PDA

Bekijk Volledige Versie : Frankrijk verliest AAA-rating



Marsipulami
13-01-12, 20:33
Frankrijk verliest AAA-rating



HLN update Frankrijk is zijn AAA-status van kredietbeoordelaar Standard & Poor's kwijt. Dat bevestigt de Franse regering na eerdere geruchten. S&P verlaagt waarschijnlijk de kredietwaardigheid van meerdere eurolanden.
Welke andere Europese landen hun rating verliezen, is momenteel nog onduidelijk. Finland zou zijn toprating behouden. Ook Duitsland, Nederland en Luxemburg zouden hun triple A-score behouden. Over Oostenrijk bestaat er nog grote onduidelijkheid.

België zou zijn rating behouden. Dat Jean Deboutte, directeur van het Agentschap voor de Schuld, geen contact met S&P heeft gehad, wijst alvast in die richting. Sinds 2009 zijn ratingagentschappen namelijk verplicht om minstens twaalf uur op voorhand de overheid te waarschuwen als ze kredietwaardigheid gaan verlagen.

Impact op noodfonds
Vraag is wel welke impact de aangekondigde wijzigingen zullen hebben op de rating van het Europese noodfonds EFSF. Dat fonds haalt zijn kredietscore uit de bijdrage van sterkhouders als Duitsland en Frankrijk. Dat laatste land vertegenwoordigt zo'n 20 procent van het fonds.

Op 5 december zorgde S&P voor een schok door ermee te dreigen de kredietwaardigheid van vijftien eurolanden te verlagen. Van Cyprus stonden de ratingvooruitzichten al op negatief, aan de Griekse rating wordt sowieso niets veranderd omdat hij al zeer laag staat.(belga/gb/adb)


13/01/12 20u17

mark61
13-01-12, 20:35
De rater's terreur :haha:

De VS zijn failliet, maar niemand die het zogenaamd opvalt. Vooral niet als je je druk gaat maken over wat S&P nou weer babbelt.

Karin.N
14-01-12, 09:08
Kan iemand me uitleggen wat het bestaanrecht van dergelijke bureaus is? Leveren ze een zinvolle bijdrage aan de wereldeconomie of zaaien ze juist paniek.

Tis uiteindelijk maar hoe gek je je laat maken, en de wereld is aardig op weg. Is het niet de vogelgriep, dan wel de Mexicaanse griep. Of zoals nu een economische crisis. Tsja, tis toch verschrikkelijk als we terugzakken naar het niveau van de jaren 90 of zelfs de jaren 80. Gaarkeukens, bedelende kindertjes ik zie Nederland uit die tijd zo op m'n netvlies verschijnen:moe:

Marsipulami
14-01-12, 11:41
Het bevreemdende is dat Europa enerzijds als een geheel beschouwd wordt en dat er anderzijds toch verschillende ratings worden uitgedeeld aan de individuele landen. Duitsland en Nederland hebben een AAA status en Griekenland en Portugal een rommelstatus.

De EU doet denken aan een plezierboot die lek geslagen is. De Duitsers en de Nederlanders prijzen zich gelukkig omdat het lek zich onder het zitbankje van de Grieken bevindt.

mark61
14-01-12, 12:56
Kan iemand me uitleggen wat het bestaanrecht van dergelijke bureaus is? Leveren ze een zinvolle bijdrage aan de wereldeconomie of zaaien ze juist paniek.

Tis uiteindelijk maar hoe gek je je laat maken, en de wereld is aardig op weg. Is het niet de vogelgriep, dan wel de Mexicaanse griep. Of zoals nu een economische crisis. Tsja, tis toch verschrikkelijk als we terugzakken naar het niveau van de jaren 90 of zelfs de jaren 80. Gaarkeukens, bedelende kindertjes ik zie Nederland uit die tijd zo op m'n netvlies verschijnen:moe:

De hoofdmoot van hun werk is het beoordelen van de kredietwaardigheid van bedrijven. Een heel nuttige klus.

De kredietwaardigheid van landen beoordelen is tricky en wordt al snel politiek. Omdat Amerikanen / neo-liberalen zo hun eigen ideeën hebben over staatsfinanciën deugen Europese overheden in hun ogen per definitie niet.

Als Europa even de broekriem aanhaalt en investeert in dingen die de economie verbeteren is het zo over met dat geleuter. Maja, we hebben lapzwansen als 'leiders' die als de dood zijn voor hun herverkiezing. En duh mensuh willen niet inleveren natuurlijk.

Bofko
14-01-12, 13:20
Als Europa even de broekriem aanhaalt en investeert in dingen die de economie verbeteren is het zo over met dat geleuter. Maja, we hebben lapzwansen als 'leiders' die als de dood zijn voor hun herverkiezing.

Ligt dat aan het democratische systeem of aan de politici ? Met een ietwat mindere democratie zou je makkelijker impopulaire maatregelen kunnen nemen.......

Bofko
14-01-12, 13:22
Tis uiteindelijk maar hoe gek je je laat maken, en de wereld is aardig op weg. Is het niet de vogelgriep, dan wel de Mexicaanse griep. Of zoals nu een economische crisis. Tsja, tis toch verschrikkelijk als we terugzakken naar het niveau van de jaren 90 of zelfs de jaren 80. Gaarkeukens, bedelende kindertjes ik zie Nederland uit die tijd zo op m'n netvlies verschijnen:moe:

Ik ken die tijd ook. Maar was het zooo erg ?

mark61
14-01-12, 13:45
Ligt dat aan het democratische systeem of aan de politici ? Met een ietwat mindere democratie zou je makkelijker impopulaire maatregelen kunnen nemen.......

Ook in een democratie zijn er wel leiders geweest die impopulaire maatregelen namen. Je moet maar durven. De zaak belangrijker vinden dan je eigen persoontje. Ouderen en niet-herverkiesbaren doen dat wel es :hihi:

mark61
14-01-12, 13:58
Eurolanden en China kritisch over afwaarderingen S&P

door Pim van den Dool
Economie

Vanuit de eurozone en China is gisteravond en vanochtend kritisch gereageerd op het afwaarderen van negen eurolanden, waaronder Frankrijk, door kredietbeoordelaar Standard & Poor’s. EU-commissaris Rehn noemde de stap van S&P “inconsistent”.

Rehn, de eurocommissaris voor Economische Zaken, liet gisteravond laat in een reactie weten de afwaarderingen door S&P te “betreuren”. Volgens Rehn onderneemt de eurozone op dit moment “gedecideerde actie op alle gebieden” om de crisis rond de euro het hoofd te bieden. Hij benadrukte dat de EU nu extra haast moet maken met het inrichten van het permanente noodfonds ESM, het European Stability Mechanism. Dat fonds, dat probleemlanden als Italië in noodscenario’s moet kunnen redden, zou begin juli in werking moeten treden.

Met de afwaardering van Frankrijk van de AAA-status naar de AA-status, komt mogelijk ook de AAA-status van het tijdelijke noodfonds EFSF in gevaar. Met dat fonds worden momenteel landen als Griekenland en Portugal overeind gehouden. De voorzitter van de eurogroep, de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, zei vannacht in een verklaring dat alle landen die voor het EFSF garant staan, daaronder zijn bijvoorbeeld Duitsland en Nederland, “vastberaden” zijn ervoor te zorgen dat de AAA-status van het fonds behouden blijft.

Het EFSF hapert nu niet meteen, maar Europese politici moeten wel haast maken, schrijft onze economieredacteur Melle Garschagen vandaag in NRC Weekend:

“Het gevaar is dat de onderhandelingen in Brussel worden ingehaald door de werkelijkheid. De massa-afwaardering van S&P kan de obligatiemarkt voor eurolanden ontwrichten. Italië, met een schuld van 1800 miljard euro, is nog twee stappen verwijderd van junk-status. Het risico bestaat dat grote beleggers nauwelijks meer mogen beleggen in de obligaties van het land met de grootste uitstaande schuld in de eurozone, omdat de kans op wanbetaling groot is. Alleen de dreiging van nog een afwaardering kan ervoor zorgen dat beleggers alles wat euro is mijden op de obligatiemarkt. Zelfs een uitpuilende oorlogskas van het IMF is dan waarschijnlijk niet genoeg om de crisis te bezweren.”

China: kredietbeoordelaars moeten crisis niet verergeren

De Chinese regering, die grote economische belangen heeft in Europa, uitte vanochtend net als de eurolanden kritiek op de nieuwe afwaarderingen door Standard & Poor’s. Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua hebben kredietbeoordelaars als S&P een “grote verantwoordelijkheid” om de crisis in de eurozone niet te verergeren. China begrijpt dat S&P bezorgd is over de eurocrisis, maar stelt dat de afwaarderingen vragen oproepen over de geloofwaardigheid van de kredietbeoordelaar.

De Franse minister van Financiën Francois Baroin probeerde eventuele paniek over de afwaardering van zijn land bij voorbaat weg te nemen. Baroin stelde dat de lagere kredietstatus van zijn land geen “catatstrofe” is en benadrukte dat Frankrijk nog altijd een goede kredietwaardigheid heeft. “Het is niet nodig om de Franse bevolking hiermee schrik aan te jagen”, aldus Baroin.

Eurolanden en China kritisch over afwaarderingen S&P :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/14/eurolanden-en-china-kritisch-over-afwaarderingen-sps/)

Karin.N
16-01-12, 08:40
Ik ken die tijd ook. Maar was het zooo erg ?

Het schijnt zo.

Volgens mijn bescheiden mening was ik toen ook heel happy. Eigenlijk veel happier dan nu. Hoefde ik niet altijd en eeuwig bereikbaar te zijn :maf:

Karin.N
16-01-12, 08:45
Ook in een democratie zijn er wel leiders geweest die impopulaire maatregelen namen. Je moet maar durven. De zaak belangrijker vinden dan je eigen persoontje. Ouderen en niet-herverkiesbaren doen dat wel es :hihi:


Nu ben ik wel geen econoom. Maar het lijkt me best simpel. Gewoon 1 Europese Unie, alle schulden op 1 hoop en dan maar afbetalen. En hopelijk hebben we wat geleerd. Je kunt niet eindeloos lenen, eens is het pay backtime.

En inderdaad politici die durven zeggen wat er nodig is. Je hoort best wel veel burgers zeiken dat ze de politiek niet vertrouwen. Dan denk ik wel eens, zou je stemmen op een partij die de volle waarheid vertelt? En zo houden de kiezer en verkozene elkaar in evenwicht en verandert er gewoon veel te weinig!

super ick
16-01-12, 09:08
De hoofdmoot van hun werk is het beoordelen van de kredietwaardigheid van bedrijven. Een heel nuttige klus.

De kredietwaardigheid van landen beoordelen is tricky en wordt al snel politiek. Omdat Amerikanen / neo-liberalen zo hun eigen ideeën hebben over staatsfinanciën deugen Europese overheden in hun ogen per definitie niet.

Als Europa even de broekriem aanhaalt en investeert in dingen die de economie verbeteren is het zo over met dat geleuter. Maja, we hebben lapzwansen als 'leiders' die als de dood zijn voor hun herverkiezing. En duh mensuh willen niet inleveren natuurlijk.

Bovendien, waar waren zij toen de hypotheekbanken en bedrijven die veel aandelen, die hoofdzakelijk bestonden uit diezelfde hypotheken, afgewaardeerd moesten worden? Zij hebben helemaal niets gedaan tot wij het allemaal wisten!

mark61
16-01-12, 17:39
Bovendien, waar waren zij toen de hypotheekbanken en bedrijven die veel aandelen, die hoofdzakelijk bestonden uit diezelfde hypotheken, afgewaardeerd moesten worden? Zij hebben helemaal niets gedaan tot wij het allemaal wisten!

Ja, het is bizar. De Amerikaanse staatsschuld is torenhoog, maar dat is blijkbaar geen probleem.

mark61
16-01-12, 17:40
Moody’s: Frankrijk behoudt triple A-status
door Annemarie Coevert
Economie

Kredietbeoordelaar Moody’s vindt dat Frankrijk momenteel nog kredietwaardig genoeg is voor een triple A-status. Afgelopen vrijdag nog ontnam Standard & Poor’s het land deze status. Ook werden Spanje, Italië en Portugal toen afgewaardeerd.

‘Frankrijk is momenteel stabiel’

Volgens Moody’s is het vooruitzicht voor Frankrijk stabiel genoeg voor het hoogst mogelijke niveau van kredietwaardigheid, terwijl Standar & Poor’s deze als negatief beoordeelt. Dat betekent dat deze beoordelaar de mogelijkheid ziet van verdere daling in de komende zes tot 24 maanden. Moody’s geeft Frankrijk wel een positief oordeel maar doet nog geen uitspraken over het toekomstperspectief van het land, en benadrukt daarnaast dat de groeivooruitzichten voor het land risico’s in zich hebben voor de “begrotingsplannen van de Franse regering.”

In een verklaring liet de kredietbeoordelaar weten dat het de markt het komende kwartaal nauwlettend zal volgen, als onderdeel van “het initiatief om de algehele structuur van onze ratings opnieuw in kaart te brengen.”

...

Moody (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/16/moodys-frankrijk-behoudt-triple-a-status/)

super ick
17-01-12, 09:55
Moody’s: Frankrijk behoudt triple A-status
door Annemarie Coevert
Economie

Kredietbeoordelaar Moody’s vindt dat Frankrijk momenteel nog kredietwaardig genoeg is voor een triple A-status. Afgelopen vrijdag nog ontnam Standard & Poor’s het land deze status. Ook werden Spanje, Italië en Portugal toen afgewaardeerd.

‘Frankrijk is momenteel stabiel’

Volgens Moody’s is het vooruitzicht voor Frankrijk stabiel genoeg voor het hoogst mogelijke niveau van kredietwaardigheid, terwijl Standar & Poor’s deze als negatief beoordeelt. Dat betekent dat deze beoordelaar de mogelijkheid ziet van verdere daling in de komende zes tot 24 maanden. Moody’s geeft Frankrijk wel een positief oordeel maar doet nog geen uitspraken over het toekomstperspectief van het land, en benadrukt daarnaast dat de groeivooruitzichten voor het land risico’s in zich hebben voor de “begrotingsplannen van de Franse regering.”

In een verklaring liet de kredietbeoordelaar weten dat het de markt het komende kwartaal nauwlettend zal volgen, als onderdeel van “het initiatief om de algehele structuur van onze ratings opnieuw in kaart te brengen.”

...

Moody (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/16/moodys-frankrijk-behoudt-triple-a-status/)

Blijft het een bizarre zaak hoe commerciele bureaus een land kunnen etiketteren met grote gevolgen.
Zijn daar vaste criteria voor, controleerbaar voor iedereen?

Aan de andere kant zag ik een krantenberichtje waarin Merkel pleitte voor een Europese Standard & Poor. Dat lijkt mij dan weer niet zo'n goed plan omdat een dergelijk Europees bureau toch weer danst naar de pijpen van Merkozy.

Zo moeilijk kan het toch niet zijn om enkele harde meetbare criteria te pakken en daarop een beoordeling los te laten?

Soldim
17-01-12, 10:32
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om enkele harde meetbare criteria te pakken en daarop een beoordeling los te laten?

Wat voor concrete criteria heb je in gedachten?

De financiele situatie van een beetje een buurt supermarkt is al moeilijk in te schatten, laat staan de financiele situatie van een land.

H.P.Pas
17-01-12, 11:39
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om enkele harde meetbare criteria te pakken en daarop een beoordeling los te laten?

Integendeel, dat is heel moeilijk. Dat is precies de reden dat geldgevers die analyses niet zelf (kunnen) maken en dat liever aan bureau's overlaten.
Het is niet eenvoudiger, het spijt me.

super ick
17-01-12, 15:08
Wat voor concrete criteria heb je in gedachten?


Inflatiepercentage, stabiele groei, overheidstekort, hoogte hypotheekschuld t.o.v. woningwaarde.

Een waterdicht systeem is wellicht moeilijk te maken, daarnaast is er in een groeieconomie een groter groeipercentage mogelijk dan in een stabiele economie.

Ik bedenk me ook dat de politieke druk of overmoedigheid (welke van de twee ben ik nog niet uit) een hele grote rol speelt. Destijds waren er plenty tegenstanders die, achteraf terecht, geen vertrouwen hadden in de economie van de knoflooklanden.
Ik bedoel dat als de economie bewezen te zwak is en dergelijke landen kunnen toch toetreden dan heb je geen criteria meer nodig.

mark61
18-01-12, 02:24
http://www.presseurop.eu/files/collignon-club-med.jpg

:hihi:

IBKIS
18-01-12, 02:38
We moeten gewoon heel veel euro's bijdrukken en deze op papier aan China verkopen. Simpel.

super ick
18-01-12, 09:28
http://www.presseurop.eu/files/collignon-club-med.jpg

:hihi:

Meesterlijk en treffend.

Overigens vind ik Gunther wel erg op Obelix lijken.

mark61
18-01-12, 11:05
Meesterlijk en treffend.

Overigens vind ik Gunther wel erg op Obelix lijken.

Nee, het is een Oostgoot. Met horens ipv Obelixvleugeltjes.

super ick
18-01-12, 16:05
Nee, het is een Oostgoot. Met horens ipv Obelixvleugeltjes.

Rare jongens die Germanen.