PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Kuifje in Afrika niet racistisch'



Marsipulami
11-02-12, 12:24
'Kuifje in Afrika niet racistisch'

vrijdag 10 februari 2012, 17u45
Bron: belga




Bienvenu Mbuto Mondondo heeft vrijdag bot gevangen voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg. Hij eiste in kort geding dat het stripalbum 'Kuifje in Afrika' niet langer gedrukt, verspreid en verhandeld zou worden, maar zijn eis werd door de rechtbank afgewezen. Mondondo en de Franse vzw Le Cran hadden aangevoerd dat het album van Hergé discriminerend was ten opzichte van zwarten.


De rechtbank wees ook de eis af van de uitgeverij Casterman en de nv Moulinsart, die elk 15.000 euro gevraagd hadden wegens 'tergend en roekeloos geding'.

De eisen van Mondondo en Cran (Conseil représentatif des associations noires, red.) werden ontvankelijk, maar ongegrond verklaard. De rechtbank oordeelde dat Casterman en Moulinsart zich niet schuldig hadden gemaakt aan de wet van 1981 voor de bestraffing van bepaalde daden die ingegeven zijn door racisme en xenofobie.

mark61
11-02-12, 15:20
Ik vind het best wel lastig. Ik zou zeggen dat die strip wel racistisch is. Maar aan de andere kant vind ik het een tijdsdocument, niet een pamflet dat vandaag de dag wordt verspreid om racisme aan te wakkeren. Het roept eerder iets meewarigs op over België in de 1930s. Tis gewoon sneu.

Good Kahuna
11-02-12, 15:35
Ben het in grote lijnen wel met Mark eens. Hoe negers in dat album werden neergezet was voor hedendaagse begrippen knap denigrerend en karikaturaal daar bovenop. Maar om alle schrijfsels inclusief stripboeken constant aan te passen naar wat vandaag politiek correct is, is waanzin.

Marsipulami
11-02-12, 15:49
'Kuifje in Afrika niet racistisch'

Hij eiste in kort geding ....

Ontvankelijkheidsvoorwaarde bij een kortgeding is hoogdringendheid. Dat kan men maar moeilijk zeggen van een stripalbum dat al van in de jaren dertig van de vorige eeuw verspreid wordt.

mark61
11-02-12, 16:31
Kuifje zet Congolezen aan het werk, maar is volgens de rechter geen racist

door Annemarie Coevert

“Ik erg moe zijn!” klaagt een Congolees tegen Kuifje in het stripboek Kuifje in Afrika. Een Congolese student in Brussel diende al in 2007 een klacht in bij de rechtbank omdat het boek volgens hem “een belediging voor alle Congolezen” is, maar na vijf jaar besluit de rechter dat hij geen gelijk krijgt.

Vandaag besloot de rechter in de Belgische hoofdstad dat het boek niet uit de handel genomen wordt, wat eerder in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wel gebeurde wegens de vermeende racistische uitspraken van Kuifje en Bobbie in het stripboek.

De aan de Franstalige Vrije Universiteit van Brussel studerende Congolees Mbutu Mondondo Bienvenu diende in 2007 een klacht in tegen uitgeverij Moulinsart. Kuifje in Afrika is een opnieuw uitgegeven originele versie van het stripboek dat dateert uit 1931. De student eiste dat het boek uit de handel wordt genomen en bovendien een symbolische schadevergoeding van één euro.

Een voorbeeld van een passage die als racistisch is bestempeld:

- Kuifje (gekleed als koloniaal tegen Congolezen die met hun trein zijn wagen aanreden): “Vooruit aan het werk!”

- Een Congolees: “Ik erg moe zijn!”

- Kuifje: “Aan de slag, vlug. Schamen jullie je niet om dat hondje alleen te laten zwoegen?”

- Bobbie (duwend tegen de gekantelde trein): “Vooruit stelletje luilakken, aan het werk!”

De Franse uitgave Tintin au Congo is in de loop der tijd al regelmatig aangepast. Zo hebben de Congolezen geen overdreven dikke lippen meer en is ook het kroeshaar minder uitbundig. Tevens wordt in de tekst niet meer gesproken over negers, maar over zwarten. Ook bestaat er zowel een diervriendelijke als een minder diervriendelijke versie. In de laatste wordt een neushoorn met dynamiet opgeblazen, in de andere loopt het dier gewoon weg.

Het is niet de eerste keer dat Kuifje en schepper Hergé onderwerp van debat zijn. De tekenaar is in het verleden verweten antisemitisch te zijn, omdat hij zakenlieden altijd met grote neuzen tekende en joodse achternamen gaf.

Kuifje zet Congolezen aan het werk, maar is volgens de rechter geen racist :: nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/10/kuifje-zet-congolezen-aan-het-werk-maar-is-geen-racist/)

Hmm, andere landen denken daar dus anders over. Vooral opvallend van de VS, dat volgens mij de grootste vrijheid toestaat in 'meningsuiting'.

Maar om elke x jaar de tekst en tekeningen aan te passen aan de dan heersende overtuigingen vind ik ook bizar.

mark61
11-02-12, 16:33
Ontvankelijkheidsvoorwaarde bij een kortgeding is hoogdringendheid. Dat kan men maar moeilijk zeggen van een stripalbum dat al van in de jaren dertig van de vorige eeuw verspreid wordt.

Het gaat om een nieuwe druk / uitgave. Mocht de rechter beslissen dat die uit de handel moet worden genomen moet je daar natuurlijk snel bij zijn. Dus das wel 'hoogdringend'.