PDA

Bekijk Volledige Versie : Zanger N’Dour mag niet meedoen aan presidentsverkiezingen Senegal



mark61
28-01-12, 00:52
door Lex Boon

De Senegalese zanger Youssou N’Dour mag niet meedoen aan de presidentsverkiezingen van zijn land. Hij wilde het opnemen tegen de huidige, 85-jarige president Wade. Dat heeft het constitutionele hof van Senegal vanavond besloten, meldt persbureau Reuters.

De zittende president Wade mag wel meedoen aan de presidentsverkiezingen, ondanks dat hij er al twee termijn heeft opzitten. De Senegalese grondwet werd in 2001, na de verkiezing van Wade in 2000, gewijzigd. Er werd een grondwettelijk maximum van twee termijnen ingesteld. De 85-jarige Wade, die als advocaat is opgeleid, is van mening dat de wet niet met terugwerkende kracht kan worden toegepast en dat zijn eerste termijn daarom niet meetelt.
Onrust in hoofdstad Dakar

De uitspraak van het hof zorgde voor veel onrust in de hoofdstad Dakar. Demonstranten hebben auto’s in brand gestoken en raakten slaags met de politie. Die zette daarbij traangas in.

Wade zette met exorbitante aankopen al meerdere keren kwaad bloed bij de arme Senegalese bevolking. Hij liet een standbeeld van zichzelf bouwen voor twintig miljoen en schafte voor 32 miljoen een presidentieel vliegtuig aan. De oppositie had al laten weten de straat op te gaan als het hof zou instemmen met de kandidatuur van Wade.

N’Dour populair bij bevolking

Youssou N’Dour bemoeit zich al jaren met politieke zaken. Hij hekelt de klasseverschillen in het land, waar hij als een nationale held gezien wordt. Bovendien bezit N’Dour een eigen krant en radio- en tv-station en kan hij zo de verste uithoeken van Senegal bereiken met zijn campagnes. Begin dit jaar maakte hij zijn voornemen om aan de verkiezingen mee te doen bekend.

Hij mag van het hof niet meedoen omdat vierduizend van de twaalfduizend handtekeningen die hij heeft verzameld door het hof ongeldig zijn verklaard.

De zanger, 52 jaar oud, kreeg wereldwijde bekendheid toen Peter Gabriel hem in 1986 liet meedoen op het album So en hem meenam op de bijbehorende wereldtour. Ook met Paul Simon werkte hij samen, maar zijn grootste hit was samen met de Zweedse zangeres Neneh Cherry: ‘7 Seconds’ uit 1994.

Wel dertien andere tegenstanders bij verkiezingen in februari

De verkiezingen in Senegal worden op 26 februari gehouden. Dertien andere tegenstanders van Wade mogen wel meedoen aan de verkiezingen.

De Europese Unie stuurt negentig waarnemers naar de presidentsverkiezingen die op 26 februari worden gehouden. De waarnemersmissie wordt geleid door de Nederlandse europarlementariër Thijs Berman (PvdA).

Zanger N (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/27/wade-doet-mee-aan-presidentsverkiezingen-senegal/)

Komt door de islam, super.

knuppeltje
28-01-12, 09:14
Die ouwe zong natuurlijk allang zo vals als het maar zijn kan.

mark61
28-01-12, 12:45
Die ouwe zong natuurlijk allang zo vals als het maar zijn kan.

Poetin zingt nog beter


http://www.youtube.com/watch?v=IV4IjHz2yIo

knuppeltje
28-01-12, 15:11
Poetin zingt nog beter

Singing PM: 'Fats' Putin over the top of 'Blueberry Hill' with piano solo - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=IV4IjHz2yIo)

Die vind ik zo'n rotkop hebben dat ik er niet eens naar wil luisteren.

Eric de Blois
28-01-12, 17:42
Komt door de islam, super.

Ik begrijp je sarcasme en ongeduld, maar het woord 'islam' is nog niet gevallen in deze. Dat zou je natuurlijk fijn vinden, dan kun je weer openlijk afstand nemen van dat standpunt en tonen hoe een goed mens je wel bent door gelijkertijd de vermeende islambasher uit te schelden voor imbeciel, je geliefde titel voor in jouw ogen minderwaardige leden hier. Dat levert je bovendien weer vele tientallen punten repkracht op. Het gaat op dat terrein wonderwel goed met jou sinds een paar maanden. Je gaat als een speer! Houden zo! Gek dat je moreel superieure vriendje zo achterblijft. Maar die zie ik ook niet zo slijmen in wsdb.

mark61
29-01-12, 02:04
Ik begrijp je sarcasme en ongeduld, maar het woord 'islam' is nog niet gevallen in deze. Dat zou je natuurlijk fijn vinden, dan kun je weer openlijk afstand nemen van dat standpunt en tonen hoe een goed mens je wel bent door gelijkertijd de vermeende islambasher uit te schelden voor imbeciel, je geliefde titel voor in jouw ogen minderwaardige leden hier. Dat levert je bovendien weer vele tientallen punten repkracht op. Het gaat op dat terrein wonderwel goed met jou sinds een paar maanden. Je gaat als een speer! Houden zo! Gek dat je moreel superieure vriendje zo achterblijft. Maar die zie ik ook niet zo slijmen in wsdb.

Ga eerst even wat achterstallig leeswerk doen. Je weet bij god niet waar ik het over heb. Dus moet je ook niet brutaal komen doen.

Wat bezielt jou met je zieke en zielige commentaar?

Super beweert dat islamitische democratie niet mogelijk is, want 'in alle islamitische landen is het een zooitje, politiek gezien, tengevolge van de islam.' Ga maar nalezen.

Ik jaag hem nou al weken in ca. 3 topics achterna om enig argument van hem los te peuteren, maar hij blijft er maar omheen lullen.

Geen argumenten.

Dus ja, het is een kwaadaardige leugenaar, xenofoob en racist.

Verder nog wat?

Eric de Blois
29-01-12, 05:41
Super beweert dat islamitische democratie niet mogelijk is, want 'in alle islamitische landen is het een zooitje, politiek gezien, tengevolge van de islam.' Ga maar nalezen.

Ik jaag hem nou al weken in ca. 3 topics achterna om enig argument van hem los te peuteren, maar hij blijft er maar omheen lullen.

Geen argumenten.

Ik vind wel dat superick gelijk heeft hoor. Islam en democratie gaan helemaal niet samen, dat heb ik ook al eerder geschreven. De islam heeft helemaal geen democratische wortels. De islam kent geen scheiding tussen moskee en staat. De 'stem van de meerderheid' is beperkt tot het onderwerpen aan gods wil. Alles is al beschreven in de hadith's en de koran. De mening van het volk is niet relevant. Als jij dat evenwel democratie noemt, heb je natuurlijk gelijk en zijn superick en ik totaal geschift. Jij noemt iedereen met dit standpunt 'kwaadaardige leugenaar', 'xenofoob' en 'racist'. Dat de islam niets met ras te maken heeft doet er voor jou niet toe. Jij zegt het dus is het zo. Dat wij iets anders vinden dan jij, betekent ook onvermijdelijk dat wij daarom leugenaar zijn. Immers, jij hebt de waarheid in pacht.



Verder nog wat?

Nu even niet nee. Geen zin gewoon. Veel energie verspilling om niets. Jij blijft toch wel je mening vasthouden.

mark61
29-01-12, 13:24
Ik vind wel dat superick gelijk heeft hoor. Islam en democratie gaan helemaal niet samen, dat heb ik ook al eerder geschreven.

Jij vindt het ook niet nodig met argumenten te komen. Op niets gebaseerde vooroordelen vind jij een argument. Je lult vervolgens maar wat. Jij weet niets van de islam of de islamitische wereld. Dus houd je mond er dan ook over.

Eric de Blois
29-01-12, 15:07
Jij vindt het ook niet nodig met argumenten te komen. Op niets gebaseerde vooroordelen vind jij een argument. Je lult vervolgens maar wat. Jij weet niets van de islam of de islamitische wereld. Dus houd je mond er dan ook over.

Wat er ook geschreven wordt tegen de islam, het is voor jou altijd dom. Op de islam is volgens jou geen kritiek mogelijk, dat heb je elders zeer helder weergegeven. Iedere kritiek daarop leg jij uit als leugens en dom gelul. Mensen die kritriek hebben op de islam zijn bij jou steevast imbecielen en leugenaars die niets weten.

super ick
29-01-12, 19:45
Ga eerst even wat achterstallig leeswerk doen. Je weet bij god niet waar ik het over heb. Dus moet je ook niet brutaal komen doen.

Wat bezielt jou met je zieke en zielige commentaar?

Super beweert dat islamitische democratie niet mogelijk is, want 'in alle islamitische landen is het een zooitje, politiek gezien, tengevolge van de islam.' Ga maar nalezen.

Ik jaag hem nou al weken in ca. 3 topics achterna om enig argument van hem los te peuteren, maar hij blijft er maar omheen lullen.

Geen argumenten.

Dus ja, het is een kwaadaardige leugenaar, xenofoob en racist.

Verder nog wat?

Ik heb het je diverse malen uitvoerig uitgelegd maar je hebt een betonplaat voor je kop.

ps.
Ik zie dat je weer begonnen bent met ordinair schelden en verdacht maken. Je laat je ware aard weer zien. Misschien dat je best aardig leren kunt maar volgens mij heb je een E.q. van een aardvarken.