PDA

Bekijk Volledige Versie : Saleh verlaat Jemen en vraagt om vergiffenis



Marsipulami
22-01-12, 18:09
Saleh verlaat Jemen en vraagt om vergiffenis




zo 22/01/2012 - 16:39 Ali Abdullah Saleh, de president van Jemen, heeft gezegd dat hij naar de VS wil gaan voor medische zorgen. Volgens topfunctionarissen heeft hij de hoofdstad verlaten na zijn "afscheidstoespraak". Saleh heeft de bevolking ook gevraagd om hem te "vergeven voor de tekortkomingen".

Meer dan 30 jaar is Saleh aan de macht in Jemen. Al maanden wordt erg fel geprotesteerd tegen hem. Saleh zegt al maanden dat hij bereid is om op te stappen, maar komt dan telkens op zijn woorden terug. Nu hij sinds gisteren zeker is dat hij niet zal worden vervolgd, kan dat de zaken veranderen. Dat hij immuniteit krijgt, was voor hem een voorwaarde om een stap opzij te zetten.

Op de staatstelevisie heeft Saleh aangekondigd dat hij naar de VS vertrekt voor medische zorgen. Hij zei er niet bij wanneer hij dat zou doen: "Als Allah het wil". "Ik vraag mijn volk om vergeving voor de tekortkomingen tijdens mijn jarenlange regeerperiode".

Saleh zal allicht binnenkort de macht overdragen als president, maar zei in zijn toespraak ook dat hij nog wil terugkeren om partijleider te worden. Volgens verschillende regeringsbronnen heeft Saleh intussen de hoofdstad Sanaa verlaten en ging het om een "afscheidstoespraak". Saleh zou in een vliegtuig vertrokken zijn naar buurland Oman, om van daaruit later door te reizen naar de VS.

Maar het is niet duidelijk of Saleh effectief welkom is in de VS. Het Witte Huis houdt een aanvraag al weken in beraad. Voor de regering-Obama is het niet evident om een Arabische (ex-)dictator toe te laten op het grondgebied.

Duizenden betogers kwamen eerder vandaag op straat om te protesteren tegen het feit dat Saleh niet vervolgd zal worden. "Executeer de slachter", scanderen zij.