PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘OM bespreekt eind deze maand vervolging Karremans’



mark61
11-01-12, 15:47
door Pim van den Dool
Binnenland

Het Openbaar Ministerie overweegt serieus voormalig Dutchbat-commandant Thom Karremans te vervolgen. Dat meldt Vrij Nederland vanmiddag op basis van “verschillende bronnen”.

Volgens de bronnen wordt de mogelijke vervolging van Karremans eind deze maand tijdens een bijeenkomst van de Landelijke Reflectiekamer besproken. Verschillende topmensen binnen justitie bespreken op die bijeenkomst volgens VN of het “opportuun” is om Karremans te vervolgen. Tegen de oud-commandant is vorig jaar door nabestaanden van de slachtoffers van Srebrenica aangifte gedaan wegens genocide en oorlogsmisdaden.

De advocaat van Karremans, Geert-Jan Knoops, zegt in een reactie tegen VN dat de behandeling van de zaak in de Landelijke Reflectiekamer voor zijn cliënt “volstrekt nieuwe informatie is”.

Dit bericht wordt momenteel aangevuld.

‘OM bespreekt eind deze maand vervolging Karremans’ :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/11/om-bespreekt-eind-deze-maand-vervolging-karremans/)

knuppeltje
13-01-12, 11:47
Aangifte tegen genocide en oorlogsmisdaden, zie ik. Vooral dat eerste lijkt mij al heel weinig kans maken. Het tweede geef ik ook niet veel kans.

mark61
13-01-12, 11:49
Nee, dat denk ik ook niet. Wat moet je hem juridisch eigenlijk verwijten? Lafheid, vind ik. Das geen juridische categorie. Collaboratie misschien wel.

knuppeltje
13-01-12, 12:21
Nee, dat denk ik ook niet. Wat moet je hem juridisch eigenlijk verwijten? Lafheid, vind ik. Das geen juridische categorie.

Collaboratie misschien wel.

Voor mij ook al niet voor lafheid. Wat moest hij dan doen, als sukkelaar die blijkbaar niet doorhad dat ook hij maar een pion was? Zich laten afslachten, terwijl dat voor niets zou dienen? Dat zou misschien voor de nabestaanden een beter gevoel geven, maar toch.

Voor mij zouden al diegenen, die het besluit voor die mission impossible op hun geweten hebben, maar uiteindelijk afspraken om die missie te kunnen laten slagen niet nakwamen, eerst in aanmerking moeten komen voor berechting.
Helden zonder een behoorlijke gezonde doses aan zucht tot zelfbehoud, en daardoor meestal een heel dramatisch einde van hun leven, zijn alleen maar goed om er al over lezend bij het haardvuur de koude winteravond meer door te brengen. Homerus begreep dat al. En voor ons is dat smullen.

Ik ben benieuwd hoe dat hard gemaakt zou moeten worden.

Stopnaald
13-01-12, 13:13
Voor mij ook al niet voor lafheid. Wat moest hij dan doen, als sukkelaar die blijkbaar niet doorhad dat ook hij maar een pion was? Zich laten afslachten, terwijl dat voor niets zou dienen? Dat zou misschien voor de nabestaanden een beter gevoel geven, maar toch.

Voor mij zouden al diegenen, die het besluit voor die mission impossible op hun geweten hebben, maar uiteindelijk afspraken om die missie te kunnen laten slagen niet nakwamen, eerst in aanmerking moeten komen voor berechting.
Helden zonder een behoorlijke gezonde doses aan zucht tot zelfbehoud, en daardoor meestal een heel dramatisch einde van hun leven, zijn alleen maar goed om er al over lezend bij het haardvuur de koude winteravond meer door te brengen. Homerus begreep dat al. En voor ons is dat smullen.

Ik ben benieuwd hoe dat hard gemaakt zou moeten worden.

Tis ook gewoon een kwestie van "Barbertje moet hangen" (koste wat kost) dan dat Karremans daadwerkelijk iets te verwijten valt. Ik begrijp het verdriet van die nabestaanden wel, maar Karremans is niet de schuldige imo. Zou me trouwens niets verbazen als dit akkefietje het product is van een overambitieuze OvJ.

mark61
13-01-12, 14:42
Voor mij ook al niet voor lafheid. Wat moest hij dan doen, als sukkelaar die blijkbaar niet doorhad dat ook hij maar een pion was? Zich laten afslachten, terwijl dat voor niets zou dienen? Dat zou misschien voor de nabestaanden een beter gevoel geven, maar toch.

Voor mij zouden al diegenen, die het besluit voor die mission impossible op hun geweten hebben, maar uiteindelijk afspraken om die missie te kunnen laten slagen niet nakwamen, eerst in aanmerking moeten komen voor berechting.

Hij had bij de ingang van het stadje moeten staan, met zijn mannen tot de tanden bewapend. Tot hier en niet verder.

Zelfs Mladic kon het zich niet permitteren blanken af te slachten. Daar krijg je echt last mee. Het was een safe haven, de VN-troepen moesten dat beschermen. Dus de eerste die een stap over die lijn zet krijgt de kogel.

Plan B was geweest: eerst meespelen en dan Mladic gijzelen. Dat lijkt mij wel een stunt. Geen soldateneer enzo, maar waarom zou je die voor een bandiet moeten hebben?

Ik vind dat als je vrijwillig in een leger dienst neemt en officier bent, kolonel nog wel, dat je dan meer moed moet tonen dan de gemiddelde sukkelaar in het land.

Jij maakt er wel een erg slappe non-valeur van. Djiezus, zijn dat volgens jou de officieren van het Nederlandse leger? Een stel slappe drollen die 7 kleuren schijten als ze een roverhoofdman tegenkomen?

Nee, dit ben ik echt met je oneens.

Ongeacht de rest, van schuld van Janvier en wie niet.

knuppeltje
13-01-12, 15:43
Hij had bij de ingang van het stadje moeten staan, met zijn mannen tot de tanden bewapend. Tot hier en niet verder.

Zelfs Mladic kon het zich niet permitteren blanken af te slachten. Daar krijg je echt last mee. Het was een safe haven, de VN-troepen moesten dat beschermen. Dus de eerste die een stap over die lijn zet krijgt de kogel.

Plan B was geweest: eerst meespelen en dan Mladic gijzelen. Dat lijkt mij wel een stunt. Geen soldateneer enzo, maar waarom zou je die voor een bandiet moeten hebben?

Ik vind dat als je vrijwillig in een leger dienst neemt en officier bent, kolonel nog wel, dat je dan meer moed moet tonen dan de gemiddelde sukkelaar in het land.

Jij maakt er wel een erg slappe non-valeur van. Djiezus, zijn dat volgens jou de officieren van het Nederlandse leger? Een stel slappe drollen die 7 kleuren schijten als ze een roverhoofdman tegenkomen?

Nee, dit ben ik echt met je oneens.

Ongeacht de rest, van schuld van Janvier en wie niet.

Zo best bewapend waren ze dus ook al niet. Dat tot hier zou dan ook al snel veel verder dan tot hier geworden zijn, denk ik.

Ik geloof niet dat Mladic daarvan wakker zou liggen, maar ik kan abuis hebben. Er zijn zo links en rechts al zoveel Blauwhelmen afgeslacht zonder represailles. Maar volgens mij zou elke zo minimale eenheid met zo weinig middelen het niet op een gevecht aan laten komen tegen zo'n overmacht. Dus Mladic gijzelen was echt niet gelukt, maar het zou inderdaad een stunt zijn.
Nu roepen dat die eenheid zich dan maar overhoop hadden moeten laten schieten vind ik te makkelijk. Daarbij was het volgens mij ook nooit de bedoeling dat ze dat eventueel wel zouden doen.

Soldateneer? Die is na de slag bij Thermopylae allang weer begraven.
Ja met een stealth hele dorpen platgooien en achteraf op lijken pissen, dat zien we steeds meer. Fosforgranaten op woonwijken gooien en dan achteraf zeggen dat de straatverlichting het niet deed, schijnt ook al soldateneer te zijn, of op verslaggevers schieten vanuit de lucht, wordt steeds geliefder. Soldateneer, is zo ouderwets.

Ik heb ooit op een enige kazernes een stel gebouwen neergepoot. Daar liepen volgens mij heel wat sukkelaars rond. De alcoholisten onder de officieren en onderofficieren was zeer ruim vertegenwoordigd. Het valt dan ook niet mee om elke dag weer opnieuw jezelf aan te praten dat als je de hele dag anderen loopt af te blaffen dat je dan je met iets heel zinnigs bezig bent.

Dat kan.

Janvier zeker, maar ook al degenen die die padvindersklub zo op pad hebben gestuurd dat ze wel moesten falen. Want dat zou zonder voldoende ruggensteun hoe dan ook gebeurd zijn.