PDA

Bekijk Volledige Versie : Anill Ramdas RIP



Bofko
17-02-12, 13:48
Zelfportet van Anil Ramdas (1958-2012): 'Ik ben zo'n beetje overal geweest en voel me nergens thuis'

14840


Gisteren, op zijn 54ste verjaardag, overleed schrijver, publicist en voormalig De Balie-directeur Anil Ramdas.
In 2003, op het hoogtepunt van zijn roem, was hij het onderwerp van de HP/De Tijd-rubriek 'Zelfportret'.
Antwoord, op de meest gelezen vraag ('Bent u monogaam?'): "1. Fysiek wel. 2. Mijn vrouw kan lezen."

Wat is uw huidige gemoedstoestand?
"Totale verwarring: ik heb drie jaar correspondentschap in New Delhi nog niet verwerkt."

Wie zijn uw helden?
"Gustave Flaubert, V.S. Naipaul, Philip Roth en Columbus. De eerste drie omdat ze prachtig schrijven over mijn passies, respectievelijk de kleinburgerij, verre oorden en seksualiteit. Columbus - een slecht mens overigens - omdat ik nooit op deze plaats had gezeten als hij niet op onmtdekkingsreis was gegaan."

Aan wie ergert u zich?
"Aan Theo van Gogh en zijn volgelingen. Mensen die in een normale boerengemeenschap uit het dorp zouden worden weggestuurd wegens wildplassen."

Lijkt u op uw moeder?
"Uiterlijk niet. Ik heb wel haar temperament."

Wat is uw grootste angst?
"Ik heb veel angst gekend. Gedachten dat ik mijn rekeningen niet kon betalen en ik één grote luchtballon was, verlamden me. Sinds twee jaar slik ik het kalmeringsmiddel Venlor-XR. Vooral 150 milligram werkt goed. Mijn libido is wel een stuk minder, maar als je angstig bent, is neuken toch het laatste waar je aan denkt."

Heeft u ooit een mystieke ervaring gehad?
"Rond mijn dertigste vertelde ik aan mijn moeder dat ik vaak bepaalde beelden zag. Zij moest denken aan Ik zal zwijgen, een film die ze ooit had gezien. Ik heb hem gehuurd en zag in de film precies dezelfde beelden. Mijn moeder zei later dat ze mij vroeger eenmaal had meegenomen naar de bioscoop. Ze herinnerde zich nog dat het Ik zal zwijgen was, omdat ze me tijdens de voorstelling borstvoeding gaf."

Bent u aantrekkelijk?
"Ik vind mezelf niet lelijk, maar ik moet het niet hebben van mijn uiterlijk, meer van mijn snelle babbeltjes."

Waar schaamt u zich voor?
"Ik heb boeken gestolen. Op het moment dat ik dat deed, schaamde ik me kapot. Maar eenmaal veilig buiten had ik geen greintje schuldgevoel."

Bent u monogaam?
"1. Fysiek wel. 2. Mijn vrouw kan lezen."

Wat is uw grootste ondeugd?
"Het verlangen naar drank. Het lijkt me zo heerlijk in een permanente roes te verkeren, niet meer bang voor het leven te zijn."

Wanneer was u het gelukkigst?
"Geluk is de meest geniaal verzonnen gemoedstoestand."

Welke eigenschap waardeert u in een man?
"Dezelfde als in een vrouw: trouw en beheersing."

Als u iets aan uzelf kon veranderen, wat zou dat dan zijn?
"Mijn lengte."

Hoe ontspant u zich?
"Rode wijn, niet naar buiten hoeven, voeten op de andere stoel, een prettig gesprek met vrienden."

Wat beschouwt u als uw grootste mislukking?
"Het onvermogen een goed mens te zijn. In India waren zoveel armen om me heen, waarom ga ik het ontwikkelingswerk niet in? Nee, ik ga naar een bar in New Delhi, waar ik voor achttien dollar een glas wijn drink."

Gelooft u in God?
"Ik geloof in Goden. God kent ook eenzaamheid; hij was zo almachtig dat hij heel wat vriendjes en vriendinnetjes heeft gemaakt."

Welk leed heeft u anderen berokkend?
"Creolen en Nederlanders denken dat ik hen haat. Surinamers zien mij als een bounty. Moslims vinden mij een hindoefanaat. Hindoes denken dat ik heul met de moslims. De hate mail die ik krijg is een goede graadmeter van welk leed ik nu weer heb berokkend."

Wat is de beste plek om te wonen?
"Niet op deze aarde. Ik ben zo'n beetje overal geweest en voel me nergens thuis."

HP de Tijd 2003

knuppeltje
17-02-12, 14:13
Wat is de beste plek om te wonen?
"Niet op deze aarde. Ik ben zo'n beetje overal geweest en voel me nergens thuis."

Jouw onderschrift had een goede richtlijn voor hem kunnen zijn.

H.P.Pas
17-02-12, 14:38
Dat stemt mij echt droevig.
We hebben 100 emoticons een geen één die daarbij past, viel me nu pas op.
Het soort dingen, dat hij op eerste blik zag...

Eric de Blois
17-02-12, 15:58
Aan wie ergert u zich?
"Aan Theo van Gogh en zijn volgelingen. Mensen die in een normale boerengemeenschap uit het dorp zouden worden weggestuurd wegens wildplassen."

Gemene opmerking zonder fundament. Gewoon omdat die theo niet mocht en dan maar wat onaardigs moest bedenken. En voor het gemak scheert hij dan ook nog de volgelingen van Theo over één kam zonder enig fundament.

rbn
17-02-12, 16:30
Gemene opmerking zonder fundament. Gewoon omdat die theo niet mocht en dan maar wat onaardigs moest bedenken. En voor het gemak scheert hij dan ook nog de volgelingen van Theo over één kam zonder enig fundament.

hij gaf gewoon antwoord op een vraag die hem gesteld werd..

Joesoef
17-02-12, 16:34
Arme man, hoorde op de radio dat hij zelfmoord heeft gepleegd.

Joesoef
17-02-12, 16:35
Gemene opmerking zonder fundament. Gewoon omdat die theo niet mocht en dan maar wat onaardigs moest bedenken. En voor het gemak scheert hij dan ook nog de volgelingen van Theo over één kam zonder enig fundament.


Volgelingen van Theo, dat kunnen alleen griezels zijn.

H.P.Pas
17-02-12, 17:18
Gemene opmerking zonder fundament. Gewoon omdat die theo niet mocht en dan maar wat onaardigs moest bedenken.

Het is een schot in de roos. Van gemeen kan geen sprake zijn, Theo had het als compliment opgevat.

TonH
17-02-12, 20:11
Verdorie, dat is schrikken... Kan me nog goed herinneren dat z'n afstudeerscriptie werd gecencureerd. Daar begon hij voor mij, en ik neem aan voor veel anderen. En nu heeft hij z'n eigen leven gecencureerd. Ik hoop dat z'n redenen voor hem de juiste waren. Het blauwe licht schijnt nooit meer...

Eric de Blois
17-02-12, 22:38
Anil Ramdas :
(...) Maar in vijfendertig jaar is veel veranderd. Terwijl de vrijheid van meningsuiting welhaast absoluut is geworden, is de verhouding tot het wettelijke gezag bijna omgekeerd. Onze agenten hoeven niets meer van ons te pikken. En dat hebben we zelf zo gewild. Want we vinden met z’n allen dat de burgers te brutaal zijn geworden en dat de orde hardhandiger moet worden gehandhaafd. Dat is dus gebeurd, de orde is gehandhaafd. De mondigheid van het hippietijdperk wordt niet meer op prijs gesteld.

Ik zal in het vervolg beter op mijn woorden moeten letten. Niet al te flink willen zijn. Mij gedragen zoals ik dat in de derde wereld zou hebben gedaan: nederig en respectvol."

Ja, dat is een verandering die niet ten goede was. Helmaal mee eens. Agenten zijn gewoon mensen, en respect moet je voor iedereen hebben, niet alleen voor agenten.

Jammer van Anil Ramdas. Veel te jong gestorven.

Charlus
17-02-12, 23:20
Waarom heeft hij zich verzelfmoord en waarom op zijn verjaardag? Rationele overweging, ziekelijk depressief (komen uiteindelijk op hetzelfde neer), lichamelijk lijden?
Uitvoering op zijn verjaardag doet planning vermoeden of dacht hij die dag ineens, totaal onverwacht: "Mijn god, 54 jaar, nee ik wil niet meer"? Tijdens zijn laatste TV-optreden wist hij wschnl. al dat hij er een paar dagen later een eind aan zou maken.

TonH
18-02-12, 19:15
Waarom heeft hij zich verzelfmoord en waarom op zijn verjaardag? Rationele overweging, ziekelijk depressief (komen uiteindelijk op hetzelfde neer), lichamelijk lijden?
Uitvoering op zijn verjaardag doet planning vermoeden of dacht hij die dag ineens, totaal onverwacht: "Mijn god, 54 jaar, nee ik wil niet meer"? Tijdens zijn laatste TV-optreden wist hij wschnl. al dat hij er een paar dagen later een eind aan zou maken.

Ischa Meijer stierf ook op z'n verjaardag. Aan een hartaanval toen hij op weg was naar z'n stamkroeg (?).

knuppeltje
19-02-12, 08:21
Was dat zo'n slechte kroeg dan.

BaMb-InO
19-02-12, 09:18
Sympathieke en intelligente man. Jammer, nog meer jammer de manier waarop.

Man_Ray
19-02-12, 17:43
Doodjammer. Een groot verlies. Ik hoop dat hij nu gelukkiger is.

Charlus
19-02-12, 18:24
<...>Ik hoop dat hij nu gelukkiger is.
Hoe zou hij nu gelukkiger kunnen zijn? Hij is dood, hij bestaat niet meer, of had je dat niet meegekregen?
Maar als we dan toch speculeren: ik vermoed dat hij onaangenaam werd verrast toen hij ondervond dat de dood niet het eind is.

Man_Ray
19-02-12, 18:42
Hoe zou hij nu gelukkiger kunnen zijn? Hij is dood, hij bestaat niet meer, of had je dat niet meegekregen?
Maar als we dan toch speculeren: ik vermoed dat hij onaangenaam werd verrast toen hij ondervond dat de dood niet het eind is.

How should I know? Ik ben nog nooit dood geweest voor zover ik weet. De man was ongelukkig en ik hoop dat het een voor hem goede beslissing was. Meer bedoel ik echt niet.

Eke
19-02-12, 19:44
Meer bedoel ik echt niet. citaat Charlus:"Hij is dood, hij bestaat niet meer, of had je dat niet meegekregen"


‘Brain first, mind second’ …… of…… andersom? Jij hebt het al besloten, Charlus. Weet dat niet alle wetenschappers het hierover eens zijn.

Man_Ray
19-02-12, 19:51
citaat Charlus:"Hij is dood, hij bestaat niet meer, of had je dat niet meegekregen"


‘Brain first, mind second’ …… of…… andersom? Jij hebt het al besloten, Charlus. Weet dat niet alle wetenschappers het hierover eens zijn.

Er zijn zoveel mogelijkheden om naar de wereld te kijken. Wetenschap is er 1 van. Poëzie een andere. Of om Bram Vermeulen aan te halen: 'Dood ben je pas, als jij me bent vergeten'.

Eke
19-02-12, 20:12
Er zijn zoveel mogelijkheden om naar de wereld te kijken. Wetenschap is er 1 van. Poëzie een andere. Of om Bram Vermeulen aan te halen: 'Dood ben je pas, als jij me bent vergeten'.

Het maakt je leven rijker als je dit toelaat...

Man_Ray
19-02-12, 20:40
Hoe zou hij nu gelukkiger kunnen zijn? Hij is dood, hij bestaat niet meer, of had je dat niet meegekregen?


Je vergist je Charlus. Johann Sebastian Bach is dood. Maar dat hij niet meer bestaat, in z'n muziek bijvoorbeeld, zou ik durven betwijfelen.


http://www.youtube.com/watch?v=WDV94Iti5ic

Joesoef
19-02-12, 21:34
http://www.youtube.com/watch?v=3AbnE7j8958

Eke
19-02-12, 23:16
http://www.youtube.com/watch?v=4SjjJL89wY8&feature=related



Vergeet Severino een moment..m o o i, jullie Bach-filmpjes... en slaap lekker !