PDA

Bekijk Volledige Versie : Pillen voor zelfdoding zijn gewoon te koop in België



Soldim
03-02-12, 10:00
Pillen voor zelfdoding zijn gewoon te koop in België

Wie in Nederland vastloopt met een euthanasievraag, kan uitwijken naar België: pillen voor zelfdoding zijn daar zonder veel moeite zonder recept te verkrijgen. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) adviseert personen om daar dodelijke medicijnen met behulp van leugens te halen.

Dat blijkt uit de documentaire Medeleven van Gerald van Bronkhorst die vrijdag in première gaat op filmfestival The End in Amsterdam. Daarin gaat de 90-jarige Pieter Jiskoot op advies van de NVVE Belgische apotheken af om met een smoesje grote hoeveelheden van het malariamiddel hydroxychloroquine los te praten. Het verstrekken van dit middel zonder recept is in België verboden, net als in Nederland.

Door te zeggen dat hij op doorreis is vanuit Friesland en zijn medicijnen is vergeten, weet hij vier van de vijf apothekers in Antwerpen zo ver te krijgen dat ze de medicijnen zonder recept afgeven. Sommigen geven de pillen zonder problemen in grote hoeveelheden mee, een doet het na enig aandringen.

Ze geloven hem omdat de pillen ook worden gebruikt bij reuma. Uiteindelijk heeft hij meer dan voldoende verzameld. Wel zijn nog andere medicijnen nodig.

Voltooid
Jiskoot wil voor het eind van dit jaar overlijden. Hij is gezond, maar hij vindt zijn leven voltooid: hij is sociaal geïsoleerd, zijn vrouw en dochter zijn overleden, en zijn zoon ziet hij niet meer. Ook is hij slechtziend. 'Ik wil mezelf lijden besparen', zegt hij in de film. 'Zou ik nou de laatste jaren van mijn leven op bed moeten liggen? Of in een rolstoel? Dat stuit me tegen de borst.'

De NVVE zegt Jiskoot niet te hebben geholpen bij zijn tocht langs de apotheken. Hulp bij zelfdoding is strafbaar, behalve voor artsen. Advies over zelfdoding mag wel.

De 'België-route' is bij de NVVE al jaren bekend. 'We vrezen dat die nu wordt afgesneden', zegt directeur Petra de Jong. 'Maar we willen dit toch laten zien, omdat we duidelijk willen maken dat list en bedrog niet de oplossing is.' De middelen zijn nog makkelijker verkrijgbaar in India, Egypte en Turkije, maar voor ouderen ligt dat niet altijd binnen bereik.

De zogenoemde 'pil van Drion' moet op de markt komen, vindt De Jong. 'Hij bestaat al wel, maar de overheid wil het niet. Dat vinden ze te riskant. Maar als mensen zelf de regie hebben, dan zijn ze het laatste deel van hun leven veel gelukkiger.'

de Volkskrant

knuppeltje
03-02-12, 10:08
Daar zal de paus toch wel wat van gaan zeggen toch zeker.

Stel je voor dat er zo ineens duizenden mensen tegelijkertijd op deze manier voor de hemelpoort staan, daar zijn ze daar toch helemaal niet op berekend.

Soldim
03-02-12, 10:16
Stel je voor dat er zo ineens duizenden mensen tegelijkertijd op deze manier voor de hemelpoort staan, daar zijn ze daar toch helemaal niet op berekend.

Volgens mij hebben ze daar wel grotere klusjes opgelost ....

knuppeltje
03-02-12, 10:23
Volgens mij hebben ze daar wel grotere klusjes opgelost ....

Ben ik bij deze weer gerust gesteld.

mark61
03-02-12, 14:57
Ze kunnen ook rustig naar Zwitserland, favo bestemming voor Engelsen:

www.exit.ch - Herzlich Willkommen bei EXIT-Deutsche Schweiz (http://exit.ch/wDeutsch/)

knuppeltje
03-02-12, 15:13
Ze kunnen ook rustig naar Zwitserland, favo bestemming voor Engelsen:

www.exit.ch - Herzlich Willkommen bei EXIT-Deutsche Schweiz (http://exit.ch/wDeutsch/)

Vorige week was er op tv nog een documentaire-achtige film over het waar gebeurde verhaal van een Engelse vrouwelijke dokter op leeftijd - en met een zeer ernstige progressieve ziekte - die haar drie volwassen kinderen uiteindelijk wist over te halen om haar daarbij te helpen, en dus reisden ze gezamenlijk naar Zwitserland af. Was best stevige kost.

Soldim
03-02-12, 15:19
Ze kunnen ook rustig naar Zwitserland, favo bestemming voor Engelsen:

www.exit.ch - Herzlich Willkommen bei EXIT-Deutsche Schweiz (http://exit.ch/wDeutsch/)

Moet je wel flink voor dokken waarschijnlijk.

mark61
03-02-12, 15:25
Moet je wel flink voor dokken waarschijnlijk.

Vanaf CHF 135. Koopje

Der jährliche Mitgliederbeitrag beträgt CHF 45.00
Die Mitgliedschaft auf Lebenszeit kostet CHF 900.00

Für eine kostenlose Freitodbegleitung beträgt die minimale Mitgliedschaftsdauer drei Jahre. Für eine Begleitung von Personen, die weniger als drei Jahre EXIT-Mitglied sind wird mindestens der Betrag einer lebenslangen Mitgliedschaft (CHF 900.00) erhoben.