PDA

Bekijk Volledige Versie : Rijbewijs ingetrokken voor skaten met hond



Marsipulami
17-01-12, 11:57
Twintiger krijgt rijverbod voor skaten met hond

Opvallend vonnis: tien dagen rijverbod en 330 euro boete
dinsdag 17 januari 2012

Herman Ricour


KAPELLE-OP-DEN-BOS - Marijn Verbruggen (26) is door de politierechter van Vilvoorde veroordeeld tot 330 euro boete en tien dagen rijverbod. Anderhalf jaar geleden werd hij op de bon geslingerd omdat hij zich op zijn skateboard liet voorttrekken door zijn hond. 'Een bizar vonnis', vinden deskundigen.


Skateboardleraar Marijn Verbruggen uit Kapelle-op-den-Bos is boos. Op 29 september 2010 liet hij zich op zijn skateboard voorttrekken door Gust, zijn labrador. Tot hij op een kruispunt de pas afgesneden werd door een auto. Marijn: 'Ik viel, maar de auto ging er met piepende banden vandoor. Enigszins beduusd gingen Gust en ik verder, maar plots hoorde ik een politiesirene loeien. Blijkbaar had een patrouille gezien wat er gebeurd was. Ik dacht eerst nog dat de combi de achtervolging op die autobestuurder inzette, maar hij stopte bij mij. De twee politieagentes zeiden dat ik een overtreding had begaan. Ik probeerde me nog te verdedigen. Ik was immers de zwakke weggebruiker. Maar ze duldden geen tegenspraak en stelden een proces-verbaal op.'

Niet meer skaten op straat

'Het was een fors document', vervolgt Verbruggen. 'Ze verweten me dat ik hinder veroorzaakte voor andere weggebruikers, fietsers en voetgangers in gevaar bracht, mijn dier niet in de hand had én mij liet voorttrekken door een dier met leiband. Later kreeg ik een voorstel tot minnelijke schikking in de bus, maar het bedrag van de boete stond daar niet op vermeld.'

Marijn Verbruggen liet het daar niet bij. Hij belde naar de politie om meer details, maar werd niets wijzer. 'En toen kreeg ik een dagvaarding voor de politierechtbank van Vilvoorde in de bus.'

Verbruggen moest gisteren voorkomen en de politierechter veroordeelde hem tot een boete van 330 euro plus gerechtskosten. 'Bovendien werd mijn rijbewijs ingetrokken voor tien dagen.'

Of de verontwaardigde Marijn nog buitenkomt met zijn skateboard? 'Hier, in Kapelle-op-den-Bos, zeker niet meer. Maar ik blijf wel voor Bloso skateboardles geven aan jongeren. Ik heb dertien jaar skate-ervaring en ik ben trots op mijn sport. En op mijn hond. Maar de twee samen gaat dus niet.'

Skater wordt fietser

'Een skater valt onder de regels van de voortbewegingstoestellen', zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. 'Voortbewegingstoestellen zijn toestellen die bewegen door de kracht van de gebruiker. Als je daarmee even traag rijdt als een voetganger, val je onder die wetgeving. Ga je sneller, dan val je onder de wetgeving van de fietsers. Door zijn snelheid werd Marijn Verbruggen beschouwd als een fietser en als fietser mag je geen hond aan de leiband hebben. Maar in principe kan de rechter geen rijverbod opleggen louter omdat je als fietser geen dieren aan de leiband mag houden. Er moet meer aan de hand geweest zijn.'

Ook de Vlaamse Rollerbond reageert verbaasd op het verhaal. 'Een skater die rijverbod krijgt? Nog nooit gehoord', zegt Herman Laureys. De bond telt 2.500 leden, de skateboarders zijn daar een klein onderdeel van. 'Ik heb nog maar één keer gehoord dat een skater tegengehouden werd door de politie. Hij kreeg zelfs geen boete.'