PDA

Bekijk Volledige Versie : CDA maakt ruk naar links



knuppeltje
11-01-12, 09:13
Regeringspartij CDA maakt zich op voor een ruk naar links. Aanpassing van de hypotheekrente is onvermijdbaar, er moet minder aandacht komen voor 'culturele verschillen' tussen allochtonen en autochtonen. En de partij wil duurzaamheid hoger op de agenda zetten.

Dat blijkt uit de conceptstukken van de nieuwe toekomstvisie van de partij, zo bevestigen diverse bronnen. Het CDA wil op cruciale punten afstand nemen van het huidige kabinetsbeleid.

De definitieve versie van het zogenoemde Strategisch Beraad onder leiding van ex-minister Aart Jan de Geus zal worden gepresenteerd op het CDA-partijcongres. Die is op zaterdag 21 januari.

Hypotheekrenteaftrek
Vooral de aanpak van de hypotheekrenteaftrek ligt zeer gevoelig. Regeringspartij VVD is faliekant tegen. Gedoogpartner Geert Wilders van de PVV heeft al gedreigd met nieuwe verkiezingen als de fiscale regeling wordt aangepast.

Het Strategisch Beraad, een visie voor langere termijn, is er mede gekomen op initiatief van CDA-voorzitter Ruth Peetoom. Ingewijden verwachten echter dat de aanbevelingen al een rol gaan spelen bij de onderhandelingen over extra bezuinigingen in februari. 'Het zou mooi zijn als de huidige CDA-ministers onze bevindingen omzetten', aldus een lid van het Strategisch Beraad dat anoniem wil blijven.

Duurzaamheid wordt sleutelbegrip
Ook op andere punten zal de toekomstvisie afwijken van het huidige regeringsbeleid. Duurzaamheid moet een sleutelbegrip worden voor het CDA. De partij wil de uitstoot van CO2 verder terugdringen. Het kabinet heeft de CO2-doelstellingen juist naar beneden bijgesteld.

Ook lijkt het CDA weer afstand te nemen van de harde integratiepolitiek. Het VVD-CDA-kabinet heeft de multiculturele samenleving voor mislukt verklaard.(ad.nl)

Worden nog een paar spannende maanden.

MO_NL
11-01-12, 10:01
http://www.geenstijl.nl/archives/images/maxime_de_rat.jpg

Afwachten hoe de dictocratische leider Maximaal Onbehagen en consorten hierop gaan reageren

mark61
11-01-12, 14:08
Too little too late. De laatste 'linkse' CDA-er was van Dijk, kent iemand die nog?

Met het tuig dat ze nou hebben gaan ze niemand verleiden.

knuppeltje
11-01-12, 14:44
Too little too late. De laatste 'linkse' CDA-er was van Dijk, kent iemand die nog?

Met het tuig dat ze nou hebben gaan ze niemand verleiden.

Bedoel je toch niet: Leen van Dijke? Die zat eerst een tijdje in de Kamer voor het RPF en na de fusie met het GPV, waarop van Dijke zelf had aangedrongen, in de daarmee gevormde CU.

Dat was wel een beetje een engert. In 1996 kwam hij in opspraak door een interview met de Nieuwe Revu. Dat blad suggereerde dat hij tijdens dat interview de vraag zou hebben gesteld: Waarom zou een homoseksueel beter zijn dan een dief.(Wiki)


Geef mij dan toch maar: Louis van Dijk.

mark61
11-01-12, 15:02
Bedoel je toch niet: Leen van Dijke?

Nee joh, ben jij gek? :hihi:

Moest ff zoeken, was Kees van Dijk Eerste Kamer der Staten-Generaal - Drs. C.P. van Dijk (CDA) (http://www.eerstekamer.nl/persoon/drs_c_p_van_dijk_cda)

Jan van Dijk kwam van de vakbondskant. Heerma staat me vagelijk bij als niet al te rechts.

Fulanadetal
11-01-12, 18:08
Toch is het interessant. SP groeit, PVV krimpt, CDA wil terug naar hoe ze waren (niet links maar anders dan nu). Misschien is er iets aan het veranderen?

mark61
11-01-12, 18:10
Toch is het interessant. SP groeit, PVV krimpt, CDA wil terug naar hoe ze waren (niet links maar anders dan nu). Misschien is er iets aan het veranderen?

Ja, het wachten is op de opvolger van Wilders :moe:

SP is een soort diepgereinigde PVV, dus de extremen rule.

Ik zie het CDA niet meer terugkomen. Het centrum trekt leeg. PvdA, half dood, en D66, altijd lollig, maar zet nooit door.

Tomas
11-01-12, 18:14
Ik durf geen enkele voorspelling meer te doen. Voor je het weet zit het centrum weer bommetje vol.

mark61
11-01-12, 18:17
Ik durf geen enkele voorspelling meer te doen. Voor je het weet zit het centrum weer bommetje vol.

Ja dat is ook weer zo. Ik dacht net toen ik op enter klikte, hmm, zal je zien dat de komende labiliteit naar het centrum beweegt.

Maar de neergang van CDA en PvdA is toch tamelijk structureel, lijkt het.

Fulanadetal
11-01-12, 18:18
Nou ja we zien wel wat er gebeurt. Maar het zou het begin van een verandering kunnen zijn.

Ben niet met je eens dat SP een soort PVV is.

Overigens gaat Wilders steeds meer op een wajang poppetje lijken. Zo'n driedimensionale dan he (wajang golek)?

mark61
11-01-12, 18:21
Nou ja we zien wel wat er gebeurt. Maar het zou het begin van een verandering kunnen zijn.

Ben niet met je eens dat SP een soort PVV is.

Overigens gaat Wilders steeds meer op een wajang poppetje lijken. Zo'n driedimensionale dan he (wajang golek)?

Hoezo niet? Afgezien van het feit dat bij de SP xenofobe oprispingen regelmatig worden onderdrukt lijken ze zeer op elkaar.

De boze buitenwereld is vijandig, weg uit de EU.

Op sociaal terrein: handen af van verworvenheden. Vooral de arbeidsmarkt niet 'moderniseren'.

Ze vissen in dezelfde poel.

Wat is het beeld dat je daarbij hebt?

Fulanadetal
11-01-12, 18:27
Bij de SP heb je dacht ik gewoon leden enzo, dat is toch wel een verschil.

Toen er een paar weken geleden een racistische oprisping in de Tweede Kamer was liep alleen de SP weg.
Ik kan me de laatste SP oprisping niet herinneren.

Europa OK, daarin komen ze overeen.

In hun blaadje las ik de afgelopen jaren nooit anti-buitenlander dingen.
Maar er was verleden jaar wel iets waarin ze stemden of niet meestemden wat akelig was.
Het gekke is dat ik me niet kan herinneren wat het was. Maar ik heb mijn lidmaatschap toen wel opgezegd.

Het zal wel weer opborrelen, als ik minder moe ben.

mark61
11-01-12, 18:52
Bij de SP heb je dacht ik gewoon leden enzo, dat is toch wel een verschil.

Toen er een paar weken geleden een racistische oprisping in de Tweede Kamer was liep alleen de SP weg.
Ik kan me de laatste SP oprisping niet herinneren.

Europa OK, daarin komen ze overeen.

In hun blaadje las ik de afgelopen jaren nooit anti-buitenlander dingen.
Maar er was verleden jaar wel iets waarin ze stemden of niet meestemden wat akelig was.
Het gekke is dat ik me niet kan herinneren wat het was. Maar ik heb mijn lidmaatschap toen wel opgezegd.

Het zal wel weer opborrelen, als ik minder moe ben.

Preseniele dementie, altijd lastig. Heb ik ook wel es last van, nothing to worry about :slaap:

Het is wellicht meer iets van een tijdje geleden, maar ik herinner me dat nog haarscherp.

In any case zijn het allebei conservatieve partijen die bang zijn voor de buitenwereld en de toekomst. Dat schiet gewoon niet op.

Stopnaald
11-01-12, 19:30
Ja dat is ook weer zo. Ik dacht net toen ik op enter klikte, hmm, zal je zien dat de komende labiliteit naar het centrum beweegt.

Maar de neergang van CDA en PvdA is toch tamelijk structureel, lijkt het.

En je weet nooit of er morgen niet een nieuwe centrumpartij wordt opgericht door een ex-CDA-er of ex-PVDA-er. Het enig dat momenteel een zekerheid is in NL-se politiek, is dat er geen zekerheden meer bestaan. Zwart is morgen weer wit en omgekeerd.

Hoorde vanmiddag op de radio dat uit onderzoek was gebleken dat NL-ers (in vergelijking met andere landen) geloven in politici. Ik ging totaal gestrekt van het lachen, want volgens mij is Verhagen lang niet de enige die als knaagdier wordt beschouwd.

Soldim
12-01-12, 14:42
Maar de neergang van CDA en PvdA is toch tamelijk structureel, lijkt het.

Ze hebben zich de laatste 15 of zo jaar dan ook niet als echte midden-partijen gedragen, noch geprofileerd.

Max Stirner
12-01-12, 15:16
Ze hebben zich de laatste 15 of zo jaar dan ook niet als echte midden-partijen gedragen, noch geprofileerd.


Ze bedienen een markt die uitsterft.

Soort Kodak.

Soldim
13-01-12, 11:13
Ze bedienen een markt die uitsterft.


Zijn de kiezers echt extremer geworden?

knuppeltje
13-01-12, 11:16
Moest ff zoeken, was Kees van Dijk Eerste Kamer der Staten-Generaal - Drs. C.P. van Dijk (CDA) (http://www.eerstekamer.nl/persoon/drs_c_p_van_dijk_cda)

Jan van Dijk kwam van de vakbondskant. Heerma staat me vagelijk bij als niet al te rechts.

Dat was een zwaar orthodox gereformeerde van de CHU voordat het CDA werd opgericht. Wel een heel ijverig baasje, maar ik houd niet zo van die gereformeerden, zeker niet aks het van de steile zijn.

Ik heb wel eens gehoord van een oud-voetballer en trainer die Jan van Dijk heet, maar als politicus?

Heerma was van huis uit een antirevolutionair. Ook een heel ijverig baasje, maar ook nogal rechtlijnig.

mark61
13-01-12, 11:51
Ze hebben zich de laatste 15 of zo jaar dan ook niet als echte midden-partijen gedragen, noch geprofileerd.

Nee? Als wat dan? De PvdA liep blind Blair achterna, het was eigenlijk niet meer te onderscheiden van het CDA :hihi: Enfin de retoriek was links, de daden rechts van het centrum. CDA schoof ook naar rechts, VVD ook.

Eigenlijk iedereen. GL ook. D66 misschien niet.

mark61
13-01-12, 11:53
Zijn de kiezers echt extremer geworden?

Ja, dat blijkt. Maar misschien is het tijdelijk.

Je kan ook zeggen: oppervlakkig gezien.

Ik heb het gevoel dat de mensen minder serieus, ernstig stemmen. Stemmen is nu meer een oprisping. Net als stemmen voor Idols ofzo. Je wil niet echt alle moslims NL uit schoppen, maar je vindt het wel lachen als iemand dat in het parlement krijst.

Zoiets.

mark61
13-01-12, 11:54
Dat was een zwaar orthodox gereformeerde van de CHU voordat het CDA werd opgericht. Wel een heel ijverig baasje, maar ik houd niet zo van die gereformeerden, zeker niet aks het van de steile zijn.

Ik heb wel eens gehoord van een oud-voetballer en trainer die Jan van Dijk heet, maar als politicus?

Heerma was van huis uit een antirevolutionair. Ook een heel ijverig baasje, maar ook nogal rechtlijnig.

Ja eh dat was de vraag niet. Het ging over linksige CDAers. Of jij ze liev vindt doet er ff niet toe, sorry :hihi:

knuppeltje
13-01-12, 11:59
Ja eh dat was de vraag niet. Het ging over linksige CDAers. Of jij ze liev vindt doet er ff niet toe, sorry :hihi:

Ik weet niet, maar die van Dijk was een zwaar gereformeerde, en zwaar gereformeerd en toch links?

Die AR'r misschien weer wel, maar ook die had toch een beetje een typische kop. Maar aangezien ik die ook heb, zou het best eens heel goed kunnen.

Max Stirner
13-01-12, 12:06
Zijn de kiezers echt extremer geworden?


Hoorde hierover gisteren een NRC journalist zeggen :

(zo-iets als:)

'Kiezers stemmen bewust extremer / 'zetten bewust scherp in' omdat ze weten dat het eindresultaat (in coalitie, 2e Kamer) altijd een meer gematigd compromis zal zijn'

en

'Wat betreft het CDA: kiezers accepteren niet langer dat ze bij het CDA nooit van tevoren weten of een stem op die partij een coalitie met óf PvdA óf met VVD tot gevolg zal hebben'.


Vonnik allemaal wel geloofwaardig klinken.

knuppeltje
13-01-12, 13:46
Hoorde hierover gisteren een NRC journalist zeggen :

(zo-iets als:)

'Kiezers stemmen bewust extremer / 'zetten bewust scherp in' omdat ze weten dat het eindresultaat (in coalitie, 2e Kamer) altijd een meer gematigd compromis zal zijn'

Vonnik allemaal wel geloofwaardig klinken.

Die zijn daar blijkbaar ook al niet meer wat ze geweest zijn.

Ooit hadden we Janmaat en co, die gasten werden voor die tijd ook al heel extreem gevonden.

Ik vond de Boerenpartij ook wel wat extreems hebben. 'Ik lever ze voor half geld', zei Boer Koekoek hij in de Tweede Kamer toen het over een salarisverhoging van de Kamerleden ging. Dat is toch wel heel erg extreem. :confused:

mark61
13-01-12, 14:33
Hoorde hierover gisteren een NRC journalist zeggen :

Hij bedoelde dat alleen maar als: als je CDA stemt weet je nooit wat je krijgt, PvdA of VVD.

Maar dat heeft kiezers in het verleden nooit weerhouden, van 1945 tot 2000.

Dus die opgeblazen theorie van hem is just that, hij babbelt maar wat.

Besides, als je VVD stemt weet je dat ook niet, als je naar de laatste 10 jaar kijkt.

Ik ben benieuwd wat je krijgt als je PVV stemt de volgende keer. Not a whole lot denk ik.

mark61
13-01-12, 14:35
Ik weet niet, maar die van Dijk was een zwaar gereformeerde, en zwaar gereformeerd en toch links?

Die AR'r misschien weer wel, maar ook die had toch een beetje een typische kop. Maar aangezien ik die ook heb, zou het best eens heel goed kunnen.

Ja hoor, de CU en destijds de EVP hadden ook heel linkse standpunten; theologisch conservatisme is daar niet noodzekelijkerwijs mee in tegenspraak.

Dat is bij katholieken anders, theologisch conservatisme is extreem rechts.

Bedenk ik opeens.