PDA

Bekijk Volledige Versie : Brinkman probeert bewust Arondéuslezing te saboteren



knuppeltje
13-01-12, 13:32
Pvv-statenlid in Noord-Holland Her Brinkman heeft bewust geprobeerd de Willem Andréuslezing te saboteren. Dat zegt de fractievoorzitter van de VVD in Noord-Holland, Cees Loggen.

'De PVV heeft het duidelijk niet op met het vrije woord. De partij saboteert nu voor het tweede op rij deze lezing', aldus Loggen.

Loggen staat als fractievoorzitter aan het hoofd van de grootste fractie in de provinciale staten van Noord-Holland. Hij is zeer teleurgesteld dat het nu weer fout gaat met de jaarlijkse Andréuslezing. Gisteravond zegde beoogd spreker René Boender af voor de lezing vanwege negatieve de publiciteit die er was ontstaan. Hero Brinkman beschuldigde hem er vorige maand van dat hij een 'graaier' was omdat hij teveel vergoeding zou vragen voor de lezing.

Volgen Loggen heeft Brinkman vorige maand bewust de naam van Boender publiek gemaakt en hem in discrediet gebracht, terwijl de commissie in de 'conceptfase' was om Boender aan te wijzen als spreker. Ook was er nog niet gesproken over een mogelijke vergoeding. 'Dan ben je dus bewust bezig om de Willem Andréuslezing te beschadigen', aldus Loggen. 'De PVV'ers klagen voortdurend dat ze geen respect krijgen van anderen, maar ze tonen zelf geen respect voor hun collega's.

Loggen vertelt ook dat Brinkman als lid-zonder-spreekrecht bij de commissie zat die de Arondéuslezing organiseerde. 'Hij fluisterde daarbij continu zijn fractielid in wat die moest zeggen. Als dit de nieuwe politiek is die de PVV voorstaat dan schaam ik me daar diep voor.'

'De lezing moet van tafel'
Ook de voorzitter van de organiserende commissie, Jeffrey Leever van de Ouderenpartij, zegt dat Brinkman probeert om de Arondéuslezing te saboteren.
'Ik vroeg hem gisteravond op de man af waar hij in godsnaam mee bezig is. Hij antwoordde: Ik wil gewoon dat die lezing niet doorgaat. Het maakt me niet uit welke andere kandidaat er komt, de lezing moet van tafel.'

De vergadering van gisteren zou eigenlijk besloten zijn, maar Brinkman kwam volgens Leever met een artikel waaruit zou blijken dat de bespreking openbaar zou moeten zijn. 'De griffier was het daar niet mee eens, maar die werd door Brinkman op een nare manier geschoffeerd.'

Leever maakt zich nu vooral zorgen over de toekomst van de lezing. 'Wij willen er wel mee door, maar hoe vinden we nog iemand bereid om een lezing te geven? De volgende spreker zal vast ook weer belaagd worden.'

Niet gelukkig
CDA-fractievoorzitter Ronald Ootjers was vanochtend nog niet op de hoogte van het besluit van trendwatcher Boenders. 'Maar ik ben er niet gelukkig mee dat de lezing nu getraineerd wordt door de PVV'.

Volgens Ootjers was naar aanleiding van de afgelaste lezing van vorig jaar een motie aangenomen niet meer van tevoren te beoordelen maar de spreker gewoon zijn gang te laten gaan. 'WE waren het er allemaal over eens dat we een openbaar debat wilden in de geest van een speciaal persoon, Willem Andréus. Het is jammer dat het nu zo loopt.'

Of Ootjers PVV-fractieleider Brinkman gaat confronteren wil hij nog niet zeggen. 'Maandag hebben we weer een vergadering, dus dan zullen we er wel over praten.'

Vorig jaar werd de lezing afgezegd nadat er - vooral van de kant van de PVV - bezwaren waren gerezen over de inhoud van de tekst van cultuurhystoricus Thomas von der Dunk, die toen de lezing zou uitspreken.

De Willem Andréuslezing wordt jaarlijks door de provincisale staten van Noord-Holland georganiseerd om het maatschappelijk debat te stimuleren en om verzetstrijder Willem Andréus te herdenken.(volkskrant.nl)

Wat een vies varken weer.

Joesoef
13-01-12, 13:43
Beetje selectief met de vrijheid van meningsuiting.

knuppeltje
13-01-12, 13:50
Beetje selectief met de vrijheid van meningsuiting.

Ligt er maar net aan wat je 'een beetje' noemt.

mark61
13-01-12, 14:29
A-ron-de-us (http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Arondeus) knuppelt. Het gaat niet over een kinderboekenschrijver :hihi:


De Partij van de Censuur, Kneveling, Onderdrukking van het vrije woord, Onvrijheid van meningsuiting.


Wat zakken ze weer lekker door het ijs, voor de vijfhonderdste keer.

Maar valt het hun gepeupel op? Natuurlijk niet. Die is ook helemaal niet voor de vrijheid.