PDA

Bekijk Volledige Versie : Wet wijkt voor god



super ick
19-02-12, 10:15
Wet wijkt voor God door Daphne van Dijk en Hans Kuitert

DEN HAAG - Voor religieuze plichten moet de wet wijken. Dat is de kern van een uitspraak van de Haagse kantonrechter. Gevreesd wordt dat rechters overstelpt worden door zaken waarin de magistraat op de stoel van imam, rabbijn of priester moet gaan zitten.

Rituele slacht, het dragen van een boerka, het uithuwelijken van minderjarige meisjes, het slaan van vrouwen en zelfs eerwraak kan door de uitspraak worden gebillijkt als een ‘religieuze plicht’. De kantonrechter in Den Haag ontsloeg gisteren een orthodox-joodse man van rechtsvervolging. De man kon zich op zaterdag 8 oktober in Rijswijk niet identificeren, omdat hij op sabbat buiten de deur niets bij zich mag dragen. Dus ook geen ID-kaart. De man kreeg een boete van 150 euro opgelegd.

„De religieuze plicht weegt zwaarder dan de plicht om te voldoen aan de wettelijke voorschriften in Nederland”, aldus persrechter Elkerbout. Deze principiële uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere religies. „Bijvoorbeeld voor het boerkaverbod. Het zou zo maar kunnen zijn dat moslima’s met deze uitspraak in de hand stellen dat zij de wet niet overtreden omdat de boerka een godsdienstige verplichting is”, stelt professor Herman Loonstein.

Wet wijkt voor God - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/11544846/__Wet_wijkt_voor_God__.html)

ronald
19-02-12, 12:09
Als gesluierde moslima zou ik het zeker doen. Het moet mijn religieuze vrijheid zijn hoe ik me kleed. Welk onrecht of nadeel doe ik anderen ermee?

The rebellion begins
19-02-12, 12:25
Haha aan deze hersenscheet hebben dus twee mensen gewerkt, lekker moslims bashen al gaat het om een jood. Typisch nazikrant Telegraaf en hun lezers, het nazivolk.

The rebellion begins
19-02-12, 12:26
Sorry, ik bedoel NSB-krant en NSB-volk*. Nazi's zijn een tikje anders dan NSB'ers.