PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke Kerk in Luxemburg compenseert misbruikslachtoffers



Marsipulami
05-02-12, 11:37
Katholieke Kerk in Luxemburg compenseert misbruikslachtoffers

zaterdag 4 februari 2012 om 22:55u


LUXEMBURG (RKnieuws.net) - De katholieke Kerk in Luxemburg gaat slachtoffers van seksueel misbruik in de Kerk compenseren. Mgr. Jean-Claude Hollerich, aartsbisschop van Luxemburg, heeft een decreet gepubliceerd, waarin staat dat slachtoffers van misbruik dat al verjaard is nog aanspraak kunnen maken op een compensatie van maximaal 5.000 euro.

Slachtoffers moeten persoonlijk een aanvraag indienen om er aanspraak op te maken. Voor de behandeling van de klachten wordt een onafhankelijke commissie opgericht.

Slinger
05-02-12, 11:39
Katholieke Kerk in Luxemburg compenseert misbruikslachtoffers

zaterdag 4 februari 2012 om 22:55u


LUXEMBURG (RKnieuws.net) - De katholieke Kerk in Luxemburg gaat slachtoffers van seksueel misbruik in de Kerk compenseren. Mgr. Jean-Claude Hollerich, aartsbisschop van Luxemburg, heeft een decreet gepubliceerd, waarin staat dat slachtoffers van misbruik dat al verjaard is nog aanspraak kunnen maken op een compensatie van maximaal 5.000 euro.

Slachtoffers moeten persoonlijk een aanvraag indienen om er aanspraak op te maken. Voor de behandeling van de klachten wordt een onafhankelijke commissie opgericht.

5000 Euro voor een verwoest leven.

Marsipulami
05-02-12, 11:53
5000 Euro voor een verwoest leven.

Met geld kan je zoveel leed niet compenseren.

Slinger
05-02-12, 12:12
Met geld kan je zoveel leed niet compenseren.

Zo is dat.

mark61
05-02-12, 13:31
Met geld kan je zoveel leed niet compenseren.

Waarom denkt de katholieke kerk dan dat het met een grijpstuiver zijn morele en criminele schuld kan inlossen?

Een lagere moraal kan ik me niet indenken.

En dat van de club van grote moraaltetteraars. Al 2000 jaar roepen dat je het Morele Monopolie hebt, alle anders- en ongelovigen zijn immorele varkens en gaan branden in de hel.

En dan met een paar centen je schuld proberen af te kopen.

Ongehoord.

Marsipulami
05-02-12, 15:12
Waarom denkt de katholieke kerk dan dat het met een grijpstuiver zijn morele en criminele schuld kan inlossen?

Een lagere moraal kan ik me niet indenken.

En dat van de club van grote moraaltetteraars. Al 2000 jaar roepen dat je het Morele Monopolie hebt, alle anders- en ongelovigen zijn immorele varkens en gaan branden in de hel.

En dan met een paar centen je schuld proberen af te kopen.

Ongehoord.

"De" katholieke kerk is de wereldwijde gemeenschap van katholieke gelovigen. In een rechtstaat is enkel een individu verantwoordelijk voor zijn of haar daden. Dus niet de gemeenschap waartoe de dader behoort. Men kan dus niet spreken van de schuld van de katholieke kerk als gemeenschap.

Voor de rest moet het justitieel apparaat kritisch worden doorgelicht als blijkt dat sommige misdadigers in het verleden vrijuit gingen. Het strafvervolgingsbeleid in een samenleving is niet de opdracht van een levensbeschouwelijke groep.

"De" kerk moet geen eurocent betalen aan de slachtoffers van sexueel misbruik. Het is niet dienstig om een hele gemeenschap verantwoordelijk te stellen voor de misdaden van enkelingen. Het is een terugval in beschaving als men anderen wil laten betalen voor misdaden waaraan ze part noch deel hebben gehad.

Justitie moet daders vervolgen en straffen en schadevergoedingen opleggen. De kerk moet dat niet doen.

In dezen dient opgemerkt te worden dat de vermeende daders waarover gesproken in die commissies, door geen enkele gerechtelijke instantie ooit schuldig zijn bevonden en bovendien de meesten van deze daders reeds overleden zijn.

knuppeltje
06-02-12, 10:07
In een rechtstaat is enkel een individu verantwoordelijk voor zijn of haar daden.

In welke rechtstaat? Niet in België in ieder geval.

Strafrechtelijk is dat wel zo, maar civielrechtelijk ligt de zaak heel anders.

Waarom doe jij weer maar eens alsof je dat niet weet, lelijk smerig jezuďetje dat je bent?

Marsipulami
06-02-12, 10:48
In welke rechtstaat? Niet in België in ieder geval.

Strafrechtelijk is dat wel zo, maar civielrechtelijk ligt de zaak heel anders.

Waarom doe jij weer maar eens alsof je dat niet weet, lelijk smerig jezuďetje dat je bent?

Als dat zo was, waarop wachten de slachtoffers dan om de normale weg via justitie te gaan i.p.v. beroep te doen op een parallelle justitie georganiseerd door bedenkelijke commissies ?

knuppeltje
06-02-12, 11:02
Als dat zo was, waarop wachten de slachtoffers dan om de normale weg via justitie te gaan i.p.v. beroep te doen op een parallelle justitie georganiseerd door bedenkelijke commissies ?

Daar hebben we al zo vaak over gehad. Almacht van de kerk, veel te trage justitie en slachtoffers die alsmaar niet geloofd werden met daardoor verjaring van feiten voor een strafrechtelijke vervolging als gevolg, daders die door de kerk steeds weer overgeplaatst werden zodat ze gewoon verder konden gaan met hun misdaden, en last but not least: een paus die zijn personeel verbood om ook maar iets daarvan naar buiten te brengen, en ook nog eens actief eraan meehielp om vervolging van daders in haar midden te voorkomen.

Maar goed, civiele processen worden er dus nog steeds aangespannen, maar ik heb zo het idee dat dat jou niet zint.

We hebben het er al zo vaak over gehad, maar blijkbaar is jouw psyche zodanig geperverteerd dat hierover maar blijft zaniken.

Je hebt zeker niet afgelopen donderdag naar 'Breaking the Silence' op Canvas gekeken, anders kwam je vast nu niet weer met dit zielige ontkennen-gedoe aanzetten. Ach, allemaal weer indachtig die goeie ouwe Ignatius van..., zeker?

mark61
06-02-12, 11:30
Als dat zo was, waarop wachten de slachtoffers dan om de normale weg via justitie te gaan i.p.v. beroep te doen op een parallelle justitie georganiseerd door bedenkelijke commissies ?

Omdat ze katholiek zijn.

mark61
06-02-12, 11:32
"De" katholieke kerk is de wereldwijde gemeenschap van katholieke gelovigen. In een rechtstaat is enkel een individu verantwoordelijk voor zijn of haar daden.

Je lult uit je nek. Wel eens van de notie 'criminele organisatie' gehoord? Organisaties kunnen wel degelijk het voorwerp van strafrechtelijk handelen zijn. Vlaams Blok ring a bell?

Doe toch niet zo amechtig dom.

BoerHarms
06-02-12, 12:47
"De" katholieke kerk is de wereldwijde gemeenschap van katholieke gelovigen. In een rechtstaat is enkel een individu verantwoordelijk voor zijn of haar daden. Dus niet de gemeenschap waartoe de dader behoort. Men kan dus niet spreken van de schuld van de katholieke kerk als gemeenschap.



Neen, je hoeft niet de gemeenschap daar de schuld van te geven, maar ze kunnen zich wel stellingname of uitspraken doen.
Neen, de meeste keren hun gezicht de andere kant uit en doen of ze niets gezien en gemerkt hebben, ook weer deels schuld van dit machtige instituut.
Want macht, daar draait het om, met dreigementen kan je macht uitoefenen


In celibaat leven, laat me niet lachen, de mensen zijn ook van vlees en bloed, deze hebben ook een drang naar lust. Maar in dit instituut mag dat niet.
Dus voor de buitenwereld moet je dit dan maar laten geloven.

Aangezien ze niet buiten de muren hun lusten kunnen uiten , moet dit dan achter gesloten deuren....., oops , het is zo gevaarlijk om daar over te praten met personen van dezelfde of hogere rangorde, het gevaar van buitensluiting is zeer nabij.
Dus wat doet je dan, je probeert je in een machtige positie te zetten en dan blijft er maar een ding over, misbruik maken van de zwakken in de samenleving, in dit geval de kinderen. Met dreigementen kan je deze kinderen laten zwijgen, ja vertel ze maar dat dit moet van God, of vertel maar wat er met de familie gebeurd alles ze hier achter komen, ja, dwing ze maar om te zwijgen, walchelijke personen.


Een criminele organisatie , ja pedofilie van de hoogste top, neen niet de volgelingen maar juist die mensen waar de volgelingen ze zien als vertrouwens personen waar ze hun kinderen aan kunne toevertrouwen, als wijze leiders die het woord van God prediken.
Het prediken van de 10 Geboden, mensen waar je in moet geloven.

Kerkelijke leiders, je kan me niet vertellen dat ze van niets wisten, wabt ze zijn allemaal bij de lage rangorde begonnen, misschien ook wel misbruikt,ja ze wisten wat er gebeurde, maar grepen nooit in, omdat ingrijpen kan leiden tot geruchten en dus terecht komt in de buitenwereld, met alle schaamte van dien.

Gelukkig dat het nu wel bekend is en dat de beerput langzaam opgetrokken wordt, ik hoop dat de justitie kan doordringen tot de hoogste kringen.

Zal echter moeilijk worden worden voor de recherche daar deze hypocriete institutie vaak een ondoordringbaar woud is.


En nu gaan ze betalen, walgelijk, het leed is niet in geld ( deel van het Gouden Kalf) uit te drukken. Het lijkt wel een achteraf betaling van gedwongen prostitutie

Ben ik kwaad, ja ik ben razend dat deze schijnheiligen jaren lang hun lusten konden uitleven op de zwakkere van de maatschappij

Geloof ik in God, ja ik geloof in God en heb daar deze Kerk niet voor nodig.

Zou dit alleen in het katholieke geloof plaatsvinden ?.

Neen ik denk het niet, mensen zijn van vlees en bloed, hebben allemaal de drang naar de lusten ( tenzij je frigide bent). Door het uitvoeren van macht op zwakkelingen kan ... afijn ik wil niet blijven herhalen

Het begin is er, bij de Katholieke Kerk begonnen en er zal in de komende jaren hopelijke nog veel meer beerputten bij ook ander soort Kerken of soort Instituten opengaan, je kan me niet wijs maken dat dit alleen bij de katholieke kerk voorkomt

BoerHarms
06-02-12, 12:51
Je lult uit je nek. Wel eens van de notie 'criminele organisatie' gehoord? Organisaties kunnen wel degelijk het voorwerp van strafrechtelijk handelen zijn. Vlaams Blok ring a bell?

Doe toch niet zo amechtig dom.


Deze keer ben ik het volledig met je eens

Marsipulami
06-02-12, 14:03
Almacht van de kerk,

In 1985 kreeg de paus stenen naar zijn popemobiel in NL. Nederland heeft ook een lange traditie van Rooms Katholieke schuilkerken gehad. Dan had je ook nog Napoleon die de kerkelijke bezittingen heeft geconfisqueerd. De kerk is nooit almachtig geweest aan deze kant van Europa. Zeker de laatste 40 jaar niet meer.


veel te trage justitie en slachtoffers die alsmaar niet geloofd werden

Dat justitie te traag is en dat justitie de slachtoffers niet ernstig neemt moet je de kerk niet verwijten, maar justitie.


met daardoor verjaring van feiten voor een strafrechtelijke vervolging als gevolg,

Waarom maakt de poltiek geen wet die de verjaring afschaft van sexueel misbruik ? Is dat de almachtige katholieke kerk in NL die dat anno 2012 nog steeds tegen houdt ? Is de NL bevolking gekant tegen opheffing van verjaring ?



daders die door de kerk steeds weer overgeplaatst werden

Een overplaatsing van een mogelijke dader kan heel nuttig zijn en in het belang van de slachtoffers.


en last but not least: een paus die zijn personeel verbood om ook maar iets daarvan naar buiten te brengen.

Behalve daders zijn ook slachtoffers meestal vragende partij om hun klacht zeer discreet te behandelen.


en ook nog eens actief eraan meehielp om vervolging van daders in haar midden te voorkomen

Onzin


Maar goed, civiele processen worden er dus nog steeds aangespannen, maar ik heb zo het idee dat dat jou niet zint.

Justitie moet haar werk doen. En als justitie er niet in slaagt om daders te veroordelen en slachtoffers recht te verschaffen moet men de wet zodanig veranderen dat dit wel mogelijk is.

Al die dubieuze commissies en parallelle justitie meteen opheffen.

Marsipulami
06-02-12, 14:14
Neen, je hoeft niet de gemeenschap daar de schuld van te geven, maar ze kunnen zich wel stellingname of uitspraken doen.

Dat is al ten overvloede gebeurd.


Neen, de meeste keren hun gezicht de andere kant uit en doen of ze niets gezien en gemerkt hebben,

Er was een tijd dat het onderwerp in de samenleving een taboe was. Binnen de katholieke kerk was dat niet anders. Verwondert je dat ?


ook weer deels schuld van dit machtige instituut.
Want macht, daar draait het om, met dreigementen kan je macht uitoefenen

De katholieke kerk had misschien veel macht in de middeleeuwen, maar die tijd is al lang voorbij en volstrekt irrelevant als het gaat over sexueel misbruik van de laatste 50 jaar.



In celibaat leven, laat me niet lachen, de mensen zijn ook van vlees en bloed, deze hebben ook een drang naar lust. Maar in dit instituut mag dat niet. Dus voor de buitenwereld moet je dit dan maar laten geloven.

Heb jij cijfers die aantonen dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen bij celibatairen ?

Marsipulami
06-02-12, 14:21
Je lult uit je nek. Wel eens van de notie 'criminele organisatie' gehoord? Organisaties kunnen wel degelijk het voorwerp van strafrechtelijk handelen zijn. Vlaams Blok ring a bell?

Doe toch niet zo amechtig dom.

Een criminele organisatie is een organisatie die tot doel heeft misdrijven te plegen. ( Definitie criminele organisatie - Juridisch kennisportaal (http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/strafrecht/criminele-organisatie/definitie-criminele-organisatie.htm) )

De katholieke kerk heeft tot doel het evangelie te verkondigen en na te leven. In de huidige stand van de wetgeving is dat geen misdrijf.

Daarmee is bewezen dat de RKK geen criminele organisatie is.

BoerHarms
06-02-12, 14:53
Heb jij cijfers die aantonen dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen bij celibatairen ?

tot nu toe niet gevonden,

Marsipulami
06-02-12, 14:54
tot nu toe niet gevonden,

Bedankt voor je eerlijke antwoord.

knuppeltje
06-02-12, 15:08
Marsipulami;4979066]In 1985 kreeg de paus stenen naar zijn popemobiel in NL.

De kerk is nooit almachtig geweest aan deze kant van Europa. Zeker de laatste 40jaar niet meer.

Dat was al veel te laat.

Ten tijde van die misdaden was de kerk oppermachtig.


Dat justitie te traag is en dat justitie de slachtoffers niet ernstig neemt moet je de kerk niet verwijten, maar justitie.

Dat is waar, maar dat doet niemand. De kerk wordt alleen maar haar eigen misdaden verweten, dus mekker niet zo.


Waarom maakt de poltiek geen wet die de verjaring afschaft van sexueel misbruik ?

De vraag waarom ze dat niet veel eerder is gedaan, vind ik veel interessanter. Mogenlijk had dat hier te maken met de invloed van de kerk binnen eerst de KVP en later het CDA. In België zal wel ook wel iets dergelijks aan de hand geweest zijn. Of misschien wel aan alle katholieken die daar niets van wilden weten. Maar er gaat nu waarschijnlijk beweging in komen.


Een overplaatsing van een mogelijke dader kan heel nuttig zijn en in het belang van de slachtoffers.

Van de al gemaakte slachtoffers wel, maar zolang die verplaatsing inhoudt dat de dader weer opnieuw in bepaalde situaties wordt geplaatst, dan toch in ieder geval niet voor de volgende slachtoffer. En dat nu juist wat er gebeurde.


Behalve daders zijn ook slachtoffers meestal vragende partij om hun klacht zeer discreet te behandelen.

Waar je dat meestal op baseert weet ik niet.


Onzin

Lieg niet zo, smerige jezuďet!!!


Justitie moet haar werk doen.

Had ze dat maar gedaan, in plaats van te veel naar de kerk te luisteren.


Al die dubieuze commissies en parallelle justitie meteen opheffen.

Alles wat dubieus is toch?

knuppeltje
06-02-12, 15:12
Bedankt voor je eerlijke antwoord.

Lul niet zo. Waren er soms net zoveel niet-celibatairen als celibatairen dan.

Soldim
06-02-12, 15:16
Heb jij cijfers die aantonen dat sexueel misbruik vaker zou voorkomen bij celibatairen ?

Nah, degenen die misbruiken zijn per definitie niet celibatair. Misbruik door celibatairen komt dus niet voor.

Misbruikcijfers door personen die geacht worden celibatair te zijn, maar zich niet aan het celibaat houden zijn erg hoog.

Marsipulami
06-02-12, 16:23
Nah, degenen die misbruiken zijn per definitie niet celibatair. Misbruik door celibatairen komt dus niet voor.

Misbruikcijfers door personen die geacht worden celibatair te zijn, maar zich niet aan het celibaat houden zijn erg hoog.


Celibaat Over de vraag of er een duidelijk verband bestaat tussen het opleggen van het celibaat en kindermisbruik door leden van de clerus, zijn de meningen sterk verdeeld. Zij die geloven in het verband denken dat de verplichte seksuele onthouding ertoe leidde dat geestelijken hun seksualiteit niet konden uitleven, wat leidde tot frustratie en pedofiele excessen.[82] Hoewel een deel van de wetenschappers wel gelooft in dit verband,[83] ontkennen de meeste wetenschappers het. Dat het celibaat dé verklarende factor zou zijn voor het misbruik in de kerk, is een stelling waarvoor geen wetenschappelijke onderbouwing bestaat.[84] Volgens de meeste onderzoekers veroorzaakt het celibaat namelijk geen pedofilie als geaardheid, noch gelegenheidsmisbruik.[85] Wel is het mogelijk, dat het celibaat pedofielen of mensen met een verstoorde seksualiteit aantrekt.[85][86] Ook op basis van misbruikcijfers wordt meestal de conclusie getrokken dat het celibaat niet tot meer misbruik leidt, omdat kindermisbruik onder niet-celibataire personen net zo veel of zelfs meer voor zou komen als onder celibataire personen. De Duitse onderzoekers Hans-Ludwig Kröber, Norbert Leygraf en Manfred Lütz verklaarden in februari 2010 dat celibataire mannen in Duitsland in de jaren 1995-2010[87] verhoudingsgewijs 36 keer minder vaak pedofiel misbruik plegen dan niet-celibataire mannen en dat het impliceren van een causaal verband tussen het celibaat en pedofilie wetenschappelijk gezien "onverantwoordelijk" is.[88] Ook binnen de kerk zijn de meningen verdeeld. Hoewel er binnen de Katholieke Kerk wel theologen,[89] priesters en bisschoppen[90] zijn die het celibaat mede vanwege het gevaar voor misbruik kritiseren, ontkent de hoogste leiding van de Kerk al sinds 1967 een verband tussen het celibaat en het misbruik.[91][92]

Seksueel misbruik binnen de rooms-katholieke Kerk - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbruik_binnen_de_rooms-katholieke_Kerk)

super ick
06-02-12, 16:56
Je lult uit je nek. Wel eens van de notie 'criminele organisatie' gehoord? Organisaties kunnen wel degelijk het voorwerp van strafrechtelijk handelen zijn. Vlaams Blok ring a bell?

Doe toch niet zo amechtig dom.

Volgens mij is dit een amechtig domme reactie.

Zoals Mars al opmerkte is een criminele organisatie een organisatie die tot doel heeft criminele dingen te doen.

Even nuanceren graag. Net als je altijd doet met dat andere woestijngeloof.

Kijk, als ik dat nu doe dan kan dat wel. Ik maak geen onderscheid tussen een hand in de broek van een 12 jarige door mijnheer pastoor of een hand in de broek van een 12 jarige omdat het volgens het geloof legaal is.
Voor mij is 12 gewoon 12.