PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekse president haalt uit naar Nederland



IbnRushd
15-02-12, 21:59
Griekse president haalt uit naar Nederland

15/02/12 20u12

De Griekse president Carolos Papoulias heeft vandaag fel uitgehaald naar de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble. Die zou zijn neus ophalen voor de zware inspanningen die de Grieken moeten leveren om in de eurozone te mogen blijven. Ook Nederland en Finland kregen een veeg uit de pan.

'Wie is de heer Schäuble om smalend te doen over Griekenland? Wie zijn de Nederlanders, wie zijn de Finnen?', aldus het 82-jarige staatshoofd.

De drie landen zijn sceptisch over de beloftes van Griekenland om te hervormen in ruil voor meer financiële hulp en zouden nu aansturen op uitstel van de toekenning van het volgende steunpakket. Schäuble zei voor de radio dat Griekenland een 'bodemloze put' dreigt te worden.

Papoulias reageerde furieus en zei dat soort taal niet te accepteren van de Duitse minister. 'Wij hebben altijd met trots gestreden om niet alleen onze eigen vrijheid te verdedigen, maar ook die van Europa', zei de voormalige verzetsstrijder tijdens een bezoek aan het Griekse ministerie van Defensie. (ANP/Redactie)

Ad.nl

TonH
15-02-12, 22:16
Ik denk dat President Papoulias zich momenteel heel goed kan voorstellen hoe veel moslims zich in Nederland moeten voelen...

Marsipulami
15-02-12, 22:23
Gewoon Nederland, Duitsland en Finland uit de EU zetten. De arrogantie van het geld behoort niet tot de waarden waarop de EU is gebouwd.

Slinger
15-02-12, 22:38
Griekse president haalt uit naar Nederland

15/02/12 20u12

De Griekse president Carolos Papoulias heeft vandaag fel uitgehaald naar de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble. Die zou zijn neus ophalen voor de zware inspanningen die de Grieken moeten leveren om in de eurozone te mogen blijven. Ook Nederland en Finland kregen een veeg uit de pan.

'Wie is de heer Schäuble om smalend te doen over Griekenland? Wie zijn de Nederlanders, wie zijn de Finnen?', aldus het 82-jarige staatshoofd.

De drie landen zijn sceptisch over de beloftes van Griekenland om te hervormen in ruil voor meer financiële hulp en zouden nu aansturen op uitstel van de toekenning van het volgende steunpakket. Schäuble zei voor de radio dat Griekenland een 'bodemloze put' dreigt te worden.

Papoulias reageerde furieus en zei dat soort taal niet te accepteren van de Duitse minister. 'Wij hebben altijd met trots gestreden om niet alleen onze eigen vrijheid te verdedigen, maar ook die van Europa', zei de voormalige verzetsstrijder tijdens een bezoek aan het Griekse ministerie van Defensie. (ANP/Redactie)

Ad.nl


Erg slim hoor, uithalen naar degenen die bezig zijn je te redden.

Marsipulami
15-02-12, 22:59
Erg slim hoor, uithalen naar degenen die bezig zijn je te redden.

Dat bedoelde ik.

TonH
15-02-12, 23:11
Gewoon Nederland, Duitsland en Finland uit de EU zetten. De arrogantie van het geld behoort niet tot de waarden waarop de EU is gebouwd.

Begonnen uit de Kolen en Staalunie en daarna decennia lang de Europese Economische Unie geheten en dan zeggen "De arrogantie van het geld behoort niet tot de waarden waarop de EU is gebouwd"? Da's een leuke!


Erg slim hoor, uithalen naar degenen die bezig zijn je te redden.

Nee die zijn bezig zichzelf te redden en hebben Griekenland zolang boven water gehouden totdat ze zelf de schaapjes op het droge hebben. Daarna word de gaten in de boeg geslagen en kan Griekenland naar de verdommenis. Maar ook dat niet te hard, want de winst op die leningen die gegeven zijn om via Griekenland de eigen banken te redden, moet nog binnenkomen.
Ik zie echt niet zo veel verschil tussen de handslwijze van Goldman Sachs en landen als Nederland, Duitsland, Finland en noem maar op.

Marsipulami
15-02-12, 23:18
Begonnen uit de Kolen en Staalunie en daarna decennia lang de Europese Economische Unie geheten en dan zeggen "De arrogantie van het geld behoort niet tot de waarden waarop de EU is gebouwd"? Da's een leuke!

De Kolen en Staalunie en de Economische Unie betekent dat je met samenwerking en solidariteit verder komt -ook economisch gezien- dan met concurrentie.

TonH
15-02-12, 23:23
De Kolen en Staalunie en de Economische Unie betekent dat je met samenwerking en solidariteit verder komt -ook economisch gezien- dan met concurrentie.

Juist. GELD dus. :cool:

mark61
15-02-12, 23:28
Allereerst nooit meer oorlog. Dus nooit meer massale armoede. Je kan dan badinerend over 'geld' doen, welvaart is essentieel voor vrede. En dat is waar de EU op is gebaseerd. Geld als middel.

Marsipulami
15-02-12, 23:38
Juist. GELD dus. :cool:

Ja, maar dan eerlijk te verdelen geld.

knuppeltje
16-02-12, 09:33
Allereerst nooit meer oorlog. Dus nooit meer massale armoede. Je kan dan badinerend over 'geld' doen, welvaart is essentieel voor vrede. En dat is waar de EU op is gebaseerd. Geld als middel.

Ik vind het echt godgeklaagd dat blijkbaar nog steeds hele volksstammen niet door hebben dat een zo lange periode als na de tweede...waarin er in West-Europa geen oorlogen zijn gevoerd, in geen duizenden jaren ervoor heeft plaatsgevonden...en dat dit alleen maar is bereikt door onderlinge samenwerking.

Het heeft zijn prijs, maar we zijn te stom om voor den duvel te dansen als we die prijs niet willen betalen.

Dat daarbij alle deelnemende landen moeten zorgen voor een net bestuur...is wel duidelijk. Maar afbreken in plaats van herstellen van de EU is volgens mij totale waanzin.

super ick
16-02-12, 10:41
De ontevredenheid van de burgers in Griekenland, en op korte termijn wellicht Italie, Spanje, Portugal kan wel eens bedreigender gaan worden voor de EU in de huidige vorm dan de ontevredenheid van de burgers van de 'rijke' EUlanden.

Er moeten draconische maatregelen genomen worden die aan zullen komen als een mokerslag bij het grootste deel van de bevolking. De regering die dat voor zijn rekening neemt betaald de prijs waarschijnlijk in een grote verkiezingsnederlaag terug. De kans op een val van de regering is wellicht groot. De Grieken zullen de EU gaan assosieren met meer armoede en zich steeds meer gaan afzetten.

De gevolgen kunnen groot zijn voor heel Zuid Europa. M.i. allemaal te danken aan de halfzachte maatregelen en het gebrek aan politieke eengezindheid. Een monetaire unie zonder een slagvaardige politieke unie is gedoemd te mislukken. Er had direct een berg geld moeten komen, zo groot dat niemand er nog aan twijfelde dat Griekenland gered zou worden. Tenminste vanuit de huidige situatie geredeneerd.

In het verleden zijn er onherstelbare fouten gemaakt die nu catastrofaal kunnen blijken. Eurosceptici hebben helaas gelijk gekregen. Dit is allemaal voorzien alleen er mocht niet over gepraat worden want het lag politiek gevoelig.

super ick
16-02-12, 10:50
Ik vind het echt godgeklaagd dat blijkbaar nog steeds hele volksstammen niet door hebben dat een zo lange periode als na de tweede...waarin er in West-Europa geen oorlogen zijn gevoerd, in geen duizenden jaren ervoor heeft plaatsgevonden...en dat dit alleen maar is bereikt door onderlinge samenwerking.

En?
Daar was de EU, met zijn veel te ver gaande verstrengeling niet voor nodig geweest. Voor de EU is er prima handel gedreven met verregaande onderlinge afspraken. Typisch alleen door de economisch beter presterende landen.

Had die zuidelijke landen er buiten gehouden dan hadden ze aan de eigen geldpers kunnen blijven draaien. Je laat een amateuralftal ook niet meespelen in de eredivisie. Dat vraagt om problemen.
De EU is straks juist de veroorzaker van een scheuring ipv de behoeder. (het sprookje dat de voorstander tot vervelens toe bij iedereen door de strot willen duwen)

mark61
16-02-12, 11:15
De ontevredenheid van de burgers in Griekenland, en op korte termijn wellicht Italie, Spanje, Portugal kan wel eens bedreigender gaan worden voor de EU in de huidige vorm dan de ontevredenheid van de burgers van de 'rijke' EUlanden.

Die ontevredenheid heeft werkelijk niets met de EU te maken. De Grieken zijn genaaid door hun elite; een aantal heeft zelf boter op het hoofd, aangezien die geen of te weinig belasting betalen en meedoen aan corruptie. Elke Griek die een beetje oplette weet dat hun regering al 10 jaar loog over de staat van de overheidsfinanciën.

knuppeltje
16-02-12, 12:47
En?
Daar was de EU, met zijn veel te ver gaande verstrengeling niet voor nodig geweest.

En? Je snapt er blijkbaar geen ene moer van.

Hoe dikwijls moet er nog geprobeerd worden jou aan je verstand te peuteren dat een en ander te ver is gegaan maar met een en ander juist niet ver genoeg, voordat dat eindelijk eens door dat dikke pantser tot in je grijze cellen doordringt?

Slinger
16-02-12, 13:00
Die ontevredenheid heeft werkelijk niets met de EU te maken. De Grieken zijn genaaid door hun elite; een aantal heeft zelf boter op het hoofd, aangezien die geen of te weinig belasting betalen en meedoen aan corruptie. Elke Griek die een beetje oplette weet dat hun regering al 10 jaar loog over de staat van de overheidsfinanciën.

De Grieken hebben zichzelf genaaid en moeten nu op de blaren zitten.

Max Stirner
16-02-12, 14:26
Ik denk dat President Papoulias zich momenteel heel goed kan voorstellen hoe veel moslims zich in Nederland moeten voelen...


Die Grieken doen me ook een beetje denken aan moslims, dwz het cliché-beeld daarvan.

Snel beledigd, het is altijd de schuld van de ander enz.


Denk dat we er maar mee moeten stoppen, en dat mag best wat kosten. t'is een hopeloos corrupt land en is in veel opzichten (ook qua politiek, Griekenland heeft bijvoorbeeld ruzie met bijna alle buurlanden) ook altijd een vreemde en lastige eend in de bijt geweest ...

Het was nix, het is nix en het wordt nix - heb er geen enkel vertrouwen in.

knuppeltje
16-02-12, 14:32
Ja, maar dan eerlijk te verdelen geld.

Oeps, bij jullie wordt er jaarlijks zo'n 26 tot 30 miljard euro niet eerlijk verdeeld.

Max Stirner
16-02-12, 14:32
Ik vind het echt godgeklaagd dat blijkbaar nog steeds hele volksstammen niet door hebben dat een zo lange periode als na de tweede...waarin er in West-Europa geen oorlogen zijn gevoerd, in geen duizenden jaren ervoor heeft plaatsgevonden...en dat dit alleen maar is bereikt door onderlinge samenwerking.

.


In de 19e eeuw nog ... volgens mij gebeurde er toen ook weinig schokkends, was nix vergeleken met de 20ste eeuw.


Vind het ook geen reden om allerlei corrupte en slecht bestuurde bananenrepublieken te blijven sponsoren.

knuppeltje
16-02-12, 14:45
In de 19e eeuw nog ... volgens mij gebeurde er toen ook weinig schokkends, was nix vergeleken met de 20ste eeuw.


Vind het ook geen reden om allerlei corrupte en slecht bestuurde bananenrepublieken te blijven sponsoren.

Tja, geschiedenis vond jij op school niet een prettig vak zeker?

Lenen is ook wel een vorm van sponseren, maar onder de juiste voorwaarden zie ik nog liever de Grieken gesponsord dan Ajax of Feijenoord. Op dit moment wordt de halve Nederlandse politiemacht paraat gehouden voor een bende Engelse hooligans die nu op bezoek zijn, zag ik net bij het journaal. Als je bekijkt wat bij elk partijtje balletje-trappen alle veiligheidsmaatregelen kosten voor de gemeenschap...dan had die vorm van balletje-trappen, waarbij een stelletje voetbal-grootverdieners hun kunstjes mogen vertonen, allang verboden moeten worden. Hebben we het niet over de vele miljoenen aan gemeenschapsgeld dat er via subsidies naar voetbalclubs gaat.

(leen)
16-02-12, 15:25
Ja, maar dan eerlijk te verdelen geld.

Je slaat de spijker eens echt recht op zijn kop,

mark61
16-02-12, 15:28
In de 19e eeuw nog ... volgens mij gebeurde er toen ook weinig schokkends, was nix vergeleken met de 20ste eeuw.

Napoleontische oorlogen, 2,5 miljoen doden.

Krimoorlog, 900.000 doden.

Frans-Duitse oorlog, slordige 750.000.

Ff de grootste.

Max Stirner
16-02-12, 15:44
Napoleontische oorlogen, 2,5 miljoen doden.

Krimoorlog, 900.000 doden.

Frans-Duitse oorlog, slordige 750.000.

Ff de grootste.


Dat bedoel ik.

Krimoorlog werd niet op West Europees grondgebied uitgevochten, Frans-Duitse oorlog duurde slechts een jaartje en aantal slachtoffers (hoewel eerlijk gezegd groter dan ik dacht) viel relatief mee.


Tussen 1815 en 1914 was het dus relatief rustig in Europa, zeker in West Europa. Hele generaties die geen oorlog hebben meegemaakt.

mark61
16-02-12, 15:52
Dat bedoel ik.

Krimoorlog werd niet op West Europees grondgebied uitgevochten, Frans-Duitse oorlog duurde slechts een jaartje en aantal slachtoffers (hoewel eerlijk gezegd groter dan ik dacht) viel relatief mee.

Tussen 1815 en 1914 was het dus relatief rustig in Europa, zeker in West Europa. Hele generaties die geen oorlog hebben meegemaakt.

Die doden waren toch heel westers. Dat daarna nog obscenere oorlogen kwamen doet aan de aantallen niet af.

Tis maar wat je relatief noemt. In Frankrijk vielen tijdens WOII nauwelijks meer doden dan 1870 (150.000 van de 500.000). Bij de Krimoorlog sneuvelden 100.000 Franse soldaten van de 400.000 die er mee deden, WOII 200.000.

Elke generatie maakte dus een giga oorlog mee. Ik geloof dat jij niet begrijpt hoe ingrijpend die oorlogen waren.

Max Stirner
16-02-12, 16:44
Die doden waren toch heel westers. Dat daarna nog obscenere oorlogen kwamen doet aan de aantallen niet af.

Tis maar wat je relatief noemt. In Frankrijk vielen tijdens WOII nauwelijks meer doden dan 1870 (150.000 van de 500.000). Bij de Krimoorlog sneuvelden 100.000 Franse soldaten van de 400.000 die er mee deden, WOII 200.000.

Elke generatie maakte dus een giga oorlog mee. Ik geloof dat jij niet begrijpt hoe ingrijpend die oorlogen waren.


OK, maar het betrof wel (beroeps-) soldaten; geen (West-Europese) burgerslachtoffers, geen platgegooide steden etc. Denk dat die oorlogen mede daarom veel minder impact hadden voor de gemiddelde burger dan WOI en WOII.

En als je, in plaats van Frankrijk, Nederland als voorbeeld zou nemen .... hier is de bevolking tussen 1815 en 1940 dus niet direct met een oorlog geconfronteerd geweest - zonder dat we daarvoor corrupte Grieken hoefden te sponsoren ...:cool:

The rebellion begins
16-02-12, 16:49
Ik zie de horden Zuid-Europeanen al aanstormen. Als de ongelijkheid steeds groter wordt en de Zuid-Europeanen blijven in de EU lijkt het me voorstelbaar dat er een gigantische migratiegolf in gang wordt gezet.

H.P.Pas
16-02-12, 16:55
In de 19e eeuw nog ... volgens mij gebeurde er toen ook weinig schokkends,

Valt tegen (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_conflicts_in_Europe)

De opsomming is een beetje willekeurig dat wel. 10-Daagse veldtocht (131 gesneuvelden), Sonderbundskrieg (100 ), Krimoorlog (1.000.000), Pruissisch-Oostenrijkse Oorlog (100.000) ... etc. .
Klik er eens een paar aan, je zult je nog verbazen.

WO I was weinig anders dan een voortzetting van de 19de eeuwse politiek, met dat verschil dat nu alle zekeringen tegelijk doorsloegen, waar ze het voorheen één voor één deden.

Slinger
16-02-12, 17:19
Dat bedoel ik.

Krimoorlog werd niet op West Europees grondgebied uitgevochten, Frans-Duitse oorlog duurde slechts een jaartje en aantal slachtoffers (hoewel eerlijk gezegd groter dan ik dacht) viel relatief mee.


Tussen 1815 en 1914 was het dus relatief rustig in Europa, zeker in West Europa. Hele generaties die geen oorlog hebben meegemaakt.

Nou, er waren wel oorlogen, maar inderdaad, niet zulke ingrijpende als in de twintigste eeuw. Wel veel koloniale oorlogen natuurlijk. Men zegt overigens wel eens dat de negentiende eeuw pas in 1918 eindigde omdat de kiem van WOI al bij het verdrag van Wenen werd gelegd. En wat je ook had was de sociale kwestie natuurlijk, meer een soort interne oorlog.

H.P.Pas
16-02-12, 17:22
. Denk dat die oorlogen mede daarom veel minder impact hadden voor de gemiddelde burger dan WOI en WOII. :
Dat is natuurlijk precies het punt. De 19de eeuwse oorlogen konden we ons desnoods nog wel permitteren al was de impact groter dan jij schijnt te denken. Door de voortschrijdende krijgstechniek was dat in de 20 eeuw definitief niet meer mogelijk. Er moest iets gebeuren,en er is ook iets gebeurd.

Voetnoot: 19de eeuwse oorlogen werden in de regel met dienstplichtigen ('lotelingen') uitgevochten. Het was wel zo, dat beter gesitueerden een remplacant konden huren en dus niet zelf in hoefden te rukken.

super ick
16-02-12, 21:29
En? Je snapt er blijkbaar geen ene moer van.

Hoe dikwijls moet er nog geprobeerd worden jou aan je verstand te peuteren dat een en ander te ver is gegaan maar met een en ander juist niet ver genoeg, voordat dat eindelijk eens door dat dikke pantser tot in je grijze cellen doordringt?

Ik zie teveel blunders. Voorkoombare fouten die nu veel ellende kosten omdat destijds om politek correcte redenen de voet niet dwars is gezet. De europeaan bestaat niet. Alleen als politieke ideologie. Dat blijkt keer op keer.


Er is al lang bekeken hoe Griekenland gefaseerd failliet kan gaan en die kans zit er dik in. Gevolgd door Italie, Spanje, Portugal. Blijf je dan nog halsstarrig roepen en proberen de tegenstanders als een stel achterlijken weg te zetten?

knuppeltje
17-02-12, 09:37
Tussen 1815 en 1914 was het dus relatief rustig in Europa, zeker in West Europa. Hele generaties die geen oorlog hebben meegemaakt.

Welnee, je bent zot. Er was dan wel geen wereldoorlog, maar oorlog, revolutie en daarbij vallende slachtoffers in West-Europa meer dan genoeg, om niet te zeggen...veel teveel dus. Maar zelfs Mark61 en Pas kunnen dat blijkbaar niet aan je verstand peuteren.

En het is echt een feit dat een periode van meer dan 60 jaar geen oorlog in West-Europa...in geen duizenden jaren voor 1940 is voorgekomen.

knuppeltje
17-02-12, 09:58
Ik zie teveel blunders. Voorkoombare fouten die nu veel ellende kosten omdat destijds om politek correcte redenen de voet niet dwars is gezet. De europeaan bestaat niet. Alleen als politieke ideologie. Dat blijkt keer op keer.

Er is al lang bekeken hoe Griekenland gefaseerd failliet kan gaan en die kans zit er dik in. Gevolgd door Italie, Spanje, Portugal. Blijf je dan nog halsstarrig roepen en proberen de tegenstanders als een stel achterlijken weg te zetten?

Tja, dat erbij veel fouten zijn gemaakt, daar hebben we het al meer dan genoeg over gehad. Zaak is nu om die fouten zo snel mogelijk te herstellen zonder het kind met het badwater weg te gooien.
We waren er zelf bij toen we ons gat verbrandde...en dus zullen we zelf mee op op de blaren moeten zitten.

Een land kan technisch niet failliet gaan. Bedrijven wel, maar die worden dan ook bij faillissement opgeheven. Een land kun je niet opheffen. Een land dat met torenhoge schulden die het niet meer kan aflossen zit, blijft gewoon bestaan en verdwijnt niet van de aardbodem, kijk maar naar Californië bijvoorbeeld, waarbij dat ook is gebeurd.

Ik blijf degenen die liever het kind met het badwater weggooien...en daardoor weer een grote politieke en nog grotere economische en monetaire instabiliteit in Europa over zich afroepen, met alle mogelijke gevolgen van dien, als grote dommeriken beschouwen.

Italië mag dan wel heel slecht zijn bestuurd, het verdien-model van Italië is nog steeds vele malen beter dan dat van Griekenland. Italië is binnen de EU economisch gezien een heel belangrijk land, ook voor onze export. Spanje en Portugal een stuk minder, maar toch.

super ick
17-02-12, 13:39
Ik blijf degenen die liever het kind met het badwater weggooien...en daardoor weer een grote politieke en nog grotere economische en monetaire instabiliteit in Europa over zich afroepen, met alle mogelijke gevolgen van dien, als grote dommeriken beschouwen.

Dat jij dat doet zegt helemaal niets over de kwestie.