PDA

Bekijk Volledige Versie : Dwaze moeders, mensenrechten en zakkenvullers



Olive Yao
22-02-12, 23:59
Dwaze moeders, mensenrechten en zakkenvullers

Johan Derksen, Voetbal International week 22 februari 2012


Adolf Hitler misbruikte in 1936 de Olympische Spelen in Berlijn voor zijn politieke idealen. Hij greep het sportevenement aan voor een charme-offensief. Hitler wekte de indruk dat niemand iets te vrezen had, de Führer had het beste met de wereld voor.

Toen de Argentijnse generaal Jorge Videla in 1976 de macht greep en overeind bleef door zijn politieke tegenstanders te martelen en te vermoorden, kwam de dictator in de problemen doordat Amnesty International kritische rapporten publiceerde. Deze organisatie onthulde dat de tegenstanders van de junta boven zee uit vliegtuigen werden gegooid. Het zou zelfs om dertigduizend politieke gevangenen gaan, van wie nooit meer iets is vernomen. Kinderen die in de foltercentra werden ter wereld kwamen, werden door militairen geroofd en de moeders werden vervolgens vermoord. Videla creëerde een schurkenstaat met een bedroeven imago. De Dwaze Moeders, die dagelijks protesteerden op de Plaza de Mayo om aandacht te vragen voor hun verdwenen kinderen en kleinkinderen, kregen steeds meer publiciteit. Daardoor moest Videla met een tegenoffensief komen.

Hij besloot daarop de WK's hockey en voetbal, die in 1978 in Argentinië plaatshadden, daarvoor te misbruiken. Het land moest wereldwijd als gastvrij, vriendelijk en vrolijk overkomen. Nederland trapte daar niet in. Tijdens het hockeytoernooi in maart '78 hield international Hans Jorritsma, tegenwoordig teammanager van Oranje, een uitermate kritisch dagboek bij in Vrij Nederland, terwijl Freek de Jonge en Bram Vermeulen als Neerlands Hoop met de theatershow Bloed aan de Paal door het land trokken. De regering onthield zich van commentaar, maar in Argentinië bleek de Nederlandse ambassadeur Jonkheer Donoré van den Brandeler een kritiekloze vazal van de junta. Ik was er destijds bij in Buenos Aires, waar de sprekende pop van Videla de media te woord stond. Verbijsterd noteerde de Nederlandse pers de uitspraken van de jonkheer. Zijn onnozele weergave van de Artentijnse samenleving stond haaks op de daadwerkelijke situatie. “Ik heb in veertig jaar buitenlandse dienst nogal wat revoluties meegemaakt en ik kan zeggen dat ik nog nooit een revolutie met zo veel gejuich ontvangen heb zien worden als de omwenteling hier in 1976”, zei hij. “Nederland was er trouwens als een der eersten bij om de nieuwe regering t erkennen. De bevolking is niet terneergeslagen onder een militair juk”. De ambassadeur voegde er nog aan toe dat hij zich mateloos ergerde aan de verhalen over Argentinië in de Nederlandse media. Er was volgens hem geen enkele reden voor welke vorm van protest dan ook , in zijn ogen was Videla een keurige katholieke man.

De feiten die later boven water kwamen, waren dodelijk voor de naïeve ambassadeur. De Argentijnse junta schond structureel de mensenrechten en de in 1981 afgezette Videla leek aanvankelijk de dans te ontspringen dankzij de generale amnestie. Maar in 2003, na het aantreden van president Nestor Kirchner, koos de regering nadrukkelijk voor de kant van de slachtoffers en werd de voormalige dictator alsnog veroordeeld.

In 1978 kon de marketingstunt over het vrolijke en vrije Argentinië het alleen winnen van de kritische media als het land de wereldtitel voetbal veroverde. Daar moest alles voor wijken. Argentinië beschikte over een goed elftal, onmogelijk was het niet. Maar tijdens het toernooi moest de ploeg in de tweede groepsronde met vier doelpunten verschil winnen van Peru, anders zou Brazilië de finale tegen Nederland spelen. Terwijl kritische journalisten door de geheime politie in Amerikaanse limousines, Ford Falcons zonder nummerborden, werden gevolgd, maakt de junta zich zorgen over het beslissende duel met de al uitgeschakelde Peruanen. Ik zat erbij en ik keek ernaar. Peru werd met 6-0 van het veld gespeeld. De in Argentinië geboren Peruaanse keeper Ramon Quiroga maakte een ongeïnteresseerde indruk. Voor de wedstrijd had Videla met Henry Kissinger, de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, beide ploegen in de kleedkamer opgezocht. Jaren later zou de Peruaanse aanvaller Juan Oblitas verklaren dat de komst van Videla erg intimiderend was voor de voetballers. In 1998 vertelde Quiroga in de Argentijse krant La Nacion dat hij ervan overtuigd was dat er spelers waren omgekocht. Hij bedoelde vooral verdediger Rodolfo Manzo, die in Peru de bijnaam La Vendido (De Verkochte) kreeg. Verder wees hij naar zijn coach. Waarom stonden de wisselspelers Roberto Rojas en Raul Gorriti plotseling in de basis? En de keeper maakte zich zorgen over het aantal betrokkenen dat sindsdien op onnatuurlijke wijze om het leven was gekomen. Rojas overleefde een auto-ongeluk niet en trainer Marcos Caldéron kwam om bij een vliegtuigcrash. Het keiharde bewijs van omkoping werd nooit geleverd.

Door publicaties in Peruaanse kranten van oud-senator Genaro Ledesma is de zaak plotseling weer actueel. Hij diende een aanklacht in bij de rechtbank in Buenos Aires en wil onder ede verklaren dat Argentinië de wedstrijd tegen Peru destijds kocht, wat ten koste ging van Brazilië. Volgens Ledesma was het een samenzwering – Plan Condor – tussen de twee Zuid-Amerikaanse junta's. In ruil voor de 6-0 zou Videla een groep politieke gevangenen hebben vrijgelaten, onder wie Ledesma. Ook ontving Peru veertienduizend ton graan en een flinke lening.

De zaak is nog niet officieel aangekaard bij de FIFA, maar ik sluit niet uit dat Brazilië erop aandringt. Ik hoop in elk geval dat de KNVB zich er niet in mengt. Het lijkt me ongepast met terugwerkende kracht de wereldtitel op te eisen. De Oranje-spelers hebben de acties in Nederland en het schrikbewind in Argentinië destijds alleen maar belachelijk gemaakt en gebagatelliseerd. Zij zijn de laatsten die een Wereldbeker verdienen. Als het zover komt zou Nederland de bokaal moeten opdragen aan die moedige en wanhopige Dwaze Moeders, die nog steeds niet weten waar hun kinderen en kleinkinderen zijn gebleven. En misschien kan prinses Máxima aan haar vader vragen hoe de vork in de steel zit. Jorge Zorreguieta was de minister van Landbouw onder Videla.

Guus Hiddink bezit een kapitaal pand in de Amsterdamse grachtengordel en schurkt graag tegen mensen als Freek de Jonge aan. Hij drinkt zijn kop koffie bij voorkeur in een literair café en voelt zich thuis in semi-intellectuele VPRO-kringen; allemaal mensen die gepassioneerd actie voerden tegen de Argentijnse junta. Ik vraag me af hoe geëngageerd Nederland reageert op het nieuws dat Hiddink, naar verluidt tegen een salaris van tien miljoen euro voor anderhalf jaar, de technische baas wordt van Anzhi Makhachkala. In het praatprogramma Voetbal International trachtte de ex-bondscoach zich afgelopen vrijdag nog als een veredeld sociaal werker te verkopen, die in Dagestan een jeugdopleiding, een medisch centrum en een ziekenhuis ging stichten. Nee, geld speelde geen rol in zijn leven, dat had hij al in overvloed. Zou Hiddink nou echt denken dat het Nederlandse volk onnozel is? Dat honderdduizend kijkers zich van alles laten wijsmaken door een hypocriete op geld beluste, oude corpulente coach die met zijn welvaartsbuik bijna uit zijn trainingspak knapt? Hiddink zou een kerel zijn geweest als hij de waarheid had verteld.

Dagestan is een verderfelijk land in de door terrorisme geteisterde Kaukasus. Mijn nieuwe baas Suleyman Kerimou heeft geen boodschap aan mensenrechten, volgens getuigen was hij aanwezig bij martelingen van zijn vijanden. We spelen de thuiswedstrijden in de armste en meest corrupte stad aan de Kaspische Zee. Er zijn daar volop restaurants, bordelen en nachtclubs en natuurlijk voldoende criminelen met kalasjnikovs om voor mijn veiligheid te zorgen. Ach, die honderd huurmoorden per jaar neem ik niet serieus, in Amsterdam moet je ook geen verkeerde afslag nemen. Tja, zo'n mensenrechtengroep als Memorial probeert de mensen tegen elkaar op te stoken, dat moet je gewoon negeren. Een normaal mens gaat natuurlijk nooit naar zo'n land, maar vertel mij eens waar ik elders tien miljoen euro in mijn zak kan steken. Daar mag iedereen het zijne van denken, maar ik ben 65 jaar, dat bepaal ik toevallig zelf.

Voor een dergelijke tirade zou ik nog respect hebben gehad. Ik heb schijt aan de hele wereld, blijft een duidelijk en eerlijk standpunt. Maar het volk wijmaken dat je ontwikkelingswerk gaat doen, is doorzichtig en oneerlijk. Hiddink gaat in een luxueus hotel in Moskou wonen en wordt met zijn voetballende miljonairs voor elke thuiswedstrijd met een privéjet naar de zwaarbewaakte Russische deelrepubliek Dagestan gevlogen, waar de wetteloosheid hoogtij viert, waardoor de rijken steeds rijker worden en de lokale bevolking steeds armer wordt. Na de wedstrijd vertrekt het gezelschap meteen naar het vliegveld om terug te keren naar het tweeduizend kilometer van Makhachkale verwijderde Moskou, waar de spelers in de voorstad Kratovo wonen en trainen. Anzhi was tot 18 januari 2011 een nietszeggende club in de marge. Toen kocht de puissant rijke zakenman Suleyman Kerimov de club met steun van Magomedsalam Magomedev, de president van Dagestan. Anzhi kocht de Marokkaanse Nederlander Mbark Boussoufa, Yuri Zhirkov, Roberto Carlos, Samuel Eto'o en Balász Dzsudzsák, die inmiddels is doorverkocht naar Dinamo Moskou. De technische leiding van Anzhi is sinds vorige week in handen van onze nationale trots Guus Hiddingk en de bofkonten Ton du Chatinier en Zeljko Petrovic. Ik feliciteer ze met hun financiële meevaller, maar ze moeten geen sprookjes meer vertellen over sociale projecten en sportieve uitdagingen.

SportFreak
23-02-12, 00:24
ik heb vi hier voor mij liggen (ik morgen alles lezen)

Olive Yao
23-02-12, 00:27
ik heb vi hier voor mij liggen (ik morgen alles lezen)

O. k, laat je weten wat jij als voetbalfan ervan vindt?

Bofko
23-02-12, 02:35
Ranzig stukje van Derksen. Die gaat ooit nog eens ten onder aan zijn eigen cynisme. Johan, de nederlander-kenner en -dienaar, denkt echt dat Guus van zijn 50 miljoen 55 miljoen wil maken en dat niet durft te zeggen. Johan wil Guus naar de Graafschap zien gaan , dat vindt-ie pas idealisme. En als de Graafschap ondanks Guus toch degradeert , wat dan ? Guus heeft daar wel over nagedacht. Aad de Mos komt niet meer aan de bak sinds zijn Sparta-debacle...
Bij Anzi heeft Guus niks te verliezen.Als je d'r zo financieel warmpjes bij zit als Guus gaat het niet meer om geld, het gaat dan om status. Het algemene beeld dat hij een toptrainer is moet zo lang mogelijk bewaard blijven.
En als je bang bent voor het zwarte gat is status het enige wat je kennelijk nog hebt.:cheefbek:

knuppeltje
23-02-12, 09:40
Ik denk niet dat hij dat denkt. Hij heeft zich waarschijnlijk afgevraagd wat hij in godsnaam bij een Nederlandse club nog zou moeten doen.

Het gros van de Nederlandse voetballers in de eredivisie zijn over het paard getilde grootverdieners met een veel te groot ego, een veel te laag arbeidsethos en vaak een veel te grote waffel. En zo gauw hun clubje onder andere door die veel te grote salarissen van die spelers in financiële moeilijkheden komen...dan mag de gemeenschap weer eens met vele miljoenen over de brug komen.

Daarbij vertelt die Cat-weasel Derks er niet bij dat hij zelf aan het dat hypocriete gedoe een dikke goed belegde boterham verdient.

En Guus...?, die was wel gek dat hij naar die onbehouwen vlerk zou luisteren. Laar hem maar mooi zijn hobby uitleven, daarvoor moet hij vooralsnog heel wat doen.

Olive Yao
23-07-12, 19:20
.



Ranzig stukje van Derksen. Die gaat ooit nog eens ten onder aan zijn eigen cynisme. Johan, de nederlander-kenner en -dienaar, denkt echt dat Guus van zijn 50 miljoen 55 miljoen wil maken en dat niet durft te zeggen. Johan wil Guus naar de Graafschap zien gaan , dat vindt-ie pas idealisme. En als de Graafschap ondanks Guus toch degradeert , wat dan ? Guus heeft daar wel over nagedacht. Aad de Mos komt niet meer aan de bak sinds zijn Sparta-debacle...
Bij Anzi heeft Guus niks te verliezen.Als je d'r zo financieel warmpjes bij zit als Guus gaat het niet meer om geld, het gaat dan om status. Het algemene beeld dat hij een toptrainer is moet zo lang mogelijk bewaard blijven.
En als je bang bent voor het zwarte gat is status het enige wat je kennelijk nog hebt.:cheefbek:

Dit weerspreek ik niet, hoor.

Wat me het meest trof was dit:


Voor de wedstrijd had Videla met Henry Kissinger, de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, beide ploegen in de kleedkamer opgezocht.

Heb recent een documentaire over de schaker Bobby Fischer gezien, en daarin drukte (als ik het me goed herinner) Heinz Kissinger Fischer op het hart om tegen Spasski te schaken om het wereldkampioenschap. Het ging hem om de rol van sport in de koude oorlog. In Argentinië zou de wereldtitel de aandacht afleiden van de junta. Dat is wat Heinz Kissinger daar uitspookte - bewijs van zn medeplichtigheid.

Eke
23-07-12, 22:35
http://www.youtube.com/watch?v=9oBdS0nP0tU&feature=related


supporter : "Anzji is als nieuwe adem..." Niet alleen problemen rondom ons, maar ook vreugde !

"Anzji is een symbool geworden van vooruitgang binnen Dagestan".