PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Waarnemers mochten Homs niet onderzoeken'



John2
30-12-11, 10:21
'Waarnemers mochten Homs niet onderzoeken'
woensdag 28 december 2011 | 14:43 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 28 december 2011 | 18:42

Tekstgrootte

Anti-Assad demonstranten in een straat in Homs, gefotografeerd door een burger met zijn telefoon, 23 september 2011. Foto: AP
PARIJS - De waarnemers van de Arabische Liga hebben dinsdag in de Syrische stad Homs niet de mogelijkheid gekregen om de situatie echt goed te onderzoeken. Ze moeten daarom terugkeren naar de verzetshaard om alsnog een volledig beeld te krijgen. Dat zei het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag.

Zie ook:
•Berlijn waarschuwt ambassadeur Syrië
•Rusland 'gerustgesteld' door waarnemers Syrië
•'Weer tientallen doden door geweld in Syrië'
•Waarnemer Syrië: situatie Homs geruststellend
"Enkele waarnemers waren gisteren korte tijd in Homs. Hun aanwezigheid voorkwam niet dat de bloedige campagne van het regime werd voortgezet in de stad, waar grote demonstraties gewelddadig werden neergeslagen, zodat ongeveer 10 mensen om het leven kwamen'', aldus een woordvoerder van het departement. Volgens de oppositie ging het om 15 mensen.

Vrijelijk bewegen
De waarnemers moeten volgens Frankrijk toestemming krijgen om zich vrijelijk door het land te bewegen en met iedereen te spreken. De zegsman zei dat Frankrijk de pogingen steunt van de Arabische Liga om tot een oplossing te komen, maar wel alert is op 'misleiding en manipulatie' door de Syrische machthebbers.

Provocerend
Ook Rusland riep bondgenoot Syrië op om de waarnemers zo veel mogelijk vrijheid te geven, maar stelt dat uitgesproken twijfels over de waarnemingsmissie provocerend kunnen werken.

De Verenigde Staten stelden ook dat de waarnemers veel vrijheden moeten krijgen. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch vindt dat de Arabische Liga ook toestemming moet krijgen tot Syrische detentielocaties. Volgens de organisatie heeft het regime honderden gevangenen verplaatst, zodat de waarnemers ze niet zien.

'In de leegte'
De inwoners van Homs lieten zich ook kritisch uit over het bezoek. "Ze leken niet echt enthousiast om de verhalen van de mensen te horen'', aldus een activist uit de wijk Baba Amr. "We voelden ons alsof we in de leegte riepen. Al onze hoop is op de Arabische Liga gevestigd. Maar deze waarnemers lijken niet te begrijpen hoe dit regime werkt. Ze lijken niet geďnteresseerd in het lijden en de sterfgevallen die mensen hebben meegemaakt."

Enkele inwoners hebben geweigerd de waarnemers te ontmoeten, omdat die werden begeleid door een officier van het regeringsleger.

Leuke waarnemers.........:verward:

John2
30-12-11, 12:15
Enkele inwoners hebben geweigerd de waarnemers te ontmoeten, omdat die werden begeleid door een officier van het regeringsleger.

Leuke waarnemers.........:verward:

Vreemd dat nog niemand hierop heeft gereageerd.....:regie:

Eric de Blois
30-12-11, 23:59
Vreemd dat nog niemand hierop heeft gereageerd.....:regie:

Ik zal het eerlijk zeggen. Het raakt mij niet wat daar gebeurd. Het kan mij niets schelen, ik heb niets met die mensen.

Kortman
31-12-11, 00:10
Vreemd dat nog niemand hierop heeft gereageerd.....:regie:

Logisch het zijn toch MOSLIMS onder elkaar , die mag je niet afvallen ,maar ook niet bijstaan .
Erg genoeg , maar ik begrijp niet dat de V.N nu niet ingrijpen ?
Terwijl ze er als de ,,kippen ,, bij waren om de bevolking van Libie te steunen.
:verward:

John2
31-12-11, 10:31
Ik zal het eerlijk zeggen. Het raakt mij niet wat daar gebeurd. Het kan mij niets schelen, ik heb niets met die mensen.

Jou misschien niet Eric, maar velen wel en zeker als wij ons afvragen hoe het in Godsnaam mogelijk is dat onafhankelijke waarnemers meelopen aan het handje van een overheid

John2
31-12-11, 10:34
Logisch het zijn toch MOSLIMS onder elkaar , die mag je niet afvallen ,maar ook niet bijstaan .
Erg genoeg , maar ik begrijp niet dat de V.N nu niet ingrijpen ?
Terwijl ze er als de ,,kippen ,, bij waren om de bevolking van Libie te steunen.
:verward:

Ingrijpen kan pas op twee manieren, 1. Elk ander mogelijkheid moet zijn uitgeprobeerd, 2. De zittende (erkende) overheid moet zelf een verzoek indienen voor militaire steun van de VN.