PDA

Bekijk Volledige Versie : Drieluik 'Van Kooten en De Bie sloegen weer toe'



super ick
04-02-12, 23:14
'Wat zou je nog met Henk Bleker kunnen doen?'




Drieluik 'Van Kooten en De Bie sloegen weer toe'
zaterdag 4 februari 2012
Door: Monique Smits
Categorie: Media

De zondagavond is voor drie weken weer van Kees van Kooten en Wim de Bie. Naar aanleiding van het televisiedrieluik dat programmamaker Coen Verbraak maakte over vier decennia Koot & Bie, interviewt de Volkskrant de twee Haagse kunstenaars. De uitspraken zijn pareltjes. Bijvoorbeeld over satire en de hedendaagse werkelijkheid:

Van Kooten: 'Er wordt vaak gezegd dat satire tegenwoordig niet tegen de werkelijkheid op kan. Daar zit heel veel in.'

De Bie: 'Soms is er niks meer aan de werkelijkheid toe te voegen. Wij probeerden de werkelijkheid te vertalen in een typetje. Maar wat zou je nog met Henk Bleker kunnen doen?'

Van Kooten: 'Je zou een pony kunnen interviewen.'

De Bie: 'Ik zag hem laatst op het Binnenhof, ik was net mijn fiets op slot aan het zetten. Bleker kwam naar buiten. Er kwam een ster uit het gebouw van de Tweede Kamer. Zo gedroeg hij zich. Er was verder helemaal niemand. Er reed een limousine voor, de chauffeur deed de deur open en Bleker keek met een triomfantelijke blik om zich heen. Maar er was niemand.'

Van Kooten: 'Soms is er geen beginnen aan. Dan is iets van zichzelf al te bizar. Wat mij altijd erg oplucht, is een kloppend anagram maken. Geert Wilders is Gisterwereld. En Emilie Roemer is Meer Remolie. En in Henk Bleker zit inderdaad niks.'

Van Kooten en De Bie sloegen weer toe!, zondag 20.20 uur Ned 2, VPRO. Aflevering 1: Twee jongens uit Den Haag. Afl. 2 en 3: 12 en 19 februari.

Bron: de Volkskrant (betaald online)