PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Capaciteit van hersenen wordt al minder na 45e levensjaar



Joesoef
06-01-12, 13:24
Het cognitieve vermogen van onze hersenen gaat vanaf de leeftijd van 45 al achteruit. Dat is veel vroeger dan de 60 jaar, waar men totnogtoe van uit ging. Dat blijkt uit een studie van het gezondheidsinstituut Inserm en het Londense University College.
Het onderzoek testte het geheugen, de woordenschat, het denkvermogen en het uitdrukkingsvermogen van 5.198 mannen en 2.192 vrouwen tussen de 45 en 70 jaar. Het onderzoek liep over een periode van 10 jaar.

'De resultaten tonen aan dat de cognitieve vermogens (behalve de woordenschat) verminderen naarmate men ouder wordt. En hoe ....



Capaciteit van hersenen wordt al minder na 45e levensjaar - GEZONDHEID & WETENSCHAP - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/265/GEZONDHEID-WETENSCHAP/article/detail/3108620/2012/01/06/Capaciteit-van-hersenen-wordt-al-minder-na-45e-levensjaar.dhtml)

Eke
06-01-12, 14:01
Uitzendinggemist.nl (http://oud.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=5848&md5=1fc2ec73aea85dbe0ff9fd09a1ff801f) 3Doc: De burn-out industrie

Deze link stal ik vast hier, Joesoef ! Heeft met het onderwerp geheugen te maken. Heb je 't gisteravond gezien ?

Eke
06-01-12, 15:14
Het cognitieve vermogen van onze hersenen gaat vanaf de leeftijd van 45 al achteruit. L[/url]

Onze hersenen. In onze samenleving. Onze samenleving die geregeerd wordt door haast en stress voor velen en een overwegend zittend bestaan..


Uit een studie die is gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Neurology (in 2005) blijkt dat het geheugen van ouderen langer op peil blijft bij voldoende lichaamsbeweging !

Lichaamsbeweging houdt het geheugen op peil - Fietsberaad (http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&repository=Lichaamsbeweging+houdt+het+geheugen+op+ peil)

knuppeltje
07-01-12, 09:03
Uit een studie die is gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Neurology (in 2005) blijkt dat het geheugen van ouderen langer op peil blijft bij voldoende lichaamsbeweging !

Ik dacht het al te merken aan die gasten die hier de godganse dag zitten.

super ick
07-01-12, 13:23
Ik dacht het al te merken aan die gasten die hier de godganse dag zitten.

Knuppeltje:

Totaal aantal berichten: 23.270
Berichten per dag: 9,07

mark61
07-01-12, 13:47
Knuppeltje:

Totaal aantal berichten: 23.270
Berichten per dag: 9,07

Beweging, ging het over. Hij beweegt blijkbaar veel. Of liever, sommigen hier bewegen blijkbaar minimaal :cheefbek:

Voor de rest is het non-nieuws. Kleuters leren elke willekeurige taal in no time, dat wordt steeds moeilijker naarmate je ouder wordt. Ik zou nu geen Turks meer kunnen leren, iig. niet op het niveau dat ik 25 jaar geleden nog kon.

knuppeltje
08-01-12, 09:40
Knuppeltje:

Totaal aantal berichten: 23.270
Berichten per dag: 9,07

Daar heb ik niet veel tijd voor nodig.

H.P.Pas
08-01-12, 10:24
Voor de rest is het non-nieuws.

Bovendien is het maar één helft van het verhaal. Bij patroonherkenning (het vermogen om 'the big picture' te zien) snijden ouderen doorgaans beter af dan jongeren. Bij goede lichamelijke gezondheid houden die effecten elkaar tot ongeveer het tachtigste levensjaar aardig in evenwicht. Aldus o.m. Piet Vroon.

super ick
08-01-12, 10:55
Uitzendinggemist.nl (http://oud.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=5848&md5=1fc2ec73aea85dbe0ff9fd09a1ff801f) 3Doc: De burn-out industrie

Deze link stal ik vast hier, Joesoef ! Heeft met het onderwerp geheugen te maken. Heb je 't gisteravond gezien ?

Vast wel maar dat is hij vergeten....

knuppeltje
08-01-12, 11:24
Bij goede lichamelijke gezondheid houden die effecten elkaar tot ongeveer het tachtigste levensjaar aardig in evenwicht. Aldus o.m. Piet Vroon.

En hem volgend, kunnen jongeren ook heel veel last hebben van hun reptielenbrein.

Eke
08-01-12, 15:19
En hem volgend, kunnen jongeren ook heel veel last hebben van hun reptielenbrein.

Maar ook last van hun geheugen ?
Mijn eigen ervaringen zijn schrikbarend anders.

Het is trouwens toch een intrigerend fenomeen : het geheugen.

Je kunt bv. ook herinneringen opwekken door een bepaalde positie in te nemen..ben ik nou toch vergeten hoe dat dansersechtpaar heette die dat aankaarte.....dus niet alleen via je zintuigen.,.

of hoe zat dat ook weer........ met die poprioceptoren ?

Het schrikbarende is dat zelfs de cellen van je hypothalamus, waarin je geheugen (volledig ?)zich bevindt hun dendrieten deels verliezen (hun 'connectoren' met andere cellen).

Goed formuleren wordt ook moeilijker met een slechter geheugen !!!!!

Eke
08-01-12, 17:54
Het is nu 18.45 uur. Ja hoor, de naam van het dansechtpaar is 'omhooggeborreld' .
Traagheid van het geheugen...

Alleen : de naam is verkeerd :hihi: Het is geen Shapiro !
Het gaat om Albert Pesso en...Diane Boyden, die in de jaren '60 van de vorige eeuw stelden dat het lichaam haar eigen taal kent EN haar eigen geheugen heeft...


http://www.iocob.nl/lichaamswerk/pesso-therapie.html

BoerHarms
09-01-12, 01:27
Maar ook last van hun geheugen ?
Mijn eigen ervaringen zijn schrikbarend anders.

Het is trouwens toch een intrigerend fenomeen : het geheugen.

Je kunt bv. ook herinneringen opwekken door een bepaalde positie in te nemen..ben ik nou toch vergeten hoe dat dansersechtpaar heette die dat aankaarte.....dus niet alleen via je zintuigen.,.

of hoe zat dat ook weer........ met die poprioceptoren ?

Het schrikbarende is dat zelfs de cellen van je hypothalamus, waarin je geheugen (volledig ?)zich bevindt hun dendrieten deels verliezen (hun 'connectoren' met andere cellen).

Goed formuleren wordt ook moeilijker met een slechter geheugen !!!!!


ik vergeet altijd rekeningen te betalen

Bofko
09-01-12, 02:40
ik vergeet altijd rekeningen te betalen

Reminders instellen !

Met wat discipline geen probleem. Ik 'weet' precies wanneer de papierbak op straat moet.

knuppeltje
09-01-12, 08:38
Maar ook last van hun geheugen ?

Goed formuleren wordt ook moeilijker met een slechter geheugen !!!!!

Mogelijk heeft dat ook te maken met de steeds jongere leeftijd waarop kinderen beginnen te drinken. Niet zomaar één glaasje, maar een hele boel teveel, tot aan coma-zuipen toe waardoor hun grijze cellen danig in de problemen komen.

Hier in ieder geval niet bij de oudjes. Het zijn hier vooral een stel jongeren waarbij dat zo is. Echt errug met die gasten.

super ick
09-01-12, 12:59
Mogelijk heeft dat ook te maken met de steeds jongere leeftijd waarop kinderen beginnen te drinken. Niet zomaar één glaasje, maar een hele boel teveel, tot aan coma-zuipen toe

http://www.alcoholinfo.nl/upload/DEFfactsheetouderenenalcohol_nigz_april05.pdf