PDA

Bekijk Volledige Versie : Openbaar Ministerie twijfelt over vervolging Jorge Zorreguieta



mark61
27-01-12, 13:54
door Marcel Haenen
Binnenland

Het Openbaar Ministerie twijfelt over berechting van de vader van prinses Máxima wegens het laten verdwijnen van mensen tijdens de Videla-dictatuur in Argentinië. Dat blijkt uit een brief van officier van justitie Hester van Bruggen aan de advocaten die aangifte tegen Jorge Zorreguieta deden, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag.

Justitie zegt nog “verschillende vragen” te hebben over “het toepasselijk recht en de feitelijke haalbaarheid van een eventueel strafrechtelijk onderzoek”. Zorreguieta kan alleen worden vervolgd als er concreet bewijs is dat Zorreguieta “persoonlijk betrokken is geweest bij of op de hoogte is geweest van concrete verdwijningen”. Van Bruggen heeft de advocaten gevraagd dat bewijs te verstrekken.

De advocaten, Liesbeth Zegveld en Góran Sluiter, vinden dat het OM verplicht is tot een onderzoek tegen Zorreguieta, onder meer op grond van het Verdrag ter bescherming tegen gedwongen verdwijningen. Tijdens de Argentijnse dictatuur (1976-1983) werden zo’n 30.000 mensen vermoord; duizenden werden gedrogeerd vanuit vliegtuigen in zee gegooid.
Justitie vindt het logischer dat Argentinië aangifte behandelt

Zorreguieta, die morgen zijn 84ste verjaardag viert, was toen bewindsman voor landbouw. Van Bruggen vindt het meer voor de hand liggen dat Argentinië de aangifte behandelt. De advocaten schrijven er in principe geen bezwaar tegen te hebben als Nederland “zich inspant” om in Argentinië “een serieus en oprecht strafrechtelijk onderzoek” tegen Zorreguieta te regelen.

Alejandra Slutzky, een van de drie ondertekenaars van de aangifte, noemt de opstelling van het Openbaar Ministerie eigenaardig:

“Wij vragen justitie om een onderzoek naar Zorreguieta en nu vraagt justitie ons om in concrete zaken bewijsmateriaal aan te leveren. Dat lijkt mij toch meer het werk dat zij zouden moeten verrichten.”

Openbaar Ministerie twijfelt over vervolging Jorge Zorreguieta :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/27/openbaar-ministerie-twijfelt-over-vervolging-jorge-zorreguieta/)

Soldim
27-01-12, 14:11
Alejandra Slutzky, een van de drie ondertekenaars van de aangifte, noemt de opstelling van het Openbaar Ministerie eigenaardig:

“Wij vragen justitie om een onderzoek naar Zorreguieta en nu vraagt justitie ons om in concrete zaken bewijsmateriaal aan te leveren. Dat lijkt mij toch meer het werk dat zij zouden moeten verrichten.”


Als ik vraag om een onderzoek naar Slutzky, dan zou het OM dat dan moeten doen? Persoonlijk lijkt me dat er iets meer voor nodig is....

Tomas
27-01-12, 14:17
Niet? Bedoel je niet wel?

Bovendien is Argentinie een democratie tegenwoordig. Laat ze het lekker zelf uitzoeken. Ik zou namelijk ook vreemd opkijken als Argentinie zou besluiten om de lockheed affaire van wijlen prins Bernhard te heropenen.

Soldim
27-01-12, 14:33
Niet? Bedoel je niet wel?


Inderdaad -- gecorrigeerd ;)

Bofko
27-01-12, 15:12
Oud-collega van me, die Alejandra. Gedreven en manipulatieve tante.

Karin.N
27-01-12, 22:33
Hadden zij Jorge Z. ook willen laten berechten wanneer Maxima en Alexander elkaar niet hadden ontmoet?