PDA

Bekijk Volledige Versie : Goldman Sachs vernietigt Griekenland



IbnRushd
10-02-12, 23:35
Goldman Sachs vernietigt Griekenland

P.J. Cokema
17:00 vrijdag 10 februari 2012

Maandag 13 februari verwacht Griekenland uitsluitsel over een staatsschuldendeal. Ondertussen lijkt Europa afscheid te nemen van de Grieken. Maar waarom kwam het zover?

Op Sargasso werd al een tipje van de sluier gelicht: Occupy zou de acties meer doelgericht moeten voeren. Bijvoorbeeld Goldman Sachs eens in de tang nemen (http://sargasso.nl/archief/2012/01/15/occupy-pick-your-fight-pick-goldman-sachs/).
Wie meent dat zulks onzin is moet maandag 13 februari 2012, 20.55 uur op Nedeland 2 kijken naar de VPRO Tegenlicht. Met een documentaire over hoe Goldman Sachs de Grieken hielp, honderden miljoenen incasseerde en ondertussen de euro ondermijnde.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AXzlY7zFr2g

Bron: http://sargasso.nl/archief/2012/02/10/goldman-sachs-vernietigt-griekenland/

TonH
11-02-12, 19:58
Dit nieuws is 2 jaar oud! En ik wordt nu ineens van alle kanten bestookt met de vraag wat ik daar nou van vind... :verward:

Niemand die zich nog herinnert dat dit al naar buiten kwam toen Papandreou in oktober 2009 doodleuk in Brussel meldde dat de staatschuld het dubbele was en dat alle cijfers leugens en bedrog waren geweest? Die financiële producten van GS waren onderandere middelen om net te doen alsof Griekenland aan het begin van dit millenium aan de eisen voldeed om toe te treden tot de euro. Overigens niet alleen Griekenland, maar hier was men er het verste mee gegaan.

Maar ik kan me vergissen hoor... misschien is dit iets helemaal nieuws??? :confused:

Good Kahuna
11-02-12, 21:20
Maar ik kan me vergissen hoor... misschien is dit iets helemaal nieuws??? :confused:

Eh, voor mij wel. Maar ik volg dit soort dingen nog niet zo lang. Ben wel benieuwd naar die docu.

mark61
11-02-12, 23:13
Maar ik kan me vergissen hoor... misschien is dit iets helemaal nieuws??? :confused:

Je hebt volkomen gelijk, oud nieuws. Maar het geheugen van de hedendaagse nieuwsconsument is ongeveer 1,5 dag, schat ik.

Dat werkt geweldig als je verantwoordelijke, rationele burgers nodig hebt om belangrijke beslissingen te nemen :jammer:

TonH
11-02-12, 23:21
Je hebt volkomen gelijk, oud nieuws. Maar het geheugen van de hedendaagse nieuwsconsument is ongeveer 1,5 dag, schat ik.

Dat werkt geweldig als je verantwoordelijke, rationele burgers nodig hebt om belangrijke beslissingen te nemen :jammer:

Ah, dan is het dus heel goed dat de VPRO met dat programma komt. Even weer het geheugen opfrissen kan geen kwaad.

Zag in ieder geval een bekende kale kop aan het eind van het promootje. En die mevrouw met die Kalashnikov heb ik volgens mij ook al vaker gezien? Ach, dat geheugen he? Blaadjes komen weer aan de bomen en al weer de 3e of 4e gedaantewisseling van Maroc. Je wordt oud Mark61. Correctie: WE worden :hihi:

Neem aan dat het later op Uitzending Gemist komt? Want BNR zal het wel niet uitzenden... :moe:

mark61
11-02-12, 23:41
Neem aan dat het later op Uitzending Gemist komt? Want BNR zal het wel niet uitzenden... :moe:

Als ze het zelf gemaakt hebben wel, niet als het copyright ergens anders ligt. En anders misschien nog op hun digitale kanalen.

TonH
12-02-12, 21:31
Als ze het zelf gemaakt hebben wel, niet als het copyright ergens anders ligt. En anders misschien nog op hun digitale kanalen.

Ah, dan zal ik daar eens naar zoeken. Bedankt.

naam
13-02-12, 11:39
Wel oud nieuws, maar het duurt langer om in te zinken. Ik begrijp niet hoe die Goldman Sachs jongens er steeds mee wegkomen. Hebzucht van de klanten? Overigens ik spreek er af en toe een, en ex GSér en die geeft ronduit toe dat het crimineel is wat hij heeft gedaan en wat ze doen. Het is overigens wel gecompliceerd, want ze kunnen ook veel geld voor klanten verdienen. Vaak gaan deze ex-GS bankiers ook in dienst bij pensioenfondsen of overheidsinstanties. GS maakt dan gebruik van het netwerk dat zij zo kunnen opbouwen.

mark61
13-02-12, 14:28
Wel oud nieuws, maar het duurt langer om in te zinken. Ik begrijp niet hoe die Goldman Sachs jongens er steeds mee wegkomen. Hebzucht van de klanten? Overigens ik spreek er af en toe een, en ex GSér en die geeft ronduit toe dat het crimineel is wat hij heeft gedaan en wat ze doen. Het is overigens wel gecompliceerd, want ze kunnen ook veel geld voor klanten verdienen. Vaak gaan deze ex-GS bankiers ook in dienst bij pensioenfondsen of overheidsinstanties. GS maakt dan gebruik van het netwerk dat zij zo kunnen opbouwen.

Dat is het hele probleem in de VS, en ook Nederland: lui uit de financiële sector duiken op in de regering, en vice versa. Onafhankelijkheid van de regering kan je zo wel vergeten. Zie bijv. Zalm, de grapjas. Old boys network.

Bofko
13-02-12, 23:40
Wel oud nieuws, maar het duurt langer om in te zinken. Ik begrijp niet hoe die Goldman Sachs jongens er steeds mee wegkomen. Hebzucht van de klanten? Overigens ik spreek er af en toe een, en ex GSér en die geeft ronduit toe dat het crimineel is wat hij heeft gedaan en wat ze doen. Het is overigens wel gecompliceerd, want ze kunnen ook veel geld voor klanten verdienen. Vaak gaan deze ex-GS bankiers ook in dienst bij pensioenfondsen of overheidsinstanties. GS maakt dan gebruik van het netwerk dat zij zo kunnen opbouwen.

Neo-liberalisme. Kleren van de keizer.Personen en groepen/organisaties overstijgend.Dus zeg maar , wij allen zijn schuldig.
Die GS'er die je gesproken hebt hanteert het oordeel van de geschiedkundige ( de achterafweter) . Tussen pakweg 1995 en 2008 waren 'creatieve' financiele producten bon ton. En ja, de meest brutale ( of de meest durvende , de meest ondernemende , de meest creatieve, in dat tijdperk, kregen bewondering). En ja, met de maatstaven van 2012 en van voor 1990 volkomen onverantwoordelijk natuurlijk.

Hebzucht? Ja natuurlijk, maar wel een heel erg gevoedde hebzucht, want hebzucht is goed voor de economie.

Wizdom
14-02-12, 21:23
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=X_EKrjdPO9s

naam
14-02-12, 23:05
Neo-liberalisme. Kleren van de keizer.Personen en groepen/organisaties overstijgend.Dus zeg maar , wij allen zijn schuldig.
Die GS'er die je gesproken hebt hanteert het oordeel van de geschiedkundige ( de achterafweter) . Tussen pakweg 1995 en 2008 waren 'creatieve' financiele producten bon ton. En ja, de meest brutale ( of de meest durvende , de meest ondernemende , de meest creatieve, in dat tijdperk, kregen bewondering). En ja, met de maatstaven van 2012 en van voor 1990 volkomen onverantwoordelijk natuurlijk.

Hebzucht? Ja natuurlijk, maar wel een heel erg gevoedde hebzucht, want hebzucht is goed voor de economie.

Nou, hij wist dat de producten die hij heeft verkocht niet alttijd degelijk waren. Het bijzondere is dat bijvoorbeeld pensioenbeheerders niet durften toe te geven er niets van te snappen. Hij kon ze alles verkopen en wijs maken. Daarbij wist men soms niet wat men met al dat geld moest doen. Grappig is dat GS weinig inhoudelijk kritisch tegenspel kreeg.

TonH
15-02-12, 00:08
Heb het inmiddels gezien. Een vriendin was zo vriendelijk me de link te sturen. Maar net als enkele reacties hier gaat het programma niet over Griekenland maar over alle landen. De hele (financiële) wereld.En je merkt dat men steeds weer stopt bij waar Griekenland begint.

Die apotheek: prima verhaal. Klopt gewoon. Alleen wordt hij ook niet vergoed voor z'n 1700 euro kankermedicijn omdat de overheids ziektekostenverzekeringen (andere hebben we hier niet) hem niet meer betalen. Waarom? De fondsen zijn leeg. Waarom? Omdat de verschillende regeringen jaar in jaar uit die fondsen hebben geplunderd voor hun uitgaven.
Bij pensioenfondsen, dat zijn dezelfde als die van de ziektekosten, is het dus precies zo. Wanneer ik vandaag belasting betaal gaat dat direct naar de pensioenen die deze maand uitbetaald moeten worden. Er zijn geen fondsen, geen reserves. Alles wordt meteen uitgegeven. En dat valt niet vol te houden. Jarenlang wel, door allerlei trucs. En daar komen dan de Goldman Sachsen weer in beeld. Al dit soort dingen zijn ook in andere Europese landen gebeurd. Maar echt nergens zo diep en grondig als hier. En zo open ook.

En die Griekse bodybuildre/professor (goede vent overigens) betrap je ook steeds weer op dat typisch Griekse denkkader. Hij vertelt smakelijk hoe Goldman begin 2000 bij de minister komt en hem dan deze 'oplossing' aanbied. En de minister, omdat het zo ingewikkeld is en het zo goed klinkt, kan niet anders dan het accepteren. Wat daar onder zit is het probleem dat die minster niemand om zich heen heeft die dat wél weet. Want dat past niet in de cultuur. De minister is THE MAN en de rest is onderdanig. Echt een pasha met z'n onderhorigen. Bij de overheid én het bedrijfsleven zie je dat. Pasha's of Godfathers.

Daarom is de boel met de Troika nu ook zo uit de klauwen gelopen. Die hebben nooit een zinnig tegenarchument of alternatief plan gehoord van Griekse kant hoe het anders kon of moest. Want de heren ministers onderhandelen zelf en dulden geen assistenten anders dan hun naaste kringetje vertrouwelingen. En dat zijn dan vaak neven, studiegenoten, buren en getuigen bij hun huwelijk...
Grote beslissingen worden hier op de achterbank van de auto lettelijk achterop een doosje sigaren geschreven en meteen aangekondigd. Daarna duurt het nog weken voordat de meest bassale details bekent worden, omdat niemand nog weet hoe dat plannetje van de minister eigenlijk vorm gegeven moet worden. Het is amateurisme van een crimineel gehalte. En daar hoeven de Goldman Sachsen niet eens bij na te denken. Die rollen er gewoon overheen. En wij betalen.

Goldman Sachs zit dus overal met mensen die er ooit gewerkt hebben. Inderdaad. Lijkt Shell wel met Nederland. He? Woutertje Bos? En nog een hele rits anderen...

Karin.N
15-02-12, 08:37
Ton, zou het voor Griekenland het beste zijn, wanneer de gehele schuld gesaneerd wordt (door de rest van Europa) en dat er vanuit Europa orde op zaken wordt gesteld? Belastinginning door de EU, pensioenopbouw via de EU etc.
Vooropgesteld dat de Europese landen eindelijk tot de conclusie komen dat een gezamenlijke markt en munt betekent ook verdergaande samenwerking op economisch vlak.

Nu wordt er geld ingepompt zonder enig zicht op verbetering, terwijl de gewone burger de rekening betaalt. Nu wordt het land (voor zover mogelijk) kapot bezuinigd. Is het in de toekomst mogelijk dat Griekenland (ontdaan van de schuldenlast) zichzelf kan bedruipen of zal er altijd steun nodig blijven?

knuppeltje
15-02-12, 09:01
Nu wordt er geld ingepompt zonder enig zicht op verbetering, terwijl de gewone burger de rekening betaalt. Nu wordt het land (voor zover mogelijk) kapot bezuinigd. Is het in de toekomst mogelijk dat Griekenland (ontdaan van de schuldenlast) zichzelf kan bedruipen of zal er altijd steun nodig blijven?

En het wordt op deze manier alleen maar slechter. De Griekse staatsschuld was bij het uitbreken van de crisis zo'n goeie 120 procent van het BNP, als ik goed ben ingelicht. Dat schijnt nu al 160 procent te zijn, terwijl de nomenclatura, die voor het verotten en uithollen van de staat heeft gezorgd, gewoon op haar post blijft zitten en gewoon verder gaat met waar ze mee bezig was: zich zelf zoveel mogelijk verrijken zolang het kan.

Er zit maar een ding op: veel verdergaande schuldsanering en inderdaad Griekenland onder curatele plaatsen. Beiden zie ik zo nog maar niet gebeuren.

TonH
15-02-12, 23:03
Ton, zou het voor Griekenland het beste zijn, wanneer de gehele schuld gesaneerd wordt (door de rest van Europa) en dat er vanuit Europa orde op zaken wordt gesteld? Belastinginning door de EU, pensioenopbouw via de EU etc.
Vooropgesteld dat de Europese landen eindelijk tot de conclusie komen dat een gezamenlijke markt en munt betekent ook verdergaande samenwerking op economisch vlak.

Nu wordt er geld ingepompt zonder enig zicht op verbetering, terwijl de gewone burger de rekening betaalt. Nu wordt het land (voor zover mogelijk) kapot bezuinigd. Is het in de toekomst mogelijk dat Griekenland (ontdaan van de schuldenlast) zichzelf kan bedruipen of zal er altijd steun nodig blijven?

Karin, het is zo moeilijk omdat er steeds twee dingen door elkaar heenlopen. De Griekse crisis en de veel grotere Europese, en misschien wel wereldwijde, financiële crisis.

Simpel gezegd: wanneer er geen andere crisis was dan zou Griekenland vroeger of later in dezelfde put zijn gelazerd als nu gebeurd is. Dus ik kan het wel helemaal met je eens zijn wat betreft je opmerking dat "dat de Europese landen eindelijk tot de conclusie komen dat een gezamenlijke markt en munt betekent ook verdergaande samenwerking op economisch vlak."

En ook de oplossing van onder curatele stellen en alles hier opnieuw opbouwen is logisch. Maar dan had dat direct moeten gebeuren, eind 2009/begin 2010. Maar toen was de teneur vanuit Europa dat 'ze' gestraft moesten worden. Dat boete doen is er nu van af, maar dat is hier heel erg duidelijk geworden. Biij het opstellen van dat eerste Memorandum of Understanding heeft de Griekse regering alleen maar ja en amen gezegd. Ze hadden de kennis niet en waren volledig van de kaart door die enorme berg schuld. Vergeet niet dan Papandreou de verkiezingen won met de kreet "Er IS geld" en bij aantreden tref je dan geen tekort van 4 procent aan, maar blijkt het 13 en uiteindelijk ruim 15 procent te zijn en heb je als land een staatsschuld van 2 maal je GDP. Daar sta je dan met je beloften aan de kiezer. Met je 'groene' economie. Met je 'open government'. Nee, die waren echt helemaal van de rol. En wanneer je dat MoU leest zie je dat. Maar wat daar ook heel erg in zat was dat straffen. Nee, geen enkele groeistimulans was geoorloofd: lijden moesten we. Eerst diep lijden en daarna zien we wel verder.
Daarna is de regering en de hele nomenklatura begonnen met enorme vertragingstaktieken toen het om uitvoeren ging. En weer speelde Europa een rare rol. In plaats van toen hard door te pakken en bij de eerste de beste deadline te zeggen "Genoeg met die spelletjes, nu voer je de afspraken uit of je GAAT eruit", werden de deadlines bij voortduring verschoven.

Dat zijn twee enorme punten waardoor Grieken weinig vertrouwen in de EU en haar lidstaten meer hebben. Nog net iets meer dan in hun eigen politici. Maar echt niet veel meer. Dus nu nog een curator instellen en allerlei functies vanuit Brussel uitvoeren zou nog steeds een goed oplossing zijn, maar echt niet meer haalbaar.

Oh, ik vergeet er nog een. Zat, geloof ik ook in de docu van maandag. Griekenland kreeg verbaal echt ongenadig op z'n kop rond de toetreding tot de euro en de boekhoudkundige trucs die daarbij zijn gedaan. Maar bijna iedereen vergeet dat EUROSTAT tot 2005 deze praktijken geoorloofd vond. Mede na een harde aanklacht van een Griekse (!) economie professor (die ook in dat programma zat) is EUROSTAT van mening veranderd en sindsdien werden deze zaken niet meer geaccepteerd. Dat de Grieken daarna door zijn gegaan met het manipuleren van de boeken is zonneklaar. Dat EUROSTAT daar toen ook elk jaar tegen protesteerde in het openbaar is ook duidelijk. Maar daar werd door de EU en de andere lidstaten nooit wat aan gedaan. Men vond het wel best. Ook dit weten heel veel mensen hier en ook dit heeft heel veel vertrouwen in de EU en alles wat daarmee samenhangt geschaad.

Overal waren redenen voor. Iedereen, zowel hier als in de rest van Europa smoest zich er wel weer uit. Maar dat het zo ver heeft kunnen komen dat Griekenland zo ver over alle rode lijnen is gegaan is wel degelijk een collectieve schuld.

Wat wel de oplossing is die nog haalbaar is? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik niet wil dat Griekenland uit de euro zou gaan omdat daarmee de enige stok verdwijnt waarmee de nomenklatura om zeep geholpen kan worden. Want die blijven anders gewoon zitten tot er weer een burgeroorlog komt. Maar daarvoor moet die schuld weg en moet er ruimte komen om die hervormingen ook echt te doen. Daarvoor moet dat vileine fariseërs en seiktoontje dat momenteel steeds schriller vanuit west europa klingt eens stoppen. Mensen als Schaüble, Juncker en een deel van de ministers van Financiën moeten eens ophouden om net als hun Griekse collega's alleen maar locale punten te scoren met steeds meer kroegentaal en gewoon hard achter de schermen aan oplossingen werken. Duidelijke teksten naar buiten brengen die mensen hier en bij jullie klip en klaar uitleggen hoe de vork in de steel zit, wat er gedaan moet worden, wat dat kost en voor hoe lang. Pas dan kun je van mensen vragen geld te lenen (ja LENEN en niet GEVEN zoals ik steeds weer lees. En ook niet tegen 'zachte' voorwaarden, maar daar wordt gewoon 4,5 tot 5 procent rente over berekend. En dat voor geldt dat Duitsland bijvoorbeeld leent tegen 1 procent rente. Tel uit je winst, belastingbetaler) aan Griekenland. Maar ook zul je mensen hier moeten laten zien dat er een weg uit de ellende is. Dat er dingen ECHT veranderen. Zet een taskforce op die binnen een jaar een nieuw belastingstelsel in elkaar sleutelt. Zet er nog een op die de hele publieke sector stroomlijnt en verkleint. Twee dingen. En financier totdat dat voor elkaar is. Stel dan dat wanneer alles op z'n poten staat het grootste deel van die staatschuld afgeschreven zal worden. Dan is er perspectief.

Het perspectief dat nu aan Griekse burgers wordt gegeven is dat we hier nu het VIJFDE jaar van recessie in gaan. De economie is inmiddels met 16 % gekrompen. Er zijn meer dan 1 miljoen werkelozen. En voor dit en volgend jaar wordt nog een krimp van rond de 4 a 5 procent verwacht en dat werkeloosheidscijfer zal nog enorm toenemen. En dit alles zou nog minstens tot 2015 maar veel waarschijnlijker tot 2017 voortduren voordat er een beetje hoop op herstel zou komen. Dat is nog 3 tot 5 jaar! Kun je je dat voorstellen? Ik niet en de mensen hier ook niet. En die willen dit gewoon niet meer. Die KUNNEN voor een groot deel gewoon niet meer. En steeds meer mensen zijn al en zullen bereid zijn om dan maar het raam uit te springen. Zoals vandaag door een echtpaar in Athene bijna werd gedaan...

mark61
15-02-12, 23:26
Tis echt bizar hoe politici en staatslieden eenvoudige dingen negeren. Hoe kan je in godsnaam een land erbovenop helpen door het volledig leeg te trekken? Zijn ze gek?

Karin.N
16-02-12, 08:31
Tis echt bizar hoe politici en staatslieden eenvoudige dingen negeren. Hoe kan je in godsnaam een land erbovenop helpen door het volledig leeg te trekken? Zijn ze gek?

Alle schulden op 1 hoop, alle neuzen dezelfde kant op en snel komen tot 1 politieke en economische unie. Is mi de enige oplossing om hieruit te komen. Europa in z'n geheel mag zich wat mij betreft diep en diep schamen.

Karin.N
16-02-12, 08:33
Ton, dank je wel voor je uitleg. Ik kan me er helemaal in vinden.

Karin.N
16-02-12, 08:38
Hai Ton, bedankt voor je heldere uitleg. Ik kan me er helemaal in vinden. Je wordt er akelig van als je je bedenkt hoe de Griekse burger hieruit moet komen. Ik kan me de wanhoop van velen levendig voorstellen.

mark61
16-02-12, 11:26
Het is natuurlijk wel zo dat dit de 'natuurlijke' staat van de Griekse economie is. Het was altijd een arm land met weinig verdiencapaciteit. Een landbouw die hetzelfde (over)produceert als Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië; geen industrie to speak of; maritiem transport en toerisme. Dat is het zo'n beetje. Ik stel bevolkingsverkleining voor, dat werkt voor alle derde-wereldlanden. Misschien zijn ze beter af zonder euro. Op zich, op dit moment zou ik het niet weten. Ze zijn te duur om in het toerisme nog te kunnen concurreren met Turkije.

As it is is Griekenland lek. Je kan er zoveel geld in pompen als je wilt; als de nomenklatoera niet wordt afgebroken en onder curatele gesteld verandert er niets. Pech voor die soevereiniteit; dan hadden ze die niet moeten misbruiken. In feite ben je niet meer soeverein als je aan een transnationale munt meedoet.

In de praktijk zal er een miljoen Grieken in het buitenland werk moeten gaan zoeken en geld transfereren. Dat komt nu al op gang.

TonH
16-02-12, 20:16
Tis echt bizar hoe politici en staatslieden eenvoudige dingen negeren. Hoe kan je in godsnaam een land erbovenop helpen door het volledig leeg te trekken? Zijn ze gek?

Helemaal mee eens.


Hai Ton, bedankt voor je heldere uitleg. Ik kan me er helemaal in vinden. Je wordt er akelig van als je je bedenkt hoe de Griekse burger hieruit moet komen. Ik kan me de wanhoop van velen levendig voorstellen.

Kun je je dus voorstellen hoe akelig IK me voel...


Het is natuurlijk wel zo dat dit de 'natuurlijke' staat van de Griekse economie is. Het was altijd een arm land met weinig verdiencapaciteit. Een landbouw die hetzelfde (over)produceert als Portugal, Spanje, Frankrijk en Italië; geen industrie to speak of; maritiem transport en toerisme. Dat is het zo'n beetje. Ik stel bevolkingsverkleining voor, dat werkt voor alle derde-wereldlanden. Misschien zijn ze beter af zonder euro. Op zich, op dit moment zou ik het niet weten. Ze zijn te duur om in het toerisme nog te kunnen concurreren met Turkije.

As it is is Griekenland lek. Je kan er zoveel geld in pompen als je wilt; als de nomenklatoera niet wordt afgebroken en onder curatele gesteld verandert er niets. Pech voor die soevereiniteit; dan hadden ze die niet moeten misbruiken. In feite ben je niet meer soeverein als je aan een transnationale munt meedoet.

In de praktijk zal er een miljoen Grieken in het buitenland werk moeten gaan zoeken en geld transfereren. Dat komt nu al op gang.

Helemaal mee eens Mark. Eigenlijk gaan we terug naar de natuurlijke staat van dit land. Ik had het er pasgeleden nog over met iemand met wie ik in 1984 door Griekenland trok. Het land was agrarisch, vissers, rudimentair touristisch en redelijk wat kleine industriën. Voor je geld stond je uren bij het postkantoor. Je kon niet internationaal bellen en zelfs voor interregionale telefoontjes moest je een apparte telefooncel opzoeken en anders naar een betonkolos ergens in het grootste dorp in de omgeving. Het stikte van de oude afgedraaide bussen. Bijna geen pickups, wel heel veel ezels met mannetjes en vrouwtjes erop. Foto's erbij gehaald om te zien of de herinnering klopte. En dat deed het (Korzakov heeft ons nog niet te pakken :hihi: ).
In de jaren 80 zijn opeens ook honderdduizenden Grieken uit het buitenland geremigreerd, vanwege de enorme 'boom' hier. Heel raar was het om dat te zien gebeuren. En nu gaan we met z'n allen weer terug naar buiten Griekenland.
Het land heeft zich inderdaad nooit kunnen voeden en alleen met de luchtbel van de afgelopen 30 jaar is dat wel gelukt.

Griekenland was natuurlijk al niet meer soeverein vanaf het moment dat men zich zo enorm diep in de schulden begon te steken. En inderdaad is de concequentie van een Euro hetzelfde. Je levert dat deel van de zelfbeschikking in. Dat is overigens iets dat er ook bij de Duitsers nog steeds niet in wil. Die willen wel een economische unie maar geen transfer unie. Dat is zoiets als wel een grote huis willen, maar er niet meer ruimte voor willen gebruiken. Die zullen ook een beslissing moeten nemen de komende weken.
En wanneer De Jager, net als Schauble vindt dat de Griekse leiders niet te vertrouwen zijn, moeten ze gewoon een streep zetten onder het hele verhaal en geen geld meer lenen. En niet proberen om via onmogelijke eisen zodanig te provoceren dat de Grieken zo gek zijn zelf de Euro uit te gaan.

Maar goed. Het lijkt er op dat Duitsland, Nederland en Finland er van overtuigd zijn dat ze een Griekse officiële default nu wel zullen overleven. En ze lijken daar nu ook op af te stevenen. En desnood laten ze hun eigen bevolking nog een paar jaar er voor bloeden.

mark61
16-02-12, 20:43
Ik had het er pasgeleden nog over met iemand met wie ik in 1984 door Griekenland trok. Het land was agrarisch, vissers, rudimentair touristisch en redelijk wat kleine industriën. Voor je geld stond je uren bij het postkantoor. Je kon niet internationaal bellen en zelfs voor interregionale telefoontjes moest je een apparte telefooncel opzoeken en anders naar een betonkolos ergens in het grootste dorp in de omgeving. Het stikte van de oude afgedraaide bussen. Bijna geen pickups, wel heel veel ezels met mannetjes en vrouwtjes erop. Foto's erbij gehaald om te zien of de herinnering klopte. En dat deed het (Korzakov heeft ons nog niet te pakken :hihi: ).

Maar goed. Het lijkt er op dat Duitsland, Nederland en Finland er van overtuigd zijn dat ze een Griekse officiële default nu wel zullen overleven. En ze lijken daar nu ook op af te stevenen. En desnood laten ze hun eigen bevolking nog een paar jaar er voor bloeden.

Ja man, ik zat even te denken, was voor het eerst in 1980 in Griekenland, toen in 1991, toen de oorlog uitbrak, en daarna nog een keer op Mitilini. Dat boemeltreintje op de Pelopponesus haha. Stationschef moet eerst een geit verzetten voor je een kaartje kan kopen, die lagen klaar in de letterbak. Mevrouw stationschef die het ondergoed van de chef aan de waslijn aan het station ophangt. :hihi: In 1991 kwam ik van Ohrid bij Florina binnen, toen was het opeens bling bling daar, vergeleken bij de duisternis van *piep*edonia. Maar vandaar, via Yannina naar Turkije gereden, die hele oosthoek, alsof de tijd 2 eeuwen heeft stilgestaan, Serre, Alexandroupolis, hoe heet het daar. Nog aardig wat moslims toen, die zijn geloof ik intussen weggepest. En Mitilini bestond denk ik niet meer zonder toerisme. Verder zag ik er niet veel gebeuren, akkertje hier, schaapje daar.

Ja, het is sneu. Nou, sterkte met z'n 11 miljoenen. Kostas mag wel even bij mij komen logeren voor het moment, maar werk heb ik ook niet voor hem. Die verdomde Polen ook :verward:

TonH
16-02-12, 21:05
Ja man, ik zat even te denken, was voor het eerst in 1980 in Griekenland, toen in 1991, toen de oorlog uitbrak, en daarna nog een keer op Mitilini. Dat boemeltreintje op de Pelopponesus haha. Stationschef moet eerst een geit verzetten voor je een kaartje kan kopen, die lagen klaar in de letterbak. Mevrouw stationschef die het ondergoed van de chef aan de waslijn aan het station ophangt. :hihi: In 1991 kwam ik van Ohrid bij Florina binnen, toen was het opeens bling bling daar, vergeleken bij de duisternis van *piep*edonia. Maar vandaar, via Yannina naar Turkije gereden, die hele oosthoek, alsof de tijd 2 eeuwen heeft stilgestaan, Serre, Alexandroupolis, hoe heet het daar. Nog aardig wat moslims toen, die zijn geloof ik intussen weggepest. En Mitilini bestond denk ik niet meer zonder toerisme. Verder zag ik er niet veel gebeuren, akkertje hier, schaapje daar.

Ja, het is sneu. Nou, sterkte met z'n 11 miljoenen. Kostas mag wel even bij mij komen logeren voor het moment, maar werk heb ik ook niet voor hem. Die verdomde Polen ook :verward:

Those were the days my friend... Gek genoeg dacht ik toen al dat ze zouden eindigen. Dat boemeltje heeft inmiddels een schuld van 8,5 miljard euro. Het hele spoor heeft er 5 jaar uitgelegen omdat het helemaal in een keer vernieuwd werd. Weer smalspoor. Heeft daarna nog 1 jaar gereden en is nu gesloten. Hoeveel geiten hadden we niet kunnen kopen van dat geld.

Zelf kwam ik nog eens met de boemel uit Constantinopel bij Alexandroupoli de grens over. Hartje zomer. Allemaal de trein uit. Al het eten werd het raam uitgegooid door de Griekse douane. Want dat bracht ziektes, want dat was Turks. Daarna per coupe terug de trein in en bagage doorzoeken. Wilden ze m'n tube tandpasta leegdrukken, want er kon wat inzitten. Ja, tandpasta! Heb hem toen op keurig Grieks aan geboden de tube voor hem leeg te drukken, maar hem wel gewaarschuwd dat hij daarna nog dagen raar zou poepen. Dat dat in het keurigste Grieks ging verbouwereerde hem kennelijk zo dat hij het er bij liet. Wel ging daarna de tube van m'n broer het raam uit. Maar dat was prima. Je eigen land bevuilen daar is een deel van de nomenklatura altijd heel goed in geweest. En deze man was geen uitzondering.

Nu ik er aan denk hadden we die reis wel meer aanvaringen met douane. Zo ging een reisgenoot toen in Joegoslavië zowat het raam uit omdat hij niet wilde dat een douanier aan z'n bier zat. Maar in plaats van hij ging de fles het raam uit. Tja... Balkan blijft Balkan.

En volgens mij wonen er nog altijd 150.000 Griekse moslims in dat deel van Griekenland. Beduidend meer dan de schamele 3000 Orthodoxe Turken die nog in Constantinopel wonen. Dat waren er in 1923 nog 130.000. Haal je die twee door elkaar?

En dank voor het aanbod om te komen logeren. Maar ik heb inmiddels een plek in Amsterdam. Maar ja, ik heet natuurlijk geen Kostas, maar Antonis. :D

mark61
16-02-12, 21:27
Those were the days my friend... Gek genoeg dacht ik toen al dat ze zouden eindigen. Dat boemeltje heeft inmiddels een schuld van 8,5 miljard euro. Het hele spoor heeft er 5 jaar uitgelegen omdat het helemaal in een keer vernieuwd werd. Weer smalspoor. Heeft daarna nog 1 jaar gereden en is nu gesloten. Hoeveel geiten hadden we niet kunnen kopen van dat geld.

Zelf kwam ik nog eens met de boemel uit Constantinopel bij Alexandroupoli de grens over. Hartje zomer. Allemaal de trein uit. Al het eten werd het raam uitgegooid door de Griekse douane. Want dat bracht ziektes, want dat was Turks. Daarna per coupe terug de trein in en bagage doorzoeken. Wilden ze m'n tube tandpasta leegdrukken, want er kon wat inzitten. Ja, tandpasta! Heb hem toen op keurig Grieks aan geboden de tube voor hem leeg te drukken, maar hem wel gewaarschuwd dat hij daarna nog dagen raar zou poepen. Dat dat in het keurigste Grieks ging verbouwereerde hem kennelijk zo dat hij het er bij liet. Wel ging daarna de tube van m'n broer het raam uit. Maar dat was prima. Je eigen land bevuilen daar is een deel van de nomenklatura altijd heel goed in geweest. En deze man was geen uitzondering.

Nu ik er aan denk hadden we die reis wel meer aanvaringen met douane. Zo ging een reisgenoot toen in Joegoslavië zowat het raam uit omdat hij niet wilde dat een douanier aan z'n bier zat. Maar in plaats van hij ging de fles het raam uit. Tja... Balkan blijft Balkan.

En volgens mij wonen er nog altijd 150.000 Griekse moslims in dat deel van Griekenland. Beduidend meer dan de schamele 3000 Orthodoxe Turken die nog in Constantinopel wonen. Dat waren er in 1923 nog 130.000. Haal je die twee door elkaar?

En dank voor het aanbod om te komen logeren. Maar ik heb inmiddels een plek in Amsterdam. Maar ja, ik heet natuurlijk geen Kostas, maar Antonis. :D

:hihi: Jah het aanbod was voor je buurman, niet voor jou. Jij moest zonodig emigreren :ego:

Oh ga je zo beginnen. In dat geval neem ik *piep* terug en heet het MaCeDoNië :ego: Istanboel heet het daar, dat is zelf ook al Grieks, dus wat klaag je.

Ja, de Griekse douane. Kwam daar met mijn Citroën 2CV, schrijven ze op de binnenkant van de achterkaft van mijn paspoort, waar niks geschreven kan worden, triptiek wegens invoer van 1 stuks "Pezo". Das Grieks voor Peugeot, maar dat wist je ws. al. Mongolen :hihi: Die Turken trokken trouwens mijn hele auto leeg, ik was een verdachte drugsdealer. Krijg je ervan als je Turks gaat praten :hihi:

Ja eh dat krijg je van dat Megali Idea. Megalomane slachtpartijen. Zeker die invasie ff vergeten :ego:

Dat viel me ook altijd op, Grieken en schoonmaken. Hele restaurant opgeruimd, asbakken en zooi geleegd in zo'n metalen bak, en dan aan het eind het hele zootje leegkiepen door het bovenraam, in de tuin :haha:

Hmm, de eerste keer was Interrail. Trein staat uur stil in naamloos verlaten stuk Bosnië, schat ik. Machinist en conducteur vleien zich in het gras en trekken halve liters open. Wij passagiers er dan maar bij gaan zitten :hihi: Vervlogen tijden opa, komen nooit weerom.

mark61
16-02-12, 21:27
smaailie

TonH
16-02-12, 22:29
:hihi: Jah het aanbod was voor je buurman, niet voor jou. Jij moest zonodig emigreren :ego:

Oh ga je zo beginnen. In dat geval neem ik *piep* terug en heet het macedonië :ego: Istanboel heet het daar, dat is zelf ook al grieks, dus wat klaag je.

Ja, de griekse douane. Kwam daar met mijn citroën 2cv, schrijven ze op de binnenkant van de achterkaft van mijn paspoort, waar niks geschreven kan worden, triptiek wegens invoer van 1 stuks "pezo". Das grieks voor peugeot, maar dat wist je ws. Al. Mongolen :hihi: Die turken trokken trouwens mijn hele auto leeg, ik was een verdachte drugsdealer. Krijg je ervan als je turks gaat praten :hihi:

Ja eh dat krijg je van dat megali idea. Megalomane slachtpartijen. Zeker die invasie ff vergeten :ego:

Dat viel me ook altijd op, grieken en schoonmaken. Hele restaurant opgeruimd, asbakken en zooi geleegd in zo'n metalen bak, en dan aan het eind het hele zootje leegkiepen door het bovenraam, in de tuin :haha:

Hmm, de eerste keer was interrail. Trein staat uur stil in naamloos verlaten stuk bosnië, schat ik. Machinist en conducteur vleien zich in het gras en trekken halve liters open. Wij passagiers er dan maar bij gaan zitten :hihi: Vervlogen tijden opa, komen nooit weerom.

looool! :handbang:

Gek he, spreek je die mensen aan in hun moers taal gaan ze ineens heel Duits doen. Kom je in Nedeland ook regelmatig tegen overigens. Probeert een Brit of Duitser eens zijn/haar 2 woorden Nederlands uit krijgen ze meteen een hele bak koeterwaals Engels of Duits over zich heen van tante Truus of ome Jan.

Ah, mooie tijden, meneer, mooie tijden. Dat heeft die jeugd van tegenwoordig allemaal maar moeten missen. 3,5 dag in de trein naar Constantinopoli (Ja, Istanbul is een verbastering van het Griekse 'sto poli' oftewel 'naar de stad'). Inderdaad via Skopje. Maar eerst overstappen in München. 's Ochtends in het ochtendgloren langs Skopje. In mijn herinnering was het een verhoogde spoorbaan. Zoiets als in Delft? En dan door naar Thessaloniki. Daar een paar uur wachten. Dan de trein in de hens vanwege een kortsluiting bij... DRAMA. Dat verzin je niet! En dan door naar good old Turkije. Eerste nacht in een goedkoop hotel in Constantinopoli. Volgende dag met de benen vol vlooiepikken op zoek naar een hotel met schone bedden... Drie maal Griekse koffie bestellen en drie keer zo'n dodelijk vermoeide blik toegeworpen krijgen. Terug in Griekenland dan natuurlijk meteen Turkse koffie bestellen. En raad eens wat? Juist, doodvermoeide blik! 't Zijn net Turken die Grieken. En net Grieken die Turken, natuurlijk. Shared history and all that, I guess...

Maar binnenkort zitten we weer allemaal op ezels hier omdat de benzine 1 miljoen Neo Drachma per kilo kost. Kunnen we weer in aftandse bussen over eilanden en het vaste land crossen, terwijl de rugzakken van het dak komen zeilen in een scherpe bocht. En dan is er altijd weer zo'n knurft van een toerist bij die er een pak melk in heeft gedaan waardoor je langzaam aan de melk uit die gevallen rugzak ziet druipen. En laat daar nou ook net de laatste baal shag in zitten!!! Trekt slecht hoor, gedroogde melk-shag. Dan maar bij Matala op Kreta de vloeitjes vullen met 'mountain weeds'. Wow, wat was die zee toen blauw! Of was het de lucht. Who cares!!! :hihi:

mark61
17-02-12, 03:21
looool! :handbang:

Gek he, spreek je die mensen aan in hun moers taal gaan ze ineens heel Duits doen. Kom je in Nedeland ook regelmatig tegen overigens. Probeert een Brit of Duitser eens zijn/haar 2 woorden Nederlands uit krijgen ze meteen een hele bak koeterwaals Engels of Duits over zich heen van tante Truus of ome Jan.

Ah, mooie tijden, meneer, mooie tijden. Dat heeft die jeugd van tegenwoordig allemaal maar moeten missen. 3,5 dag in de trein naar Constantinopoli (Ja, Istanbul is een verbastering van het Griekse 'sto poli' oftewel 'naar de stad'). Inderdaad via Skopje. Maar eerst overstappen in München. 's Ochtends in het ochtendgloren langs Skopje. In mijn herinnering was het een verhoogde spoorbaan. Zoiets als in Delft? En dan door naar Thessaloniki. Daar een paar uur wachten. Dan de trein in de hens vanwege een kortsluiting bij... DRAMA. Dat verzin je niet! En dan door naar good old Turkije. Eerste nacht in een goedkoop hotel in Constantinopoli. Volgende dag met de benen vol vlooiepikken op zoek naar een hotel met schone bedden... Drie maal Griekse koffie bestellen en drie keer zo'n dodelijk vermoeide blik toegeworpen krijgen. Terug in Griekenland dan natuurlijk meteen Turkse koffie bestellen. En raad eens wat? Juist, doodvermoeide blik! 't Zijn net Turken die Grieken. En net Grieken die Turken, natuurlijk. Shared history and all that, I guess...

Maar binnenkort zitten we weer allemaal op ezels hier omdat de benzine 1 miljoen Neo Drachma per kilo kost. Kunnen we weer in aftandse bussen over eilanden en het vaste land crossen, terwijl de rugzakken van het dak komen zeilen in een scherpe bocht. En dan is er altijd weer zo'n knurft van een toerist bij die er een pak melk in heeft gedaan waardoor je langzaam aan de melk uit die gevallen rugzak ziet druipen. En laat daar nou ook net de laatste baal shag in zitten!!! Trekt slecht hoor, gedroogde melk-shag. Dan maar bij Matala op Kreta de vloeitjes vullen met 'mountain weeds'. Wow, wat was die zee toen blauw! Of was het de lucht. Who cares!!! :hihi:

Dus dat. Stin poli was het toch? Toen die eerste Osmaan aan die passerende Griek vroeg hoe die stad daar heette, en die Griek dacht dat ie vroeg, 'waar ga je heen?' hehe. Overigens heette het voor de Osmanen en Arabieren voor de verovering 'Kostantiniye', dus maak je geen zorgen.

Ja, dat wordt weer die blauw-witte bussen, Karelia me filtro, Fiks en nog zo wat. Anyway, ik ga even op vakantie, see you!