PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Egyptische parlement gedomineerd door conservatief religieuze partijen



iReport
27-02-12, 11:33
14939
De verkiezingen voor het hogerhuis in Egypte pakken heel goed uit voor de Moslim Broederschap. In de Shura Raad, het hogerhuis van Egypte, heeft de Broederschap 58 procent van de zetels behaald. Dat heeft de kiescommissie zondag bekendgemaakt. De winst van de Broederschap verstevigt het beeld van de machtigste en best georganiseerde politieke partij in Egypte.

De ultraconservatieve partij Al-Nour eindigt op de tweede plaats. Liberale partijen, waarvan Wafd de grootste is, behaalden gezamenlijk een teleurstellende derde plaats met twaalf procent van de zetels.

De 270 zetels tellende Shura Raad heeft alleen een adviserende rol. Twee derde van de leden wordt gekozen en de rest van de leden wordt benoemd.

Ook bij de verkiezingen voor de Volksvergadering, de Egyptische tweede kamer, eerder dit jaar boekten de islamisten een forse winst winst. De Broederschap kreeg toen bijna de helft van de zetels.

De Opperste Raad voor de Strijdkrachten, die sinds het vertrek van president Hosni Mubarak aan de macht is, heeft het parlement gevraagd om een commissie te benoemen die een nieuwe grondwet gaat schrijven.

Zodra dat gebeurd is worden er presidentsverkiezingen gehouden, die staan gepland voor halverwege de zomer. Vervolgens is het de bedoeling dat de Opperste Raad voor de Strijdkrachten de macht overdraagt aan de nieuwe president.

De grotendeels seculiere protestbeweging in Egypte vreest dat de dominantie van de islamisten in de Shura Raad en de Volksvergadering gaat leiden tot een conservatief-religieuze grondwet die liberale partijen buitenspel gaat zetten.

MO_NL
27-02-12, 19:36
Grote vraag zal zijn of de islamistische partijen de democratie zullen respecteren wanneer ze daadwerkelijk aan de macht zijn.

Het zou een overwinning zijn voor het volk, de islam en democratie wanneer de broederschap laat zien dat ze zich aan de democratische spelregels wensen te houden.

Tot op heden hebben de omstandigheden de islamitische partijen niet de kans gegund om zich te bewijzen. Denk bv aan het FIS in Algerije of Hamas in Gaza.

Dat waren islamitische politieke partijen die wisten te winnen volgens de spelregels van het democratische proces, maar die om allerlei machtspolitieke motieven niet de kans gegund werd om zich te bewijzen.

Grote verliezers in dat geval zullen Israel en de VS zijn. De belangen van de dictatuur liepen meestal parallel aan die van Israel en de VS en zo niet, dan toch door inzet van politiek druk en door omkoping. Het volk heeft weinig op met die imperialistische handelswijze, gevolg is dat Israel zijn veiligheidsdoctorine zal moeten herzien.

Misschien de kernwapens zichbaar opstellen in de Sinai? Of een preventief bombardement op het Egyptische parlement om te voorkomen dat de Broederschap anti-semitische besluiten neemt?

(weet iemand waarom de I(srael)-Pad mij probeert te dwingen om semitische met hoofdletter S te schrijven?)

mark61
27-02-12, 23:09
(weet iemand waarom de I(srael)-Pad mij probeert te dwingen om semitische met hoofdletter S te schrijven?)

Omdat Semitisch de aanduiding van een taalgroep is, en namen van talen schrijf je met een hoofdletter. Antisemitisch schrijf je zonder koppelteken, dus dan komt er geen hoofdletter bij kijken.

Ik wil ook wel zien hoe dat gaat. Ik denk niet dat de MB meteen het vredesverdrag gaat opzeggen. Kost ze o.a. 2 miljard dollar per jaar :hihi:

Soldim
28-02-12, 07:30
Ik denk niet dat de MB meteen het vredesverdrag gaat opzeggen. Kost ze o.a. 2 miljard dollar per jaar :hihi:

Cynicus -- je denkt dat de MB geld boven principes stelt? :hihi:

super ick
28-02-12, 08:28
Grote vraag zal zijn of de islamistische partijen de democratie zullen respecteren wanneer ze daadwerkelijk aan de macht zijn.

Het zou een overwinning zijn voor het volk, de islam en democratie wanneer de broederschap laat zien dat ze zich aan de democratische spelregels wensen te houden.

Tot op heden hebben de omstandigheden de islamitische partijen niet de kans gegund om zich te bewijzen. Denk bv aan het FIS in Algerije of Hamas in Gaza.

Dat waren islamitische politieke partijen die wisten te winnen volgens de spelregels van het democratische proces, maar die om allerlei machtspolitieke motieven niet de kans gegund werd om zich te bewijzen.

Grote verliezers in dat geval zullen Israel en de VS zijn. De belangen van de dictatuur liepen meestal parallel aan die van Israel en de VS en zo niet, dan toch door inzet van politiek druk en door omkoping. Het volk heeft weinig op met die imperialistische handelswijze, gevolg is dat Israel zijn veiligheidsdoctorine zal moeten herzien.

Misschien de kernwapens zichbaar opstellen in de Sinai? Of een preventief bombardement op het Egyptische parlement om te voorkomen dat de Broederschap anti-semitische besluiten neemt?

(weet iemand waarom de I(srael)-Pad mij probeert te dwingen om semitische met hoofdletter S te schrijven?)

Hamas heeft zich wel kunnen bewijzen op het gebied van gedrag tegen Palestijnse burgers die er een andere politieke mening op na houden. Daarvoor krijgen ze een dikke onvoldoende!

knuppeltje
28-02-12, 08:53
Hamas heeft zich wel kunnen bewijzen op het gebied van gedrag tegen Palestijnse burgers die er een andere politieke mening op na houden. Daarvoor krijgen ze een dikke onvoldoende!

Zal wel, maar volgens mij bedoelde hij niet hun ongemakkelijk rol van cipiers in de door Israël ingestelde openluchtgevangenis, en dat ook nog eens door een andere, uiterst corrupte, groep alsmaar werd gesaboteerd.

super ick
28-02-12, 10:48
Zal wel, maar volgens mij bedoelde hij niet hun ongemakkelijk rol van cipiers in de door Israël ingestelde openluchtgevangenis, en dat ook nog eens door een andere, uiterst corrupte, groep alsmaar werd gesaboteerd.

Jaja, even gemakkelijk je antwoord beginnen met 'zal wel' terwijl je anders wel uitgebreid stelling neemt tegen tirannie.

Je probeert weer eens te generaliseren wat je niet welgevallig is.

knuppeltje
28-02-12, 13:29
Je probeert weer eens te generaliseren wat je niet welgevallig is.

Dat zit nu eenmaal in mijn karakter. Ik kan het ook niet helpen. Maar voor degenen die het niet met me eens zijn zou dat toch niet onvriendelijk over moeten komen, volgens mij. :denk:

Slinger
28-02-12, 13:37
Zal wel, maar volgens mij bedoelde hij niet hun ongemakkelijk rol van cipiers in de door Israël ingestelde openluchtgevangenis, en dat ook nog eens door een andere, uiterst corrupte, groep alsmaar werd gesaboteerd.

Gaza een concentratiekamp is dan is Hamas de Gestapo.

mark61
28-02-12, 15:33
Cynicus -- je denkt dat de MB geld boven principes stelt? :hihi:

Ik denk dat ze daar genuanceerd over denken :ego:

mark61
28-02-12, 15:35
Hamas heeft zich wel kunnen bewijzen op het gebied van gedrag tegen Palestijnse burgers die er een andere politieke mening op na houden. Daarvoor krijgen ze een dikke onvoldoende!

Conveniently laat je even weg dat de VS en Israël wapens aan de PLO gaven om in opstand te komen tegen de Hamasregering. De verkiezingen waarin Hamas aan de macht kwam waren een toonbeeld van vrije verkiezingen in de regio.

mark61
28-02-12, 15:36
Gaza een concentratiekamp is dan is Hamas de Gestapo.

Nope, de kapo. De geselecteerde untermenschen aangesteld om andere untermenschen in het gareel te houden.

Het is natuurlijk gelul, je zegt nu dat Hamas het verlengstuk van de Israëlische regering is. De echte Gestapo zijn de lui die beslissen om vanwege de verkiezingen 1300 Palestijnen dood te bombarderen.

Slinger
28-02-12, 15:37
Conveniently laat je even weg dat de VS en Israël wapens aan de PLO gaven om in opstand te komen tegen de Hamasregering. De verkiezingen waarin Hamas aan de macht kwam waren een toonbeeld van vrije verkiezingen in de regio.

Het was andersom, na de verkiezingen maakte Hmas gewapenderhand jacht op leden van de andere partij, en op hun kinderen, die zomaar afgeknald werden.

Slinger
28-02-12, 15:38
Nope, de kapo. De geselecteerde untermenschen aangesteld om andere untermenschen in het gareel te houden.

Het is natuurlijk gelul, je zegt nu dat Hamas het verlengstuk van de Israëlische regering is. De echte Gestapo zijn de lui die beslissen om vanwege de verkiezingen 1300 Palestijnen dood te bombarderen.

Hmas is het verlengstuk van de politiek van landen als Iran en Syrië die er belang bij hebben Palestina constant in een crisis te houden.

mark61
28-02-12, 15:38
Jaja, even gemakkelijk je antwoord beginnen met 'zal wel' terwijl je anders wel uitgebreid stelling neemt tegen tirannie.

De situatie in Gaza is dermate absurd en onmenselijk dat je niet veel anders kan verwachten. Hoe zou jij je eigenlijk gedragen onder die omstandigheden?

Ben je überhaupt in staat je in te leven in het leven van de mensen in Gaza? I guess not.

Slinger
28-02-12, 15:41
De situatie in Gaza is dermate absurd en onmenselijk dat je niet veel anders kan verwachten. Hoe zou jij je eigenlijk gedragen onder die omstandigheden?

Ben je überhaupt in staat je in te leven in het leven van de mensen in Gaza? I guess not.

Dank zij alle hulpgoederen en smokkelpartijen wordt er in Gaza best luxe geleefd. Als je lid bent van Hamas zit je helemaal gebeiteld.

Karin.N
28-02-12, 17:09
Dank zij alle hulpgoederen en smokkelpartijen wordt er in Gaza best luxe geleefd. Als je lid bent van Hamas zit je helemaal gebeiteld.


Het is zelfs al zover dat Hamas een groot hek gaat neerzetten rond de Gaza. Het aantal asielaanvragen loopt de spuigaten uit. Tegenwoordig is Gaza het nieuwe luilekkerland........Vandaag uit CS Utrecht weer talloze treinen vertrokken met economische vluchtelingen.

mark61
28-02-12, 17:15
Dank zij alle hulpgoederen en smokkelpartijen wordt er in Gaza best luxe geleefd.

Je zit weer op je absolute bodem van kwaadaardigheid. Beats me echt, hoe mensen zo immoreel kunnen zijn als jij.

En dan ook nog roepen dat ze christen zijn :haha: Wat een godsdienst moet dat zijn, die monsters als jou voortbrengt.

Slinger
28-02-12, 18:31
Je zit weer op je absolute bodem van kwaadaardigheid. Beats me echt, hoe mensen zo immoreel kunnen zijn als jij.

En dan ook nog roepen dat ze christen zijn :haha: Wat een godsdienst moet dat zijn, die monsters als jou voortbrengt.


Ik kan er ook niets aan doen dat de werkelijkheid niet overeenkomt met jouw wereldbeeld.

Dagelijks leven in Gaza, een kwestie van perceptie (http://brabosh.com/2010/06/19/dagelijks-leven-in-gaza-een-kwestie-van-perceptie/)

Slinger
28-02-12, 18:38
Het is zelfs al zover dat Hamas een groot hek gaat neerzetten rond de Gaza. Het aantal asielaanvragen loopt de spuigaten uit. Tegenwoordig is Gaza het nieuwe luilekkerland........Vandaag uit CS Utrecht weer talloze treinen vertrokken met economische vluchtelingen.

Nou je er toch over begint, vanuit Caïro zijn er tal van mensen geëmigreerd naar Gaza, aangemoedigd door de Egyptische regering.

MO_NL
28-02-12, 23:05
Dank zij alle hulpgoederen en smokkelpartijen wordt er in Gaza best luxe geleefd. Als je lid bent van Hamas zit je helemaal gebeiteld.

Mijn god, wat een ongelooflijke bazelaar ben jij zeg. Blijf me verbazen over zoveel zogenaamde stupiditeit. En dat allemaal om maar niet toe te hoeven geven dat hullie wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

Het wordt hoog tijd dat jij hier gaat wieberen. Misschien wil GeenStijl je politiek asiel verlenen?

mark61
28-02-12, 23:35
Ik kan er ook niets aan doen dat de werkelijkheid niet overeenkomt met jouw wereldbeeld.

Dagelijks leven in Gaza, een kwestie van perceptie (http://brabosh.com/2010/06/19/dagelijks-leven-in-gaza-een-kwestie-van-perceptie/)

Je vindt dit dus christelijk gedrag. Man, ga naar de psychiater.

Waren het je ouders of de kerk die je zo gemaakt hebben?

Met je zionistische baggersite :haha:

Slinger
28-02-12, 23:43
Mijn god, wat een ongelooflijke bazelaar ben jij zeg. Blijf me verbazen over zoveel zogenaamde stupiditeit. En dat allemaal om maar niet toe te hoeven geven dat hullie wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

Het wordt hoog tijd dat jij hier gaat wieberen. Misschien wil GeenStijl je politiek asiel verlenen?

Ik begrijp dat je niet tegen de waarheid kunt.

Slinger
29-02-12, 06:24
Je vindt dit dus christelijk gedrag. Man, ga naar de psychiater.

Waren het je ouders of de kerk die je zo gemaakt hebben?

Met je zionistische baggersite :haha:


Kijk ook even naar deze foto's. New York Times.

Daily Life in Gaza - Photographs - NYTimes.com (http://www.nytimes.com/slideshow/2010/06/13/weekinreview/13gaza-ss.html)

super ick
29-02-12, 08:10
Conveniently laat je even weg dat de VS en Israël wapens aan de PLO gaven om in opstand te komen tegen de Hamasregering. De verkiezingen waarin Hamas aan de macht kwam waren een toonbeeld van vrije verkiezingen in de regio.

Ik heb het niet over de verkiezingen. Die waren democratisch. Democratie is misbruikgevoelig voor niet-democratische partijen om aan de macht te komen. Bij democratie hoort ook vrije mening, vrije pers, geen onderdrukking. Hamas is dan wel democratisch gekozen maar helaas hanteren ze zelf de waarden van democratie niet.

Het gaat om het hier en nu. Hoe Hamas zich gedraagt t.o.v. de eigen bevolking. Neem anders eens een kijkje op de site van Amnesty. Er is er maar 1 verantwoordelijk voor die mensenrechtenschendingen en dat is Hamas zelf.

knuppeltje
29-02-12, 08:13
Kijk ook even naar deze foto's. New York Times.

Daily Life in Gaza - Photographs - NYTimes.com (http://www.nytimes.com/slideshow/2010/06/13/weekinreview/13gaza-ss.html)

Een paar oude auto's, wat een welvaart. En dan staat er ook nog bij: for some.

knuppeltje
29-02-12, 08:18
Gaza een concentratiekamp is dan is Hamas de Gestapo.

Proficiat met zoveel vooringenomen kwaadaardigheid. En ook deze keer relativeer ik weer, ook al mag ik dat niet van onze Super. Wees er gelukkig mee.

super ick
29-02-12, 08:21
De situatie in Gaza is dermate absurd en onmenselijk dat je niet veel anders kan verwachten. Hoe zou jij je eigenlijk gedragen onder die omstandigheden?

Ben je überhaupt in staat je in te leven in het leven van de mensen in Gaza? I guess not.

Je tomeloze arrogantie gaat weer eens met je op de loop.
Ik heb in verschillende conflictgebieden gezeten en heb meer dood en verderf gezien in 1 maand dan jij in je hele leven. Ik kan mij dus uitstekend inleven want ik heb er middenin gezeten. Hoe zit dat met jou? Hebben bij jou de kogels wel eens om je oren gevlogen? Ken jij doodsangst? Heb jij wel eens echt moeten rennen of vechten voor je leven of dat van anderen?

Slinger
29-02-12, 08:29
Een paar oude auto's, wat een welvaart. En dan staat er ook nog bij: for some.

Heb je die mannen met die dikke buiken ook gezien? In concentratiekampen zag je ze zo niet, hoor.

knuppeltje
29-02-12, 08:42
Ik heb het niet over de verkiezingen. Die waren democratisch.

Het gaat om het hier en nu. Hoe Hamas zich gedraagt t.o.v. de eigen bevolking. Neem anders eens een kijkje op de site van Amnesty. Er is er maar 1 verantwoordelijk voor die mensenrechtenschendingen en dat is Hamas zelf.

En meteen daarop werden ze internationaal tot terroristenorganisatie bestempeld en kwam de uiterst corrupte PLO tegen Hamas gewapend in opstand. Ik weet, jij zult dat weer wel relativeren vinden, daartegenover staat dat ik vind dat jij de feiten verdraaid.
Het is ronduit schandalig dat hier prikkers, die eerder de PLO nog harder verketterden dan ik doe, nu hier komen klagen dat Hamas die corrupte benden aanpakten toen die gewapend een revolutie pleegden na de verkiezingsuitslag.

In eerste instantie hebben zij de woningbouw, onderwijs en gezondheidszorg in Gaza op poten gezet, iets wat de PLO tot dan toe totaal verwaarloosd had. Dat een en ander toch tegen Hamas werkt ligt zeker ook aan de internationale verhoudingen. De buitenwereld hecht een absurd hoge waarde aan haar vriendschap met Israël en is nog steeds bereid daarvoor Hamas te misbruiken om via een verdeel en heers-politiek onder de Palestijnen Israën zijn natte droom...Eretz Israël...te laten verwezenlijken.
En ja, ze hadden het anders kunnen aanpakken. Maar dan was in de Gaza nog steeds de uiterst corrupte PLO aan de macht geweest en dan had Israël een andere Palestijnse groep bewapend om tegen de PLO in opstand te komen.
Verdeel en heers. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ze in Israël hun klassieken niet kennen, van jou ben ik wat dat betreft niet zo zeker.

Wanneer ga je er weer sporten?

Slinger
29-02-12, 08:51
En meteen daarop werden ze internationaal tot terroristenorganisatie bestempeld en kwam de uiterst corrupte PLO tegen Hamas gewapend in opstand. Ik weet, jij zult dat weer wel relativeren vinden, daartegenover staat dat ik vind dat jij de feiten verdraaid.
Het is ronduit schandalig dat hier prikkers, die eerder de PLO nog harder verketterden dan ik doe, nu hier komen klagen dat Hamas die corrupte benden aanpakten toen die gewapend een revolutie pleegden na de verkiezingsuitslag.

In eerste instantie hebben zij de woningbouw, onderwijs en gezondheidszorg in Gaza op poten gezet, iets wat de PLO tot dan toe totaal verwaarloosd had. Dat een en ander toch tegen Hamas werkt ligt zeker ook aan de internationale verhoudingen. De buitenwereld hecht een absurd hoge waarde aan haar vriendschap met Israël en is nog steeds bereid daarvoor Hamas te misbruiken om via een verdeel en heers-politiek onder de Palestijnen Israën zijn natte droom...Eretz Israël...te laten verwezenlijken.
En ja, ze hadden het anders kunnen aanpakken. Maar dan was in de Gaza nog steeds de uiterst corrupte PLO aan de macht geweest en dan had Israël een andere Palestijnse groep bewapend om tegen de PLO in opstand te komen.
Verdeel en heers. Je kunt in ieder geval niet zeggen dat ze in Israël hun klassieken niet kennen, van jou ben ik wat dat betreft niet zo zeker.

Wanneer ga je er weer sporten?


Kijk, dit doet Hmas met tegenstanders:

Elsevier.nl - Buitenland - Hamas slaat betoging Palestijnen met geweld uiteen (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/291992/Hamas-slaat-betoging-Palestijnen-met-geweld-uiteen.htm)

super ick
29-02-12, 08:53
Een paar oude auto's, wat een welvaart. En dan staat er ook nog bij: for some.

De levensstandaard is daar, vergeleken bij de andere landen in de regio, niet zo laag als veel mensen denken. Zeker niet vergeleken met Palestijnen die in de omringende landen al decennia in kampen leven.

knuppeltje
29-02-12, 09:02
Heb je die mannen met die dikke buiken ook gezien? In concentratiekampen zag je ze zo niet, hoor.

Wel eens van hongeroedeem gehoord?

Maar dan nog, het is toch wel heel raar om hier aan te komen met: dat het daar welvaart is. Zeker als de meeste boel daar nog in puin ligt na die humanitaire actie door het Israëlische leger, waarbij dat leger om haar goede bedoelingen aan te tonen en om van de hele actie een echt succes te maken, zelfs tijdens de hele duur van die actie de hele straatverlichting met fosfor-lampen verzorgden. Oude ziekenauto's werden ook maar meteen door door het leger uit de roulatie genomen. Nu hadden ze daar niets anders dan oude gammele ziekenauto's, maar dat kon het Israëlische leger, ondanks de maandenlange voorbereiding op die humanitaire actie, natuurlijk ook niet weten.

knuppeltje
29-02-12, 09:07
De levensstandaard is daar, vergeleken bij de andere landen in de regio, niet zo laag als veel mensen denken. Zeker niet vergeleken met Palestijnen die in de omringende landen al decennia in kampen leven.

Natuurlijk is de gemiddelde levensstandaard in veel andere gebieden in de wereld veel slechter en niemand zal dat bestrijden. En? Moet daarom die van de Palestijnen daarom ook maar op dat peil gebracht worden?

Gekker gaat het toch niet worden hè Super.

knuppeltje
29-02-12, 09:16
Kijk, dit doet Hmas met tegenstanders:

Elsevier.nl - Buitenland - Hamas slaat betoging Palestijnen met geweld uiteen (http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/291992/Hamas-slaat-betoging-Palestijnen-met-geweld-uiteen.htm)

Waarom kom jij hier met zoiets van een jaar geleden aanzetten, terwijl Hamas en Fatah allang anders tegenover elkaar staan. En waarom besteden die schurken van Elzevier geen serieuze aandacht aan de smerige rol van de PLO in de Gaza na de verkiezingsuitslag?

In ieder geval behoort Elzevier in mijn ogen tot een zelfde verwerpelijk niveau als de Telegraaf.

mark61
29-02-12, 09:37
Godallemachtig wat een niveau. In Burkina Faso zijn de mensen armer, dus wat klagen ze in vakantiekamp Gaza.

Misschien gaat het ergens anders over? Welnee joh. In Nederland mag je ook het land niet in of uit, en word je geregeld gebombardeerd, kan je geen economie opbouwen, en worden Schiphol en de haven van Rotterdam gebombardeerd als je dat wel van plan bent.

knuppeltje
29-02-12, 09:46
Godallemachtig wat een niveau. In Burkina Faso zijn de mensen armer, dus wat klagen ze in vakantiekamp Gaza.

Misschien gaat het ergens anders over? Welnee joh. In Nederland mag je ook het land niet in of uit, en word je geregeld gebombardeerd, kan je geen economie opbouwen, en worden Schiphol en de haven van Rotterdam gebombardeerd als je dat wel van plan bent.

Ja, werkelijk onvoorstelbaar hoe diep die gasten kunnen zinken. En het houdt maar niet op.