PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook allochtoon in gelijkwaardige positie scoort slechter



Eric de Blois
08-02-12, 19:32
Ook allochtoon in gelijkwaardige positie scoort slechter

ANP/Redactie − 08/02/12, 13:45

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3163951/2012/02/08/Ook-allochtoon-in-gelijkwaardige-positie-scoort-slechter.dhtml)

http://static1.trouw.nl/static/photo/2012/5/6/4/20120208080955/media_xl_1105159.jpg
Leerlingen op het Islamitisch College in Amsterdam. Allochtone jongeren
lopen in op hun onderwijsachterstand. © ANP

Ook als allochtonen dezelfde positie hebben als autochtonen, doen ze het in sommige opzichten slechter. Dat allochtonen vaker worden verdacht van een misdrijf of het slechter doen op de arbeidsmarkt, wordt bijvoorbeeld niet helemaal verklaard door hun lagere opleidingsniveau. Vermoedelijk spelen ook zaken als discriminatie en de mate van sociale controle binnen de eigen groep mee.

Dat is een van de conclusies van het jaarrapport integratie dat het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) vandaag heeft gepresenteerd.

Enkele belangrijke bevindingen kwamen overigens vorige week al naar buiten via de PVV. Zo is de criminaliteit onder Marokkanen en Antillianen nog steeds erg hoog. 65 Procent van de Marokkaanse mannen en 55 procent van de Antilliaanse is tussen zijn 12de en 23ste wel eens opgepakt. Onder autochtonen is dat 25 procent.

Werkloosheid
De werkloosheid onder niet-westerse allochtonen loopt de afgelopen jaren sneller op dan onder andere groepen. In 2010 was 23 procent van de jongeren met een niet-westerse achtergrond werkloos, tegen 10 procent van de autochtone. Na een jarenlange daling, is het aantal niet-westerse allochtonen met een uitkering de afgelopen tijd weer toegenomen. 12 procent heeft een bijstandsuitkering, onder autochtonen is dat 2 procent.

Onderwijs
Maar het SCP constateert ook positieve ontwikkelingen. Allochtone jongeren hebben nog steeds een onderwijsachterstand, maar lopen die wel in. De instroom in het hoger onderwijs onder Marokkanen en Turken van de tweede generatie steeg van 20 procent in 1995 tot 40 procent in 2010.

Huwelijk
Verder trouwen Turkse en Marokkaanse Nederlanders steeds minder vaak met een partner die overkomt uit het land van herkomst. In 2001 was dat nog bij 50 procent van de huwelijken het geval, in 2010 was dat 20 procent.

Vorig jaar was 11 procent van de Nederlandse bevolking (1,9 miljoen personen) van niet-westerse afkomst. Twee derde hiervan was Turks, Marokkaans, Surinaams of Antilliaans. De omvang van deze vier groepen nam sinds 2000 met 250.000 personen toe. Dat kwam voornamelijk door geboorten. Het migratiesaldo (de immigratie minus de emigratie) bedroeg in 2010 slechts 2000 personen.

mark61
08-02-12, 20:34
Enkele belangrijke bevindingen kwamen overigens vorige week al naar buiten via de PVV. Zo is de criminaliteit onder Marokkanen en Antillianen nog steeds erg hoog. 65 Procent van de Marokkaanse mannen en 55 procent van de Antilliaanse is tussen zijn 12de en 23ste wel eens opgepakt. Onder autochtonen is dat 25 procent.

Ik begrijp niet goed waarom ik nu voor de honderdste keer moet vragen waarom verdenking wordt gemeten, en niet veroordeling.

Zo krijg je alleen de 'verdenking' van discriminatie door de politie.

Ze moeten die cijfers toch elke keer weer noemen, en vergeten in dit geval dat ze drie regels eerder nog wilden corrigeren voor SES. Om nog maar te zwijgen van demografische opbouw en historie.

tr_imparator
08-02-12, 21:31
Ik begrijp de titel niet.
Waaruit blijkt dat?

Slinger
08-02-12, 22:15
Ik begrijp niet goed waarom ik nu voor de honderdste keer moet vragen waarom verdenking wordt gemeten, en niet veroordeling.

Zo krijg je alleen de 'verdenking' van discriminatie door de politie.

Ze moeten die cijfers toch elke keer weer noemen, en vergeten in dit geval dat ze drie regels eerder nog wilden corrigeren voor SES. Om nog maar te zwijgen van demografische opbouw en historie.

Omdat jij altijd liever je hoofd in het zand steekt.

super ick
09-02-12, 08:42
Ik begrijp niet goed waarom ik nu voor de honderdste keer moet vragen waarom verdenking wordt gemeten, en niet veroordeling.

Nooit in een gevangenis geweest? Daar ben je in de minderheid als autochtoon. Of zegt dat ook niets?

Elsevier.nl - Nederland - Gevangenissen stromen in hoog tempo leeg (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/189281/Gevangenissen-stromen-in-hoog-tempo-leeg.htm)

Allemaal het gevolg van discriminatie.

knuppeltje
09-02-12, 10:04
Nu zou ik persoonlijk meer belangstelling hebben in dat rapport van het SCP dan in wat de PVV naar buiten brengt. Maar dat zal wel aan mij liggen.

knuppeltje
09-02-12, 10:08
Ik begrijp de titel niet.
Waaruit blijkt dat?

Luister eens even hier, jij beste brave medicijnman: als bepaalde volksstammen zoiets beweren...dan is dat ook zo. Capiche?

Er klopt natuurlijk geen hol van, maar dat doet er even niet toe.

mark61
09-02-12, 12:42
Nooit in een gevangenis geweest? Daar ben je in de minderheid als autochtoon. Of zegt dat ook niets?

Elsevier.nl - Nederland - Gevangenissen stromen in hoog tempo leeg (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/189281/Gevangenissen-stromen-in-hoog-tempo-leeg.htm)

Allemaal het gevolg van discriminatie.

Ik reageer op het artikel. Daar gaat het niet over gevangenispopulatie, maar over verdenking.

Je hebt het zeker niet gelezen.

Ik vroeg tevens naar correctie voor SES en demografische opbouw. Maar je zal wel niet weten wat dat betekent.

super ick
09-02-12, 13:50
Ik reageer op het artikel. Daar gaat het niet over gevangenispopulatie, maar over verdenking.

Je hebt het zeker niet gelezen.

Jij stelt een vraag die zo zou moeten weten of in ieder geval binnen 1 minuut aan de weet kunt komen.

Stel hem niet als de uitkomst je niet bevalt.

mark61
09-02-12, 13:58
Jij stelt een vraag die zo zou moeten weten of in ieder geval binnen 1 minuut aan de weet kunt komen.

Stel hem niet als de uitkomst je niet bevalt.

Ik stel de vraag waarom het in statistieken altijd over 'verdenking' gaat, en nooit over 'veroordelingen'.

Het antwoord is overigens dat dat voor veroordelingen niet wordt bijgehouden. Dat moesten ze dan maar eens gaan doen.

Gevangenispopulatie is geen indicator. Denk daar maar even rustig over na.

JIJ bent degene die onderbuikgevoelens hebt en de feiten bevallen jou dan ook NOOIT, want ze weerspreken je kwaadaardige gevoelens.

super ick
09-02-12, 14:12
Ik stel de vraag waarom het in statistieken altijd over 'verdenking' gaat, en nooit over 'veroordelingen'.

Het antwoord is overigens dat dat voor veroordelingen niet wordt bijgehouden. Dat moesten ze dan maar eens gaan doen.

Gevangenispopulatie is geen indicator. Denk daar maar even rustig over na.

JIJ bent degene die onderbuikgevoelens hebt en de feiten bevallen jou dan ook NOOIT, want ze weerspreken je kwaadaardige gevoelens.

Het wel degelijk een indicator. Zeker voor de zware gevallen. Die eindigen daar uiteindelijk. (veel te laat)

Kijk naar het percentage autochtonen en naar het percentage autochtonen erbuiten. Dat zegt wel iets.

mark61
09-02-12, 14:17
Het wel degelijk een indicator. Zeker voor de zware gevallen. Die eindigen daar uiteindelijk. (veel te laat)

Kijk naar het percentage autochtonen en naar het percentage autochtonen erbuiten. Dat zegt wel iets.

Nee, dat is het niet. En ik ga het je niet uitleggen omdat dat volledig zinloos is.

Waarom geef je niet gewoon toe dat je xenofoob bent? Lafaard. Ik haat dat, mensen met gore overtuigingen die daar dan ook nog eens niet voor uit durven te komen, want ja, het is niet netjes, en je wilt respectabel gevonden worden. Net Ibn Rushd.

Ik geef het op. Zoveel haat, kwaadaardigheid, domheid, onbeschoftheid.

Stopnaald
09-02-12, 21:49
Ook allochtoon in gelijkwaardige positie scoort slechter

ANP/Redactie − 08/02/12, 13:45

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3163951/2012/02/08/Ook-allochtoon-in-gelijkwaardige-positie-scoort-slechter.dhtml)

http://static1.trouw.nl/static/photo/2012/5/6/4/20120208080955/media_xl_1105159.jpg
Leerlingen op het Islamitisch College in Amsterdam. Allochtone jongeren
lopen in op hun onderwijsachterstand. © ANP

[B]Werkloosheid
De werkloosheid onder niet-westerse allochtonen loopt de afgelopen jaren sneller op dan onder andere groepen. In 2010 was 23 procent van de jongeren met een niet-westerse achtergrond werkloos, tegen 10 procent van de autochtone. Na een jarenlange daling, is het aantal niet-westerse allochtonen met een uitkering de afgelopen tijd weer toegenomen. 12 procent heeft een bijstandsuitkering, onder autochtonen is dat 2 procent.


Het zou me zomaar niets verbazen als de volgende factoren ook een heel belangrijke rol spelen:
1) hogere aantallen flexwerkers, oftewel, zij worden in deze recessie er als eersten uitgegooid.
2) hogere aantallen zzp-ers, zij hebben een slechtere concurrentiepositie dan een gevestigd bedrijf, aangezien die met onderaannemers kunnen werken.
3) sociaal-culturele groepsdruk, die werk in de zorg zou kunnen belemmeren. Hoewel de zorg wel een van de weinige sectoren is waar veel vacatures zijn.