PDA

Bekijk Volledige Versie : Een bloedige kerst in Nigeria



Slinger
25-12-11, 21:10
NOS Nieuws - Een bloedige kerst in Nigeria (http://nos.nl/video/325316-een-bloedige-kerst-in-nigeria.html)

Kortman
25-12-11, 22:06
Gezien het aantal reactie,s
schijnt het voor de lezers de normaalste zaak te zijn !
Nigeria door de,, radicale moslimgroep Boko Haram,,dit tuig wordt gewoon en normaal bevonden ze verkondigen immers :
DE
Sharia (ook: sjaria(h), sjariah, sjari'a(h) of shari'a(h), Arabisch: شريعة sjarī'a) is het Arabische woord voor de islamitische wet of de wet van God en betekent ...
Blijkbaar vodoende om ieder jaar rond deze tijd en aantal kerken op te blazen en hoe meer slachtoffers hoe beter.

HAPPY X MAS heeft voor dit soort hufters een andere betekenis ,
als voor de meeste mensen op deze Wereld of je nu Christen bent of atheist of agnost zoals ik dat maakt niks uit.

Fulanadetal
25-12-11, 22:39
Je kan uit weinig reacties hier niet opmaken dat "men" het "hier" normaal vindt.
Wat kunnen we nog zeggen? Ik ben niet zo bijbelvast, maar bij dit soort berichten denk ik soms aan de woorden "Satan gaat rond als een brullende leeuw, zoekend naar wie hij kan verslinden." Het lijkt soms of er een boze geest in de mensen vaart die hun menselijkheid opvreet en hen aanzet tot moord en doodslag op hun medemensen. En als we Zimbardo mogen geloven (Stanford Prison Experiment) en ik denk dat we hem mogen geloven, dan kunnen we bijna allen in de greep komen van dat kwaad. Boko Haram, Leger van de Heer, jij en ik.
Opleiding, geslacht, religie of de afwezigheid lijkt daarbij niks uit te maken.

Eke
25-12-11, 23:00
Galaten 5:22-23

Maar wat de Geest doet groeien en rijpen, is

liefde, vreugde en vrede,

geduld, vriendelijkheid,

goedheid en vertrouwen,

zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Daar heeft de wet niets op tegen.

================================================== ===


Een bloedige kerst in Nigeria.Een groot drama...Wederom met kerst.

Gebruik en misbruik van religies. Aangewakkerd door stammenstrijd, economische belangen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++

Hoe zit dat nou precies. Fulanadetal wijst al op het feit dat we als mens allemaal onze schaduwkanten hebben gekregen

In hoeverre kunnen godsdiensten bijdragen aan vrede en zijn er 'handicaps' hiervoor binnen de religie ?
Ik ga off topic hiermee. Maar dat komt dat er zo snel gewezen wordt naar religies.

Mensen denken : dat komt door de Moslims, althans "hun religie". Of : dat hebben die stomme 'Westerse' Christenen weer gedaan. Of :typisch iets voor Joden om WOII in Israel na te
apen.

Eric de Blois
25-12-11, 23:22
Gezien het aantal reactie,s schijnt het voor de lezers de normaalste zaak te zijn !

(...) dit tuig wordt gewoon en normaal bevonden ze verkondigen immers :
De Sharia (...) is het Arabische woord voor de islamitische wet of de wet van God en betekent ...



Ik denk trouwens dat het niet veel met de islam te maken heeft. Zonder god of allah zouden deze mensen ook wel een motief hebben om te moorden, denk je niet?

Eke
25-12-11, 23:31
Ik denk trouwens dat het niet veel met de islam te maken heeft. Zonder god of allah zouden deze mensen ook wel een motief hebben om te moorden, denk je niet?

Ja. Het gaat niet speciaal om de Islam. Er is stammenstrijd, en zijn economische belangen in het spel, maar...er is ook nog eens 'concurrentie' tussen de Geloven.(Wil de Ware Gelovige opstaan ?))
Vandaar die keuze voor kerstmis om juist dan aan te vallen..

mark61
25-12-11, 23:40
Gezien het aantal reactie,s
schijnt het voor de lezers de normaalste zaak te zijn !

Wat is normaal?

Jij met je volgevreten pens kan hier lekker zitten prikken, in Afrika hebben mensen serieuze problemen. Met serieuze gevolgen.

mark61
25-12-11, 23:43
Er is stammenstrijd,

Wat er is, is het achterstellen en onderdrukken van noorderlingen in Nigeria. Die toevallig ook nog moslim zijn. En momenteel geterroriseerd worden door de centrale overheid. Die wordt gezien als verwesterd en christelijk, en dat meestal ook is.

Boko Haram is boos dat hun leider na zijn arrestatie werd afgeschoten zonder vorm van proces. En dat nu duizenden willekeurig worden gearresteerd en gemarteld, en vrouwen worden gegijzeld.

Slinger
25-12-11, 23:48
Wat er is, is het achterstellen en onderdrukken van noorderlingen in Nigeria. Die toevallig ook nog moslim zijn. En momenteel geterroriseerd worden door de centrale overheid. Die wordt gezien als verwesterd en christelijk, en dat meestal ook is.

Boko Haram is boos dat hun leider na zijn arrestatie werd afgeschoten zonder vorm van proces. En dat nu duizenden willekeurig worden gearresteerd en gemarteld, en vrouwen worden gegijzeld.

Nou dat lijkt me wel een goede reden om christenen te gaan vermoorden: de overheid is christelijk en nog verwesterd ook. Dan moet je op kerstavond je machete wel pakken en een daad stellen! Met minder dan tien christenen op je naam mag je niet thuiskomen.

mark61
25-12-11, 23:52
Nou dat lijkt me wel een goede reden om christenen te gaan vermoorden: de overheid is christelijk en nog verwesterd ook. Dan moet je op kerstavond je machete wel pakken en een daad stellen! Met minder dan tien christenen op je naam mag je niet thuiskomen.

Omdat je zo lekker achterlijk bent en je weigert in anderen te verplaatsen. Tot ze jouw vrouw opsluiten en jou arresteren, martelen en laten verdwijnen.

Want moslims zijn immers geen mensen en hebben geen gevoelens.

Kortman
26-12-11, 00:08
Wat is normaal?

Jij met je volgevreten pens kan hier lekker zitten prikken, in Afrika hebben mensen serieuze problemen. Met serieuze gevolgen.

Ja wat is normaal ? voor mij is dat vloeibaar voedsel voor jou denkelijk niet !
Ja natuurlijk draaid de bekende drol weer in de pispot rond ,
feit is blijkbaar dat die kerkgangers (de slachtoffers ) dus in het zelfde schuitje zitten of zijn die opeens schatrijk?
Het enige verschil is dat die Christenen geen aanslagen plegen om hun geloof kracht bij te zetten !
Ik ben overigens te vreden want dankzij mijn reactie is er in iedergeval een discussie op gang gekomen !

Slinger
26-12-11, 00:11
Omdat je zo lekker achterlijk bent en je weigert in anderen te verplaatsen. Tot ze jouw vrouw opsluiten en jou arresteren, martelen en laten verdwijnen.

Want moslims zijn immers geen mensen en hebben geen gevoelens.

Nou, zo had ik het nog niet bekeken, maar dan is het natuurlijk wel ok om christenen die Kerstfeest vieren af te slachten. Gelukkig dat er ook vrouwen en kinderen in die kerken zaten, dat maakt het punt dat je wilt maken nog wat duidelijker.

Kortman
26-12-11, 00:14
Galaten 5:22-23

Maar wat de Geest doet groeien en rijpen, is

liefde, vreugde en vrede,

geduld, vriendelijkheid,

goedheid en vertrouwen,

zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Daar heeft de wet niets op tegen.

================================================== ===


Een bloedige kerst in Nigeria.Een groot drama...Wederom met kerst.

Gebruik en misbruik van religies. Aangewakkerd door stammenstrijd, economische belangen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++

Hoe zit dat nou precies. Fulanadetal wijst al op het feit dat we als mens allemaal onze schaduwkanten hebben gekregen

maar in hoeverre speelt bv.mee dat de Islam ook richtlijnen heeft voor besturing van en rechtspraak in een maatschappij..binnen de 5 zuilen van het Geloof.


In hoeverre kan bijvoorbeeld mild secularisme hieraan gekoppeld worden ten bate van andersdenkenden. Met vrijheid van Godsdienst (!) omdat het mild secularisme is..

WANT : We leven zo dicht op elkaar in de wereld (internet/media) en we worden steeds gemengder kwa religie/opvattingen.

Ik weet ook wel dat die eeuwen oude stammen strijd er ook mee te maken heeft ,en mede dank zij dat feit blijft er armoede bestaan in een van de rijkste delen van de wereld.
Neemt niet weg , dat het wel toeval is dat bij wijze van Kerst kadoo,tje ff een paar kerken worden opgeblazen met als enig doel dood en verderf te zaaien,en de onderlinge haat en nijd weer op te laden.
:(

mark61
26-12-11, 00:19
Ja wat is normaal ? voor mij is dat vloeibaar voedsel voor jou denkelijk niet !
Ja natuurlijk draaid de bekende drol weer in de pispot rond ,
feit is blijkbaar dat die kerkgangers (de slachtoffers ) dus in het zelfde schuitje zitten of zijn die opeens schatrijk?
Het enige verschil is dat die Christenen geen aanslagen plegen om hun geloof kracht bij te zetten !
Ik ben overigens te vreden want dankzij mijn reactie is er in iedergeval een discussie op gang gekomen !

Probeer een weekendje Maiduguri, geheel onverzorgd.

Ik dacht vanochtend nog, moet ik hier een topic over openen? Nee, want het enige dat er gebeurt is dat er xeno-, islamo- en algemene foben op reageren.

Het is o zo makkelijk om een incident uit een land, geschiedenis te lichten en dan heilig verontwaardigd ogottegot te roepen.

Omdat je de rest niet ziet. Niet wil zien. Niet hoeft te zien. Want al dat vage gelul over onderdrukking en achterstelling interesseert je niet. Neuh, 1 kerk, 1 bom, foute boel, lekker makkelijk.

Het zijn moslims. Burn! Burn! Burn!

Marsipulami
26-12-11, 07:37
Wat haat jegens katholieken betreft zijn mark61, Slinger, super ick, Knuppeltje, enz. ideologische bondgenoten van Boko Haram.

knuppeltje
26-12-11, 08:10
Nou, zo had ik het nog niet bekeken, maar dan is het natuurlijk wel ok om christenen die Kerstfeest vieren af te slachten. Gelukkig dat er ook vrouwen en kinderen in die kerken zaten, dat maakt het punt dat je wilt maken nog wat duidelijker.

Inderdaad heel naar voor je dat ze dat juist met Kerstmis doen. Zo smaakte die kalkoen natuurlijk veel minder en was de wijn vast ook veel minder lekkerder. Die rotzakken hadden voor die slachtpartij best een ander tijdstip kunnen verzinnen, in plaats van daarmee je hele kerstdiner te verzieken, toch?.

Joesoef
26-12-11, 09:04
Het enige verschil is dat die Christenen geen aanslagen plegen om hun geloof kracht bij te zetten !

Lord's Resistance Army News - The New York Times (http://topics.nytimes.com/topics/reference/timestopics/organizations/l/lords_resistance_army/index.html)

Bar
26-12-11, 09:44
Inderdaad heel naar voor je dat ze dat juist met Kerstmis doen. Zo smaakte die kalkoen natuurlijk veel minder en was de wijn vast ook veel minder lekkerder. Die rotzakken hadden voor die slachtpartij best een ander tijdstip kunnen verzinnen, in plaats van daarmee je hele kerstdiner te verzieken, toch?.
Als straks een Palestijn op z'n tenen wordt getrapt krijgen we vast wèl de volle omvang van je walging en verontwaardiging te bespeuren.

Slinger
26-12-11, 10:34
Inderdaad heel naar voor je dat ze dat juist met Kerstmis doen. Zo smaakte die kalkoen natuurlijk veel minder en was de wijn vast ook veel minder lekkerder. Die rotzakken hadden voor die slachtpartij best een ander tijdstip kunnen verzinnen, in plaats van daarmee je hele kerstdiner te verzieken, toch?.

Ja, je hebt gelijk, het is verschrikkelijk egoïstisch van me om me druk te maken om vermoorde Nigerianen en dan nog wel christenen. Ik zal Boko Harum dankbaar zijn dat ze me samen met jou dat persoonlijke inzicht hebben bijgebracht. Er komt nog genoeg gelegenheid om ons druk te maken. De Palestijnen zijn er ook nog!

Eke
26-12-11, 11:31
Wat is normaal?

Jij met je volgevreten pens kan hier lekker zitten prikken, in Afrika hebben mensen serieuze problemen. Met serieuze gevolgen.

Dat krijg je met naamverwisselingen. Inadekwate reakties.


Kortman, je trekt het je dus niet persoonlijk aan, hopelijk ? :)

Eke
26-12-11, 11:56
Wat er is, is het achterstellen en onderdrukken van noorderlingen in Nigeria. Die toevallig ook nog moslim zijn. En momenteel geterroriseerd worden door de centrale overheid. Die wordt gezien als verwesterd en christelijk, en dat meestal ook is.

Boko Haram is boos dat hun leider na zijn arrestatie werd afgeschoten zonder vorm van proces. En dat nu duizenden willekeurig worden gearresteerd en gemarteld, en vrouwen worden gegijzeld.


Het is goed omdat duidelijk te stellen.

Als je een conflikt een religieuse lading geeft/kunt geven grijpen niet alleen de mensen makkelijker naar wapens,
maar ook de toeschouwers gaan 'de religie' vastpinnen .......als zijnde agressief.

Deze 2 zaken zie je gebeuren. Hier en nu.

Slinger
26-12-11, 11:59
Het is goed omdat duidelijk te stellen.

Als je een conflikt een religieuse lading geeft/kunt geven grijpen niet alleen de mensen makkelijker naar wapens,
maar ook de toeschouwers gaan 'de religie' vastpinnen .......als zijnde agressief.

Deze 2 zaken zie je gebeuren. Hier en nu.

Eke, hoor jij niet achter je vermoorde medechristenen te staan?

Eke
26-12-11, 12:02
Eke, hoor jij niet achter je vermoorde medechristenen te staan?

Ik sta met hart en ziel achter de vermoorde/getraumatiseerde mensen..en hun lief-en dierbaren.

Maar lees ajb ook m'n andere reakties, Slinger.

Voor wie betrokken is :http://www.novini.nl/zuiver-religieuze-conflicten-bestaan-niet/

Slinger
26-12-11, 12:16
Ik sta met hart en ziel achter de vermoorde/getraumatiseerde mensen..en hun lief-en dierbaren.

Maar lees ajb ook m'n andere reakties, Slinger.

Voor wie betrokken is :Zuiver religieuze conflicten bestaan niet - Novini.nl (http://www.novini.nl/zuiver-religieuze-conflicten-bestaan-niet/)

Nou Eke, grotendeels kan ik me wel vinden in de strekking van dit artikel. Vooral met de laatste twee zinnen ben ik het wel eens:

Zuiver religieuze conflicten bestaan niet, maar religieus geïnspireerd en religieus gelegitimeerd geweld is wel degelijk aan de orde van de dag. Speelt zich daar niet de geestelijke strijd van morgen af?

Eke
26-12-11, 12:54
Nou Eke, grotendeels kan ik me wel vinden in de strekking van dit artikel. Vooral met de laatste twee zinnen ben ik het wel eens:

Zuiver religieuze conflicten bestaan niet, maar religieus geïnspireerd en religieus gelegitimeerd geweld is wel degelijk aan de orde van de dag. Speelt zich daar niet de geestelijke strijd van morgen af?

Religieus geinspireerd en religieus gelegitimeerd geweld kregen we al met geschiedenislessen op onze school te leren : Hoe wij elkaar 'onder het mom van religie' bestreden hebben...eeuwen lang..
Zowel met fysiek als geestelijk geweld.

"De orde van de dag" ?.------>Inderdaad, over de hele wereld, van alle tijd.

Uhhh...dat laatste zinnetje is voor mij niet zo helder.
Hoezo geestelijke strijd morgen ? We zijn er zelf bij hoor ! Escaleren gebeurt niet vanzelf. Daar doen we wel of niet aan mee.
Probeer je licht te laten schijnen op problemen in deze : wat speelt er nu precies allemaal ? En zijn er maar aan 1 kant slachtoffers te betreuren...is er maar 1 gedoodverfde boeman ?

Voorbeeld daarvan (van dat in de context plaatsen) is Marks' mailtje dat extra info bevatte. Het gaat vooral om feiten. Waar komt het geweld hier uit voort... Meningen hebben we allemaal wel.

Kortman
26-12-11, 13:56
Ik denk trouwens dat het niet veel met de islam te maken heeft. Zonder god of allah zouden deze mensen ook wel een motief hebben om te moorden, denk je niet?

Mogelijk wel , maar opvallend is het wel dat in het Zuidelijk gedeelte van Nigeria het er minder erg aan toe gaat.

Marsipulami
26-12-11, 16:46
Christenen aangevallen in noordoosten van Nigeria

26/12/11, 16u58

© reuters

In het noordoosten van Nigeria zijn vandaag winkels van christelijke Nigerianen in brand gestoken. Honderden mensen ontvluchten de regio. Dat melden ooggetuigen.

In de stad Potiskum werd een dertigtal winkels in brand gestoken. Ook een supermarkt en het huis van een lokale christelijke leider werden aangevallen en in brand gestoken. Gelukkig zouden er geen doden gevallen zijn.

Bij aanslagen tegen kerken en een gebouw van de Nigeriaanse staatsveiligheid in het noordoosten van Nigeria vielen gisteren wel 40 doden, onder wie één kamikaze. Ze werden gepleegd door de islamistische sekte Boko Haram, die in Nigeria de toepassing van de sharia eist.

Het land is met zijn 160 miljoen inwoners het meest bevolkte van Afrika. Die zijn gelijkmatig verdeeld tussen moslims en christenen. (belga/sg)

John2
26-12-11, 17:26
Wat is normaal?

Jij met je volgevreten pens kan hier lekker zitten prikken, in Afrika hebben mensen serieuze problemen. Met serieuze gevolgen.

Bij zo een antwoord vraag ik me altijd af wat u heb gedaan voor uw medemens tijdens de kerst?
Sterker nog denkt u weleens tijdens uw "ontbijt/lunch/dinner" aan u medemens die honger lijdt?

Fulanadetal
26-12-11, 17:37
Dat vind ik nou zo raar. Gebeurt er iets afschuwelijks ver weg. En wat gebeurt hier? We krijgen ruzie over dat nieuws.

Slinger
26-12-11, 19:53
Religieus geinspireerd en religieus gelegitimeerd geweld kregen we al met geschiedenislessen op onze school te leren : Hoe wij elkaar 'onder het mom van religie' bestreden hebben...eeuwen lang..
Zowel met fysiek als geestelijk geweld.

"De orde van de dag" ?.------>Inderdaad, over de hele wereld, van alle tijd.

Uhhh...dat laatste zinnetje is voor mij niet zo helder.
Hoezo geestelijke strijd morgen ? We zijn er zelf bij hoor ! Escaleren gebeurt niet vanzelf. Daar doen we wel of niet aan mee.
Probeer je licht te laten schijnen op problemen in deze : wat speelt er nu precies allemaal ? En zijn er maar aan 1 kant slachtoffers te betreuren...is er maar 1 gedoodverfde boeman ?

Voorbeeld daarvan (van dat in de context plaatsen) is Marks' mailtje dat extra info bevatte. Het gaat vooral om feiten. Waar komt het geweld hier uit voort... Meningen hebben we allemaal wel.

Er zal vast wel iets aan vooraf gegaan zijn en daarvoor ook weer, en zo kunnen we terugredeneren tot aan Kaïn en Abel. Maar het opvallende in deze zaak is dat het steeds christenen zijn die in Nigeria met kerst worden afgeslacht, en dat is dit jaar niet voor het eerst. Ik lees overigens dat er vandaag weer een groot aantal doden zijn bijgekomen. Hoe je het ook wendt of keert, dit lijkt wel erg veel op religieus geïnspireerd geweld.

Slinger
26-12-11, 19:58
Dat vind ik nou zo raar. Gebeurt er iets afschuwelijks ver weg. En wat gebeurt hier? We krijgen ruzie over dat nieuws.

Dat komt doordat sommigen de reflex hebben om de moordenaars te gaan verdedigen. Dat zijn overigens geen moslims zoals je gezien hebt in dit topic.

Eke
26-12-11, 21:14
Dat komt doordat sommigen de reflex hebben om de moordenaars te gaan verdedigen. Dat zijn overigens geen moslims zoals je gezien hebt in dit topic.

Verdedigen ?
Je kunt het gedrag van iemand 100% afkeuren
en tegelijkertijd kijken binnen welke context dit plaatsvindt.

Zeker ook als de moorden niet op persoonlijke titel gedaan worden. Dan is die context nog uitgebreider.

Het is vrij makkelijk om het in de collectebus van de religie te stoppen.
Net zoals de extreme moordgroep Boko Haram 'alles' in de bus van Het verderfelijke Westen stopt.

WIJ-ZIJ denken. Brengt je dus geen ene moer verder, leert de geschiedenis. Integendeel.

Fulanadetal
26-12-11, 21:16
Nee ik denk dat het veel dieper zit dan dat Slinger. Ik denk dat het kwaad besmettelijk is en zich voortplant. Ik denk dat een hongerig wezen heel tevreden is als moordpartijen op een plek leiden tot gekibbel en verdachtmakingen elders. Want gekibbel en verdachtmakingen hebben zelf uiteindelijk ook weer de kiem voor moord en doodslag in zich.
Daarom is het kwade slechts met het goede te verslaan. Maar dat vraagt een inspanning.
Oeps, inspanning, roep ik nu op tot jihad? Ik vermeng een paar boeken geloof ik.
Is dat erg?

Marsipulami
26-12-11, 21:37
Wat haat jegens katholieken betreft zijn mark61, Slinger, super ick, Knuppeltje, enz. ideologische bondgenoten van Boko Haram.

Op deze objectieve vaststelling kwam er nog geen reactie. Daarom breng ik ze nog even onder de aandacht.

Kortman
27-12-11, 11:53
Lord's Resistance Army News - The New York Times (http://topics.nytimes.com/topics/reference/timestopics/organizations/l/lords_resistance_army/index.html)

Ik weet niet wat dat voor soort (Christelijke ) afscheiding dit is.
Zo kan ik ernog wel een paar opzoeken uitzonderingen vormen de regel.
Je hebt meer van deze sekten gehad die onder de mom van hun zgn Christelijke geloof gemoord hebben .
En we weten ook allemaal het verleden ( beelden storm ) enz .
Maar ik kan je nog wel helpen met meer voorbeelden.
nos.nl/op3/.../258706-anders-breivik-terrorist-christen-gamer.html
maar ook deze:
Christenvervolging neemt wereldwijd toe (http://www.franklinterhorst.nl/Christenvervolging%20neemt%20wereldwijd%20toe.htm)

Eric de Blois
27-12-11, 12:15
Het heeft niet zo zeer met de islam maar met het soort volk te maken. Zwart Afrika is nu eenmaal extreem geweldadig. Als dit in Finland had plaatsgevonden was het pas echt nieuws.

Samir75017
27-12-11, 13:26
Zwart Afrika is nu eenmaal extreem geweldadig. Als dit in Finland had plaatsgevonden was het pas echt nieuws.

You are comparing a continent to a tiny country.

Americans are not less violent than Africans.

Eke
27-12-11, 14:53
. Zwart Afrika is nu eenmaal extreem geweldadig. .


" Afrika beslaat zo'n 30.244.050 vierkante kilometer (vasteland en eilanden samen), wat 20,3% van de totale landoppervlakte van de aarde is. Er wonen meer dan 1 miljard mensen, ongeveer een zevende van de wereldbevolking." (bron : Wiki)

1 miljard mensen over 1 kam scheren : dat lukt je nooit !!!!

Stabiele regeringen, zonder corruptie. Armoedebestrijding. Eerlijke aandacht van de rest van de wereld (geen betutteling en o.a.landje-pik ). Het milder maken van extreme natuurinvloeden.
Religies die hun verantwoordelijkheid pakken door samen te gaan werken (maar ik denk dat dit nog niet haalbaar is----ok, elkaar met respekt behandelen is voldoende :) ), ect. ect.

O ja, er is best veel te wensen voor 2012..!!!!

Eke
27-12-11, 16:40
1.You are comparing a continent to a tiny country.

2.Americans are not less violent than Africans.



1. feit
2. mening

Zo'n 49 miljoen Amerikanen leven onder de armoedegrens, 16 procent van de totale bevolking. (bron : NOS.nl)
Het totaal voor 1 kam is dus bekend...


(zie eerste deel van m'n reaktie op Eric : :nijn: :nijn: )

John2
27-12-11, 19:04
" Afrika beslaat zo'n 30.244.050 vierkante kilometer (vasteland en eilanden samen), wat 20,3% van de totale landoppervlakte van de aarde is. Er wonen meer dan 1 miljard mensen, ongeveer een zevende van de wereldbevolking." (bron : Wiki)

1 miljard mensen over 1 kam scheren : dat lukt je nooit !!!!

Stabiele regeringen, zonder corruptie. Armoedebestrijding. Eerlijke aandacht van de rest van de wereld (geen betutteling en o.a.landje-pik ). Het milder maken van extreme natuurinvloeden.
Religies die hun verantwoordelijkheid pakken door samen te gaan werken (maar ik denk dat dit nog niet haalbaar is----ok, elkaar met respekt behandelen is voldoende :) ), ect. ect.

O ja, er is best veel te wensen voor 2012..!!!!
Mijn God hoelang zijn we nu al niet bezig om deze landen te voeden, sinds de jaren 70 sturen wij al legers om conflicten op te lossen en is er overleg om boeren te laten terug te keren nadat ze van hun land zijn verjaagt.
Ik heb ooit eens in mijn VN periode een rapport gelezen dat het ongeveer 50 jaar zou duren voordat de schade aan de natuur zou zijn herstelt en dat Afrika zijn eigen bevolking zou kunnen voeden, maar dan zou er eerst vrede moeten heersen.
We zijn nu ongeveer een 40 jaar verder en nog steeds is het een zooitje, bijvoorbeeld, je plaatst vandaag een waterpomp, die vind je de volgende dag terug ergens op een zwarte markt.

Slinger
27-12-11, 19:15
Mijn God hoelang zijn we nu al niet bezig om deze landen te voeden, sinds de jaren 70 sturen wij al legers om conflicten op te lossen en is er overleg om boeren te laten terug te keren nadat ze van hun land zijn verjaagt.
Ik heb ooit eens in mijn VN periode een rapport gelezen dat het ongeveer 50 jaar zou duren voordat de schade aan de natuur zou zijn herstelt en dat Afrika zijn eigen bevolking zou kunnen voeden, maar dan zou er eerst vrede moeten heersen.
We zijn nu ongeveer een 40 jaar verder en nog steeds is het een zooitje, bijvoorbeeld, je plaatst vandaag een waterpomp, die vind je de volgende dag terug ergens op een zwarte markt.

Het ging mis bij de dekolonisatie.

John2
27-12-11, 19:21
Het ging mis bij de dekolonisatie.

inderdaad, door een machtvacum konden diverse clanleiders strijden om de totale macht, een strijd die nu nog steeds aan de gang is.

Eke
27-12-11, 23:03
Mijn God

"Eke" volstaat :p


Wat was er gebeurd als we daar geen slaven hadden gemaakt ?

Wat was er gebeurd als er door de kolonialisten geen grote homp land was aangewezen als Nigeria....grenzen die door woongebieden van stammen heen liepen in plaats van er langs.

Wat was er gebeurd als we geen olie, maar zonne-energie hadden ontwikkeld en gebruikt voor onze industrie.

Wat was er gebeurd als de bevolking geen Islam en Bijbel aangeboden hadden gekregen.

Wat was er gebeurd als...enz.



Nou ja, als hadden komt is hebben te laat en dat geldt ook voor jouw stukje,

alleen jij geeft de Nigerianen de schuld en ik schijn even het licht op een paar zaken die jij mogelijk vergeten hebt te noemen. :) Dag, John. Nacht !

mark61
28-12-11, 00:29
Het heeft niet zo zeer met de islam maar met het soort volk te maken. Zwart Afrika is nu eenmaal extreem geweldadig. Als dit in Finland had plaatsgevonden was het pas echt nieuws.

90% van Afrika is de vredige rust zelve. Maar dat is geen nieuws, en komt dus niet op het nieuws. Volledig vertekend beeld in de media brengt jou tot zo'n uitspraak.

Extreme gewelddadigheid zou ik eerder in de VS zoeken, zowel binnenlands als wat voor 'buitenlands beleid' moet doorgaan.

Als je bovendien bedenkt dat een groot deel van de Afrikanen permanent op de rand van de dood zit, door gebrek aan voedsel, gezondheid, inkomen, is het een wonder van geweldloosheid, relatief.

Waar het mee te maken heeft is wat Eke zei: in Afrika hebben de kolonisatoren zomaar grenzen getrokken dwars door volkeren heen, en zitten honderden volkeren ongevraagd met elkaar in één land opgescheept. Als in Nederland 200 volkeren met 200 talen leefden, met verschillende middelen van bestaan en verschillende culturen, en permanent honger hadden, was het ook een zooitje.

In fact slaan ze elkaar in België al de harses in vanwege twee talen en twee culturen etc.

Magoed, ik ben al blij dat je niet over de islam begint :)

mark61
28-12-11, 00:48
Omdat ik toch niks beters te doen heb kan ik een exposé geven over de West-Afrikaanse staten, die allemaal te maken hebben met de volgende omstandigheden:

- verwesterde kustbewoners, al vroeg in de koloniale tijd ingeschakeld in het lokale bestuur, tegenover de bewoners van het binnenland, die daar meestal het slachtoffer van werden en waren

- binnenlandse migratie van zuid naar noord, waardoor de schaarse middelen in de mensonvriendelijke Sahel nog schaarser worden. De locals zitten dus niet te wachten op immigratie, tis net Nederland, behalve dan dat wij stinkend rijk zijn en zij toch al niets te vreten hadden

- een corrupte staatsmachinerie die voor de locals alleen maar ellende betekent, terwijl voor die invasie van nieuwe machthebbers er eeuwenlang tenminste een stabiele situatie was.

Die corrupte staatsmachinerie wordt in verband gebracht met het westen, wat nogal logisch is, want het westen bracht die staat. Nigeria is verzonnen, het is geen traditioneel Afrikaans rijk.

In het algemeen is voor mensen buiten het westen de overheid alleen maar een brenger van ellende. Ze heffen onmogelijke belastingen en komen je kinderen halen om oorlog te voeren. Je hebt er verder niks aan want ze geven niet thuis als jij ze een keer nodig hebt.

En dan de arrogantie van de verwesterde kustbewoners, die zichzelf zien als brengers van Beschaving. Voor Noord-Nigerianen betekent die 'beschaving' alleen maar meer ellende, terwijl ze zo al problemen genoeg hadden.

Afgezien van de staat zijn na de Biafra-affaire veel Ibo's uit het zuidoosten over het land, en de regio uitgezwermd. In Nigeria staan ze bekend als I Before Others. Handige zakenlui die sullige nomaden in de schulden helpen en de locale middenstand wegconcurreren, kortom de status quo vernietigen.

Door de overbevolking van het meer ontwikkelde zuiden staat het noorden bovendien onder druk van naar het noorden migrerende boeren en veetelers die de toch al schaarse landbouw- en weidegronden bezetten. Dit gevoegd bij klimaatverandering veroorzaakt een ecologische, economische en humanitaire ramp. Zelf naar het noorden migreren is er niet bij, de buurlanden zien ze aankomen, en besides, dan eindig je in de Sahara.

Voor de haatdragende oppervlakkige waarnemer zijn hier moeslims christenen aan het zieken. In werkelijkheid is het precies andersom, en heeft het met religie weinig te maken.

Wel is het zo dat het in de perceptie christenen zijn die moslims komen zieken. Dat is namelijk de gemeenschappelijke factor van de twee conglomeraten van tientallen volkeren aan beide zijden van de divide. Een cultureel onderscheid dat de ingewikkelder ontwikkelingen, die lang niet door iedereen doorzien worden, versimpelt tot, laten we zeggen, hapklare PVV-brokken. Niets menselijks is den Nigeriaan vreemd.

Nou is het net als in Joegoslavië het geval was wel zo dat in Nigeria traditioneel de bestuurlijke, militaire en economische macht verdeeld zijn over stammenconglomeraten van resp. Yoruba, Hausa (noorden, militair dus) en Ibo, [in Joego was dat Kroaten, Serviërs, en Slovenen en Bosniërs] maar het is de noorderlingen gebleken dat het leger controleren en de dictator leveren helemaal niets opleverde voor de noorderling in de straat.

In West-Afrika spreken zuiderlingen dan ook altijd van 'de northerners', niet van 'de moslims'. Het onderscheid is waarschijnlijk al duizenden jaren oud. Bosbewoners tegen savannebewoners, sedentaire boeren tegen nomadische veetelers. Een oeroud conflict dat je overal ter wereld ziet. En steevast leggen de nomaden het af tegen de sedentairen.

Maar nee, brullen over moeslims is veel leuker dan de waarheid.

Bofko
28-12-11, 02:02
Maar nee, brullen over moeslims is veel leuker dan de waarheid.

Wat ik heel erg aan je waardeer is dat je het simplisme overstijgt. Ik haat simplisme. En simplisme begint steeds vaker een media-ding te worden.

John2
28-12-11, 12:03
=Eke;4941385]"Eke" volstaat :p
Wat was er gebeurd als we daar geen slaven hadden gemaakt ?
Wij maakten daar geen slaven wij kochten deze van de oorspronkelijke bewoners, iets wat tot op heden nog steeds mogelijk is en gebeurd in deze landen en mensenhandel wordt wereldwijd nog steeds toegestaan, soms zelfs legaal, denk maar eens aan de sporters die voor miljoenen worden verkocht.


Wat was er gebeurd als er door de kolonialisten geen grote homp land was aangewezen als Nigeria....grenzen die door woongebieden van stammen heen liepen in plaats van er langs.
Het denken in termen van landen is iets wat ons eigen is, de bevolking daar denkt niet in termen van landen maar in termen van stammen en stamhoofden, iets wat je ook nog tegenkomt in de buitengebieden van oost-europa, waar de dorp-oudste vaak rechter, politie en gemeente ambtenaar is.


Wat was er gebeurd als we geen olie, maar zonne-energie hadden ontwikkeld en gebruikt voor onze industrie.
Dan hadden wij allen nu nog geleefd (80%) in pure armoede.


Wat was er gebeurd als de bevolking geen Islam en Bijbel aangeboden hadden gekregen.
Dan hadden wij elkaar nog steeds de kop ingeslagen, ondanks de vele doden die in naam van "God" worden uitgevoerd, hebben we ook veel rust, recht en leven gekregen door diverse religies.


Wat was er gebeurd als...enz.
Nou ja, als hadden komt is hebben te laat en dat geldt ook voor jouw stukje, alleen jij geeft de Nigerianen de schuld en ik schijn even het licht op een paar zaken die jij mogelijk vergeten hebt te noemen. :) Dag, John. Nacht !
Ik geef niemand de schuld, met uitzondering van de gene die verantwoordelijk is voor zijn eigen daden waar ook ter wereld, ik zeg alleen dat er al tientallen jaren in diverse gebieden wordt gestreden tegen de armoede en het geweld en dat na 60 jaar er nog steeds geen oplossing is voor deze gebieden, zolang de bevolking niet zelf achter de volledige vrede staat en elke vorm van geweld afwijst, dit geld niet alleen voor Nigeria, maar voor geheel Afrika en diverse landen elders op de wereld.
Misschien een klein voorbeeldje die twee jaar geleden werd gegeven.
In 1980 kon er medische hulp worden gegeven in ontwikkelingslanden aan 1000 mensen voor $5300,00 per maand, deze zelfde hulp koste in 2010 door bewaking en bescherming van diverse internationale legers 36.000 euro per dag.

Eke
28-12-11, 12:48
Wij maakten daar geen slaven wij kochten deze van de oorspronkelijke bewoners, iets wat tot op heden nog steeds mogelijk is en gebeurd in deze landen en mensenhandel wordt wereldwijd nog steeds toegestaan, soms zelfs legaal, denk maar eens aan de sporters die voor miljoenen worden verkocht.


Het denken in termen van landen is iets wat ons eigen is, de bevolking daar denkt niet in termen van landen maar in termen van stammen en stamhoofden, iets wat je ook nog tegenkomt in de buitengebieden van oost-europa, waar de dorp-oudste vaak rechter, politie en gemeente ambtenaar is.


Dan hadden wij allen nu nog geleefd (80%) in pure armoede.


Dan hadden wij elkaar nog steeds de kop ingeslagen, ondanks de vele doden die in naam van "God" worden uitgevoerd, hebben we ook veel rust, recht en leven gekregen door diverse religies.


Ik geef niemand de schuld, met uitzondering van de gene die verantwoordelijk is voor zijn eigen daden waar ook ter wereld, ik zeg alleen dat er al tientallen jaren in diverse gebieden wordt gestreden tegen de armoede en het geweld en dat na 60 jaar er nog steeds geen oplossing is voor deze gebieden, zolang de bevolking niet zelf achter de volledige vrede staat en elke vorm van geweld afwijst, dit geld niet alleen voor Nigeria, maar voor geheel Afrika en diverse landen elders op de wereld.
Misschien een klein voorbeeldje die twee jaar geleden werd gegeven.
In 1980 kon er medische hulp worden gegeven in ontwikkelingslanden aan 1000 mensen voor $5300,00 per maand, deze zelfde hulp koste in 2010 door bewaking en bescherming van diverse internationale legers 36.000 euro per dag.

John, wij zijn BIG MAMA en BIG PAPA niet.

We zijn allemaal volwassen mensen. Gelijkwaardig.


Bij hulpvraag is het menselijk om elkaar te steunen. Dus als m'n land overstroomt en het lukt niet om zonder hulp de zaak te tackelen roep ik heel hard :Hellup !!!!!! (zonder betutteling daarna, graag---maar eerst maar eens :hellup !!! :hihi: )



Hey man van lange lappen tekst :) : Heb je Marks' reaktie al gelezen ?

mark61
28-12-11, 13:14
Wat ik heel erg aan je waardeer is dat je het simplisme overstijgt. Ik haat simplisme. En simplisme begint steeds vaker een media-ding te worden.

Jah dat is het moderne leven, grote stappen snel thuis. Denken en kennis verwerven is moeilijk en te vermoeiend, das voor die verdomde intellectuelen, maar wij weten wel beter, want het is eigenlijk allemaal zo simpel :hihi:

Het ergste vind ik dat de aandachtsspanne is terug gebracht tot ca. 30 seconden, langer kan een mens zich niet verdiepen in iets. Is het je ook opgevallen dat het gemiddelde shot in een tv docu, of welk programma ook, onder invloed van de videoclipcultuur (? zal wel dieper gaan dan dat) is teruggebracht tot enkele seconden?

Krantenartikelen in voorheen diepgravende bijlages zijn ook teruggebracht tot een halve pagina fot en dan nog wat oppervlakkige tekst, en dat op tabloidformaat, want al die letters op zo'n groot vel papier, daar worden de mensen maar duizelig van :hihi:

Bart.NL
28-12-11, 14:17
Omdat ik toch niks beters te doen heb ...

Had je maar vaker niets beters te doen :).

John2
28-12-11, 18:47
=Eke;4941804]John, wij zijn BIG MAMA en BIG PAPA niet.
We zijn allemaal volwassen mensen. Gelijkwaardig.
Bij hulpvraag is het menselijk om elkaar te steunen. Dus als m'n land overstroomt en het lukt niet om zonder hulp de zaak te tackelen roep ik heel hard :Hellup !!!!!! (zonder betutteling daarna, graag---maar eerst maar eens :hellup !!! :hihi: )
stel jij roep om hulp en een man met een bootje komt jou richting uitvaren, maar wordt terwijl hij jou hulp bied door jou buurman doodgeschoten, gegarandeert dat verdere hulp achterwege blijft tot jou buurman is uitgeschakeld.
De tijd dat art.18 heilig was ligt lang achter ons.


Hey man van lange lappen tekst :) : Heb je Marks' reaktie al gelezen ?
Teksten van Mark lees ik altijd even vluchtig door, maar antwoord er niet meer op, omdat elk antwoord repliek gaat in schelden en daar heb ik en vele anderen geen zin meer in, kost te veel energie.

mark61
28-12-11, 21:21
Teksten van Mark lees ik altijd even vluchtig door, maar antwoord er niet meer op, omdat elk antwoord repliek gaat in schelden en daar heb ik en vele anderen geen zin meer in, kost te veel energie.

Je bedoelt, nee, je hebt het niet gelezen, zou het ook niet snappen, en gaat als antwoord liegen en fantaseren ins Blaue hinein.

Maar omdat je altijd liegt kan je de correcte reply natuurlijk ook niet zelf typen.

Zo reageer ik niet op jouw verzinsels, leugens en verdere racistische onzin hierboven.

super ick
28-12-11, 21:59
90% van Afrika is de vredige rust zelve. Maar dat is geen nieuws, en komt dus niet op het nieuws. Volledig vertekend beeld in de media brengt jou tot zo'n uitspraak.

Qua oppervlakte valt het erg mee. Maja grote deel zijn ook dunbevolkt en/of nauwelijks bewoonbaar.

De meeste grote steden zijn levensgevaarlijk voor blanken die niet weten hoe de hazen lopen. Aan de rand van de markten is het op je tellen passen. Zolang je nog tussen de hardbouw bent ben je relatief veilig maar daar buiten in de meeste plaatsen in Afrika niet.
Google maar eens op het aantal moorden in grote steden.

Ook veel grensgebieden en zelfs woestijnen zijn gevaarlijk ( en dan bedoel ik niet vanwege de hitte)

Ik ben als beroepsmilitair in verschillende Afrikaanse landen geweest. Het is er overigens ook betoverend mooi en de niet criminelen zijn over het algemeen enorm sympathiek.

Kortman
28-12-11, 22:21
Het ging mis bij de dekolonisatie.

O je bedoeld de ARABISCHE slaven drijvers die er al ver voor dat er ook maar een Europeaan was , al hun rovende en plunderende , slaven halers tochten ondernamen het begon redelijk dicht bij huis het huidige Eritrea , Soedan ,Ethiopie ,Somalie en langzaam verder langs de kusten en steeds dieper het binnen land in .

En jatten ze te pas en te onpas alles wat waarde had mee.
:wink:

nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij


Slaventransport in Afrika, gravure uit Lehrbuch der Weltgeschichte oder Die ... Alleen na oorlogen zwol hun aantal sterk aan, wanneer de verslagenen door een ... hadden opgehouden, begon de aanvoer van "verse slaven" te stokken. .... De Arabische Afrikaanse slavenhandel is ouder dan de Europese en heeft eveneens ...

De Arabische Afrikaanse slavenhandel is ouder dan de Europese en heeft eveneens een zeer grote omvang gekend. De Arabisch Afrikaanse slavenhandel startte rond de 6e eeuw n. Chr. en eindigde in de 20e eeuw. Exacte cijfers over het aantal gevangengenomen Afrikanen zijn niet voorhanden, schattingen liggen tussen de 15 en 28 miljoen mensen. De Arabieren haalden hun Afrikaanse slaven ook uit West-Afrika net als de Westerse landen. De Somaliers haalden op hun beurt de hun slaven uit het westen en verkocht ze door aan de Arabieren. De meesten waren Ethiopische krijgsgevangenen. Zanzibar was een bekend centrum voor slavenhandel. Het was in de Arabische wereld gebruikelijk dat bij rivaliserende stammen die met elkaar in conflict raakten de ‘winnaar’ de mannen doodde en de vrouwen en kinderen tot bezit maakten. Dat was in conflicten tussen Arabieren en Afrikanen niet anders. De buitgemaakte vrouwen en kinderen werden per schip of middels een karavaan (lopend) naar de Arabische wereld gebracht. Zo'n 60 procent van de door de Arabieren veroverde Afrikaanse slaven stierf tijdens dit transport. Waar de Westerlingen zich concentreerde op mannelijke slaven (voor arbeid), richtte de Arabieren zich op vrouwen, de Arabieren importeerden ongeveer 65% vrouwen tegen 35% mannen - deze vrouwen kwamen veelal in harems terecht. De mannen werden vooral ingezet in het leger (zie ook: Mamelukken). Jongetjes werden vaak omgevormd tot eunuch.
Tot in de 20e eeuw heeft er in bepaalde delen van de Arabische wereld slavenhandel plaatsgevonden. Discriminatie op grond van huidskleur was er niet, niet gedurende de tijd dat iemand slaaf was en ook niet na eventuele vrijlating of vrijkoping.

De Arabische slavenhandel richtte zich niet alleen op slaven uit Afrika, maar ook op 'christenslaven' uit Europa. Deze slavenhandel was het domein van de zogenaamde 'Barbarijse zeerovers' (zie hierna).

knuppeltje
29-12-11, 08:05
O je bedoeld de ARABISCHE slaven drijvers die er al ver voor dat er ook maar een Europeaan was ,....

Waar trouwens heel wat stamhoofden in Afrika heel rijk van werden. Ook voor hen was dat gouden handel.

John2
29-12-11, 10:41
Je bedoelt, nee, je hebt het niet gelezen, zou het ook niet snappen, en gaat als antwoord liegen en fantaseren ins Blaue hinein.

Maar omdat je altijd liegt kan je de correcte reply natuurlijk ook niet zelf typen.

Zo reageer ik niet op jouw verzinsels, leugens en verdere racistische onzin hierboven.

Wat zou ik nou niet snappen aan de kindelijke poging van jou om de oorzaken te vinden voor het geweld in Afrika, je komt met termen over kolonisatie en de oorzaak hiervan achter het geweld, maar hoe verklaar je dan het geweld in de gebieden waar nog nooit een blanke is geweest en hoe verklaar jij het extreem hoog geweld dan voordat er ooit een blanke voet aan wal zette.
Verder is het vaak zo dat personen die wensen mee te praten en nog nooit een gebied hebben bezoekt om enige hulp te verlenen, de personen beschuldigen van leugens, verzinsels en racisme, doordat de werkelijkheid heel ver staat van de theorie die men ziet in de media.
Misschien moet jij eens kijken wanneer er geweld voorkomt in de diverse gebieden en of dit tijdstip een benadering is voor het geweld in de voorgaande jaren.
Vaak ontstaat geweld in Afrika omdat stammen traditie's claimen die al eeuwen oud zijn.

Eke
29-12-11, 20:43
stel jij roep om hulp en een man met een bootje komt jou richting uitvaren, maar wordt terwijl hij jou hulp bied door jou buurman doodgeschoten, gegarandeert dat verdere hulp achterwege blijft tot jou buurman is uitgeschakeld.
De tijd dat art.18 heilig was ligt lang achter ons.


Teksten van Mark lees ik altijd even vluchtig door, maar antwoord er niet meer op, omdat elk antwoord repliek gaat in schelden en daar heb ik en vele anderen geen zin meer in, kost te veel energie.




Je kiest ervoor om niet te gaan schelden. Het kost je teveel energie.Een mooi voornemen, John. Maar in de tekst waarnaar ik je verwees is geen scheldwoord te vinden.

Dus mocht je nog nieuwsgierig zijn-----eigenlijk leergierig-en dat ben je altijd wel- print 'm dan ff uit. :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Nou..terug naar de VRAAG om hulp. Er komt iemand vrijwillig helpen tijdens de watersnood en m'n buurman schiet 'm ter plekke neer......

Grote vraag : wat is de reden/wat zijn de redenen dat m'n buurman de hulpverlener gaat aanvallen ??? Weet jij die ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------











Dit artikel zal je ook interesseren: (uit het topic Geen vredige kerst voor Christen in Moslimland)..



"Er zijn wel verbeteringen op het vlak van hulp, maar we zijn er nog niet. Vijftig procent van de hulp is echte hulp.
Veertig procent van de ontwikkelingshulp is gebonden aan de economische belangen van het donorland, komt ten goede aan westerse techneuten en bedrijven of dient alleen voor de verminderen van de staatsschuld. Soms is hulp zelfs gemilitariseerd, zoals in Irak. Dat blokkeert de echte hulp"....*

http://www.mo.be/opinie/de-nigeriaanse-overheden-hebben-het-monster-van-het-geweld-mee-gecreeerd


* Dat laatste, dat blokkeren van de hulp is waar jij op doelde, John. Dat gebeurt dus soms.

Eke
29-12-11, 21:05
*hoe verklaar je dan het geweld in de gebieden waar nog nooit een blanke is geweest en


*hoe verklaar jij het extreem hoog geweld dan voordat er ooit een blanke voet aan wal zette.

*Vaak ontstaat geweld in Afrika omdat stammen traditie's claimen die al eeuwen oud zijn.


* Bedoel je alleen Nigeria ?
Laatst was er een docu op TV over eem Amerikaanse investeerder die een groot stuk land wilde opkopen van een 'machtig' bestuurder.

Kuifje en cameravrouw gingen nieuwsgierig heeel diep het binnenland in om het gebied, dat de investeerder alleen nog van de kaart kende en dat onbewoond zou zijn, aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Ja hoorrrrr..helemaal niet onbewoond. Nog sterker, die oer Afrikaanse bewoners woonden daar al vele generaties .....Het land was al die tijd van moeder op dochter overgegaan...nou ja, van vader op zoon.

En in die grote stad ver weg,zit de Chief de grote baas uit te hangen en geld op te
strijken van iemand die daar helemaal geen land zou moeten willen kopen voor de neus weg van de eigenlijke bewoners.

Pointer Sisters : FIRE !!!! Dat krijg je dus als je mensen hun basisbestaan afpakt.

mark61
29-12-11, 22:56
maar daar buiten in de meeste plaatsen in Afrika niet..

Grote onzin.

Stopnaald
29-12-11, 23:35
* Bedoel je alleen Nigeria ?
Laatst was er een docu op TV over eem Amerikaanse investeerder die een groot stuk land wilde opkopen van een 'machtig' bestuurder.

Kuifje en cameravrouw gingen nieuwsgierig heeel diep het binnenland in om het gebied, dat de investeerder alleen nog van de kaart kende en dat onbewoond zou zijn, aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Ja hoorrrrr..helemaal niet onbewoond. Nog sterker, die oer Afrikaanse bewoners woonden daar al vele generaties .....Het land was al die tijd van moeder op dochter overgegaan...nou ja, van vader op zoon.

En in die grote stad ver weg,zit de Chief de grote baas uit te hangen en geld op te
strijken van iemand die daar helemaal geen land zou moeten willen kopen voor de neus weg van de eigenlijke bewoners.

Pointer Sisters : FIRE !!!! Dat krijg je dus als je mensen hun basisbestaan afpakt.

Heb 'm gezien, was een "Tegenlicht" uitzending. Die hebben de afgelopen tijd een hele reeks docu's uitgezonden die qua thematiek dicht bij elkaar liggen. Is iig altijd wel interessant, althans dat vind ik.

Stopnaald
29-12-11, 23:51
In meer bredere context. Ik denk dat de geschiedenis heeft uitgewezen, dat vrede (relatief dan he) en stabiliteit makkelijker te bereiken is via een groot rijk. Ik denk dan echt aan de grote rijken (romeinen en zo). Niet dat het dan voor iedereen een pretje is, zeker niet, maar misschien wel iets minder kut, dan dat het nu in Afrika is.

En ja Mark, ik weet wat je bedoelt als je zegt dat het in het grootste deel van Afrika pais en vree is, maar ook daar zijn er schermutselingen tussen dorpjes en/of stammen onderling (die soms ook al eeuwen terug gaan).

De oplossing? Die heb ik niet. Daar ben ik eerlijk in. En ik ben cynisch genoeg om te verwachten dat het écht niet beter gaat worden. Niet in Afrika, niet in Amerika en niet in de rest van de wereld. Sterker nog, het zou me niet eens écht verbazen als binnen 1 of 2 generaties de boel hier in Europa nog eens ontploft (zeker als dat gezeik met die euro niet wordt opgelost).

En als laatste: ja ik ben egoïstisch. Ik ben best bereid om hier en daar een eurotje of wat te storten voor een goed doel, maar ik ben niet bereid om mijn levenswijze fundamenteel aan te passen. Ik weet inmiddels (door het programma De Rekenkamer) dat ik 8 liter kostbaar drinkwater verspil elke keer dat ik naar de wc ga (om maar een dwarsstraat te noemen) en dat zou eigenlijk niet moeten.

Natuurlijk weet ook prima hoe ik mijn geweten in slaap moet sussen. Biologische of fairtrade producten kopen (want dat voelt zo lekker goed), maar geen hap minder consumeren.
Want ik ben nou eenmaal een hele cynische, verwende, rijke westerse vrouw en wil die situatie graag zo lang mogelijk in stand houden. Ben ik heel eerlijk in.

En dit geldt natuurlijk voor ons allen hier. Dus Mark, je kunt wel tieren tegen anderen, maar wat DOE jij om de wereld te verbeteren? Hoeveel "beter" is jouw gedrag?

Samir75017
30-12-11, 00:30
Dus Mark, je kunt wel tieren tegen anderen, maar wat DOE jij om de wereld te verbeteren? Hoeveel "beter" is jouw gedrag?

Slijmbal :hihi:

Stopnaald
30-12-11, 00:43
Slijmbal :hihi:

Geldt ook voor jou hoor!

John2
30-12-11, 08:35
=Eke;4943474]Je kiest ervoor om niet te gaan schelden. Het kost je teveel energie.Een mooi voornemen, John. Maar in de tekst waarnaar ik je verwees is geen scheldwoord te vinden.
Het schelden ging niet over jou of jou stukje, want ik moet toegeven dat u één van de weiniggen zeit die het fatsoen kunnen bewaren


Dus mocht je nog nieuwsgierig zijn-----eigenlijk leergierig-en dat ben je altijd wel- print 'm dan ff uit. :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zou het iets toevoegen aan de ervaringen die ik ken zou ik hem direct uitprinten en hem laten verspreiden onder de medewerkers, maar helaas.


Nou..terug naar de VRAAG om hulp. Er komt iemand vrijwillig helpen tijdens de watersnood en m'n buurman schiet 'm ter plekke neer......

Grote vraag : wat is de reden/wat zijn de redenen dat m'n buurman de hulpverlener gaat aanvallen ??? Weet jij die ?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eigenlijk geef jij zelf al het antwoord iets later.........


* Bedoel je alleen Nigeria ?
Laatst was er een docu op TV over eem Amerikaanse investeerder die een groot stuk land wilde opkopen van een 'machtig' bestuurder.

Kuifje en cameravrouw gingen nieuwsgierig heeel diep het binnenland in om het gebied, dat de investeerder alleen nog van de kaart kende en dat onbewoond zou zijn, aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Ja hoorrrrr..helemaal niet onbewoond. Nog sterker, die oer Afrikaanse bewoners woonden daar al vele generaties .....Het land was al die tijd van moeder op dochter overgegaan...nou ja, van vader op zoon.

En in die grote stad ver weg,zit de Chief de grote baas uit te hangen en geld op te
strijken van iemand die daar helemaal geen land zou moeten willen kopen voor de neus weg van de eigenlijke bewoners.

Pointer Sisters : FIRE !!!! Dat krijg je dus als je mensen hun basisbestaan afpakt.

Als je mensen hun basis bestaan afpakt, schep je chaos en is voor 90% de oorzaak van geweld.

Eke
30-12-11, 11:20
Heb 'm gezien, was een "Tegenlicht" uitzending. Die hebben de afgelopen tijd een hele reeks docu's uitgezonden die qua thematiek dicht bij elkaar liggen. Is iig altijd wel interessant, althans dat vind ik.

Stopnaald, het is hartstikke boeiend ....en m.i. belangrijk, om dit soort praktijken niet alleen aan het licht te brengen, maar ook door te laten dringen bij anderen...

Ik weet niet waar het woord schofterig vandaan komt. Zal wel iets met beschaafd-of liever gezegd het gebrek er aan- te maken hebben.

Het is dus schofterig wat er gebeurd. Er sterven mensen door die handel in voedsel-eigendoms-papieren !!!.

En het wrange is dat hoe meer geld iemand bezit..hoe minder dit nog waarde heeft om diegene een waardevol leven te bezorgen, als diegene het niet ten positieve aanwendt voor z'n/haar medemens.

Na de misere in huizenland bij de min of meer arme Amerikanen die hun eigen woningen uit moesten gaat dit soort handel gewoon verder. Verbijsterend soort doofheid en blindheid bij die lieden.

NU de aanpak. Internationaal. Bewustwording van zoveel mogelijk mensen. Het is handel met als uiterste konsekwentie moord op de hongerigen, de straatarmen !!!!Door mensen die de wet ontspringen blijkbaar. Dat blijkt mogelijk.
Hoe zit dat precies ? Wie weet er wat van, wat zou je kunnen doen op korte termijn ???

Eke
30-12-11, 20:57
Als je mensen hun basis bestaan afpakt, schep je chaos en is voor 90% de oorzaak van geweld.

John, bedankt !

Ja, dat is zo. Mensen bedreigen in hun bestaan.... tot en met het afpakken van dit bestaan, is iets wat je heel duidelijk ziet in Nigeria bij de vechtende partijen.



Als je het zo bekijkt zie je dat het etiket Moslim en het etiket Christen mensen op het verkeerde been zet.


As je dieper in de zaak duikt
zie je dat het al eeuwen een gebied is met grofweg "De Noordelingen" en de mensen die ten zuiden van hen wonen..tot en met de kust.

Nou is dat kustgebied hartstikke vol geraakt,OVERvol zelfs, dus de mensen gaan op zoek naar een plek in het noorden om te leven.





De Noorderlingen zijn echter andere types...van huisuit nomaden, eenvoudig levend en eigenlijk niet zo opgewassen tegen de nieuwkomers, waaronder een groot deel IBO's.(een stam)

Deze Ibo's hebben de bijnaam gekregen van I Before Others(I.b.o.)....dus ....het ikke eerst-type met grote mond en weinig scrupules.
De middenstand onder de nomaden is gewoon door hen opzij gedrukt/verdwenen

en er is een flinke broodroof aan de hand, aangezien goede landbouwgrond schaars is in het noorden.En weidegrond dito met een sterretje.




Door veranderingen van het klimaat begint de Sahara ook al op te rukken in hun richting...ieeeeeekh !!!! Dus ze zitten als tussen een net gebakken kaastosti gevangen..

Nou ja,..door die broodroof, door hoge belastingen van chiefs uit het zuiden, door het feit dat ze vaak getild werden waar ze zelf bijstonden (deze mensen waren heel goed van vertrouwen) is er grote onvrede ontstaan.

Meedogenloos zijn enige jaren geleden opstandige jongeren (Noordelingen) neergemaaid door de regering........jongeren (jongere broers van de slachtoffers ?) die nu zelf meedogenloos slachtend te keer gaan tegen
de mensen vanuit het zuiden, die onder westerse invloed staan en zich 'beter' voelen dan de in hun ogen primitivo's uit het Noorden.




Info heb ik voor groot deel uit de mail van Mark61 gehaald. Boeiend !!!!!
Maar ook op Arte is regelmatig een film over Afrika te zien. Ontvang jij die in Tukkestanië, John ? :) Dat zal voor jou heel leuk zijn omdat je een deel van het continent Afrika met eigen ogen gezien hebt...

John2
31-12-11, 15:11
John, bedankt !

Ja, dat is zo. Mensen bedreigen in hun bestaan.... tot en met het afpakken van dit bestaan, is iets wat je heel duidelijk ziet in Nigeria bij de vechtende partijen.



Als je het zo bekijkt zie je dat het etiket Moslim en het etiket Christen mensen op het verkeerde been zet.


As je dieper in de zaak duikt
zie je dat het al eeuwen een gebied is met grofweg "De Noordelingen" en de mensen die ten zuiden van hen wonen..tot en met de kust.

Nou is dat kustgebied hartstikke vol geraakt,OVERvol zelfs, dus de mensen gaan op zoek naar een plek in het noorden om te leven.





De Noorderlingen zijn echter andere types...van huisuit nomaden, eenvoudig levend en eigenlijk niet zo opgewassen tegen de nieuwkomers, waaronder een groot deel IBO's.(een stam)

Deze Ibo's hebben de bijnaam gekregen van I Before Others(I.b.o.)....dus ....het ikke eerst-type met grote mond en weinig scrupules.
De middenstand onder de nomaden is gewoon door hen opzij gedrukt/verdwenen

en er is een flinke broodroof aan de hand, aangezien goede landbouwgrond schaars is in het noorden.En weidegrond dito met een sterretje.




Door veranderingen van het klimaat begint de Sahara ook al op te rukken in hun richting...ieeeeeekh !!!! Dus ze zitten als tussen een net gebakken kaastosti gevangen..

Nou ja,..door die broodroof, door hoge belastingen van chiefs uit het zuiden, door het feit dat ze vaak getild werden waar ze zelf bijstonden (deze mensen waren heel goed van vertrouwen) is er grote onvrede ontstaan.

Meedogenloos zijn enige jaren geleden opstandige jongeren (Noordelingen) neergemaaid door de regering........jongeren (jongere broers van de slachtoffers ?) die nu zelf meedogenloos slachtend te keer gaan tegen
de mensen vanuit het zuiden, die onder westerse invloed staan en zich 'beter' voelen dan de in hun ogen primitivo's uit het Noorden.




Info heb ik voor groot deel uit de mail van Mark61 gehaald. Boeiend !!!!!
Maar ook op Arte is regelmatig een film over Afrika te zien. Ontvang jij die in Tukkestanië, John ? :) Dat zal voor jou heel leuk zijn omdat je een deel van het continent Afrika met eigen ogen gezien hebt...

Ergens zeg jij hier het zelfde wat Mark zegt over deze ontwikkelingslanden en ik vind dit enigsinds kort door de bocht, want dan zou je met enig geld daar de mensen kunnen helpen een bestaan op te bouwen, iets wat ook tientallen jaren de mening was van de traditionele hulpverlening, maar de laatste jaren is deze gedachten veranderd en word er gekeken naar diepere achtergronden van de bevolking en het land opzicht.
Zo is er in Afrika eeuwenlang roofbouw gepleegt op de natuur enerzijds door de mijnbouw met zijn vervuiling, maar nog erger door de inheemse bevolking zelf, die eigenlijk zonder het te weten zich werkten naar de armoede door de kap van bomen en de overbegrazing door het vee en de wilde dieren, waardoor het oprukken van schrale gronden zich als een olievlek uitbreide.
De laatste jaren zet dan ook de diverse hulporganisatie's zich niet meer in om mensen vee en voedsel te verschaften, maar op kennis en het aanplanten van bomen rondom de dorpen en boeren bedrijven.
Waardoor vocht (water) behouden blijft en door de schaduw vee en mens minder water nodig zijn en de mensen meer tijd overhouden voor het bewerken van het land.
Maar zoals aan alles zit een maar, is er eerst rust vrede en recht nodig in deze landen, want nu worden door bendes oogsten verwoest en vee gedood als de dorpen niet wensen mee te werken aan deze "Terroristen" die vaak voor of via anderen voor de overheid werken.
Was het maar zo simpel dan konden we de honger in de wereld oplossen binnen de 5-10 jaar.

sjo
01-01-12, 21:59
Het ging mis bij de dekolonisatie.

Herkolonisatie is de enige oplossing. Dat is nu uitbesteed aan de Chinezen.

gr.
sjo

Eke
02-01-12, 19:37
]Ergens[/B] zeg jij hier het zelfde wat Mark zegt over deze ontwikkelingslanden en ik vind dit enigsinds kort door de bocht, want dan zou je met enig geld daar de mensen kunnen helpen een bestaan op te bouwen, .

Waar wordt dat 'ergens' beweerd, John ? Ik kan dat namelijk niet terugvinden. Wat is de tekst dan ?

John2
02-01-12, 21:51
Waar wordt dat 'ergens' beweerd, John ? Ik kan dat namelijk niet terugvinden. Wat is de tekst dan ?

Je verwees mij naar een tekst van Mark waaruit jij citeerde.

Eke
02-01-12, 22:35
Je verwees mij naar een tekst van Mark waaruit jij citeerde.

John, zou je het antwoord wat specifieker willen maken.

Ik vraag nl. niet waar , maar wat dat stukje tekst is

waar staat
dat met enig buitenlands geld (jij duidt dit als ontwikkelingssamenwerking) de bevolking verder geholpen is....?

H.P.Pas
03-01-12, 01:23
John, ....?

Niet naar Youp geluisterd ?
Stel nooit aan iemand een vraag,waarvan je weet dat hij hem niet kan beantwoorden.
Aan John al helemaal niet. :aanwal:

Bofko
03-01-12, 03:19
Stel nooit aan iemand een vraag,waarvan je weet dat hij hem niet kan beantwoorden.


Dat was Freek de Jonge - Lone Wolf. Ijzersterke oudejaars-show overigens.
De jij-bakkende, onderbuikende en tweetende Wilders werd goed aangepakt.Terug te vinden op uitzendinggemist.nl .http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/8168-freek-de-jonge-lone-wolf

Jaren 80 was ik een bewonderaar van Freek de Jonge . Daarna kreeg ik een hekel aan hem vanwege dat dominee-achtige. Nu kan Nederland zijn dominee-houding weer heel goed gebruiken. Wilders, Derksen, Cruyff, Pauw en Witteman kregen er heerlijk van langs. Youp kan er niet aan tippen.

super ick
03-01-12, 08:46
Dat was Freek de Jonge - Lone Wolf. Ijzersterke oudejaars-show overigens.
De jij-bakkende, onderbuikende en tweetende Wilders werd goed aangepakt.Terug te vinden op uitzendinggemist.nl .Freek de Jonge: Lone Wolf - Uitzending Gemist (http://beta.uitzendinggemist.nl/programmas/8168-freek-de-jonge-lone-wolf)

Jaren 80 was ik een bewonderaar van Freek de Jonge . Daarna kreeg ik een hekel aan hem vanwege dat dominee-achtige. Nu kan Nederland zijn dominee-houding weer heel goed gebruiken. Wilders, Derksen, Cruyff, Pauw en Witteman kregen er heerlijk van langs. Youp kan er niet aan tippen.


Ik vind Freek een zure man geworden. Kan niet tegen kritiek en wil een ieder die boven het maaiveld uitsteekt affakkelen. En dan heb ik het niet over zijn shows uiteraard maar over zijn gedrag in praatprogramma's en interviews.

Onlangs zag ik hem nog kronkelen en afgeven op zo'n beetje iedere andere cabaretier (die nog wel volle zalen trekken).
Zijn show was niet uitverkocht maar hij, de grote Freek (hij zei het zelf nog net niet) wilde niet meer, zoals die anderen voor volle zalen spelen, nee nee, hij speelde nu voor een select publiek. Wat bullshit was want er had geen enkele selectie plaats gevonden, hij was gewoon niet uitverkocht en daar werd hij mee geconfronteerd.
Als hij bij Ajax is dan gedraagt hij zich ook zo walgelijk.

THT is verstreken.

John2
03-01-12, 10:03
John, zou je het antwoord wat specifieker willen maken.

Ik vraag nl. niet waar , maar wat dat stukje tekst is

waar staat
dat met enig buitenlands geld (jij duidt dit als ontwikkelingssamenwerking) de bevolking verder geholpen is....?

Nee Eke jij verwees mij in eerste instantie naar de lappen tekst van Mark
http://www.maroc.nl/forums/4941565-post45.html
en naar een eigenstukje die je had gevonden op internet,
‘De Nigeriaanse overheden hebben het monster van het geweld mee gecreëerd’ | MO* (http://www.mo.be/opinie/de-nigeriaanse-overheden-hebben-het-monster-van-het-geweld-mee-gecreeerd)
Hierin zitten weinig verschillen en kwam eigenlijk op het zelfde neer.
In beide stukjes kon ik me niet vinden en zeker geld zal de bevolking niet helpen maar het bewustzijn en ze bewust maken van de problemen, zolang dit niet gebeurd, zal deze landen een bodemloze put blijven waar je miljarden blijft pompen zonder enige vooruitgang.

John2
03-01-12, 10:04
Niet naar Youp geluisterd ?
Stel nooit aan iemand een vraag,waarvan je weet dat hij hem niet kan beantwoorden.
Aan John al helemaal niet. :aanwal:

Tja aan mensen die Youp serieus nemen kun je beter totaal geen vragen stellen.:stout:

H.P.Pas
03-01-12, 12:59
Tja aan mensen die Youp serieus nemen kun je beter totaal geen vragen stellen.:stout:

Wie vraagt is 5 minten dom.
Wie niet vraagt is levenslang dom.

Kortman
03-01-12, 13:22
Waar trouwens heel wat stamhoofden in Afrika heel rijk van werden. Ook voor hen was dat gouden handel.

Dat heb ik al eerder in een andere topic gezegd
Het zelfde vond destijds in Amerika plaats , de Indianen bevochten elkaar voor de blanken kwamen , alleen kregen ze later PAARDEN en geweren en toen ging het nog sneller niet alleen op buffels jagen ,maar ook de onderlinge strijd , in principe hebben de Indianen mee geholpen aan hun eigen ondergang !
[Het zelfde vond /vind in Afrika plaats , sterker nog het is nog steeds aan de gang ,
onderlinge haat en nijd ,godsdiensstrijd enz
enfin kijk maar ff naar de zgn ,,Arabische lente ,, hoeveel doden heeft dat al niet gekost in AFRIKA?

John2
03-01-12, 16:16
Wie vraagt is 5 minten dom.
Wie niet vraagt is levenslang dom.

Hierin moet ik je gelijk geven St. Joris.

mark61
03-01-12, 20:18
Jaren 80 was ik een bewonderaar van Freek de Jonge . Daarna kreeg ik een hekel aan hem vanwege dat dominee-achtige. Nu kan Nederland zijn dominee-houding weer heel goed gebruiken. Wilders, Derksen, Cruyff, Pauw en Witteman kregen er heerlijk van langs. Youp kan er niet aan tippen.


Yeps. Tis bijna een wonder hoe hij de vinger op de zere plek weet te leggen. En en passant nog even uitlegt dat als...zijnde een pleonasme is :hihi:

Bofko
04-01-12, 09:32
Ik vind Freek een zure man geworden.

Ja. Dat zegt iedereen die hem niet mag of niet leuk vindt.

Anyhow, uit zijn show bleek helemaal niks van die zuurheid.

En wat Ajax betreft, ik stoor me ook aan die heiligverklaring van Johan Cruyff.
Onnavolgbaarheid als voetballer is prima, maar als bestuurder of beleidsmaker (zijnde :vierkant:) leidt het tot knetterende miscommunicaties.

Bofko
04-01-12, 09:45
En en passant nog even uitlegt dat als...zijnde een pleonasme is :hihi:

Yep. Absoluut record ....Definitieve beslissing... Gemiddeld moyenne...

Gezwollen taalgebruik om interessant te doen. Mij valt het al bijna niet meer op.

Eke
04-01-12, 17:06
Niet naar Youp geluisterd ?
Stel nooit aan iemand een vraag,waarvan je weet dat hij hem niet kan beantwoorden.
Aan John al helemaal niet. :aanwal:

Op oudejaarsavond had ie een blackout.
Wie ??? Het spiksplinternieuwe TV-tje ...
En nog wel bewust toegebracht :boeps:

Jammer van Youp (of Freek) maar Youp leees ik altijd graag !

Ik ben nog niet klaar met John :ego:

Eke
04-01-12, 17:37
=Hierin zitten weinig verschillen en kwam eigenlijk op het zelfde neer.



In beide stukjes kon ik me niet vinden

en zeker geld zal de bevolking niet helpen maar het bewustzijn en ze bewust maken van de problemen, zolang dit niet gebeurd, zal deze landen een bodemloze put blijven waar je miljarden blijft pompen zonder enige vooruitgang.

Hoe kan dat dan, John, dat je je er niet in kunt vinden ? Het mailtje van Mark is beschrijvend...het geeft info over Nigeria.
En het artikel dat Ibn Rushd hier op een ander topic heeft geplaatst-en dat ik ook even hier naar toe verhuisde omdat het interessant genoeg daarvoor is...zeker voor jou als liefhebber van de VN en VN-hulpverlening-
is een interview met de Nigeria-kenner dr. Hussaini Abdu.

I]Onze berichtgeving over Nigeria schiet schromelijk tekort, zeker als het over religieus geweld of de westerse verantwoordelijkheid voor corruptie gaat. En ook op het vlak van ontwikkelingssamenwerking is er nog héél veel ruimte voor verbetering, zegt dr. Hussaini Abdu. [/I]


Sorry, ik moet hier even wat doen...wordt vervolgd, waarbij ik in zal gaan op je uitspraak, John..

John2
04-01-12, 17:59
Hoe kan dat dan, John, dat je je er niet in kunt vinden ? Het mailtje van Mark is beschrijvend...het geeft info over Nigeria.
En het artikel dat Ibn Rushd hier op een ander topic heeft geplaatst-en dat ik ook even hier naar toe verhuisde omdat het interessant genoeg daarvoor is...zeker voor jou als liefhebber van de VN en VN-hulpverlening-
is een interview met de Nigeria-kenner dr. Hussaini Abdu.

I]Onze berichtgeving over Nigeria schiet schromelijk tekort, zeker als het over religieus geweld of de westerse verantwoordelijkheid voor corruptie gaat. En ook op het vlak van ontwikkelingssamenwerking is er nog héél veel ruimte voor verbetering, zegt dr. Hussaini Abdu. [/I]


Sorry, ik moet hier even wat doen...wordt vervolgd, waarbij ik in zal gaan op je uitspraak, John..

Abdu staat bij mij op mijn facebook en de discussie met hem verlopen gelukkig anders dan de discussies hier, zo zet hij zich voor 200% de oliecorruptie van de Nigriaanse overheid, ik kan me nog herrinderen dat hij ergens in oktober 2011 een publikatie uitgaf via Real Aid, maar als je dan zijn nieuwe boek lees clash of identities spreek hij weer heel anders.
De westerse corruptie waar hij overspreekt en dan moet je het gehele stuk lezen, is aan banden gelegt door de nieuwe wetten in Nigeria en maakt hij zich hoofdzakelijk druk over de Chinezen als het gaat om geweld en corruptie.
Pak je daarin tegen zijn boek dan geeft hij de religie's de schuld van het geweld in combinatie met de diverse indentiteiten van de stammen die daar leven.

John2
04-01-12, 17:59
Ik ben nog niet klaar met John :ego:
:koppel:

Eke
04-01-12, 18:13
.....

Eke
04-01-12, 18:17
:koppel:

Laat je argumenten voor zich spreken, John, je zit op een forum :hihi:

John2
04-01-12, 20:26
Laat je argumenten voor zich spreken, John, je zit op een forum :hihi:
Dat is nu juist het probleem Eke, dit is een discussie forum, waar mensen elkaar proberen te overtuigen van hun/zijn gelijk.
Veel zaken hier worden opgepikt ergens in de media of internet en slechts enkelen hier zijn echt in deze gebieden geweest en hebben aan de lijfe ondervonden wat velen hier uit de media halen, alleen is de media meestal ver van betrouwbaar, zoals ik zelf al vaak heb ondervonden tijdens een interview.
Veel zaken worden dan verdraaid en verkeerd weergegeven.
Het mooiste voorbeeld hiervan is wel dat ik tijdens een demonstratie met een reporter van de telegraaf in het zelfde hotel zat te wachten op onze vlucht terug naar Nederland, twee dagen later las ik in de telegraaf dat er duizenden mensen hadden gedemonstreert tegen het regiem, terwijl er slechts enkele tientallen meeliepen.
Toen ik hem hierop aansprak kreeg ik als simpel antwoord dat de mensen enkele tientallen niet zouden geloven en hierdoor het hele verhaal ongeloofwaardig zou overkomen.
Zo zie je dat soms een leugentje in de media moet strijden voor een goede zaak.

super ick
04-01-12, 21:06
En wat Ajax betreft, ik stoor me ook aan die heiligverklaring van Johan Cruyff.
Onnavolgbaarheid als voetballer is prima, maar als bestuurder of beleidsmaker (zijnde :vierkant:) leidt het tot knetterende miscommunicaties.

Ik vind het prachtig.

Cruyff is echt een wereldmerk. Dat hebben die commissarissen op een achterbakse wijze proberen te besmeuren.

Er lag een goedgekeurd plan voor de jeugdopleiding van Ajax. Voorafgaand aan dat plan is er uitvoerig overleg geweest met ex-topvoetballers. Het heet dan nu wel 'Plan Cruyff' maar het is dus wel in overleg tot stand gekomen. Jeugdtrainers en leiding voor de jeugd werden aangesteld en er moest een RvC komen die dat plan moesten 'hosten'. Deskundigen zijn bij elkaar gezocht door een vertegenwoordiging van de ledenraad van vier man. Media, de juridische kant en de voetbalkant moesten daarin vertegenwoordigd worden.

Nu bleek het ego van de commissarissen dermate groot dat zij niet van de voetbaltak af konden blijven. Iets waar ze totaal geen verstand van hebben en wat het gebied van Cruyff, als medecommissaris is. Zij nemen beslissingen op voetbaltechnisch gebied die recht tegen het plan ingaan wat al gecommiteerd was en wat al in uitvoering was zonder dit met Cruyff te overleggen. Contracten gesloten met mensen voor de voetbaltechnische zaken zonder Cruyff, wiens gebied het is in te lichten. Inzage in die contracten wordt Cruyf geweigerd! De commissie die de RvC aan had gesteld heeft spijt als haren op het hoofd want dit was uiteraard niet de bedoeling. Zij is terug gegaan naar de ledenraad, waar zij een afvaardiging van zijn, en deze heeft het vertrouwen in de RvC opgezegd. Die RvC heeft verklaard niet op te stappen omdat dat niet in het belang van Ajax is! Hoe gek wil je het hebben?

Intussen zijn ze ook nog bij de Telegraaf geweest, ook achter de rug van Cruyf om, om te polsen of ze daar zijn column niet aan banden konden leggen. Telegraaf heeft dat geweigerd en dit te kennen gegeven middels een brief aan de RvC. Cruyff krijgt die niet te lezen terwijl die mede aan hem gericht, als lid Rvc gericht is.

Als ik dan die mijnheer ten Have hoor zeggen dat dhr. Cruyff ordinaire woorden heeft gebruikt dan kan ik mij daar iets bij voorstellen. Die club is door die lieden, die nu hun final moment of fame beleven gegijzeld. Op de volgende aandeelhoudersvergadering worden ze weggestemd. Ze hoopten dat Cruyff boos op zou stappen maar ze vergisten zich erin dat hij al mensen aangesteld had en dit nu niet meer kon maken.

Ik heb van Cruyff geen onvertogen woord gehoord in de media terwijl de commissarissen overal opduiken om te vertellen hoe onbehoorlijk Cruyff zich heeft gedragen. Volgens mij heeft die dat recht in hun gezicht gedaan i.t.t. deze rioolratten.

Bofko
05-01-12, 00:55
:vreemd: Super ick is Johan Derksen ?

Bofko
05-01-12, 01:41
Ik vind het prachtig.

Cruyff is echt een wereldmerk. Dat hebben die commissarissen op een achterbakse wijze proberen te besmeuren.

Er lag een goedgekeurd plan voor de jeugdopleiding van Ajax. Voorafgaand aan dat plan is er uitvoerig overleg geweest met ex-topvoetballers. Het heet dan nu wel 'Plan Cruyff' maar het is dus wel in overleg tot stand gekomen. Jeugdtrainers en leiding voor de jeugd werden aangesteld en er moest een RvC komen die dat plan moesten 'hosten'. Deskundigen zijn bij elkaar gezocht door een vertegenwoordiging van de ledenraad van vier man. Media, de juridische kant en de voetbalkant moesten daarin vertegenwoordigd worden.

Nu bleek het ego van de commissarissen dermate groot dat zij niet van de voetbaltak af konden blijven. Iets waar ze totaal geen verstand van hebben en wat het gebied van Cruyff, als medecommissaris is. Zij nemen beslissingen op voetbaltechnisch gebied die recht tegen het plan ingaan wat al gecommiteerd was en wat al in uitvoering was zonder dit met Cruyff te overleggen. Contracten gesloten met mensen voor de voetbaltechnische zaken zonder Cruyff, wiens gebied het is in te lichten. Inzage in die contracten wordt Cruyf geweigerd! De commissie die de RvC aan had gesteld heeft spijt als haren op het hoofd want dit was uiteraard niet de bedoeling. Zij is terug gegaan naar de ledenraad, waar zij een afvaardiging van zijn, en deze heeft het vertrouwen in de RvC opgezegd. Die RvC heeft verklaard niet op te stappen omdat dat niet in het belang van Ajax is! Hoe gek wil je het hebben?

Intussen zijn ze ook nog bij de Telegraaf geweest, ook achter de rug van Cruyf om, om te polsen of ze daar zijn column niet aan banden konden leggen. Telegraaf heeft dat geweigerd en dit te kennen gegeven middels een brief aan de RvC. Cruyff krijgt die niet te lezen terwijl die mede aan hem gericht, als lid Rvc gericht is.

Als ik dan die mijnheer ten Have hoor zeggen dat dhr. Cruyff ordinaire woorden heeft gebruikt dan kan ik mij daar iets bij voorstellen. Die club is door die lieden, die nu hun final moment of fame beleven gegijzeld. Op de volgende aandeelhoudersvergadering worden ze weggestemd. Ze hoopten dat Cruyff boos op zou stappen maar ze vergisten zich erin dat hij al mensen aangesteld had en dit nu niet meer kon maken.

Ik heb van Cruyff geen onvertogen woord gehoord in de media terwijl de commissarissen overal opduiken om te vertellen hoe onbehoorlijk Cruyff zich heeft gedragen. Volgens mij heeft die dat recht in hun gezicht gedaan i.t.t. deze rioolratten.


Jij geeft een voorstelling van zaken + bijhorende diskwalificaties of veronderstellingen . ( door mij vet gemaakt).
Ik kan niet argumenteren tegen (dis)kwalificaties.

Mijn voorstelling van zaken ( +dis)kwalificaties ) is heel anders. Maar ik zal je er niet mee vermoeien.

Tip: beperk je tot argumenten en feiten, geef geen kwalificaties , en geen verslag van andermans bedoelingen.Als je een zuivere discussie wil houden.....

super ick
05-01-12, 10:15
Jij geeft een voorstelling van zaken + bijhorende diskwalificaties of veronderstellingen . ( door mij vet gemaakt).
Ik kan niet argumenteren tegen (dis)kwalificaties.

Mijn voorstelling van zaken ( +dis)kwalificaties ) is heel anders. Maar ik zal je er niet mee vermoeien.

Tip: beperk je tot argumenten en feiten, geef geen kwalificaties , en geen verslag van andermans bedoelingen.Als je een zuivere discussie wil houden.....

'De heiligverklaring van Cruyff' is geen kwalificatie?

Bofko
05-01-12, 10:49
'De heiligverklaring van Cruyff' is geen kwalificatie?
Ja dat is het zeker. Da's mijn indruk. Mijn persoonlijke kijk op die zaak.

Kwalificaties zijn ook niet verboden.Alleen moet je kwalificaties niet als argumenten of feiten gebruiken. Argumenten dienen zo objectief mogelijk te zijn.

mark61
05-01-12, 13:11
Jij geeft een voorstelling van zaken + bijhorende diskwalificaties of veronderstellingen . ( door mij vet gemaakt).
Ik kan niet argumenteren tegen (dis)kwalificaties.

Mijn voorstelling van zaken ( +dis)kwalificaties ) is heel anders. Maar ik zal je er niet mee vermoeien.

Tip: beperk je tot argumenten en feiten, geef geen kwalificaties , en geen verslag van andermans bedoelingen.Als je een zuivere discussie wil houden.....

Das niet helemaal waar. Het is een objectief gegeven dat leden van de RvC keer op keer vertrouwelijke informatie openbaar hebben gemaakt. Of dat verboden is weet ik niet, onkies is het zeker.

Het is een objectief gegeven dat de overige leden van de RvC, m.u.v. Davids, geen verstand van voetbal hebben.

Het is een objectief gegeven dat de RvC diverse stappen heeft ondernomen achter de rug van Cruyff om, wat zo niet onreglementair is, dan toch vertrouwenondermijnend en not done.

Het is niet objectief gegeven, maar wel een zeer algemeen gevoel, dat de RvC moet aftreden.

Sjo, dat ik het ooit nog voor Super zou opnemen :hihi:

super ick
05-01-12, 15:07
Ja dat is het zeker. Da's mijn indruk. Mijn persoonlijke kijk op die zaak.

Kwalificaties zijn ook niet verboden.Alleen moet je kwalificaties niet als argumenten of feiten gebruiken. Argumenten dienen zo objectief mogelijk te zijn.

Ik gebruik feiten en hang daar een kwalificatie aan. Dat is een gangbaar gebruik in discussies.

super ick
05-01-12, 15:09
Das niet helemaal waar. Het is een objectief gegeven dat leden van de RvC keer op keer vertrouwelijke informatie openbaar hebben gemaakt. Of dat verboden is weet ik niet, onkies is het zeker.

Het is een objectief gegeven dat de overige leden van de RvC, m.u.v. Davids, geen verstand van voetbal hebben.

Het is een objectief gegeven dat de RvC diverse stappen heeft ondernomen achter de rug van Cruyff om, wat zo niet onreglementair is, dan toch vertrouwenondermijnend en not done.

Het is niet objectief gegeven, maar wel een zeer algemeen gevoel, dat de RvC moet aftreden.

Sjo, dat ik het ooit nog voor Super zou opnemen :hihi:

Ik heb je direct een duimpje gegeven.

John2
05-01-12, 17:16
Sjo, dat ik het ooit nog voor Super zou opnemen :hihi:

Het wordt nog wel wat in het nieuwe jaar....:engel:

mark61
05-01-12, 18:48
Het wordt nog wel wat in het nieuwe jaar....:engel:

Je hebt nog niet één keer gereageerd op mijn exposé. Je lult er maar omheen, verzint imaginaire vriendjes van je, liegt, brabbelt, en bent vooringenomen.

Alle andere prikkers vinden je een liegende debiel, maar je gaat maar door.

mark61
05-01-12, 18:49
Ik heb je direct een duimpje gegeven.

Ik zag het :)

Ik ben gewoon voor de waarheid, begrijp dat nou es. Regardless of ik daar iemand mee kan 'pakken', of vermeende 'vriendjes' kan bijvallen.

Dat is mijn insteek niet, mijn insteek is het blootleggen van valse leugens, ingegeven door vooringenomenheid, en achterlijkheid.

Dat ik dan bijdragen van HP Pas, TGWazoo, Tomas, Bofko, Karin N en knuppeltje etc. vaker waardeer dan andere komt voort uit die behoefte / dat verlangen / doel, whatever.

Niet omdat ik elke week met hen bier zit te zuipen in een keet, maar omdat ik vind dat zij de waarheid meer recht aan doen.

mark61
05-01-12, 18:52
Ik gebruik feiten en hang daar een kwalificatie aan. Dat is een gangbaar gebruik in discussies.

Mja, het is handiger de twee te scheiden. Zoals de NRC zegt te doen.

Ik kom persoonlijk zelden aan een mening / kwalificatie toe hier. De feiten straight krijgen en de leugens van anderen weerspreken is al zo'n klus.

Zo heb ik bijvoorbeeld nooit beweerd dat de slachting van de Armeniërs geen genocide was. Sommigen schijnen dat te denken.

Die sommigen willen niet lezen wat ik schrijf maar zijn zelf vooringenomen, wat uitgebreid blijkt uit hun reacties op mij.

Hmm, sorry, was niet aan jou gericht eigenlijk maar was mijn associatie.

Slinger, lees je mee?

super ick
05-01-12, 22:45
Ik zag het :)

Ik ben gewoon voor de waarheid, begrijp dat nou es. Regardless of ik daar iemand mee kan 'pakken', of vermeende 'vriendjes' kan bijvallen.


Wat jij als waarheid brengt is niet altijd onomstreden en daar ga je nog wel eens "overheen". Met veel ben ik het eens maar bij een aantal zaken zitten we op een totaal verschillend spoor.


Ik zag het :)

Dat is mijn insteek niet, mijn insteek is het blootleggen van valse leugens, ingegeven door vooringenomenheid, en achterlijkheid.



Ik heb hier nooit opzettelijk valse leugens verspreid. Vooringenomenheid is een menselijke trek. Daar leidt iedereen aan.


Dat ik dan bijdragen van HP Pas, TGWazoo, Tomas, Bofko, Karin N en knuppeltje etc. vaker waardeer dan andere komt voort uit die behoefte / dat verlangen / doel, whatever.


Ik zie onderaan mijn profiel wel dat er iemand een reactie als helpfull Of anders heeft gewaardeerd maar niet wie dat is geweest. Hoe doe je dat dan?
Ik volg niet wie wie waardeerd maar ik kan er wel naar raden. Wat dat betreft is het hier wel duidelijk hoe de hazen lopen.



Niet omdat ik elke week met hen bier zit te zuipen in een keet, maar omdat ik vind dat zij de waarheid meer recht aan doen.

Het is ook vaak een kwestie van dezelfde mening delen (niet gaan schelden hoor).
Ik lees de echte stompzinnigheid ook en doe er soms een schepje bovenop. Als je iemand een 'zetje geeft' kom je er achter hoe hij werkelijk is. Misschien niet netjes.

John2
05-01-12, 23:52
Je hebt nog niet één keer gereageerd op mijn exposé. Je lult er maar omheen, verzint imaginaire vriendjes van je, liegt, brabbelt, en bent vooringenomen.

Alle andere prikkers vinden je een liegende debiel, maar je gaat maar door.

Je kent mij???

Laat je nakijken.