PDA

Bekijk Volledige Versie : Leven We In 'Het Einde van de Geschiedenis " ?



Verlicht
25-02-12, 20:57
"Leven We Echt In 'Het Einde van de Geschiedenis " ?

Bron : A certain Lunatic Japanese-US political scientist


Nou, after the fall & historic defeat of both the Soviet-Union & its inhumane toltalitarian communism , after the fall of the Berlin's wall i still have a piece of at home by the way (a piece of the wall ) , it seemed that the west had won indeed

A certain Japanese _US political scientist proclaimed then at that time the so-called

"End of history " = the so-called final victory of both liberal secular democracy & its economic wing : capitalism


Was the man right ?

The recent events in or the so-called democratisation of the Arab world seem to confirm the man' "vision or prophecy " :

Even China itself have been experiencing some dissident pro-democracy movements that were temporarily crushed by the communist regime , for the time being at least

China that has been becoming more & more a materialistic consumption culture under its fierce inhumane version of capitalism combined with communism , so ,it's only a matter of time before China will be indeed abandoning its dead & defeated communism

The same goes for Russia under the suffocating strong hold & dictatorship of Poetin & his allies : the powerful industrial & other oligarchy , together with Russia's nouveaux riches :

Poetin + the Russian oligarchy power have been challenged lately by the opposition supported by the west , especially by the US : it's only a matter of time before Russia will be becoming a democracy , so it seems


Are we really living in the so-called "End of history " : the end of the time of ideologies with the final victory of the following ideologies : democracy & capitalism ?

Do tell me about it , thanks, appreciate indeed

................................

Living in the End Times (According to Slavoj Zizek)



Here is another view no less lunatic than the above mentioned one trying to revive the dead & defeated : communism , even though it has some elements of truth

Living in the End Times (According to Slavoj Zizek) | Watch Free Documentary Online (http://topdocumentaryfilms.com/living-end-times-slavoj-zizek/)


Living in the End Times According to Slavoj Zizek - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Gw8LPn4irao&feature=player_embedded#)!





...................



http://www.youtube.com/watch?v=9WioGPTPotQ&feature=related

Verlicht
25-02-12, 21:48
Wat een idioot onwetendheid & arrogantie om te veronderstellen dat we zouden leven in "het einde van de geschiedenis " alsof kennis is statisch & a-historisch , alsof men geen hersens , creativiteit of hart meer zou hebben , alsof de wetenschap alles had verklaard , alsof het leven op aarde plotseling ten einde kwam, alsof evolutie diens eigen einde station had bereikt ...pfff...


alsof men al precies weet wat de mens zou zijn,wat het leven zou zijn, wat geest is , wat materie is , wat de menselijk natuur zou inhouden , hoe het universum in elkaar zou zitten .........


T R A G I _ H I L A R I S C H

Liberal democracy & capitalism are just historic phases that will surely be surpassed as they already are by...islam for example

Verlicht
25-02-12, 21:54
Living in the End Times (According to Slavoj Zizek)



Here is another view no less lunatic than the above mentioned one trying to revive the dead & defeated : communism , even though it has some elements of truth

Living in the End Times (According to Slavoj Zizek) | Watch Free Documentary Online (http://topdocumentaryfilms.com/living-end-times-slavoj-zizek/)


Living in the End Times According to Slavoj Zizek - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=Gw8LPn4irao&feature=player_embedded#)!

Kortman
25-02-12, 22:29
Wat een idioot onwetendheid & arrogantie om te veronderstellen dat we zouden leven in "het einde van de geschiedenis " alsof kennis is statisch & a-historisch , alsof men geen hersens , creativiteit of hart meer zou hebben , alsof de wetenschap alles had verklaard , alsof het leven op aarde plotseling ten einde kwam, alsof evolutie diens eigen einde station had bereikt ...pfff...


alsof men al precies weet wat de mens zou zijn,wat het leven zou zijn, wat geest is , wat materie is , wat de menselijk natuur zou inhouden , hoe het universum in elkaar zou zitten .........


T R A G I _ H I L A R I S C H

Liberal democracy & capitalism are just historic phases that will surely be surpassed as they already are by...islam for example

De feiten liegen er anders niet om .
''Onze '' ZON is gewoon een ordinair sterretje waarvan er miljarden zijn , vroeg of laat zijn ze toch opgebrand .
De Aarde waarop wij leven is slechts een spelden knopje , gevangen in een baan om de Zon .

De Zon gaat inderdaad op een dag uitdoven, maar we hoeven ons daar nog geen zorgen over te maken. De Zon gaat nog zeker enkele miljarden jaren mee. Er zijn veel dringendere problemen die we eerst moeten overleven (oorlogen, opwarming van de aarde, overbevolking) vooraleer het uitdoven van de Zon aan de beurt komt.
Voordat de Zon uitdooft, zal ze in haar laatste stuiptrekkingen eerst veel groter worden. De Aarde zal dus niet sterven door bevriezing maar wel door verbranding. Als binnen enkele miljarden jaren de Aarde nog bewoond is, zullen we enkel kunnen overleven door uit te wijken naar planeten & manen die veel verder van de Zon gelegen zijn.


Maar miljarden jaren is nog erg lang. Bedenk dat home sapiens sapiens *)nog geen miljoen jaar bestaat!



En als je dan bedenkt dat de Profeten o.a Christus en Mohammed ,pas respectievelijk 2012 en ong 1442 jaar geleden ten tonele verschenen, en nog geen 350 jaar geleden vond Otto von Guericke 1602-1686. Duits natuurkundige ,een machine uit die statische elektriciteit produceerde met een grote bol zwavel.
Het zou nog 200 jaar duren voor dat we gebruik gingen maken van deze kracht bron, waarom nu bijna alles draaid ,zonder deze bron zouden we zelfs nu niet op deze site zitten.!
En maar gillen en krijsen dat geloof zoooooooooo belangrijk is en dan uiteraard nog dat geloof waarvan JIJ denkt dat het natuurlijk het belangrijkste is .
Nu ik dit typ staan mensen *)in SYRIE en tientallen andere plekken op deze wereld elkaar naar het leven en vallen er doden omdat ze het niet met elkaar eens zijn .

*) APENSOORT een met rede begaafd wezen , ook wel mensen genoemd .
Stof genoeg om nog eens GOED na te denken !

:droef:

Verlicht
25-02-12, 22:45
De feiten liegen er anders niet om .
''Onze '' ZON is gewoon een ordinair sterretje waarvan er miljarden zijn , vroeg of laat zijn ze toch opgebrand .
De Aarde waarop wij leven is slechts een spelden knopje , gevangen in een baan om de Zon .

De Zon gaat inderdaad op een dag uitdoven, maar we hoeven ons daar nog geen zorgen over te maken. De Zon gaat nog zeker enkele miljarden jaren mee. Er zijn veel dringendere problemen die we eerst moeten overleven (oorlogen, opwarming van de aarde, overbevolking) vooraleer het uitdoven van de Zon aan de beurt komt.
Voordat de Zon uitdooft, zal ze in haar laatste stuiptrekkingen eerst veel groter worden. De Aarde zal dus niet sterven door bevriezing maar wel door verbranding. Als binnen enkele miljarden jaren de Aarde nog bewoond is, zullen we enkel kunnen overleven door uit te wijken naar planeten & manen die veel verder van de Zon gelegen zijn.


Maar miljarden jaren is nog erg lang. Bedenk dat home sapiens sapiens *)nog geen miljoen jaar bestaat!



En als je dan bedenkt dat de Profeten o.a Christus en Mohammed ,pas respectievelijk 2012 en ong 1442 jaar geleden ten tonele verschenen, en nog geen 350 jaar geleden vond Otto von Guericke 1602-1686. Duits natuurkundige ,een machine uit die statische elektriciteit produceerde met een grote bol zwavel.
Het zou nog 200 jaar duren voor dat we gebruik gingen maken van deze kracht bron, waarom nu bijna alles draaid ,zonder deze bron zouden we zelfs nu niet op deze site zitten.!
En maar gillen en krijsen dat geloof zoooooooooo belangrijk is en dan uiteraard nog dat geloof waarvan JIJ denkt dat het natuurlijk het belangrijkste is .
Nu ik dit typ staan mensen *)in SYRIE en tientallen andere plekken op deze wereld elkaar naar het leven en vallen er doden omdat ze het niet met elkaar eens zijn .

*) APENSOORT een met rede begaafd wezen , ook wel mensen genoemd .
Stof genoeg om nog eens GOED na te denken !

:droef:

Ja, ok , maar het universum heeft wel een bepaald doel , geen al van tevoren vastgelegd doel maar een dyanmisch doel waaraan de mensheid een bepaald deel moet nemen via menselijk creativiteit onder God's dynamisch schepping van het universum : de mensheid behoort zelf een 'schepper " te worden om deel te kunnen nemen aan de dynamisch schepping process van het universum door God , neem ik aan

de huidige mensheid is verre verwijderd of miljoenen licht jaren verwijderd van dat realistisch ideaal zoals jezelf ziet dus , hopeloos

Slinger
26-02-12, 11:01
"Leven We Echt In 'Het Einde van de Geschiedenis " ?

Bron : A certain Lunatic Japanese-US political scientist


Nou, after the fall & historic defeat of both the Soviet-Union & its inhumane toltalitarian communism , after the fall of the Berlin's wall i still have a piece of at home by the way (a piece of the wall ) , it seemed that the west had won indeed

A certain Japanese _US political scientist proclaimed then at that time the so-called

"End of history " = the so-called final victory of both liberal secular democracy & its economic wing : capitalism


Was the man right ?

The recent events in or the so-called democratisation of the Arab world seem to confirm the man' "vision or prophecy " :

Even China itself have been experiencing some dissident pro-democracy movements that were temporarily crushed by the communist regime , for the time being at least

China that has been becoming more & more a materialistic consumption culture under its fierce inhumane version of capitalism combined with communism , so ,it's only a matter of time before China will be indeed abandoning its dead & defeated communism

The same goes for Russia under the suffocating strong hold & dictatorship of Poetin & his allies : the powerful industrial & other oligarchy , together with Russia's nouveaux riches :

Poetin + the Russian oligarchy power have been challenged lately by the opposition supported by the west , especially by the US : it's only a matter of time before Russia will be becoming a democracy , so it seems


Are we really living in the so-called "End of history " : the end of the time of ideologies with the final victory of the following ideologies : democracy & capitalism ?

Do tell me about it , thanks, appreciate indeed

Fukuyama krijgt nog meer meer gelijk dan hij zelf dacht. Zie de ontwikkelingen in het midden-oosten.

Eke
26-02-12, 11:37
"We" leven altijd in het eind van de geschiedenis. Behalve als je in reincarnatie geloofd

Als de dufheid in m'n hoofd verdwenen zal zijn, lees ik je topic-artikel , Verlicht :)

Fijne zondag iedereen !!!

H.P.Pas
26-02-12, 11:40
"We" leven altijd in het eind van de geschiedenis. Behalve als je in reincarnatie geloofd




Het Einde der Tijden is nabij.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Eke
26-02-12, 11:52
Het Einde der Tijden is nabij.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Yep, HP. Gisteren is er een mooie documentaire te zien geweest over Stonehenge , die kring van soort Asterix- en Obeliskstenen in Zuid-Engeland.(neolitische periode, zeg maar steentijdperk)
Voor de kijkers die er geen genoeg van konden krijgen volgde er een tweede docu over het leven in het laat-paleolithicum in West-Europa (18.000 en 10.000 jaar voor Chr.)
Boeiend en heeeel veel botjes :hihi:
Dan voel je je zo'n nietig onderdeeltje van het leven op aarde. En vooral tijdelijk :)
Als zoiets niet relativeert...dan weet ik het niet !

Slinger
26-02-12, 11:56
"We" leven altijd in het eind van de geschiedenis. Behalve als je in reincarnatie geloofd

Als de dufheid in m'n hoofd verdwenen zal zijn, lees ik je topic-artikel , Verlicht :)

Fijne zondag iedereen !!!

Hé Eke, heb je een glaasje te veel op?

Eke
26-02-12, 12:00
Hé Eke, heb je een glaasje te veel op?

Twee beslagen glaasjes per dag, zodat ik goed op m'n neus kan kijken..en soms wat verder, Slinger :hardlach:

Slinger
26-02-12, 12:02
Twee beslagen glaasjes per dag, zodat ik goed op m'n neus kan kijken..en soms wat verder, Slinger :hardlach:

Dan kun jij in elk geval verder kijken dan je neus lang is. :wink:

Eke
26-02-12, 12:07
Dan kun jij in elk geval verder kijken dan je neus lang is. :wink:

Vrijdag heb ik een kleine ingreep gehad in het ziekenhuiis. Daar heb ik dus geen last van gelukkig. Maar die chronische burnout reageert meteen heftig de dag(en) erna. Duf en doodop. Daarom is het leuk af en toe naar jullie teksten te kijken :) Ik doe geen moer bijna.
Ik ga weer. Dag !

Ga maar lekker door met de discussies !

Slinger
26-02-12, 12:08
Vrijdag heb ik een kleine ingreep gehad in het ziekenhuiis. Daar heb ik dus geen last van gelukkig. Maar die chronische burnout reageert meteen heftig de dag(en) erna. Duf en doodop. Daarom is het leuk af en toe naar jullie teksten te kijken :) Ik doe geen moer bijna.
Ik ga weer. Dag !

Beterschap, Eke.

Verlicht
26-02-12, 19:40
Fukuyama krijgt nog meer meer gelijk dan hij zelf dacht. Zie de ontwikkelingen in het midden-oosten.


Only time will tell, so

Lees eens wat ik daarover zei hierboven voor een keertje

Verlicht
26-02-12, 19:45
Het Einde der Tijden is nabij.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

we hebben het hier over het zgn " end of history " ,niet over 'The end of time " : groot verschil

Fukuyama of zoiets had bedoeld dat liberaal democratie+ kapitalisme zijn het einde station voor de mensheid , Zizek bedoelde met "het einde van de tijd " een relatief weerlegging van 'the end of history " : the so-called return of "communism "

zo, niemand hier had het over het einde van de tijd in religieus zin althans dus

Verlicht
26-02-12, 19:48
Is er iemand hier wel die iets ontopics kan melden ?

Kortman
26-02-12, 22:21
Ja, ok , maar het universum heeft wel een bepaald doel , geen al van tevoren vastgelegd doel maar een dyanmisch doel waaraan de mensheid een bepaald deel moet nemen via menselijk creativiteit onder God's dynamisch schepping van het universum : de mensheid behoort zelf een 'schepper " te worden om deel te kunnen nemen aan de dynamisch schepping process van het universum door God , neem ik aan

de huidige mensheid is verre verwijderd of miljoenen licht jaren verwijderd van dat realistisch ideaal zoals jezelf ziet dus , hopeloos

De mensheid ???? Wij mensen een laag bij de grondkruipende zuurstof verbruikend , stront en pies producerende ,enigsins ontwikkelde apen soort met een hoogmoedswaan zin , die na duizenden jaren aan modderen*) nog steeds dagelijks elkaar ergens op dit kluitje aarde elkaar uitmoorden uit naam van GOD? of om de minst onbenullige dingen zoals een lapje grond of olie terwijl er zonne energie genoeg is !
Of elkaar vermoorden als er een boek verbrand wordt al dan niet met opzet ,ook al is dit boek heilig verklaard ! net zoals een koe in India als je die per ongeluk dood rijdt ben je zelf onderhand ter dood verklaard en zo kan ik nogwel ff doorgaan.
*) Nog geen 100 jaar geleden was er geen T.V geen RMI scan geen mobieltje geen satelieten die om de aarde zweven geen atoom bom geen vliegtuigen die honderden mensen in een keer naar het andere eind van de Aarde kunnen brengen , geen mensen die op de Maan geweest waren , geen middel tegen T.B.C en andere ziektes geen centrale verwarming enz enz .
Ik bedoel maar de Mens heid staat pas aan het begin van hun ontwikkeling ,willen ze overleven dan zal iedereen hand in hand daar aan mee moeten werken ongeacht Geloof ,afkomst of land de bron waarop nu alles bijna op draaid ,is na nog geen 100 jaar al voor 80 % op ! ja olie bedoel ik ....en ze voeren oorlog die meer olie opzuipt als dat er te winnen valt .
Wat is de mens ... een stom element ,wat darmen en wat pens wat stront en wat pis dat is alles wat de mens is !
:vingers:

Verlicht
26-02-12, 22:39
De mensheid ???? Wij mensen een laag bij de grondkruipende zuurstof verbruikend , stront en pies producerende ,enigsins ontwikkelde apen soort met een hoogmoedswaan zin , die na duizenden jaren aan modderen*) nog steeds dagelijks elkaar ergens op dit kluitje aarde elkaar uitmoorden uit naam van GOD? of om de minst onbenullige dingen zoals een lapje grond of olie terwijl er zonne energie genoeg is !
Of elkaar vermoorden als er een boek verbrand wordt al dan niet met opzet ,ook al is dit boek heilig verklaard ! net zoals een koe in India als je die per ongeluk dood rijdt ben je zelf onderhand ter dood verklaard en zo kan ik nogwel ff doorgaan.
*) Nog geen 100 jaar geleden was er geen T.V geen RMI scan geen mobieltje geen satelieten die om de aarde zweven geen atoom bom geen vliegtuigen die honderden mensen in een keer naar het andere eind van de Aarde kunnen brengen , geen mensen die op de Maan geweest waren , geen middel tegen T.B.C en andere ziektes geen centrale verwarming enz enz .
Ik bedoel maar de Mens heid staat pas aan het begin van hun ontwikkeling ,willen ze overleven dan zal iedereen hand in hand daar aan mee moeten werken ongeacht Geloof ,afkomst of land de bron waarop nu alles bijna op draaid ,is na nog geen 100 jaar al voor 80 % op ! ja olie bedoel ik ....en ze voeren oorlog die meer olie opzuipt als dat er te winnen valt .
Wat is de mens ... een stom element ,wat darmen en wat pens wat stront en wat pis dat is alles wat de mens is !
:vingers:

Nee, beste meneer :

het hangt allemaal af van wat voor visie van de mens men zou hebben : de mens is veel meer dan wat je hierover zegt : de mens of het universum werden niet voor niks geschappen, integendeel zelfs

het leven op aarde is slechts een tijdelijk station halte op weg naar het eeuwig leven na de dood , anders heeft het leven op aarde geen enkel zin wat absoluut niet het geval is dus

Prettig avond nog , beste aardig meneer , het beste , beste wensen

Verlicht
26-02-12, 22:47
Quote :

..........." ...I have no need of the ear of today

I am the voice of the poet of tomorrow

My own age does not understand my deep meanings

My Joseph is not of this market

I despair of my old companions

My Sinai burns forsake of the Moses who is coming

Their sea is silent , like dew

But my dew is storm-ridden like the ocean

My song is of another world than theirs

This bell calls other travellers to take the road

Many a poet was born after his death

Opened our eyes when his own were closed

And journeyed forth again in nothingness

Like roses blossoming o'er the earth of his grave

Albeit caravans passed through this desert

They passed , as a camel steps, with little sound

But i am a lover , loud crying is my faith

The clamour of judgement day is one of my minions

My song exceeds the range of the chord

yet i do not fear that my lute will break ....." End quote

Source : the secrets of the self (poetry ) by Dr Sir philosopher poet Mohammed Iqbal





Mooi gedicht .

Dank u wel : thanks to Mohammed Iqbal :

You can download that great poetry for free from here below :

ASRAR-I-KHUDI (The Secrets of Self) - Dr. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14136/asrar-i-khudi-the-secrets-of-self)

& this is his masterpiece , i guess, you can download for free as well :

The Reconstruction of Religious Thought in Islam - Sir. Muhammad Iqbal | Feedbooks (http://fr.feedbooks.com/userbook/14177/the-reconstruction-of-religious-thought-in-islam)

Kortman
26-02-12, 23:18
Nee, beste meneer :

het hangt allemaal af van wat voor visie van de mens men zou hebben : de mens is veel meer dan wat je hierover zegt : de mens of het universum werden niet voor niks geschappen, integendeel zelfs

het leven op aarde is slechts een tijdelijk station halte op weg naar het eeuwig leven na de dood , anders heeft het leven op aarde geen enkel zin wat absoluut niet het geval is dus

Prettig avond nog , beste aardig meneer , het beste , beste wensen

Dank je wel jij ook en prettige avond .
Jammer dat je niet wil of kunt begrijpen ,dat wij mensen echt niet uniek zijn .
Dacht je nu echt dat wij de enige waren die een planeetje zoals onze Aarde is , bewonen?
En dat wij zo uniek zijn dat we later een ''eeuwig leven krijgen'' ?? hoe zit dat met onze dieren ? b.v dolfijnen ,apen enz die wel is waar minder hersenen hebben dan wij maar toch ? of mensen die met een ziekte b.v Down syndroom geboren worden ,waar gevallen bij zijn die schrijnend zijn te noemen o.a Doof blind en stom ,die zelf niets kunnen zelfs niet zindelijk zijn geen benul hebben wie ze zijn of waar ze zijn (ik geef nu het ergste voorbeeld maar het zijn toch mensen die minder kunnen. als een doorsnee aap ).het blijft een vraag.
Ik zou er niet uit komen wie dat wel kan mag het zeggen.
Zelfs al is de kans een op het miljoen op een sterretje zoals onze Zon is ,dan nog moeten er duizenden planeten zijn zoals de AARDE die dus bewoond kunnen zijn.
Nogmaals wij staan pas aan het begin van onze ontwikkeling het bewijs daarvan heb ik in mijn vorige antwoord al gegeven.
Nogmaals ieder heeft zo zijn eigen visie , nog geen 400 jaar geleden In oktober 1632 werd Galilei in de ban gedaan door de Rooms Katholieken kerk omdat de goede man beweerde dat niet de ZON om de AARDE draaide !
Ja je leest het goed ! 400 jaar geleden (een split seconde in de tijd ).
P.s Als er een Universele krant of nieuwsbron zou bestaan , dan zou deze bron niet eens het vergaan van de Aarde publiseren , het zou net zo zot zijn als morgen de ochtend krant of het nieuws op de T.V zou openen met:
Afgelopen nacht is op onverklaarbare wijze een korreltje zand uit de Sahara verdwenen!
:student:

Verlicht
26-02-12, 23:34
Dank je wel jij ook en prettige avond .
Jammer dat je niet wil of kunt begrijpen ,dat wij mensen echt niet uniek zijn .
Dacht je nu echt dat wij de enige waren die een planeetje zoals onze Aarde is , bewonen?
En dat wij zo uniek zijn dat we later een ''eeuwig leven krijgen'' ?? hoe zit dat met onze dieren ? b.v dolfijnen ,apen enz die wel is waar minder hersenen hebben dan wij maar toch ? of mensen die met een ziekte b.v Down syndroom geboren worden ,waar gevallen bij zijn die schrijnend zijn te noemen o.a Doof blind en stom ,die zelf niets kunnen zelfs niet zindelijk zijn geen benul hebben wie ze zijn of waar ze zijn (ik geef nu het ergste voorbeeld maar het zijn toch mensen die minder kunnen. als een doorsnee aap ).het blijft een vraag.
Ik zou er niet uit komen wie dat wel kan mag het zeggen.
Zelfs al is de kans een op het miljoen op een sterretje zoals onze Zon is ,dan nog moeten er duizenden planeten zijn zoals de AARDE die dus bewoond kunnen zijn.
Nogmaals wij staan pas aan het begin van onze ontwikkeling het bewijs daarvan heb ik in mijn vorige antwoord al gegeven.
Nogmaals ieder heeft zo zijn eigen visie , nog geen 400 jaar geleden In oktober 1632 werd Galilei in de ban gedaan door de Rooms Katholieken kerk omdat de goede man beweerde dat niet de ZON om de AARDE draaide !
Ja je leest het goed ! 400 jaar geleden (een split seconde in de tijd ).
P.s Als er een Universele krant of nieuwsbron zou bestaan , dan zou deze bron niet eens het vergaan van de Aarde publiseren , het zou net zo zot zijn als morgen de ochtend krant of het nieuws op de T.V zou openen met:
Afgelopen nacht is op onverklaarbare wijze een korreltje zand uit de Sahara verdwenen!
:student:


Ik stel uw zeer interessante reacties wel op prijs, dank u wel van harte

Vriend, bij gebrek aan tijd , we zijn wel uniek & wel verheven boven meest God's schepping + we hebben een bepaald dynamisch doel moeten dienen , lang verhaal, morgen dan wel :


Prettig avond , het ga je goed ; je bent echt een leuk aardig mens met het hart op de goeie plaats , echt :

dan maar het volgende als je het niet erg vindt :


http://www.youtube.com/watch?v=9WioGPTPotQ&feature=related

super ick
27-02-12, 09:10
min 25

De devaluatie van de dollar was al lang gepland door (uiteraard) de Joden.

Het waren ook vast de Joden die de meteoor op aarde lieten storten waardoor alle dinosaurussen stierven.

Verlicht
29-02-12, 18:56
min 25

De devaluatie van de dollar was al lang gepland door (uiteraard) de Joden.

Het waren ook vast de Joden die de meteoor op aarde lieten storten waardoor alle dinosaurussen stierven.

Luister dan even naar die aardig wijs brilliant grappig man eerst met een kritisch oor & geest :

zie zijn indrukwekkend profiel :

Imran Nazar Hosein - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Imran_Nazar_Hosein)

Kortman
29-02-12, 23:01
Luister dan even naar die aardig wijs brilliant grappig man eerst met een kritisch oor & geest :

zie zijn indrukwekkend profiel :

Imran Nazar Hosein - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Imran_Nazar_Hosein)

Indd zijn profiel is indrukwekkend maar al zijn referencies zijn Moslims :
Hij heeft continu actief gereisd over de hele wereld op islamitische lezingen-tournees sinds zijn afstuderen aan het Aleemiyah Instituut voor Islamitische Studies in 1971 op 29-jarige leeftijd. Hij schreef tientallen boeken over de islam die altijd werden ontvangen met veel lof. ‘Jeruzalem in de Koran - Een islamitische kijk op het lot van Jeruzalem’ is uitgegroeid tot een bestseller en is vertaald en gepubliceerd in verschillende talen.

Prof. dr. Malik Badri, decaan van het Internationaal Instituut voor Islamitische denken en Beschaving in Kuala Lumpur, Maleisië, schreef het voorwoord van het boek.

Imran’s eerste boek, getiteld ‘Islam en het boeddhisme in de Moderne Wereld’ is geschreven toen hij net 29 was en is nog steeds het enige boek over het onderwerp door een moslimgeleerde. Dat boek werd met veel lof ontvangen door eminente Moslim geleerden als de Vice-kanselier van de universiteit van Karachi en door gerenommeerde historici als Dr Ishtiaq Husain Quraishi, vooraanstaande Pakistaanse jurist en filosoof, AK Brohi, en eminente moslim socioloog Dr Basharat Ali.

Maulana Fazlur Rahman Dr Ansari, een uitstekende kenner van de islam van de moderne tijd, schreef het voorwoord van dat boek.

Ik bedoel maar :allemaal kippen uit dezelfde ren :zegniets:

Verlicht
29-02-12, 23:18
Indd zijn profiel is indrukwekkend maar al zijn referencies zijn Moslims :
Hij heeft continu actief gereisd over de hele wereld op islamitische lezingen-tournees sinds zijn afstuderen aan het Aleemiyah Instituut voor Islamitische Studies in 1971 op 29-jarige leeftijd. Hij schreef tientallen boeken over de islam die altijd werden ontvangen met veel lof. ‘Jeruzalem in de Koran - Een islamitische kijk op het lot van Jeruzalem’ is uitgegroeid tot een bestseller en is vertaald en gepubliceerd in verschillende talen.

Prof. dr. Malik Badri, decaan van het Internationaal Instituut voor Islamitische denken en Beschaving in Kuala Lumpur, Maleisië, schreef het voorwoord van het boek.

Imran’s eerste boek, getiteld ‘Islam en het boeddhisme in de Moderne Wereld’ is geschreven toen hij net 29 was en is nog steeds het enige boek over het onderwerp door een moslimgeleerde. Dat boek werd met veel lof ontvangen door eminente Moslim geleerden als de Vice-kanselier van de universiteit van Karachi en door gerenommeerde historici als Dr Ishtiaq Husain Quraishi, vooraanstaande Pakistaanse jurist en filosoof, AK Brohi, en eminente moslim socioloog Dr Basharat Ali.

Maulana Fazlur Rahman Dr Ansari, een uitstekende kenner van de islam van de moderne tijd, schreef het voorwoord van dat boek.

Ik bedoel maar :allemaal kippen uit dezelfde ren :zegniets:

Ik ben wel onder de indruk van je kennis wat dat betreft

Ik zou je willen uitnodigen om maar met een kritisch open oor ,verstand, hart & geest naar de man te willen luisteren , kan toch geen kwaad , want hij heeft een uniek analyse van de wereld situatie & van de historie van de mens, de wereld economie, de wereld politiek...die ik nergens anders bij geen ander had kunnen treffen & hij weet heel goed waarover hij het heeft dus : echt indrukwekkend & zeer overtuigend

Hij maakt zeker geen deel uit dus van de rest van de "kippen " juist , integendeel zelfs

Dank u wel voor uw interessant reactie , stel ik zeer op prijs inderdaad , bij gebrek aan tijd , laat ik het bij deze dan, kom ik wel op terug

Prettig avond nog, beste aardig meneer , het beste, het ga je goed


respect & vrede

Kortman
01-03-12, 01:32
Ik ben wel onder de indruk van je kennis wat dat betreft

Ik zou je willen uitnodigen om maar met een kritisch open oor ,verstand, hart & geest naar de man te willen luisteren , kan toch geen kwaad , want hij heeft een uniek analyse van de wereld situatie & van de historie van de mens, de wereld economie, de wereld politiek...die ik nergens anders bij geen ander had kunnen treffen & hij weet heel goed waarover hij het heeft dus : echt indrukwekkend & zeer overtuigend

Hij maakt zeker geen deel uit dus van de rest van de "kippen " juist , integendeel zelfs

Dank u wel voor uw interessant reactie , stel ik zeer op prijs inderdaad , bij gebrek aan tijd , laat ik het bij deze dan, kom ik wel op terug

Prettig avond nog, beste aardig meneer , het beste, het ga je goed


respect & vrede

Kom zeker nog later daar op terug want deze Imran Nazar Hosein is zeker het beluistern/lezen waard .
Voor jou ook vrede en gezondheid.

Verlicht
01-03-12, 13:57
Kom zeker nog later daar op terug want deze Imran Nazar Hosein is zeker het beluistern/lezen waard .
Voor jou ook vrede en gezondheid.

Dank u wel, beste aardig meneer : van hetzelfde : van harte :

men moet zeker overaal van & van welk cultuur, geloof, denkstroming ....dan ook wel leren, vind ik , doe ik ook wel trouwens : alles wat waar zou zijn, maak ik wel eigen , al zou het van de "duivel ' zelf komen haha

Prettig dag nog , het beste

Verlicht
01-03-12, 16:07
Geen genoeg tijd voorlopig om dat allemal te lezen, mijn stout Olijfje haha :

later dan wel, bedankt


Listen to that great guy : islam is the real 'end of history " , the latter & "the end of time " are 2 different notions , remember that
Prettig dag nog

Olive Yao
03-03-12, 23:41
:chinees: Een zekere dr Edwin van de Haar schrijft in de Groene Amsterdammer van de week van donderdag 16 februari 2012 een artikel getiteld “Het neoliberale fantoom” waarin hij schrijft dat “de kritiek op het neoliberalisme vooral op drijfzand is gebaseerd” en [tegenstanders] “bestrijden een fantoom, genaamd neoliberalisme. Dat is pas werkelijk utopisch”.

Dit is een stukje antwoord erop. Omdat de gestelde vraag niet is wat is? maar waarom is het niet zoals iemand schrijft dat het is?, ontstaat er een ingewikkeld terminologisch debat.

Wat betekent de uitspraak “neoliberalisme bestaat niet”? Het betekent dat de term neoliberalisme geen betekenis heeft zodanig dat hij toepasselijk is op verschijnselen in de werkelijkheid. We moeten dus twee dingen nagaan:
– Wat betekent de term “neoliberalisme”? Welke betekenis geven mensen die de term gebruiken eraan?
– Zijn er verschijnselen in de werkelijkheid waarop de term in die betekenis toepasselijk is?

Pas als de term geen betekenis heeft en/of als er geen verschijnselen zijn waarop hij toepasselijk is, heeft E. van de Haar gelijk.

:chinees: Wat betekent “neoliberalisme”?

De uitdrukking “neoliberalisme” op zich is geen beschrijving van iets. Letterlijk is het “nieuw liberalisme”. Liberalisme omvat veel ideeën en stromingen, en bij nieuw liberalisme zou het dan gaan om nieuwe ideeën of een nieuwe stroming. Dat kan zijn, maar daaruit blijkt niets van wat die nieuwe ideeën of die nieuwe stroming dan zijn, en wat er nieuw en liberaal aan is.

Hans Achterhuis schreef De utopie van de vrije markt, waarin hij neoliberalisme opvat als “een vaag verzamelbegrip”. Dat helpt ons niet verder. Uit de context blijkt wel waarop Hans Achterhuis doelt.

F. Fukuyama schrijft in The end of history:

Since the term "capitalism" has acquired so many pejorative connotations over the years, it has recently become a fashion to speak of "free-market economics" instead; both are acceptable alternative terms for economic liberalism. It is evident that there are many possible interpretations of this rather broad definition of economic liberalism (…).

Hier zijn “vrije markteconomie” en “kapitalisme” “aanvaardbare alternatieve termen voor economisch liberalisme”, en F. Fukuyama definieert het aldus.

Ha-Joon Chang schrijft in 23 things they don't tell you about capitalism:

Thus, what we were told by the free-marketeers – or, as they are often called, neo-liberal economists (…)
Being critical of free-market ideology is not the same as being against capitalism. (…) My criticism is of a particular version of capitalism that has dominated the world in the last three decades, that is, free-market capitalism.
(…)
The free-market policy package, often known as the neo-liberal policy package (...)

Hier betekenen “vrije markteconomie” en “kapitalisme” niet hetzelfde; “neo-liberalisme” is hier een veelgebruikt woord voor “vrije marktideologie”. Wat die inhoudt wordt duidelijk uit Ha-Joon Changs boek en ook uit andere boeken van zijn hand, Kicking away the ladder en Bad Samaritans.

Immanuel Wallerstein schrijft in een van zn boeken ("World systems analysis"):

This complete virtual world market is a reality in that it influences all decision making, but it never functions fully and freely (that is, without interference). The totally free market functions as an ideology, a myth, and a constraining influence, but never as a day-to-day reality.
One of the reasons it is not a day-to-day reality is that a totally free market, were it ever to exist, would make impossible the endless accumulation of capital. This may seem a paradox because it is surely true that capitalism cannot function without markets, and it is also true that capitalists regularly say that they favor free markets. But capitalists in fact need not totally free markets but rather markets that are only partially free.
The reason is clear. Suppose there really existed a world market in which all the factors of production were totally free, as our textbooks in economics usually define this – that is, one in which the factors of production flowed without restriction, in which there were a very large number of buyers and a very large number of sellers, and in which there was perfect information (meaning that all sellers and all buyers knew the exact state of all costs of production).
In such a perfect market, it would always be possible for the buyers to bargain down the sellers to an absolutely minuscule level of profit (let us think of it as a penny), and this low level of profit would make the capitalist game entirely uninteresting to producers, removing the basic social underpnning of such a system.

Dit berust eenvoudig op orthodoxe economische theorie: op een volkomen markt maken producenten geen winst.

Naomi Klein schrijft in The shock doctrine:

In the attempt to relate the history of the ideolocial crusade that has culminated in the radical privatization of war and disaster, one problem recurs: the ideology is a shape-shifter, forever changing its name and switching identities. Friedman called himaself a “liberal”, but his U. S. followers, who associated liberals with high taxes and hippies, tended to identify as “conservatives”, “classical economists”, “free marketers”, and, later, as believers in “Reaganomics” or “laissez-faire”. In most of the world, their orthodoxy is known as “neoliberalism”, but it is often called “free trade” or simply “globalization”. Only since the mid-nineties has the intellectual movement, led by the right-wing think tanks with which Friedman had long associatons – Heritage Foundation, Cato Insitute and the American Enterprise Institute – called itself “neoconservative”, a worldview that has harnesed the full force of the U. S. military machine in the service of a corporate agenda.
All these incarnations share a commitment to the policy trinity – the elimination of the public sphere, total liberation for corporations and skeletal social spending – but none of the various names for the ideology seem quite adequate. (…) In every country where Chicago School policies have been applied over the past three decades, what has emerged is a powerful ruling alliance between a few very large corporations and a class of mostly wealthy politicians (…). A more accurate term for a system that erases the boundaries between Big Government en Big Business is not liberal, conservative or capitalist but corporatist.

Hier staat “neoliberalisme” voor “vrije marktideologie” in diverse varianten (Chicago school, Reaganomics, ...).

J. Williamson schrijft in A short history of the Washington consensus (2004):

I use the word “neoliberalism” in its original sense, to refer to the doctrines espoused by the Mont Pelerin Society.

De Mont Pelerin Society is een genootschap van westerse economen, historici en filosofen dat in 1947 voor het eerst bijeenkwam te Mont Pelerin, Zwitserland. Een centrale figuur was F. Hayek. De doelstellingen van het genootschap omvatten studie en debat betreffende:

1. The analysis and exploration of the nature of the present crisis so as to bring home to others its essential moral and economic origins.
2. The redefinition of the functions of the state so as to distinguish more clearly between the totalitarian and the liberal order.
3. Methods of re-establishing the rule of law and of assuring its development in such manner that individuals and groups are not in a position to encroach upon the freedom of others and private rights are not allowed to become a basis of predatory power.
4. The possibility of establishing minimum standards by means not inimical to initiative and functioning of the market.
5. Methods of combating the misuse of history for the furtherance of creeds hostile to liberty.
6. The problem of the creation of an international order conducive to the safeguarding of peace and liberty and permitting the establishment of harmonious international economic relations.

:chinees: Woorden en dingen

Uit het voorgaande blijkt dat E. van de Haar niet de enige is die met de term “neoliberalisme” worstelt. Als woorden moeilijk zijn kan het een goed idee zijn om ze te vergeten en in plaats daarvan eerst naar dingen te kijken en die te beschrijven. Daarna geven we er wel een naam aan.

Eerst nog een woord: onder “ideologie” versta ik niet op bewezen premisses of axioma's rustende en daarom uiteindelijk ongefundeerde ideeën, met de bijbedoeling om mensen te manipuleren. Vaak door belangen, voorkeuren en keuzes voor te stellen als noodzaak; in onze tijd is vooral “economische noodzaak” populair.

:chinees: Bestaande economische dingen

In de 19e eeuw was klassieke economische theorie (van Adam Smith, David Ricardo, J. S. Mill e.a.) verbonden met de ideologie van laisser faire kapitalisme. Een algemeen beginsel van 19e eeuwse, klassieke economisch theorie is dat een markteconomie zonder staat een optimale toestand bereikt.

In de loop van de 20e eeuw werd de klassieke denkwijze overschaduwd door een stroming in economische theorie volgens welke de staat een actieve economische rol speelt. Volgens J. M. Keynes (The general theory, 1936) tempert de staat de conjunctuur, volgens J. K. Galbraith (Amercan capitalism, 1952) is de staat countervailing power ten opzichte van machtige corporaties en vakbonden.

Klassieke economische theorie leefde echter voort. Naast de economische theorie van de zelfregulerende economie was er een stroming die de staat om politieke redenen uit de economie wilde weren. Naar eigen zeggen om vrijheid jegens de staat te waarborgen, in werkelijkheid mogelijk om zelf macht te verwerven.

Na de Tweede Wereldoorlog waren twee politiek-economische ontwikkelingen: kapitalistisch imperialisme en de koude oorlog met de ideologische strijd tussen kapitalisme en communisme. (Voorbeelden van kapitalistisch imperialisme zijn de coups van de VS tegen Guatemala in 1950 en Venezuela in 2002). Zowel het imperialisme als de ideologische strijd zijn extreem gewelddadig verlopen, met oorlogsmisdaden, massamoorden en terreur (van met name de kapitalistische terreurorganisatie CIA en locale handlangers). Een van de grootste oorlogsmisdadigers van de vorige eeuw, H. Kissinger, zei: “The example of a successful elected Marxist [sic!] government in Chile would surely have an impact on – and even precedent value for – other parts of the world, especially in Italy; the imitative spread of similar phenomena elsewhere would in turn significantly affect the world balance and our position in it”. Met de ideologie strijdige economische arrangementen en economische politiek moesten gesaboteerd worden. Met dit imperialisme en deze ideologische strijd werd een vorm van laisser faire kapitalisme verspreid.

In de afgelopen vijftig jaar is een ideologie van wereldwijd laisser faire kapitalisme ontwikkeld. Deze is met name afkomstig uit het economengesticht te Chicago. Vanaf rond 1980 hebben deze ideologie en de praktijk ervan sterk de overhand gerkegen in de wereld. J. Williamson beschrijft in What Washington means by policy reform (1990) tien instrumenten van economisch beleid waarover volgens hem in Washington consensus bestaat. Economische politiek langs die lijnen vormt een kern van de ideologie.

Deze ideologie werd en wordt gesteund door degenen die daar economisch belang bij hebben.“The free-market policy package, often known as the neoliberal policy package (…) is mainly geared towards the interests of the holders of financial assets” (Ha-Joon Chang).

Deze ideologie is over de wereld verspreid met propaganda. Zo zijn er met name in de VS diverse propaganda-organisaties (“denk-tanks”) opgericht en haalden de VS in de jaren 1960 en 1970 veel zuid-amerikaanse studenten binnen om hen tot kapitalismetaliban te maken. Het IMF wordt gedomineerd door Chicago-ideologen em werlt samen met de U.S. Treasury. De ideologie is verwezenlijkt met het slopen van bestaande economische arrangementen, het opzettelijk veroorzaken en aanwakkeren van economische crises (o. a. door het IMF) en het omverwerpen van democratisch gekozen regeringen. En met juistgenoemd geweld.

(...)

Olive Yao
03-03-12, 23:42
De economische ideologie en praktijk van wereldwijd laisser faire kapitalisme is wat veel mensen aanduiden met de naam “neoliberalisme”. Het is wat economen als Ha-Joon Chang, John Kenneth Galbraith, David C. Korten, Robert Skidelsky en Joseph Stiglitz en journalisten, denkers en activisten als Naomi Klein en Hans Achterhuis beschrijven – overigens vaak zonder die naam te gebruiken.

Neoliberalisme in die betekenis bestaat. Reeds hiermee faalt E. van de Haars betoog.

:chinees: Wel kunnen we ons met E. van de Haar afvragen of “neoliberalisme” een geschikte naam is.

“Neoliberalisme” zoals hierbedoeld is een vorm van kapitalisme. Dus niet in de eerste plaats een vorm van liberalisme. Daarmee rijst de vraag naar de relatie tussen liberalisme en kapitalisme.

“Economisch liberalisme” wordt gelijkgesteld aan kapitalisme. Volgens ideologen zijn liberalisme en kapitalisme met elkaar verbonden. Economisch liberalisme laat zich echter niet reduceren tot kapitalisme, omdat er meer economische vrijheden zijn dan kapitalistische vrijheden. Sommige vrijheden, met name betreffende kapitaal, zijn constitutief voor kapitalisme. Kapitalisme wordt echter ook gekenmerkt door productie- en consumptiedwang en -invloed (reclame en het disfunctioneren van het allocatiemechanisme van vrije arbeidsduur zijn in het oog springende voorbeelden). Kapitalisme heeft zich ontwikkeld tot de plutocratie, de geldheerschappij, een bedreiging van democratie. De werkelijke botsing (als in “botsing van beschavingen”) in de wereld in onze tijd is de botsing tussen stromingen als utlititarisme, liberalisme en socialisme aan de ene kant en kapitalisme aan de andere kant.
Daarom is kapitalisme strijdig met liberalisme. En is neoliberalisme dus strijdig met liberalisme. Dit gaat verder dan wat E. van de Haar schrijft.

Omdat neoliberalisme een vorm van kapitalisme is, zoals ook Ha-Joon Chang schrijft, en strijdig met liberalisme is, is de naam verwarrend en ongeschikt. In zoverre ben ik het met E. van de Haar eens.

:chinees: Ideologie en empirie, ideaal en werkelijkheid

Wetenschap ontwikkelt modellen, en een model is niet de werkelijkheid. De modellen zijn vaak idealen, voorstellingen in volmaakte toestand. De werkelijkheid kan het ideaal alleen min of meer benaderen. Zo in economische theorie. Het model en ideaal van de vrije markt is niet de economische werkelijkheid. In die zin geldt: een vrije markteconomie bestaat niet.

“Het meest opvallende ideaal van de economen is dat van het volkomen marktmechanisme, volgens sommigen zo dicht mogelijk te benaderen door laisser faire en volgens anderen door systematisch te interveniëren en te corrigeren”.
J. J. Klant, Filosofie van de economie

De neoliberale marktideologie vereenzelvigt ideaal en werkelijkheid. De marktideologie zegt: het economische ideaal van de vrije markt is goed, werkelijke markten voldoen aan dat ideaal, dus de economische werkelijkheid van markten is goed. Deze drogredenatie dient om kritiek op de economische werkelijkheid uit te sluiten, deze tot norm te verheffen en mensen deze te doen aanvaarden. De neoliberale marktideologie is de grootste ideologische leugen in de wereld in onze tijd.
De vereenzelviging van werkelijkheid en ideaal kenmerkt wat mensen aanduiden met neoliberalisme.

“[...] Friedman and the other shock therapists were also guilty of oversimplification, basing their belief in the perfection of market economies on models that assumed perfect information, perfect competition, perfect risk markets. Indeed, the case against these policies is even stronger than the one Klein makes. They were never based on solid empirical and theoretical foundations, and even as many of these policies were being pushed, academic economists were explaining the limitations of markets — for instance, whenever information is imperfect, which is to say always”.

“Today, there is no respectable intellectual support for the proposition that markets, by themselves, lead to efficient, let alone equitable outcomes”.
Joseph Stiglitz, in twee artikelen

Niet gebaseerd op solide empirische en theoretische grondslagen – dus ideologie.

:chinees: Wereldwijde economische schade

Neoliberaal kapitalisme is economisch inefficiënt. Het heeft in de afgelopen decennia wereldwijd grote economische schade aangericht.

Om dat te beoordelen moeten we kijken naar feiten en naar oorzaken en gevolgen.

Hoofdlijnen van neoliberale economische politiek zijn:
1. zo mogelijk alle economische activiteiten aan “markten” overlaten en die markten ontregelen;
2. de publieke sector afbreken en bezuinigen;
3. niet gemeenschappelijk optreden op markten door de staat.

Toen Katrina New Orleans had weggeblazen vonden aanhangers van dit kapitalisme het een goede zaak dat daarmee publieke huisvesting en openbare scholen weggevaagd waren.

“The free-market policy package, often known as the neoliberal policy package, emphasizes lower inflation, greater capital mobility and greater job insecurity (euphemistically called greater labour market flexibility), essentially because it is mainly geared towards the interests of the holders of financial assets.

Inflation control is emphasized because many financial assets have nominally fixed rates of return, so inflation reduces their real returns.
Greater capital mobility is promoted because the main source of the ability for the holders of financial assets to reap higher returns than the holders of other (physical and human) assets is their ability to move around their assets more quickly.
Greater labour market flexibility is demanded because, from the point of view of financial investors, making hiring and firing of the workers easier allows companies to be restructured more quickly, which means that they can be sold and bought more readily with better short-term balance sheets, bringing higher financial returns.”

Sinds omstreeks 1980: minder investering en groei of stagnatie, veel grotere economische instabiliteit en onzekerheid, crises, diepere kloof tussen welvaart en armoede, grotere inkomensongelijkheid. Verloren decennia waar de tijd dringt.

(...)

Wizdom
03-03-12, 23:50
:chinees: Wel kunnen we ons met E. van de Haar afvragen of “neoliberalisme” een geschikte naam is.

“Neoliberalisme” is een vorm van kapitalisme. Dus niet in de eerste plaats een vorm van liberalisme. Daarmee rijst de vraag naar de relatie tussen liberalisme en kapitalisme.

“Economisch liberalisme” wordt gelijkgesteld aan kapitalisme. Volgens ideologen zijn liberalisme en kapitalisme met elkaar verbonden. Economisch liberalisme laat zich echter niet reduceren tot kapitalisme, omdat er meer economische vrijheden zijn dan kapitalistische vrijheden. Sommige vrijheden, met name betreffende kapitaal, zijn consitutief voor kapitalisme. Kapitalisme wordt echter ook gekenmerkt door productie- en consumptiedwang en -invloed (reclame en het disfunctioneren van het allocatiemechanisme van vrije arbeidsduur zijn in het oog springende voorbeelden). Kapitalisme heeft zich ontwikkeld tot de plutocratie, de geldheerschappij, een bedreiging van democratie. De werkelijke botsing (als in “botsing van beschavingen”) in de wereld in onze tijd is de botsing tussen stromingen als utlititarisme, liberalisme en socialisme aan de ene kant en kapitalisme aan de andere kant.

Daarom is kapitalisme strijdig met liberalisme. En is neoliberalisme dus strijdig met liberalisme. Dit gaat verder dan wat E. van de Haar schrijft.

Omdat neoliberalisme een vorm van kapitalisme is, zoals ook Ha-Joon Chang schrijft, en strijdig met liberalisme is, is de naam verwarrend en ongeschikt. In zoverre ben ik het met E. van de Haar eens.

(Desondanks gebruik ik de naam af en toe, om het spraakgebruik te volgen, kortheidshalve, en omdat het een beetje een scheldwoord is althans een ongunstige evaluatie is gaan inhouden).

:chinees: Ideologie en empirie, ideaal en werkelijkheid

Wetenschap ontwikkelt modellen, en een model is niet de werkelijkheid. De modellen zijn vaak idealen, voorstellingen in volmaakte toestand. De werkelijkheid kan het ideaal alleen min of meer benaderen. Zo in economische theorie. Het model en ideaal van de vrije markt is niet de economische werkelijkheid. In die zin geldt: een vrije markteconomie bestaat niet.

“Het meest opvallende ideaal van de economen is dat van het volkomen marktmechanisme, volgens sommigen zo dicht mogelijk te benaderen door laisser faire en volgens anderen door systematisch te interveniëren en te corrigeren”.
J. J. Klant, Filosofie van de economie

De neoliberale marktideologie vereenzelvigt ideaal en werkelijkheid. De marktideologie zegt: het economische ideaal van de vrije markt is goed, werkelijke markten voldoen aan dat ideaal, dus de economische werkelijkheid van markten is goed. Deze drogredenatie dient om kritiek op de economische werkelijkheid uit te sluiten, deze tot norm te verheffen en mensen deze te doen aanvaarden. De neoliberale marktideologie is de grootste ideologische leugen in de wereld in onze tijd.
De vereenzelviging van werkelijkheid en ideaal kenmerkt wat mensen aanduiden met neoliberalisme.

“[...] Friedman and the other shock therapists were also guilty of oversimplification, basing their belief in the perfection of market economies on models that assumed perfect information, perfect competition, perfect risk markets. Indeed, the case against these policies is even stronger than the one Klein makes. They were never based on solid empirical and theoretical foundations, and even as many of these policies were being pushed, academic economists were explaining the limitations of markets — for instance, whenever information is imperfect, which is to say always”.

“Today, there is no respectable intellectual support for the proposition that markets, by themselves, lead to efficient, let alone equitable outcomes”.
Joseph Stiglitz, in twee artikelen

Niet gebaseerd op solide empirische en theoretische grondslagen – dus ideologie.

:chinees: Wereldwijde economische schade

Neoliberaal kapitalisme is economisch inefficiënt. Het heeft in de afgelopen decennia wereldwijd grote economische schade aangericht.

Om dat te beoordelen moeten we kijken naar feiten en naar oorzaken en gevolgen.

Hoofdlijnen van neoliberale economische politiek zijn:
1. zo mogelijk alle economische activiteiten aan “markten” overlaten en die markten ontregelen;
2. de publieke sector afbreken en bezuinigen;
3. niet gemeenschappelijk optreden op markten door de staat.

Toen Katrina New Orleans had weggeblazen vonden aanhangers van dit kapitalisme het een goede zaak dat daarmee publieke huisvesting en openbare scholen weggevaagd waren.

“The free-market policy package, often known as the neoliberal policy package, emphasizes lower inflation, greater capital mobility and greater job insecurity (euphemistically called greater labour market flexibility), essentially because it is mainly geared towards the interests of the holders of financial assets.

Inflation control is emphasized because many financial assets have nominally fixed rates of return, so inflation reduces their real returns.
Greater capital mobility is promoted because the main source of the ability for the holders of financial assets to reap higher returns than the holders of other (physical and human) assets is their ability to move around their assets more quickly.
Greater labour market flexibility is demanded because, from the point of view of financial investors, making hiring and firing of the workers easier allows companies to be restructured more quickly, which means that they can be sold and bought more readily with better short-term balance sheets, bringing higher financial returns.”

Sinds omstreeks 1980: minder investering en groei of stagnatie, veel grotere economische instabiliteit en onzekerheid, crises, diepere kloof tussen welvaart en armoede, grotere inkomensongelijkheid. Verloren decennia waar de tijd dringt.

(...)

Ik zal het even samenvatten... Het neo-liberalisme is erop uit om een nieuwe aristocratie te propageren waarbij het nu niet gaat om mensen die een monopolie verwerven op basis van erkenning van een sociaal maatschappelijke status maar op basis van een netwerk die elkaar bevoordeelt... Wie buiten dat netwerk valt heeft het nakijken... Je kunt lid worden van het netwerk als je over bepaalde kwaliteiten beschikt die het netwerk nodig heeft om zich staande te houden... De piramide van het netwerk bestaat uit 1 dictator en de rest zijn ondergeschikten die mee mogen profiteren op voorwaarde van loyaliteit...

Die dictator zal zich later gaan manifesteren als de Dajjaal...

H.P.Pas
04-03-12, 13:13
Ik zal het even samenvatten...

Wel graag in een beetje sfeervolle ambience:


http://www.youtube.com/watch?v=Gp10kzD-snA

Verlicht
04-03-12, 19:44
Ik zal het even samenvatten... Het neo-liberalisme is erop uit om een nieuwe aristocratie te propageren waarbij het nu niet gaat om mensen die een monopolie verwerven op basis van erkenning van een sociaal maatschappelijke status maar op basis van een netwerk die elkaar bevoordeelt... Wie buiten dat netwerk valt heeft het nakijken... Je kunt lid worden van het netwerk als je over bepaalde kwaliteiten beschikt die het netwerk nodig heeft om zich staande te houden... De piramide van het netwerk bestaat uit 1 dictator en de rest zijn ondergeschikten die mee mogen profiteren op voorwaarde van loyaliteit...

Die dictator zal zich later gaan manifesteren als de Dajjaal...

Wiz : onze vrienden hier kunnen geen oren hebben voor zulke gepraat helaas want ze kijken naar de wereld slechts via 1 enkel oog : external sight : ratio , logica , empirie oftewel sense-perception ,terwijl we kijken wel naar de wereld via 2 ogen : internal & external sight : niet voor niets heeft de Dajjal alleen 1 gezond oog als symbool voor het feit dat ie alleen over external sight beschikt net als deze mensen trouwens , vandaar dat echt gelovigen zullen kunnen zien dat er op het voorhoofd van de Dajjal staat zichtbaar voor mensen met internal sight dat de Dajjal kafir is


P.S.: het huidige zgn neo-liberalisme is in feite de classiek vorm van liberalisme die terug te voren is naar Adam Smith = totaal vrijheid van de markt die de sovereniteit van de staat dus van het volk bedreigt of ondergeschikt maakt aan de markt ....

de echt neo-liberalisme van voor de 2de wereld oorlog die was juist oorspronkelijk bedoeld als een weerlegging van socialisme vond wel dat de staat boven de economie moest staan & boven de individuele belangen

het blijkt wel het geval dat men zal terug keren naar Keynesianisme

Verlicht
04-03-12, 20:35
Wel graag in een beetje sfeervolle ambience:


http://www.youtube.com/watch?v=Gp10kzD-snA

Kom op, je kan wel ontopics reageren , doe je best , dan kunnen we van jou wijsheid wel leren , anders hoeft het niet

Olive Yao
06-03-12, 21:38
Cijfers

:chinees: Economische geschiedenis en ontwikkeling in de afgelopen 65 jaar kunnen we in enkele periodes verdelen.

De jaren rond 1950-1975 worden wel de “gouden tijd van kapitalisme” genoemd, met economische politiek in de stijl van Keynes.
De jaren '70 zijn deels een overgangsperiode.
Vanaf 1980 economische politiek in de stijl van wereldwijd laisser faire kapitalisme.
Vanaf 2008 zitten we eigenlijk weer in een overgangstijd. De reacties op de hypotheek-, krediet- en eurocrises zijn namelijk opnieuw economische politiek in de stijl van Keynes.

:chinees: inkomen per hoofd van de bevolking, % groei per jaar

Hier volgen wat cijfers over ontwikkeling van het inkomen per hoofd van de bevolking. Waar armoede bestaat is dat een belangrijke grootheid en een belangrijke maatstaf voor het succes van een economie. Uiteraard niet de enige of per se beslissende maatstaf.

Bij elkaar gesprokkeld uit enkele artikelen in een boek, mede daarom heb ik geen cijfers voor de gehele periode.

De percentages zijn steeds stijging (of daling) van het inkomen per hoofd van de bevolking per jaar.

VS en Engeland . . . . 1950-1975 . . . 2 à 3%
West Europa . . . . . . 1950-1975 . . . 4 à 5%

rijke landen . . . . . . . 1990-2008 . . . 1,4%

ontwikkelingslanden . . 1960-1980 . . . 3%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2000 . . . 1,7% (exclusief China en India)
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 2,6% (inclusief China en India)

Opmerking: China en India hadden en hebben de macht om de Washington consensus te weerstaan en een eigen economische politiek te volgen (waarbij China wel zeer kapitalistisch is).

Latijns Amerika . . . . . 1960-1980 . . . 3,1%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 1,1%

Opmerking: zoals bekend wijzen diverse zuid-amerikaanse landen sinds eind jaren '90 de Washington consensus af (Venezuela is dat op een coup komen te staan, die mislukt is). Mijn bron vermeldt dat het percentage sindsdien door die landen is gestegen.

sub-Sahara Afrika . . . 1960-1980 . . . 1,6%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2000 . . . – 0,7%
. . . . . . . . . . . . . . . . 2000 . . . . . . . > 0%
. . . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 0,2%

Opmerking: de bron vermeldt het cijfer voor 1980-2000, vermeldt dan dat het inkomen per hoofd sinds 2000 weer groeit, en komt dan op een gemiddelde voor 1980-2008 van 0,2%. Een niet geheel logische presentatie van de cijfers.

:chinees: Deze cijfers bevestigen wat economen zeggen: dat economieën wereldwijd consistent slechter presteren in de jaren na 1980 dan ervoor.

Dit maar één grootheid, inkomensgroei per hoofd van de bevolking. Een stijgend gemiddeld inkomen helpt niet tegen armoede als tegelijk inkomensongelijkheid toeneemt. Dat blijkt duidelijk in de VS:

. . . . . . . . mediane inkomen . . gemiddelde inkomen
1972 . . . $ 42617 . . . . . . . . . $ 47708
2005 . . . $ 42188 . . . . . . . . . $ 58779

(reële bedragen, dus gecorrigeerd voor inflatie)
bron: U. S. Census Bureau

Andere belangrijke maatstaven zijn investeringen, inflatie, stabiliteit en bestaanszekerheid.
Op alle maatstaven behalve inflatie scoren economieën voor 1980 beter dan erna. De betere prestaties na 1980 qua inflatie zijn echter bereikt met hoge rente die ten koste is gegaan van investeringen. Hoe lager inflatie, des te meer het kost om hem nog verder terug te dringen.

:chinees: Behalve de laatste zinnen is hiemee nog niets gezegd over oorzaken en gevolgen.

(...)

Verlicht
06-03-12, 22:01
Cijfers

:chinees: Economische geschiedenis en ontwikkeling in de afgelopen 65 jaar kunnen we in enkele periodes verdelen.

De jaren rond 1950-1975 worden wel de “gouden tijd van kapitalisme” genoemd, met economische politiek in de stijl van Keynes.
De jaren '70 zijn deels een overgangsperiode.
Vanaf 1980 economische politiek in de stijl van wereldwijd laisser faire kapitalisme.
Vanaf 2008 zitten we eigenlijk weer in een overgangstijd. De reacties op de hypotheek-, krediet- en eurocrises zijn namelijk opnieuw economische politiek in de stijl van Keynes.

:chinees: inkomen per hoofd van de bevolking, % groei per jaar

Hier volgen wat cijfers over ontwikkeling van het inkomen per hoofd van de bevolking. Waar armoede berstaat is dat een belangrijke grootheid en een belangrijke maatstaf voor het succes van een economie. Uiteraard niet de enige of per se beslissende maatstaf.

Bij elkaar gesprokkeld uit enkele artikelen, mede daarom heb ik geen cijfers voor de gehele periode.

De percentages zijn steeds stijging (of daling) van het inkomen per hoofd van de bevolking per jaar.

VS en Engeland . . . . 1950-1975 . . . 2 à 3%
West Europa . . . . . . 1950-1975 . . . 4 à 5%

rijke landen . . . . . . . 1990-2008 . . . 1,4%

ontwikkelingslanden . . 1960-1980 . . . 3%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2000 . . . 1,7% (exclusief China en India)
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 2,6% (inclusief China en India)

Opmerking: China en India hadden en hebben de macht om de Washington consensus te weerstaan en een eigen economische politiek te volgen (waarbij China wel zeer kapitalistisch is).

Latijns Amerika . . . . . 1960-1980 . . . 3,1%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 1,1%

Opmerking: zoals bekend wijzen diverse zuid-amerikaanse landen sinds eind jaren '90 de Washington consensus af (Venezuela is dat op een coup komen te staan, die mislukt is). Mijn bron vermeldt dat het percentage sindsdien door die landen is gestegen.

sub-Sahara Afrika . . . 1960-1980 . . . 1,6%
. . . . . . . . . . . . . . . 1980-2000 . . . – 0,7%
. . . . . . . . . . . . . . . . 2000 . . . . . . . > 0%
. . . . . . . . . . . . . . . . 1980-2008 . . . 0,2%

Opmerking: de bron vermeldt het cijfer voor 1980-2000, vermeldt dan dat het inkomen per hoofd sinds 2000 weer groeit, en komt dan op een gemiddelde voor 1980-2008 van 0,2%. Een niet geheel logische presentatie van de cijfers.

:chinees: Deze cijfers bevestigen wat economen zeggen: dat economieën wereldwijd consistent slechter presteren in de jaren na 1980 dan ervoor.

Dit maar één grootheid, inkomensgroei per hoofd van de de bevolking. Een stijgend gemiddeld inkomen helpt niet tegen armoede als tegelijk inkomensongelijkheid toeneemt. Dat blijkt duidelijk in de VS:

. . . . . . . . mediane inkomen . . gemiddelde inkomen
1972 . . . $ 42617 . . . . . . . . . $ 47708
2005 . . . $ 42188 . . . . . . . . . $ 58779

(reële bedragen, dus gecorrigeerd voor inflatie)
bron: U. S. Census Bureau

Andere belangrijke maatstaven zijn investeringen, inflatie, stabiliteit en bestaanszekerheid.
Op alle maatstaven behalve inflatie scoren economieën voor 1980 beter dan erna. De betere prestaties na 1980 qua inflatie zijn echter bereikt met hoge rente die ten koste is gegaan van investeringen.

:chinees: Behalve de laatste zin is hiemee nog niets gezegd over oorzaken en gevolgen.

(...)


Ok, beste Olijfje :

maar ik zie die doeie socialisme zeker niet beter scoren als die de kans zou krijgen kapitalisme te vervangen : zelfs de chinezen hadden niet kunnen presteren zoals die dat doen zonder een mensonwaardig vorm van ...capitalisme dus

sweet dreams then, utopic dear lady

Ik vind Zizek daarentegen wel geinig hoor : hilarisch : heb ik veel van hem geleerd ook wel dankzij Black Box, youtube, ebooks .................


Good night , sleep tight & do not let the bed bugs bite ahaha

Olive Yao
09-03-12, 02:04
De slechte prestaties van wereldwijd laisser faire kapitalisme – oorzaken en gevolgen

Economie beoefenen bestaat goeddeels uit ketens van oorzaken en gevolgen nagaan. Dat kunnen ingewikkelde schema's en diagrammen worden. In het volgende enkele hoofdlijnen, voor zover ik die nu ken en snap.

Grondoorzaak van de slechte prestaties van wereldwijd laisser faire kapitalisme is dat deze ideologie en praktijk de wereldeconomie tracht af te stemmen op de economische belangen van houders van financiële middelen. Deze ideologie houdt in dat kapitalisten de baas zijn in de wereld, waarvan de gevolgen blijken.

Financiële markten zijn gedereguleerd en geglobaliseerd. Kapitaal is wereldwijd mobiel geworden.

Nationale deregulering heeft “financiële innovatie” met “financiële producten” mogelijk gemaakt die tot kaartenhuisrisico's leidden.

Houders van financiële middelen kunnen locale productieapparaten opkopen en verkopen om er winst aan te onttrekken, vaak ten koste van de lokale bedrijven. Zij kunnen productieapparaten afbreken door kapitaal te onttrekken, met name bij financiële crises.

Kaartenhuisrisico's, deregulering en wereldwijde kapitaalmobiliteit maken economieën instabiel. Financiële crises komen in de afgelopen 30 jaar veel vaker voor en zijn ernstiger dan in de voorafgaande periode. In de jaren van economische politiek in de stijl van Keynes (het Bretton Woods-systeem, rond 1950-1975) zijn geen wereldwijde recessies (volgens de definitie van het IMF) voorgekomen, en sinds de neoliberale Washington consensus (vanaf 1980) al vijf, die in totaal zo'n 16 jaar geduurd hebben waarbij de huidige voortduurt.

Inflatie gaat ten koste van rendement op financiële activa. Daarom wil neoliberaal kapitalisme inflatie tot een zo laag mogelijk percentage doen dalen, idealiter 0%. Maar de relatief hoge rente die nodig is om inflatie terug te dringen gaat ten koste van investeringen:

“Real interest rates of 8, 10 or 12 per cent mean that potential investors would not find non-financial investments attractive, as few such investments bring profit rates higher than 7 per cent. In this case, the only profitable investment is in high-risk, high-return financial assets. Even though financial investments can drive growth for a while, such growth cannot be sustained, as those investments have to be ultimately backed up by viable long-term investments in real sector activities”.

Investeringen met hoog risico maken economische instabiliteit en de gevolgen ervan ernstiger.

Lagere investeringen betekenen minder economische groei. Dat is vooral nadelig voor landen met schulden aan andere landen en internationale organisaties.

De rationele verwachtingen-hypothese overschat de rationele vermogens van economische subjecten. Dit heeft geleid tot overschatting van de zekerheid die risico-analyse en risicomodellen van financiële markten en producten bieden, dus tot schijnzekerheid bij instabiliteit. (Dit hoor je terug in uitspraken van bankiers dat de kredietcrisis zich statistisch maar eens-in-heel-veel-jaar voor kon doen).

(Irrationaliteit kwam tot uiting in wat A. Greenspan "irrational exuberance" noemde, "irrationele uitbundigheid" - we hebben internet! nu worden we miljonairs! Misschien is deze mede oorzaak van de huizenprijsexplosie in Nederland in 1998-2005 (rond 65%), die veel huiseigenaars economisch kwetsbaarder heeft gemaakt.)

Wereldwijd mobiel kapitaal profiteert van flexibiliering van arbeidsmarkten om werkers gemakkelijk te kunnen ontslaan en aannemen. Dit leidt tot veel grotere baan-onzekerheid. Ideologie stelt dit als onvermijdelijk kenmerk van “moderne geglobaliseerde economieën” voor, maar het is een keuze waar belangen achter zitten.

Terugdringen van de publieke sector (waarbij we nu niet direct aan Nederland moeten denken, ook dit is een wereldwijde ontwikkeling) leidt tot grotere bestaansonzekerheid, des te ernstiger onder omstandigheden van grotere economische instabiliteit.

Laisser faire en fiscale politiek brengen grotere inkomensongelijkheid en kloof tussen welvaart en armoede teweeg.

(...)

Verlicht
09-03-12, 20:17
De slechte prestaties van wereldwijd laisser faire kapitalisme – oorzaken en gevolgen

Economie beoefenen bestaat goeddeels uit ketens van oorzaken en gevolgen nagaan. Dat kunnen ingewikkelde schema's en diagrammen worden. In het volgende enkele hoofdlijnen, voor zover ik die nu ken en snap.

Grondoorzaak van de slechte prestaties van wereldwijd laisser faire kapitalisme is dat deze ideologie en praktijk de wereldeconomie tracht af te stemmen op de economische belangen van houders van financiële middelen. Deze ideologie houdt in dat kapitalisten de baas zijn in de wereld, en dat gaat niet goed.

Financiële markten zijn gedereguleerd en geglobaliseerd. Kapitaal is wereldwijd mobiel geworden.

Nationale deregulering heeft “financiële innovatie” met “financiële producten” mogelijk gemaakt die tot kaartenhuisrisico's leidden.

Houders van financiële middelen kunnen locale productieapparaten opkopen en verkopen om er winst aan te onttrekken, vaak ten koste van de lokale bedrijven. Zij kunnen productieapparaten afbreken door kapitaal te onttrekken, met name bij financiële crises.

Kaartenhuisrisico's, deregulering en wereldwijde kapitaalmobiliteit maken economieën instabiel. Financiële crises komen in de afgelopen 30 jaar veel vaker voor en zijn ernstiger dan in de voorafgaande periode. In de jaren van economische politiek in de stijl van Keynes (het Bretton Woods-systeem, rond 1950-1975) zijn geen wereldwijde recessies (volgens de definitie van het IMF) voorgekomen, en sinds de neoliberale Washington consensus (vanaf 1980) al vijf, die in totaal zo'n 16 jaar geduurd hebben waarbij de huidige voortduurt.

Inflatie gaat ten koste van rendement op financiële activa. Daarom wil neoliberaal kapitalisme inflatie tot een zo laag mogelijk percentage doen dalen, idealiter 0%. Maar de relatief hoge rente die nodig is om inflatie terug te dringen gaat ten koste van investeringen:

“Real interest rates of 8, 10 or 12 per cent mean that potential investors would not find non-financial investments attractive, as few such investments bring profit rates higher than 7 per cent. In this case, the only profitable investment is in high-risk, high-return financial assets. Even though financial investments can drive growth for a while, such growth cannot be sustained, as those investments have to be ultimately backed up by viable long-term investments in real sector activities”.

Investeringen met hoog risico maken economische instabiliteit en de gevolgen ervan ernstiger.

Lagere investeringen betekenen minder economische groei. Dat is vooral nadelig voor landen met schulden aan andere landen en internationale organisaties.

De rationele verwachtingen-hypothese overschat de rationele vermogens van economische subjecten. Dit heeft geleid tot overschatting van de zekerheid die risico-analyse en risicomodellen van financiële markten en producten bieden, dus tot schijnzekerheid bij instabiliteit. (Dit hoor je terug in uitspraken van bankiers dat de kredietcrisis zich statistisch maar eens-in-heel-veel-jaar voor kon doen).

(Irrationaliteit kwam tot uiting in wat A. Greenspan "irrational exuberance" noemde, "irrationele uitbundigheid" - we hebben internet! nu worden we miljonairs! Misschien is deze mede oorzaak van de huizenprijsexplosie in Nederland in 1998-2005 (rond 65%), die veel huiseigenaars economisch kwetsbaarder heeft gemaakt.)

Wereldwijd mobiel kapitaal profiteert van flexibiliering van arbeidsmarkten om werkers gemakkelijk te kunnen ontslaan en aannemen. Dit leidt tot veel grotere baan-onzekerheid. Ideologie stelt dit als onvermijdelijk kenmerk van “moderne geglobaliseerde economieën” voor, maar het is een keuze waar belangen achter zitten.

Terugdringen van de publieke sector (waarbij we nu niet direct aan Nederland moeten denken, ook dit is een wereldwijde ontwikkeling) leidt tot grotere bestaansonzekerheid, des te ernstiger onder omstandigheden van grotere economische instabiliteit.

Laisser faire en fiscale politiek brengen grotere inkomensongelijkheid en kloof tussen welvaart en armoede teweeg.

(...)

Mooi allemaal, maar :

Wat is de alternatief dan, volgens je wel , beste Olijfje ?

Socialisme ?

Olive Yao
09-03-12, 23:42
Mooi allemaal, maar :

Wat is de alternatief dan, volgens je wel , beste Olijfje ?

Socialisme ?

Bedankt voor je reactie, Verlicht,

:baard: Het is niet zo dat er maar twee alternatieven zijn, kapitalisme of socialisme.
De valse voorstelling dat er maar twee alternatieven zijn is deel van de ideologie. Nog verder gaat dat er geen alternatief zou zijn – en we het einde van de geschiedenis bereikt hebben, weet je nog?

Evenmin is het zo dat een alternatief totaal anders moet zijn. Of zoals iemand zei tijdens een Occupy-discussie waaraan ik deelnam: we need evolution, not revolution.

David C. Korten, hierboven al genoemd, schrijft “Communism has failed, capitalism has failed – let's try markets instead”, of woorden van gelijke strekking. Daar zie je mijn onderschrift terug dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is. Lees daarover ook het citaat van Immanuel Wallerstein hierboven.

Het model en ideaal van een vrije markteconomie is beter dan een model en ideaal van kapitalisme.
(Dit is een moeilijke stelling waar veel meer over te zeggen valt, zoals Kortens uitspraak hierboven wellicht kryptisch zal zijn).

:baard: Er moeten verdelingsregels ten grondslag liggen aan het vrije marktmechanisme. Praktisch voorbeeld van een verdelingsregel: een wettelijk minimumloon. Ook een recht op arbeid kun je als verdelingsregel zien (mits het een effectief recht is en niet slechts een streefnorm voor overheid).

Waarom moet dat? Omdat een deel van onze economische activiteiten bepaald wordt door noodzaak, terwijl het vrije marktmechanisme vrije keuze veronderstelt en daarom niet geschikt is voor onze economische activiteiten die beheerst worden door noodzaak.

:baard: Productie- en consumptiedwang en –invloed moeten ontmanteld worden. Deze kenmerken een kapitalistische economie.

Zo stelt David C. Korten 50% belasting op reclame voor. Antireclamewetgeving, te vergelijken met antimonopolie- en antikartelwetgeving, dient om die vorm van consumptie-invloed uit te schakelen, en om de geldstroom van reclame te herkanaliseren naar de reële economie.

Vrije arbeidsduur is een allocatiemechanisme dat orthodoxe economische theorie in het model erkent, maar dat in een kapitalistische economie niet of niet goed functioneert:

As a practical matter, most people have limited control over their work hours: either you take a job that involves working a set number of hours per week, or you don't get the job at all. To understand the logic of labor supply, however, it helps to put realism to one side for a bit and imagine an individual who can choose to work as many of as few hours as he or she likes.
(...)
the decision about how much labor to supply involves making a decision about time allocation - how many hours to spend on different activities.

Krugman & Wells, Microeconomics p. 528-529

De vestigingsgeschiedenis van kapitalisme is mede een geschiedenis van strijd om de macht over arbeidsduur. (Kep al gelezen dat Karl Marx daar veel over schrijft). We dienen de macht van kapitalisten over arbeidsduur af te schaffen.

Deze en andere maatregelen maken economische evolutie mogelijk, weg van een kapitalistische economie, naar een op optimale wensvervulling afgestemde markteconomie.

Verlicht
10-03-12, 19:19
Bedankt voor je reactie, Verlicht,

:baard: Het is niet zo dat er maar twee alternatieven zijn, kapitalisme of socialisme.
De valse voorstelling dat er maar twee alternatieven zijn is deel van de ideologie. Nog verder gaat dat er geen alternatief zou zijn – en we het einde van de geschiedenis bereikt hebben, weet je nog?

Evenmin is het zo dat een alternatief totaal anders moet zijn. Of zoals iemand zei tijdens een Occupy-discussie waaraan ik deelnam: we need evolution, not revolution.

David C. Korten, hierboven al genoemd, schrijft “Communism has failed, capitalism has failed – let's try markets instead”, of woorden van gelijke strekking. Daar zie je mijn onderschrift terug dat een kapitalistische economie geen vrije markteconomie is. Lees daarover ook het citaat van Immanuel Wallerstein hierboven.

Het model en ideaal van een vrije markteconomie is beter dan een model en ideaal van kapitalisme.
(Dit is een moeilijke stelling waar veel meer over te zeggen valt, zoals Kortens uitspraak hierboven wellicht kryptisch zal zijn).

:baard: Er moeten verdelingsregels ten grondslag liggen aan het vrije marktmechanisme. Praktisch voorbeeld van een verdelingsregel: een wettelijk minimumloon. Ook een recht op arbeid kun je als verdelingsregel zien (mits het een effectief recht is en niet slechts een streefnorm voor overheid).

Waarom moet dat? Omdat een deel van onze economische activiteiten bepaald wordt door noodzaak, terwijl het vrije marktmechanisme vrije keuze veronderstelt en daarom niet geschikt is voor onze economische activiteiten die beheerst worden door noodzaak.

:baard: Productie- en consumptiedwang en –invloed moeten ontmanteld worden. Deze kenmerken een kapitalistische economie.

Zo stelt David C. Korten 50% belasting op reclame voor. Antireclamewetgeving, te vergelijken met antimonopolie- en antikartelwetgeving, dient om die vorm van consumptie-invloed uit te schakelen, en om de geldstroom van reclame te herkanaliseren naar de reële economie.

Vrije arbeidsduur is een allocatiemechanisme dat orthodoxe economische theorie in het model erkent, maar dat in een kapitalistische economie niet of niet goed functioneert:

As a practical matter, most people have limited control over their work hours: either you take a job that involves working a set number of hours per week, or you don't get the job at all. To understand the logic of labor supply, however, it helps to put realism to one side for a bit and imagine an individual who can choose to work as many of as few hours as he or she likes.
(...)
the decision about how much labor to supply involves making a decision about time allocation - how many hours to spend on different activities.

Krugman & Wells, Microeconomics p. 528-529

De vestigingsgeschiedenis van kapitalisme is mede een geschiedenis van strijd om de macht over arbeidsduur. (Kep al gelezen dat Karl Marx daar veel over schrijft). We dienen de macht van kapitalisten over arbeidsduur af te schaffen.

Deze en andere maatregelen maken economische evolutie mogelijk, weg van een kapitalistische economie, naar een op optimale wensvervulling afgestemde markteconomie.


Het is dweilen met de kraan open, dame

feit is , wordt er weer geen echt rekening gehouden met de menselijk natuur hierboven , met het feit dat menselijk kennis is meestaal historisch & dynamisch :

elk door de mens ontworpen economisch politiek sociaal systeem is dus een kwestie van experimenteren met mensen met alle gevolgen van dien ,meer niet , todat het later weer blijkt dat zulke systemen fundamenteel intrinsiek gebrekken hebben ,& ik heb het hier niet helemaal over de valse incorrect ongenuanceerd Hegeliaans kijk op historie : thesis vs Anti-thesis = synthesis = de zgn evolutie van historie

Zelfs volgens de a-moraal of logica van de materialistisch versie van evolutie is menselijk vooruitgang geen kwestie van automatisch continu constant vooruitgang in de zin van de volgende generaties beter zouden worden dan de eerderen , dat de later generaties beter dan de volgenden zouden worden ...



Als men in het westen zulke hegeliaans historisch theorie zou herzien , dan kan men pas op de goeie richting staan, niet eerder , neem ik aan

Thanks for ur very interesting reaction, appreciate < i will study it more carefully later on

Good night

Verlicht
11-03-12, 20:43
Alleen islam heeft de echte oplossingnen voor de economie , politiek, moraal ethiek, ........dus

want alleen islam kent de menselijk natuur wel door & door bijv

Verlicht
11-03-12, 20:55
IslamiCity.com - Lessons from Islamic and Ethical Finance for Today (http://www.islamicity.com/articles/Articles.asp?ref=TM1004-4156)

Kortman
11-03-12, 22:27
Betekenis van het woord
Islam wil zeggen overgave, zich onderwerpen aan de wil van God, zich overgeven aan God, zich buigen voor de wil van God, vrede en welzijn. De aanhangers zijn de moslims (muslim, moslem, muzelman; vr.: moslima). Letterlijk: ‘iemand die zich overgeeft’.

Eén god
De islam is net als joden- en christendom een monotheïstische godsdienst. Er is slechts één god: Allah. Er zijn geen formele leerstellingen (dogma's), er zijn geen sacramenten, geen priesters, geen kerk en geen hiërarchie. Abraham neemt - als vader van alle gelovigen - in de islam een centrale plaats in.
Mohammed, de stichter van de islam, verbiedt moslims andere goden dan Allah te aanbidden. Er ontstaat een breuk met de groep waar hij oorspronkelijk uit kwam, de Koeraisjieten. Zij blijven liever bij het oude, de aanbidding van méér dan één god.

Conflictbronnen
Een twistpunt tussen aanhangers van de drie monotheïstische godsdiensten (religies die één God aanbidden), is de kwestie of de God van de joden, de christenen en de moslims dezelfde is. Veel christenen kunnen maar moeilijk aanvaarden dat zowel joden als moslims Jezus niet erkennen als Gods Zoon. Een ander conflictpunt: Mohammed’s verklaring dat joden en christenen de Bijbel vervalst hebben. Een derde belangrijk verschil (tussen islam en christendom): moslims wijzen een godheid bestaande uit een Vader, een Zoon en een Heilige Geest, resoluut af.

Vrij en vredig
In de Koran staat dat er geen dwang in de godsdienst is. Hoewel de islam als een 'vredige' religie geldt, meldt de historie verscheidene perioden van militair geweld die tijdens de invoering zijn toegepast. Al direct na het vertrek van Mohammed uit Medina naar Mekka zijn er verhalen over de afslachting van een grote groep – sommige bronnen spreken van 900 – joden. Anderen worden tot slaaf gemaakt. Ook al keert de islam zich krachtig tegen de joden, toch blijven ze in de islamitische wereld een belangrijke rol spelen. Ook later, bij de invoering van het nieuwe geloof in veroverde gebieden, komt geweld voor. Islamitische legers dringen tot diep in Europa door: ze komen tot Zuid-Frankrijk en Wenen.

Peilers
De islam rust op steunpunten. Ze worden ook wel de geloofsartikelen, de ‘zuilen’ (arkan) of de geloofsplichten genoemd:
· De Sjahãda (of Shahada, NL: sjahaada). De geloofsbelijdenis.
· De Salãh (of salat, NL: salaat). De rituele gebeden.
· De Ramadan, de vastenmaand.
· De Haddj (NL: Hadj), de pelgrimsreis naar Mekka.
· De Zakãh (of zakat, NL: zakaat), de armenbelasting.
· Jihad.

Ten slotte is er de ‘heilige oorlog’ of ‘Jihad’ (NL: dzjihaad). Een onderwerp waarover volgens moslimsites in het Westen veel misverstanden bestaan.

Islamitische feestdagen
§ Islamitisch Nieuwjaar
§ Ramadan
§ Suikerfeest/al-Fitr
§ Asjoera
§ Geboortedag profeet Mohámmed
§ Mohámmed´s hemelvaart
§ Macht van de zegen
§ Openbaring Koran
§ Abraham’s Offerfeest

Heilige boeken
Het belangrijkste heilige boek voor moslims is de Koran. Direct erna komen de Hadiths en de Soenna. Ook de inhoud van de Bijbel – op enkele wijzigingen na - en de Bijbelse profeten worden in de islam aanvaard. Jezus (Isa) wordt gezien als menselijke (dus niet goddelijke) profeet en de voorloper van Mohammed. Een belangrijk verschil met het christendom is de stelling: Allah heeft geen zoon.

Dogmatiek
De islam is tegen theologische dogma’s. De zann (= theologische speculaties) zijn nutteloze gissingen over zaken die je niet kunt bewijzen en ook niet kunt weten. Een voorbeeld van zann: de christelijke speculaties over de drie-eenheid. Zulke zaken worden als godslasterlijk gezien.

Pijnlijke vergelijking
Sommige critici wijzen erop dat de islam een geschiedenis van geweld kent. De historici zijn het er echter over eens dat bij de invoering van het christendom een veelvoud aan geweld is toegepast. De kruistochten en de Inquisitie – niet alleen in Spanje – zijn er de bewijzen van. Ook de beide wereldoorlogen zien de moslims als westerse (uit de christelijke wereld afkomstige) agressie.

Grote Profeet
In de moslimwereld wordt Mohammed als de grootste aller profeten gezien. Allah heeft Hem – via de aartsengel Gabriël – de Koran gedicteerd. Ook Jezus en andere Joodse profeten worden erkend. Mohammed wordt niet alleen als de belangrijkste gezien, maar ook als de laatste. Het is via Mohammed de laatste keer dat Allah zich aan de mensen heeft geopenbaard. Hij heet daarom ook wel ‘het zegel der profeten’.
In islamitische literatuur staat achter de naam van Mohammed vaak de afkorting (vzmh), d.w.z. vrede zij met hem.

Duidelijk en simpel
De islam gebruikt duidelijk omlijnde hoofdprincipes en is gemakkelijk te begrijpen, maar laat toch vele interpretaties toe. Gedetailleerde wetten (meer dan 600) zoals in het klassieke jodendom en uitgebreide dogmatische stellingen zoals die van christendom wijst de islam af. Wel zijn er diepgaande schriftelijke toelichtingen van wat de profeet bedoeld heeft.

Geloofspunten
De moslim moet in zes punten zijn geloof bevestigen:
1. Het geloof in de eenheid van Allah
2. Het geloof in de engelen van Allah
3. Het geloof in de geopenbaarde oorsprong van alle Heilige Schriften
4. Het geloof in de waarachtigheid van alle profeten
5. Het geloof in het hiernamaals met de Dag des Oordeels, en
6. Het geloof in de taqdir, de maat der dingen, een wet die in de hele schepping werkzaam is en waardoor elk ding zijn eigenschappen heeft. Allah bepaalt wat jou overkomt. Het vraagstuk of de mens al dan niet een eigen wil heeft komt min of meer overeen met de predestinatie binnen het christendom.


Moslimfundamentalisme
Veel westerlingen maken zich ongerust over de voorkeur die een deel van de in het Westen wonende moslims aangeeft om zich aan de islamitische wetgeving, de Sharia, te onderwerpen. Veel moslims aanvaarden de westerse wetgeving niet, omdat die vaak indruist tegen Koran en Bijbel. Teruggrijpen naar oude religieuze opvattingen wordt in het Westen als een vorm van achteruitgang gezien. Enkele vormen van islamitisch fundamentalisme: islamisme, wahhabisme, salafisme, qutbisme. Ook in het Westen zijn nog veel mensen te vinden die aan de wetten van God de voorkeur zouden willen geven, boven die van de seculiere democratie.

Heilige dag
De heilige dag van de islam is de vrijdag: deze dag is aan God (Allah) gewijd. Voor joden is dat de zaterdag en voor christenen de zondag.

Heilige boeken
De Tora van Mozes (Moesa), het Boek der Psalmen van David (Dawoed) en het evangelie van Jezus (Isa) zijn belangrijke boeken, maar het heiligste boek van de islam is de Koran. Even belangrijk zijn de uitspraken van en verhalen over Mohammed, samengevat in de Hadiths en Soenna.

Volgens de Koran horen in deze betekenis ‘vanaf de heilige Adam’ alle door eerdere (o.a. de joodse) profeten onderwezen godsdiensten bij de islam en hoort de moslim niet alleen in de Koran, maar ook in alle eerder geopenbaarde heilige boeken te geloven.

God had al eerder Abraham, Mozes en Jezus naar de aarde gezonden en de Thora en de Bijbel aan de mens geopenbaard. Hij heeft zich echter ten slotte Mohámmed als zijn - met nadruk laatste - profeet uitgekozen. De teksten van de Koran zijn aan Mohámmed geopenbaard via de aartsengel Gabriël, dezelfde die de maagd Maria de geboorte van haar kind Jezus aankondigt.
Volgens wetenschappers – ook binnen de islamitische wereld - is de meerderheid van de moslims niet goed op de hoogte met de achtergronden van hun geloof. Ze zijn opgevoed met het beeld dat de wereld van vóór de islam een primitieve bedoening was. Veel moslims realiseren zich niet voldoende dat de islam een (Arabische) verdere uitwerking is van twee oudere religies: het joden- en christendom.

Uniek en superieur
Het concept dat de islam Gods laatste poging is om de mensheid tot inkeer te brengen geeft moslims een gevoel van superioriteit. Hun geloof is uniek. De Koran is het enige heilige boek waar ze van op aan kunnen. De Bijbel wordt niet ontkend. Maar, volgens Mohammed hebben zowel joden als christenen met cruciale teksten geknoeid. Tegelijkertijd rust er een taboe op kritische studie van hun heilige boeken. Abraham, of Ibrãhîm, kennen ze als vader van de islam, en niet als vader van joden, christenen én moslims.
Het gevoel van zekerheid dat het eigen geloof het enige juiste is doet zich niet alleen bij moslims voor. Ook in het joden- en christendom weten veel gelovigen zeker dat ze het bij het rechte eind hebben.
Hoofdstromingen
De islam kent twee hoofdstromingen: de sjiieten en de soennieten. Al eeuwenlang staan ze vijandig tegenover elkaar. De gewelddadige confrontatie zoals in Irak wordt veroorzaakt doordat de locale minderheid zich niet door de andere geloofsrichting wil laten overheersen. De situatie is enigszins vergelijkbaar met de rivaliteit tussen katholieken en protestanten, die de christelijke wereld eeuwenlang heeft geteisterd. De Alevieten zijn aanhangers van een gematigde 'humanistische' richting binnen de sji’itische islam. Zij stammen vooral uit Turkije. Wereldwijd bedraagt hun aantal zo'n dertig miljoen.

Het boven staande is bedoeld als antwoord op het feit dat alleen slachtoffers tellen zolang ze maar gemaakt zijn door JODEN .
ik bedoel maar zelfs onderling vliegen ze elkaar in de haren (gisteren 10-3 2012 nog in Bagdad 40 !! doden door zelfmoordenaar !
Het haalt niet eens het nieuws meer ,zo normaal is het al !!

Verlicht
11-03-12, 22:38
Betekenis van het woord
Islam wil zeggen overgave, zich onderwerpen aan de wil van God, zich overgeven aan God, zich buigen voor de wil van God, vrede en welzijn. De aanhangers zijn de moslims (muslim, moslem, muzelman; vr.: moslima). Letterlijk: ‘iemand die zich overgeeft’.

Eén god
De islam is net als joden- en christendom een monotheïstische godsdienst. Er is slechts één god: Allah. Er zijn geen formele leerstellingen (dogma's), er zijn geen sacramenten, geen priesters, geen kerk en geen hiërarchie. Abraham neemt - als vader van alle gelovigen - in de islam een centrale plaats in.
Mohammed, de stichter van de islam, verbiedt moslims andere goden dan Allah te aanbidden. Er ontstaat een breuk met de groep waar hij oorspronkelijk uit kwam, de Koeraisjieten. Zij blijven liever bij het oude, de aanbidding van méér dan één god.

Conflictbronnen
Een twistpunt tussen aanhangers van de drie monotheïstische godsdiensten (religies die één God aanbidden), is de kwestie of de God van de joden, de christenen en de moslims dezelfde is. Veel christenen kunnen maar moeilijk aanvaarden dat zowel joden als moslims Jezus niet erkennen als Gods Zoon. Een ander conflictpunt: Mohammed’s verklaring dat joden en christenen de Bijbel vervalst hebben. Een derde belangrijk verschil (tussen islam en christendom): moslims wijzen een godheid bestaande uit een Vader, een Zoon en een Heilige Geest, resoluut af.

Vrij en vredig
In de Koran staat dat er geen dwang in de godsdienst is. Hoewel de islam als een 'vredige' religie geldt, meldt de historie verscheidene perioden van militair geweld die tijdens de invoering zijn toegepast. Al direct na het vertrek van Mohammed uit Medina naar Mekka zijn er verhalen over de afslachting van een grote groep – sommige bronnen spreken van 900 – joden. Anderen worden tot slaaf gemaakt. Ook al keert de islam zich krachtig tegen de joden, toch blijven ze in de islamitische wereld een belangrijke rol spelen. Ook later, bij de invoering van het nieuwe geloof in veroverde gebieden, komt geweld voor. Islamitische legers dringen tot diep in Europa door: ze komen tot Zuid-Frankrijk en Wenen.

Peilers
De islam rust op steunpunten. Ze worden ook wel de geloofsartikelen, de ‘zuilen’ (arkan) of de geloofsplichten genoemd:
· De Sjahãda (of Shahada, NL: sjahaada). De geloofsbelijdenis.
· De Salãh (of salat, NL: salaat). De rituele gebeden.
· De Ramadan, de vastenmaand.
· De Haddj (NL: Hadj), de pelgrimsreis naar Mekka.
· De Zakãh (of zakat, NL: zakaat), de armenbelasting.
· Jihad.

Ten slotte is er de ‘heilige oorlog’ of ‘Jihad’ (NL: dzjihaad). Een onderwerp waarover volgens moslimsites in het Westen veel misverstanden bestaan.

Islamitische feestdagen
§ Islamitisch Nieuwjaar
§ Ramadan
§ Suikerfeest/al-Fitr
§ Asjoera
§ Geboortedag profeet Mohámmed
§ Mohámmed´s hemelvaart
§ Macht van de zegen
§ Openbaring Koran
§ Abraham’s Offerfeest

Heilige boeken
Het belangrijkste heilige boek voor moslims is de Koran. Direct erna komen de Hadiths en de Soenna. Ook de inhoud van de Bijbel – op enkele wijzigingen na - en de Bijbelse profeten worden in de islam aanvaard. Jezus (Isa) wordt gezien als menselijke (dus niet goddelijke) profeet en de voorloper van Mohammed. Een belangrijk verschil met het christendom is de stelling: Allah heeft geen zoon.

Dogmatiek
De islam is tegen theologische dogma’s. De zann (= theologische speculaties) zijn nutteloze gissingen over zaken die je niet kunt bewijzen en ook niet kunt weten. Een voorbeeld van zann: de christelijke speculaties over de drie-eenheid. Zulke zaken worden als godslasterlijk gezien.

Pijnlijke vergelijking
Sommige critici wijzen erop dat de islam een geschiedenis van geweld kent. De historici zijn het er echter over eens dat bij de invoering van het christendom een veelvoud aan geweld is toegepast. De kruistochten en de Inquisitie – niet alleen in Spanje – zijn er de bewijzen van. Ook de beide wereldoorlogen zien de moslims als westerse (uit de christelijke wereld afkomstige) agressie.

Grote Profeet
In de moslimwereld wordt Mohammed als de grootste aller profeten gezien. Allah heeft Hem – via de aartsengel Gabriël – de Koran gedicteerd. Ook Jezus en andere Joodse profeten worden erkend. Mohammed wordt niet alleen als de belangrijkste gezien, maar ook als de laatste. Het is via Mohammed de laatste keer dat Allah zich aan de mensen heeft geopenbaard. Hij heet daarom ook wel ‘het zegel der profeten’.
In islamitische literatuur staat achter de naam van Mohammed vaak de afkorting (vzmh), d.w.z. vrede zij met hem.

Duidelijk en simpel
De islam gebruikt duidelijk omlijnde hoofdprincipes en is gemakkelijk te begrijpen, maar laat toch vele interpretaties toe. Gedetailleerde wetten (meer dan 600) zoals in het klassieke jodendom en uitgebreide dogmatische stellingen zoals die van christendom wijst de islam af. Wel zijn er diepgaande schriftelijke toelichtingen van wat de profeet bedoeld heeft.

Geloofspunten
De moslim moet in zes punten zijn geloof bevestigen:
1. Het geloof in de eenheid van Allah
2. Het geloof in de engelen van Allah
3. Het geloof in de geopenbaarde oorsprong van alle Heilige Schriften
4. Het geloof in de waarachtigheid van alle profeten
5. Het geloof in het hiernamaals met de Dag des Oordeels, en
6. Het geloof in de taqdir, de maat der dingen, een wet die in de hele schepping werkzaam is en waardoor elk ding zijn eigenschappen heeft. Allah bepaalt wat jou overkomt. Het vraagstuk of de mens al dan niet een eigen wil heeft komt min of meer overeen met de predestinatie binnen het christendom.


Moslimfundamentalisme
Veel westerlingen maken zich ongerust over de voorkeur die een deel van de in het Westen wonende moslims aangeeft om zich aan de islamitische wetgeving, de Sharia, te onderwerpen. Veel moslims aanvaarden de westerse wetgeving niet, omdat die vaak indruist tegen Koran en Bijbel. Teruggrijpen naar oude religieuze opvattingen wordt in het Westen als een vorm van achteruitgang gezien. Enkele vormen van islamitisch fundamentalisme: islamisme, wahhabisme, salafisme, qutbisme. Ook in het Westen zijn nog veel mensen te vinden die aan de wetten van God de voorkeur zouden willen geven, boven die van de seculiere democratie.

Heilige dag
De heilige dag van de islam is de vrijdag: deze dag is aan God (Allah) gewijd. Voor joden is dat de zaterdag en voor christenen de zondag.

Heilige boeken
De Tora van Mozes (Moesa), het Boek der Psalmen van David (Dawoed) en het evangelie van Jezus (Isa) zijn belangrijke boeken, maar het heiligste boek van de islam is de Koran. Even belangrijk zijn de uitspraken van en verhalen over Mohammed, samengevat in de Hadiths en Soenna.

Volgens de Koran horen in deze betekenis ‘vanaf de heilige Adam’ alle door eerdere (o.a. de joodse) profeten onderwezen godsdiensten bij de islam en hoort de moslim niet alleen in de Koran, maar ook in alle eerder geopenbaarde heilige boeken te geloven.

God had al eerder Abraham, Mozes en Jezus naar de aarde gezonden en de Thora en de Bijbel aan de mens geopenbaard. Hij heeft zich echter ten slotte Mohámmed als zijn - met nadruk laatste - profeet uitgekozen. De teksten van de Koran zijn aan Mohámmed geopenbaard via de aartsengel Gabriël, dezelfde die de maagd Maria de geboorte van haar kind Jezus aankondigt.
Volgens wetenschappers – ook binnen de islamitische wereld - is de meerderheid van de moslims niet goed op de hoogte met de achtergronden van hun geloof. Ze zijn opgevoed met het beeld dat de wereld van vóór de islam een primitieve bedoening was. Veel moslims realiseren zich niet voldoende dat de islam een (Arabische) verdere uitwerking is van twee oudere religies: het joden- en christendom.

Uniek en superieur
Het concept dat de islam Gods laatste poging is om de mensheid tot inkeer te brengen geeft moslims een gevoel van superioriteit. Hun geloof is uniek. De Koran is het enige heilige boek waar ze van op aan kunnen. De Bijbel wordt niet ontkend. Maar, volgens Mohammed hebben zowel joden als christenen met cruciale teksten geknoeid. Tegelijkertijd rust er een taboe op kritische studie van hun heilige boeken. Abraham, of Ibrãhîm, kennen ze als vader van de islam, en niet als vader van joden, christenen én moslims.
Het gevoel van zekerheid dat het eigen geloof het enige juiste is doet zich niet alleen bij moslims voor. Ook in het joden- en christendom weten veel gelovigen zeker dat ze het bij het rechte eind hebben.
Hoofdstromingen
De islam kent twee hoofdstromingen: de sjiieten en de soennieten. Al eeuwenlang staan ze vijandig tegenover elkaar. De gewelddadige confrontatie zoals in Irak wordt veroorzaakt doordat de locale minderheid zich niet door de andere geloofsrichting wil laten overheersen. De situatie is enigszins vergelijkbaar met de rivaliteit tussen katholieken en protestanten, die de christelijke wereld eeuwenlang heeft geteisterd. De Alevieten zijn aanhangers van een gematigde 'humanistische' richting binnen de sji’itische islam. Zij stammen vooral uit Turkije. Wereldwijd bedraagt hun aantal zo'n dertig miljoen.

Het boven staande is bedoeld als antwoord op het feit dat alleen slachtoffers tellen zolang ze maar gemaakt zijn door JODEN .
ik bedoel maar zelfs onderling vliegen ze elkaar in de haren (gisteren 10-3 2012 nog in Bagdad 40 !! doden door zelfmoordenaar !
Het haalt niet eens het nieuws meer ,zo normaal is het al !!


Bron ? haha

Dank u wel voor de info , beste aardig meneer

Good night , moet weg , geen tijd meer , sorry , het ga je goed

Verlicht
11-03-12, 22:47
@ Olive Yao :



Heaven On Earth: The Rise and Fall of Socialism | Watch Free Documentary Online (http://topdocumentaryfilms.com/heaven-earth-rise-fall-socialism/)

Kortman
11-03-12, 23:00
Bron ? haha

Dank u wel voor de info , beste aardig meneer

Good night , moet weg , geen tijd meer , sorry , het ga je goed

Ik begrijp dat je weg moet ,maar morgen weer een dag ,ik ga ook zo er uit :-)goodnight

bron? Gewoon een samenvatting van :conclussies ,historische en dagelijks feiten !
Zeg maar wat er niet klopt .

Verlicht
12-03-12, 20:09
Ik begrijp dat je weg moet ,maar morgen weer een dag ,ik ga ook zo er uit :-)goodnight

bron? Gewoon een samenvatting van :conclussies ,historische en dagelijks feiten !
Zeg maar wat er niet klopt .


Je moet die info van je wel corrigeren : te veel fouten om op te kunnen noemen dus

Verlicht
29-03-12, 20:46
@ Olive Yao :

Socialism is dead

Heaven On Earth: The Rise and Fall of Socialism | Watch Free Documentary Online (http://topdocumentaryfilms.com/heaven-earth-rise-fall-socialism/)[/QUOTE]

Kortman
29-03-12, 22:54
@ Olive Yao :

Socialism is dead

Heaven On Earth: The Rise and Fall of Socialism | Watch Free Documentary Online (http://topdocumentaryfilms.com/heaven-earth-rise-fall-socialism/)[/QUOTE]

Zo je hebt dus welgeteld 17 dagen lopen zoeken en speuren om een uiteraard : EEN jou inziens passend antwoord te geven op mijn logica !
Ik herhaal het nog maar een keer ! en als het moet kan ik het ook nog speciaal vertalen in de enige echte WERELD TAAL waar Profeet Mohammed zelfs de KORAN in had geschreven als hij deze taal machtig geweest was nl:
ENGELS
:tik:

HIERKOMT IE NOG EEN KEER:

Betekenis van het woord
Islam wil zeggen overgave, zich onderwerpen aan de wil van God, zich overgeven aan God, zich buigen voor de wil van God, vrede en welzijn. De aanhangers zijn de moslims (muslim, moslem, muzelman; vr.: moslima). Letterlijk: ‘iemand die zich overgeeft’.

Eén god
De islam is net als joden- en christendom een monotheïstische godsdienst. Er is slechts één god: Allah. Er zijn geen formele leerstellingen (dogma's), er zijn geen sacramenten, geen priesters, geen kerk en geen hiërarchie. Abraham neemt - als vader van alle gelovigen - in de islam een centrale plaats in.
Mohammed, de stichter van de islam, verbiedt moslims andere goden dan Allah te aanbidden. Er ontstaat een breuk met de groep waar hij oorspronkelijk uit kwam, de Koeraisjieten. Zij blijven liever bij het oude, de aanbidding van méér dan één god.

Conflictbronnen
Een twistpunt tussen aanhangers van de drie monotheïstische godsdiensten (religies die één God aanbidden), is de kwestie of de God van de joden, de christenen en de moslims dezelfde is. Veel christenen kunnen maar moeilijk aanvaarden dat zowel joden als moslims Jezus niet erkennen als Gods Zoon. Een ander conflictpunt: Mohammed’s verklaring dat joden en christenen de Bijbel vervalst hebben. Een derde belangrijk verschil (tussen islam en christendom): moslims wijzen een godheid bestaande uit een Vader, een Zoon en een Heilige Geest, resoluut af.

Vrij en vredig
In de Koran staat dat er geen dwang in de godsdienst is. Hoewel de islam als een 'vredige' religie geldt, meldt de historie verscheidene perioden van militair geweld die tijdens de invoering zijn toegepast. Al direct na het vertrek van Mohammed uit Medina naar Mekka zijn er verhalen over de afslachting van een grote groep – sommige bronnen spreken van 900 – joden. Anderen worden tot slaaf gemaakt. Ook al keert de islam zich krachtig tegen de joden, toch blijven ze in de islamitische wereld een belangrijke rol spelen. Ook later, bij de invoering van het nieuwe geloof in veroverde gebieden, komt geweld voor. Islamitische legers dringen tot diep in Europa door: ze komen tot Zuid-Frankrijk en Wenen.

Peilers
De islam rust op steunpunten. Ze worden ook wel de geloofsartikelen, de ‘zuilen’ (arkan) of de geloofsplichten genoemd:
· De Sjahãda (of Shahada, NL: sjahaada). De geloofsbelijdenis.
· De Salãh (of salat, NL: salaat). De rituele gebeden.
· De Ramadan, de vastenmaand.
· De Haddj (NL: Hadj), de pelgrimsreis naar Mekka.
· De Zakãh (of zakat, NL: zakaat), de armenbelasting.
· Jihad.

Ten slotte is er de ‘heilige oorlog’ of ‘Jihad’ (NL: dzjihaad). Een onderwerp waarover volgens moslimsites in het Westen veel misverstanden bestaan.

Islamitische feestdagen
§ Islamitisch Nieuwjaar
§ Ramadan
§ Suikerfeest/al-Fitr
§ Asjoera
§ Geboortedag profeet Mohámmed
§ Mohámmed´s hemelvaart
§ Macht van de zegen
§ Openbaring Koran
§ Abraham’s Offerfeest

Heilige boeken
Het belangrijkste heilige boek voor moslims is de Koran. Direct erna komen de Hadiths en de Soenna. Ook de inhoud van de Bijbel – op enkele wijzigingen na - en de Bijbelse profeten worden in de islam aanvaard. Jezus (Isa) wordt gezien als menselijke (dus niet goddelijke) profeet en de voorloper van Mohammed. Een belangrijk verschil met het christendom is de stelling: Allah heeft geen zoon.

Dogmatiek
De islam is tegen theologische dogma’s. De zann (= theologische speculaties) zijn nutteloze gissingen over zaken die je niet kunt bewijzen en ook niet kunt weten. Een voorbeeld van zann: de christelijke speculaties over de drie-eenheid. Zulke zaken worden als godslasterlijk gezien.

Pijnlijke vergelijking
Sommige critici wijzen erop dat de islam een geschiedenis van geweld kent. De historici zijn het er echter over eens dat bij de invoering van het christendom een veelvoud aan geweld is toegepast. De kruistochten en de Inquisitie – niet alleen in Spanje – zijn er de bewijzen van. Ook de beide wereldoorlogen zien de moslims als westerse (uit de christelijke wereld afkomstige) agressie.
Grote Profeet
In de moslimwereld wordt Mohammed als de grootste aller profeten gezien. Allah heeft Hem – via de aartsengel Gabriël – de Koran gedicteerd. Ook Jezus en andere Joodse profeten worden erkend. Mohammed wordt niet alleen als de belangrijkste gezien, maar ook als de laatste. Het is via Mohammed de laatste keer dat Allah zich aan de mensen heeft geopenbaard. Hij heet daarom ook wel ‘het zegel der profeten’.
In islamitische literatuur staat achter de naam van Mohammed vaak de afkorting (vzmh), d.w.z. vrede zij met hem.

Duidelijk en simpel
De islam gebruikt duidelijk omlijnde hoofdprincipes en is gemakkelijk te begrijpen, maar laat toch vele interpretaties toe. Gedetailleerde wetten (meer dan 600) zoals in het klassieke jodendom en uitgebreide dogmatische stellingen zoals die van christendom wijst de islam af. Wel zijn er diepgaande schriftelijke toelichtingen van wat de profeet bedoeld heeft.

Geloofspunten
De moslim moet in zes punten zijn geloof bevestigen:
1. Het geloof in de eenheid van Allah
2. Het geloof in de engelen van Allah
3. Het geloof in de geopenbaarde oorsprong van alle Heilige Schriften
4. Het geloof in de waarachtigheid van alle profeten
5. Het geloof in het hiernamaals met de Dag des Oordeels, en
6. Het geloof in de taqdir, de maat der dingen, een wet die in de hele schepping werkzaam is en waardoor elk ding zijn eigenschappen heeft. Allah bepaalt wat jou overkomt. Het vraagstuk of de mens al dan niet een eigen wil heeft komt min of meer overeen met de predestinatie binnen het christendom.


Moslimfundamentalisme
Veel westerlingen maken zich ongerust over de voorkeur die een deel van de in het Westen wonende moslims aangeeft om zich aan de islamitische wetgeving, de Sharia, te onderwerpen. Veel moslims aanvaarden de westerse wetgeving niet, omdat die vaak indruist tegen Koran en Bijbel. Teruggrijpen naar oude religieuze opvattingen wordt in het Westen als een vorm van achteruitgang gezien. Enkele vormen van islamitisch fundamentalisme: islamisme, wahhabisme, salafisme, qutbisme. Ook in het Westen zijn nog veel mensen te vinden die aan de wetten van God de voorkeur zouden willen geven, boven die van de seculiere democratie.

Heilige dag
De heilige dag van de islam is de vrijdag: deze dag is aan God (Allah) gewijd. Voor joden is dat de zaterdag en voor christenen de zondag.

Heilige boeken
De Tora van Mozes (Moesa), het Boek der Psalmen van David (Dawoed) en het evangelie van Jezus (Isa) zijn belangrijke boeken, maar het heiligste boek van de islam is de Koran. Even belangrijk zijn de uitspraken van en verhalen over Mohammed, samengevat in de Hadiths en Soenna.

Volgens de Koran horen in deze betekenis ‘vanaf de heilige Adam’ alle door eerdere (o.a. de joodse) profeten onderwezen godsdiensten bij de islam en hoort de moslim niet alleen in de Koran, maar ook in alle eerder geopenbaarde heilige boeken te geloven.

God had al eerder Abraham, Mozes en Jezus naar de aarde gezonden en de Thora en de Bijbel aan de mens geopenbaard. Hij heeft zich echter ten slotte Mohámmed als zijn - met nadruk laatste - profeet uitgekozen. De teksten van de Koran zijn aan Mohámmed geopenbaard via de aartsengel Gabriël, dezelfde die de maagd Maria de geboorte van haar kind Jezus aankondigt. *)
Volgens wetenschappers – ook binnen de islamitische wereld - is de meerderheid van de moslims niet goed op de hoogte met de achtergronden van hun geloof. Ze zijn opgevoed met het beeld dat de wereld van vóór de islam een primitieve bedoening was. Veel moslims realiseren zich niet voldoende dat de islam een (Arabische) verdere uitwerking is van twee oudere religies: het joden- en christendom.

Uniek en superieur
Het concept dat de islam Gods laatste poging is om de mensheid tot inkeer te brengen geeft moslims een gevoel van superioriteit. Hun geloof is uniek. De Koran is het enige heilige boek waar ze van op aan kunnen. De Bijbel wordt niet ontkend. Maar, volgens Mohammed hebben zowel joden als christenen met cruciale teksten geknoeid. Tegelijkertijd rust er een taboe op kritische studie van hun heilige boeken. Abraham, of Ibrãhîm, kennen ze als vader van de islam, en niet als vader van joden, christenen én moslims.
Het gevoel van zekerheid dat het eigen geloof het enige juiste is doet zich niet alleen bij moslims voor. Ook in het joden- en christendom weten veel gelovigen zeker dat ze het bij het rechte eind hebben.
Hoofdstromingen
De islam kent twee hoofdstromingen: de sjiieten en de soennieten. Al eeuwenlang staan ze vijandig tegenover elkaar. De gewelddadige confrontatie zoals in Irak wordt veroorzaakt doordat de locale minderheid zich niet door de andere geloofsrichting wil laten overheersen. De situatie is enigszins vergelijkbaar met de rivaliteit tussen katholieken en protestanten, die de christelijke wereld eeuwenlang heeft geteisterd. De Alevieten zijn aanhangers van een gematigde 'humanistische' richting binnen de sji’itische islam. Zij stammen vooral uit Turkije. Wereldwijd bedraagt hun aantal zo'n dertig miljoen.

Het boven staande is bedoeld als antwoord op het feit dat alleen slachtoffers tellen zolang ze maar gemaakt zijn door JODEN .
ik bedoel maar zelfs onderling vliegen ze elkaar in de haren (gisteren 10-3 2012 nog in Bagdad 40 !! doden door zelfmoordenaar !
Het haalt niet eens het nieuws meer ,zo normaal is het al !!
Vind je , je zelf niet diep zielig.??
*)thema engelen (http://www.kindengeloof.nl/thema-engelen.html)

Verlicht
30-03-12, 20:54
Idioot caricatuur van islam is dat , sorry


Islam is heel anders dan wat hierboven zo slordig werd geschetst : geen tijd voor meer of voor details .

Islam als het laatst testament had bovendien alle eerder originele boodschappen van alle eerder profeten waar we heilig in geloven, inclusief Moses , Jesus ...& hun originele respectivelijk origineel Tora & origineel Evangelie ....islam had ze allemaal niet alleen compleet gemaakt & bevestigd maar had ze ook wel vervangen nogmaals : dat heet evolutie van religie met islam als het laatst volmaakt vorm ervan dus : er bestaat er dus alleen 1 enkel religie : die van alle profeten met islam als het laatst volmaakt religie die de rest had dus niet alleen bevestigd & compleet gemaakt maar ook vervangen .


Alle eerder profeten waren dus allemaal door Allah als de enige echt God & schepper gezonden aan hun eigen volkeren alleen , inclusief joodse -profeet -mens Jesus die werd dus door Allah aan de joden alleen gezonden ......behalve Mohammed die wel aan de heel mensheid werd gezonden door Allah

Het jodendom & het christendom hebben dus bijna niets te maken met Moses ...of Jesus ....= waren grotendeels slechts menselijke verzinsels dus

P.S.: Jesus zal wel terug komen op aarde om zijn begonen werk af te maken , de joodse anti-christ dood te maken, de wereld te regeren & de waarheid van islam dus als het laatst testament te hanteren ...

Charlus
30-03-12, 21:10
de enige echte WERELD TAAL waar Profeet Mohammed zelfs de KORAN in had geschreven als hij deze taal machtig geweest was nl:
ENGELS
Engels is beter dan Arabisch?

Verlicht
30-03-12, 21:43
Engels is beter dan Arabisch?


Dat waren Kortmans ironisch sarcastisch woorden joh haha

Verlicht
30-03-12, 21:52
.................

Eke
30-03-12, 22:31
inclusief joodse -profeet -mens Jesus die werd dus door Allah aan de joden alleen gezonden ... [/B]

P.S.: Jesus zal wel terug komen op aarde om zijn begonen werk af te maken , de joodse anti-christ dood te maken, de wereld te regeren & de waarheid van islam dus als het laatst testament te hanteren ...

Nou vooruit dan maar. Verlicht, ik sta wel op het punt om onder de wol te kruipen maar wil graag even op je reageren :)

Over Jezus,he. Hij preekte wel voornamelijk bij de Joden, maar het was de bedoeling dat hetgeen hij te zeggen had voor de hele mensheid een zegen mocht zijn. Dit zie je dus in verschillende Bijbelteksten staan.

Even een mooi verbeeld .
copy : KOLOSENZEN 3 vers 5

Het nieuwe leven

5 Doodt dan : hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

Welterusten straks, Verlicht !!!! Vergeet niet je knopje uit te zetten ;)

Verlicht
30-03-12, 22:40
Nou vooruit dan maar. Verlicht, ik sta wel op het punt om onder de wol te kruipen maar wil graag even op je reageren :)

Over Jezus,he. Hij preekte wel voornamelijk bij de Joden, maar het was de bedoeling dat hetgeen hij te zeggen had voor de hele mensheid een zegen mocht zijn. Dit zie je dus in verschillende Bijbelteksten staan.

Even een mooi verbeeld .
copy : KOLOSENZEN 3 vers 5

Het nieuwe leven

5 Doodt dan : hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte en de hebzucht, die niet anders is dan afgoderij, 6 om welke dingen de toorn Gods komt. 7 Daarin hebt ook gij eertijds gewandeld, toen gij erin leefdet. 8 Maar thans moet ook gij dit alles wegdoen: toorn, heftigheid, kwaadaardigheid, laster en vuile taal uit uw mond. 9 Liegt niet meer tegen elkander, daar gij de oude mens met zijn praktijken afgelegd, 10 en de nieuwe aangedaan hebt, die vernieuwd wordt tot volle kennis naar het beeld van zijn Schepper, 11 waarbij geen onderscheid is tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden, barbaar en Skyth, slaaf en vrije, maar alles en in allen is Christus.

Welterusten straks, Verlicht !!!! Vergeet niet je knopje uit te zetten ;)


Dank u wel, dame

Bij gebrek aan tijd maar het volgende : mind blowing :

Jesus was slechts een joodse -profeet mens die werd door Allah wel gezonden aan de joden alleen dus nogmaals , alle eerder profeten werden door Allah gezonden alleen aan hun eigen volkeren dus behalve Mohammed als de laatste profeet die wel werd door Allah gezonden aan de ...heel mensheid + aan jinns zelfs ook wel maar weer ..


zie daarentegen de waarheid met betrekking tot het christendom gepresenteerd door een voormalig christen die nu atheist is geworden als gevolg , op topdocumentaryfilms.com :


http://topdocumentaryfilms.com/excavating-empty-tomb/


zie ook deze mind blowing video van een expert :



https://www.youtube.com/watch?v=9WioGPTPotQ



Waarschijnlijk hoort ook Al-Haddad nu bij de 'oelamaa', een klasse van islamitisch juridische geleerden die zich in de loop der tijden ontwikkeld heeft.

Weet je wat, AbuMuwahid ? Deze groep geleerden heeft nooit een homogeen geheel gevormd*....In twijfelgevallen waren er verschillende interpretaties.

Waarom zou nu vandaag Al-Haddad gelijk zijn aan de Profeet Mohammed in zijn uitingen ? Vergeet niet dat de Profeet Mohammed een gegeven moment zowel de wereldlijke als de religieuse macht had over de gemeenschap waarover hij leiding had, maar nog meer : hij was diegene die de Openbaringen ontving,

terwijl Haitham Al Haddad een Saoudische informaticus is( dat kan dus van alles zijn op computergebied) , die in Soedan een Sharia-studie heeft gevolgd en nu in Engeland verder aan het studeren is (een doctoraat op Islamitisch juridisch gebied). En omdat hij opgegroeid is in S-A voelt hij zich wel thuis bij stenigingen van een overspelige vrouw in Islamitische landen en wil hij de vrouw weer achter het aanrecht laten leven..



*bron :Islamitische filosofie. Een geschiedenis. door M. Leezenberg of als je die bezit, AbuMuwahid, De Encyclopaedia of Islam..


Het gaat allemaal om methodologie , integriteit , kunde, kennis , praktijk , verstand, hart , gevoel ....of gebrek er van juist , dame :

er zijn er bovendien veel hypocriete huichelaars al dan niet integer , al dan niet onwetend of conservatief zgn moslim scholars tegenwoordig vooraal uit SA , AL Azhar Egypte ....die dynamisch islam hadden omgevormd tot een statisch geloof :

Zie daarentegen deze uniek aardig wijs humouristisch rustig brilliant wereldwijd bekend moslim filosoof, scholar , expert van werelds politiek, werelds economie ....a real genius , relatively speaking : his English is fluent by the way & without accent almost :

He even introduces some new interpretations of the Qur'an , hadiths in the light of the new knowledge we have early moslims did not possess ...



zie zijn indrukwekkend CV :

Imran Nazar Hosein - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Imran_Nazar_Hosein)


Youtube bevat veel van zijn videos : de man spreekt wel op een rationeel logisch overtuigend rustig humouristisch manier ( integenstelling tot die moslim schreeuwleijken ) + via islamistisch intuitie ....intuitie als een hoger vorm van intellect ...


De man had zelfs de zgn Arabisch lente in 2002 al voorspeld ...


zie wat ie wel zegt erover :




https://www.youtube.com/watch?v=GKLl5V6s6L8



zie dit : interessant :


https://www.youtube.com/watch?v=Ww4yRtUxLrw

Kortman
31-03-12, 00:22
Engels is beter dan Arabisch?

Nee NATUURLIJK niet ,maar Verlicht doet niet anders als 90% van zijn oproerkraaiende teksten in het ENGELS te plaatsen ook zijn geliefde sheik predict in het Engels !!!!
hier een paar voorbeelden :van onze vriend Verlicht en lijk al z,n antwoorden mar na 90% in de blijkbaar GODEN TAAL ENGELS of klopt dit ook weer niet
The pith of life is contained in action
A powerful enemy is a blessing from God :
The Philosophy of Muhammad Iqbal (http://www.muslimphilosophy.com/iqbal/index.html)
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ecrets-of-self
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ought-in-islamhttp://www.archive.org/details/makin...nity00brifrich
Vandaar dat ik schreef dat hij in het gehate Westerse Wered taal bijna al zijn zgn ''waarheden'' geeft alleen wat in zijn STRAATJE past !
Aldus geef ik de :vingers:hint dat Profeet zeker de KORAN in het Engels had geschreven als hij deze taal machtig was geweest ,maar ja mogelijkheeft de'' Engel Gabriel'' *) hem het in het ARABISCH ingefluisterd !
En heeft de maagd Maria dus een volbloed ARABISCHE zoon gebaard en geen jood .
Sorry ik blijf het maar dit vinden :
Sprookjes ( zie mijn vorige link voor dekindertjes)
http://www.kindengeloof.nl/thema-engelen.html

Charlus
31-03-12, 00:32
Dat waren Kortmans ironisch sarcastisch woorden joh haha
Vandaar. Ik vond het al zo'n wonderlijke uitspraak, komend van jou.

Kortman
31-03-12, 00:32
Nee NATUURLIJK niet ,maar Verlicht doet niet anders als 90% van zijn oproerkraaiende teksten in het ENGELS te plaatsen ook zijn geliefde sheik predict in het Engels !!!!
hier een paar voorbeelden :van onze vriend Verlicht en lijk al z,n antwoorden mar na 90% in de blijkbaar GODEN TAAL ENGELS of klopt dit ook weer niet
The pith of life is contained in action
A powerful enemy is a blessing from God :
The Philosophy of Muhammad Iqbal (http://www.muslimphilosophy.com/iqbal/index.html)
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ecrets-of-self
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ought-in-islamhttp://www.archive.org/details/makin...nity00brifrich
Vandaar dat ik schreef dat hij in het gehate Westerse Wered taal bijna al zijn zgn ''waarheden'' geeft alleen wat in zijn STRAATJE past !
Aldus geef ik de :vingers:hint dat Profeet zeker de KORAN in het Engels had geschreven als hij deze taal machtig was geweest ,maar ja mogelijkheeft de'' Engel Gabriel'' *) hem het in het ARABISCH ingefluisterd !
En heeft de maagd Maria dus een volbloed ARABISCHE zoon gebaard en geen jood .
Sorry ik blijf het maar dit vinden :
Sprookjes ( zie mijn vorige link voor dekindertjes)
thema engelen (http://www.kindengeloof.nl/thema-engelen.html)

En dan heb ik het nog niet gehad over het EENRICHTING SPREKENDE SHEIK IMRAN HOSEIN,
die ook zijn EIGEN waarheden tracht te spuien, ook in het Engels .
alles met maar een doel ,zoveel mogelijkhaat zaaien.
:jeweetog: dat het boven staande klopt

Eke
31-03-12, 12:55
Dank u wel, dame

Bij gebrek aan tijd maar het volgende : mind blowing :

Jesus was slechts een joodse -profeet mens die werd door Allah wel gezonden aan de joden alleen dus nogmaals , alle eerder profeten werden door Allah gezonden alleen aan hun eigen volkeren dus behalve Mohammed als de laatste profeet die wel werd door Allah gezonden aan de ...heel mensheid + aan jinns zelfs ook wel maar weer ..






Sallah ,De Kollossenzen 3 vers 5 heb je niets mee...Is dan ook van Paulus.

Nou, ik probeer het nog 1 keer met Jesaja, een van de grote profeten van het Oude Testament. Ken je hem misschien ?
De Profeet Mohammed presenteerde namelijk z'n nieuwe religie als 'het Geloof van Ibrahiem' (6:161)

KOmt ie !!!! Het heil ook voor de vreemdelingen Jesaja 56

Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn.



Dus...als Jezus geboren wordt bij de Joden dan komt hij dus in een 'bedehuis' voor alle volken.


Dit was dus meteen m'n laatste niet-wetenschappelijke bewijs hierover. (religie= Geloof)

Op je andere post heb ik al gereageerd op betreffende topic :) Fijn weekend, Verlicht !

Kortman
31-03-12, 21:54
Sallah ,De Kollossenzen 3 vers 5 heb je niets mee...Is dan ook van Paulus.

Nou, ik probeer het nog 1 keer met Jesaja, een van de grote profeten van het Oude Testament. Ken je hem misschien ?
De Profeet Mohammed presenteerde namelijk z'n nieuwe religie als 'het Geloof van Ibrahiem' (6:161)

KOmt ie !!!! Het heil ook voor de vreemdelingen Jesaja 56

Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn.



Dus...als Jezus geboren wordt bij de Joden dan komt hij dus in een 'bedehuis' voor alle volken.


Dit was dus meteen m'n laatste niet-wetenschappelijke bewijs hierover. (religie= Geloof)

Op je andere post heb ik al gereageerd op betreffende topic :) Fijn weekend, Verlicht !

Hier nog een leuke versie op dit Topic:
HET MAAKT NIET UIT
Of je christen en boeddhist bent Islamiet of jood
Er is leven er is leven na de dood
Rij dus rustig door oranje en geef extra gas bij rood
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Eet gerust wat engels rundvlees bij je groente of op brood
Er is leven er is leven na de dood
Als je weg wilt uit Tunesie pak eens voor de gein de boot!
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Volgens m'n vader in de hemel is het alle dagen feest
En m'n vader kan het weten want die is er geweest
Want in de hemel is geen bier , daarom kwam hij ff terug op Aarde .
om een kratje op te zuipen want dat is pas echt plezier


Wat kon Seedorf nog gebeuren toen hij van 11 meter schoot !
ja hij miste de penalty en lag bijna in de goot!
Gelukkig is er leven na de dood , na de dood
Wat kan jou het nu nog schelen ook al ben je nog zo groot
Steek je snikkel zonder rubber in een hetero of een poot
Want er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Heb je je doodsangst overwonnen
Wordt het alle dagen feest
Dus vandaag maar vast begonnen
Voor je het weet ben je er geweest



TROOST JE MAAR AAN DE GEDACHTEN
Er is leven er is leven na de dood !

:hihi: :lole:

Verlicht
01-04-12, 19:46
Vandaar. Ik vond het al zo'n wonderlijke uitspraak, komend van jou.

haha

Zal je nooit uit mijn eigen mond horen zeggen inderdaad

Verlicht
01-04-12, 19:58
En dan heb ik het nog niet gehad over het EENRICHTING SPREKENDE SHEIK IMRAN HOSEIN,
die ook zijn EIGEN waarheden tracht te spuien, ook in het Engels .
alles met maar een doel ,zoveel mogelijkhaat zaaien.
:jeweetog: dat het boven staande klopt


Vriend , Imran Hosein is wel alles , bij wijze van spreken dan , dan een haatzaaier , integendeel zelfs ,maar dat kan je niet weten gelet op het feit dat je geen Engels verstaat dus , Hoe kom je erbij dan ? zie je wel dat je dingen wel zegt waavan je geen benul hebt helaas pindakaas

Imran is wel een heel aardig wijs humouristisch rustig (integenstelling tot al die al dan niet moslim schreeuwleilijken dan maar weer ) wijs uniek brilliant open-minded denker met veekl kennis van zaken & ervaring : zie boven

Als hij bijv het over die judeo-christian coalitie zou hebben , dan benadrukt ie altijd het feit dat hij het absoluut niet over alle joden of over alle christenen zou hebben , nee, absoluut niet

Imran verafschuwt zelfs het denigreren , demoniseren , belachelijk maken of geen -respect tonen voor het jodendom & het christendom bijv , iets dat ik wel schuldig aan ben geweest daarentegen helaas pindakaas maar weer : Imran als dus een beter mens dan mezelf wel wat dat & ander betreft

Hij vraagt ook nadrukkelijk & herhaardelijk aan de kijker of luisteraar om zijn eigen opinies niet als feiten mocht nemen tenzij men overtuigend zou wezen van Imran's analyses , interpretaties...dus

Imran is dus wel een heel open & tolerant internationaal denker ...

zie wat wikipedia in het NLs dan over de man wel zegt

Verlicht
01-04-12, 20:05
Nee NATUURLIJK niet ,maar Verlicht doet niet anders als 90% van zijn oproerkraaiende teksten in het ENGELS te plaatsen ook zijn geliefde sheik predict in het Engels !!!!
hier een paar voorbeelden :van onze vriend Verlicht en lijk al z,n antwoorden mar na 90% in de blijkbaar GODEN TAAL ENGELS of klopt dit ook weer niet
The pith of life is contained in action
A powerful enemy is a blessing from God :
The Philosophy of Muhammad Iqbal (http://www.muslimphilosophy.com/iqbal/index.html)
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ecrets-of-self
http://fr.feedbooks.com/userbook/141...ought-in-islamhttp://www.archive.org/details/makin...nity00brifrich
Vandaar dat ik schreef dat hij in het gehate Westerse Wered taal bijna al zijn zgn ''waarheden'' geeft alleen wat in zijn STRAATJE past !
Aldus geef ik de :vingers:hint dat Profeet zeker de KORAN in het Engels had geschreven als hij deze taal machtig was geweest ,maar ja mogelijkheeft de'' Engel Gabriel'' *) hem het in het ARABISCH ingefluisterd !
En heeft de maagd Maria dus een volbloed ARABISCHE zoon gebaard en geen jood .
Sorry ik blijf het maar dit vinden :
Sprookjes ( zie mijn vorige link voor dekindertjes)
thema engelen (http://www.kindengeloof.nl/thema-engelen.html)


Hartelijk dank voor de gratis reclame haha

Dat wel gezegd : Engels is nou eenmaal & voorlopig een soort wereldtaal men heel veel mensen wereldwijd mee kan bereiken ,vandaar , meer niet

Verlicht
01-04-12, 20:16
Sallah ,De Kollossenzen 3 vers 5 heb je niets mee...Is dan ook van Paulus.

Nou, ik probeer het nog 1 keer met Jesaja, een van de grote profeten van het Oude Testament. Ken je hem misschien ?
De Profeet Mohammed presenteerde namelijk z'n nieuwe religie als 'het Geloof van Ibrahiem' (6:161)

KOmt ie !!!! Het heil ook voor de vreemdelingen Jesaja 56

Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn.



Dus...als Jezus geboren wordt bij de Joden dan komt hij dus in een 'bedehuis' voor alle volken.


Dit was dus meteen m'n laatste niet-wetenschappelijke bewijs hierover. (religie= Geloof)

Op je andere post heb ik al gereageerd op betreffende topic :) Fijn weekend, Verlicht !

Nou , volgens de Qur,an, historie , de wetenschap waren / zijn zowel het huidige christendom als het huidige jodendom slechts & grotendeels menselijke verzinsels , al zouden ze wel nog resten van waarheid bevatten hier & daar , tot op zeker hoogte althans


we geloven wel, daarentegen in alle profeten & in hun originele boodschappen , inclusief in Jesus & zijn origineel boodschap, inclusief in Moses & zijn origineel Tora .......

De huidige Bijbel, huidige Tora hebben dus vervolgens bijna niets te maken gehad met noch Jesus noch Moses ......


Tja, maar uitendelijk geldt wel het volgende maar weer :

" Jij jou geloof & ik het mijne " "er is geen dwang in het geloof "

Prettig avond nog , dame , het beste , dank u wel voor uw reakties

Verlicht
01-04-12, 20:21
Hier nog een leuke versie op dit Topic:
HET MAAKT NIET UIT
Of je christen en boeddhist bent Islamiet of jood
Er is leven er is leven na de dood
Rij dus rustig door oranje en geef extra gas bij rood
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Eet gerust wat engels rundvlees bij je groente of op brood
Er is leven er is leven na de dood
Als je weg wilt uit Tunesie pak eens voor de gein de boot!
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Volgens m'n vader in de hemel is het alle dagen feest
En m'n vader kan het weten want die is er geweest
Want in de hemel is geen bier , daarom kwam hij ff terug op Aarde .
om een kratje op te zuipen want dat is pas echt plezier


Wat kon Seedorf nog gebeuren toen hij van 11 meter schoot !
ja hij miste de penalty en lag bijna in de goot!
Gelukkig is er leven na de dood , na de dood
Wat kan jou het nu nog schelen ook al ben je nog zo groot
Steek je snikkel zonder rubber in een hetero of een poot
Want er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Heb je je doodsangst overwonnen
Wordt het alle dagen feest
Dus vandaag maar vast begonnen
Voor je het weet ben je er geweest



TROOST JE MAAR AAN DE GEDACHTEN
Er is leven er is leven na de dood !

:hihi: :lole:


haha

Je hebt wel talent als potentieel dichter , Kortman, dat wel

Moet je eens Dante's divine comedy of Goethe's Faust lezen

de laatste gaat wel over iemand (Faust ) die zijn eigen ziel aan de duivel had verkocht ...............een extra-bewijs voor het feit dat de beste kunst ooit kan diens inspiraties wel halen uit ...religie, ironisch genoeg

Verlicht
01-04-12, 20:31
Hier nog een leuke versie op dit Topic:
HET MAAKT NIET UIT
Of je christen en boeddhist bent Islamiet of jood
Er is leven er is leven na de dood
Rij dus rustig door oranje en geef extra gas bij rood
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Eet gerust wat engels rundvlees bij je groente of op brood
Er is leven er is leven na de dood
Als je weg wilt uit Tunesie pak eens voor de gein de boot!
Er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Volgens m'n vader in de hemel is het alle dagen feest
En m'n vader kan het weten want die is er geweest
Want in de hemel is geen bier , daarom kwam hij ff terug op Aarde .
om een kratje op te zuipen want dat is pas echt plezier


Wat kon Seedorf nog gebeuren toen hij van 11 meter schoot !
ja hij miste de penalty en lag bijna in de goot!
Gelukkig is er leven na de dood , na de dood
Wat kan jou het nu nog schelen ook al ben je nog zo groot
Steek je snikkel zonder rubber in een hetero of een poot
Want er is leven er is leven na de dood


Na de dood (Na de dood)
Na de dood (Na de dood)
Er is leven er is leven na de dood


Heb je je doodsangst overwonnen
Wordt het alle dagen feest
Dus vandaag maar vast begonnen
Voor je het weet ben je er geweest



TROOST JE MAAR AAN DE GEDACHTEN
Er is leven er is leven na de dood !

:hihi: :lole:


haha

Je hebt wel talent als potentieel dichter , Kortman, dat wel

Moet je eens Dante's divine comedy of Goethe's Faust lezen

de laatste gaat wel over iemand (Faust ) die zijn eigen ziel aan de duivel had verkocht ...............een extra-bewijs voor het feit dat de beste kunst ooit kan diens inspiraties wel halen uit ...religie, ironisch genoeg

Kortman
01-04-12, 23:05
haha

Je hebt wel talent als potentieel dichter , Kortman, dat wel

Moet je eens Dante's divine comedy of Goethe's Faust lezen

de laatste gaat wel over iemand (Faust ) die zijn eigen ziel aan de duivel had verkocht ...............een extra-bewijs voor het feit dat de beste kunst ooit kan diens inspiraties wel halen uit ...religie, ironisch genoeg

Bedankt voor het kompliment ,maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het liedje door F de Jonge is geschreven ik heb alleen er iets aan toegevoegd en veranderd.
Maar het blijft grappig vooral omdat het duidelijk slaat op als je maar in GOD gelooft mag je bijna alles doen , zelfs waaghalserij want je komt toch wel in de hemel.
:D

Verlicht
01-04-12, 23:33
[QUOTE=Kortman;5013486]Bedankt voor het kompliment ,maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het liedje door F de Jonge is geschreven ik heb alleen er iets aan toegevoegd en veranderd.


Geen dank , wist ik al , het ging me dus vooraal om die toevoegingnen die je zelf hebt geintroduceerd haha


er is er wel leven na de dood

ga dus maar alvast op jou fiets plaats nemen

om door de brug van het leven

naar het leven na de dood te gaan ....

een echt avontuur dus , met vallen & opstaan, tranen, bloed , zweet , pijn, geluk, gelach , genot , liefde , haat , overwinningnen , ...




Maar het blijft grappig vooral omdat het duidelijk slaat op als je maar in GOD gelooft mag je bijna alles doen , zelfs waaghalserij want je komt toch wel in de hemel.
:D


Wie zegt dat dan ?

Geloof zonder werk praktijk aktie ervaring ...die het geloof zou bevestigen is niet alleen waardeloos & hypocriet maar ook ...nihillistisch

Ben je niet op de hoogte van de straf die bijv moslim hypocrieten staat te wachten ? : op de bodem van de hel : ze zullen erger gestraft worden dan ongelovigen ....

zo, maak niet het pragmatisch ernstig denkfout religie te reduceren tot slechts het geloof in God ....religie is veel meer dan dat alleen