PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Kustwacht Livorno: luister Schettino, hier zal je voor boeten



reallife
17-01-12, 18:19
<object height="309" width="550">



<embed id="flashfirebug_1326903907617" src="http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1160537" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" height="309" width="550"></object> (http://%3Cobject%20width=%22550%22%20height=%22309%22%3E% 3Cparam%20name=%22movie%22%20value=%22http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1160537%22%3E%3C/param%3E%3Cparam%20name=%22wmode%22%20value=%22tra nsparent%22%3E%3C/param%3E%3Cparam%20name=%22allowScriptAccess%22%20 value=%22always%22%3E%3C/param%3E%3Cparam%20name=%22allowfullscreen%22%20va lue=%22true%22%3E%3C/param%3E%3Cembed%20src=%22http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1160537%22%20type=%22application/x-shockwave-flash%22%20wmode=%22transparent%22%20width=%22550% 22%20height=%22309%22%20allowfullscreen=%22true%22 %20allowScriptAccess=%22always%22%3E%3C/embed%3E%3C/object%3E)

Kapitein Schettino van het cruiseschip Costa Concordia heeft het schip voortijdig verlaten. Dat blijkt uit vandaag vrijgegeven geluidsopnames van de Italiaanse kustwacht. Overste De Falco van de kustwacht in Livorno sprak Schettino tijdens de ramp. De kapitein bevond zich in een sloep en kreeg er flink van langs. De volledige opname duurt ongeveer 4 minuten.

reallife
17-01-12, 18:20
Jemig. :(

Kortman
17-01-12, 19:27
Jemig. :(

Oud en onbelangrijk nieuws !
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/345044-cruise-schip-loopt-op-klip.html
:jeweetog: dat dit soort topic,s onbelangrijk zijn.
:boeps:

reallife
17-01-12, 20:10
Oud en onbelangrijk nieuws !
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/345044-cruise-schip-loopt-op-klip.html



Weet ik, maar dat van die kapitein wist ik niet.

Joesoef
17-01-12, 20:27
Ach, Berlusconiaase genen.

Blijft krankzinnig, zo een gigantisch schip vol mensen en dan zulke risico's nemen.

mark61
17-01-12, 20:38
Knettergekke kapitein, en dan nog loserig ook. Soort Karremans.

Kortman
17-01-12, 21:49
Het is voor mij ook onbegrijpelijk , dat de betreffende officier van de wacht zelf niet heeft ingegrepen , de gezagvoerder was zelf niet aanwezig , die zat (verplicht ) aan het diner.
Uiteraard blijft een Kapitein verantwoordelijk zelfs als hij slaapt !!

Kortman
17-01-12, 21:51
Het is voor mij ook onbegrijpelijk , dat de betreffende officier van de wacht zelf niet heeft ingegrepen , de gezagvoerder was zelf niet aanwezig , die zat (verplicht ) aan het diner.
Uiteraard blijft een Kapitein verantwoordelijk zelfs als hij slaapt !!

Voeg hier aan toe dat hij als gezagvoerder NOOIT het schip mag verlaten als er nog mensen aan boord zijn.

super ick
17-01-12, 22:03
Het is voor mij ook onbegrijpelijk , dat de betreffende officier van de wacht zelf niet heeft ingegrepen , de gezagvoerder was zelf niet aanwezig , die zat (verplicht ) aan het diner.
Uiteraard blijft een Kapitein verantwoordelijk zelfs als hij slaapt !!

Dat schoot mij ook gelijk te binnen. Het schip moest daar een paar mijl uit de kust blijven! De officier van de wacht heeft dus met zijn neus gekeken of de opdracht uitgevoerd van de gezagvoerder deze koers te varen.
Dan is hij dus een even grote idioot en krijgt hij straks ook een stevige duw.

Kortman
17-01-12, 22:21
Dat schoot mij ook gelijk te binnen. Het schip moest daar een paar mijl uit de kust blijven! De officier van de wacht heeft dus met zijn neus gekeken of de opdracht uitgevoerd van de gezagvoerder deze koers te varen.
Dan is hij dus een even grote idioot en krijgt hij straks ook een stevige duw.

Ja dat bedoelde ik ook ,en met de moderne navigatie middelen had hij zo wie zo moeten weten dat hij op een gevaarlijke koers lag.
Afgezien als je zo iets doet (groet uit brengen) dan vaar je niet op volle snelheid in dit geval 21knopen (ong 39 km p/uur )
Zelfs asdic /sonar is nauwkeurig op ong 2mijl (in mijn tijd) met dergelijke snelheid zit je al op een onderwater object voor je het weet .

rbn
17-01-12, 23:16
Oud en onbelangrijk nieuws !
http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/345044-cruise-schip-loopt-op-klip.html
:jeweetog: dat dit soort topic,s onbelangrijk zijn.
:boeps:

man, het is al dagen mega groot nieuws in alle media.. buitensporig veel aandacht voor een relatief klein ongeluk.. vorig jaar zijn 2000 migranten en vluchtelingen om het leven gekomen op de middellandse zee onder schrijnende omstandigheden (in een aantal gevallen mede door laakbaar handelen van frontex, navo en maritiem personeel).. voor het meerendeel haalde de dood van deze mensen niet eens de media..

Eric de Blois
18-01-12, 02:14
De pers is massaal over Kapitein Schettino gevallen. Die man is door de media al veroordeeld vóór dat er een technisch onderzoek naar de oorzaak heeft plaatsgevonden. Het is moeilijk voor te stellen dat wanneer een schip zeg maar 85° slagzij maakt er geen chaos optreedt. Geen crew is getraind voor zo'n extreme situatie.

reallife
18-01-12, 04:56
Geen crew is getraind voor zo'n extreme situatie.

Dat denk ik toch wel. Dat is verplicht! Iedereen die wil gaan werken aan boord van een zeegaand schip moet een Basic Safety Training hebben. En die is behoorlijk uitgebreid en moet voldoen aan internationale eisen. (STCW)

Achtergrond bij veiligheidsprocedures bij Costa

Costa voldoet zeer strikt aan alle veiligheidsvoorschriften en al onze medewerkers zijn in de eerste en belangrijkste plaats toegewijd aan de veiligheid van de gasten.

Alle bemanningsleden beschikken over een BST (Basic Safety Training) certificaat en worden getraind en voorbereid met tal van oefeningen om noodsituaties te beheren en passagiers bij het verlaten van het schip helpen. Rollen, verantwoordelijkheden en taken zijn duidelijk toegewezen aan alle bemanningsleden. Om de twee weken vind een simulatie van een scheepsevacuatie plaats, waaraan alle bemanningsleden deelnemen. Een reddingsboot en ontruimingsoefening voor alle gasten wordt uitgevoerd binnen 24 uur na inscheping, zoals vereist door de wet. Costa heeft een geautomatiseerd systeem dat ervoor zorgt dat alle passagiers deze sloepenrol ondergaan.

De vaardigheden van Costa bemanning worden periodiek getest door kustwacht autoriteiten en een onafhankelijke classificatie organisatie volgens SMS (Safety Management Systems) eisen.

Er zijn meer reddingsboten en vesten aan boord dan het aantal dat nodig is voor alle passagiers en bemanning. Reddingsboten zijn uitgerust met voedsel-en watervoorziening, eerste hulp kits en communicatie-en signalisatie-apparatuur. Alle reddingsmiddelen zijn afgestemd op internationale normen en zijn onderworpen aan strenge en regelmatige controle door scheepvaart- en certificatie-instanties. Alle Costa schepen zijn gecertificeerd door RINA en zijn gebouwd volgens de hoogste standaarden en technologieën.

Costa Concordia: Incident update - Costa Cruises (http://www.costacroisieres.be/B2C/BD/Info/concordia_statement.htm)

Dat mensen en ook bemanningsleden ook in paniek kunnen raken. Dat is een ander verhaal. Dan is hij ook zijn rang kwijt maar de straf zal anders uitvallen toch? Vraag me gewoon af hoe zo'n man verder gaat. Hoe je na zoiets naar jezelf kijkt. Als ik op mijn werk door nalatigheid of andere aan mezelf te wijten iets zo'n ernstig letsel aan cliënten of erger zou veroorzaken weet ik niet of ik het mezelf zou kunnen vergeven. :(

Ps: kon me eigenlijk niet voorstellen dat zeker in het geval van cruiseboten hier geen regels voor zouden zijn. Vandaar dat ik het opzocht vannacht.

super ick
18-01-12, 08:14
De pers is massaal over Kapitein Schettino gevallen. Die man is door de media al veroordeeld vóór dat er een technisch onderzoek naar de oorzaak heeft plaatsgevonden. Het is moeilijk voor te stellen dat wanneer een schip zeg maar 85° slagzij maakt er geen chaos optreedt. Geen crew is getraind voor zo'n extreme situatie.

Regel is in ieder geval dat de gezagvoerder de coordinatie in handen heeft. Meer dan 4000 mensen had hij van boord moeten leiden. In plaats daarvan zit hij als eerste in de reddingsboot.
Laten we zijn stomme actie om van de vaarroute af te wijken en veel te dicht langs de kust te varen nog buiten beschouwing.

BTW, ben ik niet gewend van jou hoor, dat softe gedoe. Ben je van de 'kogel-in-de-rugmethode' afgestapt? :hihi:

reallife
18-01-12, 08:51
man, het is al dagen mega groot nieuws in alle media.. buitensporig veel aandacht voor een relatief klein ongeluk.. vorig jaar zijn 2000 migranten en vluchtelingen om het leven gekomen op de middellandse zee onder schrijnende omstandigheden (in een aantal gevallen mede door laakbaar handelen van frontex, navo en maritiem personeel).. voor het meerendeel haalde de dood van deze mensen niet eens de media..

Dat is altijd al zo geweest. Weet nog goed, terwijl het heel wat jaren geleden is, dat de Herald of Free Enterprise kapseisde voor Zeebrugge. Kan de televisiebeelden nog zo voor me halen. Evenals de beelden van de vliegtuigramp in de Bijlmer en de treinkapingen nog langer geleden. Hoe dichterbij iets gebeurd, hoe meer indruk het maakt. En ik denk dat we ons moeilijker identificeren met migranten in een wankel bootje, verhongerende mensen in Afrika of een omgeslagen veerpont bij de Filipijnen.

knuppeltje
18-01-12, 08:57
De veiligheid van dergelijke schepen en de mensen erop zou enorm toenemen indien de bemanning twee maal daags een blaastest zou worden afgenomen, zei een oud medewerker uit die branche op tv.

Een oud-kapitein verklaarde op Belgische tv dat als op dergelijke schepen de kapitein en andere officieren mee aan het diner zitten, of aan de borrel, dat er dan regelmatig Filipijnen op de brug het werk doen. Daarmee bedoelde hij niet gekwalificeerd personeel.

BoerHarms
18-01-12, 09:19
De veiligheid van dergelijke schepen en de mensen erop zou enorm toenemen indien de bemanning twee maal daags een blaastest zou worden afgenomen, zei een oud medewerker uit die branche op tv.

Een oud-kapitein verklaarde op Belgische tv dat als op dergelijke schepen de kapitein en andere officieren mee aan het diner zitten, of aan de borrel, dat er dan regelmatig Filipijnen op de brug het werk doen. Daarmee bedoelde hij niet gekwalificeerd personeel.

Natuurlijk zijn er crew parties en natuurlijk wordt er gedronken, je kan niet van de crew verlangen dat ze in een hun vrij tijd niet drinken, daarbij zijn er velen die on duty totaal nuchter zijn.

Fiilijnen krijgen wel degelijk een opleiding hiervoor, alleen Fillepijnen worden door velen als een minderwaardig volk gezien. Ik werk dagelijks met Fillepijnen en de Fillepijnen hebben Vaak een betere opleiding dan de " blanke" officieren.

ik werk graag met Pinos,

en vaak wordt zo'n uitlating van een oud-kapitein als bepalend gezien.


en laat men eerste maar eens het onderzoek afwachten todat men exact weet wat de oorzaak is ipv alle roddels van die stuurlui die op de wal staan



Het is zo jammer dat opmerkingen van een paar personen bepalend zijn voor de gehele cruise industrie.

mark61
18-01-12, 10:00
De pers is massaal over Kapitein Schettino gevallen. Die man is door de media al veroordeeld vóór dat er een technisch onderzoek naar de oorzaak heeft plaatsgevonden. Het is moeilijk voor te stellen dat wanneer een schip zeg maar 85° slagzij maakt er geen chaos optreedt. Geen crew is getraind voor zo'n extreme situatie.

De kapitein blijft op het schip tot iedereen eruit is, of het schip zinkt. De commandant van de kustwacht beveelt hem terug aan boord te gaan, hij weigert.

Hij heeft te laat evacuatie afgekondigd, dat kon nog bij 15 graden slagzij. Sowieso vraag je je af waarom hij nog dat debiele rondje is gaan varen. Tis geen Boeing die een noodlanding doet.

Daar zijn crews wel voor getraind, en ze hebben het naar het schijnt ook goed gedaan.

mark61
18-01-12, 10:02
en laat men eerste maar eens het onderzoek afwachten todat men exact weet wat de oorzaak is ipv alle roddels van die stuurlui die op de wal staan

Niks roddels. Die twee NLse schippers aan boord zeiden dat in het scheepskrantje de koers voor die dag stond, dat was, heel normaal, 3 mijl uit de kust. Ze waren dan ook zeer verbaasd dat dat 300 meter bleek te worden. Je denkt dat ze uit hun nek kletsen?

knuppeltje
18-01-12, 11:25
Natuurlijk zijn er crew parties en natuurlijk wordt er gedronken,......

Fiilijnen krijgen wel degelijk een opleiding hiervoor, alleen Fillepijnen worden door velen als een minderwaardig volk gezien. Ik werk dagelijks met Fillepijnen en de Fillepijnen hebben Vaak een betere opleiding dan de " blanke" officieren.

ik werk graag met Pinos,

en laat men eerste maar eens het onderzoek afwachten todat men exact weet wat de oorzaak is ipv alle roddels van die stuurlui die op de wal staan



Het is zo jammer dat opmerkingen van een paar personen bepalend zijn voor de gehele cruise industrie.

Volgens die mensen op tv wordt er ook onder werktijd door deze of gene leidinggevende behoorlijk gedronken. Op de binnenvaart wordt ook regelmatig door de politie een door alcohol benevelde schipper achter het roer aangetroffen

Filipijnen als officier? Die uiterst goedkope en uitgebuite Filippino's, want uitgebuit worden ze, zijn blijkbaar aan boord alleen maar goed genoeg om als bediende in het restaurant en poetsend en boenend hun werk te doen, want daar worden ze voor gebruikt.

Je bent de enige niet.

Die is al bekend. Die Italiaanse macho wilde even heel stoer doen en liet met zijn stomme kop puur voor de gein het schip een heel eind van de oorspronkelijke koers afwijken terwijl hij zelf niet op de brug aanwezig bleef.

knuppeltje
18-01-12, 11:36
Sowieso vraag je je af waarom hij nog dat debiele rondje is gaan varen.

Daar zijn crews wel voor getraind, en ze hebben het naar het schijnt ook goed gedaan.

Dat was volgens mij dan weer wel heel van slim hem. Daarmee zette hij het schip met de onbeschadigde kant op het zand. Daarom kon je op de foto's dan ook al die ravage aan de romp zoen. Als hij dat niet had gedaan was het schip andersom gekanteld en onherroepelijk door het gewicht van het alsmaar instromende water van die bank afgegleden en 70 meter gezonken. In dat geval hadden er massa's slachtoffers gevallen. Ook nu is men zelfs nog bang dat dat schip alsnog de diepte ingaat.

Het is inderdaad een wonder dat het alles bij elkaar nog zo goed is verlopen.

Soldim
18-01-12, 11:36
Filipijnen als officier? Die uiterst goedkope en uitgebuite Filippino's, want uitgebuit worden ze, zijn blijkbaar aan boord alleen maar goed genoeg om als bediende in het restaurant en poetsend en boenend hun werk te doen, want daar worden ze voor gebruikt.


Nonsense. Het verschil in salaris tussen een Fillipijnse officier en een West-Europese officier is, in Euros uitgedrukt, veel groter dan het verschil tussen het salaris van een Fillipijnse schoonmaker en een West-Europese schoonmaker. Als een rederij tussen een Fillipijnse officier en een Nederlandse (of Italiaanse, of whatever) officier kan kiezen gaan ze meestal voor de eerste.

knuppeltje
18-01-12, 11:42
Nonsense. Het verschil in salaris tussen een Fillipijnse officier en een West-Europese officier is, in Euros uitgedrukt, veel groter dan het verschil tussen het salaris van een Fillipijnse schoonmaker en een West-Europese schoonmaker. Als een rederij tussen een Fillipijnse officier en een Nederlandse (of Italiaanse, of whatever) officier kan kiezen gaan ze meestal voor de eerste.

Volgens mij zijn er niet veel Filipijnse Officieren aan boord, en dat stelde ik.

En inderdaad, ook andere schoonmakers op die schepen worden net zo uitgebuit. Maar ik heb niet alleen niet het tegendeel beweerd, ik heb daar zelfs niet eens iets over gezegd, volgens mij.

BoerHarms
18-01-12, 12:13
Volgens die mensen op tv wordt er ook onder werktijd door deze of gene leidinggevende behoorlijk gedronken. Op de binnenvaart wordt ook regelmatig door de politie een door alcohol benevelde schipper achter het roer aangetroffen

Filipijnen als officier? Die uiterst goedkope en uitgebuite Filippino's, want uitgebuit worden ze, zijn blijkbaar aan boord alleen maar goed genoeg om als bediende in het restaurant en poetsend en boenend hun werk te doen, want daar worden ze voor gebruikt.

Je bent de enige niet.

Die is al bekend. Die Italiaanse macho wilde even heel stoer doen en liet met zijn stomme kop puur voor de gein het schip een heel eind van de oorspronkelijke koers afwijken terwijl hij zelf niet op de brug aanwezig bleef.

Op de binnenvaart schepen, ja daar kunnen ze beter nog meer kontrolles houden, vooral die passagierschepen waar vaak incompotente kapiteins uit het Oostblok de leiding hebben. Ik heb daar helemaal geen hoge pet van op, Ervaring,.... ja genoeg

Ben jij wel eens in de Fillepijnen geweest, ken je daar de levensomstandigheden, ken je daar de lonen en de werksituatie daar. Op de vaart verdienen ze vaak vele malen hun modale loon. Ze kunnen meer met hun verdiende geld in de Fillepijnen doen dan jij in Nederland, vele kunnen na 1 of 2 jaar varen wel cash een mooie woning kopen en auto kopen.
Ja ze weten dat ze hard moeten werken. In jouw ogen uitgebuit, in hun ogen vorstelijke lonen.

Er zijn wachtlijsten in de Fillepijnen van personeel dat dolgraag op de schepen wilt werken. In de restaurants, kabines hun bassisloon is niet hoog, maar de tips die ze van de gasten krijgen en het maandloon. Daar ben jij nog jaloers als je dat bekijkt tov jouw maandsalaris.

als je over uitbuiting praat, dan kan de nederlandse werkgever er ook nog wat van, ik wil nooit meer voor een nederlandse rederij werken, stelletje uitzuigers.

Trouwens de gast heeft toch vaker een vriendelijker Pino aan hun tafel dan vaak een sagerijnige westerling. Dat is wel een feit.
Als voorbeeld, ik vlieg het liefst met asiatische vliegtuigmaatschapijen, beter dan die sagerijn van vaak bejaarde arogante verfdozen van de KLM



Ik ken een rederij die in Rusland vaart , daar willen ze geen bedienend personeel uit Rusland meer, sinds vorig jaar begonnen met Phillepijnen en Indonesiers, waarom, neen niet vanwege de loonkosten maar doodgewoon omdat de klant dit aangeeft in hun enquette formulieren. Ze wilen graag met een smile aan tafel bediend worden, Daarbij is pesoonljke hygiene ook nog een punt,


Terugkomende op de ramp, ik denk ook dat de captain een tegroot risiko genomen heeft om er te dicht bij te varen, hoewel er genoeg instrumenten op de brug zijn die dieptes aangeven. Maar ja de onderzoeken zulen het uitwijzen.

De captain, ja die heeft levenslang, zal nooit meer op een cruiseschip als captain toegelaten worden, daarbij zal hij daar ze hele leven moet leren leven, zal wel slapeloze nachten hebben, tot nachtmerries aan toe. Tenslotte zal het wel een geestelijk wrak worden.

BoerHarms
18-01-12, 12:22
Volgens mij zijn er niet veel Filipijnse Officieren aan boord, en dat stelde ik.

En inderdaad, ook andere schoonmakers op die schepen worden net zo uitgebuit. Maar ik heb niet alleen niet het tegendeel beweerd, ik heb daar zelfs niet eens iets over gezegd, volgens mij.

Kan ik ook niet verklaren, misschien iets maken met de supriere blank ras ... oeps sorry

schoonmakers worden vaak overal uitgebuit.
Dat is nog vele malen erger dan de binnenvaart passagiers schepen,
10 tot 14 uur per dag geen uitzondering. Daarom zie je op de rijnpassagiers schepen alleen maar oostblok en geen westerse schoonmakers.
Dit personeel is nog te weinig door de wet beschermd

mark61
18-01-12, 12:38
Dat was volgens mij dan weer wel heel van slim hem. Daarmee zette hij het schip met de onbeschadigde kant op het zand. Daarom kon je op de foto's dan ook al die ravage aan de romp zoen. Als hij dat niet had gedaan was het schip andersom gekanteld en onherroepelijk door het gewicht van het alsmaar instromende water van die bank afgegleden en 70 meter gezonken. In dat geval hadden er massa's slachtoffers gevallen. Ook nu is men zelfs nog bang dat dat schip alsnog de diepte ingaat.

Het is inderdaad een wonder dat het alles bij elkaar nog zo goed is verlopen.

Dat begrijp ik wel, maar zet dat es af tegen direct evacueren?

Eric de Blois
18-01-12, 12:56
en laat men eerste maar eens het onderzoek afwachten todat men exact weet wat de oorzaak is ipv alle roddels van die stuurlui die op de wal staan

Het is zo jammer dat opmerkingen van een paar personen bepalend zijn voor de gehele cruise industrie.

Helemaal mee eens.

Soldim
18-01-12, 14:48
Volgens mij zijn er niet veel Filipijnse Officieren aan boord, en dat stelde ik.


Ja, maar dat probeerde ik dus te tegen te spreken :hihi:-- een Filipijn aan boord is niet noodzakelijk een schoonmaker. Nederlandse rederijen in ieder geval werken redelijk veel met Filipijnse officieren -- een van de opleidingen voor officieren aldaar is mede op Nederlandse regels gebaseerd.

Kortman
18-01-12, 14:50
man, het is al dagen mega groot nieuws in alle media.. buitensporig veel aandacht voor een relatief klein ongeluk.. vorig jaar zijn 2000 migranten en vluchtelingen om het leven gekomen op de middellandse zee onder schrijnende omstandigheden (in een aantal gevallen mede door laakbaar handelen van frontex, navo en maritiem personeel).. voor het meerendeel haalde de dood van deze mensen niet eens de media..

Lees het oorsprongkelijke topic ff !!!!

Maar dat deed geen mens jij ook niet !
:zwaai: en slaap lekker door .
:)
Hier bij het topic :
Cruise schip loopt op klip 13-1-2012

--------------------------------------------------------------------------------

15 uur geleden – Dodental ongeval cruiseschip loopt op ... GROSSETO (ANP) Zeker acht opvarenden van het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia zijn om het leven gekomen toen de boot vrijdagavond .... Licensed to clip CLIP ...


ROME - Na het ongeluk met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia zijn nog ruim 50 mensen vermist. De hulpverleners hebben 4179 mensen van boord gehaalt.

Vandaag live opT.V zaterdag 14 jan2012

Opmerkelijk dat er een soort gelijke ramp plaats vond op 25 dec j.l

38 Haïtianen verdronken bij een scheepsramp -
http://www.depers.nl/.../38-Hatianen...heepsramp.html


De ramp deed zich voor circa 100 meter vanaf het strand aan het oosten van Cuba. ... Gepubliceerd: zondag 25 december 2011 04:10. Minstens 38 mensen kwamen om .

Kortman
18-01-12, 15:26
Kan ik ook niet verklaren, misschien iets maken met de supriere blank ras ... oeps sorry

schoonmakers worden vaak overal uitgebuit.
Dat is nog vele malen erger dan de binnenvaart passagiers schepen,
10 tot 14 uur per dag geen uitzondering. Daarom zie je op de rijnpassagiers schepen alleen maar oostblok en geen westerse schoonmakers.
Dit personeel is nog te weinig door de wet beschermd

Ik krijg het vermoedden dat je op de binnenvaart gevaren hebt .
Op zee schepen moet een deel van de officieren incl Gezagvoerder de Nationaliteit hebben waaronder het schip vaart .
Ten minste zo was het destijds*) mogelijk is dat veranderd maar dat lijkt me sterk omdat een Kapitein ook ambtenaar van de burgelijke stand is.
*) 1955 tot 1984 waarvan 24jaar als off
Maar ik heb wel met Indonesiers, Koreanen,Chinese ,Spaanse en Portugese bemanning gevaren deze kregen gewoon gage naar hun rang van aanmonstering,dus net zo veel als een Nederlands bemannings lid (ook toen was er geen animo voor de zeevaart onder de jonge mensen).

mark61
18-01-12, 15:42
Ik krijg het vermoedden dat je op de binnenvaart gevaren hebt .
Op zee schepen moet een deel van de officieren incl Gezagvoerder de Nationaliteit hebben waaronder het schip vaart .

Waar halen ze al die Liberiaanse officieren dan vandaan? :hihi:

Eric de Blois
18-01-12, 15:47
Dat denk ik toch wel. Dat is verplicht! Iedereen die wil gaan werken aan boord van een zeegaand schip moet een Basic Safety Training hebben. En die is behoorlijk uitgebreid en moet voldoen aan internationale eisen. (STCW)



Dat soort training is iets anders dan wanneer een schip 80° slagzij maakt, water binnenstroomt en het licht uitgaat. Kun je daar op trainen? Ik denk van wel, maar dat zal wel vrij duur zijn en dus niet gebeuren.

mark61
18-01-12, 15:50
Dat soort training is iets anders dan wanneer een schip 80° slagzij maakt, water binnenstroomt en het licht uitgaat. Kun je daar op trainen? Ik denk van wel, maar dat zal wel vrij duur zijn en dus niet gebeuren.

Niks 80 graden.

Ik weet zeker dat Nurten Albayrak dit beter had gedaan.

BoerHarms
18-01-12, 16:01
Ik krijg het vermoedden dat je op de binnenvaart gevaren hebt .
Op zee schepen moet een deel van de officieren incl Gezagvoerder de Nationaliteit hebben waaronder het schip vaart .
Ten minste zo was het destijds*) mogelijk is dat veranderd maar dat lijkt me sterk omdat een Kapitein ook ambtenaar van de burgelijke stand is.
*) 1955 tot 1984 waarvan 24jaar als off
Maar ik heb wel met Indonesiers, Koreanen,Chinese ,Spaanse en Portugese bemanning gevaren deze kregen gewoon gage naar hun rang van aanmonstering,dus net zo veel als een Nederlands bemannings lid (ook toen was er geen animo voor de zeevaart onder de jonge mensen).

20 jaar binnenvaart en sinds een paar jaar grote vaart, ja ook op die reuzen en wel op het technische vlak
Probleem is wel dat er in de laatste jaren zoveel van die grote passagiersschepen zijn gekomen, maar helaas aanbod van goed leidinggevenden blijft wat achter.

20 jaar binnenvaart op de passagiersschepen, ja daar kan ik verhalen over schrijven, maar helaas zal dat de branche niet goed doen.
er worden meer schepen verwekt dan kompetente personen.
ook de wetgeving ligt nog ver achter
Dus .. zwijgen

Eric de Blois
18-01-12, 16:13
Niks 80 graden.

Ik weet zeker dat Nurten Albayrak dit beter had gedaan.

Kijk dat vind ik wel weer grappig. Misschien was dat ook goedkoper geweest achteraf. Nu gaan we met haar aan het roer mooi het schip in.

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3127199/2012/01/18/Kapitein-Concordia-Ik-viel-per-ongeluk-in-reddingssloep.dhtml)


Schettino zei dat vandaag tegen de rechter. 'Ik was de passagiers aan het helpen om een reddingssloep te water te laten', aldus de omstreden kapitein. 'Ik had zelfs geen reddingsvest rond mijn lichaam, want die had ik aan een passagier gegeven. Toen het mechanisme om de sloep te laten zakken blokkeerde, om meteen daarna opnieuw in werking te treden, ben ik gestruikeld en lag ik plots samen met de passagiers in de reddingssloep.'

Zie je wel, die man is gewoon gestruikeld.

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2012/12/8/5/20120118130922/media_xl_1081055.jpg
Kapitein Schettino in betere tijden.

mark61
18-01-12, 16:23
Zie je wel, die man is gewoon gestruikeld.

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2012/12/8/5/20120118130922/media_xl_1081055.jpg
Kapitein Schettino in betere tijden.

schertsfiguur, waar haalt ie het lef vandaan. Dan maar de debiel uithangen, dacht ie zeker.

Eric de Blois
18-01-12, 16:28
schertsfiguur, waar haalt ie het lef vandaan. Dan maar de debiel uithangen, dacht ie zeker.

Als het een smoes was, vind ik hem wel orgineel. Maar het zou ook best waar kunnen zijn.


Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3121881/2012/01/15/Twee-mensen-levend-gevonden-in-cruiseschip.dhtml)



Onderzoek

Persbureau ANSA meldt op gezag van de eerste resultaten van het onderzoek van de kustwacht dat het schip meerdere zeemijlen van de koers is afgeweken. ,,Of dit is gebeurd door een menselijke fout, door een storing in de apparatuur of een combinatie van beide, zal het onderzoek moeten uitwijzen dat net is begonnen'', aldus de anonieme bron.

Ik hoop toch voor die man dat hij gewoon op één van de andere 14 schepen mag blijven varen als kapitein. Het is onder zijn leiding tot 13 januari 2012 altijd goed gegaan dus de kans op herhaling is vrijwel nihil. Als hij iets fout heeft gedaan zal hij er wel van geleerd hebben. Het was vast geen opzet.

Joesoef
18-01-12, 17:03
Ik zou ook graag willen weten wie dit rots daar heeft geplaatst, zo midden in de vaarroute. Hij stond niet op de kaart, dus moet het vrij recent zijn gebeurd.


Vast een complot!

Eric de Blois
18-01-12, 17:05
Regel is in ieder geval dat de gezagvoerder de coordinatie in handen heeft. Meer dan 4000 mensen had hij van boord moeten leiden. In plaats daarvan zit hij als eerste in de reddingsboot.
Laten we zijn stomme actie om van de vaarroute af te wijken en veel te dicht langs de kust te varen nog buiten beschouwing.

BTW, ben ik niet gewend van jou hoor, dat softe gedoe. Ben je van de 'kogel-in-de-rugmethode' afgestapt? :hihi:

Ik zou ook graag willen weten wie die rots daar heeft geplaatst, zo midden in de vaarroute. Hij stond niet op de kaart, dus moet het vrij recent zijn gebeurd.

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3121881/2012/01/15/Kapitein-cruiseschip-Rots-stond-niet-op-de-kaart.dhtml)


'Dit obstakel had er niet moeten zijn', aldus de kapitein. 'We hadden genoeg water onder ons moeten hebben.'

Joesoef
18-01-12, 17:05
Zie je wel, die man is gewoon gestruikeld


En hij ging snel naar huis om een pleister op zn geschaafde knie te plakken.

Fulanadetal
18-01-12, 17:22
Ja ja gestruikeld. Dat roepen ook patiënten op de spoedeisende hulp als er een raar ding vast zit in hun uitgang. Gestruikeld in de douche en zomaar bovenop gevallen.

Wat mij wel opviel was hoe de rederij zich bijna haastte om te zeggen dat het inderdaad allemaal de schuld van de kapitein is. Dat is ongetwijfeld zo, maar misschien is er meer aan de hand en wil de rederij niet dat verder wordt gezocht.

Kortman
18-01-12, 17:42
Waar halen ze al die Liberiaanse officieren dan vandaan? :hihi:

Je mag ook met een buitenlandse officieren varen !
Zelf heb ik jaren voor een Amerikaanse rederij gevaren , via een soort uitzendbureau voor zeelieden.
Nederlandse papieren stonden hoog aangeschreven !
Zodat je met dispencatie zelfs een of twee rangen hoger kon aanmonsteren

:wink:

Joesoef
18-01-12, 17:42
<object width="550" height="309"><param name="movie" value="http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1160791"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><param name="allowfullscreen" value="true"></param><embed src="http://s.nos.nl/swf/embed/nos_video_embed.swf?tcmid=tcm-5-1160791" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="550" height="309" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always"></embed></object>

Kortman
18-01-12, 18:07
20 jaar binnenvaart en sinds een paar jaar grote vaart, ja ook op die reuzen en wel op het technische vlak
Probleem is wel dat er in de laatste jaren zoveel van die grote passagiersschepen zijn gekomen, maar helaas aanbod van goed leidinggevenden blijft wat achter.

20 jaar binnenvaart op de passagiersschepen, ja daar kan ik verhalen over schrijven, maar helaas zal dat de branche niet goed doen.
er worden meer schepen verwekt dan kompetente personen.
ook de wetgeving ligt nog ver achter
Dus .. zwijgen

Over binnen vaart kan ik niet mee praten , ik heb zelf een tot jachtje omgebouwd tjalkje gehad maar bleef hoofdzakelijk omg IJsselmeer , met 60 p.k waagde ik me niet graag op de grote rivieren :)
Verder heb ik o.a reizen naar beide polen gemaakt (onderzoek).
Dus een blokje om de wereld .
Overigens vind ik al die enorme cruise/ferry schepen maar ondingen ,de verhouding onder en boven water lijkt me zoek .
Maar wie ben ik ? de tijden zijn zo veranderd ik heb nog de met houten reddingssloepen gevaren en de (eerste radar ) meegemaakt op koopvaardij nou dat was wat en een automatische piloot !
We schoten nog " een zonnetje" s,middags om de breedte te bepalen ,en s,avonds een ster voor de lengte bepaling ; en al die k*t zeekaarten bijwerken ,een stuwplan tekenen enz enz.
Ach en nog zeg ik ,,die goeie ouwe tijd ,,:) hahahha

Eric de Blois
18-01-12, 19:32
Dominee Gremdaat over de scheepsramp


http://www.youtube.com/watch?v=1xlQY9VjAZo

Fulanadetal
18-01-12, 20:51
Dominee Gremdaat over de scheepsramp

Dominee Gremdaat 'Een kapiteinsgroet' (http://www.youtube.com/watch?v=1xlQY9VjAZo)

Mijn opa vertelde eens dat hij zo'n rare dominee op televisie had gezien. Hij dacht dat het een echte was. Dat was Gremdaat! We hebben het maar zo gelaten.

reallife
18-01-12, 22:37
20 jaar binnenvaart en sinds een paar jaar grote vaart, ja ook op die reuzen en wel op het technische vlak
Probleem is wel dat er in de laatste jaren zoveel van die grote passagiersschepen zijn gekomen, maar helaas aanbod van goed leidinggevenden blijft wat achter.

20 jaar binnenvaart op de passagiersschepen, ja daar kan ik verhalen over schrijven, maar helaas zal dat de branche niet goed doen.
er worden meer schepen verwekt dan kompetente personen.
ook de wetgeving ligt nog ver achter
Dus .. zwijgen


Heb zelf nog leuke kinderfoto's aan overgehouden aan die binnenvaarttijd van mijn ouders. Ze voeren zand en grint. Alweer bijna vijftig jaar geleden hoor. Maar die uren die mijn vader maakte dat mag tegenwoordig echt niet meer al wordt er vast wel mee gesjoemeld.

Heb jij de opleiding in jouw tijd in A'dam gedaan misschien? Waarschijnlijk ben je jonger als mijn vader. Die is ondertussen 70 maar zijn opleidingsschip lag in A'dam en in die tijd waren die jongens nog intern.
ps: Als ik het goed heb op ' De Koningin Wilhelmina,'

http://www.het-kof.nl/scholen/Wilhelmina/fotopagina01.html

Kortman
18-01-12, 23:24
Mijn zoon zit net in de opleiding voor de binnenvaart en mijn vader heeft het vroeger ook gedaan. Al die verhalen zijn wel leuk. Mijn zoon vindt de lessen van de ex schippers vooral leuk en hij verheugd zich enorm op zijn stage straks op een schip zonder vaste route, telkens andere vracht. 14 dagen op, veertien dagen af. Telkens een andere opstaphaven. Die school in R'dam heeft zelf ook een paar leerschepen. Als ze een praktijkweek hebben kan ik de route volgen via internet. Dat is wel heel leuk :) Ze hebben een enorm breed vakkenpakket, talen, techniek, nautiek, wiskunde, millieu, vervoer gevaarlijke stoffen, EHBO, zwemles enz. Best pittig. Alle vakken moeten voldoende staan anders mogen ze geen stage lopen.

Ik heb er nog leuke kinderfoto's aan overgehouden aan die binnenvaarttijd van mijn ouders. Ze voeren zand en grint. Alweer bijna vijftig jaar geleden hoor. Maar die uren die mijn vader maakte dat mag tegenwoordig echt niet meer al wordt er vast wel mee gesjoemeld.

Heb jij de opleiding in jouw tijd in A'dam gedaan misschien? Waarschijnlijk ben je jonger als mijn vader. Die is ondertussen 70 maar zijn opleidingsschip lag in A'dam en in die tijd waren die jongens nog intern.


ps: Als ik het goed heb op ' De Koningin Wilhelmina,'


fotopagina 01 (http://www.het-kof.nl/scholen/Wilhelmina/fotopagina01.html)

Die lag bij de WIILEMS SLUIZEN in A,DAM NOORD als ik me niet vergis .
Zelf ben ik na m,n Mulo , op de POLLUX begonnen die lag in het Oosterdok telkens een jaar varen (voor de mast) en dan naar school later als stuurmans leerling enz 3e ,2e Stuurman G.H.V als 1e off met dispencatie.

reallife
19-01-12, 00:00
Die lag bij de WIILEMS SLUIZEN in A,DAM NOORD als ik me niet vergis .
Zelf ben ik na m,n Mulo , op de POLLUX begonnen die lag in het Oosterdok telkens een jaar varen (voor de mast) en dan naar school later als stuurmans leerling enz 3e ,2e Stuurman G.H.V als 1e off met dispencatie.

Zal het eens vragen.

Mijn vader heeft ook wel een tijdje op een vrachtschip gevaren. Engeland, Noorwegen, Casablanca enz. Verhalen over dronken kapiteins ken ik uit de eerste hand :hihi: Op zijn eerste reis naar Engeland waren hij en de 1ste stuurman de enige twee die nuchter waren. Mijn vader was toen nog jonger als mijn oudste zoon nu.

Mijn vader moest van zijn ouders eerst naar de Mulo maar daar voerde hij gewoon niets uit. Hij wilde varen. Toen moest hij van mijn opa zelf eerst het schoolgeld bij elkaar gaan verdienen met allerlei baantjes. Dat heeft hij gedaan en zo kwam hij uiteindelijk in A'dam terecht vanuit een gehucht op de veluwe, vlakbij Putten. Hij heeft er nooit spijt van gehad. Hij heeft jaren op een Zagri gevaren. Een bulkschip, geloof ik, al zegt mij dat niet veel. Zand en grint. Ik had als peuter vaak een enorme zandbak ter beschikking. In zo'n tuigje. :hihi:
Het was en is zo'n brede opleiding dat je er alle kanten mee opkunt, ook aan de wal.

Mijn moeder deed gewoon mee hoor. Best stoer eigenlijk. Aanleggen, losgooien, sturen, koken natuurlijk enz.

BoerHarms
19-01-12, 03:09
Heb zelf nog leuke kinderfoto's aan overgehouden aan die binnenvaarttijd van mijn ouders. Ze voeren zand en grint. Alweer bijna vijftig jaar geleden hoor. Maar die uren die mijn vader maakte dat mag tegenwoordig echt niet meer al wordt er vast wel mee gesjoemeld.

Heb jij de opleiding in jouw tijd in A'dam gedaan misschien? Waarschijnlijk ben je jonger als mijn vader. Die is ondertussen 70 maar zijn opleidingsschip lag in A'dam en in die tijd waren die jongens nog intern.
ps: Als ik het goed heb op ' De Koningin Wilhelmina,'

fotopagina 01 (http://www.het-kof.nl/scholen/Wilhelmina/fotopagina01.html)

Ja de KOF schepen die ken ik wel, ik heb indertijd de maschinsten opleidingen gedaan in Rotterdam. jouw vader en ik verschillen 20 jaar.
Ik ken de beginjaren van de rijnreisjes goed, schepen vaak omgebouwde sleepslepen, geen airco in de hutten, ikzelf sliep op mijneerste schip boven de machinekamer, dus de temperaturen in mijn kabine, pfffff.
Tegenwoordig kan men vaak geen nederlands personeel voor deze schepen krijgen, gezien de uren die vooral hetnhoreca personeel moet maken, per uur betaald, vergeet het maar.

De wetgeving is daar ook niet op gericht,

wel op de bezetting betreft nautisch personeel op een scheep voor een bepaalde klasse, vaargebied en vaaruren, zodra de wsp aan boord komt wordt gelijk naar het vaartijdenboek en de tachograaf gevraagd.

Maar niet naar het aantal werkuren

Grotere niet Nederlandse maatschappijen voor de cruiseschepen hebben goed kontrakten voor hun werknemers.

Maar voor nederlanders werken, nooit en nooit meer, stelletje uitzuigers

super ick
19-01-12, 07:17
O wat leuk, een theekransje.

super ick
19-01-12, 07:22
Ik zou ook graag willen weten wie die rots daar heeft geplaatst, zo midden in de vaarroute. Hij stond niet op de kaart, dus moet het vrij recent zijn gebeurd.

Ik dacht dat jij hier nu lang genoeg lang rond hing om te weten dat dat er maar 1-tje kan zijn: Israel!

reallife
19-01-12, 07:47
O wat leuk, een theekransje.

Je vergist je. Tussen de letters door verwerken we hele codes en complottheorieën over jeweetwel. :slaap:

Ook een kopje?

reallife
19-01-12, 07:51
Ja de KOF schepen die ken ik wel, ik heb indertijd de maschinsten opleidingen gedaan in Rotterdam. jouw vader en ik verschillen 20 jaar.
Ik ken de beginjaren van de rijnreisjes goed, schepen vaak omgebouwde sleepslepen, geen airco in de hutten, ikzelf sliep op mijneerste schip boven de machinekamer, dus de temperaturen in mijn kabine, pfffff.
Tegenwoordig kan men vaak geen nederlands personeel voor deze schepen krijgen, gezien de uren die vooral hetnhoreca personeel moet maken, per uur betaald, vergeet het maar.

De wetgeving is daar ook niet op gericht,

wel op de bezetting betreft nautisch personeel op een scheep voor een bepaalde klasse, vaargebied en vaaruren, zodra de wsp aan boord komt wordt gelijk naar het vaartijdenboek en de tachograaf gevraagd.

Maar niet naar het aantal werkuren

Grotere niet Nederlandse maatschappijen voor de cruiseschepen hebben goed kontrakten voor hun werknemers.

Maar voor nederlanders werken, nooit en nooit meer, stelletje uitzuigers

Dan ben je maar iets ouder dan ik. Tenminste ik neem aan twintig jaar jonger dan mijn vader :hihi:
Controleren ze in iedere haven?

knuppeltje
19-01-12, 08:05
Ik ken een rederij die in Rusland vaart , daar willen ze geen bedienend personeel uit Rusland meer, ...

Zullen wel teveel aan de wodka gelurkt hebben zeker.

In reportages op tv over uitzonderlijk transport met de grootste, en daarvoor speciaal gebouwde schepen, ter wereld, van een Nederlandse rederij, zaten wel Russische kapiteins.

knuppeltje
19-01-12, 08:11
Ja, maar dat probeerde ik dus te tegen te spreken :hihi:-

Nederlandse rederijen in ieder geval werken redelijk veel met Filipijnse officieren -- een van de opleidingen voor officieren aldaar is mede op Nederlandse regels gebaseerd.

Dat snapte ik wel.

Ik zie ook niet in waarom dat niet zou kunnen, ook daar hebben ze een marine dus ook een opleidingsinstituut, maar of het hier gebeurt? Ik vraag me daarbij ook af hoe groot het Nederlandse aandeel is in die branche.

BoerHarms
19-01-12, 10:14
Dan ben je maar iets ouder dan ik. Tenminste ik neem aan twintig jaar jonger dan mijn vader :hihi:
Controleren ze in iedere haven?

Binnenvaart, vaak tijdens het varen komen ze aan boord en controle van alle scheepspapieren.

Wel krijgen nu sinds een paar jaar matrozen opleiding tot het dragen van perslucht en de wetgeving schrijft voor dat er een aantal bemanningsleden EHBO moeten hebben.

Maar werktijden, daar wordt nog nooit naar gekeken

Mark
19-01-12, 18:39
Als ik naar de gem leeftijd op die cruises kijk dan waren de meeste slachtoffers binnen 1 a 2 jaar sowieso al aan ouderdom overleden :hihi:

Ik vraag me af hoe ze dat schip daar weg gaan krijgen!

Joesoef
20-01-12, 13:22
'Kapitein cruiseschip bestelde diner na botsing' | nu.nl/buitenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/buitenland/2719574/kapitein-cruiseschip-bestelde-diner-botsing.html#)

Bofko
20-01-12, 15:00
Tsja , het beeld ontvouwt zich van iemand die totaal ongeschikt is om in dit soort rampensituaties leiding te geven.
De vorige ramp met zo'n soort schip was precies 100 jaar geleden.Als er 100 jaar niks gebeurt ontstaat natuurlijk ook een beetje het idee dat er niks KAN gebeuren. Waarschijnlijk is er in die opleiding van die kapitein alleen maar een protocol opgesteld met procedures die de kapitein moet volgen als er zich zo'n ramp voordoet en geen enkele stress-test of training. Met een slap karakter en een wat fierefluiterige inslag kun je dan dus toch gewoon kapitein van zo'n schip worden en uithangen.

Kortman
20-01-12, 15:19
Zullen wel teveel aan de wodka gelurkt hebben zeker.

In reportages op tv over uitzonderlijk transport met de grootste, en daarvoor speciaal gebouwde schepen, ter wereld, van een Nederlandse rederij, zaten wel Russische kapiteins.***

Oja? wat ben jij een knuppel , mogelijk was hij ooit RUSen heeft de Nederlandse Nationaliteit gekregen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-19971998-1687-1706...


Het verplicht voorschrijven van zeevarenden met Nederlandse diploma's is ..... Het aantal schepen dat – weer – onder Nederlandse vlag vaart, is fors gestegen. ..... In de stukken wordt aangegeven waarom de kapitein Nederlander moet zijn. ..... moeten varen als formeel gezagvoerder, wat een extra kostenpost betekent.
*** ) of de rederij was niet Nederlands /voer onder andere vlag
SCHOEN MAKER BLIJF BIJ JE LEEST !
of :zegniets:

mark61
20-01-12, 15:45
Tsja , het beeld ontvouwt zich van iemand die totaal ongeschikt is om in dit soort rampensituaties leiding te geven.
De vorige ramp met zo'n soort schip was precies 100 jaar geleden.Als er 100 jaar niks gebeurt ontstaat natuurlijk ook een beetje het idee dat er niks KAN gebeuren. Waarschijnlijk is er in die opleiding van die kapitein alleen maar een protocol opgesteld met procedures die de kapitein moet volgen als er zich zo'n ramp voordoet en geen enkele stress-test of training. Met een slap karakter en een wat fierefluiterige inslag kun je dan dus toch gewoon kapitein van zo'n schip worden en uithangen.

Je vergeet 2 kapseizende veerboten, de Herald_of_Free_Enterprise (http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise) (what's in a name :cheefbek: ) en de Estonia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Estonia_%28schip_uit_1980%29), 852 slachtoffers, plus een stuk of 80 niet-westerse passagiersschepen.

Je zal wel kapitein op een drijvend bejaardentehuis worden als je afgekeurd bent voor het echte werk :wijs: Ongeveer zoiets als verzekeringsarts worden, if everything else fails.

Bofko
20-01-12, 16:39
Je vergeet 2 kapseizende veerboten, de Herald_of_Free_Enterprise (http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise) (what's in a name :cheefbek: ) en de Estonia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Estonia_%28schip_uit_1980%29), 852 slachtoffers, plus een stuk of 80 niet-westerse passagiersschepen.


Ik dacht alleen aan cruise-schepen. En die zijn wel een paar maatjes groter.

mark61
20-01-12, 16:54
Ik dacht alleen aan cruise-schepen. En die zijn wel een paar maatjes groter.

Oh ik dacht aan doden. Het type schuit lijkt me minder van belang, maar je zal wel gelijk hebben dat cruiseschepen minder snel zinken. Al las ik ergens dat ze steeds hoger en smaller worden gebouwd, wat een risico zou zijn.

Kortman
20-01-12, 21:18
Oh ik dacht aan doden. Het type schuit lijkt me minder van belang, maar je zal wel gelijk hebben dat cruiseschepen minder snel zinken. Al las ik ergens dat ze steeds hoger en smaller worden gebouwd, wat een risico zou zijn.

Ja precies ,daarom haalde ik in mijn topic over het zelfde onderwerp juist het vergaan van een boot met vluchtelingen op 25 Dec 2011 ,slechts 4 regeltjes in sommige kranten , toch kwamen er 38 mensen om !
Ik bedoel maar : het hemd is nader als de rok.
Verder over de hoogbouw van demoderne zeekastelen , er moet wel heel wat ballast onder de waterlijn zitten om de hoogte te compenseren.
Mijn voorkeur gaat b.v hier naar toe: ms RANDFONTEIN (http://www.arendnet.com/Randfontein.htm)
Een van de schepen waarop ik heb gevaren een prachtige bouw en voor die tijd al dubbele bodem enz

BoerHarms
20-01-12, 21:43
Ja precies ,daarom haalde ik in mijn topic over het zelfde onderwerp juist het vergaan van een boot met vluchtelingen op 25 Dec 2011 ,slechts 4 regeltjes in sommige kranten , toch kwamen er 38 mensen om !
Ik bedoel maar : het hemd is nader als de rok.
Verder over de hoogbouw van demoderne zeekastelen , er moet wel heel wat ballast onder de waterlijn zitten om de hoogte te compenseren.
Mijn voorkeur gaat b.v hier naar toe: ms RANDFONTEIN (http://www.arendnet.com/Randfontein.htm)
Een van de schepen waarop ik heb gevaren een prachtige bouw en voor die tijd al dubbele bodem enz

En het aantal verkeersdodeb per jaar in Nederland,:vreemd:

Kortman
20-01-12, 22:31
En het aantal verkeersdodeb per jaar in Nederland,:vreemd:

Wat dacht je van het aantal doden dat door kanker sterft ?
Dit heeft toch niks met het topic te maken ,afgezien daarvan elke verkeers dode haalt wel dekrant (al is het soms maar plaatselijk ).
We hebben het hier over een scheepsramp , het spreekt altijd aan , net zo als een vliegtuig wat verongelukt in b.v India (waar per dag tientallen doden vallen in het verkeer ) het eerste komt wel op het nieuws het laatse niet!
:aanwal:

mark61
20-01-12, 23:10
Je mag ook met een buitenlandse officieren varen !

Jij kwam met dat een aantal officieren uit het land moet komen onder wiens vlag het schip vaart. Heel veel schepen varen onder Liberiaanse vlag. Ik zou zeggen, meer dan er überhaupt Liberianen zijn. Nou zeg je weer wat anders. Wat gaat het worden?

knuppeltje
21-01-12, 09:00
Oja? wat ben jij een knuppel , mogelijk was hij ooit RUSen heeft de Nederlandse Nationaliteit gekregen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-19971998-1687-1706...

SCHOEN MAKER BLIJF BIJ JE LEEST !
of :zegniets:

Probeer het nog eens met beter spellen en minder dom geroeptoeter.

Het Bedrijf was een Nederlands bedrijf, de schepen de grootste ter wereld in hun soort en de vernoemde kapiteins kwamen uit Rusland. Of ze inmiddels de Nederlandse nationaliteit hadden weet ik niet, maar ze werden gewoon als Russen aangeduid in een docu op NGC over mega-transportschepen.

super ick
21-01-12, 14:41
met 60 p.k waagde ik me niet graag op de grote rivieren :)

Huh?

Das meer dan zat hoor.

super ick
21-01-12, 14:46
Ik vraag me af hoe ze dat schip daar weg gaan krijgen!

De beste optie is de gaten dichten en het water eruit pompen zodat het schip drijfvermogen krijgt en het naar een haven gesleept kan worden.

Andere optie is in stukken zagen/branden en afvoeren op pontons.

De komende weken is Smit Tak druk om de 2.500 ton olie eruit te pompen. Dat zijn ongeveer 65 tankwagen vol!

Joesoef
21-01-12, 15:40
Details berging:

Berging Costa Concordia een lastige kluif - Maritiem Nederland (http://www.maritiemnederland.com/een-lastige-kluif.80515.lynkx)

BoerHarms
21-01-12, 18:08
De beste optie is de gaten dichten en het water eruit pompen zodat het schip drijfvermogen krijgt en het naar een haven gesleept kan worden.

Andere optie is in stukken zagen/branden en afvoeren op pontons.

De komende weken is Smit Tak druk om de 2.500 ton olie eruit te pompen. Dat zijn ongeveer 65 tankwagen vol!

Laat maar aan Smit Tak over, die jongens weten wat ze doen, :)

super ick
21-01-12, 18:20
Laat maar aan Smit Tak over, die jongens weten wat ze doen, :)

Dacht je dat ik adviseur van hen was ofzo?

Ik beantwoord slechts een vraag.

Kortman
21-01-12, 19:55
Jij kwam met dat een aantal officieren uit het land moet komen onder wiens vlag het schip vaart. Heel veel schepen varen onder Liberiaanse vlag. Ik zou zeggen, meer dan er überhaupt Liberianen zijn. Nou zeg je weer wat anders. Wat gaat het worden?

Wederom eem questie van goed lezen !
Ik had het over Nederlandse ,dus schepen die onder Nederlandse vlag varen.
Heb zelf ooit een aan bod gehad om gezagvoerder te worden op schip onder
de vlag van Panama ( moest dan wel ff de nationaliteit aan nemen ).
Heb het aan bod overigens afgeslagen
Verder heb ik het volgende gevonden :(dat ook ik nog niet wist omdat het in 1997 van kracht is geworden,ik was toen al gestopt ).
Hier het betreffende artikel:
Vanaf 1997 is het, onder voorwaarden, ook toegestaan om met buitenlandse officieren te varen
vanwege een nog steeds toenemend tekort aan Nederlandse officieren.
Inmiddels is het aanstellen van kapiteins met de nationaliteit van één der EU-lidstaten of van
Noorwegen, IJsland of Zwitserland, alsmede het onder voorwaarden, toestaan van kapiteins met de
nationaliteit van een aantal andere landen eveneens toegestaan.
Ontslagen vanwege vervanging van Nederlanders door buitenlanders is echter niet toegestaan.

Kortman
21-01-12, 20:24
Huh?

Das meer dan zat hoor.

Ga je gang met een tjalk van 18 meter op een grote rivier waar een minium stroom staat van 1,2m/s ,maar die kan oplopen tot soms 3m/s ,
als je eigen snelheid 11k.m p/uur is . dan neem je en groot ricico ,afgezien dat je ook anderen in gevaar brengt zoals de beroepsvaart
Verder is een tjalk een zeilschip en de motor gebruik je als er geen wind is of als hulp bij het afmeren of ontmeren OF OP RIVIEREN waar je moeilijk kunt laveren met een dergelijk scheepje dat onder zeil is .

Maar zoals het spreek woord al zegt:
De beste stuurlui staan aan wal
:nl:

Kortman
21-01-12, 21:02
Wederom eem questie van goed lezen !
Ik had het over Nederlandse ,dus schepen die onder Nederlandse vlag varen.
Heb zelf ooit een aan bod gehad om gezagvoerder te worden op schip onder
de vlag van Panama ( moest dan wel ff de nationaliteit aan nemen ).
Heb het aan bod overigens afgeslagen
Verder heb ik het volgende gevonden :(dat ook ik nog niet wist omdat het in 1997 van kracht is geworden,ik was toen al gestopt ).
Hier het betreffende artikel:
Vanaf 1997 is het, onder voorwaarden, ook toegestaan om met buitenlandse officieren te varen
vanwege een nog steeds toenemend tekort aan Nederlandse officieren.
Inmiddels is het aanstellen van kapiteins met de nationaliteit van één der EU-lidstaten of van
Noorwegen, IJsland of Zwitserland, alsmede het onder voorwaarden, toestaan van kapiteins met de
nationaliteit van een aantal andere landen eveneens toegestaan.
Ontslagen vanwege vervanging van Nederlanders door buitenlanders is echter niet toegestaan.

Nog ff opgezocht art 29 schepenwet:

Artikel 29

1. Op Nederlandse schepen worden alleen personen als kapitein aangesteld die de nationaliteit bezitten van:

a. het Koninkrijk der Nederlanden, dan wel

b. van een andere staat, doch uitsluitend indien zij ingevolge artikel 30 zijn vrijgesteld van de in de aanhef en onderdeel a genoemde eis.

BoerHarms
22-01-12, 02:59
Dacht je dat ik adviseur van hen was ofzo?

Ik beantwoord slechts een vraag.


sorry, als ik je de gedachte gaf dat ik je wilde corrigeren of zo,

het was meer een trotste opmerking over de Smit Tak, die. ,volgens mij,de enige ter wereld zijn die deze klus kunnen klaren

Kortman
22-01-12, 21:10
sorry, als ik je de gedachte gaf dat ik je wilde corrigeren of zo,

het was meer een trotste opmerking over de Smit Tak, die. ,volgens mij,de enige ter wereld zijn die deze klus kunnen klaren

We staan er niet bij stil ,maar het is toch maar heel wat !
Dat zo,n klein rotlandje nr EEN met stip is op het gebied van scheeps bergingen,sleepklussen ,maar ook het gebied van water beheersing kijk maar ff naar de havens die we hebben gebouwd overal op de wereld en nog bouwen .

super ick
23-01-12, 08:10
sorry, als ik je de gedachte gaf dat ik je wilde corrigeren of zo,

het was meer een trotste opmerking over de Smit Tak, die. ,volgens mij,de enige ter wereld zijn die deze klus kunnen klaren

Neenee, zo bedoel ik het niet hoor. Een andere prikkers vroeg zich af hoe ze een dergelijk schip gingen bergen. Ik noemde een paar mogelijkheden waaronder de meest voor de hand liggende. Niet omdat ik nu zo'n expert ben maar ik volg die dingen graag.

Ik vind het wonderbaarlijk dat Nederlandse bergers zo uniek zijn.

super ick
23-01-12, 08:22
Ga je gang met een tjalk van 18 meter

Je had het over een 'tot jachtje omgebouwd tjalkje'

Ik ben even vergeten dat de heren schippers dat uiteraard maar een 'bootje' vinden. 'De beste stuurlui staan aan wal' gaat dan natuurlijk direct op.

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de stuurmanskunsten van de meeste schippers. Iedere randdebiel met een beetje gezond verstand bracht vroeger zonder al die moderne hulpmiddelen, puur op ervaring, ook de vracht op bestemming. Het ware overwegend ongeschoolde krachten.
Rivieren zijn in 99% van de gevallen breed en diep genoeg.

Zeevaart is een ander verhaal.

Kortman
24-01-12, 22:21
Je had het over een 'tot jachtje omgebouwd tjalkje'

Ik ben even vergeten dat de heren schippers dat uiteraard maar een 'bootje' vinden. 'De beste stuurlui staan aan wal' gaat dan natuurlijk direct op.

Ik heb niet zo'n hoge pet op van de stuurmanskunsten van de meeste schippers. Iedere randdebiel met een beetje gezond verstand bracht vroeger zonder al die moderne hulpmiddelen, puur op ervaring, ook de vracht op bestemming. Het ware overwegend ongeschoolde krachten.
Rivieren zijn in 99% van de gevallen breed en diep genoeg.

Zeevaart is een ander verhaal.

Ik ben aardig op de hoogte hoe het er vroeger aan toe ging:
Strontrace Archief Photo Gallery by Leo Reints at pbase.com (http://www.pbase.com/ereprijs/strontrace_1975%26page%3d2)
Maar zelfs destijds waagden platbodems zich zelfs niet graag op de snel stromende grote rivieren.
En ik moet er niet aan denken om nu met een tjalk van 18 m met 60 pk
motor op de Waal, Maas of Rijn te gaan varen , en dan nog met de helmstok ook, je houd ,m niet !
Stroomopwaart zou mogelijk nog gaan maar je komt niet vooruit , en als je dwars komt te liggen ben je verloren .
En stroom afwaarts = nagenoeg zelf moord.
:wijs:

knuppeltje
25-01-12, 09:52
En ik moet er niet aan denken om nu met een tjalk van 18 m met 60 pk

motor op de Waal, Maas of Rijn te gaan varen , en dan nog met de helmstok ook, je houd ,m niet !:wijs:

Tjalken van 18 meter met een motor van maar 60 pk? Die zijn er volgens mij niet eens meer in de vaart. Misschien dat er hier en daar nog eentje met ouderwetse gloeikop-eenpitter met zo'n vliegwiel in een museum ligt, maar varen zeker niet meer als jacht in particulier eigendom.

Overigens waren die motoren ondanks het relatief lage pk-gehalte beresterk en hadden in verhouding veel grotere schroeven dan latere schepen met een modernere motor.

Met een oude tjalk van die lengte de Rijn op gaat nog wel zolang je in Nederland blijft, maar in Duitsland denken ze daar heel anders over. Zeker als beroepsvaart, dan moet je voor je schip eerst een Rijn-patent aanvragen en dan ook nog eens zien te krijgen ook. Daarvoor gelden in Duitsland heel strenge eisen, ook voor de beroepsvaart op andere Duitse rivieren. Vele charter-schepen, zoals tjalken en klippers, waarvoor men hier nog wel een vergunning kan krijgen om met betalende passagiers aan boord op binnenwater en Wadden te varen, mogen dat vaak allang niet eens meer in Duitsland.

Kortman
25-01-12, 21:41
Tjalken van 18 meter met een motor van maar 60 pk? Die zijn er volgens mij niet eens meer in de vaart. Misschien dat er hier en daar nog eentje met ouderwetse gloeikop-eenpitter met zo'n vliegwiel in een museum ligt, maar varen zeker niet meer als jacht in particulier eigendom.

Overigens waren die motoren ondanks het relatief lage pk-gehalte beresterk en hadden in verhouding veel grotere schroeven dan latere schepen met een modernere motor.

Met een oude tjalk van die lengte de Rijn op gaat nog wel zolang je in Nederland blijft, maar in Duitsland denken ze daar heel anders over. Zeker als beroepsvaart, dan moet je voor je schip eerst een Rijn-patent aanvragen en dan ook nog eens zien te krijgen ook. Daarvoor gelden in Duitsland heel strenge eisen, ook voor de beroepsvaart op andere Duitse rivieren. Vele charter-schepen, zoals tjalken en klippers, waarvoor men hier nog wel een vergunning kan krijgen om met betalende passagiers aan boord op binnenwater en Wadden te varen, mogen dat vaak allang niet eens meer in Duitsland.

Ik begrijp je niet helemaal hoor , de motor van mij was een Volvo Penta MD 3
60 p.k die heb ik er zelf in laten zetten dat was de enigste motor die ook in de beschikbare ruimte paste dat was in 1976 , er lag alleen nog een schroefas en de oude motor? die was weg !
Verder heb ik er een roef op laten zetten en de kuip zelflozend laten maken .
En van binnen natuurlijk keuken ,living ,toilet ,douche ,kooien enz enz.verder
een nieuwe mast giek,gaffel ,zwaarden enz en totaal aan zeilen 122, m2
In de loop der jaren een keer de mast moeten vervangen.
En nu hoorde ik dat er een andere motor geplaatst was in 2006 mindergroot maar wel meer vermogen.
Verder ben ik al jaren bekend met het verhuur van uit o.a Muiden, en ook met de (oudere hap ) van schippers ,en zelf enkele keren meegedaan aan zeilwedstrijden heb zelf ook groot vaarbewijs dus :
je hoeft een aap niet te leren klimmen
:wink:

knuppeltje
26-01-12, 10:47
Ik begrijp je niet helemaal hoor , de motor van mij was een Volvo Penta MD 3
60 p.k die heb ik er zelf in laten zetten ...

Blijft nog steeds aan de te krappe kant voor een tjalk van 18 meter om ermee op een sterk stromende revier te gaan varen. Je gaf het eerder zelf al aan. Dat er niet meer ruimte in de machinekamer was zal wel, maar toch.

Die Volvo was een aangepaste?

Kortman
26-01-12, 14:21
Blijft nog steeds aan de te krappe kant voor een tjalk van 18 meter om ermee op een sterk stromende revier te gaan varen. Je gaf het eerder zelf al aan. Dat er niet meer ruimte in de machinekamer was zal wel, maar toch.

Die Volvo was een aangepaste?

Ja speciaal voor scheepvaart ,,, nieuw uit het krat,,ingebouwd met keerkoppeling ,en ook hulpaggregaat (walaansluiting omvormer enz )door Elco IJzer .*)
Piet Dekker *)heeft het houtwerk uitgevoerd , dus strijkbare mast, gaffel giek zwaarden , berenklauwen enz vervangen .
Ik heb het bootje laten ver bouwen voor bewoning en varen , het heeft jaren voldaan zelf heb ik het ruim 22 jaar in m,n bezit gehad .
Veel me gezeild op ijsselmeer en vaak op de plas ff rondje met de motor .
Tja ik ken ook jongens die met hun tjalk ff naar Engeland voeren , maar daar waagde ik me ook niet aan , ken je schip !!!
*) beide zijn helaas overleden Piet verleden jaar nog en Elco in 2009.
Zelf ben ik geen zanger van het ,,zwarte koor,, geweest,en zeker geen deskundige op het gebied van motoren .:D

knuppeltje
27-01-12, 09:59
Ja speciaal voor scheepvaart...

Tja ik ken ook jongens die met hun tjalk ff naar Engeland voeren , maar daar waagde ik me ook niet aan , ken je schip !!!
*) beide zijn helaas overleden Piet verleden jaar nog en Elco in 2009.
Zelf ben ik geen zanger van het ,,zwarte koor,, geweest,en zeker geen deskundige op het gebied van motoren .:D

Volvo maakte volgens mij geen scheepsmotoren, ze moesten dus daarvoor worden aangepast.

Heel veel beroepsschippers hebben dat nog aan het begin van de vorige eeuw gedaan. Maar die tjalken waren wel meestal een maatje of meer groter, zoals de Groninger tjalken en koftjalken, bijvoorbeeld. Ze stammen dan ook af van de kofs, en daarmee maakten ze destijds behoorlijk verre zeereizen.

super ick
27-01-12, 16:05
Volvo maakte volgens mij geen scheepsmotoren, ze moesten dus daarvoor worden aangepast.

Heel veel beroepsschippers hebben dat nog aan het begin van de vorige eeuw gedaan. Maar die tjalken waren wel meestal een maatje of meer groter, zoals de Groninger tjalken en koftjalken, bijvoorbeeld. Ze stammen dan ook af van de kofs, en daarmee maakten ze destijds behoorlijk verre zeereizen.

Motoren worden kaal geproduceerd. Ze noemen dat een body.
Dealers bouwen er aplicaties op en aan om ze inzetbaar te maken voor allerlei taken. o.a. de scheepvaart.

Kortman
27-01-12, 18:58
Motoren worden kaal geproduceerd. Ze noemen dat een body.
Dealers bouwen er aplicaties op en aan om ze inzetbaar te maken voor allerlei taken. o.a. de scheepvaart.

Dat klopt want deze motor die ik had stond ook in vrachtwagens.
Maar nogmaals ,ik zat toen zelf op zee ,en de eerder genoemde jongens (vrienden van mij) hebben mijn skutsje toen geheel opgeknapt en varend gemaakt .Zelf ben ik jarenlang lid geweest van de vereniging tot behoud van authentieke vissers/schepen o.a Botterbehoud en Varend Museumschip.
Onze vriend Knuppeltje ,denkt blijkbaar alleen aan zgn Oostzee tjalken en Groninger Tjalken die waren robuuster geen vergelijk met skutsjes .
De laatste werden vaak gebouwd op bepaalde afmetingen van b.v de sluis waar ze door moesten , mijn bootje was ook niet precies 18 meter ; om precies te zijn 17,85 m x 3.96x 0.72.
En die motor voldeed prima aan de door mij gewenste eigenschappen n.l HULPMOTOR van een zeilend scheepje
:)

Joesoef
27-01-12, 19:10
Vroeger oude Volvo station diesel gehad, soort van slagschip. De motoren van die wagens kon je moeiteloos verkopen, aangepast werden ze gebruikt voor boten en aggregaten. Beest van een motor, onverwoestbaar.

Kortman
27-01-12, 20:57
Vroeger oude Volvo station diesel gehad, soort van slagschip. De motoren van die wagens kon je moeiteloos verkopen, aangepast werden ze gebruikt voor boten en aggregaten. Beest van een motor, onverwoestbaar.

Klopt helemaal Joesoef .
Veel woonschepen hebben zo,n ding nog steeds in gebruik als nood -/hulp aggregaat .

(leen)
27-01-12, 22:42
Tjalken van 18 meter met een motor van maar 60 pk? Die zijn er volgens mij niet eens meer in de vaart. Misschien dat er hier en daar nog eentje met ouderwetse gloeikop-eenpitter met zo'n vliegwiel in een museum ligt, maar varen zeker niet meer als jacht in particulier eigendom.

Overigens waren die motoren ondanks het relatief lage pk-gehalte beresterk en hadden in verhouding veel grotere schroeven dan latere schepen met een modernere motor.

Met een oude tjalk van die lengte de Rijn op gaat nog wel zolang je in Nederland blijft, maar in Duitsland denken ze daar heel anders over. Zeker als beroepsvaart, dan moet je voor je schip eerst een Rijn-patent aanvragen en dan ook nog eens zien te krijgen ook. Daarvoor gelden in Duitsland heel strenge eisen, ook voor de beroepsvaart op andere Duitse rivieren. Vele charter-schepen, zoals tjalken en klippers, waarvoor men hier nog wel een vergunning kan krijgen om met betalende passagiers aan boord op binnenwater en Wadden te varen, mogen dat vaak allang niet eens meer in Duitsland.

Definitie van 1 pk is 75 kg in 1 seconde 1 meter verticaal te liften,
Een grote schroef hoort gewoon bij een oudere langzaamlopende motor,heeft niets met sterker te maken.

mark61
27-01-12, 23:39
Blijft nog steeds aan de te krappe kant voor een tjalk van 18 meter om ermee op een sterk stromende revier te gaan varen. Je gaf het eerder zelf al aan. Dat er niet meer ruimte in de machinekamer was zal wel, maar toch.

Die Volvo was een aangepaste?

Het was andersom:

Volvo Penta was founded in 1907 in conjunction with the production of the first marine engine, B1. The Penta company soon became an established internal combustion engine manufacturer, which in 1927 delivered the engine to Volvo's first passenger car.

Volvo acquired Penta in 1935 and Volvo Penta has been part of the Volvo Group since then.

mark61
27-01-12, 23:39
Vroeger oude Volvo station diesel gehad, soort van slagschip. De motoren van die wagens kon je moeiteloos verkopen, aangepast werden ze gebruikt voor boten en aggregaten. Beest van een motor, onverwoestbaar.

Gietijzeren blok toch?

knuppeltje
28-01-12, 09:44
Motoren worden kaal geproduceerd. Ze noemen dat een body.
Dealers bouwen er aplicaties op en aan om ze inzetbaar te maken voor allerlei taken. o.a. de scheepvaart.

Er zijn verschillende motorenfabrikanten, Yanmar bijvoorbeeld, die complete inbouw scheepsmotoren maken, die hoeven dan niet meer te worden aangepast.

Volvo maakte die voor zover ik wist niet zelf, vandaar dat die voor zover ik weet voor een schip moesten worden aangepast.

In de klipperaak van een goeie 23 meter en nog eens een kluiverboom van zo'n 5 meter voor de kop, en waarvan ik ooit een aantal jaren mede-eigenaar ben geweest, lag een net gereviseerde aangepaste Vovo penta, en die was zo betrouwbaar als het maar zijn kan.

knuppeltje
28-01-12, 09:57
Het was andersom:

Volvo Penta was founded in 1907 in conjunction with the production of the first marine engine, B1. The Penta company soon became an established internal combustion engine manufacturer, which in 1927 delivered the engine to Volvo's first passenger car.

Volvo acquired Penta in 1935 and Volvo Penta has been part of the Volvo Group since then.

Ik had er eigenlijk ook niet naar gezocht, maar al decennialang heb ik niets anders gehoord, vandaar.

super ick
28-01-12, 14:23
Dat klopt want deze motor die ik had stond ook in vrachtwagens.
Maar nogmaals ,ik zat toen zelf op zee ,en de eerder genoemde jongens (vrienden van mij) hebben mijn skutsje toen geheel opgeknapt en varend gemaakt .Zelf ben ik jarenlang lid geweest van de vereniging tot behoud van authentieke vissers/schepen o.a Botterbehoud en Varend Museumschip.
Onze vriend Knuppeltje ,denkt blijkbaar alleen aan zgn Oostzee tjalken en Groninger Tjalken die waren robuuster geen vergelijk met skutsjes .
De laatste werden vaak gebouwd op bepaalde afmetingen van b.v de sluis waar ze door moesten , mijn bootje was ook niet precies 18 meter ; om precies te zijn 17,85 m x 3.96x 0.72.
En die motor voldeed prima aan de door mij gewenste eigenschappen n.l HULPMOTOR van een zeilend scheepje
:)

Ben een paar maanden geleden op uitnodiging nog aan boord van een marinefregat geweest. Als je ziet hoe klein de motoren zijn geworden in vergelijking met 25 jaar geleden!

Ik denk dat je nu een wel Catterpillar of Wartsila kunt kopen die in jou tjalk past van een paar honderd PK. Hoewel je dan meer moet modificeren dan alleen de motor plaatsen.
Lijkt me best leuk om eens te waterskieen achter een tjalk (geintje)

Joesoef
28-01-12, 14:37
Gietijzeren blok toch?

Moet wel, ding was gigantisch.

(leen)
28-01-12, 16:11
Er zijn verschillende motorenfabrikanten, Yanmar bijvoorbeeld, die complete inbouw scheepsmotoren maken, die hoeven dan niet meer te worden aangepast.

Volvo maakte die voor zover ik wist niet zelf, vandaar dat die voor zover ik weet voor een schip moesten worden aangepast.

In de klipperaak van een goeie 23 meter en nog eens een kluiverboom van zo'n 5 meter voor de kop, en waarvan ik ooit een aantal jaren mede-eigenaar ben geweest, lag een net gereviseerde aangepaste Vovo penta, en die was zo betrouwbaar als het maar zijn kan.

Aanpassing moet je je niet teveel van voorstellen,
een warmtewisselaar die weer gekoeld wordt met buitenwater en wat stijvere veren op de balansgewichten in de brandstofpomp om galloperen tegen te gaan.

Kortman
28-01-12, 19:55
Ben een paar maanden geleden op uitnodiging nog aan boord van een marinefregat geweest. Als je ziet hoe klein de motoren zijn geworden in vergelijking met 25 jaar geleden!

Ik denk dat je nu een wel Catterpillar of Wartsila kunt kopen die in jou tjalk past van een paar honderd PK. Hoewel je dan meer moet modificeren dan alleen de motor plaatsen.
Lijkt me best leuk om eens te waterskieen achter een tjalk (geintje)

Ik heb het een keer gezien , dat was achter een Lemsteraakje ,dat ding liep als een dolfijn ,maar ze brachten de skieer ,s met een speedboot ,haakten dan aan ,maar bij de vierde ging het mis ,en ging het hele zwikkie op hun bek in het water, wel leuk natuurlijk .