PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoofddoeken discriminatie in NL



vipsheikh
21-02-12, 15:41
Moslimvrouwen met een hoofddoek hebben vaak ervaring bij sollicitaties, dat ze worden afgewezen wegens hun hoofddoek. Moslimvrouwen met een hoofddoek, komen belemmeringen tegen op de arbeidsmarkt en worden geconfronteerd met een hoofddoekverbod.

Zowel grote als kleine bedrijven maken zich schuldig aan het weren van vrouwen met een hoofddoek en het gaat niet alleen om commerciële bedrijven, maar ook om stichtingen en overheidsdiensten. Moslima’s worden in een verkeerd daglicht gesteld. Ze worden gezien als representanten van een ‘gevaarlijke en achterlijke religie’ of als ongeëmancipeerde slachtoffers van diezelfde religie.

Reageer ff op: discriminatie2011 (http://discriminatie2011.wordpress.com/)
of gewoon hier.
Alvast shokran!

vipsheikh
21-02-12, 15:48
Ik hoor graag jullie meningen erover:D

Tomas
21-02-12, 16:33
Hoe combineer je de diepe verontwaardiging met zoiets vanzelfsprekends als een Islamitische slager die geen niet-moslim in dienst wil?

Slinger
21-02-12, 17:27
Ik hoor graag jullie meningen erover:D

Niet klagen, maar dragen voor degenen die per se een hoofddoek op willen.

Stopnaald
21-02-12, 17:28
Moslimvrouwen met een hoofddoek hebben vaak ervaring bij sollicitaties, dat ze worden afgewezen wegens hun hoofddoek. Moslimvrouwen met een hoofddoek, komen belemmeringen tegen op de arbeidsmarkt en worden geconfronteerd met een hoofddoekverbod.

Zowel grote als kleine bedrijven maken zich schuldig aan het weren van vrouwen met een hoofddoek en het gaat niet alleen om commerciële bedrijven, maar ook om stichtingen en overheidsdiensten. Moslima’s worden in een verkeerd daglicht gesteld. Ze worden gezien als representanten van een ‘gevaarlijke en achterlijke religie’ of als ongeëmancipeerde slachtoffers van diezelfde religie.

Reageer ff op: discriminatie2011 (http://discriminatie2011.wordpress.com/)
of gewoon hier.
Alvast shokran!

Wat Tomas zei, maar ook: waarom mag een baas niet besluiten wie hij aan wil nemen en wie niet? DAAR is hij toch immers de baas voor? slachtofferrol, omgekeerd racisme, klok-klepel en meer van dat soort dingetjes....

vipsheikh
21-02-12, 19:09
Bij een slager gaat het om ritueel slachten en bij bedrijven is er geen sprake van ritueel of dergelijke ;) als baas zijnde in een bedrijf hoor je tog iedereen te accepteren hoe hij of zij dan ook uitziet?

7eloua
21-02-12, 21:01
Wat Tomas zei, maar ook: waarom mag een baas niet besluiten wie hij aan wil nemen en wie niet? DAAR is hij toch immers de baas voor? slachtofferrol, omgekeerd racisme, klok-klepel en meer van dat soort dingetjes....
Een werkgever mag dat wel, maar als het enkel om de hoofddoek/keppel/tulband gaat dan is dat discriminatie en dat mag dan weer niet, artikel 1 grondwet. Tenzij ze ook aan gymnastiek moet doen tijdens haar werk, ja dan is er kans op risico's, ze kan ergens aan blijven haken enzo. Ik denk niet dat ze aan haar bureau of computertje blijft haken als ze op kantoor wil werken. :staart:

Bofko
21-02-12, 23:59
50-plussers worden ook gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.

7eloua
22-02-12, 00:12
50-plussers worden ook gediscrimineerd op de arbeidsmarkt.

Makkelijkste reden die daarvoor wordt opgegeven: Je bent te duur.
Zo wordt misschien ook het hoofddoekdragende meisje met een slap excuus weggestuurd. Zelfs al voldoet ze heel goed aan de kwalificaties die in die functie nodig zijn, net zoals die 50plusser. Daar valt heel weinig tegenin te brengen, omdat het vermomde discriminatie is.

7eloua
22-02-12, 00:19
En die 50plusser wordt ook vast niet gevraagd of hij met minder loon akkoord zou gaan, als er al een gesprek komt na sollicitatie.

Bofko
22-02-12, 00:30
En die 50plusser wordt ook vast niet gevraagd of hij met minder loon akkoord zou gaan, als er al een gesprek komt na sollicitatie.

Zover komt het niet eens. Ik denk na menig 50plusser totaal geen bezwaar zou maken tegen minder loon.Maar dan nog maakt-ie weinig kans.

Kortman
22-02-12, 00:35
Ik hoor graag jullie meningen erover:D
Kijk maar eens goed om je heen ,en merk dan dat het best wel mee valt ,uitzonderingen daar gelaten.
Omgekeerd als meisjes bij een supermarkt willen werken b.v Jumbo zijn ze ook verplicht om bedrijfs kleding te dragen waaronder een soort hoofdbedeking en in elke slagerij is het zelfs verplicht .
Nog iets in Nov j.l zat ik in de bus er stapten twee jonge dames in met hoofdoekjes (die zwaaiden naar iemand ) en iets later waren hun hoofddoekjes af !

7eloua
22-02-12, 00:46
Kijk maar eens goed om je heen ,en merk dan dat het best wel mee valt ,uitzonderingen daar gelaten.

Misschien fluctueert het wel samen met de economische recessie.:hihi:

7eloua
22-02-12, 00:57
Ik lach er wel bij, maar eigenlijk is het best triest dat we onze waarheden baseren op 'wat we om ons heen zien'. Weten wij veel wat mensen persoonlijk meemaken en is hun verhaal dan niet belangrijk genoeg om dit te erkennen?

Bofko
22-02-12, 01:08
'Discriminatie' betekent van oudsher 'onderscheid maken'. Nuttig begrip dus.Als het neutraal gebruikt wordt...
Maar ergens in de jaren 70, midden het het toen heersende gelijkheids-adagium, kreeg het een waarde. Een negatieve waarde.

'Discriminatie' is iets dat rechtstreeks voortvloeit uit wij-zij-denken. En dat zit diep in de genen bij ieder lid van de mensheid.
Da' s de filosofische benadering.

Aan de juridische benadering zitten ook nogal wat haken en ogen. Ga bijv. vriendjespolitiek maar eens gerechtelijk aanpakken.... Ga maar eens aantonen dat de 'zij' in jouw doelstellingen net zo goed functioneert als de 'wij' .
Aan iedere aanneming-afwijzing-situatie zit een subjectief element. De wetgever kan degene die over die aanname c.q afwijzing gaat niet voor 100% verplichten om objectieve criteria te hanteren.Da's dictatuur namelijk.

7eloua
22-02-12, 01:53
'Discriminatie' betekent van oudsher 'onderscheid maken'. Nuttig begrip dus.Als het neutraal gebruikt wordt...
Maar ergens in de jaren 70, midden het het toen heersende gelijkheids-adagium, kreeg het een waarde. Een negatieve waarde.

'Discriminatie' is iets dat rechtstreeks voortvloeit uit wij-zij-denken. En dat zit diep in de genen bij ieder lid van de mensheid.
Da' s de filosofische benadering.

Aan de juridische benadering zitten ook nogal wat haken en ogen. Ga bijv. vriendjespolitiek maar eens gerechtelijk aanpakken.... Ga maar eens aantonen dat de 'zij' in jouw doelstellingen net zo goed functioneert als de 'wij' .
Aan iedere aanneming-afwijzing-situatie zit een subjectief element. De wetgever kan degene die over die aanname c.q afwijzing gaat niet voor 100% verplichten om objectieve criteria te hanteren.Da's dictatuur namelijk.
Dat is ook zo. En misschien moet je ook niet willen werken bij iemand die je bij voorbaat al niet moet. Het wordt kwalijker als het een trend wordt en je bij niemand meer aan kan kloppen.

Bofko
22-02-12, 02:00
Dat is ook zo. En misschien moet je ook niet willen werken bij iemand die je bij voorbaat al niet moet. Het wordt kwalijker als het een trend wordt en je bij niemand meer aan kan kloppen.

Ik denk dat je nergens zo ver bij iemand kunt aankloppen als in Nederland. Maar idd. geen garantie....

7eloua
22-02-12, 02:22
Ik denk dat je nergens zo ver bij iemand kunt aankloppen als in Nederland. Maar idd. geen garantie....

Zo bedoelde ik het eigenlijk niet, kun je altijd wel bij iemand aankloppen idd als het om geld gaat.
Grenzen vervagen als het gaat om bescherming van rechten.

7eloua
22-02-12, 02:29
En met grenzen bedoel ik niet landsgrenzen, ik weet dat het daar vaak voor gebruikt wordt.

Bofko
22-02-12, 02:37
'Bescherming van rechten' is een subjectief ideaalbeeld en geen natuurlijke zekerheid. The point is dat jij je eigen rechten niet kunt beschermen.
Dat moet iemand anders doen........

7eloua
22-02-12, 02:42
Bescherming van rechten die voortvloeien uit de wet dan.

super ick
22-02-12, 07:45
Denk dat de hoofddoek in dit geval staat voor buitenbeentje. Werkgevers willen geen buitenbeentjes.

Overigens ben ik genoeg moslimvrouwen tegen gekomen, met hoofddoekje in de binnendienst van diverse verzekeraars.

knuppeltje
22-02-12, 08:08
Werkgevers willen geen buitenbeentjes.

Moet je eens goed kijken aan wat voor eisen de sollicitanten voor de meest eenvoudige baantjes moeten voldoen.