PDA

Bekijk Volledige Versie : Vergeten christendom werpt nieuw licht op kruistochten



Marsipulami
06-02-12, 17:37
Vergeten christendom werpt nieuw licht op kruistochten

maandag 6 februari 2012 om 00:05u (Bron: Tertio)


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - De meerderheid van de bevolking in het Heilig Land was christen ten tijde van de kruistochten. Nederlands arabist en polemist Hans Jansen schreef over die periode een boek gebaseerd op Arabische, Hebreeuwse en westerse bronnen.

Emoties bemoeilijken relaties tussen mensen, landen en godsdiensten. Het is begrijpelijk dat moslims de kruisvaarten als een absoluut kwaad blijven zien. Dat westerlingen dat ook doen, is dat veel minder. Dubbelzinnigheden, mythes en verdraaiingen maakten het verhaal van de kruisvaarders over de eeuwen heen ondoordringbaarder. De strijd om Jeruzalem te bevrijden zou een van de zwartste vlekken zijn op het christelijke blazoen. Die vlek belet een beheerste analyse van wat er tussen 1095 en 1291 gebeurde.

Jezus

Honderdduizenden vrome westerlingen trokken in opeenvolgende kruistochten naar Jeruzalem om de kruisigingsplaats van Jezus van Nazareth te bevrijden van de moslimbezetters. Westerlingen kijken eenzijdig naar die militaire operaties. Bovendien doen sympathisanten van de islam er alles aan om dat te versterken en de christenen schuldig te verklaren aan misdaden tegen de mensheid in het begin van het voorbije millennium.

Hans Jansen doceerde van 2003 tot 2008 hedendaags islamitisch denken aan de Universiteit Utrecht. Daarvoor leidde hij drie jaar het Nederlands Instituut in Caïro. Bekend is hij van spraakmakende boeken over de islam, Mohammed en de ideologie achter de moordaanslag op de Egyptische president Assad.

Mystificaties en vooroordelen

Jansen publiceerde recentelijk bij Uitgeverij Van Praag Op, Op, Ten strijde, Jeruzalem bevrijden! Zijn vernieuwende kijk op de kruisvaarten en aanpak breken met mystificaties en vooroordelen die het beeld van de christelijke krijgstochten vertroebelen. Jansen stelt onder meer dat er maar één cultuur in de wereld is die het erkennen van fouten en tekortkomingen, ook liturgisch, hoog in het vaandel heeft staan: de joods-christelijke cultuur. Wie speculeert op dat religieuze en historische schuldbesef kan weggeraken met historische dwaasheden.

De inwoners van het Heilig Land waren in de periode van de kruistochten voor het merendeel christenen. Paus Urbanus II hoefde in 1095 niet te vragen of op te roepen de heidenen of moslims te bekeren of hen met geweld te bedreigen om een kerstening te bespoedigen. Zijn aansporing om Jeruzalem te veroveren, wou de bevrijding bewerkstelligen van christenen die recentelijk door vreemden van buitenaf onderworpen waren. De opzet van de kruistochten is mislukt omdat te weinig kruisvaarders zich blijvend in het Heilig Land hebben willen vestigen.

Zonde en boetedoening

De kruistochten kwamen essentieel voort uit het besef van westerse christenen in hun dagelijkse leven gezondigd te hebben en daar boete voor te willen doen. Moslims hebben daar geen begrip voor. Zij zien wie zichzelf afficheert als zondaar niet voor vol aan. Is zich als zondaar bekennen louter een religieus kenmerk van christenen? Roger Scruton schreef het al en Jansen schaart zich achter dat inzicht: het voor de vooruitgang van de wetenschappen zo belangrijke falsificatieprincipe, onder woorden gebracht door Karl Popper, is een geseculariseerde vorm van de klassieke joods-christelijke schuldbelijdenis.

Nestorianen

Wat christelijke en niet-christelijke westerlingen vandaag niet meer (willen?) weten is dat ook de meerderheid van de inwoners van Groot-Syrië rond het jaar 1000 christen was – 350 jaar na de profeet Mohammed en de Koran. De nestorianen, die wij niet kennen, waren christenen die diep doordrongen en eeuwen standhielden langs de Aziatische karavaanwegen, tot in China. In het Midden-Oosten en het Verre Oosten is er een vergeten christendom dat dient bekend te zijn om discussies rond veroveren, heroveren, bezetten en vermoorden in die delen van de wereld te begrijpen.

De modieuze verhalen over de kruistochten brengen tot in 2012 islamitische boosheid en westerse zelfhaat. Jansen schreef een noodzakelijke en vlotte revisie van de kruistochten. Storend is zijn soms studentikoze stijl. Regelmatig grimlacht hij om de “vrienden en vriendinnen van de islam in het Westen”. Is hij moe door de jarenlange verwijten aan zijn adres over de strijd om de werkelijkheid te ontsluieren?

Frans Crols

Hans Jansen, Op, op, ten strijde, Jeruzalem bevrijden! Het ware verhaal van de kruistochten, Uitgeverij Van Praag, Amsterdam, 328 blz., € 17,50.

Marsipulami
07-02-12, 09:11
Jansen stelt onder meer dat er maar één cultuur in de wereld is die het erkennen van fouten en tekortkomingen, ook liturgisch, hoog in het vaandel heeft staan: de joods-christelijke cultuur.

(...)

Is zich als zondaar bekennen louter een religieus kenmerk van christenen? Roger Scruton schreef het al en Jansen schaart zich achter dat inzicht.

Atheïsten kunnen nog veel leren van christenen.

knuppeltje
07-02-12, 09:56
Atheïsten kunnen nog veel leren van christenen.

Heeft Jansen het in dat boek ook hoeveel uitschot, gelukzoekers en avonturiers er onder die brave christenen zat, of hoe velen van hen al meteen moordend en plunderend op weg gingen naar Jeruzalem, of over wat de Tempeliers zoal uitvraten, over Constantinopel of over de koninkrijkjes die de er gesticht werden door een aantal van die avonturiers?

Allemaal beslist uit boetedoening.

H.P.Pas
07-02-12, 14:28
Atheïsten kunnen nog veel leren van christenen.

Omgekeerd ook.

rbn
07-02-12, 14:32
Heeft Jansen het in dat boek ook hoeveel uitschot, gelukzoekers en avonturiers er onder die brave christenen zat, of hoe velen van hen al meteen moordend en plunderend op weg gingen naar Jeruzalem, of over wat de Tempeliers zoal uitvraten, over Constantinopel of over de koninkrijkjes die de er gesticht werden door een aantal van die avonturiers?

Allemaal beslist uit boetedoening.

je hebt je als dhimmie laten hersenspoelen door islamitische disinformatie over de kruistochten..

(leen)
07-02-12, 14:50
Atheïsten kunnen nog veel leren van christenen.

Ook goede dingen?

mark61
07-02-12, 15:04
Jeruzalem te bevrijden

de moordaanslag op de Egyptische president Assad.

Als je met zulk gewauwel aankomt hoef ik al niet meer verder te lezen.


De kruistochten kwamen essentieel voort uit het besef van westerse christenen in hun dagelijkse leven gezondigd te hebben en daar boete voor te willen doen.

Door de hort op te gaan en iedereen die je onderweg tegenkomt te beroven, te verkrachten en te vermoorden en wat er over blijft in de fik te steken.

Das nog es boete doen, christian stylee.

Doe mij ook zo'n godsdienst. Met mayonaise graag.

H.P.Pas
07-02-12, 15:22
Nestorianen

De nestorianen, die wij niet kennen, waren christenen die diep doordrongen en eeuwen standhielden langs de Aziatische karavaanwegen, tot in China. In het Midden-Oosten en het Verre Oosten is er een vergeten christendom dat dient bekend te zijn om discussies rond veroveren, heroveren, bezetten en vermoorden in die delen van de wereld te begrijpen.



Vermeldenswaard is ook nog dat zij, de geëxcommuniceerde Nestorius voorop, Byzantium waren onvlucht om kettervervolgingen te ontgaan.

Al Sawt
07-02-12, 15:46
Jansen stelt onder meer dat er maar één cultuur in de wereld is die het erkennen van fouten en tekortkomingen, ook liturgisch, hoog in het vaandel heeft staan: de joods-christelijke cultuur.

(...)
Dan zijn ze wel hardleers. Want er moest eerst een vernietigingsoorlog plaatsvinden. Om in te zien dat rokende puinhopen van Europese steden en vernietigingskampen, meer kwaad dan goed deden.

Al Sawt
07-02-12, 15:50
Heeft Jansen het in dat boek ook hoeveel uitschot, gelukzoekers en avonturiers er onder die brave christenen zat, of hoe velen van hen al meteen moordend en plunderend op weg gingen naar Jeruzalem, of over wat de Tempeliers zoal uitvraten, over Constantinopel of over de koninkrijkjes die de er gesticht werden door een aantal van die avonturiers?

Allemaal beslist uit boetedoening.
Is klassiek christelijk-joods schuldbelijdenis. Nu kun je gerust ook de uitmoorden van Joodse ghetto`s in Duitse steden door Kruisvaarders, in andere licht zien.

De ene groep had zich opgeofferd voor schuldbelijdenis van een andere groep, om de Joods-Christelijke gedachtegoed te volmaken.

H.P.Pas
07-02-12, 15:52
Dan zijn ze wel hardleers. Want er moest eerst een vernietigingsoorlog plaatsvinden. Om in te zien dat rokende puinhopen van Europese steden en vernietigingskampen, meer kwaad dan goed deden.

Daargelaten of dat iets met Christendom te maken heeft; de manier waarop Duitsland met het nazi-verleden omgaat is alleszins respectabel.
Daar kan de rest van de wereld, joods, shintoïstisch, moslim of christelijk, een puntje aan zuigen.

Al Sawt
07-02-12, 15:55
De modieuze verhalen over de kruistochten brengen tot in 2012 islamitische boosheid en westerse zelfhaat. Jansen schreef een noodzakelijke en vlotte revisie van de kruistochten.
Kennelijk kunnen ook Europeanen er wat van. Kijk maar naar Breivik en zijn gewauwel over de kruistochten.

Al Sawt
07-02-12, 15:59
Daargelaten of dat iets met Christendom te maken heeft; de manier waarop Duitsland met het nazi-verleden omgaat is alleszins respectabel.
Daar kan de rest van de wereld, joods, shintoïstisch, moslim of christelijk, een puntje aan zuigen.

Ben ik niet met je eens. Duitse schuldgevoel is inderdaad respectabel. Maar dat neemt niet weg dat het een houdbaarheidsdatum kent. Taboe om discussie te voeren over de WO2 en moorddadig gedrag van de Nazi`s, is voer voor ontkenners en revisionisten.

Vroeg of laat zullen zij het debat kapen en schuldgevoel presenteren als een opgelegde schuld.

H.P.Pas
07-02-12, 16:49
.

Vroeg of laat zullen zij het debat kapen en schuldgevoel presenteren als een opgelegde schuld.

Hoe weet je dat zo zeker ? Nu, 80 jaar na dato, zijn we in ieder geval nog niet zover. Sterker nog in de 60'er en 70'er jaren waren we daar dichterbij dan nu.

mark61
07-02-12, 17:11
Vroeg of laat zullen zij het debat kapen en schuldgevoel presenteren als een opgelegde schuld.

Zeg, het revisionisme is op sterven na dood. Besides, dat gaat vnl. over de jodenvervolging, niet over de expansieoorlog van Duitsland.

Giuseppe
07-02-12, 17:16
De inwoners van het Heilig Land waren in de periode van de kruistochten voor het merendeel christenen. Paus Urbanus II hoefde in 1095 niet te vragen of op te roepen de heidenen of moslims te bekeren of hen met geweld te bedreigen om een kerstening te bespoedigen. Zijn aansporing om Jeruzalem te veroveren, wou de bevrijding bewerkstelligen van christenen die recentelijk door vreemden van buitenaf onderworpen waren.

Door de straten van Jeruzalem rood te kleuren met 't bloed van onder andere christelijke inwoners van de stad?


Wat 'n onzin..

super ick
07-02-12, 17:23
Bloederige oorlogen aan elkaar geluld. Door wie scheelt nog al wat voor de begripsvorming.

Ben geneigd meer waarde te hechten aan een respectabel deskundige met een behoorlijke staat van dienst dan een stel forumridders.

mark61
07-02-12, 17:37
Bloederige oorlogen aan elkaar geluld. Door wie scheelt nog al wat voor de begripsvorming.

Ben geneigd meer waarde te hechten aan een respectabel deskundige met een behoorlijke staat van dienst dan een stel forumridders.

De man is niet respectabel en heeft geen staat van dienst als historicus van het christendom, noch die van de islam. Hij is nl. arabist.

Volkomen onzin. Hoe kom je erbij dat te posten? Jij weet NIETS van het onderwerp, daar gaan we weer, dus kan je ook niet beoordelen of iemand 'deskundig' is danwel 'met een behoorlijke staat van dienst'.

Hoe weet jij dat dan in godsnaam? Je lult toch uit je nek? Geef dat een keer toe. Eén keertje maar.

HP Pas heeft in zijn eentje al 10x zoveel verstand van de materie als baas Jansen. Met knuppeltje en mij erbij nog es tig keer zoveel.

De betekenis van je eerste twee zinnen is mij volledig onhelder.

super ick
08-02-12, 09:41
De man is niet respectabel en heeft geen staat van dienst als historicus van het christendom, noch die van de islam. Hij is nl. arabist.

Volkomen onzin. Hoe kom je erbij dat te posten? Jij weet NIETS van het onderwerp, daar gaan we weer, dus kan je ook niet beoordelen of iemand 'deskundig' is danwel 'met een behoorlijke staat van dienst'.

Hoe weet jij dat dan in godsnaam? Je lult toch uit je nek? Geef dat een keer toe. Eén keertje maar.

HP Pas heeft in zijn eentje al 10x zoveel verstand van de materie als baas Jansen. Met knuppeltje en mij erbij nog es tig keer zoveel.

De betekenis van je eerste twee zinnen is mij volledig onhelder.

Aha, omdat hij een andere mneing is toegedaan wordt hij compleet afgeserveerd.

Je kunt niet met droge ogen beweren dat die mening op niets gebaseert is. Die man heeft meer buiten gespeeld dan jij. Meer gestudeert en op veel meer plaatsen geweest. IS er dus dieper en langer ingedoken.

Wie ben jij eigenlijk dat je iedereen die kritisch is wegzet als een soort satan? Ayaan, Ellian, HAns JAnsen, etc, etc, etc.

JE bent volkomen ongeloofwaardig. Je vriendje wordt met hetzelfde gelul, door RBN zelfs al Dhimmie genoemd. Diezelfde RBN, wiens mening ik vaak hoog aansla, wordt zelfs als het inoudelijk over zijn eigen godsdienst en cultuur gaat arrogant aan de kant geschoven.

:kotsen2: doe ik op je.

knuppeltje
08-02-12, 09:43
je hebt je als dhimmie laten hersenspoelen door islamitische disinformatie over de kruistochten..

Oeps. :schreeuw:

knuppeltje
08-02-12, 09:45
Is klassiek christelijk-joods schuldbelijdenis. Nu kun je gerust ook de uitmoorden van Joodse ghetto`s in Duitse steden door Kruisvaarders, in andere licht zien.

De ene groep had zich opgeofferd voor schuldbelijdenis van een andere groep, om de Joods-Christelijke gedachtegoed te volmaken.

Ik wilde niet meteen alles uit de kast halen, het was zo al meer dan erg genoeg.

knuppeltje
08-02-12, 09:49
Ben geneigd meer waarde te hechten aan een respectabel deskundige met

Jansen? Met zijn agenda, en dan respectabel?

H.P.Pas
08-02-12, 10:55
Wie ben jij eigenlijk dat je iedereen die kritisch is wegzet als een soort satan? Ayaan, Ellian, HAns JAnsen, etc, etc, etc.




Je verwart kankeren kritisch denken. Een wijd verbreid misverstand overigens ook onder onze prikkertjes. Snowwhite en Schaap gingen er zwaar onder gebukt.
Een criticus is, first and foremost, iemand die vragen stelt. 'De ware kritiek' , aldus een gevleugeld woord van Marx, 'analyseert de vragen, niet de antwoorden'.
De drie, die jij hier noemt doen dat nou precies niet; het zijn grossiers in antwoorden, die er geen moment over nadenken of ze eigenlijk wel de goede vraag gesteld hebben. Ze zijn bij uitstek kritiekloos.
Dat wordt op één klap duidelijk als je ze vergelijkt met, bijvoorbeeld, Joris Luyendijk, die precies omgekeerd te werk gaat.
Ik heb, dit terzijde, zeven jaar lang dagelijks om den brode vragen gesteld, als journalist. En twee jaar filosofie gestudeerd, 'de kunst van het vragen stellen.' Ik verzin dit niet allemaal ter plekke.

knuppeltje
08-02-12, 11:31
Ik heb, dit terzijde, zeven jaar lang dagelijks om den brode vragen gesteld, als journalist. En twee jaar filosofie gestudeerd, 'de kunst van het vragen stellen.' Ik verzin dit niet allemaal ter plekke.
Il heb me wel vaker

IEMAND STELT EEN VRAAG

Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden

zoals storm met zacht geritsel in de tuin
of de kat die de kolder in z'n kop krijgt

zoals rivieren
met een kleine bron
verscholen in het woud

zoals een vuurzee
met dezelfde lucifer
die de sigaret aansteekt

zoals liefde met een blik
een aanraking iets dat je opvalt in een stem

Jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag
aan een ander stellen (Uit "Verzet" van Remco Campert)

rbn
08-02-12, 13:11
Je verwart kankeren kritisch denken. Een wijd verbreid misverstand overigens ook onder onze prikkertjes. Snowwhite en Schaap gingen er zwaar onder gebukt.
Een criticus is, first and foremost, iemand die vragen stelt. 'De ware kritiek' , aldus een gevleugeld woord van Marx, 'analyseert de vragen, niet de antwoorden'.
De drie, die jij hier noemt doen dat nou precies niet; het zijn grossiers in antwoorden, die er geen moment over nadenken of ze eigenlijk wel de goede vraag gesteld hebben. Ze zijn bij uitstek kritiekloos.
Dat wordt op één klap duidelijk als je ze vergelijkt met, bijvoorbeeld, Joris Luyendijk, die precies omgekeerd te werk gaat.
Ik heb, dit terzijde, zeven jaar lang dagelijks om den brode vragen gesteld, als journalist. En twee jaar filosofie gestudeerd, 'de kunst van het vragen stellen.' Ik verzin dit niet allemaal ter plekke.

het is duidelijk dat je niet bekend bent met het werk van hans jansen..

mark61
08-02-12, 14:22
Aha, omdat hij een andere mneing is toegedaan wordt hij compleet afgeserveerd.

Je kunt niet met droge ogen beweren dat die mening op niets gebaseert is. Die man heeft meer buiten gespeeld dan jij. Meer gestudeert en op veel meer plaatsen geweest. IS er dus dieper en langer ingedoken.

Wie ben jij eigenlijk dat je iedereen die kritisch is wegzet als een soort satan? Ayaan, Ellian, HAns JAnsen, etc, etc, etc.

JE bent volkomen ongeloofwaardig. Je vriendje wordt met hetzelfde gelul, door RBN zelfs al Dhimmie genoemd. Diezelfde RBN, wiens mening ik vaak hoog aansla, wordt zelfs als het inoudelijk over zijn eigen godsdienst en cultuur gaat arrogant aan de kant geschoven.

:kotsen2: doe ik op je.

Geef nou eens antwoord op een vraag van mij. Dat geduik van jou is zum kotzen.

Het gaat niet om meningen, het gaat om de vermeende feiten waarop die iemand zijn meningen baseert. Die 'feiten' zijn zonder uitzondering leugens.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat de personen die jij aanhaalt donders goed weten dat ze de waarheid niet spreken.

Wat lul je nou over 'studeren'? De man is ARABIST, geen historicus van het christendom of de islam. Waarom moet ik alles 10 keer zeggen?

Jij weet er niks van, dus waarom matig je je 'opinies' aan? Vertel dat nou es, hoe jij je onzin rechtvaardigt. Als je niks van een onderwerp weet kan je ook niet beoordelen of een zelfbenoemde 'deskundige' deskundig is. AHA en Ellian kunnen sowieso niet beweren dat ze op dit gebied deskundig zijn. AHA heeft bij mijn weten niks gestudeerd, Ellian is jurist. Westers jurist, at that.

Jij weet niets over mij, dus lul niet zo ongenadig.

De ironie van Ait gaat volledig aan je voorbij.

Jij kotst op alles, dus das geen nieuws. Je bent een beroepskotser. Er komt niks uit jou dan haat, afschuw, minachting. Je bent een walgelijk ventje.

mark61
08-02-12, 14:24
het is duidelijk dat je niet bekend bent met het werk van hans jansen..

Want?

Die one-liners zijn ook zum kotzen.

super ick
08-02-12, 18:16
Wat lul je nou over 'studeren'? De man is ARABIST, geen historicus van het christendom of de islam. Waarom moet ik alles 10 keer zeggen?

Jij weet er niks van, dus waarom matig je je 'opinies' aan? Vertel dat nou es, hoe jij je onzin rechtvaardigt. Als je niks van een onderwerp weet kan je ook niet beoordelen of een zelfbenoemde 'deskundige' deskundig is. AHA en Ellian kunnen sowieso niet beweren dat ze op dit gebied deskundig zijn. AHA heeft bij mijn weten niks gestudeerd, Ellian is jurist. Westers jurist, at that.



Hans Jansen

Prof. dr Hans Jansen (1942) is Arabist. Hij heeft Arabisch en Semitische talen gestudeerd in Amsterdam, Leiden en Cairo. De rode draad in zijn loopbaan is het onderzoek naar godsdienst in het algemeen en naar de islam in het bijzonder. Hij is een van de weinige Islam watchers in Nederland die zonder roze bril naar de recente ontwikkelingen binnen de islam durft te kijken.


Aan de Universiteit van Utrecht is hij hoogleraar geweest voor ‘het hedendaagse Islamitische denken’. Hij is verder werkzaam geweest aan de universiteiten van Leiden en Groningen. Van 1991 tot 1997 is hij lid geweest van de Nationale Adviesraad voor Ontwikkelingssamenwerking, de NAR, en heeft deelgenomen aan de polemiek over de zin en de zinloosheid van internationale hulp.


Naast zijn academische carrière heeft hij in het Midden-Oosten tal van nevenactiviteiten ontplooid, onder andere voor het Rode Kruis in Irak in 1990. Hij heeft zo goed als alle landen in het Midden-Oosten wel eens voor langere of kortere tijd bezocht, en bijna vier jaar in Cairo gewoond, waar hij van 1979 tot 1982 het Nederlands Instituut in Cairo geleid heeft.


Biografie Afshin Ellian

Mr.dr. Afshin Ellian, geboren te Teheran (Iran), 27 februari 1966

Functie:
Universitair hoofddocent encyclopedie van de rechtswetenschap aan de Universiteit van Leiden (2003 - )
Hoogleraar Sociale cohesie, burgerschap en multiculturaliteit aan de Universiteit van Leiden (2005 - )
Dichter
Duoblogger, met Leon de Winter, op elsevier.nl (5 maart 2007 - heden)

Opleiding:
Doctoraal examen medicijnen aan het Abu Ali ibn Sina Instituut van geneeskunde in Kabul, Afghanistan
Doctoraal examen strafrecht aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg
Doctoraal examen staatsrecht aan deKatholieke Universiteit Brabant in Tilburg
Doctoraal examen filosofie aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg
Promotie aan de Universiteit van Tiburg (2001) (Onderzoek naar de Waarheids- en Verzoeningscommissie van Zuid-Afrika)

Vorige functies:
Journalist voor Iraanse politieke jongerenbladen (in Iran)
Wetenschappelijk medewerker aan de juridische faculteit van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg (1997 - 2000)

Publicaties:
Verrijzenis van woorden (dichtbundel, debuut, een aanklacht tegen dictaturen en onderdrukking) (1997)
Mensenherfst (2001)
Media en Strafrecht (co-auteur) (2001)
Dialoog met Mohammed 'een felle polemiek met de grondlegger van de islam' (2003)
Brieven van een Pers (2005)

Ayaan

Onderwijs
Moslim Girls, Secondary School, Nairobi, Kenia, 1984-1987
Valley College, Wood Avenue, Nairobi, Kenia, Secretarial Course, 1988-1989
Hogeschool De Horst (Driebergen), opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening (MWD, propedeuse 1995)
Rijksuniversiteit Leiden, studie politicologie (doctoraalexamen 2000)

[bewerken] Loopbaan
Diverse werkzaamheden van schoonmaken (onder andere bij Riedel in Ede) t/m postsorteren
Tolk/vertaler vanaf 1995 t/m 2001
Wetenschappelijk medewerkster bij de Wiardi Beckman Stichting, april 2001 t/m november 2002
Fractiemedewerker VVD, november 2002 t/m januari 2003
Lid Tweede Kamer, 30 januari 2003 t/m 16 mei 2006

[bewerken] Prijzen
In 2003 kreeg ze de Prijs voor de Vrijheid van de Vlaamse denktank Nova Civitas.
Op 20 november 2004 werd haar door de Deense liberale partij Venstre een vrijheidsprijs toegekend voor haar inzet tegen onderdrukking van moslimvrouwen en voor vrijheid van meningsuiting in het algemeen. Hierop werd veel kritiek geleverd door Deense moslimorganisaties en -vertegenwoordigers, die niet begrepen waarom een dergelijke prijs wordt toegekend aan iemand die in hun ogen een provocateur is. Vanwege de vele bedreigingen van moslimfundamentalisten was zij niet in staat die prijs persoonlijk in ontvangst te nemen. Een jaar later, op 17 november 2005, reisde ze naar Denemarken om Anders Fogh Rasmussen, de minister-president van Denemarken, alsnog te bedanken voor deze prijs.
Op 25 februari 2005 werd haar in het gebouw van de Tweede Kamer door de hoofdredacteur van het feministische maandblad Opzij, Cisca Dresselhuys, de Harriët Freezerring uitgereikt. Ze kreeg de prijs voor haar inzet voor de emancipatie van moslimvrouwen.
Volgens het Amerikaanse Time Magazine van 18 april 2005 behoorde zij tot de 100 meest invloedrijke personen ter wereld; zij werd door Time ingedeeld in de categorie Leaders & Revolutionaries.
Op 29 augustus 2005 werd Hirsi Ali onderscheiden met de jaarlijkse Democratieprijs van de liberale partij van Zweden voor "haar moedige strijd voor democratie, mensenrechten en vrouwenrechten".
Hirsi Ali werd uitverkozen door de Europese redacteurs van Reader's Digest als Europeaan van het jaar voor 2005. Op 23 januari 2006 werd tijdens een officiële plechtigheid in Den Haag deze Reader's Digestprijs uitgereikt aan haar door EU-commissaris Neelie Kroes.
Op 4 mei 2006, accepteerde Hirsi Ali de 'Moral Courage Award' van het Amerikaanse Joodse comité.
Het Noors parlementslid Christian Tybring-Gjedde heeft Ayaan Hirsi Ali voorgedragen als kandidaat voor de Nobelprijs voor de Vrede van 2006.
Ayaan Hirsi Ali kreeg op 1 oktober 2006 in de Duitse plaats Kassel de burgerschapsprijs Das Glas der Vernunft. Hiermee werd zij beloond door de organisatie voor haar inzet voor de integratie van migranten en tegen de discriminatie van vrouwen. De journalist en auteur Günther Lachmann hield de rede en de Duitse feministe Alice Schwarzer sprak de laudatio uit. De prijs is ingesteld om politici, wetenschappers en kunstenaars te prijzen die zich inzetten voor de overwinning van om ideologische barrières, rede en tolerantie.
In 2008 kreeg Hirsi Ali de Simone de Beauvoir-prijs, een prijs die zij deelde met de schrijfster Taslima Nasreen.
Op 20 maart 2010 kreeg ze de Oranje-bovenprijs van de SGP-jongeren, die hun waardering uitspraken dat Hirsi Ali de christelijke orthodoxie hoger aanslaat dan de islamitische. Voorzitter Jacques Rozendaal gaf aan dat de prijs eerder een aanmoediging dan een steunbetuiging was.
Op 28 april 2010 ontvangt Hirsi Ali van de Deense Krant Jyllands-Posten de Prijs voor de Vrijheid van Meningsuiting. Deze krant plaatste vijf jaar geleden de omstreden cartoons van de islamitische profeet Mohammed.


En jij weledelgestrenge Turkoloog? Wat heb jij in de weegschaal te leggen?
Hoeveel moslimlanden heb je bezocht en voor hoelang?
Heb jij ook diverse doctoraalexamens gedaan?
BEn je ook proffessor?
Hoeveel prijzen heb je gewonnen?
Hoeveel boeken heb je geschreven?

Jij bent helemaal niets, een zelfbenoemde 'deskundige' die bovendien nog onbeschoft is.

mark61
08-02-12, 18:53
En jij weledelgestrenge Turkoloog? Wat heb jij in de weegschaal te leggen?
Hoeveel moslimlanden heb je bezocht en voor hoelang?
Heb jij ook diverse doctoraalexamens gedaan?
BEn je ook proffessor?
Hoeveel prijzen heb je gewonnen?
Hoeveel boeken heb je geschreven?

Jij bent helemaal niets, een zelfbenoemde 'deskundige' die bovendien nog onbeschoft is.

Je dacht, als ik dan niks zinnigs te melden heb gaan we copypasten. Dan moet hoeveelheid maar doen wat kwaliteit niet kan :haha:

Moet ik je echt honderd keer gaan vragen wie van de drie historicus is van het christendom en de islam? Ben je achterlijk, hardleers of kwaadaardig?

Ik heb er alleen al meer verstand van dan die drie omdat ze constant met controleerbare onwaarheden komen.

Jij kan in dit verband niks, want je weet niks en hebt ook nooit een bron voor je, met die van hen vergelijkbare, kwaadaardige onzinpraat.

Ik heb tientallen moslimlanden bezocht voor in totaal, kweenie, jaren schat ik. Dat is trouwens maar half boeiend want je kan er rustig 10 jaar wonen en er nog geen ruk van weten.

Imbeciel. Jij denkt dat als je professor in de kernfusie bent je verstand hebt van moslims?

Prijzen winnen en boeken schrijven over n'importe quoi maken een expert over dit onderwerp van willekeurig wie? Doe toch niet zo achterlijk.

Wat ben je toch oliedom. Die wezenloze verering voor een willekeurige academicus, die dan meteen verstand heeft van elk willekeurig vak of onderwerp. Of is dat alleen als het je uitkomt?

En dan zo beledigend en brutaal doen de hele tijd. Ongelooflijk gewoon.

Bied je excuses aan voor je kwaadaardigheid en onbeschoftheid. Bah, wat ben jij walgelijk.

Jij hebt godverdomme nog niet EEN KEER antwoord gegeven op mijn vragen over jouw kwaadaardige, leugenachtige stellingen. Geef godverdomme toe dat je er NIETS van weet en alleen kan aankomen met andere imbeciele haters.

Je maakt me razend, met je walgelijke, onderkruiperige karakter. En maar vuil spuiten, en maar liegen, en maar haten, en dan duiken als je wordt tegengesproken. Bah.

Eric de Blois
08-02-12, 19:16
Atheïsten kunnen nog veel leren van christenen.

Ook ja. Christenen kunnen ook vast van moslim's leren en andersom. Mensen kunnen van elkaar leren, niet alleen atheïsten van christenen.

super ick
09-02-12, 17:27
Je dacht, als ik dan niks zinnigs te melden heb gaan we copypasten. Dan moet hoeveelheid maar doen wat kwaliteit niet kan :haha:

Moet ik je echt honderd keer gaan vragen wie van de drie historicus is van het christendom en de islam? Ben je achterlijk, hardleers of kwaadaardig?

Ik heb er alleen al meer verstand van dan die drie omdat ze constant met controleerbare onwaarheden komen.

Jij kan in dit verband niks, want je weet niks en hebt ook nooit een bron voor je, met die van hen vergelijkbare, kwaadaardige onzinpraat.

Ik heb tientallen moslimlanden bezocht voor in totaal, kweenie, jaren schat ik. Dat is trouwens maar half boeiend want je kan er rustig 10 jaar wonen en er nog geen ruk van weten.

Imbeciel. Jij denkt dat als je professor in de kernfusie bent je verstand hebt van moslims?

Prijzen winnen en boeken schrijven over n'importe quoi maken een expert over dit onderwerp van willekeurig wie? Doe toch niet zo achterlijk.

Wat ben je toch oliedom. Die wezenloze verering voor een willekeurige academicus, die dan meteen verstand heeft van elk willekeurig vak of onderwerp. Of is dat alleen als het je uitkomt?

En dan zo beledigend en brutaal doen de hele tijd. Ongelooflijk gewoon.

Bied je excuses aan voor je kwaadaardigheid en onbeschoftheid. Bah, wat ben jij walgelijk.

Jij hebt godverdomme nog niet EEN KEER antwoord gegeven op mijn vragen over jouw kwaadaardige, leugenachtige stellingen. Geef godverdomme toe dat je er NIETS van weet en alleen kan aankomen met andere imbeciele haters.

Je maakt me razend, met je walgelijke, onderkruiperige karakter. En maar vuil spuiten, en maar liegen, en maar haten, en dan duiken als je wordt tegengesproken. Bah.

Je kan wel blijven schreeuwen en dikke letters gaan gebruiken maar ik heb je een paar gerichte vragen gesteld.

Geef antwoord omhoog gevallen zelfbevlekker.

Slinger
09-02-12, 18:54
Je dacht, als ik dan niks zinnigs te melden heb gaan we copypasten. Dan moet hoeveelheid maar doen wat kwaliteit niet kan :haha:

Moet ik je echt honderd keer gaan vragen wie van de drie historicus is van het christendom en de islam? Ben je achterlijk, hardleers of kwaadaardig?

Ik heb er alleen al meer verstand van dan die drie omdat ze constant met controleerbare onwaarheden komen.

Jij kan in dit verband niks, want je weet niks en hebt ook nooit een bron voor je, met die van hen vergelijkbare, kwaadaardige onzinpraat.

Ik heb tientallen moslimlanden bezocht voor in totaal, kweenie, jaren schat ik. Dat is trouwens maar half boeiend want je kan er rustig 10 jaar wonen en er nog geen ruk van weten.

Imbeciel. Jij denkt dat als je professor in de kernfusie bent je verstand hebt van moslims?

Prijzen winnen en boeken schrijven over n'importe quoi maken een expert over dit onderwerp van willekeurig wie? Doe toch niet zo achterlijk.

Wat ben je toch oliedom. Die wezenloze verering voor een willekeurige academicus, die dan meteen verstand heeft van elk willekeurig vak of onderwerp. Of is dat alleen als het je uitkomt?

En dan zo beledigend en brutaal doen de hele tijd. Ongelooflijk gewoon.

Bied je excuses aan voor je kwaadaardigheid en onbeschoftheid. Bah, wat ben jij walgelijk.

Jij hebt godverdomme nog niet EEN KEER antwoord gegeven op mijn vragen over jouw kwaadaardige, leugenachtige stellingen. Geef godverdomme toe dat je er NIETS van weet en alleen kan aankomen met andere imbeciele haters.

Je maakt me razend, met je walgelijke, onderkruiperige karakter. En maar vuil spuiten, en maar liegen, en maar haten, en dan duiken als je wordt tegengesproken. Bah.

En zo gaat dat nu elke dag hier. Wanneer ziet het beheer dat deze man een schande is voor het forum? Wanneer krijgt deze man een ban?

Slinger
09-02-12, 19:11
dig.

De ironie van Ait gaat volledig aan je voorbij.


Achter elke grap zit een waarheid.

Joesoef
09-02-12, 20:19
Als je de knop 'kwalijk bericht rapporteren' niet weet te vinden moet je niet zeuren over teksten die niet worden verwijdert en zeker niet klagen over beheer.

rbn
09-02-12, 21:09
Als je de knop 'kwalijk bericht rapporteren' niet weet te vinden moet je niet zeuren over teksten die niet worden verwijdert en zeker niet klagen over beheer.

mijn ervaring is dat rapporteren weinig zin heeft.. het gevloek neemt alleen maar toe.. beheer zal zelf initiatief moeten tonen en niet lijdzaam blijven wachten tot een prikker een bericht rapporteert..

Al Sawt
09-02-12, 21:23
Ik wilde niet meteen alles uit de kast halen, het was zo al meer dan erg genoeg.
Ik vraag mij af wat erger is: Een beunhaas als wetenschapper (Hans Jansen) die zo iets kan beweren of mensen die hem kritiekloos kunnen geloven.

Joesoef
09-02-12, 21:27
mijn ervaring is dat rapporteren weinig zin heeft.. het gevloek neemt alleen maar toe.. beheer zal zelf initiatief moeten tonen en niet lijdzaam blijven wachten tot een prikker een bericht rapporteert..


Rapporteren heeft zeker zin, dan krijg ik direct een melding. Ik heb geen tijd en zin om de gehele dg door topics te scrollen. Bij tijdig ingrijpen voorkom je escalatie.
Gewoon melden en beheer houdt dat echt in de gaten.

Al Sawt
09-02-12, 21:30
Je dacht, als ik dan niks zinnigs te melden heb gaan we copypasten. Dan moet hoeveelheid maar doen wat kwaliteit niet kan :haha:

Moet ik je echt honderd keer gaan vragen wie van de drie historicus is van het christendom en de islam? Ben je achterlijk, hardleers of kwaadaardig?

Ik heb er alleen al meer verstand van dan die drie omdat ze constant met controleerbare onwaarheden komen.

Jij kan in dit verband niks, want je weet niks en hebt ook nooit een bron voor je, met die van hen vergelijkbare, kwaadaardige onzinpraat.

Ik heb tientallen moslimlanden bezocht voor in totaal, kweenie, jaren schat ik. Dat is trouwens maar half boeiend want je kan er rustig 10 jaar wonen en er nog geen ruk van weten.

Imbeciel. Jij denkt dat als je professor in de kernfusie bent je verstand hebt van moslims?

Prijzen winnen en boeken schrijven over n'importe quoi maken een expert over dit onderwerp van willekeurig wie? Doe toch niet zo achterlijk.

Wat ben je toch oliedom. Die wezenloze verering voor een willekeurige academicus, die dan meteen verstand heeft van elk willekeurig vak of onderwerp. Of is dat alleen als het je uitkomt?

En dan zo beledigend en brutaal doen de hele tijd. Ongelooflijk gewoon.

Bied je excuses aan voor je kwaadaardigheid en onbeschoftheid. Bah, wat ben jij walgelijk.

Jij hebt godverdomme nog niet EEN KEER antwoord gegeven op mijn vragen over jouw kwaadaardige, leugenachtige stellingen. Geef godverdomme toe dat je er NIETS van weet en alleen kan aankomen met andere imbeciele haters.

Je maakt me razend, met je walgelijke, onderkruiperige karakter. En maar vuil spuiten, en maar liegen, en maar haten, en dan duiken als je wordt tegengesproken. Bah.
Mark, vraag hem of hij wist dat Jansen ooit opnam voor de integratie van moslims? Vraag hem dan in een adem door dat Afshin Elian een communist was die via Pakistan (derde land) naar Nederland gevlucht is. Met huidig asielregels, zou zijn asielaanvraag afgewezen zijn.

Kortman
11-02-12, 16:14
Hoe weet je dat zo zeker ? Nu, 80 jaar na dato, zijn we in ieder geval nog niet zover. Sterker nog in de 60'er en 70'er jaren waren we daar dichterbij dan nu.

Ja maar voor sommige mensen is " De wens de vader van de gedachten ''

knuppeltje
12-02-12, 11:11
Ik vraag mij af wat erger is: Een beunhaas als wetenschapper (Hans Jansen) die zo iets kan beweren of mensen die hem kritiekloos kunnen geloven.

Beiden kunnen niet zonder elkaar. Daarnaast is het voor een wetenschapper veel eenvoudiger om er een verborgen agenda op na te houden dan voor een kritiekloze nitwit. Daarbij speelt tijdsgeest ook een belangrijke rol.

Hoe groter de geest...hoe groter het beest. Gelukkig gaat dat niet op voor alle grote geesten en vind ik Jansen niet bepaald een grote geest, wel een smerige hufter.

Slinger
12-02-12, 11:48
Wie gefundeerd iets over dit boek wil zeggen moet ook het volgende interview met de schrijver lezen.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/11/hans-jansen-kruistochten-waren-het-bewijs-slechtheid-christendom-

Goed boek lijkt me, zet het op mijn verlanglijstje.