hoort dan ook een passende beloning tegenover te staan. Wat Hillen lijkt te willen is een legertje goedkope arbeidkrachten om taken die het Rijk wegbezuinigt voor nop uit te voeren.

Dienstplicht (militair) zit er bij zijn voorstel niet echt bij. 'K denk eigenlijk ook meer in de richting van maatschappelijke dienstverlening zoals een gedetineerde dat wordt opgelegd.

Eke
22-12-11, 16:45
Dienstplicht (militair) zit er bij zijn voorstel niet echt bij. 'K denk eigenlijk ook meer in de richting van maatschappelijke dienstverlening zoals een gedetineerde dat wordt opgelegd.

Tanger, bijna de helft van de volwassen Nederlanders doet aan vrijwilligerswerk.
Het zou me niet verbazen als jij het ook doet. Je zoontje zaterdags met z'n sportteam wegbrengen, op school meehelpen, klussen in de moskee (stofzuigen voor allergische broeders/zusters) ) boodschappen voor een buur meenemen, voor Sinterklaas spelen, ect.

super ick
22-12-11, 18:04
Tsssss...ik geef je automatisch een groene duim op deze tekst, maar.....daarna ga ik toch even denken ,Superick :
er zal wat mij betreft ruimte voor redelijkheid gewaarborgd moeten zijn !

Domweg 'bevel is bevel' door mannen/vrouwen met rode koppen en opgezwollen adertjes in hun hoofd-schreeuwend in je oren- is de manier om veel dwarsliggers te maken binnen dit systeem. Of jongeren te vormen die ook zo worden en zich afreageren op de op dat moment zwakkere ouderen, bv.

Kinderen/jongeren moeten zelfstandig leren denken juist. Dat er grenzen zijn is funktioneel....Respekt voor elkaar is het sleutelwoord, m.i.




Is die redelijkheid gewaarborgd- hebben jongeren ook hun duidelijke rechten- dan ben ik het met je eens. :)

Haha, jij denkt aan gillende sergeanten? Zo had ik het niet helemaal bedoelt. Ik wil wel die vrijblijvendheid eraf hebben en de speelruimte om er een zooitje van te maken sterk inperken.
Uiteraard kan e.e.a. zoals Mark ook opperde als een soort stageperiode ingelast worden in een opleiding. Sommige opleidingen zitten er al dichtbij zoals zorg en welzijn.

Jongeren leren er vaardigheden die ze op school niet opdoen. Bovendien leren ze dat zij de maatschappij zijn en de maatschappij niet een ding is waar je van buitenaf tegenaan kijkt. Dat alleen lijkt me voor sommigen al louterend.

Uiteraard kun je er ook negatief tegenaan kijken en stellen dat de jongeren gratis het werk moeten doen dat wegbezuinigd wordt. Aan de andere kant doen andere mensen dat ook. We noemen ze vrijwilligers.

tanger'73
22-12-11, 20:38
Tanger, bijna de helft van de volwassen Nederlanders doet aan vrijwilligerswerk.
Het zou me niet verbazen als jij het ook doet. Je zoontje zaterdags met z'n sportteam wegbrengen, op school meehelpen, klussen in de moskee (stofzuigen voor allergische broeders/zusters) ) boodschappen voor een buur meenemen, voor Sinterklaas spelen, ect.


Veel van deze zaken zijn voor volwassenen vanzelfsprekend, als het maar iets is waar men plezier en voldoening aan beleeft. Maar ik denk dat à la hillen jongeren bijvoorbeeld verplichten poepluiers bij bejaarden te verwisselen, dat een grote bende zal geven.

(leen)
22-12-11, 20:55
Nogmaals, een ander kan mij niet vertellen wie de vijand is, maak ik graag zelf uit.

Das uiteraard waar,
echter meen ik dat wie jou huis en haard bedreigd zo genoemd mag worden.

Bot, een beetje van de rest van de maatschappij zien is wel een voordeel van een sociale plicht, leren de kids ook eens andere mensen kennen dan het vaste groepje.

Zou wel eens positief kunnen zijn.