PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Rusland en China vetoën resolutie Syrië in VN-veiligheidsraad



Joesoef
05-02-12, 10:17
14541
Westerse landen zijn woedend over het uitspreken van een veto over de resolutie over Syrië in de VN-Veiligheidsraad zaterdag door China en Rusland.

De Amerikaanse VN-gezant Susan Rice noemde de handelwijze van Moskou en Peking ''schandalig''.

Met een verwijzing naar de Syrische president Bashar al-Assad beschuldigde Rice Rusland en China van '',het beschermen van een laffe tiran''. De Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague zei dat Peking en Moskou de Syrische bevolking in de steek hebben gelaten. ''Het brute regime van Assad wordt zo aangemoedigd nog meer te moorden'', zei Hague.

In Nederland noemde minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken het veto een '' enorme klap voor de Syrische bevolking''.
De Franse president Nicolas Sarkozy liet weten dat hij bezig is een contactgroep te vormen over Syrië. Hij overlegt daarover met Arabische en Europese landen. Hij wil zo een oplossing helpen zoeken voor het land. ''Frankrijk geeft niet op'', stelde Sarkozy . ''De tragedie in Syrië moet ophouden.''

De door Rusland en China afgewezen VN-resolutie was een initiatief van westerse en Arabische landen. Daarin werd het bloedvergieten door de Syrische autoriteiten veroordeeld en Assad opgeroepen te vertrekken.
Volgens de Russen werd in de resolutie het geweld door de oppositie minder zwaar veroordeeld dan het geweld door het regime van Assad. Het Chinese staatspersbureau Xinhua meldde zondag dat Peking de resolutie ter zijde schoof omdat die ''meer bloedvergieten tot gevolg zou hebben''.
Het veto van de Russen en Chinezen volgde nog geen dag nadat het Syrische leger had huisgehouden in de stad Homs in het midden van het land. Daardoor kwamen volgens oppositiegroepen tussen de 200 en 260 burgers om het leven.

Uit woede over het bloedbad in Homs bestormden tientallen mensen zondag de Syrische ambassade in de Australische hoofdstad Canberra. De betogers richtten vernielingen aan op de begane grond van het ambassadegebouw.

knuppeltje
05-02-12, 10:43
Ben benieuwd wat Lavrov overmorgen tegen Assad gaat zeggen.

In Wenen maakte hij afgelopen woensdag, als ik de dag goed heb, een interessante opmerking. Hij zei: wat als die resolutie wordt aangenomen....en het geweld gaat toch gewoon door.....wat doen we dan?

Stel nu dat het waar is dat alleen Amerika het Israaëlische geweld tegen de Palestijnen kan tegenhouden, of voorkomen dat Israël Iran aanvalt bijvoorbeeld...stel dat eens even voor... ik vind dat dat dat heel triest zou zijn, maar toch...zou het dan toch ook niet mogelijk kunnen zijn dat alleen Rusland Syrie kan stoppen met het geweld tegen de Syrische bevolking, als de Russen dat ook zouden willen dan tenminste? Maar ik weet niet wat die Russen echt willen.

En daarbij, geen enkele VN resolutie heeft DubleU Bush tegengehouden om een oorlog tegen Irak te beginnen.

Maar het was weer een zwarte dag voor de VN gisteren, vind ik toch. Njet-Russen en rare Chinezen.

Slinger
05-02-12, 11:28
Ben benieuwd wat Lavrov overmorgen tegen Assad gaat zeggen.

In Wenen maakte hij afgelopen woensdag, als ik de dag goed heb, een interessante opmerking. Hij zei: wat als die resolutie wordt aangenomen....en het geweld gaat toch gewoon door.....wat doen we dan?

Stel nu dat het waar is dat alleen Amerika het Israaëlische geweld tegen de Palestijnen kan tegenhouden, of voorkomen dat Israël Iran aanvalt bijvoorbeeld...stel dat eens even voor... ik vind dat dat dat heel triest zou zijn, maar toch...zou het dan toch ook niet mogelijk kunnen zijn dat alleen Rusland Syrie kan stoppen met het geweld tegen de Syrische bevolking, als de Russen dat ook zouden willen dan tenminste? Maar ik weet niet wat die Russen echt willen.

En daarbij, geen enkele VN resolutie heeft DubleU Bush tegengehouden om een oorlog tegen Irak te beginnen.

Maar het was weer een zwarte dag voor de VN gisteren, vind ik toch. Njet-Russen en rare Chinezen.


Je kunt er wel van op aan, van die Russen. Ze steunen Syrië (en Egypte) al meer dan een halve eeuw, waardoor onder andere de zesdaagse oorlog (1967) ontstond en daarmee het Palestijnse probleem.

Marsipulami
05-02-12, 11:33
Westen furieus na veto's tegen VN-resolutie Syrië

05/02/12, 09u33



Westerse landen zijn woedend over het uitspreken van een veto over de resolutie over Syrië in de VN-Veiligheidsraad zaterdag door China en Rusland. De Amerikaanse VN-gezant Susan Rice noemde de handelwijze van Moskou en Peking 'schandalig'.
Met een verwijzing naar de Syrische president Bashar al-Assad beschuldigde Rice Rusland en China van 'het beschermen van een laffe tiran'.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague zei dat Peking en Moskou de Syrische bevolking in de steek hebben gelaten. 'Het brute regime van Assad wordt zo aangemoedigd nog meer te moorden', zei Hague.

In Nederland noemde minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken het veto een 'enorme klap voor de Syrische bevolking'.

Contactgroep Sarkozy
De Franse president Nicolas Sarkozy liet weten dat hij bezig is een contactgroep te vormen over Syrië. Hij overlegt daarover met Arabische en Europese landen. Hij wil zo een oplossing helpen zoeken voor het land. 'Frankrijk geeft niet op', stelde Sarkozy . 'De tragedie in Syrië moet ophouden.'

De door Rusland en China afgewezen VN-resolutie was een initiatief van westerse en Arabische landen. Daarin werd het bloedvergieten door de Syrische autoriteiten veroordeeld en Assad opgeroepen te vertrekken. Volgens de Russen werd in de resolutie het geweld door de oppositie minder zwaar veroordeeld dan het geweld door het regime van Assad. Het Chinese staatspersbureau Xinhua meldde zondag dat Peking de resolutie ter zijde schoof omdat die 'meer bloedvergieten tot gevolg zou hebben'.

Homs
Het veto van de Russen en Chinezen volgde nog geen dag nadat het Syrische leger had huisgehouden in de stad Homs in het midden van het land. Daardoor kwamen volgens oppositiegroepen tussen de 200 en 260 burgers om het leven.

Uit woede over het bloedbad in Homs bestormden tientallen mensen zondag de Syrische ambassade in de Australische hoofdstad Canberra. De betogers richtten vernielingen aan op de begane grond van het ambassadegebouw. (vk.nl/tw)

Kortman
07-02-12, 00:32
Westen furieus na veto's tegen VN-resolutie Syrië

05/02/12, 09u33



Westerse landen zijn woedend over het uitspreken van een veto over de resolutie over Syrië in de VN-Veiligheidsraad zaterdag door China en Rusland. De Amerikaanse VN-gezant Susan Rice noemde de handelwijze van Moskou en Peking 'schandalig'.
Met een verwijzing naar de Syrische president Bashar al-Assad beschuldigde Rice Rusland en China van 'het beschermen van een laffe tiran'.

De Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague zei dat Peking en Moskou de Syrische bevolking in de steek hebben gelaten. 'Het brute regime van Assad wordt zo aangemoedigd nog meer te moorden', zei Hague.

In Nederland noemde minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken het veto een 'enorme klap voor de Syrische bevolking'.

Contactgroep Sarkozy
De Franse president Nicolas Sarkozy liet weten dat hij bezig is een contactgroep te vormen over Syrië. Hij overlegt daarover met Arabische en Europese landen. Hij wil zo een oplossing helpen zoeken voor het land. 'Frankrijk geeft niet op', stelde Sarkozy . 'De tragedie in Syrië moet ophouden.'

De door Rusland en China afgewezen VN-resolutie was een initiatief van westerse en Arabische landen. Daarin werd het bloedvergieten door de Syrische autoriteiten veroordeeld en Assad opgeroepen te vertrekken. Volgens de Russen werd in de resolutie het geweld door de oppositie minder zwaar veroordeeld dan het geweld door het regime van Assad. Het Chinese staatspersbureau Xinhua meldde zondag dat Peking de resolutie ter zijde schoof omdat die 'meer bloedvergieten tot gevolg zou hebben'.

Homs
Het veto van de Russen en Chinezen volgde nog geen dag nadat het Syrische leger had huisgehouden in de stad Homs in het midden van het land. Daardoor kwamen volgens oppositiegroepen tussen de 200 en 260 burgers om het leven.

Uit woede over het bloedbad in Homs bestormden tientallen mensen zondag de Syrische ambassade in de Australische hoofdstad Canberra. De betogers richtten vernielingen aan op de begane grond van het ambassadegebouw. (vk.nl/tw)

Westerse landen enerzijds en Rusland anderzijds hebben maandag op hoge toon hun ruzie over het te voeren Syriëbeleid voortgezet. Het bewind van Bashar al-Assad voerde ondertussen zijn beschietingen van de stad Homs op.
laatse nieuws 7-2 -2012 00.00 uuur
Met gevolg weer tientallen doden en honderden gewonden zelfs het ziekenhuis was doelwit van de Regeringstroepen van Bashar al -Assad

Het moorden gaat gewoon door.

Wat een zooitje ongeregeld !
:droef:

mark61
07-02-12, 04:39
Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken dat die resolutie ene ruk zou uitmaken.

Ik begrijp ook niet wat diezelfde mensen dan als vervolg in gedachten hebben.

Is er eigenlijk een Plan of kloten we maar weer wat aan?

knuppeltje
07-02-12, 10:09
Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken dat die resolutie ene ruk zou uitmaken.

Het zal veel belangrijker zijn wat Lavrov vandaag tegen Assad zal zeggen, hopelijk zegt dat hij geen wapens meer krijgt als hij zo doorgaat. Maar of er voor Assad een weg terug is?

Max Stirner
07-02-12, 13:35
Ik begrijp niet zo goed dat mensen denken dat die resolutie ene ruk zou uitmaken.

Ik begrijp ook niet wat diezelfde mensen dan als vervolg in gedachten hebben.

Is er eigenlijk een Plan of kloten we maar weer wat aan?


Ja. Blijkbaar.

We kijken met onze armen over elkaar toe hoe Assad, in nauwe samenwerking met Iran en Rusland, wél doet (bijv. in Homs) wat we Khadaffi niet hebben laten doen (bijv. in Benghazi).


Rusland en China hebben van meet af aan besloten dat het (westerse) succes in Libië geen navolging verdient.

mark61
07-02-12, 14:55
Het zal veel belangrijker zijn wat Lavrov vandaag tegen Assad zal zeggen, hopelijk zegt dat hij geen wapens meer krijgt als hij zo doorgaat. Maar of er voor Assad een weg terug is?

Nee. Een dictator is een dictator. Hij regeert bij gratie van (dreigen met) geweld.

Aangezien de meeste dictators van mening zijn dat ze zullen worden afgemaakt als ze hun macht opgeven is de enige optie een vrijgeleide naar een ander land. Zoals dat dan ook wel eens gaat.

Maar gezien het feit dat Assad de steun heeft van een groot deel van de bevolking (denk ik, er komt nooit iemand op het idee om in zo'n situatie een enquete te houden) denkt hij ws. dat hij het wel kan uitzingen.

mark61
07-02-12, 14:58
Ja. Blijkbaar.

We kijken met onze armen over elkaar toe hoe Assad, in nauwe samenwerking met Iran en Rusland, wél doet (bijv. in Homs) wat we Khadaffi niet hebben laten doen (bijv. in Benghazi).

Rusland en China hebben van meet af aan besloten dat het (westerse) succes in Libië geen navolging verdient.

In een vroeg stadium is al vastgesteld dat de situatie zozeer verschilt van die in Libië dat dezelfde strategie geen optie is. Het regime van Assad is geografisch, fysiek niet te scheiden van de rest van de bevolking, er valt niet veel te bombarderen.

Momenteel is het een complete puinhoop in Libië, zonder uitzicht op verbetering, dus wat jij met 'succes' bedoelt is mij niet geheel duidelijk.

Ik schat ook in dat Assad veel meer aanhang heeft dan Gadhaffi.

Damned if you do and damned if you don't. Zou jij de verantwoording voor een NAVO-operatie op je willen nemen? Ik niet.

De enige fatsoenlijke oplossing zou zijn om Syrië te bezetten zodat de bevolking zich kan uitspreken over wat ze willen. Maar dat is vrijwel onmogelijk.

rbn
07-02-12, 15:01
Rusland en China hebben van meet af aan besloten dat het (westerse) succes in Libië geen navolging verdient.

duizenden doden en gewonden in libië; nog eens honderden bootvluchtelingen om het leven gekomen in de middellandse zee; een compleet land in chaos gestort; zwaar wapentuig dat mogelijk in handen is gekomen van terreurbewegingen; martelingen die na de dood van qadhafi vrolijk voortgezet worden door de nieuwe revolutionairen; etc, etc, etc.. het westerse 'succes' van democracy we deliver verdient vooral geen navolging nee..

knuppeltje
08-02-12, 10:43
We kijken met onze armen over elkaar toe hoe Assad, in nauwe samenwerking met Iran en Rusland, wél doet (bijv. in Homs) wat we Khadaffi niet hebben laten doen (bijv. in Benghazi).

Hoeft niet, je kunt er ook gaan meevechten.

Ok, dat is wat lastiger dan achter je toetsenbordje heldhaftig te doen, maar toch.

Umarvlie
08-02-12, 11:34
Je kunt er wel van op aan, van die Russen. Ze steunen Syrië (en Egypte) al meer dan een halve eeuw, waardoor onder andere de zesdaagse oorlog (1967) ontstond en daarmee het Palestijnse probleem.

Het Palestijnse probleem is een gevolg van de USA die Israel mogelijk gemaakt hebben en ten aanzien daarvan net zo bekrompen in de veiligheidsraad zijn als de Chinezen en Russen nu ten aanzien van Syrie....

H.P.Pas
08-02-12, 12:19
Het Palestijnse probleem is een gevolg van de USA die Israel mogelijk gemaakt hebben en ten aanzien daarvan net zo bekrompen in de veiligheidsraad zijn als de Chinezen en Russen nu ten aanzien van Syrie....

Koekje van eigen deeg: (http://www.krysstal.com/democracy_whyusa03.html)


As one commentator on USA baseball in the UK noted: "Only the USA could have a World Series and not invite the rest of the world". This is the political equivalent.

Soldim
08-02-12, 12:51
duizenden doden en gewonden in libië; nog eens honderden bootvluchtelingen om het leven gekomen in de middellandse zee; een compleet land in chaos gestort; zwaar wapentuig dat mogelijk in handen is gekomen van terreurbewegingen; martelingen die na de dood van qadhafi vrolijk voortgezet worden door de nieuwe revolutionairen; etc, etc, etc.. het westerse 'succes' van democracy we deliver verdient vooral geen navolging nee..

Maar ze zijn wel mooi van Kadafi af -- weinig op achteruit gegaan, wel wat op vooruit.

knuppeltje
08-02-12, 12:55
Maar ze zijn wel mooi van Kadafi af -- weinig op achteruit gegaan, wel wat op vooruit.

Maar ze zijn er nog lang niet.

mark61
08-02-12, 14:30
Maar ze zijn wel mooi van Kadafi af -- weinig op achteruit gegaan, wel wat op vooruit.

Geweld en wetteloosheid regeren, economie aan puin, geen vooruitzichten op verbetering.

Ik weet het niet.

Kortman
08-02-12, 22:21
Westerse landen enerzijds en Rusland anderzijds hebben maandag op hoge toon hun ruzie over het te voeren Syriëbeleid voortgezet. Het bewind van Bashar al-Assad voerde ondertussen zijn beschietingen van de stad Homs op.
laatse nieuws 7-2 -2012 00.00 uuur
Met gevolg weer tientallen doden en honderden gewonden zelfs het ziekenhuis was doelwit van de Regeringstroepen van Bashar al -Assad

Het moorden gaat gewoon door.

Wat een zooitje ongeregeld !
:droef:

Nu 20 uur later 8-2 -2012
Al weer enkele tientallen doden en honderden gewonden erbij !, de gruwelijke beelden hopen zich op ik zag kleine kinderen rennen voor hun leven de sluipschutters van de regering schieten op alles.

Soldim
09-02-12, 09:38
Geweld en wetteloosheid regeren,


Net als onder Kadafi



economie aan puin,


D'r is een select stelletje dat wat van de olie profiteerd -- net als onder Kadafi.



geen vooruitzichten op verbetering.


Hmm, beter als onder Kadafi, optimistisch als ik ben ingesteld.

mark61
09-02-12, 14:20
Net als onder Kadafi

D'r is een select stelletje dat wat van de olie profiteerd -- net als onder Kadafi.

Hmm, beter als onder Kadafi, optimistisch als ik ben ingesteld.

Nee, onder Gadhafi kon je je leven zodanig inrichten dat je niet met geweld te maken kreeg. De onderdrukking is nooit willekeurig, want dan jaag je de bevolking tegen je in het harnas. Dat geldt voor de meeste dictaturen. De grote massa komt pas in beweging als hun welvaart afneemt.

Op dit moment ben je op straat niet veilig in Libië, wie je ook bent en wat je ook doet. De staat functioneert nauwelijks nog. Gadhafi was ook de man van de gezondheidszorg, onderwijs en volkshuisvesting. Tis niet zwart-wit.

Ik hoop het. Ik heb geen enkele aanwijzing dat het snel beter gaat worden.