PDA

Bekijk Volledige Versie : Maarten van Rossem maar weer es.



mark61
12-02-12, 13:27
Nee is niet gillend nieuw


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F65N3AifEXE

mark61
12-02-12, 13:28
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=iXkwOrBr78E

mark61
12-02-12, 13:29
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=7SsAUwtN95k

mark61
12-02-12, 13:30
Hij zegt dus dat het komt door de hysterische media. Maar dat vind ik niet bevredigend. Het is een groot deel, maar verklaart dan toch niet waarom hijzelf, en ik, en nog een aantal mensen zich niet door die media laten gekmaken. Een medium is een middel, dat betekent het ook, een voertuig, een kanaal. Geen oorzaak.

De media willen de consument ervan behagen. De consument wil op tv zien wat hem interesseert. Dus wat de media tonen is wat de mensen willen zien. Dus de media kunnen nooit oorzaak zijn, alleen katalysator.

Dus wat maakt rijke en gelukkige mensen dan 'boos'? En zijn ze dat dan de hele tijd? Blijkbaar niet, anders zouden ze niet zo gelukkig zijn.

Dus je moet verder graven. Ik denk dan aan overvloed en onbehagen (< Simon Schama). Rijke Noord-Europeanen hebben toch altijd iets calvinistisch, iets dat maakt dat je je niet op je gemak voelt met al die welvaart, dat je het niet verdiend hebt, dat het eigenlijk niet mag. Bovendien, hoe meer je hebt, hoe meer je te verliezen hebt. De echte of ingebeelde bedreiging van je welvaart wordt steeds groter naarmate je meer hebt. Auto's die gestolen kunnen worden, huizen waar in ingebroken kan worden, een bloeiende economie die door externe oorzaken in een recessie kan raken....

En vooral dat laatste is heel groot en heel oncontroleerbaar. Het enge buitenland dat ons leventje zo maar kan verpesten. En als symbool daarvan dan de Buitenlanders, daar heb je er zo ontiegelijk veel van, ze zijn allemaal berooid, en ze willen allemaal hierheen om ons van onze welvaart te beroven en onze dochters aan te randen. Om het leven zoals wij dat gewend zijn geraakt te verstoren.

Dat lijkt me meer een begin van een verklaring.

mark61
12-02-12, 18:05
Up, luilakken. Ik vind het een belangwekkend onderwerp, type al Azm :hihi:

H.P.Pas
12-02-12, 18:34
Up, luilakken. Ik vind het een belangwekkend onderwerp, type al Azm :hihi:

Eigen schuld. Net 6 pagina's boerka achter de kiezen. :moe:
Ik kom nog wel, even geduld aub.

Max Stirner
12-02-12, 18:39
boerka .


Niqaab bedoel je, das natuurlijk iets totaal anders.

knuppeltje
13-02-12, 09:45
Up, luilakken. Ik vind het een belangwekkend onderwerp, type al Azm :hihi:

Pfff, alsof die ouwe knorrepot zo makkelijk eventjes snel is af te doen, maar gelukkig blijft het nog steeds goed luisteren naar hem.

Soldim
13-02-12, 10:11
Up, luilakken. Ik vind het een belangwekkend onderwerp, type al Azm :hihi:

'k doe niet aan hysterische media -- en kijk weinig TV of uTube.... heb je ook wat geschrevens met een dergelijke strekking?

super ick
13-02-12, 10:19
Hij zegt dat het komt door de media.

Diezelfde media waar hij niet vanaf te slaan is. :hihi:

Soldim
13-02-12, 12:28
Hij zegt dus dat het komt door de hysterische media.

Hmm, ja, de 'ontevreden burger'.

Mijn hypothese is dat het mensen zijn die niet genoeg echte problemen in hun leven hebben.

H.P.Pas
13-02-12, 13:31
Hij zegt dat het komt door de media.

Diezelfde media waar hij niet vanaf te slaan is. :hihi:


Ja. En ?

H.P.Pas
13-02-12, 13:36
'k doe niet aan hysterische media -- en kijk weinig TV of uTube.... heb je ook wat geschrevens met een dergelijke strekking?

Lees je de TagesAnzeiger ?
Ik zie daar, al heel lang overigens, een verontrustende trend.
Weltwoche natturlijk sowieso maar dat is een noodlijdend pamflet: niet iets om je zorgen over te maken.

Kortman
13-02-12, 13:53
Hmm, ja, de 'ontevreden burger'.

Mijn hypothese is dat het mensen zijn die niet genoeg echte problemen in hun leven hebben.

Gezien de meer dan ''Vorstelijke'' beloning die dit soort mensen krijgen voor hun T.V op treden hebben ze ind niets te klagen .

Soldim
13-02-12, 13:57
Lees je de TagesAnzeiger ?

Uitsluitend de online versie. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik verder zelden locaal nieuws tot me neem, zoals betamelijk voor iemand in een ivoren toren op een berg. We kijken af en toe in Le Temps voor nieuws op niveau, of Le Matin voor het basalere gedoe. 'k Weet, niet echt Zürcher specifiek :)



Weltwoche natturlijk sowieso maar dat is een noodlijdend pamflet: niet iets om je zorgen over te maken.

Weltwoche heb ik een paar keer geprobeerd, maar is inderdaad een ramp. Ben tegenwoordig weer geabboneerd op The New Yorker, die is nog als vanouds.

mark61
13-02-12, 14:01
'k doe niet aan hysterische media -- en kijk weinig TV of uTube.... heb je ook wat geschrevens met een dergelijke strekking?

Haha een echte. Hmm op zijn website misschien. Magoed, zoals ik samenvatte: hij geeft de schuld aan de hijgerige media die beperkte, locale problemen ('losse stoeptegel te Hogerheide, tis een schande!') opblaast. Haalt 'een oude vriend' aan die in het al 5 jaar niet gerepareerd zijn van een straatlantaarn het failliet van het linkse gedachtengoed / de PvdA ziet, want die hebben de meerderheid in de gemeenteraad. Van dattem :hihi:

Voor de rest dwaalt hij voortdurend af, das wel grappig.

mark61
13-02-12, 14:03
Hmm, ja, de 'ontevreden burger'.

Mijn hypothese is dat het mensen zijn die niet genoeg echte problemen in hun leven hebben.

Jawel, maar zijn uitgangsvraag was waarom de 'buitenlanders' het allemaal gedaan hebben. Daar wordt ie ook niet specifiek over. Nou ja, hij zegt dat die incidenten in Gouda of de Diamantbuurt enorm worden opgeblazen. Maar dat lijkt me niet genoeg verklaring.

Soldim
13-02-12, 14:28
Haha een echte. Hmm op zijn website misschien. Magoed, zoals ik samenvatte: hij geeft de schuld aan de hijgerige media die beperkte, locale problemen ('losse stoeptegel te Hogerheide, tis een schande!') opblaast. Haalt 'een oude vriend' aan die in het al 5 jaar niet gerepareerd zijn van een straatlantaarn het failliet van het linkse gedachtengoed / de PvdA ziet, want die hebben de meerderheid in de gemeenteraad. Van dattem :hihi:

Voor de rest dwaalt hij voortdurend af, das wel grappig.

Ik heb gekeken, drie kwart middag pauze eraan opgeoffert ;)

Inderdaad, entertaining en spot on.


Jawel, maar zijn uitgangsvraag was waarom de 'buitenlanders' het allemaal gedaan hebben. Daar wordt ie ook niet specifiek over. Nou ja, hij zegt dat die incidenten in Gouda of de Diamantbuurt enorm worden opgeblazen. Maar dat lijkt me niet genoeg verklaring.

Buitenlanders, de linkse kerk, klimaatzeurpieten de blame wordt iets algemener verdeeld, denk ik. Buitenlanders zijn natuurlijk altijd makkelijk, of het nu moslims of Grieken zijn.

The rebellion begins
13-02-12, 14:30
Hij komt bij afschaffen van moderne media omdat de burger volgens onderzoek boos is over de samenleving, en tegelijkertijd volkomen tevreden is over z'n eigen leven. Van Rossem concludeert dat wat hij van dichtbij meemaakt beter kan beoordelen en het grote geheel, dat uitsluitend negatief gebracht wordt, hem beangstigt.

Die ontevredenheid is als een kwaadaardige tumor uitgezaaid van mensen die ontevreden zijn over de wijk naar het ganse land. Het probleem is groter dan het eerst was, dus in die zin is het geen onaardig voorstel de moderne media af te schaffen, of in ieder geval te onderwerpen aan strenge journalistieke regelgeving.

Overigens kan ik Van Rossems boek "Waarom is de burger boos?" warm aanbevelen, evenals zijn overige lezingen op youtube. Alles is zeer genuanceerd en gestaafd, maar voor sommige zaken weet hij geen verklaring.

mark61
13-02-12, 14:39
Hij komt bij afschaffen van moderne media omdat de burger volgens onderzoek boos is over de samenleving, en tegelijkertijd volkomen tevreden is over z'n eigen leven. Van Rossem concludeert dat wat hij van dichtbij meemaakt beter kan beoordelen en het grote geheel, dat uitsluitend negatief gebracht wordt, hem beangstigt.
... Alles is zeer genuanceerd en gestaafd, maar voor sommige zaken weet hij geen verklaring.

Ja maar de media zijn alleen maar het middel. Wil hij dan TV en kranten afschaffen? Kranten waren vroeger duidelijk beter. Dus het is de tijdgeest / wat mensen willen horen / hoe media mensen geven wat ze willen. Het is geen uiteindelijke verklaring.

Wel is het dacht ik zo dat in de psychologie wel wordt aangenomen dat mensen ongelukkiger zijn doordat ze de ellende van de hele wereld op hun bord krijgen zo, zonder dat daar het geluk van de hele wereld tegenover staat. Overkill dus, en eenzijdig.

Vroeger in een traditionele samenleving was je alleen op de hoogte van het locale nieuws in het dorp, je kreeg evenveel slecht als goed nieuws, en kon dat in je gemeenschap verwerken. Dat was dus evenwichtiger en qua omvang te behappen, verteren.

Hawa
13-02-12, 14:57
bericht van mark is uniek. ik voel mij ook debiel. alles wat gebeurd is verklaarbaar, als je maar denkt en weet en geschiedenis kent. Tijden van verwaarlozing lijden tot chaos! Tweede Wereldoorlog is ook ontstaan uit chaos. Seculier zijn is ook die chaos in Turkije. Geloof maakt chaos. Het individu is geen chaos. Alleen die wanhoop.

super ick
14-02-12, 08:06
Ja. En ?

Die man is een wandelende column. Heeft het vaak bij het rechte eind, ik hoor hem graag (niet te lang).
Media kan wel een dertig delige docu maken over het paargedrag van de fruitvlieg maar dan kijkt geen hond en dat is ook niet de bedoeling. Waarom horen mensen hem zo graag? Omdat hij zijn mening tendentieus brengt, vaak vanuit onverwachte hoek en lekker aantrapt tegen heilige huisjes.
Hij weet het te presenteren. Hij weet precies hoe het werkt, profiteert ervan en vervolgens heeft hij er commentaar op.
Van mij mag ie en heeft ie weer eens gelijk maar hij is wel zelf onderdeel.

knuppeltje
14-02-12, 08:59
Ja maar de media zijn alleen maar het middel. Wil hij dan TV en kranten afschaffen?

Kranten waren vroeger duidelijk beter.

Dus het is de tijdgeest / wat mensen willen horen / hoe media mensen geven wat ze willen. Het is geen uiteindelijke verklaring.

Wel is het dacht ik zo dat in de psychologie wel wordt aangenomen dat mensen ongelukkiger zijn doordat ze de ellende van de hele wereld op hun bord krijgen zo, zonder dat daar het geluk van de hele wereld tegenover staat. Overkill dus, en eenzijdig.

Vroeger in een traditionele samenleving was je alleen op de hoogte van het locale nieuws in het dorp, je kreeg evenveel slecht als goed nieuws, en kon dat in je gemeenschap verwerken. Dat was dus evenwichtiger en qua omvang te behappen, verteren.

Ik denk niet dat hij die wil afschaffen, het ook een onderdeel zijn broodwinning, hoe groot dat onderdeel is weet ik niet, maar hij moet het wat mij betreft het lieft wel blijven doen.

Is daar een monitor voor?

Oeps, dat al zo oud als de weg naar Kralingen...en dus inderdaad geen verklaring.

Hele volkstammen hebben daar nog steeds geen last van, volgens mij. Misschien wel door die overkill, dat weet ik niet, maar waren er pakweg zo'n 25 jaar geleden minder van die zogenaamde actualiteitenprogramma's...en waren ze toen veel anders?

Maar daar kwam met de tv verandering in, toch?

Maar goed, ik krijg bij hem naast zijn geweldige spot en ironie ook wel zoiets van: the wiser...the sadder. Het zien en weten en de onmacht er echts iets blijvends aan te kunnen veranderen.

Nijhof zei het zo:

Het kind en ik

Ik zou een dag uit vissen,
ik voelde mij moedeloos.
Ik maakte tussen de lissen
met de hand een wak in het kroos.

Er steeg licht op van beneden
uit de zwarte ondergrond.
Ik zag een tuin onbetreden
en een kind dat daar stond.

Het stond aan zijn schrijftafel
te schrijven op een lei.
Het woord onder de griffel
herkende ik, was van mij.

Maar toen heeft het geschreven,
zonder haast en zonder schroom,
al wat ik van mijn leven
nog ooit te schrijven droom.

En telkens als ik even
knikte dat ik het wist,
liet hij het water beven
en het werd uitgewist.